Sony KD-55XG8505 - Reviews

4K Ultra HD
Diepte
5,20 cm dikte
55,0 inch

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 9 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

8,1

Pieter 25-03-2019

Vlijmscherp beeld

Geschreven voor: Sony KD-55XG8505

De Sony KD-55XG8505 inmiddels een aantal weken in huis naar volledige tevredenheid!

Eerste gebruik:
Het aansluiten van de TV was erg eenvoudig, net als de installatie. Met de snelstart gids zijn de kabels e.d. snel aangesloten op het toestel. Het menu van de TV geeft stap voor stap duidelijk aan wat je moet doen. Ook het verbinden met de WIFI was eenvoudig.
De TV tevens gesynchroniseerd met de afstandsbediening van KPN. Diverse functies zijn dan met de afstandsbediening van KPN te bedienen.

Design, beeldkwaliteit & geluid:
Een televisie met een mooi strak design, die mooi staat in de woonkamer! Alle kabels zijn netjes weg te werken in voet.

De beeldkwaliteit vind ik erg goed! Waar deze televisie van Sony vooral in uitblinkt is de kleur- en objectweergave (dankzij de X1 HDR processor). Objecten die op de voorgrond worden weergegeven lijken echt uit het scherm te komen, hierdoor ontstaat er echt diepte in het beeld.
Verder is het beeld super scherp zoals je mag verwachten van Sony, een aantal 4K filmpjes via Youtube bekeken welke echt schitterend weergegeven worden. Ook Netflix springt van je scherm! Kleuren springen er ook hier echt uit, en zwart is ook bijna echt zwart!
Ik gebruik de televisie ook regelmatig als radio of een muziekzender als achtergrond geluid. Het geluid is zeker veel beter dan een gemiddelde platte TV, voor een echte 'bioscoop' ervaring ga ik later nog op zoek naar een soundbar.

Android TV:
De smartfuncties op deze televisie zijn prima en werken snel en intuïtief. Mocht je content willen streamen vanaf je smartphone werkt dat perfect met de ingebouwde Chomecast!
Via spraakbediening kan je ook zoekopdrachten versturen via Youtube, al zal ik dat zelf niet echt gebruiken.

Al met al een erg mooi toestel, zowel het design, beeldkwaliteit en functionaliteiten. Een televisie die aan te raden is als je op zoek bent naar een high-end tv.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Beeldverwerking
  • Kleurcontrasten / zwartwaardes
  • Design televisie

Ali 20-10-2019

Slechte prijs/kwaliteit verhouding

Geschreven voor: Sony KD-55XG8505

Beeldkwaliteit is uitstekend, echter hapert het beeld zo nu en dan. Daarnaast is het geluid zeer minimaal. Indien je geen android tv gewend bent raad ik deze tv niet aan.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Snelle beeldfrequentie

Minpunten

• Hapering van beeld
  • Geluid is minimaal
  • Besturingssysteem vrij langzaam

Hans 02-11-2019

Uitstekend beeld

Geschreven voor: Sony KD85XG8596BAEP

Een fantastisch mooie TV groot en een mooie beeld en geluidskwaliteit. Voor deze prijs een absolute aanrader!

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Bedieningsgemak

Minpunten

• GEEN!

D. Boon 30-04-2019

Hele fijne televisie. Mooi design en beeld

Geschreven voor: Sony KD-55XG8505

De Sony Bravia is een prachtige tv. Ik heb hem nu 5 weken in bezit, en hij bevalt erg goed. De tv zit goed verpakt, en de steunen om hem neer te zetten klik je er zo in. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de tv op te hangen, dus de steunen heb ik er weer afgehaald. Aansluitingen zitten prima, en alles oogt erg solide. Het installeren gaat heel makkelijk, zeker in combinatie met een Android telefoon. Menu ziet er mooi uit, en alles is erg duidelijk. Er zitten veel functies op, ik heb alleen de basisinstellingen toegepast.
Heel handig dat er een Netflix knop op zit, zo kun je snel schakelen. De extra apps zijn ook super.
Het beeld is prachtig. Mooie heldere en warme kleuren, en alles leeft. Bij normale tv uitzendingen (720p) is het beeld goed, en bij een 4K filmpje op YouTube of Netflix ziet alles er schitterend en levendig uit.
Het geluid is goed, prima wat je van een mooie platte tv kunt verwachten. Als de tv aan de muur hangt dien je wel de instellingen van het geluid aan te passen. Ik heb er voor gekozen om de tv aan mijn draadloze speaker te hangen.
Het design is prachtig, de tv heeft een mooie dunne bezel.

