De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 11 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Marantz Melody X op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

b*********@g******** 04-11-2021

Teleurstelling

Geschreven voor: Marantz Melody X

Na twee jaar wilde de CD speler geen CDs meer afspelen, had gelukkig nog garantie. Is toen nieuw loopwerk ingegaan maar ook de voeding werd vetvangen. Vier maanden na reparatie ging de Melody X niet meer aan en bleef het rode lampke knipperen, dus voeding kapot. Dit euvel heb ik eerder ook op twee MCR 610 's gehad. Verder vanaf het begin gehad dat de Melody X bij streaming of cds afspelen uit zichzelf overschakelde naar de Optical Input. En ook dat hij steeds uit zichzelf aanging. Dus nee, de Melody X is met goeie twee jaar met de vuilnis meegegaan. Verder prima en mooi geluid maar daar is alles meegezegd en dus ook veel te prijzig voor een apparaat dat zo snel de geest geeft en de voeding is dus duidelijk een zwak punt bij de Marantz MCR's. Heb er nu 3 gehad, twee 610's en de 612 dus,maar alledrie dus een levensduur tussen de 2 en 3 jaar. Al met al ben ik wel klaar met Marantz.

Pluspunten

• geluid

Minpunten

• levensduur

Michael 01-02-2021

Perfect geluid

Geschreven voor: Marantz Melody X

Deze versterker geeft precies het geluid waarnaar we op zoek waren. We ontdekten dat het geluid van een analoge versterker beter bij ons past dan een digitale. Daarnaast is deze super handig om direct te casten vanuit Spotify.

Pluspunten

• geluid
  • casten

Minpunten

• vrij dik

Franske1978 06-06-2019

Prima audiostreamer

Geschreven voor: Marantz Melody X

De melodie x doet wat hij moet doen. Prima geluid, meer dan voldoende voor een grote kamer. Na het instellen speelt hij moeiteloos van al mijn muziekbronnen. Muziek streamen via AirPlay vanaf mijn iPhone of vanaf mijn nas is geen probleem voor de melodie x.
Dr afstandsbediening past niet bij het ontwerp van de radio ook zou ik meer of andere functionaliteit verwachten.
Ook de app laat nog veel te wensen over. Ik gebruik de app alleen als ik geen moeite wil doen om op een andere manier te bedienen.
De mogelijkheid om een tweede set boxen te gebruiken heb ik helaas nog niet kunnen testen. Lijkt me een prima optie om ook in een andere ruimtes te genieten van goed geluid.

Pluspunten

• Geluid
  • Vormgeving
  • Instellen

Minpunten

• Afstand bediening
  • App

ThBach 04-06-2019

Een modern versterker met vertrouwde Marantz kwaliteit!

Geschreven voor: Marantz Melody X

Met veel plezier heb ik de Marantz Melody X mogen testen. Kort gezegd is het een zeer gebruiksvriendelijk apparaat, wat zeker geen tekorten heeft in geluid/kwaliteit. De versterker is veelzijdig en goed ontworpen.

Als het om geluidskwaliteit gaat ben ik eerlijk gezegd niet snel tevreden. Hierom ben ik een zeer lange tijd niet bereid geweest om afstand te doen van mijn oude setup. Toen ik echter de kans kreeg om deze Marantz te testen wilde ik graag een uitzondering maken op deze regel. Zelf ben ik wel zeer bekend met de toppers in de HIFI wereld en is Marantz geen onbekende van mij. De Melody X zou dus voor mij een mooie kans zijn om de vertrouwde kwaliteit te behouden, plus de gemakken te ervaren van het leven in de moderne tijd!

Voordat ik aan het testen begon was er al een groot pluspunt. De Melody X beschikt namelijk over de kwaliteit om een breed assortiment van speakers aan te kunnen sturen. Zo is het zelfs mogelijk om speakers van 4 ohm te gebruiken met dit systeem en kunnen ook talrijke oudere speaker systemen gecombineerd worden met dit nieuwe apparaat.

Uit de doos zijn er een aantal zaken die gelijk opvallen. Zo is het ontwerp van de Marantz zeker wel mooi afgewerkt met oog voor detail. Ook voelen de knoppen zeer robuust aan en zeker niet goedkoop. Als men oudere systemen gewent is vind men deze Marantz zeker wel aan de lichte kant en de afmetingen zijn geschikt voor mensen die vrij weinig ruimte hebben maar toch een stereo installatie willen.

