LG OLED55E9PLA - Reviews

4K Ultra HD
Diepte
5.03 cm dikte
55,0 inch

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 34 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

9,4

Blu-ray specialist 15-12-2019

LG Oled 65E9 review

Geschreven voor: LG OLED65E9PLA

Aller eerst wil ik hierbij melden dat de E9 kwa beeldkwaliteit identiek is aan de C9 en W9. Met dezelfde processors, beschikken ze allemaal ook over de nieuwste Aplha 9 Gen 2 chip. Alle nieuwe modellen bezitten dezelfde oled-panelen. De E9 en de W9 hebben een uitgebreidere speakersysteem doormiddel van een soundbar.

Beeld algemeen
Mijn E9 paneel weergeeft een goede uniformiteit kleur wit en grijs. En zwart is ook echt zwart.
De contrasten en zwartwaarde zijn prima, de schaduwdetails zijn goed.
Vergeleken met mijn vorige LG Oled65E6V, ziet de E9 beeld eruit alsof het wat meer out of focus is, en wat meer gebrek heeft aan details met 1080i en 1080p. Het komt soms over als 720 x 576 (DVD) kwaliteit.
Door de scherpte omhoog te schroeven wordt het beeld niet veel mooier van, omdat alleen de randen worden verscherpt en geen betere beeldverwerking verkregen wordt.
Dan heb ik het niet alleen over TV uitzendingen, maar ook met Blu-ray. Daar ik een flinke collectie blu-rays bezit, en regelmatig films meerdere malen bekijk, zag ik duidelijk hoe het beeld op de E9 een minder goede upscaling weergeeft dan de E6V Oled TV’s, zonder dat ik beide TV's langs elkaar had staan. Aangezien dat men het meeste te maken hebt met videomateriaal in 1080p, 1080i is dat jammer.
De Beeldverwerking van de E9 is iets minder goed, tegenover andere merken, (zoals Panasonic, Sony en Philips) en van de LG Oled E6V voorganger.
Hierbij moet ik ook vermelden dat ik altijd de beeldverbeteraars uitzet, omdat beeldverbeteraars zoals ruisreductie enz, alleen maar meer kwaad dan goed doen.

Dolby Vision + HDR10
LG ondersteunt HDR10, HLG en Dolby Vision. HDR10+ blijft voorlopig afwezig, en de ondersteuning van Technicolor HDR is nog steeds nutteloos aangezien geen enkele content dit formaat gebruikt.
De E9 toont met HDR10, met behulp van “Dynamische Tonemapping” een beter witdetail. Het heeft een vergelijkbaar effect als dat van HDR10+

Helderheid (nits)
Op dit vlak heeft de E9 een hogere paneelhelderheid als zijn voorgangers. Op een 10% venster haalt de E9 ongeveer 811 nits piek (deze zakt wel na een langere tijd in naar 785 nits)

Kleuren
De kleuren van de LG Oled E9 worden goed en natuurlijk weergeven.

Motion
De Motion verschild, loopt algemeen soepel, maar soms treden er schokkende frames op (ondanks met echte bioscoop aan, en Trumotion op helder, of gebruiker mode).
OLED Motion kun je beter uit zetten, het beeld wordt te donker, en je krijgt last van flikkeringen.
en deze levert ook minder detail.

Kijkhoeken
Met de kijkhoek van de E9 is wel verbeterd en zeer goed te noemen.

HDMI 2.1
Met de hdmi 2.1zal het voor gamers met VRR een voordeel zijn. Games in 4K kun je dan ook in 48-60 fps spelen. Ook voor UHD films 120hz in 4:4:4 chroma subsampling is er dan een mogelijkheid.
HDMI 2.1 verdrievoudig je de bandbreedte met de voorheen 2.0, want deze 2.1 ondersteunt 49 Gbps. Hierdoor kan deze versie dus veel meer data tegelijkertijd verwerken.

Geluid
De E9 heeft een soundbar bestaande uit een 60W 4.2 geluidssysteem. 4 speakers en een dubbele woofer. Geluid is prima voor algemeen gebruik, zonder vervormingen.
Deze TV ondersteund Dolby Atmos, maar voor deze ingebouwde soundbar heb je er niet veel aan. Omdat ten eerste, echte DA speakers zouden aan het plafon gehangen moeten worden, voor de optimale geluidsweergave waarvoor het bedoeld is. Wil je dat niet is er een alternatief. Er zijn speciale DA speakers maar deze zijn naar boven gericht, zodat het geluid van het plafon weer naar beneden wordt weerkaatst. De soundbar van deze TV kan dat niet. Wij hebben de Dolby Atmos functie uitgezet.
ARC
Voor mij zijn er geen problemen met geluids delay, maar op forums zie je wel melding van lip-sync problemen.

Afstandsbediening
Er zijn een aantal functies weggestopt in het menu, in plaats van een knop op de afstandsbediening. Dit maakt het voor minder technische mensen wat moeilijker.
De afstandsbediening komt ook wat goedkoop over, vergeleken met zijn voorgangers.

