Philips 9000 series 55POS9002/12 - Reviews

4K Ultra HD
Diepte
4,75 cm dikte
55 inch.

Beoordeling op basis van 28 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

LOUD 16-08-2017

Mooie TV met grote minpunten

Ik was net zoals velen op zoek naar een nieuwe tv. Eisen waren OLED, 55 inch minimaal, alleen een scherm dus geen luidsprekers aan het scherm. En ambilight zou mooi mee genomen zijn. Zodoende kwam ik uit op de 55POS9002 en niet op de 55POS901F. In deze review zal ik per categorie mijn plus en minpunten benoemen. Helaas ook veel minpunten zeg ik alvast vooraf.

Uitpakken:
+ Super makkelijk als je de aanwijzingen op de doos volgt. Wel even met 2 personen doen, want alleen ging mij het toch niet lukken.

Plaatsen:
+ Ik heb hem eerst op de steun gehad, die is erg makkelijk te monteren en te plaatsen.
- Later koos ik voor ophangen met een Vogels Thin 205 muurbeugel. (keuze voor deze muurbeugel zie: ambilight) Deze is slechts 1,5 cm van de muur. Echter steekt de aansluiting van de stroom recht naar achteren uit de TV, terwijl alle andere kabels netjes naar beneden/opzij gericht zijn. Rare keuze om dit niet met de stroomkabel te doen. En de kabel gaat dan ook nog maar voor de helft in de TV? Had die aansluiting van het snoer dan kleiner gemaakt.

Aansluitingen:
+ Alle gangbare aansluitingen zitten op deze TV, alle HDMI hebben ARC. En er is een CI+ slot aanwezig. En deze zijn allemaal netjes naar beneden of opzij geplaats.
- Helaas niet zoals de 55POS901F zijn er geen 2 CI+ slots aanwezig. Dat je tegelijk HD tv kan kijken en opnemen is er bij deze tv niet bij als je CI+ gebruikt.
- HDMI ARC is iets wat elke fabrikant op zijn manier implementeert. Gevolg is dat het niet altijd 100% werkt. Bij mij dus de koppeling met mijn receiver werkt niet goed. Krijg het geluid niet goed over de receiver. Heb dat nu opgelost met optisch digitale uitgang. Kan nu alleen dus volume van receiver niet met de ab van de tv doen.

Scherm:
+ Super mooi scherm qua kleuren en zwart. Even calibreren want de standaard instelling is wel erg fel. Film is een goede basis als je realistische kleuren wilt ervaren. Verder uitgebreide instellingen om het scherm te tweaken na wens.
- Scherm spiegeld heel erg, opzich niet zon probleem maar moet je wel even mee opletten waar je de tv plaatst ivm licht inval ed.
- Scherm is niet 100% vlak, doordat deze zo spiegeld zie je als deze uit staat goed de weerspiegeling van bv het kozijn van de ramen. Als je dan iets heen en weer gaat met je hoofd zie je dat de weerspiegeling vervormd. Dit is heel vaag want dat betekend dat het scherm dus golvend is. (Echter tijdens tv kijken ofzo geen hinder van ondervonden. (Hier zal ik wel met Philips contact over hebben)
- Kijk je langs de bovenkant van het scherm, dan zie je dat het scherm niet recht is???!!!. Deze is ligt gebogen, en bij mij vooral de linkerbovenhoek die naar voren wegloopt. Dit zou niet moeten, echter bij 3 andere 55POS9002 schermen gekeken en deze hebben precies hetzelfde. Is gewoon een productiefout omdat ze het scherm zo dun mogelijk wilde maken boven. Dit heeft ook gevolgen voor de ambilight (zie ambilight) (Hier zal ik met Philips contact over hebben)

Ambilight:
+ Eerste reactie van mij was SUPER. Had het niet op mijn vorige TV en vond het nu mooi. Echter toen het wat gewend was keek ik er wat kritisch na.
- Ambilight schijnt niet alleen op de muur maar straalt ook tegen zijmuren en het plafond. En niet zon klein beetje ook. Dit is heel duidelijk zichtbaar. En niet zoals ik ken van ambilight van andere tv’s in de winkel. Daarom de vogels thin 205 muurbeugel gekocht of dit het probleem op zou lossen. Helaas is dit niet het geval.
- Ambilight LED’s zijn verkeerd geplaatst, ik heb gekeken of bovenstaand probleem softwarematig op te lossen zou zijn. Dit kan niet, de leds zijn niet richting de muur geplaatst maar staan echt recht omhoog en richting de zijkanten. Dit is gewoon een ontwerpfout/productiefout. Ik snap niet dat er niet voor dezelfde opstelling als de 55POS901F/55PUS7502 gekozen is qua ambilight. Daar zit het wel goed. (Ook hier zal ik contact met Philips over hebben)
- Terugkomend op dat het scherm niet helemaal recht is, heeft dit als gevolg dat de ambilight op de muur links “3 meter van de TV” een kromme lichtlijn heeft. Omdat bij mij de linkbovenhoek iets naar voren gebogen is. Een lichtbalk op de muur is als irritant, maar als die dan nog krom loopt helemaal.

