Sony KD-55XG9505 - Reviews

4K Ultra HD
Diepte
6,90 cm dikte
55,0 inch

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 23 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

Maurice84 20-03-2019

Zeer interessante tv!

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Wat een prachtig groot scherm, mooi design en dunne randen! Vooral de voetstukken zijn erg stijlvol en zijn tevens kabelgeleiders. Wat me vervolgens opviel bij het aansluiten van de apparaten met HDMI was dat de eerste poort aan de zijkant zit en de overige 3 poorten aan de achterkant. Geen directe minpunt, maar een gekke keuze om deze als poort 1 te markeren. Tevens zit er alleen volume-knoppen en een standby-knop achterop. Er is dus geen manier om de TV met een schakelaar echt uit te schakelen. We doorliepen de setup wizard en deze was vlot en erg mooi in beeld gebracht. Wat wellicht een optie had kunnen zijn is dat je kan aangeven of je de Smart functies wil instellen voordat je allerlei zaken zoals WiFi instelt. Daarna hebben we de decoder aangesloten en ik vernam dat alle kleurenregisters standaard vol open stond ingesteld en dat is uiteraard niet de bedoeling. Ik heb deze handmatig ingesteld op kleur 60 en dit geeft een neutraal en toch warme kleuren. Het geluid klonk standaard erg blikkerig, dit heb ik handmatig ingesteld met de ingebouwde equalizer met 125/250Hz op max en 500Hz op driekwart. Dit gaf het geluid iets meer laag, maar eigenlijk had er een soundbar bij gemogen want het geluid lijkt niet echt van voor te komen ondanks Dolby Atmos. Vervolgens keken we naar de beeldkwaliteit en ook hoe het 1080P signaal werd ge-upscaled naar 4K en dit ziet er naadloos uit, geen artifacts en met variabele refreshrate door de snelle X1 videoprocessor. Naast HDR10 wordt ook Dolby Vision ondersteund en dat verklaard te prijs t.o.v. goedkopere modellen. Vervolgens heb ik de Smart functies getest door een prachtige 4K HDR video te streamen via de ingebouwde Chromecast functionaliteit en dit werkte direct out-of-the-box. Daarna Netflix ingesteld en dit ging erg vlot en snel (sneller dan de Mediabox van Ziggo). Door de aanwezigheid van Android 8.0 geeft het browsen door de verschillende menu opties een hele fijne en snelle ervaring. Onze eerste indruk is dat het een erg fijne TV is met prachtige kleuren en scherpte. Het kleurbereik is erg breed, zowel HDR10 als Dolby Vision komt erg mooi uit de verf en zwart is aardig donker en dat zie je niet veel bij de oudere LCD techniek. Minpunten zijn o.a. het geluid, dat kan alleen opgelost worden door een soundbar erbij te hebben of door betere speakers toe te voegen aan de dikte van het scherm. Daarnaast is de winkelwaarde van deze TV naar mijn mening wel erg hoog, als je nagaat dat OLED al richting dezelfde prijs gaat.

Pluspunten

• Videoprocessing (4K, HDR10, Dolby Vision)

Michiel Karnebeek 27-03-2019

Mooi beeld voor een LCD display

Eerste indruk
=============

Eerste indruk is een mooi groot strak scherm met zeer mooie zwart-waardes en niet een standaard niet te fel afgesteld scherm. Design is prachtig. Niets op aan te merken. De installateurs die als test nederlandse hip-hop op youtube opzetten, wat minder :).

Ook valt op dat na het plaatsen er de helft aan kabels nodig zijn, omdat een aantal kastjes, zoals de Apple TV en een Chromecast stick (die allemaal uiteraard op Ethernet aangesloten waren, en daardoor voor best wat kabels zorgden), niet meer nodig zijn. Hierdoor blijft er alleen de speakerset en een PS4 over.

Ook bij de eerste indruk vallen de privacy-voorwaarden op die geaccepteerd kunnen worden. Deze zijn zeer ingrijpend, zoals het bijhouden vanzoekwoorden, gekeken programma's, gebruik van apps, etc. Praktisch dus alles behalve het daadwerkelijk meekijken met wat je aan het doen bent. Gelukkig valt dit allemaal uit te zetten, zonder dat dit de functionaliteit van de TV lijkt te beperken. Ik heb er geen problemen mee dat algemene statistische zaken zoals hoofdmenugebruik, instellingen menu, etc wordt gevolgd, maar wel inhoudelijke zaken zoals zoekwoorden en gekeken programma's. Gebruik van apps ligt dan weer op de grens.

Geluid heb ik niet gereviewed, omdat ik een externe geluidsset heb die via optical is aangesloten. Wat ik hier mis, is volume regeling. Als dat zou werken, heb ik nog maar 1 afstandsbediening, waar ik er eerder 4 had.

Android TV
==========

Ik ben normaal geen fan van en built-in smart-tv platform, omdat vaak een jaar later de apps al out-of-date zijn, het toch altijd wat traag werkt. Je kunt dan beter een 30 euro HDMI-dongel aanschaffen (Chromecast bijv) die je makkelijk weer kan vervangen, mocht dit later toch geen populair platform blijken.

Omdat er nu een best groot platform tussen zit (Android), heb je deze problemen verwacht ik niet of minder. Apps worden geupdate via de Play Store (net zoals op je mobiel) en tot dusver lijkt de SOC (MediaTek MT5893) snel genoeg om dit allemaal aan te kunnen.

Wat dat betreft is mijn eerste indruk van Android TV best positief. Het werkt snel, betrouwbaar, intuitief, en het is fijn een platform dat je al van je telefoon kent, nu ook op de TV te hebben. Het voelt heel snel thuis.

Wel hebben we zojuist de Apple TV weer aangesloten, omdat we de NPO3 app missen op Android TV.

Ook is de interne opslag wat aan de lage kant (16GB, waar praktisch maar 6,5GB van over blijft). Natuurlijk kun je een externe SSD of snelle USB stick aansluiten, maar het interne geheugen blijft klein en in de toekomst loop je er met het installeren van apps tegenaan. Is is naar mijn mening onnodig klein.

Een gemis, is ondersteuning voor Android Profielen. Telefoons kennen dit vaak wel. Je kunt een nieuwe gebruiker aanmaken op hetzelfde apparaat, waarmee dingen als de home-screen, voorkeuren en aanbevelingen per gebruiker zijn. Op Android TV wordt dit nog niet ondersteund. Je kunt wel 2 google accounts koppelen, maar het eerste account wordt gebruikt voor Google Play, en apps als Youtube kunnen onder maar 1 account ingelogd zijn. Vooral Spotify, Youtube en Netflix zijn gevoelig wat betreft bijhouden van je kijk/luister gedrag en daar weer aanbevelingen op doen, wat hierdoor best in de war loopt.

Integraties
===========

De combinatie van Google Mini met een Chromecast Stick werkte erg goed, maar de built-in chromecast van deze TV kan een aantal zaken toch niet.

Acties als TV uit zetten, vragen iets op Netflix of Spotify af te spelen, en het volume aan te passen werkten erg goed. Zelfs de afstandbediening van onze vorige TV kon gebruikt worden om de chromecast op pauze te zetten bijv.

Met Android TV als platform en de Google Assistant geintegreerd, had ik verwacht dat dit op zijn minst net zo goed zou werken, en eigenlijk zelfs beter. In de praktijk blijkt Android TV nog niet zo goed ondersteund door Google Assistant als dat de Chromecast stick is.

Bij de vraag aan de Google Mini om iets op spotify af te spelen treed er een fout op. Zelfs bij Netflix wordt er door de Google Mini expliciet vermeld dat dit nog niet ondersteund wordt.

