Logitech Illuminated Keyboard, US

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 13 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Logitech Illuminated Keyboard, US op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,3

remlov 12-06-2013

Een mooi bord en fijne toetsen ,heb geen last van de kleine shift toets, ben niet anders gewend.
Er is een cd-rom bij, ook voor windows 7 en bij Logitech kan je waarschijnlijk ook wel het stuurprogramma downloaden voor windows 8
Kan nu ook weer de oranje F toetsen gebruiken, mijn oud Logitech was te oud ± 15 jaar ( geen stuurprogramma meer voor )

DumDum52 15-08-2011

Fijn overzichtelijk toetsenbord,
vanwege het minder wordfen van de ogen, is dit toetsenbord voor mij ideaal.
De tekens kunnen in 4 gradaties van verlichting worden ingesteld. Tevens aangenaam aanvoelende toetsen. Met via de software zelfs uit te schakelen toetsen (CAPS lock etc..)
Echt eeen aanrader

quinzebilles 24-02-2013

Heeft dit toetsenbord een USB-aansluiting?

Renevk 02-07-2011

Nu een paar weken in gebruik. Voorheen altijd logitech gehad echter kwam er cola over de vorige, ik moest snel een nieuwe hebben en was toen even overgestapt naar een ander merk maar na een week ben ik gelijk naar de winkel gegaan om weer een logitech te halen, twijfelde even tussen deze en het nieuwe type, maar het nieuwe type vind ik persoonlijk minder lekker typen dan deze.
Ik schrijf veel verslagen, meestal in de late uurtjes dus is het erg fijn om een verlicht toetsenbord te hebben.. er is echt niks op dit toetsenbord aan te merken, typt heel erg fijn!

Jeeveedee15 16-03-2011

Ik heb het toetsenbord nu een paar weken in gebruik en ben er zeer tevreden over. Het typt heel fijn en licht. Ik heb veel pols-/armklachten als gevolg van oude toetsenbord. Met deze meer rust doordat je je armen plat op het bureau kunt leggen. Wel jammer dat er een vast nummeriek deel aan zit dat ik nauwelijks gebruik. Hierdoor moet de muis toch weer verder weg liggen, dat is jammer.

mh1956 16-01-2011

Ik gebruik dit toetsenbord nu ongeveer een jaar bij mijn Windows PC als vervanging van het standaard Dell-toetsenbord waar ik niet zo tevreden over was. Mede naar aanleiding van de goede reviews toen voor e Logitech gekozen. Ik zocht namelijk een toetsenbord van ongeveer dezelfde kwaliteit als het toetsenbord dat bij mijn iMac zit. Helaas moet ik na een jaar concluderen dat de Logitech Illuminated Keyboard ver verwijderd blijft van de kwaliteit van het Apple-toetsenbord. De toetsaanslag is erg wazig, aan de vreemde DEL-toets kan ik maar niet wennen en tot overmaakt van ramp functioneert de spatiebalk niet goed. Regelmatig staan woorden aan elkaar geplakt, terwijl ik toch echt de spatiebalk bij het typen heb ingedrukt. Dit is al mijn tweede exemplaar van dit toetsenbord, want de vorige had dit euvel ook al. Afgelopen week liet opeens een van de toetsen zomaar los en is er met geen mogelijkheid meer op te krijgen. Jammer van dit voor de rest fraaie toetsenbord, al is de toegevoegde waarde van verlichte toetsen bij een toetsenbord dat je bij een desktopcomputer gebruikt, niet zo groot. Je gaat immers niet in het donker zitten typen.
Dit toetsenbord is voor mij dus een min of meer een miskoop. Het originele Dell-toetsenbord gaat weer terug op zijn plaats. Voor mij blijft het beste toetsenbord nog altijd met afstand het toetsenbord dat Apple met zijn iMac's meelevert. Helaas kan ik dat niet in combinatie met mijn Dell PC gebruiken.