Prijstechnisch is het een prachtige tv.

• Prachtig beeld
  • Handige apps

Minpunten

• Matig geluid

Femke73 12-04-2019

Prachtige kleuren, zeer scherpbeeld

Geschreven voor: Sony KD-55XG8505

De Sony Bravia heb ik nu 4 weken in huis om te testen. De installatie was een fluitje van een cent. Binnen 10 minuten werkte hij. Toen begon het uitproberen van alle functies en mogelijkheden. Ook dit bleek erg eenvoudig. Het is eenvoudig om door het menu te lopen. Eenmaal ingelogd op alle apps, werkt het goed. Alleen deed aanvankelijk de microfoon het niet. Sony gebeld en na allerlei zaken te hebben nagelopen, kon het niet anders dan dat de afstandsbediening kapot was. Binnen 4 dagen had ik een nieuwe in huis. En inderdaad, deze deed het wel.
De microfoon is ideaal. Alles wat je inspreekt, vindt Google. Het scheelt heel veel typewerk.
Qua beeld en geluid, was ik bijzonder verrast. Zelfs van grote afstand zijn de kleinste details op het scherm zichtbaar. Erg mooie heldere kleuren en er is echt diepte ze zien. Als de zon naar binnen schijnt, is het niet nodig de gordijnen te sluiten, het beeld blijft goed.
Het geluid is goed. Zelfs als de tv op z'n hardst staat, vervormt het geluid nauwelijks.

Wat ik een minpunt vind, is dat het snoer kort is. Ik heb de tv aan de muur bevestigd en het snoer blijkt niet lang genoeg om bij het stopcontact te komen. Hij redt het net tot aan de muur.
Al met al ben ik zeer tevreden met deze tv.

Pluspunten

• prachtig beeld, heldere scherpe kleuren
  • goed geluid
  • eenvoudige bediening

Minpunten

• netsnoer is kort

Chantalle 01-04-2019

Grote, strakke tv

Geschreven voor: Sony KD-55XG8505

Met 2 man tv vlot uitgepakt, pootjes onder de tv gezet met een klik systeem. Bij het installeren volg je de stappen en dit is heel goed te doen. Heb gekozen voor vaste internetkabel, omdat wifi in huis niet sterk is. Verbinden met internet verliep ook gemakkelijk, intypen van het wachtwoord het duurde iets langer omdat dit moest gebeuren met een pijltjes systeem. Koppelen van afstandsbediening van provider (kpn) verliep ook prima.

De tv geeft een mooi beeld. Kleuren zijn helder, details goed zichtbaar (wat een verschil met vorige tv, ik zie nu meer rimpels!!). Donkere kleuren zijn echt donker. Wanneer je 4K films kijkt, waan je je in een bioscoop. De figuren lijken uit het beeld op te staan en naar voren te komen. Prachtig!
Het geluid van de tv is goed, de spraak is duidelijk en goed te verstaan. Volgens mijn man mag er meer basgeluid uit komen.

Over het design:
Strakke vorm gegeven tv, de randen aan boven- en zijkant vind ik minder mooi. Deze hadden van mij nog strakker gemogen. Nu lijkt het alsof er een lijstje op gemaakt is.

De apps zoals Netflix en YouTube doen het goed, je kunt hier heel gemakkelijk en snel naar overschakelen. Het streamen vanaf mijn iphone naar de tv lukt, een handige gadget bij de televisie zonder moeilijke instructies.