Er is wel een andere interessante integratie gaande, namelijk die tussen de built-in chromecast en de apps op Android TV: Als je nu op je mobiel bijvoorbeeld Neflix cast naar de TV, dan geeft de built-in chromecast dat door aan Android TV, en die start op zijn beurt de Netflix app op. Het gevolg: Je kunt nu met de afstandsbediening van de TV alles (volgende aflevering, etc), en niet alleen op pauze/play zetten. Immers: Hij opent de app. Dit werkt ook voor Spotify en mogelijk nog andere apps.

Leuke ontwikkelingen en coole technologie, maar op het moment dat het niet mijn hobby is, en ik het gewoon wil gebruiken, zit het nog wel eens dwars en is het niet direct duidelijk waarom iets nou wel werkt, en waarom een andere keer het niet werkt.

Domotica
========

Sony heeft in al zijn Bravia TV's een API ingebouwd welke door een aantal domotica oplossingen gebruikt kan worden om de TV van HDMI input te laten wisselen, apps te starten, uit te zetten, etc. Daarnaast is er een leuke app "Notifications for Android TV", waarmee je meldingen van het huis op de TV kunt weergeven.

Integratie met het populaire Home Assistant bijvoorbeeld, is daardoor snel gerealiseerd.

Beeldkwaliteit
==============

Het paneel is indrukwekkend voor LCD. Er is wel wat light-bleeding (vooral als je er op let en in een donkere ruimte), maar dit is zeker niet opvallend. Ook is de kleurweergave erg goed voor verlichte ruimtes, maar kan wat afstelling vereisen wanneer je films in het donker kijkt. De ingebouwde profielen helpen hier wel bij. Het is een mooi alternatief tussen klassiek LCD en OLED.

Wel zit er in de hoeken en soms aan de laatste centimeter aan de linker en rechter kant wat afzwakking in de helderheid. Ook is de motion-flow instelling wat te agressief naar mijn gevoel waardoor er soms artifacts opreden in situaties waar bijvoorbeeld schaduwen over een object bewegen (een arm over een schrift bijv), maar dit naar beneden afstellen zorgt voor minder vloeiend beeld. Het is dus een compromis, totdat we beeldmateriaal op 60fps krijgen.

Hoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb, zijn de kijkhoek, kleurweergave en contrastwaardes wel naar volle tevredenheid. Vooral Netflix doet het erg goed op deze TV en het beeld is zeer mooi scherp, terwijl ik het "normale" HD abonnement heb. Ze hebben ook een Ultra HD abonnement. Je hebt wel dit laatste abonnement nodig om gebruik te maken van de Dolby Vision of HDR10 technieken.

Zo heeft Android TV bijvoobeeld ook een interessante "Gecalibreerd voor Netflix"-optie. Of dat dit zo veel beter is, is lastig te zeggen en is voornamelijk afhankelijk van je persoonlijke voorkeur en wat je gewend bent. Wel staat de motionflow dan uit, wat echt wel merkbaar onrustiger beeld geeft.

Overige punten
==============
De afstandsbediening is een gemiste kans: Hij gebruikt Bluetooth om de spraakbesturing naar de TV te sturen, maar alle andere commando's gaan via infrarood. Had dit allemaal via Bluetooth verlopen, dan had je geen IR-ontvanger meer nodig, en hoef je de afstandsbediening ook niet meer te richten op de TV. Verder is het een prima afstandsbediening en werkt naar behoren.

Stroomverbruik in stand-by is best heftig (25 watt, heel wat anders dan de vermelde 0,5 watt op de spec-sheet), maar met het beeld aan valt het best mee (145 watt).

Spraakbesturing hebben we nog niet veel gebruikt, maar tot dusver werkt het soms wel, soms niet. Zoeken naar "Travelers" stelt correct Netflix voor, maar de vraag om "Travelers af te spelen op Netflix" (wat Google Assistant op Google Mini wel snapt), snapt Google Assistant op de TV niet.

Prijs en alternatieven
======================

- Sony AF8 55": Introductie 2017 2.255 euro, nu 1.750 euro
- Sony AF9 55": Introductie 2018 3.000 euro, nu 2.200 euro

Een directe alternatieven zijn de KD-55AF8 en de KD-55AF9. De eerstgenoemde is een ouder model met een tragere SOC, maar levert wel voor nu dezelfde prijs een OLED scherm. De tweede geeft je een sneller SOC (zelfde als de KD-55XG9505), maar voor 300 euro meer heb je dan wel OLED.

Deze TV zal net zoals de AF-serie een jaar later drastisch in prijs gedaald zijn. Je kunt dan dus nog beter even wachten met aanschaffen. Wanneer je toch het budget hebt om OLED aan te schaffen, zou ik de AF9 aanraden.

Pluspunten

• Mooi beeld voor LCD, maar geen OLED
  • Heeft alle hippe features
  • Android TV

• Google Assistant integratie is vaak hit-en-mis
  • Hoog stand-by gebruik (25 watt)

Lewieke 08-10-2019

Prachtig beeld en prima geluid

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Geen moment spijt van deze aankoop.
Beeld- en geluidskwaliteit [zonder soundbar] zonder meer uitstekend.
Bedieningsgemak en het went snel.
Help-handleiding in systeem ingebouwd heel handig en in heldere taal.
Kortom....een prima toestel.

Bert 28-05-2019

Prachtige tv, zowel beeld en geluid als design

Wauw, wat een tv!

De Sony KD-55XG95 werd geleverd in een grote, geavanceerde doos. Het uitpakken was daardoor vrij eenvoudig. LET OP: doe dit wel met z'n tweeën! Plaats de tv in de doos staand naast de plek waar je hem wilt hebben en verwijder de plastic houdertjes. Daarna kun je de bovenkant van de doos verwijderen. Vervolgens verwijder je het plastic en piepschuim en bevestig je een voor een de poten. Dan til je hem samen op het tv meubel. Nog enkele kabels bevestigen en de tv is klaar voor gebruik. Meteen zie ik wat een geweldig designstuk we plots in huis hebben!

Het installeren gaat snel een eenvoudig. Je kunt simpelweg je bestaande Google account koppelen en de meeste Apps staan meteen juist ingesteld. Denk aan YouTube, Netflix, Spotify, NOS etc. In de Play Store kun je, omdat het een Android TV is, hier heel eenvoudig Apps aan toevoegen.

De televisie heeft 4K HD beeld en dat is te zien ook. Wat een verschil met onze oude ambilight tv. We starten Netflix en kiezen meteen voor een prachtige natuurserie in 4K Ultra HD. Daar worden we blij van. Met open mond kijken we de ene na de andere aflevering. Met zijn speciaal gerichte speakers (2 onderaan en 2 halverwege) krijg je de Dolby geluidservaring die het belooft. Het geluid klinkt een stuk ruimtelijker en lijkt inderdaad van de plaats te komen waar de actie gebeurt.

Ik liep al een tijdje met het idee van een nieuwe tv. Misschien een OLED, misschien een 4K HD LED? Bij Sony vertelde men mij dat OLED voornamelijk geschikt is in een zeer donkere situatie, bioscoopstijl, zeg maar. In die situatie komt OLED het beste tot zijn recht. Van mezelf weet ik dat ik ook vaak overdag tv kijk, dus leek me een meer heldere tv een beter idee. En dit klopt helemaal want het beeld komt inderdaad zowel overdag als 's avonds ontzettend goed tot zijn recht.

De geintegreerde Google Assistant is ook een leuke toevoeging. Je zegt: "OK, Google, speel The Beatles", en YouTube opent met de diverse liedjes van The Beatles. Ook kun je met de Assistant diverse andere Smart Home apparaten aansturen, zoals je Philips Hue verlichting, beveiliging of robotstofzuiger.

