Sony KD-55XG9505 - Reviews

4K Ultra HD
Diepte
6,90 cm dikte
55,0 inch

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 12 reviews die zijn achtergelaten voor de Sony KD-55XG9505 op Kieskeurig.nl.

Maurice84 20-03-2019

Zeer interessante tv!

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Wat een prachtig groot scherm, mooi design en dunne randen! Vooral de voetstukken zijn erg stijlvol en zijn tevens kabelgeleiders. Wat me vervolgens opviel bij het aansluiten van de apparaten met HDMI was dat de eerste poort aan de zijkant zit en de overige 3 poorten aan de achterkant. Geen directe minpunt, maar een gekke keuze om deze als poort 1 te markeren. Tevens zit er alleen volume-knoppen en een standby-knop achterop. Er is dus geen manier om de TV met een schakelaar echt uit te schakelen. We doorliepen de setup wizard en deze was vlot en erg mooi in beeld gebracht. Wat wellicht een optie had kunnen zijn is dat je kan aangeven of je de Smart functies wil instellen voordat je allerlei zaken zoals WiFi instelt. Daarna hebben we de decoder aangesloten en ik vernam dat alle kleurenregisters standaard vol open stond ingesteld en dat is uiteraard niet de bedoeling. Ik heb deze handmatig ingesteld op kleur 60 en dit geeft een neutraal en toch warme kleuren. Het geluid klonk standaard erg blikkerig, dit heb ik handmatig ingesteld met de ingebouwde equalizer met 125/250Hz op max en 500Hz op driekwart. Dit gaf het geluid iets meer laag, maar eigenlijk had er een soundbar bij gemogen want het geluid lijkt niet echt van voor te komen ondanks Dolby Atmos. Vervolgens keken we naar de beeldkwaliteit en ook hoe het 1080P signaal werd ge-upscaled naar 4K en dit ziet er naadloos uit, geen artifacts en met variabele refreshrate door de snelle X1 videoprocessor. Naast HDR10 wordt ook Dolby Vision ondersteund en dat verklaard te prijs t.o.v. goedkopere modellen. Vervolgens heb ik de Smart functies getest door een prachtige 4K HDR video te streamen via de ingebouwde Chromecast functionaliteit en dit werkte direct out-of-the-box. Daarna Netflix ingesteld en dit ging erg vlot en snel (sneller dan de Mediabox van Ziggo). Door de aanwezigheid van Android 8.0 geeft het browsen door de verschillende menu opties een hele fijne en snelle ervaring. Onze eerste indruk is dat het een erg fijne TV is met prachtige kleuren en scherpte. Het kleurbereik is erg breed, zowel HDR10 als Dolby Vision komt erg mooi uit de verf en zwart is aardig donker en dat zie je niet veel bij de oudere LCD techniek. Minpunten zijn o.a. het geluid, dat kan alleen opgelost worden door een soundbar erbij te hebben of door betere speakers toe te voegen aan de dikte van het scherm. Daarnaast is de winkelwaarde van deze TV naar mijn mening wel erg hoog, als je nagaat dat OLED al richting dezelfde prijs gaat.

Pluspunten

• Videoprocessing (4K, HDR10, Dolby Vision)

Michiel Karnebeek 27-03-2019

Mooi beeld voor een LCD display

Eerste indruk
=============

Eerste indruk is een mooi groot strak scherm met zeer mooie zwart-waardes en niet een standaard niet te fel afgesteld scherm. Design is prachtig. Niets op aan te merken. De installateurs die als test nederlandse hip-hop op youtube opzetten, wat minder :).

Ook valt op dat na het plaatsen er de helft aan kabels nodig zijn, omdat een aantal kastjes, zoals de Apple TV en een Chromecast stick (die allemaal uiteraard op Ethernet aangesloten waren, en daardoor voor best wat kabels zorgden), niet meer nodig zijn. Hierdoor blijft er alleen de speakerset en een PS4 over.

Ook bij de eerste indruk vallen de privacy-voorwaarden op die geaccepteerd kunnen worden. Deze zijn zeer ingrijpend, zoals het bijhouden vanzoekwoorden, gekeken programma's, gebruik van apps, etc. Praktisch dus alles behalve het daadwerkelijk meekijken met wat je aan het doen bent. Gelukkig valt dit allemaal uit te zetten, zonder dat dit de functionaliteit van de TV lijkt te beperken. Ik heb er geen problemen mee dat algemene statistische zaken zoals hoofdmenugebruik, instellingen menu, etc wordt gevolgd, maar wel inhoudelijke zaken zoals zoekwoorden en gekeken programma's. Gebruik van apps ligt dan weer op de grens.

