ATAG One - Reviews

Laagste prijzen
Beeldscherm
slimme thermostaat met digitaal beeldscherm
Afstandsbediening
Verlicht display

Beoordeling op basis van 2 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

5,5

• Slecht

piet_1943 01-09-2017

Mooie Wifi-Thermostaat , maar met een moeilijk gebruik.

Update na een half jaar gebruik:
Inmiddels enige maanden ervaring met de weersafhankrlijke instelling. Hoewel de laatste 2 maanden de verwarming niet vaak nodig bleek, heb ik er met deze instelling wat meer vertrouwen in. Zodra de ruimte- temperatuur onder de doeltemperatuur ligt wordt de verwarmingsvraag opgestart. Weliswaar leidt dit dan tot overshoot van een paar tienden graad, maar dat is minder erg dan in de kou zitten. Wel zwaar teleurgesteld in de ATAG-ondersteuning. Tot 2 maal toe een e-mail gestuurd met screenprints van de verwarmingsprocedure, met de vraag waarom de warmtevraag vanuit de ONE niet aanstond ondanks de duidelijk te lage ruimte-temperatuur in combinatie met de eveneens lage watertemperatuur (dus er was geen restwarmte in de leiding, waardoor de radiator warmer zou kunnen worden); doch NOOIT enige reactie ontvangen.

Pluspunten

• Ziet er goed uit
  • Via WIFI en op afstand aanstuurbaar

Minpunten

• Onduidelijke gebruiksaanwijzing
  • Slechte ATAG-ondersteuning

piet_1943 14-05-2017

Heeft een moderne look, maar een onbegrijpelijke werkwijze

Deze slimme thermostaat van ATAG is aangesloten op een nieuwe ATAG-i ketel, waarbij de ONE gratis was. "Slim" is tegenwoordig een modewoord dat tot doel heeft je ervan te overtuigen dat slimheid leidt tot besparing. Ervaring tot nu toe is dat de kamer-temperatuur lager is dan bedoeld; een verkeerd gebruik van slimheid dus. Als je het kouder stookt, is het logisch dat je gas bespaart. Maar daarvoor koop je geen thermostaat. De theorie van het apparaat lijkt simpel in de gebruiksaanwijzing: per dag kun je 6 schakelmomenten kiezen voor de temperatuur. De ONE bepaalt dan zelf (op basis van 10 daagse "leer-ervaring" ) hoe laat hij in de nanacht moet starten om op de gewenste starttemperatuur te komen. Echter, de doel-temperatuur wordt vrijwel nooit op tijd bereikt. De verwarmingsindicator (rood stipje) houdt er voortijdig mee op, of gaat zelfs niet aan als de gemeten temperatuur 0,4 graad onder de doeltemperatuur ligt. Te koud dus. Je moet dan zelf gaan ingrijpen, door "ofwel de doeltemperatuur een halve graad hoger te zetten, ofwel een temperatuurcorrectie van - 0,5 in te voeren, in de hoop dat dat werkt. Er zijn namelijk 2 regelingen te kiezen: de volledige thermostaatgeregelde verwarming, en een zogenaamde temperatuurafhankelijke (buitentemperatuur) verwarming, waarbij je de ruimtetemperatuur voor een klein of groot deel kan laten meewegen. Bij Instellingen is de correctietemperatuur van bv een halve graad alleen te kiezen is bij de weersafhankelijke regeling; hierdoor wordt de suggestie gewekt dat de correctie alleen meedoet in die situatie. Het gekke is namelijk dat ik al een paar keer gemerkt heb dat de correctie weer op 0 stond, zonder dat ik daar wat aan gedaan had.
Ben sinds kort overgegaan op weersafhankelijk regeling (gebaseerd op meteo-gegevens van de postcode). Durf nog niet te zeggen of dit een betere keuze is.
In de menu-instelling kom je ook zaken tegen als: slechte, gemiddelde of goede isolatie . Wat daarvan het effect is op de verwarming staat niet beschreven, en is me ook nog niet duidelijk geworden. Het enige "slimme" dat ik tot nu toe heb kunnen vinden, is dat je bij een dag afwezigheid de bediening op handmatig kunt zetten, dan een lagere basistemperatuur kiezen, en dat je later op de dag via WIFI en je APP op Smart-of I-phone een aangename thuiskomst temperatuur kunt aansturen.
Tot nu toe zijn we echter zo'n 2 maanden meer bezig met de CV-verwarming dan ooit tevoren, toen we een programmeerbare aan/uit thermostaat gebruikten. Als mijn ervaringen niet positiever worden over de ONE, dan zie ik over enige tijd gebeuren dat de oude thermostaat met batterijen weer aan de muur hangt.

Pluspunten

• WIFI-aanstuurbaar
  • ziet er goed uit

Minpunten

• Vergt te veel aandacht
  • Onduidelijke invloed van instellingen op werkwijze

piet_1943 01-09-2017