Sony Handycam HDR-CX730E zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Handycam HDR-CX730E zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Ingearie 30-05-2013

Sinds vorig zomer in ons bezit, toen de camera gebruikt met de een na hoogste kwaliteit, was een prachtig beeld. Nu in mei gebruikt met de hoogste kwaliteit en moet zeggen de beelden zijn zo mooi dat het niet te onderscheiden valt van een documentaire van de BBC of EO op een HD tv, geweldige beelden en de stabilisatie is ook uitstekend op een hobbelige weg met 4x4 zie je auto stuiteren en het beeld is nagenoeg stil, de beste Sony die wij tot nu toe hebben gehad.

Trampe 29-01-2013

Deze camera iets meer als een maand in mijn bezit. Ik moet eerlijk zeggen dat het uitvogelen hoe hij werkt mij een paar dagen gekost heeft, maar als je daar een maal achter bent is het een prachtige camera. Ik heb een been wat ongeveer 10cm korter is dan de andere maar met deze stabilisator lens blijft het geheel een rustig beeld geven. De software die sony er bij levert vind ik knudde, met pinnacle 16+ kan je hele mooie films maken op bluray. Ik heb wel twee andere batterijen en een oplader er bij gekocht. Tevens wil ik iedereen aanraden een uv filter er op te zetten tegen de stof. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tevreden ben over deze camera tot nu toe.

Ik kan deze camera echt aan bevelen. Het is wel heel makkelijk dat je door de lens en op het scherm kan kijken want bij de laatste is het als er veel licht is er bijna niets te zien. Bij het tippen op het scherm moet je geduld hebben want vaak doet hij wat anders, kan misschien ook aan mijn vingers liggen. Nogmaals de de software van sony is niets, komt misschien ook door dat alles in het engels is maar voor de rest een puike camera.

LDLIVEDVD 19-01-2013

Geweldige camera.
In mijn 20 jaar ervaring met filmen heb ik al diverse camera's gehad. Waaronder ook de Sony trv 16 en de trv25. Daara ben ik over moeten stappen naar Panasonic nv-gs 500 een 3ccd camera. Dit omdat de semi pro camera's van Sony mij gewoon te duur waren.
Deze camera is nog steeds in mijn bezit, maar aangezien de steady schot van panasonic 3x niks is, moest je altijd op statief filmen.
De 730 daar in tegen kun zelfs tijdens het lopen nog prachtige opnames maken.
Ook heb ik een orkest ermee opgenomen. Ik stond versteld van de geluidskwaliteit en gebruikers gemak. Tijdens het filmen hou ik altijd het schempje vast. Ondanks dat ik vrij dikke vingers heb kan ik hem goed bedienen ook op het scherm.
Ik moet zeggen dat ik het beeld vele malen mooier vind dan van de panasonic ook als is dit een 3ccd.Veel realistischer.
Kort samengevat:
prijs aan de hoge kant (t.o.v. de concurenten)
Prijsverschil tussen de 740 en de 730 is te groot als je bekijkt dat een 32GB kaart maar €33,- kost bij de mediamarkt.
Kwaliteit en gebruikersgemak super.
Groothoekfunctie is ook zeer goed. (geen bolling aan de zijkanten van het beeld).
O ja, en je kunt er ook nog een filmlamp opzetten wanneer je bij bijna duisternis moet filmen, en een koptelefoon en extra microfoon op aansluiten.
Ook zijn de scherpte instellingen met 1 druk op de knop op handmatig te zetten.
Voor mij maar weer een bewijs dat ik toch bij Sony had moeten blijven.

WillemV 11-09-2012

Ik heb deze camera nu een paar maanden in mijn bezit en ben er erg tevreden over. Heb hem nu voor verschillende opnames gebruikt, variërend van zomervakantie tot binnenopnames voor een instructievideo.

Pluspunten:
-de stabilisatie, deze is werkelijk geweldig!
-opnames bij weinig licht
-prettige manuele bediening van focus, belichting etc.
-goed lcd scherm

Iets minder positief vind ik de menustructuur, maar da's misschien een kwestie van wennen. Verder een uitstekende camera.

NeonovA 01-05-2012

Zeer goede camera. Heb deze vergeleken met de Panasonic X900.
Beide zeer goede camera's maar de Sony doet het qua kleuren gewoon iets beter dan de Panasonic en heeft net iets diepere kleuren.
De touch focus is erg handig en werkt erg goed.Ook de manual instellingen zijn ruim voldoende alleen kan je niet alles tegelijk aanpassen.