upatamby 05-10-2010

Alles is in de voorgaande reviews eigenlijk al gezegd. Zalig toetsenbord. Typt heerlijk en je hebt door de verlichte toetsen maar heel weinig licht nodig om de toetsen te kunnen onderscheiden. Bij eerdere Logitech toetsenborden wilden de letters nogal eens vervagen (vooral de A). Dat kan bij dit toetsenbord nooit gebeuren.
Minpuntje: de opdruk van de functietoetsen is niet verlicht zodat je bij heel weinig omgevingslicht de aanduidingen F1, F2, enz. niet meer kunt lezen.
En de rubberen polssteun is na een jaar intensief gebruik iets gaan glimmen. Valt nauwelijks op en is voor mij geen reden om de degelijkheid lager te waarderen.

geert123 12-06-2010

Heel leuk toetsenbord. Het vraagt weliswaar enige gewenning, maar de toetsen tikken stil en zacht, de instelbare verlichting is handig en mooi, en het design is chique.

Minder handig zijn de gecombineerde functietoetsen/multimediatoetsen, je kan weliswaar instellen dewelke je onder de "FN" toets wil gebruiken, maar voorlopig gebruik ik ze daardoor eerder zelden. Nog een gemis: enkele usb-poorten op de achterzijde waren leuk geweest en voor een "wired" toetsenbord van deze prijs eigenlijk een "must". Maar zoals gezegd: dit tikt gewoon zalig...

Menno5 27-03-2010

Beste toetsenbord wat ik tot nu toe heb gehad. Typen gaat alsof er engeltjes onder je vingertoppen zitten. De verlichte toesten zijn echt nuttig als je (zoals ik) toch een beetje verlichting in kamer wat lager hebt staan.
Ik heb niet 3 maal een 10 gegeven voor de volgende redenen:
- degelijkheid is niet zo. Het doorzichtig plastic randje is weliswaar mooi maar het is kwetsbaar. Zelfde geld voor de toetsen: heel mooi maar voelen kwetsbaar aan.
- gebruiksgemak is op zich prima. Zoals anderen al noemden is de kleine Shift-toets links heel raar en voor mij erg wennen. De software was/is raar. Eerst miste er verschillende tabs in het configuratie deel voor het bord en de software mengt zich ook door de software van mijn Microsoft muis heen. Niet heel erg maar toch ...

Al met al een prima toetsenbord. Maar ... krijg je waar voor je geld? Ja en nee. Ik bedoel, het typt erg lekker (het is zeker geen gamersbord) en de verlichte toetsen zijn top. Maar is het 60 Euro waard? Nee, voor dat geld verwacht je toch meer functionaliteit. Maar ik heb het er voor over: mooi en goed ding.

side 14-03-2010

Toetsenbord typt erg prettig en snel, en de verlichting werkt ook goed (ik werk vaak in een matig verlichte ruimte). Bij aankoop las ik een review van iemand die zich afvroeg of het rubberen laagje voor de toetsen er niet snel af zou slijten, maar ik zie nog geen gebruikssporen.
Gebruiksgemak heb ik iets lager gescoord, omdat mijn Enter-toets wat ongevoelig is, en omdat je even moet wennen aan de andere plaatsing van de delete-toets. Van de kleine linker-shift heb ik overigens geen last.

AntonG 05-03-2010

Heb inmiddels een paar weken dit heerlijke toetsenbord in het bezit. Ik kan alleen maar bevestigen dat het inderdaad een super fijn toetsenbord is.

Wat ik wel wil toevoegen is een stukje over de multimedia toetsen. Ik gebruik die vaker dan de 'F' toetsen dus toen ik las dat je altijd de FN toest moet gebruiken voor de multimedia toetsen vond ik dat niet prettig maar besloot toch voor dit toetsenbord te gaan. Nu blijkt echter dat er in de Logitech software een optie zit om standaard de multimedia toetsen te gebruiken zonder de FN en de 'F' toetsen door middel van de FN toets. Geweldige oplossing voor mij, ik gebruik nu alle "oranje" multimedia toetsen zonder de FN.