Geluid heb ik niet gereviewed, omdat ik een externe geluidsset heb die via optical is aangesloten. Wat ik hier mis, is volume regeling. Als dat zou werken, heb ik nog maar 1 afstandsbediening, waar ik er eerder 4 had.

Android TV
==========

Ik ben normaal geen fan van en built-in smart-tv platform, omdat vaak een jaar later de apps al out-of-date zijn, het toch altijd wat traag werkt. Je kunt dan beter een 30 euro HDMI-dongel aanschaffen (Chromecast bijv) die je makkelijk weer kan vervangen, mocht dit later toch geen populair platform blijken.

Omdat er nu een best groot platform tussen zit (Android), heb je deze problemen verwacht ik niet of minder. Apps worden geupdate via de Play Store (net zoals op je mobiel) en tot dusver lijkt de SOC (MediaTek MT5893) snel genoeg om dit allemaal aan te kunnen.

Wat dat betreft is mijn eerste indruk van Android TV best positief. Het werkt snel, betrouwbaar, intuitief, en het is fijn een platform dat je al van je telefoon kent, nu ook op de TV te hebben. Het voelt heel snel thuis.

Wel hebben we zojuist de Apple TV weer aangesloten, omdat we de NPO3 app missen op Android TV.

Ook is de interne opslag wat aan de lage kant (16GB, waar praktisch maar 6,5GB van over blijft). Natuurlijk kun je een externe SSD of snelle USB stick aansluiten, maar het interne geheugen blijft klein en in de toekomst loop je er met het installeren van apps tegenaan. Is is naar mijn mening onnodig klein.

Een gemis, is ondersteuning voor Android Profielen. Telefoons kennen dit vaak wel. Je kunt een nieuwe gebruiker aanmaken op hetzelfde apparaat, waarmee dingen als de home-screen, voorkeuren en aanbevelingen per gebruiker zijn. Op Android TV wordt dit nog niet ondersteund. Je kunt wel 2 google accounts koppelen, maar het eerste account wordt gebruikt voor Google Play, en apps als Youtube kunnen onder maar 1 account ingelogd zijn. Vooral Spotify, Youtube en Netflix zijn gevoelig wat betreft bijhouden van je kijk/luister gedrag en daar weer aanbevelingen op doen, wat hierdoor best in de war loopt.

Integraties
===========

De combinatie van Google Mini met een Chromecast Stick werkte erg goed, maar de built-in chromecast van deze TV kan een aantal zaken toch niet.

Acties als TV uit zetten, vragen iets op Netflix of Spotify af te spelen, en het volume aan te passen werkten erg goed. Zelfs de afstandbediening van onze vorige TV kon gebruikt worden om de chromecast op pauze te zetten bijv.

Met Android TV als platform en de Google Assistant geintegreerd, had ik verwacht dat dit op zijn minst net zo goed zou werken, en eigenlijk zelfs beter. In de praktijk blijkt Android TV nog niet zo goed ondersteund door Google Assistant als dat de Chromecast stick is.

Bij de vraag aan de Google Mini om iets op spotify af te spelen treed er een fout op. Zelfs bij Netflix wordt er door de Google Mini expliciet vermeld dat dit nog niet ondersteund wordt.

Er is wel een andere interessante integratie gaande, namelijk die tussen de built-in chromecast en de apps op Android TV: Als je nu op je mobiel bijvoorbeeld Neflix cast naar de TV, dan geeft de built-in chromecast dat door aan Android TV, en die start op zijn beurt de Netflix app op. Het gevolg: Je kunt nu met de afstandsbediening van de TV alles (volgende aflevering, etc), en niet alleen op pauze/play zetten. Immers: Hij opent de app. Dit werkt ook voor Spotify en mogelijk nog andere apps.

Leuke ontwikkelingen en coole technologie, maar op het moment dat het niet mijn hobby is, en ik het gewoon wil gebruiken, zit het nog wel eens dwars en is het niet direct duidelijk waarom iets nou wel werkt, en waarom een andere keer het niet werkt.