Afstandsbedieing:
+ Ligt lekker in de hand, goed ingedeeld en toetsenbord werkt handig. Standaard staat de touchpad uitgeschakeld en dit is goed, want die werkt onhandig en is veeeel te gevoelig.
- Veel zaken werken nog via IR, wat tot gevolg heeft dat je alsnog goed moet richten. Wat niet altijd goed werkt. Terwijl toetsenbord enzo wel via bluetooth werkt, waarom niet de hele AB?

Gamen:
+ Input lagg is laag, wat ik gelezen heb rond de 30 in game-mode. Dit niet zelf gemeten, maar wel ervaren met shooters en snelle racespelen dat dit wel goed zit. (xbox one)
- Als ik zo een uur game, bv Rocket Leauque lijkt het dat de tv het niet meer trekt, en beeld word heel stroperig. Dit is geen Lagg maar gewoon beeldopbouw. Geen idee of de nieuwe P5-engine te heet word ofzo en dat dit invloed heeft op de werking. Als ik de TV even niet gebruik en dan weer ga gamen is het weer goed. Heel vaag. (Ook hier contact mee met Philips)

CI+ module:
+ Je steekt de kaart erin, en het werkt eigenlijk gelijk. Module moest even geupdate worden en gaan.
- Nu ben je qua menu wel afhankelijk wat Philips heeft gemaakt. En dat is heel karig als je de CI+ module gebruikt. Ik ben gewend dat als ik zapp dat ik dan het programma kan zien en hoelang deze nog duurt. Nu zie ik alleen het logo van de zender, en verder niks. Dus als je net op een zender in de reclame komt, heb je geen idee wat erop is. Heeeeel onhandig. Snap niet dat dit niet beter is. Dit kan opgelost worden door een software update. Dit moet echt anders. Kijk naar settopboxen hoe die dat opgelost hebben. Onderin het scherm zender plus info over het programma wat erop is en hoelang die bezig is is wel het minimale.

Smarttv:
+ Ik gebruik alleen Netflix, en daar zit nu rechtstreeks een knop naartoe. Opzich handig, maar zou mooier wezen als deze knop configurabel was en dat ikzelf een programma eronder kon toewijzen.
- Netflix 4K gaat de audio out of sync lopen. Dit is niet bij gewone HD zaken die ik kijk. Alleen de UHD zaken zoals bijvoorbeeld Terra. Audio en ondertiteling gaan compleet uit elkaar lopen.
- Netflix covers op het hoofdscherm zijn niet super scherp. Terwijl als ik mijn Apple TV 4 aansluit en daar netflix opstart dan zijn daar de covers wel super scherp. Wederom heel apart.
- Smart tv zelf start traag: Oorzaak omdat die persoonlijke aanbevelingen wil geven. Dit vertraagd het hele proces. Dit heb ik uitstaan volgens mij en toch gaat hij dat doen bij het opstarten.
- Wat mij opvalt als ik het smart deel start, dat de volgorde van apps telkens veranderd. Ook niet erg gebruiktvriendelijk, waarom niet standaard op dezelfde plek zetten of dan de meest gebruikte vooraan ofzo.

Conclusie: Zeer mooie TV qua looks en prestaties qua beeldkwaliteit. Echter 2 belangrijke ontwerpfouten/productiefouten. Die het plezier er wel wat afhalen van de TV. Ik heb nu ambilight uitstaan, terwijl ik daarom juist deze TV daarom heb gekocht. Ik weet niet wat Philips hier aan kan/gaat doen Ik betaal niet zon fors bedrag voor een krom scherm die niet vlak is en waar de ambilight gewoon niet van klopt. En de overige kleine minpunten. Probleem is dat je een TV pas goed kan doortesten na een tijdje hem gebruikt te hebben, alleen dan is de retourtermijn winkel verstreken. Ik zal kijken of ik van de situaties nog foto’s kan plaatsen. En met Philips in overleg ga. En misschien kunnen zij hier bovenstaande punten van commenteer/feedback voorzien. Zodat alle lezers mee kunnen lezen. Mochten mensen vragen hebben voor ze de TV kopen laat maar weten

Sjon Zuurbier 14-09-2017 Product paar weken in bezit

Toestel heeft mooie uitstraling en kijk er met plezier naar.