Een minpuntje is wel dat de Google Assistant soms ook reageert wanneer wij in de woonkamer tegen elkaar praten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Al met al kan wel concluderen dat deze televisie de verwachtingen overstijgt. Ik ben er ontzettend blij mee en raad hem zeker aan als je op zoek bent naar een tv met topkwaliteit beeld, geluid, smart features en uiteraard het prachtige, strakke design.

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • Nieuwste features
  • Optimaal geluid door 4 geïntegreerde speakers

• Google Assistant reageert op gesprekken woonkamer

Hoosbeek 27-05-2019

Mooie TV met goed beeld en geluid

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Namens Kieskeurig en Sony kreeg ik de kans om deze tv te testen. Uiteraard heb ik hier dankbaar gebruik van gemaakt, want dit soort apparatuur is gewoon leuk om te testen.

Eerste indruk:
Wow, wat een grote doos! Na het uitpakken en simpel bevestigen van de beide voeten staat de tv stevig op het meubel. Eenmaal alles kabels aangesloten blijk je ze netjes door de voeten weg te kunnen werken, een groot pluspunt. De tv helt een klein beetje achterover, maar ik weet niet of dit door de tv komt, of door het meubel waar hij op staat.

Installatie:
De eerste installatie doorloop je met enkele Android instellingen. Het lijkt veel op het Android dat op mobiele telefoons draait. Voor mij is dit zeer makkelijk te doorlopen omdat ik in de telecom wereld werk. Het verschilt uiteraard wel op bepaalde punten, bijvoorbeeld voor het zoeken naar zenders.

Android TV:
Dan aan de slag met wat er mogelijk is in Android TV, namelijk apps installeren en makkelijk gebruiken. Er is een leuk aanbod aan apps, veelal gericht op video content. Zelf heb ik vrijwel alleen gebruik gemaakt van Netflix, Red Bull TV, Youtube en Love Nature 4K. Hier is veel 4K content te vinden en is zeer geschikt om het beeldscherm te testen. De mogelijkheden van Android tv zijn groot, maar voor mij persoonlijk niet nodig. Je kan bijvoorbeeld games spelen, maar dit heb ik niet gedaan.

Beeldkwaliteit:
Het beeld wordt zeer mooi weergegeven. De X1 beeldprocessor doet z’n werk uitstekend en wordt goed geholpen door de FALD backlight die de belichting veel beter regelt dan de normale edge-lit backlights. Kleuren zijn standaard al mooi, maar na enkele kleine tweaks in de instellingen is de weergave optimaal. Zwart wordt mooi weergegeven, het contrast is goed voor een LCD tv.

Geluid:
De tv maakt gebruik van een bijzonder geluidssysteem met 2 extra tweeters voor een optimale geluidsverdeling. Dit betekent dat geluid dat linksbovenin het beeld wordt uitgesproken ook daadwerkelijk van linksbovenin de tv komt. Het is een mooi systeem wat goed werkt. Wel mist er bas in het geluid, maar dat is vrijwel altijd met het geluid in tv’s.

Netflix:
De tv is geoptimaliseerd voor Netflix, het werkt dan ook razendsnel. Er is op de afstandsbediening zelfs een Netflix knop waarmee je binnen een seconde Netflix content kunt afspelen. Het werkt over het algemeen goed en soepel. Zelf had ik echter last van een probleem met het geluid. Na het pauzeren wordt het geluid namelijk niet meer afgespeeld. De oplossing is uit de serie/film gaan en opnieuw starten met afspelen. Niet onoverkomelijk, maar wel erg irritant na verloop van tijd. Wellicht dat het met een update van de app verholpen kan worden, maar die was voor nu nog niet beschikbaar.

Bluetooth:
Via Bluetooth is het mogelijk om extra apparatuur aan te sluiten voor het geluid. Bijvoorbeeld en headset of soundbar. Helaas werkte het niet met mijn soundbar om hem via bluetooth werkend te krijgen. Het koppelen ging prima, maar er kwam op geen enkele manier geluid uit. Een headset heb ik helaas niet, dus dat heb ik niet kunnen testen.

Conclusie:
Al met al ben ik zeer te spreken over de tv, het beeld is geweldig, het geluid is erg goed en de mogelijkheden zijn zeer groot. Instellingen zijn makkelijk aan te passen en ook het Home scherm is naar eigen wens in te delen. Er zijn wat kleine dingen die niet goed gaan, maar deze kunnen met een update worden opgelost.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit (4K, HDR)
  • Android TV
  • Geluidsysteem
  • Vormgeving

Minpunten

• Kleine foutjes in de software

Ivo 27-05-2019

Grote veelzijdige televisie met prachtig beeld

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Ik heb de Sony KD-55XG9505 10 dagen mogen testen, en schrijf op basis daarvan deze review.
Uitpakken
De televisie uitpakken is vrij simpel. Aan de zijkanten zitten plastic houdertjes die je moet induwen en verwijderen. Daarna kan de bovenkant van de doos opgetild worden. De televisie kan dan uit het piepshuim en de plastic hoes gehaald worden. De onderkant van het piepschuim zou gebruikt kunnen worden om de televisie op de kop te plaatsen om de twee beugels aan de onderkant te bevestigen. Ik heb de televisie hiervoor plat op een tafel gelegd.
Dit hele uitpakken en daarna de televisie op z'n plek zetten kan je wel het beste met twee personen doen; hij is gewoon erg groot.
Daarna hoef je alleen nog alle externe apparatuur aan te sluiten en eventueel de coax kabel en ethernet kabel.

Installeren
Als je de televisie de eerste keer aan ze krijg je een installatie menu waarin de belangrijkste instellingen gemaakt kunnen worden. Je kan de televisie met een CI+ module direct aan de coax kabel hangen, of via HDMI aan een set-top box. Ook kan je ervoor kiezen om hem via ethernet kabel met internet te verbinden, of via je WIFI. Aangezien de televisie op Android draait moet je een Google account instellen. Dit doe je dan weer makkelijk via je telefoon of tablet.
Ik heb een set-top box via HDMI aangesloten, maar na het doorlopen van het hele menu kreeg ik op geen enkel HDMI kanaal beeld. Wel kreeg ik heel zacht geluid te horen. Ook andere externe apparatuur gaf geen beeld via de HDMI aansluitingen. Via het help menu heb ik toen nogmaals het installatie menu doorlopen en uiteindelijk kreeg ik wel gewoon beeld. Wat de oorzaak van dit probleem was ben ik niet achter gekomen.
Overigens zijn er zat aansluitmogelijkheden op de televisie; 4 HDMI (met Cec en 1 met eARC), 1 Composiet, 1 Digitale audi uitgang en 2x USB. Zoals gezegd kan je bekabeld of via WIFI met je LAN verbinden, en de televisie heeft ook bluetooth. Deze laatste is handig voor de afstandsbediening (je hoeft de AB niet meer naar de televisie te richten) maar je kan er ook een toetsenbord en koptelefoon mee aansluiten.
Je kan via de USB aansluitingen een externe harddisk aansluiten om programma's op te nemen. Dit heb ik niet kunnen testen omdat ik geen juiste CI+ CAM module in huis had.