Enige nadeel blijkt inderdaad de kleine shift toets aan de linker kant. Het komt nu wel eens voor dat er geen hoofdletter staat maar een shift teken. Het blijkt dat er twee versies bestaan waarvan de andere dus een grote shift toets heeft. Ik dacht een goed exemplaar te bestellen door te kiezen voor de US layout, maar dat is dus niet de goede.

Spinner 10-02-2010

Ik ben helemaal blij met dit toetsenbord. Het voelt een beetje aan als rubber, lekker zacht dus. Ik heb geen laptop maar volgens mijn dochter typt het wel zo. De toetsen voelen heel degelijk aan en je hoeft ze niet hard in te drukken. Je hoort nauwelijks dat je aan het typen bent. De enige "klik" die je hoort is de spatiebalk.

De verlichte toetsen zijn erg mooi. Ze zijn in 4 standen in te stellen. De letters zijn er met lazer ingegraveerd en daar zit de verlichting achter.

Bij mijn vorige toetsenbord waren de letters al bijna weggevaagd en niet meer goed leesbaar. Vooral 's avonds erg lastig bij lamplicht.
Daar heb ik nu gelukkig geen last meer van.

Verder is het design erg mooi. Een heel plat toetsenbord met een mooi doorzichtig randje eromheen. Staat erg chique op mijn bureau.

Luuk1964 14-11-2009

heb dit toetsenbord nu net 2 dagen. Echt een giga fijn ding en hij typt echt super...alleen jammer van de kleine shift toets aan de linkerkant....daarom een 9 ivp een 10 voor die super mooie toetsenbord