Dit is mijn 3e Philips met ambilght en mijn eerste Oled. Het beeld is prachtig en bloedscherp, alleen het ambilight van dit toestel is dramatisch, het licht schijnt aan de boven en zijkanten als een rechte streep en het is net als je naar een verlicht doel zit te kijken.Het ledlicht zit verkeerd. Hebben ze zitten slapen met het uitbrengen van dit toestel. Je zou zeggen van wel. Het geluid draait bij mij via mijn audio en heb het geluid van de TV uitstaan. Wat ambilight betreft, heb hier al contact over opgenomen dit de winkel waar ik dit toestel heb gekocht en zullen dit bij Philips aan geven. Neem geen genoegen met het toestel zoals het nu is.

Pluspunten

• Het scherpe beeld, zwart is zwart.

Minpunten

• Ambilight
  • geluid

BlackDaddy 10-09-2017

Verbluffend!

De 55POS9002 vervangt een Philips HD televisie uit de 9000 serie van een aantal jaren geleden. Het is verbluffend hoeveel beter deze televisie is. Levendigere kleueren en veel meer details. Ambilight ws al prettig (was 2-zijdig), maar de deze 3-zijdige amilight volgt de kleuren van het scherm beter en projecteert ze beter tegen de muur.
Nieuw is ook de smart functie. Werkt vaak goed, maar comminiceert niet altijd probleemloos ondanks bedraade verbinding.

CV64 09-09-2017

Super beeld en mooi design.

Een mooie tv met een perfect en contrastrijk beeld. Het is mijn eerste tv met ambilight en dit heeft zeker een toegevoegde waarde voor het tv kijken.
De "lichtbalk" tegen het plafond waarover ook te lezen is in andere reviews is wel behoorlijk wennen. Het draagt bij aan de ruimtelijkheid die ambilight biedt, maar mooi is die balk tegen het plafond zeker niet. Ook bij aanpassingen naar een andere stijl kan dit niet eruit gefilterd worden. Dit vind ik persoonlijk vooralsnog het enige minpunt aan deze tv.
Voor wat betreft het geluid van de tv heb ik dit nog niet getest aangezien ik gebruik maak van een perfecte soundbar. Dit werkt overigens uitstekend.
De voorgeïnstalleerde apps waaronder youtube en netflix zijn nog niet uitgeprobeerd. Dit omdat deze ook via de horizonbox van Ziggo heel goed werken.
Ook gaming via xbox werkt nu goed. In eerste instantie viel het beeld enkele malen weg, maar nadat de xbox aangesloten is op HDMI-poort 3 is dit niet meer voorgekomen.

Edel 07-09-2017

Mooie, heldere beeldkwaliteit

Wij zijn blij met deze televisie: het beeld is helder en de bewegingen lopen vloeiend. Ambilight is ook mooi, alleen jammer dat dit niet ook aan de onderzijde zit.

jackaroo 06-09-2017

Prachtige kleuren van beelden in een strak design

Van een zeer goede LED TV (6 jaar oud) ging ik naar OLED. Het kan dus toch nog beter!! Prachtige kleuren die de beelden strak en helder weergeven. Bovendien een plaatje aan de muur. Handig internet; wel veel knopjes op de afstandsbediening maar dat is even wennen.

Smits179 05-09-2017

Geweldig beeld en prachtig design.

Na jaren een 37 inch met ambilight 2 (37pfl9632D), nu dus een enorme upgrade.
Het OLED scherm is werkelijk verbluffend mooi. Kleuren zijn super strak en zwart is echt zwart, maar wel nog met details.
Natuurlijk het beeld en geluid wel naar eigen inzicht ingesteld, met een naar mijn mening makkelijk menu.
Ambilight 3 is voor ons een stap omhoog.
Al met al een tv waar wij heel erg blij mee zijn.

FM85 04-09-2017

Fantastisch kijkervaring!