Pluspunten

• makkeljke installatie
  • helder beeld
  • apps

skipper79 26-03-2019

Stakke TV met een dun randje, die echt binnenkomt

Ingebruikname:
Na installatie was het even wennen om een 55 inch tv te hebben staan. De tv die het veld moest ruimen was nl 32 inch...

Design:
De XG85 van Sony is een mooie tv met een strak design. De dunne metalen randen maakt dat de nadruk ligt op het zwarte scherm.
De pootjes zijn onopvallend doordat ze maar enkele millimeters breed zijn. Qua design dus ook mooi passend bij de dunnen metalen rand van het scherm.
Mooi is ook dat ie wat hoog op z'n pootjes staat zodat een soundbar en een decoder er mooi onder passen.

Beeld:
De beeld is echt prachtig; diepe kleuren, zwart is ook echt zwart, ondanks dat het geen OLED scherm is. Het beeld vloeit ook goed. Bij snelle bewegingen, zoals bij voetbal, zie jou nauwelijks vertragingen. De kijkhoek is uitstekend. De hele zithoek kan het beeld goed zien.
Niet de hele familie is (nog) blij met het beeld en het formaat ervan. Het beeld is voor een enkeling behoorlijk indringend en fel. De kleuren zijn erg intens, ondanks het aanpassen van de instellingen! Smaken verschillen zullen we maar zeggen.

Geluid:
Voor een TV met speakers aan de achterkant klinkt deze goed. Het geluid, met name stemmen, zijn helder. Ook na aanpassing in EQ is het basgeluid aan de mindere kant. Voor films is een soundbar (met evt een subwoofer) aan te bevelen.

Besturingsysteem:
Deze Sony heeft als besturingsysteem 'Android'. De geïnstalleerde apps zoals Youtube, Google play en Netflix werken vloeiend. Het installeren van de tv ging bijna vlekkeloos.. De draadloze internetverbinding was onstabiel waardoor ik de tv aangesloten heb met een internetkabel.

Chromecast:
Deze future is een handige toevoeging. Via Google assistant is deze makkelijk via stem te bedienen. Het streamen van media vanaf mijn iPhone is net wat minder uitgebreid dat vanaf een android toestel. Wat ik handig had gevonden is dat chromecast ook actief zou zijn als de tv in standby modus stond, zodat ik deze via Google Assistent kan inschakelen.

Pluspunten

• desigh
  • vloeibaarheid
  • kijkhoek
  • chromecast
  • besturing

Minpunten

• bastoon is minder aanwezig

Rogier J 25-03-2019

Mooie TV met vloeiend, scherp en mooi beeld

Geschreven voor: Sony KD-55XG8505

Het uitpakken ging vlot, met 2 personen aanbevolen. Installeren is eenvoudig, dit kan via de smart phone (Android) of handmatig via de afstandsbediening. Het verbinden met de wifi ging probleemloos. NL taal instellen van het menu en tv bediening is handig.

Beeldkwaliteit
De 4k beelden (demo's via YouTube app bv) zien er prachtig uit. In daglicht omgeving zit de beeldkwaliteit dicht tegen het OLED niveau aan. Bij veel lichte scene's zie ik het verschil niet. Bij donkere scene's (getest met Netflix serie) merk je wel dat het een LCD met edge LED paneel is. Of het storend is, voor mij persoonlijk een beetje voor de overige 5 gezinsleden totaal niet. Heb de TV 1 week in huis de ervaring kan dus nog veranderen. Wij ervaren de beeldkwaliteit als helder, rustig, vloeiend en scherp (met 1080p of 4k). Contrast voor een edge LED LCD goed, verwacht geen OLED niveau. De beeldprocessor lijkt zijn werk goed te doen. Films (gekocht in 1080p kwaliteit) zien er heel scherp en vloeiend uit.