Beeld
De televisie heeft 4K HD beeld en dat is echt machtig mooi om mee te maken. Geweldige details zijn zichtbaar en dankzij krachtige processoren loopt het beeld gewoon heel vloeiend over het scherm. Je moet natuurlijk wel ook 4K HD beeld ergens vandaan halen om dit echt goed te kunnen zien. Als het beeld dat binnenkomt echter niet 4k HD is, dan zal de televisie dit gaan "upscalen" om toch zo goed mogelijk beeld te krijgen. Ik heb geen goede vergelijking kunnen doen tussen beeld dat "verbeterd" is, en beeld dat gewoon weergegeven werd.
Verder beschikt de televisie over full-LED, wat wil zeggen dat de LED lampen om het beeld te geven over het hele scherm verspreid zitten. Voordeel hiervan t.o.v. "edge-lit" televisies is dat je veel minder kans krijgt op strepen of waas over het beeld. Bijvoorbeeld bij een donkere scene kan de witte ondertitelijk zo'n waas veroorzaken, omdat dit witte licht vanaf de onderkant naar boven geprojecteerd moet worden bij edge-lit. Bij full-LED kan er veel beter op de juiste locatie licht geprojecteerd worden.
Verder kan je per invoer van de televisie ook nog de beeld instelling aanpassen volgens een aantal voorgeprogrammeerde instellingen zoals Bioscoop, Spel, Levendig. Uiteraard kan je ook een heel uitgebreid menu kiezen om alle gedetailleerde instellingen van het beeld aan te passen.
De televisie heeft daar ook een optie "Automatische beeldmodus". Hiermee zou het beeld van de televisie automatisch aangepast worden aan datgene wat er getoond wordt. De bedoeling is om het beeld "zo dicht mogelijk te brengen bij hoe de producent van het beeld dat gewild heeft". Dit zou onder andere bij NetFlix heel goed moeten werken omdat Sony een samenwerkingsverband heeft met NetFlix

Geluid
De televisie heeft niet alleen twee boxen aan de onderkant, maar ook twee tweeters op ongeveer een kwart vanaf de bovenkant aan weerszijden van de achterkant. Met die tweeters zou de televisie het geluid beter kunnen "localiseren". Dus als de bron van het geluid boven in het beeld zit, dan zou je dat ook bovenin moeten horen. Zelf heb ik dit niet echt ervaren.
Uiteraard zijn er ook were legio mogelijkheden om het geluid in te stellen. Via voorgeprogrammeerde instellingen als Bioscoop, Muziek, Sport, Dialoog, Dobly Audio en natuurlijk handmatige instellingen. De kwaliteit van het geluid is zeker goed, maar ik denk dat als je dit echt belangrijk vindt, je beter een externe soundbar of audiosysteem kan aansluiten. De twee boxjes van de televisie zullen nooit die kwaliteit kunnen halen.

Apps
Het is een Smart TV, dus hij zit bomvol mogelijkheden. Twee apps staan centraal omdat ze een eigen knop op de afstandsbediening hebben; de Google Play Films app, waar je nieuwe films kunt kopen of huren via je Google account, en de Netflix app, ik neem aan dat deze bekend is. Verder kan je via het "Home" menu nog nog andere Android apps installeren en gebruiken vanuit de Google Play Store. Er zijn apps van RedBullTV, PathéThuis, MovieMax, NOS etc. Alle apps werken goed en snel en bijkomend voordeel is dat een aantal van de apps ook 4k HD beeld geven. Ook de Spotify app kan geinstalleerd worden en werkt erg fijn; je kan direct muziek zoeken en afspelen, of je kan vanaf een ander apparaat (tablet, telefoon, pc) kiezen dat je de muziek vanaf je televisie wilt horen. In dat geval kan je de spotify app zowel met het externe apparaat als met de afstandsbediening bedienen.
Overigens kan je ook de VLCMediaplayer app installeren, zodat je via de USB ingang of via een andere connectie vrijwel ieder type video bestand kan afspelen.
Uiteraard is YouTube ook aanwezig, en er is ook een lange lijst van instructievideo's over het gebruik van de televisie. Heb je nog meer hulp nodig dan is er ook een Help app waar alle functies van de televisie uitgebreid beschreven staan, met snelkoppelingen naar de relevant menu's.

Spraakbediening
Er zijn twee mogelijkheden om de televisie met spraakbediening te besturen; je kan het microfoon knopje op de afstandsbediening indrukken en tegen de afstandsbediening praten, of je kan de spraak detectie op de televisie aanzetten zodat deze constant luistert of je opdrachten geeft. Dat laatste werkt wel goed; de televisie hoort meestal goed wat je zegt en kan dan de opdracht uitvoeren. Alleen begin hij ook wel eens te zoeken naar dingen die je helemaal niet als zoekopdracht wilde geven.
De microfoonknop op de afstandsbediening werkte niet altijd, maar als hij het deed dan werden de opdrachten ook altijd goed gehoord en uitgevoerd.

Mijn conclusie is dat de Sony KD-55XG9505 een fantastische televisie is. Als je op zoek bent naar een 55 inch scherm met 4k HD beeld dan is deze televisie zeker zijn geld waard. Het beeld is heel mooi; ik heb gewoon geen minpunten opgemerkt tijdens het testen. Zoals gezegd geeft de televisie een goed geluid, maar als je geluidskwaliteit belangrijk vindt wil je waarschijnlijk iets externs aansluiten hiervoor. De grote meerwaarde is dat de televisie op Android werkt en zo heel goed samenwerkt met andere computes, tablets en telefoons EN heel veel mogelijkheden heeft voor het gebruik van Apps op de televisie.

Pluspunten

• Groot gedetaileerd 4k HD beeld
  • Vloeiend beeld; geen haperingen
  • Geen vlekken of wazen dankzij full-LED
  • Veel goed werkende Apps dankzij Android TV
  • Werkt goed samen met andere apparatuur

Minpunten

• Spraakbediening werkt niet optimaal

Jos Albers 27-05-2019

Mooie kleuren

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Het uiterlijk is strak en verzorgd met oa een mooie dunne aluminium rand.
er staat heel klein Sony op midden onder en linksboven nog kleiner Bravia
indien de tv niet aanstaat heeft hij een soort gedempte reflectie wat mij erg aanspreekt.
De achterkant is ook heel strak en de aansluitingen zitten ook goed indien je hem aan de muur hangt.
Het aantal aansluitingen is voor mij ruim voldoende.
Bij het aanzetten van de tv gaat een klein lampje branden aan de onderkant van het scherm dat totaal niet stoort.
de tv gaat probleemloos aan en uit zonder bijgeluiden en het geluid is zo goed dat ik twijfel of ik de stereo zal aansluiten
Na Netflix te hebben gekeken en weer naar de tv overschakelde had ik een paar keer geen geluid.
Nadat ik op de plus van het geluid drukte op de afstandbediening had ik weer geluid.
De poten van de tv zijn ook heel mooi en het is handig dat de kabels door de poten kunnen.
De achterkant van de poten is flexibel waardoor je het open kunt trekken en er diverse kabels door kunt halen en je ze dus totaal niet ziet.
daarom heb ik ook besloten om hem niet op te hangen maar gewoon op de kast te zetten.
De kleuren zijn heel erg mooi en vooral rood,blauw springen er positief uit.
Tevens is het beeld heel scherp en worden snelle bewegingen zoals voetbal en tennis goed gevolgd.
Ook heeft deze tv een ingebouwde media-speler en dat vind ik erg handig omdat ik nog graag oude muziek-dvd's hierop afspeel.
Bij deze tv is Netflix erg aan te raden want de beelden zijn verbluffend goed.
Smart gedeelte werkt ook erg goed en met 1 druk op de knop kun je wisselen van tv naar Netflix,het smart gedeelte of google
Al met al een goede tv waar ik heel tevreden over ben.

Pluspunten

• mooie kleuren
  • scherp beeld
  • goed geluid
  • strakke vormgeving

wtenger 27-05-2019

Wat Sony doet, doet Sony goed!!

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Mijn Sony KD-55XG95 en ik.

Met de Sony KD-55XG95 heeft Sony weer eens bewezen een van de leidende tech bedrijven wereldwijd te zijn. De integratie van Android in de basis maakt een snelle en stabiele indruk. Ik begreep dat Sony deze steeds blijft updaten om deze snelheid en de functionaliteit te garanderen cq. uit te breiden. Met name lokalisatie is nu nog een puntje. Later hier meer over.