Domotica
========

Sony heeft in al zijn Bravia TV's een API ingebouwd welke door een aantal domotica oplossingen gebruikt kan worden om de TV van HDMI input te laten wisselen, apps te starten, uit te zetten, etc. Daarnaast is er een leuke app "Notifications for Android TV", waarmee je meldingen van het huis op de TV kunt weergeven.

Integratie met het populaire Home Assistant bijvoorbeeld, is daardoor snel gerealiseerd.

==============

Het paneel is indrukwekkend voor LCD. Er is wel wat light-bleeding (vooral als je er op let en in een donkere ruimte), maar dit is zeker niet opvallend. Ook is de kleurweergave erg goed voor verlichte ruimtes, maar kan wat afstelling vereisen wanneer je films in het donker kijkt. De ingebouwde profielen helpen hier wel bij. Het is een mooi alternatief tussen klassiek LCD en OLED.

Wel zit er in de hoeken en soms aan de laatste centimeter aan de linker en rechter kant wat afzwakking in de helderheid. Ook is de motion-flow instelling wat te agressief naar mijn gevoel waardoor er soms artifacts opreden in situaties waar bijvoorbeeld schaduwen over een object bewegen (een arm over een schrift bijv), maar dit naar beneden afstellen zorgt voor minder vloeiend beeld. Het is dus een compromis, totdat we beeldmateriaal op 60fps krijgen.

Hoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb, zijn de kijkhoek, kleurweergave en contrastwaardes wel naar volle tevredenheid. Vooral Netflix doet het erg goed op deze TV en het beeld is zeer mooi scherp, terwijl ik het "normale" HD abonnement heb. Ze hebben ook een Ultra HD abonnement. Je hebt wel dit laatste abonnement nodig om gebruik te maken van de Dolby Vision of HDR10 technieken.

Zo heeft Android TV bijvoobeeld ook een interessante "Gecalibreerd voor Netflix"-optie. Of dat dit zo veel beter is, is lastig te zeggen en is voornamelijk afhankelijk van je persoonlijke voorkeur en wat je gewend bent. Wel staat de motionflow dan uit, wat echt wel merkbaar onrustiger beeld geeft.

Overige punten
==============
De afstandsbediening is een gemiste kans: Hij gebruikt Bluetooth om de spraakbesturing naar de TV te sturen, maar alle andere commando's gaan via infrarood. Had dit allemaal via Bluetooth verlopen, dan had je geen IR-ontvanger meer nodig, en hoef je de afstandsbediening ook niet meer te richten op de TV. Verder is het een prima afstandsbediening en werkt naar behoren.

Stroomverbruik in stand-by is best heftig (25 watt, heel wat anders dan de vermelde 0,5 watt op de spec-sheet), maar met het beeld aan valt het best mee (145 watt).

Spraakbesturing hebben we nog niet veel gebruikt, maar tot dusver werkt het soms wel, soms niet. Zoeken naar "Travelers" stelt correct Netflix voor, maar de vraag om "Travelers af te spelen op Netflix" (wat Google Assistant op Google Mini wel snapt), snapt Google Assistant op de TV niet.

Prijs en alternatieven
======================

- Sony AF8 55": Introductie 2017 2.255 euro, nu 1.750 euro
- Sony AF9 55": Introductie 2018 3.000 euro, nu 2.200 euro

Een directe alternatieven zijn de KD-55AF8 en de KD-55AF9. De eerstgenoemde is een ouder model met een tragere SOC, maar levert wel voor nu dezelfde prijs een OLED scherm. De tweede geeft je een sneller SOC (zelfde als de KD-55XG9505), maar voor 300 euro meer heb je dan wel OLED.

Deze TV zal net zoals de AF-serie een jaar later drastisch in prijs gedaald zijn. Je kunt dan dus nog beter even wachten met aanschaffen. Wanneer je toch het budget hebt om OLED aan te schaffen, zou ik de AF9 aanraden.

Pluspunten

• Mooi beeld voor LCD, maar geen OLED
  • Heeft alle hippe features
  • Android TV

• Google Assistant integratie is vaak hit-en-mis
  • Hoog stand-by gebruik (25 watt)

Leo Logister 15-04-2019

Mooie grote Sony met veel apps

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

TV nu enkele weken in huis en bevalt erg goed.
Heel mooi beeld en de apps die erop zitten werken prima.