De AI (Artificial Intelligence)
De AI voor het beeld voor de E9, voegt niks toe, eerder negatieven effecten zoals zomaar ineens de natuurlijke filmgrain beweging stilzet.
Je ziet ook geen verscherping of meer details daardoor. (De verschillende AI modi kun je aan en uitzetten)

Ingebouwde mediaplayer
Deze geïntegreerde mediaplayer ondersteund vrijwel alle media bestanden, en codecs (behalve 3D). LG heeft vrijwel de beste mediaplayer voor een TV.

Inbrandinggevaar van statische beelden
LG vermeld dat bij de Oled 9 serie de kans op inbrandingsgevaar bij statische beelden is verminderd, door een betere technieken toe te passen om dit te voorkomen. Dit moet zich uiteindelijk nog bewijzen, omdat de statische beelden (zoals niet transparante oranje omroep logo’s) bevinden zich steeds op dezelfde plekken. Waardoor de kleur slijtage van de Oled lampjes door voorgangers van de Oled E9 op die plekken na langere tijd (ongeveer 2 jaar) zich dan pas gingen openbaren.

Enkele minpunten
Regelmatig wordt het beeld van donkere naar heldere beeldweergaven met een delay weergeven, en ook andersom. Regelmatig worden ook ondertitels willekeurig helder of donkerder. (dit heeft niets met ABL en ASBL te maken)
LG is zich hier bewust van, en wil dit toekomstig oplossen met een firmware.
De bedrading, en het toegankelijkheid van externe ingangen, is het nogal een probleem voor mensen die de LG Oled E9 willen ophangen. Ook de netsnoer is te kort.

• HDMI 2.1
  • schaduw details
  • hogere nits
  • uniformiteit kleur wit en grijs

Minpunten

• kans op inbranden van statische beeld
  • beeldverwerking
  • aansluiting toegang als je de TV opgehangen is.
  • afstandsbediening
  • te korte netsnoer

Wijtze 03-02-2020

Mooi beeld

Geschreven voor: LG OLED55E9PLA

Mooi beeld met erg veel mogelijkheden. Helaas is er geen duidelijke handleiding bij. Daardoor is zoeken op internet een vereiste. Bij zo'n duur product zou je wat meer info verwachten.

Pluspunten

• Groot scherm
  • Mooi beeld

Minpunten

• Ontbreken duidelijke handleiding

Marcel 28-04-2020

Super scherp beeld, fantastisch zwart met behoud van detail.

Geschreven voor: LG OLED55E9PLA

Ik heb gekozen voor deze LG OLED TV ter vervanging van mijn kapotte Panasonic plasma tv. Dit OLED beeldscherm is op alle facetten beter dan mijn oude zeer geliefde plasma tv. Het beeld is scherper, helderder en weergeeft het diepste zwart wat je kan wensen, zonder verlies van detail. Als je geen extra soundbar bij je tv wilt gebruiken dan is de verbeterde geluidsinstallatie in dit model het geld waard t.o.v. type C9.

Pluspunten

• weergeeft diepste zwart
  • zeer scherp en helder beeld
  • erbeterde geluidsinstallatie tov standaard C9

Minpunten

• Zware tv-voet van 11kg
  • netspanningsnoer is belachelijk kort, maar 1 meter
  • aan/uit knop zit op lastige plek aan achterzijde
  • waar je lastig bij komt bij montage aan muur

Elnestor 17-03-2020

Superieure TV qua beeld en geluid

Geschreven voor: LG OLED55E9PLA

Als je op zoek bent naar een TV met de mooiste beeldkwaliteit en top geluid tegen een acceptabele prijs dan is deze 55E9 een echte aanrader.
Gekocht bij Kamera Express met goede service en snelle levering.
Het design van dit model is ook erg mooi.

Pluspunten

• Zwart is echt zwart
  • Heel goed geluid
  • Prachtig beeld

Minpunten

• Beugel achter het scherm vereist ruimte

JaRo 16-03-2020

fanfastische kleuren

Geschreven voor: LG OLED55E9PLA

Niet te duur voor zijn geld.Jammer, als je een tv gekocht hebt keldert de prijs weer.
Voldoende aansluitmogelijkheden voor HDMI en USB

Pluspunten

• goede apps

Veen 15-03-2020

Top beeld

Geschreven voor: LG OLED65E9PLA

Deze tv na lang overwegen gekocht bij EP Hoorn het internet afgezocht bijna alle reviews gelezen en ik kan niet anders zeggen dat dit een parel is voor je woonkamer
Kan deze via internet goedkoper krijgen maar ben naar EP gegaan voor de service en eerlijke voorlichting
Heb deze tv laten installeren ivm gewicht en dunne scherm
Top service van de 2 service monteurs die deze geïnstalleerd hebben hier kan geen internet bedrijf tegen op

Pluspunten

• Beeld
  • Geluid echt mooi
  • 65 inch

filmfan 01-03-2020

fantastische kleuren,geluid van mindere kwaliteit

Geschreven voor: LG OLED65E9PLA

Had meer van geluid verwacht,is niet echt soundbar waardig,kleuren zijn heel mooi,geen gebruiksaanwijzer bijgevoegd voor zo een dure TV

Pluspunten

• beeld heel mooi
  • goede web oss

Minpunten

• geluid
  • geen gebruiksaanwijzing

Frits richel 22-02-2020

Mooiste TV die ik ooit gehad heb

Geschreven voor: LG OLED55E9PLA

Dit is wat betreft beeld en geluid het beste wat ik ooit heb gehad bovendien ziet hij er ook geweldig goed uit.