Ik was vroeger niet zo onder de indruk van 4k televisie, maar naarmate het aanbod van 4k content steeds uitgebreider wordt ben ik om. Ik wist niet wat ik zag toen ik letterlijk en figuurlijk recht in de poriën van de acteurs kon kijken. Dit had ik vaak met Netflix. Een feest voor de ogen zonder vermoeiend te zijn. Zwart is ook echt zwart. Hoe dit technisch in elkaar zit weet ik niet precies, maar het beeld is kristalhelder en maakt bijna dat je van de inhoud van een film wordt afgeleid, omdat je nu eens echt de beeldnuances ziet.

Dit in combinatie met pre-installed Google Home, Google Play, Netflix en Sony’s plugin’s maakt dat deze slanke Led-LCD kijkdoos een welkome aanvulling in mijn huishouden is geworden.

Hoewel er vaak gezegd wordt dat de speakers van een TV nooit echt de diepte kan krijgen van een extern aangesloten HiFi-systeem, komt deze platte krachtpatser een behoorlijk eind. Met zijn speciaal gerichte speakers krijg je een behoorlijke Dolby geluidservaring die behoorlijk voldoet voor de gemiddelde huiskamer.

Sony heeft de Sony KD-55XG95 ook uitgerust met een bluetooth afstandsbediening die vanuit de fabriek al gepaired is en je er meteen mee aan de slag kunt.
Deze remote heeft ook een ingebouwde microfoon waarmee je de “OK Google” commando’s kunt gebruiken om het de ingebouwde Google cq Youtube functionaliteit te kunnen bedienen. Puntje van kritiek is dat - ondanks de toezeggingen van Sony - niet altijd even rap werkt. Met zelfs twee vastlopers in twee weken tot gevolg. Ook vind ik het jammer dat de stemcommando’s niet werken op oa Netflix en de Sony functionaliteiten. Verder moet jet het vaak nog in het Engels uitspreken, omdat NL nog geen standaard taal is in het Google gedeelte.

De televisie zelf is uitgevoerd zoals we dat van Sony gewend zijn: slank en stijlvol. Ondanks dat er 4 speakers ingebouwd zijn heeft het uiterlijk er geen last van. Plat en strak. Zo zie ik mijn TV graag. :)

Zoals iedere televisie tegenwoordig is voorzien van een Mogelijkheid om aan een beugel aan de muur te hangen, zo heeft de Sony KD-55XG95 dit ook. Dit is zelfs aan te raden daar de bijgeleverde pootjes behoorlijk aan de voorkant uitsteken. Lastig als je kleinbehuisd bent en je de kans loopt in het voorbijgaan aan één van de pootje zou kunnen hangen met alle mogelijke desastreuze gevolgen van dien.

Al met al ben ik reuze tevreden met de Sony KD-55XG95 en vraag me ik me wel af waarom Sony niet het hele systeem spraakgestuurd heeft uitgevoerd. Maar wat niet is, kan nog komen of heb ik de gebruiksaanwijzing misschien niet grondig genoeg gelezen. :) Je kunt er in ieder geval meteen vanuit de doos mee aan de slag.

Wel mag er van mij nog wel een hdmi poortje bij. Maar met Bluetooth, WiFi en Ethernet, optical poort en CI+ insteekgleuf mag ik verder niet klagen en dat doe ik dan ook zeker niet.

Pluspunten

• Helderheid
  • Fantastische 4k weergave
  • Stem geactiveerde Bluetooth afstandsbediening

Minpunten

• Pootjes
  • OK Google werkt alleen voor het Google gedeelte

M. Sezer 26-05-2019

Prachtige high-end TV

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Het eerste wat opvalt als je de tv uit de doos haalt is de prachtige afwerking en de mooie dunne randen. Je hebt echt het gevoel dat je een high-end product in huis hebt gehaald die degelijk aanvoelt.

De aansluitingen op de tv zijn goed gepositioneerd en alle nodige aansluitingen naast hdmi, zoals 2 usb poorten en optische geluidsingang ontbreken niet.

Installatie van de tv is zo gedaan. De interface werkt soepel en het koppelen van de tv aan mijn thuis netwerk (in mijn geval bedraad) verliep vlekkeloos.

Net als de buitenafwerking is het beeld van deze TV echt prachtig!
Levendige kleuren en kraakhelder beeld.
Ik heb de eerste avond urenlang 4k films op youtube zitten kijken en genoten van het beeld.
Het beeld van de reguliere tv zenders wordt goed geoptimaliseerd en mooi weergegeven op dit toestel.

In de eerste instantie viel het geluid tegen. Na wat zoeken in het instellingen menu heb ik het geluid goed kunnen afstellen en vind ik dat het geluid echt mooi is. De klanken zijn helder en de lage tonen zijn bijzonder goed voor TV begrippen. Uiteraard klinkt het niet als een volwaardige dure soundbar, maar klinkt het zeker beter dan de goedkope soundbars die vaak worden bijgeleverd bij andere merken. Ikzelf vind het geluid uit de TV meer dan voldoende en vind zelfs dat muziek goed klinkt. Daarnaast maakt Sony zijn belofte waar over het geluid dat uit het scherm lijkt te komen.

De integratie met Netflix is echt ideaal en werkt zeer goed.
Wat ook een meerwaarde is de zogenaamde "Netflix calibrated" modus waarbij beeld en geluidinstellingen worden afgestemd op de content die je afspeelt.

Pluspunten

• Mooie afwerking
  • Mooi geluid die uit het scherm lijkt te komen
  • Netflix integratie/calibrated mode voor Netflix
  • Built-in Chromecast

Minpunten

• Ik heb er geen kunnen ontdekken

Ton.van.rijn@outlook.com 26-05-2019

De moeite waard om te overwegen!

De Sony KD-55XG9505

Uitpakken en plaatsen.
Even de vier plastic borgingen uit de doos halen en je kunt de doos openen. De voet (twee delen) zijn middels vier schroeven makkelijk te bevestigen aan de TV. Deze hebben beide de functie om kabels van en naar de TV mooi weg te werken. Je kunt de TV natuurlijk ook middels een VESA beugel ophangen.
Wat mijn vrouw minder prettig vind is dat de TV door de poten wel wat verder van de muur komt, draaien is ook geen optie.

Na bijna twee weken heerlijk te hebben gestoeid met de TV kan ik jullie zeggen dat ik dol ben op de beeldkwaliteit. Het beeld van deze 55inch geeft kristalhelder 4K beeld, diverse sporten zoals voetbal en F1 geven mooie vloeiende beelden! Mocht je buiten veel licht hebben kan je wel wat schitteringen zien maar dit is gering (alleen onder een bepaalde hoek). Ook de upscaling van een lagere kwaliteit naar 4K gaat redelijk. Mocht je oudere content via de Videland app binnen krijgen (Kinderen geen bezwaar bijvoorbeeld) kan het wat blokkerig overkomen maar dat is inherent aan de kwaliteit van hoe dat toen is opgenomen. De zwartwaarden vind ik ook prima.

Het geluid van de tv is van redelijke kwaliteit, toch was ik heel erg blij dat ik mijn Sonos systeem heb aangesloten (Beam en 2x play 1) via HDMI ARC wat superfijn geluid geeft. De installatie daarvan heeft me twee dagen gekost doordat ik een optie op ‘auto’ had staan en niet op ‘uit’. Dank aan de helpende hand vanuit Sony om dit gedaan te krijgen.