Over de I/O valt eigenlijk ook niets te klagen, al zullen sommigen misschien de phono uitgang missen. Voor de rest heeft men namelijk ieder ander soort ingang van optisch tot analoog. Tevens is het mogelijk om het apparaat als bi-amp te gebruiken, wat het mogelijk maakt om bijvoorbeeld een set speakers in je woonkamer neer te zetten en het andere set in een andere. Dit principe is niet nieuw en was in het verleden niet super handig omdat je elke keer naar de desbetreffende kamer moest om de stereo te bedienen, echter kan dat tegenwoordig gewoon via je telefoon of laptop! Super handig dus.

Qua gebruiksgemak kan ik het kort houden, dit is gewoon uitstekend. De stereo voert zelf updates uit ( mits verbonden tot internet), is via allerlei streaming media te bedienen, van Spotify, TuneIn Internet radio, Sound Cloud, Tidal, Napster, Deezer tot je lokale muziekbibliotheek, eigenlijk alles is qua dat mogelijk.

Nu het belangrijkste; de geluidskwaliteit is zeer goed. Ik heb de installatie staan met een passieve canton sub en twee canton satelliet speakers. Al met al kan ik zeggen dat de Marantz deze geweldig aanstuurt en elk soort muziek prachtig weergeeft.

Om mijn review compleet te maken moet ik eerlijk wezen en mijn ene nadeel ook vertellen. Dit is de afstandsbediening, functioneert goed, maar voelt ontzettend goedkoop aan. Vrij bijzonder aangezien de stereo zelf erg mooi ontworpen is. De afstandsbediening voelt aan alsof die er nog even bij is bedacht.

Mijn conclusie is dat het misschien wel een prijzig apparaat is, maar zeker toekomstbestendig! Het is een zeer veelzijdige stereo die naast het feit dat de geluidskwaliteit goed is, echt enorm gemakkelijk is in elke situatie.

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Vormgeving
  • Geluid
  • Gebruiksvriendelijk
  • compact

Minpunten

• Afstandsbediening
  • Prijs tegen de pijngrens
  • geen phono

Ronald 28-05-2019

Dure kleine versterker die wat goedkoop oogt.

Geschreven voor: Marantz Melody X

Leuke klein versterker die makkelijk aan te passen is.
Dat zou voor iemand de reden kunnen zijn om deze te kopen

Zelf zou ik hem niet aanraden.
Ik vind het design persoonlijk niet mooi, voor het geld ziet het product er plastic uit en de lichtjes maken het product er nog goedkoper uitzien.

Zelf heb ik wat problemen om hem te gebruiken met mijn Smart tv. (daarvoor is hij eerlijk gezegd ook niet direct bedoelt.
Muziek streaming als Tidal of Spotify is geen probleem, echter wordt Netflix gek genoeg niet ondersteund, ik krijg dan een foutmelding te zien (mijn eigen receiver doet dit wel prima).

Mocht je een kleine versterker willen die nog best wel wat kracht levert (sturen mijn B&W CM8S2 zonder problemen aan) dan is dit een leuk ding.
Voor hetzelfde geld heb je (ook bij marantz) echter meer waarde voor je geld.

Pluspunten

• Klein
  • Vermogen is prima

Minpunten

• Plastic Fantastic
  • Problemen met tv

Smurfje 28-05-2019

Compacte en mooie receiver met makkelijke bediening

Geschreven voor: Marantz Melody X

Mijn eerste indruk van de Marantz Melody X is erg positief. De uiterlijke kenmerken zijn mooi, dat hij zo compact is, is erg fijn en de bediening is ook erg makkelijk. Je TV kun je via de optische aansluiting aansluiten, nog mooier zou zijn geweest als het via HDMI had gekund. En via USB kun je ook muziek afspelen. De bediening via mijn telefoon verloopt erg soepel en kan ik door het hele huis bedienen. Het volume instellen is via de telefoon (iPhone) minder goed te doen, hij kan dan in 1x heel hard staan terwijl je maar 1x op de knop drukt. Het gebruik van de afstandsbediening is dan ook erg aan te raden.
Internetradio, DAB+ en de streamingdiensten zijn erg makkelijk in gebruik zowel via app als via de afstandsbediening.
Het geluid wat eruit komt is goed, maar ik mis er wel wat in.
Bij mijn eigen receiver (ik test de Marantz Melody X) kan ik het type sound instellen. Zoals sport, pop, klassier, films, acties ed. Dit vind ik wel een gemis bij de Marantz. Zeker als ik een goede actiefilm opzet. Dan heb ik graag ander soort geluid dan wanneer ik muziek luister.

Al met al ben ik zeker wel positief over de Marantz Melody X. Het gebruiksgemak is een grote plus en daarnaast is deze mooi compact.