Geluid
Het geluid klinkt helder, op hele luide volumes wordt het wel wat scheller. Film kijken (getest met netflix actiefilm) gaat prima. Voor een bioscoopervaring raad ik een subwoofer en surround set aan. Spraak klinkt beter dan een gemiddelde LCD TV met ingebouwde speakers. Of het geluid uit het scherm lijkt te komen kunnen we moeilijk beoordelen. Dit gaan wij nog testen/vergelijken met aansluiten van een 2.1 setje via koptelefoon uitgang. video volgt
Behuizing
De behuizing staat op 2 pootjes waardoor deze wel wat van de muur af komt te staan, stoort ons niet. De metalen voorkant en zijkanten zien er mooi afgewerkt uit. De achterkant voelt wat goedkoper aan met de plastic afwerking.
Aansluitingen
De volume bediening + aan/uit zit op de linker achterzijde en zijn er aansluitingen zowel aan de linker achterzijde naar de zijkant gericht (USB's, HDMI's en antenne signaal). Op de achterzijde naar achteren gericht zit o.a. de optical out en een HDMI. Verbruik Android TV staat bekend om het hoge energieverbruik in standby mode. De TV start heel snel op en ook netflix reageert super snel. Ik verwacht dat Android TV op de achtergrond blijft draaien om snel te kunnen starten. Mediabox XL (Ziggo) De mediabox wordt gebruikt voor TV kijken en opnemen en is via HDMI verbonden. Dit werkt prima.
Uitpakken

Conclusie
Aanrader als je een mooie en vlotte 55"smart LED LCD tv zoekt met goede prijs-/kwaliteitverhouding.

Deze TV heb ik gekocht via The Insiders.

Pluspunten

• Vlotte smart TV
  • Mooi, vloeiend beeld
  • Geluid voor platte TV prima

Minpunten

• Contrast kan beter (edge LED)
  • Subwoofer nodig, lage tonen kunnen beter

NielsdeJong 21-03-2019

Mooie tv met prachtige kleuren en vloeiende beelden

Positief:
Deze televisie heeft prachtige kleuren, en kan ook goed omgaan met vlotte bewegingen.
Dat waren voor mij de belangrijkste redenen om over te gaan tot aanschaf.
De televisie gaat dus erg goed om met vlotte bewegingen en ik zie amper tot geen vertekeningen op het beeld verschijnen (denk aan een handjevol per film maximaal, en vaak ook helemaal niets of het valt gewoon niet op)
Mocht je wel last hebben van deze vertekeningen dan kun je de beweging versnellingen altijd verlagen of helemaal uitschakelen.

Deze televisie heeft een aantal standaard beeldinstellingen waar je uit kunt kiezen, de beeldinstelling “Standaard” komt al heel dicht in de buurt van het (voor mij) “Perfecte plaatje”.
Je kunt alle kleurwaardes en beeldverbeteringen naar wens aanpassen om tot de gewenste instellingen te komen, de menu’s hiervoor zijn logisch ingedeeld en alle instellingen worden goed toegelicht.

De kijkhoek van deze tv is ook goed, wat te verwachten is van een IPS paneel. Vanuit alle kanten is het beeld goed te zien en de kleuren vervagen amper wanneer je vanuit een hoek kijkt, wanneer je met meerdere mensen in een huishouden vanuit verschillende plekken naar de tv kijkt, treden er daarom geen problemen op.

Wij hebben inmiddels een aantal 4K HDR films afgespeeld en 4K series bekeken, en ik moet zeggen dat ik over het algemeen onder de indruk ben! Ook "regulier" 1080i tv via Ziggo ziet er prima uit op deze tv.
Redelijk:
Het geluid is redelijk, zoals verwacht in een platte tv, maar verwacht zeker geen wonderen.
Ook het smart gedeelte van deze tv is redelijk. Android is niet het beste smart tv systeem maar wil je gebruik maken van de reeds aanwezige YouTube en Netflix apps dan verwacht ik niet dat je tegen problemen aan gaat lopen.
Iets minder positief:
Wanneer je in een donkere ruimte (in de avond) televisie kijkt. zie je dat de tv toch wel wat licht door het zwart heen verliest.
Dit was enigszins te verwachten van een edge led tv maar het valt wel op als je er naar zoekt en vandaar noemenswaardig.
Kijk je full screen content met niet al te donkere scenes dan is er niets aan de hand, maar wordt het allemaal wat donkerder, of kijk je een film met zwart balken, dan is er toch redelijk wat ontsnapt licht te zien.
Je moet er overigens wel op letten om je er aan te storen, maar ik kan niet zeggen dat het volledig te negeren is. Dit is dus een punt om goed over na te denken bij de aanschaf van deze tv.
Conclusie:
Al met al een prima product, met prachtige kleuren en snelle beeldweergave en redelijk tot goed geluid maar helaas wat “Light bleeding” aan de rand van het scherm.