Palumara 15-07-2009

Het was even schrikken, want toen ik de doos in mijn handen had, merkte ik van de afbeelding op de doos dat het een heel andere indeling had dan US/international. En dat is best vervelend als je apenstaartje bijvoorbeeld naast je enter toets zit en niet boven de 2 (en zo waren er nog meer afwijkingen). Er zat wel de goede sticker op de doos. Maar toen ik hem uitpakte was ik weer opgelucht, het was toch de goede indeling
Ergonomie
In het begin was het wel even wennen. Op zich was ik een laptop keyboard wel gewend, maar dit toetsenbord tikt toch nog weer even anders. De linker-shift toets is kleiner dan normaal en ook de enter toets is kleiner dan wat ik voorheen had. Voor de shift-toets is dat voor mij geen probleem, maar hierdoor tik ik (nog steeds) regelmatig de backslash toets aan in plaats van de enter toets.
Het voordeel is dan het toetsenbord (in mijn ogen) onwijs lekker tikt. Ik kan er veel sneller mee typen, en er vallen geen letters weg als je in je haast ze niet goed aanslaat. Ook de spatiebalk die ik eigenlijk alleen maar aan de linkerkant aansla, werkt prima. Het is dus niet zo dat je de toetsen perfect in het midden hoeft te raken
Functionaliteit
Het keyboard heeft de gebruikelijke extra functieknoppen om je browser/mail te openen, daarbij ook knoppen voor zoeken, MSN, calculator en media opties. Deze functieknoppen zitten op de F-toetsen, dus je moet de FN knop gebruiken om ze te activeren. Dat is wel wat lastiger dan aparte knoppen, maar het scheelt natuurlijk wel weer ruimte en houdt daarbij het overzicht. Het was voor mij even wennen, maar ik kan er zeer goed mee leven.
Voor de rest zijn er nog wat bijzonderheden: De insert toets zit boven de groter uitgevallen delete toets. De printscreen toets zit daardoor rechts van de insert toets en de Context menu toets zit als zijnde extra functie (dus activeren met FN) van de printscreen toets. Ook de scroll lock toets zit als functietoets op de pause/break toets. Ze zijn er dus wel, maar zitten soms goed verborgen. Waarom juist deze verschuiving nodig is, is mij nog niet helemaal bekend net als de reden voor de extra grote delete toets.
Het grootste gedeelte van de functieknoppen werkt bij mij overigens prima zonder dat ik extra drivers hoef te installeren (Windows vista 64-bit).
De meest belangrijke functie is natuurlijk wel het backlight van dit toetsenbord. De verlichting heeft vier standen, fel, middel, laag en uit. Er is maar één kleur beschikbaar, en dat is wit (of zwart, als ie uit staat ). Ik moet eerlijk zeggen dat ik steeds op de 'laag' stand werk, feller hoeft van mij niet per se. Bij de felste stand zie je ook het licht om de toetsen heen komen, en ik vind dat persoonlijk niet zo prettig kijken. De overgang tussen alle standen van felheid is ook vloeiend. Het licht gaat dus niet in een klap zachter, aan of uit, maar dus vloeiend wat toch weer een soort extra charme meegeeft. Het licht geeft precies het gewenste effect, dat de (alle!) toetsen ook in het donker zeer goed te zien zijn. Het contrast is ook erg hoog natuurlijk met het voor de rest zwarte keyboard.
Ook blijft de felheid van de verlichting op de laatste stand staan wanneer de computer uitgezet wordt of herstart wordt. Dit is natuurlijk ook erg prettig, dan hoef je niet steeds je felheid te regelen bij het opstarten of werken.
Vormgeving
Het toetsenbord was veel lager dan ik verwacht had, hij is echt flinterdun. Volgens Logitech 9,3 mm, maar ik meet vanaf het plateau waarop hij staat tot de hoogste toets ongeveer 15 millimeter. Desalniettemin niet hoog, zeker niet vergeleken met mijn oude... Voor de rest vind ik de vormgeving erg mooi. Het is een strak design, met weinig rondingen erin. De enige rondingen zijn eigenlijk de hoeken. Het keyboard is ook mooi afgewerkt en de letters / cijfers van de toetsen zijn lekker groot. Persoonlijk houd ik hier wel van, lekker simpel en toch mooi.
Degelijkheid
Ik heb totaal nog geen problemen gehad met dit toetsenbord. Het eerste wat me opviel (behalve de dikte) was dat het toetsenbord vrij zwaar was ondanks zijn smalle design. Dat is ook wel prettig want dan schuift je toetsenbord niet de gehele tijd over je bureau wat natuurlijk erg hinderlijk is. Het voelt ook gewoon degelijk aan, is stevig en is goed en eenvoudig schoon te maken.
Het enige nadeel vind ik wel dat je handafdrukken goed kan zien op het zwarte design. Vooral op de polssteun, wat er uit ziet als een ander soort materiaal als de omlijsting voor de toetsen, zie je na een tijdje tikken of gamen al gauw de plekken. Ook dit is weer eenvoudig schoon te maken natuurlijk, maar je gaat niet na elke handeling je keyboard schoonmaken.
Ook is het licht niet overal even helder, vooral aan de rechter- en linkerkant van het keyboard is hij ietsjes donkerder. Maar om eerlijk te zijn valt me dat alleen op als ik er goed naar kijk, en heb er dan ook totaal geen last van.
Conclusie
Ik ben zeer tevreden over dit toetsenbord. Het voldeed en overtrof mijn verwachtingen. Het is een vrij eenvoudig toetsenbord (vanwege het beperkte aantal extra functieknoppen) met een strak en zakelijk design. De hoofdfunctie waarvoor dit toetsenbord gemaakt is (de backlight) geeft precies het gewenste effect waarvoor ik dit keyboard heb gekocht. Ik gebruik hem nu bijna drie maanden en het volgende toetsenbord zal waarschijnlijk weer een Logitech Illuminated keyboard worden.