Pluspunten

• Strak model
  • Prachtig beeld en geluid

J. van Caulil 20-02-2020

Helder en scherp beeld

Geschreven voor: LG OLED55E9PLA

Vanuit alle hoeken mooi helder en scherp beeld en eenvoudige installatie.
De geluidskwailiteit is voor mij ruim voldoende.

Pluspunten

• beeldscherpte
  • Helderheid
  • eenvoudige installatie
  • Zuinig in energie gebruik

Guido 15-02-2020

Prachtige TV

Geschreven voor: LG OLED65E9PLA

Wij hebben deze sinds 6 december en zouden hem niet meer kunnen missen! Voorheen hadden wij een 48 inch en hiervan hebben wij 8 jaar plezier gehad. Maar deze....een dijk van verschil, wij zijn zeer tevreden!!!

Pluspunten

• Fantastisch beeld en geluid.

petedale 13-02-2020

Enorme resolutie en contrast (zwart is zwart)

Geschreven voor: LG OLED55E9PLA

Van 32 naar 55 inch: waren dit vlug gewoon.
Zou direct zelfde toestel opnieuw kopen.
Enorme resolutie en contrast

Pluspunten

• fantastisch scherp beeld
  • enorm contrast (zwart is echt zwart)
  • geluidkwaliteit is prima, geen soundbar nodig
  • connectiviteit met internet, youtube, netflix
  • draadloze connectie met laptop of smartphone

Minpunten

• glanzend scherm zorgt voor reflecties

B. J. Haagsma 13-02-2020

Scherp beeld, fraaie kleuren

Geschreven voor: LG OLED55E9PLA

Na advies van de dealer gekozen voor dit merk en tot op heden geen spijt hiervan.
Hetgeen ons weer aangeprezen is duidelijk correct, we zijn er blij mee!

Jan Zantingh 11-02-2020

Jan Zantingh

Geschreven voor: LG OLED65E9PLA

We hebben deze TV gekocht omdat deze het beste uit alle testen kwam en daar door hebben we voor dit toestel gekozen.
En ja we hebben hem nu een maand of 3 en het is inderdaad een super toestel!

Pluspunten

• Scherpte
  • Geen last van de zon straling in het beeld scherm
  • Heel erg plat

Y Groenhout 10-02-2020

Mooi diepe kleuren en helder.

Geschreven voor: LG OLED55E9PLA

Uitstekend beeld en mooie vormgeving. Goede deal kunnen maken, oude LG Oled was ingebrand en LG deed niet moeilijk.

louis willems 08-02-2020

mooie tv super blij mee

Geschreven voor: LG OLED55E9PLA

was al in bezit van een lg nanno tv maar deze over treft alles,zwart is nog meer zwart als de nanno,en super mooi beeld

HENK sPEIJERS 07-02-2020

Dhr

Geschreven voor: LG OLED65E9PLA

Geweldig mooie tv mooie afwerking goed beeld wij zij er zeer content mee zeer blij met de aankoop van deze tv

Mhmt 05-02-2020

Best TV so far

Geschreven voor: LG OLED65E9PLA

OLED is the best. LG is best OLED for the price point. Excellent experience. The text on remote buttons started to disapper but not a big issue.

Frederika Oldenbandringh 04-02-2020

Zeer duidelijke ondertiteling!

Geschreven voor: LG OLED65E9PLA

Ik had oude tv gekregen met slecht geluid en geniet nu van veel goede klassieke muziek!Vooral op zondagmiddag als ik alleen ben geniet ik erg van mijn nieuw tv

Pluspunten

• Zeer goede ondertiteling!
  • Mooi contrast

Minpunten

• Wil er nog een, beetje te duur!

Aad 04-02-2020

mooi beeld

Geschreven voor: LG OLED55E9PLA

zag er goed uit met een redelijke prijs/kwaliteit verhouding samen met de expertise van de verkoper aangeschaft

Pluspunten

• beeld kwaliteit

Minpunten

• slecht geluid

Henk 03-02-2020

Groot OLED scherm met diep contrast!

Geschreven voor: LG OLED55E9PLA

Na een LG LED TV wilde ik een OLED TV, het is de LG OLED55E9PLA geworden en ik heb er geen spijt van. De TV heeft een ingebouwde soundbar maar helaas is het laag toch van mindere kwaliteit, opgelost met de aanschaf van een kleine LG Subwoofer, de SWH1, deze geeft net dat beetje extra dat je mist en kost maar 53 euro bij bol.com.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Ingebouwde soundbar
  • Diep zwart

Minpunten

• Lage tonen missen net wat body
  • Geen mooi helder beeld in de ECO stand