Samsung QE75Q950RBL - Reviews

75,0 inch

Ton Visser 29-03-2019

75 Inch QLED nu net zo mooi als OLED

Geschreven voor: Samsung QE75Q950RBL

Wat een waanzinnig mooi beeld. Ongelooflijk helder, prachtige kleuren superscherp (ook de gewone TV die in HD wordt uitgezonden wordt een stuk mooier. Echte UHD blu-ray is zo mooi dat je het bijna niet kan geloven. Bekijken van het Samsung 8k promofilmpje heb je het idee dat je de zilveren kroon in de (echt) zwarte achtergrond uit de TV kan pakken. Kleuren spatten van het scherm af. Ondanks fel zonlicht (zijwaarts) gewoon een glashelder en zeer kleurrijk beeld. Beeld voor het menselijk oog in mijn optiek gelijkwaardig aan OLED. Ter vergelijking: Ik heb mijn UHD Samsung 65 inch LED er naast gezet, maar deze is in vergelijking hopeloos verouderd (3 jaar oud). SD content is overigens niet mooier. Hier doet de AI niet veel. Maar dat is voor mij persoonlijk niet interessant meer. Ook de installatie verliep bij mij geheel automatisch via mijn Samsung account. Hoefde alleen maar in te loggen en alle apparaten werden netjes herkend en alle instellingen netjes ingevoerd. Belangrijkste acties van andere apparaten met de Samsung afstandbediening zelfs aan te sturen. Conclusie: Absoluut geen spijt van! Top TV, maar dat mag dan ook wel voor de prijs van 6.999 Euro (75 inch). Als laatste opmerking: Duurzaamheid heb ik logischerwijs niet aan kunnen geven. Als deze gelijkwaardig is aan andere Samsung TV's maak ik mij geen zorgen. Oh ja nog iets. Je went zeer snel aan de grootte van 75 inch en dat is iets wat ik niet verwacht had.

Pluspunten

• Kleuren, scherpte en zwartwaarden
  • Helderheid overdag in zeer lichte kamer
  • Installatie
  • Afstandbediening
  • Upscaling 4k naar 8k

Minpunten

• Hoge prijs
  • SD beeld niet beter dan op 4K of HDTV