Pluspunten

• Prachtige kleuren
  • Vloeiende bewegingen
  • Goede standaard instellingen
  • Logische en makkelijke menu's

Minpunten

• Light bleeding

ArjanN 18-03-2019

Met recht een "premium' tv

Geschreven voor: Sony KD-55XG8505

De Sony XG85 is een prachtige tv met een modern slank design gemaakt van metaal. Mooie smalle metalen bezels die zorgen dat de nadruk echt volledig op het beeld ligt. Onder het Sony logo een chique witte led waarvan je kunt instellen hoe fel hij brand en of hij überhaupt brand (en je kunt eventueel instellen dat hij alleen op licht als je op een knop van de afstandsbediening drukt). De aansluitingen die je hoogstwaarschijnlijk gebruikt (usb, hdmi ARC, Ethernet) zijn allemaal logisch richting de zijkant geplaatst zodat je hem mooi op kunt hangen. De smartcard is zelfs helemaal weg te werken achter een klepje. De stroomkabel is helaas niet los te koppelen waardoor je dus met de breedte van de stekker te maken hebt als je de kabel ergens doorheen moet voeren.
De voetjes zijn mooi bescheiden en makkelijk te (de)monteren, als je ze eronder laat kun je er zelfs de kabels doorheen loodsen zodat deze mooi zijn weggewerkt.
De afstandsbediening is een goed afgewerkt standaard model. Ik mis echter een pointer zoals ik op mijn vorige Samsung TV had (met de werking zoals een Nintendo Wii), tekst intypen word ik niet vrolijk van via een schermtoetsenbord. Hiervoor is dan spraakherkenning toegevoegd, maar dat gebruik ik in de praktijk ook maar weinig, wellicht dat dit in de toekomst meer wordt, tegen mijn Google home praat ik ook nog niet zoveel…
De beeldkwaliteit is echt een grote stap voorwaarts vanaf mijn Samsung UE48H6500 uit 2014. Dit is natuurlijk niet helemaal een eerlijke vergelijking, maar de stap van 48 inch naar 55 inch, van full hd naar 4k en naar betere local dimming is zeker de moeite waard.
Als ik ze naast elkaar heb staan vallen mij ook echt de zwartwaardes op, deze zijn veel beter op deze Sony, hoewel het natuurlijk geen oled is is het wel een wereld van verschil met mijn vorige tv. Ik heb op youtube wat 4K demo’s laten draaien, dit geeft de tv echt prachtig weer, een genot om naar te kijken.
Er draait Android tv op als besturingssysteem, met Kodi als mediaspeler kan ik perfect de homevideos van mijn NAS streamen, ideaal dat dit zonder externe box kan. De Android apps als Netflix en videoland draaien heerlijk snel, je drukt op de knop en de app is er gelijk, je kunt echt merken dat er een snelle processor in deze tv zit. Ook het zappen en switchen van tv naar apps gaat hierdoor heel soepel. Dit went zo snel dat ik echt niet meer terug zou willen naar mijn oude tv.
Al met al is de Sony duidelijk een premium tv en wat mij betreft zijn prijs zeker waard.

Pluspunten

• snelle SOC
  • goede zwartwaardes
  • android
  • design
  • materiaal

Minpunten

• afstandsbediening zonder pointer
  • relatief dik voor edgeled