Pluspunten

• Makkelijk te bedienen
  • Compact

Minpunten

• Volume bediening van de app
  • Type geluid niet in te stellen

Roeland 27-05-2019

Geweldig geluid, veel mogelijkheden.

Geschreven voor: Marantz Melody X

De Marantz Melody X is een plezier voor het oor: erg helder geluid dat vooral bij het tv kijken heel fijn is. Je kunt je afstandbediening van je televisie koppelen aan de Marantz zodat je het volume kan regelen en de versterker uit kan zetten. Aan hoeft niet want hij schakelt automatisch naar 'optical in' als je de tv aanzet. Met twee goede speakers aangesloten is het zo een hele fijne upgrade ten opzichte van je televisie speakers.

Dit is slechts één aspect van wat deze Marantz in huis heeft. Daarnaast kan hij muziek afspelen via bluetooth, Spotify, digitale radiozenders (DAB), internet radio, CD, line in, muziek servers en waarschijnlijk vergeet ik nu zelfs nog een optie.

Vooral de mogelijkheid om naar internet radiozenders te luisteren vind ik heel fijn. Hierdoor zijn er honderden radiozenders over deze hele wereld tot je beschikking, die je vervolgens kan toevoegen aan je persoonlijke voorkeurslijst. Je kan de kwaliteit van de zenders kiezen, de meeste zijn beschikbaar in 128 kbit/s.

DAB radio klinkt naar mijn mening nog iets mooier maar soms is de ontvangst niet optimaal en hapert hij. Het is wat lastig om de antenne op de juiste manier af te richten.

Qua design vind ik receiver er redelijk mooi uitzien. Hij is vrij compact wat fijn is, maar geeft door zijn blokachtige afmetingen niet zo'n chique uitstraling. Ook de knoppen op de voorkant en het display zien er gewoon wel ok uit. De afstandsbediening oogt wat ouderwets en saai. Naast het display zit verlichting in de vorm van twee verticale strepen, die kan je naar wens uit of aanzetten. Ik zie de toegevoegde waarde er niet echt van dus ik laat de Marantz het liefst wat minder licht geven.

Qua gebruiksvriendelijkheid vind ik dat de Marantz iets tekort schiet. Door zijn vele opties wil je graag snel tussen bronnen kunnen schakelen. Je hebt daar op de receiver zelf alleen de 'input' knop voor. Met de afstandsbediening kan je wel direct op de gewenste knop drukken, maar dan nog is het wat lastig navigeren door de menustructuur. Soms wil je terug en beland je waar je begonnen bent en soms ga je slechts een stapje terug. Het is in ieder geval niet heel intuïtief.

Wat ik nu nog als een gimmick zie maar wat ik in de toekomst wellicht serieuzer ga gebruiken is de mogelijkheid om de Marantz via spraak te bedienen. Ik gebruik Google assistent op mijn telefoon nu nog om zo nu en dan het geluid harder te zetten of te skippen naar het volgende nummer in Spotify. Als straks de mogelijkheid er is om met je stem een bepaalde afspeellijst of nummer te laten horen is dat een leuke toevoeging. Ik geloof dat die optie er al is voor de Iphone.

Al met al ben ik erg blij met de Marantz Melody is. Vooral de geluidskwaliteit, de mogelijkheden en de goede verbinding met mijn televisie maakt dat ik een tevreden gebruiker ben.

