Bushnell Natureview 8x 42mm

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Bushnell Natureview 8x 42mm op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

charlesvk 14-01-2011
Geschreven voor: Bushnell Natureview 8x 42mm

Deze kijker heb ik sinds gisteren en allereerst wil ik zeggen dat het beeld haarscherp is en de kleuren zeer natuurlijk op me overkomen. Ik vind het ook opvallend hoe veel nuances je er in het donker mee ziet. Het blikveld is hoe ik het wilde: rustig (niet trillingsgevoelig), ruim (een meeuw in de lucht is vlot gevonden) en hij vergroot voldoende uit.

Voorbeeld: je kunt een koolmeesje in een kale boom met tegenlicht van een bewolkte lucht zeer goed waarnemen op zo´n 20 meter afstand. Ik ben benieuwd naar hoe het beeld op een zonnige dag is.

Alle knoppen draaien soepel en met voldoende weerstand. Wat ik fijn vind, is dat het mechanisme om de oogafstand in te stellen ´vast´-klikt op de maximale stand, zodat je deze niet per ongeluk terugduwt wanneer je de kijker aan je ogen zet.

Wellicht heb ik een nieuw model, want deze kijker is marinegrijs en niet groen, zoals hier afgebeeld. Hij komt zeer robuust op me over. Tegelijkertijd vind ik hem elegant vormgegeven. Hoewel er bij de specificaties staat dat hij niet weersbestendig is, zou hij volgens de verpakking waterproof zijn en zo komt hij ook op me over. Verder is hij wel wat zwaarder dan aangegeven: het gewicht is 770 gram (740 gram zonder beschermdoppen en riem).

Daarmee kom ik op de enige minpunten die ik tot nu toe kan ontdekken: het riempje is dun en dat voel je als de kijker een tijdje om je blote nek hangt. Verder zijn de beschermdoppen aan kant van je ogen van rubber en deze kun je goed over de lensbehuizing plaatsen. Aan de andere zijde heb je echter hard plastic doppen die in de lensopeningen zou moeten klemmen. Dat werkt niet goed: ze vallen er zo uit. Er zitten ogen aan deze doppen, maar het is niet duidelijk hoe of waaraan je ze zou moeten bevestigen. Dit vind ik echt vreemd.

Omdat de kijker zelf zo goed op me overkomt, geef ik hem voor nu toch een acht voor degelijkheid.

Tot slot wordt de kijker geleverd met een gewatteerd skai tasje en een doekje om de lenzen te poetsen. Ik heb hem gekocht bij Verrekijkershop.nl: op dinsdagavond besteld en op donderdagavond in huis, prima.

Voorlopige conclusie: ik denk dat ik heel veel plezier ga beleven aan deze mooie kijker. Vanochtend was het alvast heerlijk koffiedrinken en naar de vogels in de tuin kijken.