Stabilisatie is zeer goed te noemen. Lopen en filmen is geen enkel probleem.
Het touch-screen is niet erg groot (3 inch) en mocht wel wat groter. Ook reageert de camera niet super op de aanrakening van het scherm.
De X900 heeft een 3.5 inch scherm en de touch werkt daar een stuk fijner.

Geluid is goed te noemen vande CX730, ongeveer gelijkwaardig met de X900. Alleen bij veel en hard geluid doet de Sony het beter.
De behuizing van de CX730 voelt zeer soliede aan. De camera ligt lekker in de hand met een gewicht van rond de 550 gram.

De batterij gaat redelijk lang mee, maar als je een dagje op stap gaat is het aan te raden een betere batterij te nemen om zo niet met een lege accu te staan.

Als ik de CX730 met de X900 van Panasonic vergelijk zou ik zelf kiezen voor de CX730. Net iets betere kleuren, stabilisatie en de standaard batterij gaat net wat langer mee.

Jons 01-05-2012

Ben sinds een paar dagen ook trotse eigenaar van deze prachtige camera. ben er heel tevreden van! Wat een prachtige kwaliteit en stabiel beeld heeft hij! er zijn een paar minpuntjes daarintegen, de batterij moet worden opgeladen via de camera, je kan 3 belangerijke instellingen instellen die 1 tik verwijderd zijn, en de rest van de instellingen, zit enkele tikken verder weg, ik vindt de gebruiksinterface (software) niet zo heel gebruiksvriendelijk, had nog iets meer aanpassingen verwacht en liever nog sneller toegang tot alle instellingen, en hoop nog op een instelling dat wanneer het schermpje open gaat, de camera niet meteen aanspringt, en als ik 1 of meerdere opnames wil wissen op de camera zelf, dan moet je eerst 1 opnamen openen om dan daar tijdens het afspelen ervan de opname of meerdere opnames te kunnen verwijderen. ik hoop dat ze dit nog met een software update verbeteren :), voor de rest echt een SUPER camera! trotse eigenaar :)!

Bert116 17-04-2012

Een aantal dagen geleden deze sony gekocht.
Ik had voorheen een Panasonic met 3ccd sensors.
Toen ik ging kijken voor een nieuwe camera waren er 3 opties de panasonic X900, sony PJ580V en de 730E.
Doordat de panasonic niet echt vernieuwend was (zelfde sensors als 2011), en het filmen bij low light erg belangrijk is, viel die redelijk snel af.
De PJ580V komt erg goed uit diverse testen, is goedkoper en heeft intern geheugen en een projector.
Ook is het filmen bij weinig licht erg goed volgens de test (consumentenbond).
Van de 730 is nog niet veel te vinden, maar hij heeft wel een grotere sensor, een Carl Zeiss lens, en een geweldige stabilisator.
De body is ook een stuk groter, en ik vind dat een voordeel (grote handen).
Dat opgeteld was de keuze gemaakt.
Na een paar dagen met veel experimenteren kan ik alleen maar erg positief zijn over deze camera.
Met low light heb je super beeld, en je kan (als je dat wil) erg veel met de hand instellen.
Wat ik niet kan begrijpen van Sony is de plaatsing van de microfoon, en hoofdtelefoon ingang.
Die zitten achter een schuifje aan de rechterkant waar je de camera vasthoud.
Als de geen haakse mini jack heb, breek je stekker vast en zeker wel een keer af, en hou je er een pijnlijke hand aan over.
Ook het gemis van losse lader is een (klein) minpuntje.
Extra accu en lader is een must.
Verder is het echt een aanrader en ben ik blij met mijn keuze.
Het supersnel scherpstellen, de geweldige stabilisatie,een mooi scherm, en het erg mooie beeld bij weinig licht maken dit in mijn ogen een super camera.
Ik film 28 april een bruiloft, en zal dan mijn bevindingen toevoegen

Gijs Janssen 19-04-2012

Bedankt Bert,

Ik heb de handleiding gevonden!
Ik zal proberen de komende dagen een test filmpje te maken.
Groeten,
Gijs

Gijs Janssen 09-04-2012

HDR-CX730E Review

Bij mijn Sony DCR-PC9E Handycam is, na 11 jaar trouwe dienst, iets kapot gegaan waardoor hij niet meer wilt opnemen. Afspelen lukt nog wel. Maar daar dit jaar een bruiloft en een baby in de planning staan is dit het moment voor ons om te “ugraden” naar HD.