Pluspunten

• geluidskwaliteit
  • mogelijkheden
  • voice control

Minpunten

• niet heel mooi vormgegeven
  • soms moeilijk navigeren

Niek Luinge 26-05-2019

Heerlijk geluid, compact en onopzichtig, fijne bediening

Geschreven voor: Marantz Melody X

Sinds twee weken heb ik de Marantz Melody X in huis en ik geniet er erg van!
Om te beginnen is het een mooi apparaat om te zien. Je herkent gelijk het typische Marantz-ontwerp, de afgeronde voorkant, en het mooie centrale display. Dit display is supergoed af te lezen, lekker groot lettertype en de helderheid is in te stellen. Je kunt het display ook automatisch uit laten schakelen.
Het apparaat ziet er goed uit, maar niet opzichtig. Simpel en eenvoudig. Zwart (de mijne dan), weinig knoppen en toeters en bellen, lekker overzichtelijk. Wat me alleen stoort is het gebruik van glimmend plastic. Dat had wat mij betreft beter geborsteld plastic kunnen zijn, of metaal of houtfineer. Die laatste twee zijn prijstechnisch natuurlijk niet mogelijk, maar geborsteld plastic had het geheel naar een íets hoger niveau gebracht in mijn ogen.
Verder voelt alles degelijk aan, en ook de achterkant is prima. Mooi overzichtelijk, met een goede kwaliteit luidsprekerterminals. Ze zijn verguld en je kunt er naast kale draad ook banaanstekkers in steken.
Het bedienen van de Marantz is geweldig eenvoudig, de knopjes op het apparaat zijn overzichtelijk en de afstandsbediening is ook heel duidelijk. Het apparaat heeft een uitgebreide menustructuur waarin je allerlei instellingen kunt wijzigen, zoals netwerk, geluidmodi en noem maar op, maar de indeling van het menu is heel duidelijk en is ook gewoon in het Nederlands beschikbaar. De snelheid is ook dik in orde, je ziet nog wel eens apparatuur waar het menu steeds een kleine vertraging heeft, dat is hier niet het geval. Dat maakt het echt fijn om mee te werken.
Je kunt het apparaat gebruiken voor veel bronnen. Aan de voorkant in het midden zit een CD-speler, je kunt een tv aansluiten via de optische ingang, waar er overigens twee van zijn, en automatisch laten inschakelen met de tv. Je regelt dan ook het volume via de tv, zodat je de afstandsbediening van de Marantz niet nodig hebt. Naast twee optische aansluitingen is er nog een analoge aansluiting, een usb-poort voor een usb-stick met muziek, een LAN-aansluiting, FM-antenneaansluiting en er is een subwooferuitgang. Kortom, voor de meeste mensen, waaronder ik, meer dan voldoende.
Zeker voor dit prijspunt is het een heel volledig apparaat. Naast de bedrade aansluitingen kun je de Marantz ook via bluetooth bedienen en via wifi. Ook allerlei streamingdiensten en internetradio zijn voor handen. Ik weet niets van streaming dus daar wijdt ik niet over uit, maar de Marantz kan het!
Dan nog het geluid. De Marantz heeft twee setjes aansluitterminals, zodat je twee paar luidsprekers kunt aansluiten. Bijvoorbeeld één set grote vloerstaanders voor actiefilms en ééntje voor verfijnde muziek, ik noem maar wat. Of twee paar als je graag dubbel stereo om je heen hoort. Het is allemaal mogelijk. Je kunt het volume van de twee paar afzonderlijk van elkaar bedienen en ze kunnen ook tegelijkertijd aan.
Als je, net als ik, ‘slechts’ één paar speakers hebt, kun je die op drie manieren aansluiten. Gewoon één op één op een set terminals, bi-amp of via de bridge-modus. De eerste is het meest eenvoudig, en klinkt al heel goed. Ik heb mijn luidsprekers, de Monitor Audio Bronze 2’s, op deze manier eerst aangesloten. Ik was verrast door het fijne geluid. Een heerlijke ruimtelijkheid, een lekkere bas, goede midden- en hoge tonen, alles is goed in balans en het luistert ontspannen weg. Ik heb daarna de overstap gemaakt naar bi-amp, omdat deze luidsprekers daar de mogelijkheid toe hebben. Ik wist al uit reviews van mijn luidsprekers dat men bij deze Monitor Audio’s bi-amp niet aanraadt, en het voegde inderdaad weinig toe. Het enige wat ik hoorde was een iets meer gecontroleerde bas, iets strakker, maar dat was het. Bij sommige andere luidsprekers kan het verschil groter zijn en dan is de functie heel fijn!
De derde manier van aansluiten is via bridge-modus, dan sluit je de plus van terminal één aan op de plus van de luidspreker en de min van terminal twee op de min van de luidspreker. Zo gebruik je twee versterkerluiken voor één speaker en heb je dubbel vermogen. Ik heb bij enkel aansluiten heel even het volume op 70 durven zetten, toen deed mijn trommelvlies al pijn dus de bridge heb ik niet geprobeerd. Als je hele pittige luidsprekers hebt, bijvoorbeeld grote vloerstaanders met een laag rendement, kan het wel een handige toevoeging zijn!
Al met al ben ik erg tevreden over deze Marantz. Het apparaat levert een heerlijk geluid voor tv, film en muziek, in een mooi compact apparaat. Dat apparaat laat zich fijn bedienen, is niet opzichtig en biedt alles wat een mens maar wil. De Marantz Melody X is zijn geld meer dan waard!