Kom van 46 inch af. In begin is de 55 inch dan wel weer groot, maar dat went wel heel snel.
Installeren en ophangen ging snel en prima. Wel even met tweeën zijn, om hem op te hangen.

Nog even niet zeker of ik de Google assistant erop wel ga gebruiken.
Kan handig zijn, maar nu gebruik ik zelf vooral de losse Google assistent speaker.

Pluspunten

• Beel kwaliteit
  • Gemakkelijk bedienen

Sascha75 15-04-2019

Prachtige kleuren, goed geluid, en snel!

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Inmiddels zijn wij ruim 6 weken in het bezit van onze nieuwe televisie: de Sony Bravia KV-55G9505.

De installatie is kinderspel, maar handig om even met zijn 2-tjes de poten te installeren. De kinderen zijn behulpzaam en snappen op intuïtie direct hoe alles werkt.

Het design van dit toestel is prachtig. Slank en mooi afgewerkt. De beeldkwaliteit is prachtig. Heldere kleuren en haarscherp zeker bij HD-formaat. Ook de kwaliteit van het geluid is goed. Veel verschillende standen voor beeld en geluid (Sport, natuur, docu etc)!

De gebruiksaanwijzing hebben we niet hoeven raadplegen, het werkt heel goed op intuïtie.

Ook de smartfuncties werken veel sneller dan onze oude smart tv. Snel schakelen tussen TV en bijvoorbeeld Netflix, zonder wachten. Ideaal!
Heel grappig om te zien hoe snel en makkelijk hij is opgenomen in ons gezin. De Google-assistent help bij het opzoeken van vragen of leuke fimfragmenten op Youtube.

Ik zelf gebruik hem als radio in de eco-modus en de kinderen weten hun weg te vinden op Youtube, Netflix etc. Het grootste voordeel is de snelheid waarmee alles werkt. Het schakelen tussen TV en bv Netflix gaat veel sneller dan ons vorige toestel.

Kortom, wij zijn meer dan tevreden met deze nieuwe televisie!

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • goed geluid

Minpunten

• aan de prijs

henkpare 14-04-2019

Prima keuze ondanks "hoge" aanchafprijs

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Echt wel een mooi design tv, dunne randen veel beeld in het formaat.
Geen draaibaar plateau dat is jammer.
Beeld kwaliteit is boven verwachting en is daarom een prima keuze gebleken.
Kleuren en scherpte zijn echt fantastisch.
Aansluitingen eenvoudig te besturen, ook zonder help functie.
Afstandbediening werkt prima, soms pikt de microfoon wel onnodig iets op maar is niet hinderlijk.
Geluid is het enige minpuntje, wissel daardoor geregeld mijn geluidsinstellingen afhankelijk van soort programma.

Pluspunten

• beeld
  • kleurweergave
  • scherpte
  • keuze mogelijkheden

Minpunten

• geluid
  • aanschafprijs

Dave 09-04-2019

Prachtige tv, maar wel voor een hoge sony prijs

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Ik heb De Sony 55XG9505 inmiddels enkele weken in gebruik en wil mijn ervaringen met jullie delen.

Design
Het design is goed over nagedacht en miststaat in geen enkele woonkamer. De zeer smalle bezels leggen de nadruk op het beeld wat een betere kijkervaring met zich meebrengt. Het ledlampje onder het Sony logo is te dimmen of helemaal uit te zetten, leuk detail. De voet staat mooi naar buiten waardoor een soundbar of soundplate er tussen past. De voeten hebben een kabelgoot.

Afstandsbediening en spraakbesturing
De afstandsbediening is van hoogwaardig materiaal, ziet er mooi uit en beschikt over spraakbesturing. De spraakbesturing heeft wel een eigen leven, deze gaat regelmatig(lees: 1 keer per film) ineens aan denkt deze iets gehoord te hebben en gaat vervolgens zoeken naar de woorden die gezegd werden in de film. Je moet het dan handmatig weg klikken. Behoorlijk irritant. Een klein toetsenbord erbij zou geen gekke uitkomst zijn.