Eigenlijk was mijn 'oude' Philips TV nog prima in orde, Ambilight en Full HD, deze had nog makkelijk jaren mee kunnen gaan. Tot een bewuste middag in Augustus waarop ik deze TV zag staan in een winkel. Het beeld zag er geweldig uit, en ook de gebruiksopties waren erg makkelijk te bedienen. Een ding was duidelijk, deze TV moest gekocht worden! Inmiddels heb ik de TV een aantal dagen in gebruik, en nog steeds vol lof!
Zelfs de spraakfunctie werkt erg goed!
Al met al zeer tevreden met deze aankoop en verwacht hier door de 4K en Oled nog lang plezier van te hebben! Als ik dan toch een nadeel moet noemen, het geluid. Dit is van mindere kwaliteit vergeleken met de 'vorige' Philips Ambilight TV. Ik overweeg dan ook sterk om een soundbar te kopen.

Ely1968 04-09-2017

Formidabele TV met extreem scherp beeld

Het scherm is nadat het voor de eerste keer aangezet is heel makkelijk en snel in te stellen.
De beeldkwaliteit is verbluffend; heel scherp, kleurrijk en zeer contrastrijk. Samen met het ambilight geeft dit een prachtig beeld zeker als er een 4K bron is geselecteerd.
De tv zapt behoorlijk snel en de aparte Nerflix knop is erg handig. Alle apps via Android werken zonder enig probleem.

Mas1457 03-09-2017

Super scherp en makkelijk

Sinds enkele dagen de 55pos9002 in mijn bezit. Wat en pracht tv. Beeld, design en ambilight ookal was het laatste even wenen.

Bij de lichtstrip aan de bovenzijde schijnt er veel licht op het plafond. Dacht eerst dat dit storend zou zijn maar dat is bij ons helemaal niet het geval.

Gebruik en installatie gemaak zijn ook goed. Zonder een boekje kan je alles met gemak installeren. Waren wel bang dat we het scherm braken, dit omdat deze echt heeeeel dun is.

Alles bij elkaar een aanrader.

Sandman345 01-09-2017

Zeer mooi beeld, maar de TV is ook mooi als hij uit staat

Mijn vorige TV was ook een Philips, ik heb nu wederom voor Philips gekozen, omdat ik op zoek was naar de combinatie van OLED en Ambilight.
OLED is echt een verademing om naar te kijken!
Verder ziet de TV er ook erg strak uit.

Frank2203 31-08-2017

Geweldig kijkplezier

Regen spettert van het scherm, sneeuw is kristalhelder, films (ook de oudere) zijn geweldig. Een aanrader

zeerpiet 29-08-2017

dit is een aanrader!!

Al 30 jaar philips tv's is en blijft nog steeds de mooiste gezichts en natuurlijkste beelden houden en zeerzekker het ambilicht is een aanrader gewoon een geweldige tv!!

FStop 28-08-2017

Mooi toestel met prima prestaties

Hoewel pas een paar dagen in huis zijn wij zeer tevreden met deze tv. Zowel beeld als geluid bevallen uitstekend.

Ver30 27-08-2017

Prachtig beeld

Lang gewacht op deze tweede generatie OLED van Philips. Erg blij met deze aankoop, het beeld is fantastisch, alsook het design van de TV. Voor mij blijft de combinatie van OLED en Ambilight de reden voor aanschaf van deze TV. Blij dat dit apparaat geen soundbar heeft, dit was een van de redenen om niet voor de eerste generatie OLED te gaan, omdat ik de TV graag wilde koppelen aan mijn huidige soundsysteem. Het grootste nadeel voor mij is alleen dat de pootjes net niet passen op de nieuwe Sonos Playbase. Erg jammer, aangezien combinatie met een goede soundbar toch wel een must is.

Odiebla 24-08-2017

OLED paneel is mooi, Ambilight en geluid wanstaltig slecht

Ik had al een andere OLED van een ander merk staan, maar miste de Ambilight van mijn oude Philips Aurea en begon dus te kijken naar de 9002 van Philips. Tot mijn grote schrik is de Ambilight gewoon op de TV gekwakt en mist het elke vorm van finesse die de oude Aurea had. Hierin waren de LEDS netjes weggewerkt achter een schuin naar de muur gerichte diffuser waardoor een zeer net Ambilight licht over de muur werd gestreken. Bij de 9002 kijk je rechtstreeks op de LEDs en deze schijnen praktisch recht omhoog waardoor ze ook op het plafond schijnen. Echter, doordat ze halverwege het OLED paneel zitten werpt de TV een gigantische dubbele (door de reflectie van de achterkant van de TV) slagschaduw. Misschien ben ik een purist, maar ik vond het niet om aan te zien.