De aansluitingen:
Genoeg HDMI aansluitingen waarvan HDMI1 aan de zijkant.. Waarom? En drie aan de achterkant 2,3(ARC)en 4. Optische uitgang, netwerk, aansluitingen voor je antenne/kabel en USB achter en zijkant. De HDMI1 heb ik in de voorkeurs menu dan ook even uitgezet.
Van alles genoeg, ook doordat ik mijn oude Chromecast niet meer nodig is doordat deze ingebouwd zit.
Tv heb ik via de CI+ en via een Ziggo Next media box gekeken. Voor beide geld prachtige beelden.
Pech voor m’n dochters dat de Wii niet meer is aan te sluiten door het ontbreken van de SCART Misschien dat dat is op te lossen door een verloop o.i.d. Waarschijnlijk komt dat wel wat blokkerig overkomt door de hoge resolutie van het scherm.
De afstandsbediening werkt fijn al had ik zelf graag een toetsenbordje op de achterkant gehad. Wel is zoiets via USB of het ingebouwde bluetooth te verbinden. Overal is een oplossing voor maar ik miste het wel eens. Een onscreen toetsenbord werk nooit echt lekker is mijn mening.

Android 8.0 is standaard aanwezig en een update was niet nodig aangezien deze al de meest recente software had op het moment van schrijven. De Google Assistant is ingebouwd en momenteel alleen nog in het Engels instelbaar. De assistent dat meerdere keren dat er een opdracht was terwijl dit niet het geval was. Ook werkt deze niet echt lekker als er achtergrond geluiden aanwezig zijn. Maar is een leuke toevoeging.

Door de aanwezigheid van Android zijn er veel apps beschikbaar. Een beetje Android gebruiker kan elke APK installeren. Ik heb geen zware games geïnstalleerd. Je kunt ze vast installeren en eventueel spelen met een bluetooth of USB controller.

Een punt die ik even minder vond aan de TV is de Wifi. Soms werkte deze dagen goed en ging het laden van (4K) content in enkele seconden. Soms wilde deze of geen netwerk vinden of ermee verbinden. Een volledige restart was dan de enige oplossing. (Groene knop op de afstandsbediening ingedrukt houden tot de reboot start). Een oplossing is voor een bekabeld netwerk te kiezen. Ik weet niet of anderen dit ook ervaren hebben. Kan een hardware of software probleem zijn.

Al met al heb ik erg genoten van deze Tv.

• Android
  • Google Assistant

Minpunten

• Wifi

Ray 26-05-2019

Mooie tv met veel extra's

Uitpakken en installatie

De TV is op een handige manier uit te pakken en de twee poten zijn snel te bevestigen. Het is daarbij wel handig om even met iemand anders te zijn. De HDMI kabels erin van de randapparatuur plaatsen (je kunt de kabels wegwerken in de poten) en na een aantal korte installatie vragen kun je gaan genieten van beeld.

Beeld en geluid
Ik ervaar het beeld als genieten. Het beeld is mooi helder, ook in een goed verlichte ruimte met veel ramen, de kleuren zijn zeer natuurlijk en het beeld blijft scherp bij snelle bewegingen. Per aangesloten apparaat kun je zelf je voorkeursinstellingen opgeven qua beeldinstellingen. In vergelijking tot mijn oudere tv heeft deze tv een grote kijkhoek.
Het geluid is goed voor een platte tv, al heeft heeft het mijn voorkeur om het geluid via de surroundset te laten lopen.

Extra mogelijkheden
Deze tv biedt daarnaast extra mogelijkheden en is op de toekomst voorbereid. Door direct op de Netflix toets op de afstandbediening te drukken start Netflix direct op. De tv is voorzien van de laatste versie van Android (inclusief app store) en bevat een ingebouwde Chromecast, waardoor streamen naar de tv makkelijk gaat. Tevens is Google Assistant geïntegreerd, waardoor een aparte smart speaker niet nodig is.

Pluspunten

• Mooi helder beeld met natuurlijke kleuren
  • Fraai design
  • Google Assistant ingebouwd

Fabian 25-05-2019

Geweldig veelzijdige tv met prachtig beeld

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Afgelopen twee weken deze smart tv getest in ons smart huis.

Beeld
Het beeld is perfect. Zeer grote kijkhoek, zelfs helemaal naast de tv heb je goed beeld en de kleuren zijn geweldig. Het beeld en kleuren kan je bovendien tot in het kleinste detail instellen. Er zijn ook enkele standaard profielen die je per input kanaal of app kan instellen. Een levendig profiel bij een natuurdocumentaires app, of een cinema profiel bij Netflix. Enorme customization mogelijkheden dus die op de veelzijdigheid van apps en input kanalen toegepast kan worden. Ik heb het nog geen eens over hoe prachtig 4k beeld is. Speciaal voor het testen een Netflix abonnement genomen en het ziet er werkelijk fantastisch uit.

Geluid
Ik heb de tv getest met een Sony STR-DA5600ES versterker en ondanks dat ik de tv op dezelfde manier heb aangesloten als mijn oude tv is het geluid veel beter. Het lijkt of de output van de tv rauwer is, minder gecomprimeerd en de verwerking aan de versterker overlaat. Een zeer grote verbetering. Helaas heb ik 1 modelnummer van de versterker te "laag" waardoor ik bepaalde Home cinema instellingen en aansturing vanuit de tv zélf, niet kon testen. Het lijkt erop dat, als je versterker dit ondersteunt, je bepaalde handelingen op de versterker middels je tv op elkaar kan afstemmen.

Gebruikerservaring
Hoewel het even zoeken is waar je bepaalde geavanceerde instellingen kan vinden, is het menu en de gehele ervaring prettig. De tv reageert snel en alles verloopt vloeiend. Veel instellingen kan je beschikbaar maken voor quick launch instellingen, ook dit is helemaal aanpasbaar. Lang leve Android en de herkenbaarheid als je meerdere Android devices in huis hebt.
De afstandsbediening is middels Bluetooth gekoppeld met de tv. Je hoeft dus niet meer te richten op de tv. Met infrarood reageren de tv's vaak niet als er een straaltje zonneschijn in het oog schijnt. Alles reageert snel, behalve het instellen van het volume. Dit gaat zo irritant traag en met rare sprongen dat het volume soms een paar minuten omhoog en omlaag gaat als je zo vaak op de afstandsbediening hebt gedrukt omdat je dacht dat de tv niet reageerde.

Smart
Met een volledig geautomatiseerd huis (Domoticz) ben ik zelf best handig in alles met een stekker. Maar de hele Google Home/Assistent integratie in de tv snap ik niet. Verder dan gesproken zoekopdrachten die weergegeven worden op het scherm kom ik niet. "Doe de verlichting in de woonkamer aan" geeft mij een aantal suggesties op YouTube voor filmpjes over woonkamerverlichting maar ik blijf in het donker. Moet ik de tv nu als een Google Home vervanger zien of puur de Assistent? Wat het ook zij, out of the box werkt het niet. Een workaround door hem eerst op Engels te zetten, dan wat commando's te geven om vervolgens weer op Nederlands vind ik erg omslachtig. Toegegeven, het werkt daarna soms wel en kan de Google Home die je eventueel al hebt naar een andere kamer om daar dienst te doen. Evenals de Chromecast trouwens want de ingebouwde functionaliteit werkt meer dan prima.
Ik heb de tv helaas niet lang genoeg in bezit om de tv te testen qua directe aansturing (API of andere seriële protocollen) van buitenaf. Of om te kunnen constateren dat dit überhaupt mogelijk is.

Conclusie
Afgezien van wat eigenaardigheden met het volume is dit een top apparaat. Beeld is mooi, (doorvoer van het) geluid is top, de gebruikerservaring van Sony menu en Android tv voelt fijn en als thuiskomen. Na wat geharrewar is zelfs de Google Home integratie een perfecte aanvulling op je bestaande smart home.