Aansluitingen
Voor de meeste gebruikers zitten er voldoende aansluitingen op al is de nummering voor mij niet helemaal logisch. HDMI-1 zit namelijk aan de zijkant(van de 4 stuks). Ik heb verder een internetkabel, PS4 en soundplate erop aangesloten.

Systeem
Het systeem draait op Android TV waardoor je een breed scala aan apps hebt. Er zit een snelle processor wat je merkt bij het laden van apps als Netflix. Dit gaat allemaal binnen enkele seconden. De tv is geoptimaliseerd voor Netflix wat resulteert in lopende trailers in het hoofdmenu terwijl je door de mogelijke films en series bladert. De beeldkwaliteit zelf is fantastisch. Ik maak gebruik van een smart card met CI-module. Bij het zappen tussen verschillende zenders staat bovenin beeld welk programma er bezig is, maar dit wordt pas ge-update als het kanaal is geladen. Er staat hier dus oude informatie, wat snel zappen niet makkelijk maakt.

Beeld
Het beeld is uitmuntend. Kleuren komen prachtig tot hun recht, met goede zwartwaardes en contrasten. Youtube 4K is prachtig en het kleinste detail is zichtbaar. De Picture Processor X1™ Ultimate levert hierin uitstekend werk. Vanuit bijna elke hoek is de tv te bekijken. Je kunt het beeld tot in het kleinste detail aanpassen via de instellingen, bijna eng. Ik merk overigens weinig verschil met PS4 games tov mijn tv uit 2014.

Geluid
De speakers zijn goed weggewerkt en leveren een gedegen geluid. Het kan niet op tegen de soundplate. Deze is wel beter gaan presteren tov mijn oude tv met helderder geluid en diepere bass tonen.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • design

Minpunten

• spraakbesturing
  • programmaweergave

Pinniewooh 09-04-2019

EIndelijke een smrt tv in ons smart huis

Aansluitingen
De aansluitingen van de XG 95 tv zitten met name aan de achterzijde zoals hdmi, optical en ethernet. Aan de zijkant nog 1x hdmi, av, hoofdtelefoon en ci. De elektrakabel zit ook aan de achterzijde, maar niet aan de kant van de aansluitingen. De settopbox van Caiway en de PS4 waren eenvoudig aan te sluiten via hdmi. Onze sony home cinema set is net als onze vorige tv 9 jaar ou en was lastiger aansluiten. Via de hdmi kregen wij geen geluid. Na 4 dagen zoeken op internet en proberen bleek het een combinatie te zijn van een hdmi kabel èn een optical kabel.
Installatie
De installatie van de tv was eenvoudig. Met 5 minuten ben je door het menu heen en door te linken met je Google account neemt de tv je instellingen en wifi wachtwoord over. De tv schakelt snel van het ene menu naar het andere zonder hapering en met 1 druk op de knop Netflix op je beeldscherm.
Design
Het design van de tv is mooi. Het scherm loopt bijna tot de randen en de boxen van de tv zijn mooi weggewerkt dus één en al scherm. Het geluid van de tv is prima zeker als je bedenkt dat de boxen aan de achterzijde van de tv zitten en dus in ons geval tegen de muur. Het is ook makkelijk om naar een andere geluidsinstelling te gaan zoals bioscoop, sport, etc.
Beeld
Wij hebben een lichte huiskamer en met daglicht is het scherm supermooi zelfs met felle zon in het scherm is het beeld duidelijk. In de avonden leek het beeldcontrast in de tv in eerste instantie wat minder te zijn. Maar dat is gewoon een kwestie van de kleurinstellingen uitproberen totdat deze naar wens zijn waardoor het kleurcontrast nog beter is.
Bluetooth
Een Bluetooth apparaat verbinden (zoals bijv een koptelefoon) gaat ook super makkelijk. Fijn tv kijken zonder de ander te storen die aan het bellen is of zelf gestoord te worden tijdens het tv kijken.
Smart functies
De ingebouwde google chromecast werkt super, veel beter dan een losse chromecast. En tijdens het schakelen van de ene hdmi naar de ander kwamen wij erachter dat de tv ook automatisch onze NAS had opgepikt. Dus met 1 druk op de knop je NAS content benaderen. De nest hello deurbel hadden wij al en het voordeel is dat wij nu ook op de tv kunnen zien wie er voor de deur staat. De tv is makkelijk aan de google home app toe te voegen maar daar stopt ook echt het google home voordeel mee. Aan onze vorige tv hadden wij een soms haperende google chromecast hangen en daarmee konden wij de tv met spraakbediening zoals aan en uitzetten (trouwens waarom zit er geen aan uit knop op deze tv? Of hebben wij hem gewoon nog niet gevonden?). Helaas lukt dat niet met deze tv. Wat jammer is is dat er geen toetsenbord op de achterzijde van de afstandsbediening zit.