Pluspunten

• Heerlijk geluid! Echt Marantz
  • Bi-amping mogelijk
  • Veel aansluitingen, inclusief CD-speler
  • Fijne bediening en menustructuur

Minpunten

• Glimmend plastic, vingerafdrukken!
  • Volumeregeling beetje gek
  • Andere apparaten van Marantz zijn mooier

spotterfaai 25-05-2019

compact en degelijk audio systeem

Geschreven voor: Marantz Melody X

De versterker is erg handig om je hele installatie inclusief TV smart te maken. Geen gedoe meer streaming devices voor audio, gewoon spotify connect of een van de andere vele streaming diensten die mogelijk zijn in combinatie met de versterker. De amp ziet er netjes uit, qua knoppen aan de voorkant mocht het iets rustiger van mij.
Aansluiten en instellen is erg makkelijk en snel gedaan. De bijbehorende app is ook erg handig en zelfs via de app is de versterker in te stellen. Minpunt van de app is dat deze volgens mij nog erg nieuw is en nog niet erg gebruiksvriendelijk. Het lijkt alsof de app vooral voor IOS is ontwikkeld (de versterker werkt het beste met IOS) waardoor de bediening met een Android toestel lastiger is.
Het allergrootste minpunt van de versterker vind ik het missen van een phono ingang voor je platenspeler. Dit is in mijn ogen echt een grote misser.

Pluspunten

• makkelijk in te stellen
  • goede geluidskwaliteit
  • wisselt snel tussen verschillende bronnen

Minpunten

• waarom geen phono???
  • app is erg onduidelijk

John Kuijpers 23-05-2019

Goed geluid, uitgebreide mogelijkheden, gebruiksvriendelijk.

Geschreven voor: Marantz Melody X

Ik heb de Melody X nu enkele weken in huis, en hij vervangt daarbij mijn trouwe Marantz PM-78 en CD5003. Om te streamen gebruikte ik daarbij een chromecast audio, dit alles aangesloten op een set Alternating Gain speakers die inmiddels al 20 jaar trouwe dienst doen.

Ik verwachtte van de Melody X op zijn minst de zelfde geluidskwaliteit als mijn oude set, maar dan gemaakt voor de hedendaagse mogelijkheden om muziek te luisteren. Streaming, DAB+, intelligente connectiviteit. En ik moet zeggen dat hij zeker niet teleur stelt. Verre van zelfs.

De geluidskwaliteit is uiteraard het belangrijkste. Begonnen met een old skool CD viel dat al zeker niet tegen. Het geluid lijkt wat opener dan mijn oude set, maar dat is denk ik ook het logische verschil tussen een 20 jaar oude klasse A en een gloednieuwe klasse D eindtrap. Het openere geluid gaat in ieder niet ten koste van de warmte. Met alles op source direct klinkt het gewoon goed, of we het nou over Erik Satie hebben of over Iron Maiden. Ook na een paar weken mis ik mijn oude setup nog steeds niet, en dat was bij eerdere wisselingen vaak wel het geval.

En dan komt eigenlijk pas de echte kracht van deze machine. De connectiviteit. Hij verbindt probleemloos met wifi, en streamen met Spotify direct werkt ook gewoon meteen. Geen gedoe, gewoon luisteren naar je playlist van dat moment met de zelfde geluidskwaliteit als je CD's. Met de Heos app kun je wat meer functies bedienen, en de rest stel je gewoon via de afstandbediening in, geen ingewikkelde handleiding bij nodig. DAB+ maakt de belofte van radio maar dan met een prima geluid meer dan waar, en de keus aan internetradio's is overweldigend. Dan kun je ook nog eens je TV (of in mijn geval de set top box) op een van de digitale ingangen aansluiten zodat de Melody X zichzelf ook inschakelt als je die aan zet. Ook dit werkt gewoon, geen gedoe. Door de afstandbediening van je TV bekend te maken aan de Melody X kun je ook gewoon het volume daarmee regelen. Werkt heel prettig allemaal in ieder geval.

Zijn er dan geen nadelen? Jawel. Als je vanuit de Spotify of Heos app het volume wil aanpassen zijn de stappen erg groot en reageert -ie niet altijd meteen. Maar dat is volgens mij meer iets dat aan de apps of Android te wijten is dan aan de Marantz. Ook ontbreekt een phono ingang, al vind ik dat persoonlijk geen echt issue. Misschien zou ook een coax digitale ingang aanvullend op de twee optisch digitale ingangen fijn zijn, voor de iets oudere apparatuur (zoals mijn TV) die je er op aan wil sluiten. Maar daar zitten voor mij zeker geen dealbreakers tussen.

Ik ben er heel tevreden over in ieder geval, en zie het als een waardige opvolger van mijn trouwe Marantz set.

Pluspunten

• gebruiksgemak
  • connectiviteit
  • geluidskwaliteit
  • mooi compact design

Minpunten

• geen phono ingang
  • geen coax digitale ingang
  • volumeregeling vanuit een app gaat niet heel fijn