Pluspunten

• Mooie kleuren
  • Veel customization mogelijkheden
  • Goede geluids output naar versterker
  • Android TV

Minpunten

• Bluetooth afstandsbediening onhandig met volume
  • Google Home integratie (kan aan mij liggen)

Dennis Blom 19-05-2019

mooi design

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Deze 4K televisie zet digitale TV om in prachtig beeld. Door een upgrade te doen op Netflix konden wij genieten van prachtige 4K content. Overigens ook genoeg van op You tube. Wat mij enorm aanspreekt is het geluidskwaliteit. Wij hebben er een Heos systeem bij maar de TV kan prima zonder de ruimte vullen. Verder is een enorm pluspunt zijn ontwerp. Strak, dun en past prima bij ons interieur. Wat ons wel tegenviel was de functie voicecontrol. Die deed niet te dingen die wij wilden en reageerde ook als we gewoon zaten te praten. Wij genieten elke dag weer van deze prachtige aankoop.

Pluspunten

• geluid
  • beeld
  • design

Minpunten

• voicecontrol

Leo Logister 15-04-2019

Mooie grote Sony met veel apps

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

TV nu enkele weken in huis en bevalt erg goed.
Heel mooi beeld en de apps die erop zitten werken prima.

Kom van 46 inch af. In begin is de 55 inch dan wel weer groot, maar dat went wel heel snel.
Installeren en ophangen ging snel en prima. Wel even met tweeën zijn, om hem op te hangen.

Nog even niet zeker of ik de Google assistant erop wel ga gebruiken.
Kan handig zijn, maar nu gebruik ik zelf vooral de losse Google assistent speaker.

Pluspunten

• Beel kwaliteit
  • Gemakkelijk bedienen

Sascha75 15-04-2019

Prachtige kleuren, goed geluid, en snel!

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Inmiddels zijn wij ruim 6 weken in het bezit van onze nieuwe televisie: de Sony Bravia KV-55G9505.

De installatie is kinderspel, maar handig om even met zijn 2-tjes de poten te installeren. De kinderen zijn behulpzaam en snappen op intuïtie direct hoe alles werkt.

Het design van dit toestel is prachtig. Slank en mooi afgewerkt. De beeldkwaliteit is prachtig. Heldere kleuren en haarscherp zeker bij HD-formaat. Ook de kwaliteit van het geluid is goed. Veel verschillende standen voor beeld en geluid (Sport, natuur, docu etc)!

De gebruiksaanwijzing hebben we niet hoeven raadplegen, het werkt heel goed op intuïtie.

Ook de smartfuncties werken veel sneller dan onze oude smart tv. Snel schakelen tussen TV en bijvoorbeeld Netflix, zonder wachten. Ideaal!
Heel grappig om te zien hoe snel en makkelijk hij is opgenomen in ons gezin. De Google-assistent help bij het opzoeken van vragen of leuke fimfragmenten op Youtube.

Ik zelf gebruik hem als radio in de eco-modus en de kinderen weten hun weg te vinden op Youtube, Netflix etc. Het grootste voordeel is de snelheid waarmee alles werkt. Het schakelen tussen TV en bv Netflix gaat veel sneller dan ons vorige toestel.

Kortom, wij zijn meer dan tevreden met deze nieuwe televisie!

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • goed geluid

Minpunten

• aan de prijs

henkpare 14-04-2019

Prima keuze ondanks "hoge" aanchafprijs

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Echt wel een mooi design tv, dunne randen veel beeld in het formaat.
Geen draaibaar plateau dat is jammer.
Beeld kwaliteit is boven verwachting en is daarom een prima keuze gebleken.
Kleuren en scherpte zijn echt fantastisch.
Aansluitingen eenvoudig te besturen, ook zonder help functie.
Afstandbediening werkt prima, soms pikt de microfoon wel onnodig iets op maar is niet hinderlijk.
Geluid is het enige minpuntje, wissel daardoor geregeld mijn geluidsinstellingen afhankelijk van soort programma.

Pluspunten

• beeld
  • kleurweergave
  • scherpte
  • keuze mogelijkheden

Minpunten

• geluid
  • aanschafprijs

Dave 09-04-2019

Prachtige tv, maar wel voor een hoge sony prijs

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Ik heb De Sony 55XG9505 inmiddels enkele weken in gebruik en wil mijn ervaringen met jullie delen.

Design
Het design is goed over nagedacht en miststaat in geen enkele woonkamer. De zeer smalle bezels leggen de nadruk op het beeld wat een betere kijkervaring met zich meebrengt. Het ledlampje onder het Sony logo is te dimmen of helemaal uit te zetten, leuk detail. De voet staat mooi naar buiten waardoor een soundbar of soundplate er tussen past. De voeten hebben een kabelgoot.

Afstandsbediening en spraakbesturing
De afstandsbediening is van hoogwaardig materiaal, ziet er mooi uit en beschikt over spraakbesturing. De spraakbesturing heeft wel een eigen leven, deze gaat regelmatig(lees: 1 keer per film) ineens aan denkt deze iets gehoord te hebben en gaat vervolgens zoeken naar de woorden die gezegd werden in de film. Je moet het dan handmatig weg klikken. Behoorlijk irritant. Een klein toetsenbord erbij zou geen gekke uitkomst zijn.

Aansluitingen
Voor de meeste gebruikers zitten er voldoende aansluitingen op al is de nummering voor mij niet helemaal logisch. HDMI-1 zit namelijk aan de zijkant(van de 4 stuks). Ik heb verder een internetkabel, PS4 en soundplate erop aangesloten.

Systeem
Het systeem draait op Android TV waardoor je een breed scala aan apps hebt. Er zit een snelle processor wat je merkt bij het laden van apps als Netflix. Dit gaat allemaal binnen enkele seconden. De tv is geoptimaliseerd voor Netflix wat resulteert in lopende trailers in het hoofdmenu terwijl je door de mogelijke films en series bladert. De beeldkwaliteit zelf is fantastisch. Ik maak gebruik van een smart card met CI-module. Bij het zappen tussen verschillende zenders staat bovenin beeld welk programma er bezig is, maar dit wordt pas ge-update als het kanaal is geladen. Er staat hier dus oude informatie, wat snel zappen niet makkelijk maakt.

Beeld
Het beeld is uitmuntend. Kleuren komen prachtig tot hun recht, met goede zwartwaardes en contrasten. Youtube 4K is prachtig en het kleinste detail is zichtbaar. De Picture Processor X1™ Ultimate levert hierin uitstekend werk. Vanuit bijna elke hoek is de tv te bekijken. Je kunt het beeld tot in het kleinste detail aanpassen via de instellingen, bijna eng. Ik merk overigens weinig verschil met PS4 games tov mijn tv uit 2014.