Home Assistant functie
Onze home assistant gaf in het begin aan bij bijna elke opdracht dat er een fout was opgetreden en dat wij het nog een keer moeten proberen als wij zo ver waren. De home assistant en de tv zitten in hetzelfde wifi netwerk, de tv was ook te zien in de google home app en we gebruikten de juiste naam van de tv en juiste opdracht commando's. De oplossing is uiteindelijk simpel. Zet zowel je google home assistant en je tv op Engels (VS). In het Engels lukt het wel om bijvoorbeeld je tv aan en uit te zetten. Nadat de Google Assistant in het Engels commando’s heeft uitgevoerd kun je je tv en je google home assistant weer in het Nederlands zetten en kun je de commando’s in het Nederlands geven.

Pluspunten

• design
  • smart functies

Minpunten

• prijs

Stefanb 02-04-2019

Fijne tv

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Ik kom van een 46” van enkele jaren oud met wat defecten. Het was dus tijd om te upgraden. Sinds een dag of 5 hangt de tv hier aan de muur. En ik ben er ontzettend blij mee. De smart functies werken perfect. Had hiervoor een Android tv box en dit is natuurlijk vergelijkbaar, alhoewel ik wel een beetje moet wennen aan het feit dat een hele tv nu aangestuurd wordt door Android, dat is echt nieuw voor mij. De ingebouwde Chromecast werkt perfect, de externe Chromecast/android tv box kan naar de slaapkamer! Ik ben nog wel benieuwd wanneer de Airplay 2 functies geactiveerd gaan worden, op sommige sites is hierover iets te lezen. Het design vind ik mooi. Dunne randen. Helaas is de Sony wel iets dikker dan mijn oude Samsung waardoor hij wat verder uitsteekt. Het beeld vind ik prachtig. 4K video’s via Netflix zijn echt genieten en ook gamen met de PS4 pro gaat fantastisch, het beeld is snel en laat geen waas achter bij snelle bewegingen. Ook zwart is voor mij best wel zwart, alhoewel het net geen OLED-zwart is. Heb wel een tijdje met de (best uitgebreide) instellingen gespeeld om het beeld voor mijn huis goed te krijgen, alhoewel dit beeld standaard ook behoorlijk acceptabel is. Het geluid vind ik wat blikkerig helaas. Binnenkort maar eens kijken voor een soundbar upgrade. Voor mij en mijn woonkamer is de upgrade naar 55"en de upgrade naar de Sony XG95 een aanrader. Ben benieuwd of ik er in combinatie met een soundbar nog tevredener over ga zijn :-)

Pluspunten

• Chromecast ingebouwd
  • Dunne randen

la1974 29-03-2019

Een schitterende tv met een eigen willetje

Geschreven voor: Sony KD-55XG9505

Ik heb deze tv nu een week in huis en het is een feest om naar te kijken. De tv is een stuk groter dan mijn huidige tv (55" vs 47") maar door het minimalistische design is dit niet storend. Sterker nog het went erg snel zo'n grote tv.

Content streamen
Ik gebruik deze tv zonder een televisieabonnement maar maak gebruik van de Cast-functionaliteit. Ik heb een betaald abonnement op Netflix en NPO start waarmee ik alle (minimaal HD-kwaliteit) programma's kan bekijken via mijn telefoon of laptop. Via de laptop gaat het streamen altijd goed. Via Google Chrome stream je eenvoudig naar de tv. Via de iPhone gaat het vaak mis. De stream wil dan niet starten. Ik hoop dat dit nog verbeterd wordt want het is best wel teleurstellend dat dit niet goed werkt. Op mijn huidige tv werkt dit (via een losse Chromecast) prima.