De audio van de 9002 is om te huilen zo slecht. Ik durf rustig te stellen dat de TV niet bruikbaar is zonder externe soundbar of hometheater opstelling. Stel je het geluid van een camping-tv in een badkamer voor en je hebt ongeveer een idee hoe het ding klinkt. Triplering-technologie klinkt leuk, maar zegt helemaal niets.

De vormgeving van de TV is op zich strak, maar TP-Vision heeft dat verpest door onderop een kasje met oplichtend Philips logo te kwakken (letterlijk, het hangt erbij als een soort appendix), die je toch uit wil zetten om vooral je beeld niet te verstoren. Marketing boven functionaliteit. Ook de remote IR sensor (really? anno 2017 een remote nog op IR?) en standby led zijn rechts onder het paneel gekwakt waardoor de strakke vormen van het paneel verpest worden.

De voet is mooi strak, maar hierbij is niet nagedacht dat je kabels uit de TV zichtbaar zijn. Waarom geen mooie centrale draaivoet met kabelsysteem erin (zoals ook de Aurea had)?

De ingebouwde chromecast werkte bij mij vrijwel niet. Het starten van een stream duurt structureel meer dan een minuut, zelfs zo lang dat de TV vaak naar screensaver sprong. En als de stream dan liep (veel Apps slaagden er überhaupt niet in om te streamen) dan haperde het bij de vleet, vooral bij UHD. Als ik een ChromecastUltra dongle in een HDMI poort stak werkte alles wel goed: voor mij het bewijs dat deze 9002 een groot probleem met streaming of z'n lan controller heeft.

Om dan te zwijgen van rare bugs zoals twee HDMI2 poorten in de GUI die ik niet weg kreeg, maar beide opties leidde naar dezelfde input.

Al met al waren dit al voldoende redenen om het apparaat na amper 1 dag snel retour te sturen. Wat een mega-teleurstelling. Het prachtige OLED paneel (ja, OLED is super mooi) en de P5 die op zich redelijk zn werk leek te doen qua picture processing konden de zeer zwakke punten die ik hierboven noem en al een paar crashes van de Android Launcher (argh) niet wegpoetsen. Zeker niet voor de prijs van dit toestel (hier stond eerst de prijs die ik betaald heb, maar dat mag niet van Philips)...

Jammer TP-Vision, het had zoveel mooier kunnen zijn...

Tom28 24-08-2017

geweldig beeld en veel mogelijkheden

Vanwege de prettige ervaring met ambilight was de keuze snel gemaakt. De beeldkwaliteit is echt geweldig, wat een ervaring. Heb me nog niet verdiept in de apps die er op staan maar op het eerste gezicht ziet dat er ook goed uit. Toch binnenkort maar een Netflix account aanschaffen? De ambilight werkt ook erg goed, inderdaad jammer dat ze te breed weg stralen. Maar eenmaal verdiept in een goede film let je daar al snel niet meer op en geniet je van een mooie ervaring.

Lino 24-08-2017

Prachtige tv geweldig beeld en gemakkelijk te bedienen.

Wij wilden absoluut weer een TV met ambilight. Gekozen voor dit model vanwege prachtig design en geweldig en vloeiend beeld. Voor geluid hebben we een playbase aangeschaft en daarop staat de TV. Mooi geheel en qua afmeting paste de voet er net op. Wij zijn heel tevreden met deze aanschaf.

Ralphy36 24-08-2017

Prachtig scherm, superplat en kristalhelder beeld

Met de philips 55POS9002 koopt u een prachtig 4K OLED- scherm, superplat en kristalhelder beeld. Goede ambilight, wel brede uitstraling op het plafond. Enige minpuntje dat wij kunnen noemen is dat de 220/230 volt ingang aan de achterkant zit ipv ana de zijkant.

GKNL 23-08-2017

Superbeeld, maar nog niet voor elk budget

Dit is een TV waar je vrolijk van wordt. Het apparaat ziet er fantastisch uit en heeft - ook bij gewone HD-uitzendingen - een superbeeld. Dit spiegelt overigens enorm en is paars als de TV uit staat. Ik ben erg blij met het apparaat. Hoewel ik het veel geld voor een TV vind, vind ik ook dat je in het geval van de 55POS9002 veel TV voor je geld krijgt.

Ik had hiervoor een week een 55PUS7502 en daar werd ik niet vrolijk van t.o.v. mijn Philips Aurea TV uit 2007.