Geluid
De speakers zijn goed weggewerkt en leveren een gedegen geluid. Het kan niet op tegen de soundplate. Deze is wel beter gaan presteren tov mijn oude tv met helderder geluid en diepere bass tonen.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • design

Minpunten

• spraakbesturing
  • programmaweergave

Pinniewooh 09-04-2019

EIndelijke een smrt tv in ons smart huis

Aansluitingen
De aansluitingen van de XG 95 tv zitten met name aan de achterzijde zoals hdmi, optical en ethernet. Aan de zijkant nog 1x hdmi, av, hoofdtelefoon en ci. De elektrakabel zit ook aan de achterzijde, maar niet aan de kant van de aansluitingen. De settopbox van Caiway en de PS4 waren eenvoudig aan te sluiten via hdmi. Onze sony home cinema set is net als onze vorige tv 9 jaar ou en was lastiger aansluiten. Via de hdmi kregen wij geen geluid. Na 4 dagen zoeken op internet en proberen bleek het een combinatie te zijn van een hdmi kabel èn een optical kabel.
Installatie
De installatie van de tv was eenvoudig. Met 5 minuten ben je door het menu heen en door te linken met je Google account neemt de tv je instellingen en wifi wachtwoord over. De tv schakelt snel van het ene menu naar het andere zonder hapering en met 1 druk op de knop Netflix op je beeldscherm.
Design
Het design van de tv is mooi. Het scherm loopt bijna tot de randen en de boxen van de tv zijn mooi weggewerkt dus één en al scherm. Het geluid van de tv is prima zeker als je bedenkt dat de boxen aan de achterzijde van de tv zitten en dus in ons geval tegen de muur. Het is ook makkelijk om naar een andere geluidsinstelling te gaan zoals bioscoop, sport, etc.
Beeld
Wij hebben een lichte huiskamer en met daglicht is het scherm supermooi zelfs met felle zon in het scherm is het beeld duidelijk. In de avonden leek het beeldcontrast in de tv in eerste instantie wat minder te zijn. Maar dat is gewoon een kwestie van de kleurinstellingen uitproberen totdat deze naar wens zijn waardoor het kleurcontrast nog beter is.
Bluetooth
Een Bluetooth apparaat verbinden (zoals bijv een koptelefoon) gaat ook super makkelijk. Fijn tv kijken zonder de ander te storen die aan het bellen is of zelf gestoord te worden tijdens het tv kijken.
Smart functies
De ingebouwde google chromecast werkt super, veel beter dan een losse chromecast. En tijdens het schakelen van de ene hdmi naar de ander kwamen wij erachter dat de tv ook automatisch onze NAS had opgepikt. Dus met 1 druk op de knop je NAS content benaderen. De nest hello deurbel hadden wij al en het voordeel is dat wij nu ook op de tv kunnen zien wie er voor de deur staat. De tv is makkelijk aan de google home app toe te voegen maar daar stopt ook echt het google home voordeel mee. Aan onze vorige tv hadden wij een soms haperende google chromecast hangen en daarmee konden wij de tv met spraakbediening zoals aan en uitzetten (trouwens waarom zit er geen aan uit knop op deze tv? Of hebben wij hem gewoon nog niet gevonden?). Helaas lukt dat niet met deze tv. Wat jammer is is dat er geen toetsenbord op de achterzijde van de afstandsbediening zit.

Home Assistant functie
Onze home assistant gaf in het begin aan bij bijna elke opdracht dat er een fout was opgetreden en dat wij het nog een keer moeten proberen als wij zo ver waren. De home assistant en de tv zitten in hetzelfde wifi netwerk, de tv was ook te zien in de google home app en we gebruikten de juiste naam van de tv en juiste opdracht commando's. De oplossing is uiteindelijk simpel. Zet zowel je google home assistant en je tv op Engels (VS). In het Engels lukt het wel om bijvoorbeeld je tv aan en uit te zetten. Nadat de Google Assistant in het Engels commando’s heeft uitgevoerd kun je je tv en je google home assistant weer in het Nederlands zetten en kun je de commando’s in het Nederlands geven.

Pluspunten

• design
  • smart functies

Minpunten

• prijs

Stefanb 02-04-2019

Fijne tv

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Ik kom van een 46” van enkele jaren oud met wat defecten. Het was dus tijd om te upgraden. Sinds een dag of 5 hangt de tv hier aan de muur. En ik ben er ontzettend blij mee. De smart functies werken perfect. Had hiervoor een Android tv box en dit is natuurlijk vergelijkbaar, alhoewel ik wel een beetje moet wennen aan het feit dat een hele tv nu aangestuurd wordt door Android, dat is echt nieuw voor mij. De ingebouwde Chromecast werkt perfect, de externe Chromecast/android tv box kan naar de slaapkamer! Ik ben nog wel benieuwd wanneer de Airplay 2 functies geactiveerd gaan worden, op sommige sites is hierover iets te lezen. Het design vind ik mooi. Dunne randen. Helaas is de Sony wel iets dikker dan mijn oude Samsung waardoor hij wat verder uitsteekt. Het beeld vind ik prachtig. 4K video’s via Netflix zijn echt genieten en ook gamen met de PS4 pro gaat fantastisch, het beeld is snel en laat geen waas achter bij snelle bewegingen. Ook zwart is voor mij best wel zwart, alhoewel het net geen OLED-zwart is. Heb wel een tijdje met de (best uitgebreide) instellingen gespeeld om het beeld voor mijn huis goed te krijgen, alhoewel dit beeld standaard ook behoorlijk acceptabel is. Het geluid vind ik wat blikkerig helaas. Binnenkort maar eens kijken voor een soundbar upgrade. Voor mij en mijn woonkamer is de upgrade naar 55"en de upgrade naar de Sony XG95 een aanrader. Ben benieuwd of ik er in combinatie met een soundbar nog tevredener over ga zijn :-)

Pluspunten

• Chromecast ingebouwd
  • Dunne randen

la1974 29-03-2019

Een schitterende tv met een eigen willetje

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Ik heb deze tv nu een week in huis en het is een feest om naar te kijken. De tv is een stuk groter dan mijn huidige tv (55" vs 47") maar door het minimalistische design is dit niet storend. Sterker nog het went erg snel zo'n grote tv.

Instellen
Het instellen is een fluitje van een cent, een aantal menu's doorlopen, koppelen met je internet en klaar.

Content streamen
Ik gebruik deze tv zonder een televisieabonnement maar maak gebruik van de Cast-functionaliteit. Ik heb een betaald abonnement op Netflix en NPO start waarmee ik alle (minimaal HD-kwaliteit) programma's kan bekijken via mijn telefoon of laptop. Via de laptop gaat het streamen altijd goed. Via Google Chrome stream je eenvoudig naar de tv. Via de iPhone gaat het vaak mis. De stream wil dan niet starten. Ik hoop dat dit nog verbeterd wordt want het is best wel teleurstellend dat dit niet goed werkt. Op mijn huidige tv werkt dit (via een losse Chromecast) prima.

Beeldkwaliteit
Het beeld van deze tv is echt schitterend. Zeker als je de HDR-content van Netflix bekijkt. De kleuren zijn levendig, het contrast is erg goed. Een genot om naar te kijken. Ik heb de optimale settings voor deze tv op internet gevonden. Een belangrijk verschil met de standaard instellingen is de helderheid. Deze heb ik op 15% staan. Hierdoor zijn de kleuren levensecht maar je moet hiervan houden. Veel mensen die deze tv hebben bekeken gaven aan dat ze het beeld zo donker vinden. Thuis kijken ze vaak naar de winkelmodus waarmee de kleuren van je beeld afspatten maar totaal onrealistisch vind ik. Ik kies dus liever voor realistisch.

Geluidskwaliteit
Het geluid is voldoende. Ik heb naast de tv twee losse luidsprekers staan. In combinatie met het geluid van de tv is dit een ideale opstelling vind ik.

Smart functies
De tv is voorzien van Android TV wat prima werkt. Maar de tv heeft dankzij Google wel een eigen willetje. Ik heb de Google assistent aangezet en regelmatig reageert deze midden in een film op wat er blijkbaar in de woonkamer gezegd wordt en dan zit je opeens naar trailers uit de Google store te kijken. Erg storend. Ik overweeg deze functionaliteit uit te zetten.

Conclusie
Ik ben erg te spreken over deze tv. De weergavekwaliteit is erg goed (wat mij betreft het belangrijkst van een tv). De bediening is intuïtief. De Netflix-knop op de afstandsbediening is erg handig. Maar de 'slimme' assistent is nog niet zo slim.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Chromecast built in (en later dit jaar AirPlay 2)

Minpunten

• Google assistent