Beeldkwaliteit
Het beeld van deze tv is echt schitterend. Zeker als je de HDR-content van Netflix bekijkt. De kleuren zijn levendig, het contrast is erg goed. Een genot om naar te kijken. Ik heb de optimale settings voor deze tv op internet gevonden. Een belangrijk verschil met de standaard instellingen is de helderheid. Deze heb ik op 15% staan. Hierdoor zijn de kleuren levensecht maar je moet hiervan houden. Veel mensen die deze tv hebben bekeken gaven aan dat ze het beeld zo donker vinden. Thuis kijken ze vaak naar de winkelmodus waarmee de kleuren van je beeld afspatten maar totaal onrealistisch vind ik. Ik kies dus liever voor realistisch.

Smart functies
De tv is voorzien van Android TV wat prima werkt. Maar de tv heeft dankzij Google wel een eigen willetje. Ik heb de Google assistent aangezet en regelmatig reageert deze midden in een film op wat er blijkbaar in de woonkamer gezegd wordt en dan zit je opeens naar trailers uit de Google store te kijken. Erg storend. Ik overweeg deze functionaliteit uit te zetten.

Conclusie
Ik ben erg te spreken over deze tv. De weergavekwaliteit is erg goed (wat mij betreft het belangrijkst van een tv). De bediening is intuïtief. De Netflix-knop op de afstandsbediening is erg handig. Maar de 'slimme' assistent is nog niet zo slim.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Chromecast built in (en later dit jaar AirPlay 2)

Minpunten

• Google assistent

Stefanb 26-03-2019

Zeer fijne upgrade

• Android TV en Chromecast ingebouwd

la1974 25-03-2019

Prachtige TV met soms een eigen willetje

Content streamen

Beeldkwaliteit
Het beeld van deze tv is schitterend. Zeker als je de HDR-content van Netflix bekijkt. De kleuren zijn levendig, het contrast is erg goed. Een genot om naar te kijken. Ik heb de optimale instellingen voor deze tv op internet gevonden. Een belangrijk verschil met de standaard instellingen is verminderen van de helderheid. Hierdoor zijn de kleuren levensecht maar je moet hiervan houden. Veel mensen die deze tv hebben bekeken gaven aan dat ze het beeld zo donker vinden. Thuis kijken ze vaak naar de winkelmodus waarmee de kleuren van je beeld afspatten maar totaal onrealistisch vind ik. Ik kies dus liever voor realistisch. Als je de tv vanaf de zijkant bekijkt dan wordt het contrast wel minder.

Geluidskwaliteit
Het geluid is voldoende. Ik heb naast de tv twee losse luidsprekers staan. In combinatie met het geluid van de tv is dit een ideale opstelling vind ik. Maar gewoon even tv kijken zonder gaat ook prima.

Conclusie

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Chromecast built in (en later ook AirPlay 2)

Minpunten

• Google assistent

la1974 25-03-2019

Prachtige TV met soms een eigen willetje

Instellen
Het instellen is een fluitje van een cent, een aantal menu's doorlopen, koppelen met je internet en klaar. Content streamen Ik gebruik deze tv zonder een televisieabonnement maar maak gebruik van de Cast-functionaliteit. Ik heb een abonnement op Netflix en NPO start plus. Via 'Chromecast built in' stream je eenvoudig naar de tv. Via de iPhone gaat het vaak mis. De stream wil dan niet starten. Ik hoop dat dit nog verbeterd wordt want het is best wel teleurstellend dat dit niet goed werkt. Op mijn huidige tv werkt dit (via een losse Chromecast) prima. Bewegende beelden worden prima weergegeven alleen bij heel veel beweging (bijv. een sportwedstrijd) dan is zo'n stream niet optimaal.

Geluidskwaliteit
Het geluid is voldoende. Ik heb naast de tv twee losse luidsprekers staan. In combinatie met het geluid van de tv is dit een ideale opstelling vind ik. Maar gewoon even tv kijken zonder Smart functies De tv is voorzien van Android TV wat prima werkt. Maar de tv heeft dankzij Google wel een eigen willetje. Ik heb de Google-assistent aangezet en regelmatig reageert deze midden in een film op wat er blijkbaar in de woonkamer gezegd wordt en dan zit je opeens naar trailers uit de Google store te kijken. Erg storend. Ik overweeg deze functionaliteit uit te zetten.

Conclusie

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Chromecast built in (en later ook Airplay 2)
  • Bedieningsgemak
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Google assistent