Bij mijn zoektocht heb ik een aantal eisen gesteld:
1. Ik wilde perse een zoeker zodat je echt onder alle omstandigheden fatsoenlijk kunt filmen.
2. Ik wilde een camera zonder intern geheugen. Eentje met louter een SD kaart. Twee kaart systemen zijn een beetje een overkill. De batterij zal het begeven voordat de kaart vol is. Mijn filosofie is de SD kaart gebruiken zoals een DV bandje. Je koopt een aantal 16 of 32GB kaartjes zodat je vlot aan de gang kunt
3. De camera moest Progressive kunnen filmen. Veel camera’s kunnen dit, maar lang niet alle camera’s kunnen zowel P50 als P25 opnemen. Dit was belangrijk voor mij omdat Apple Imovie en Final cut Pro op dit moment P50 nog niet ondersteunen. Hier kun je wel omheen werken, maar ik wou zonder tussenstap gelijk aan de gang.

Bij mijn zoektocht kwam ik uit bij de Panasonic HDC-SD900, de Canon Legria HF M41 en de Sony HDR-CX730E

De Canon viel als eerste af. Niet dat het een slechte camera is, maar alle kleine dingetjes bij elkaar zoals grotere brandpuntsafstand, geen P50 modus, vaste zoeker ipv uitschuifbaar, algehele kwalitatieve indruk. Maar ja deze is ook een stuk goedkoper.

De Panasonic had ik veel goeds over gelezen. Vooral superieure beeldkwaliteit. Goede prijs voor deze Camera, maar voor 300 € extra heb je de Sony. Daar krijg je oa. het volgende extra voor:
• P25
• Langer filmen met de batterij
• Geen ventilator geluid in de opnames
• Balanced Optical Steady Shot
• Beter afgewerkte camera.

Ten tijde van mijn aanschaf waren en nog geen reviews over de Sony. Dus het was daarom een beetje een gokje, maar ik kon niet langer wachten.

Algemeen:
De Camera is degelijk opgebouwd. Alle klepjes werken, draaien of schuiven. Ze hangen niet aan een draadje. De knoppen zijn degelijk en de zoom maakt geen geluid.

Beeld:
De kwaliteit is een enorme vooruitgang ten opzichte van mijn oude Sony. Ik was erg verbaasd over de vooruitgang. Maar minstens zo belangrijk is dat wat je opneemt een stabiel plaatje is. Mijn 5 jarige dochter filmt opa en die staat zo goed als stil. Geen statief nodig om stabiele opnames te maken dank zij Balanced Optical SteadyShot.

Geluid:
Zeer goed. In stille opnames is goed detail waarneembaar.

Zoeker:
Is uitschuifbaar en kantelbaar. Dank u Sony.

Batterij:
Die gaat net een uurtje mee. Je moet er gewoon een tweede wat zwaardere batterij bij kopen. Ik vind het onjuist dat Sony er geen losse batterij lader standaard bij doet. Sony weet ook wel dat je die gewoon nodig hebt. Standaard kun je dus de batterij alleen in de camera opladen. Jammer als er dan gefilmd moet worden.

Apple:
Zoals verwacht, Apple ziet de P50 opnames niet. Voorlopig neem ik in P25 op. Dit is een tekortkoming van Apple, niet van Sony.

Foto’s:
Ik heb een aantal foto’s vergeleken met onze Nikon D70s spiegelreflex camera. De Sony maakt zeer goede foto’s die precies op een 16:9 scherm passen. Geen zwarte randjes. Op het eerste gezicht zijn ze zelfs wat beter te noemen. Maar of hij de Nikon vervangt betwijfel ik. De Nikon is dedicated Foto en heeft daar meer flexibiliteit. Desalniettemin als je geen DSLR camera hebt dan is hier niks mis mee!

Handleiding:
Die is goed, duidelijk en compleet. Ik kan alleen de online handleiding niet downloaden omdat Sony in de Support de Camera (nog) niet kent?? Jammer want ik lees graag op mijn Ipad.

Conclusie

Ik heb de camera nu 2 weken. Ik ben er zeer tevreden mee. De Balanced Optical SteadyShot is fantastisch. Als deze camera ook 11 jaar mee gaat ben ik dik tevreden.

Gijs Janssen

Arie19851 10-04-2012

Wow! Top die uitgebreide review. Ben van plan er ook 1 te kopen. Kan je een testfilmpje maken?

Gijs Janssen 19-04-2012

Zoals beloofd,
Hier een link naar youtube van een filmpje wat ik snel met deze camera in elkaar heb gezet:

www.youtube.com/watch?v=qFu_HdSquTw

KikiKE 12-04-2012

Niet echt een review te noemen.
Je noemt enkel de typische kenmerken op die klakkeloos van Sony website gehaald zijn. Werknemer van Sony?

bert116 18-04-2012

Hallo
U kunt de handleiding van de HDR-PJ740VE downloaden.
De HDR-CX730E staat daar ook in.

Succes