Philips 9000 series 55POS9002/12 - Reviews

4K Ultra HD
Diepte
4,75 cm dikte
55,0 inch

Beoordeling op basis van 36 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

LOUD 16-08-2017

Mooie TV met grote minpunten

Ik was net zoals velen op zoek naar een nieuwe tv. Eisen waren OLED, 55 inch minimaal, alleen een scherm dus geen luidsprekers aan het scherm. En ambilight zou mooi mee genomen zijn. Zodoende kwam ik uit op de 55POS9002 en niet op de 55POS901F. In deze review zal ik per categorie mijn plus en minpunten benoemen. Helaas ook veel minpunten zeg ik alvast vooraf.

Uitpakken:
+ Super makkelijk als je de aanwijzingen op de doos volgt. Wel even met 2 personen doen, want alleen ging mij het toch niet lukken.

Plaatsen:
+ Ik heb hem eerst op de steun gehad, die is erg makkelijk te monteren en te plaatsen.
- Later koos ik voor ophangen met een Vogels Thin 205 muurbeugel. (keuze voor deze muurbeugel zie: ambilight) Deze is slechts 1,5 cm van de muur. Echter steekt de aansluiting van de stroom recht naar achteren uit de TV, terwijl alle andere kabels netjes naar beneden/opzij gericht zijn. Rare keuze om dit niet met de stroomkabel te doen. En de kabel gaat dan ook nog maar voor de helft in de TV? Had die aansluiting van het snoer dan kleiner gemaakt.

Aansluitingen:
+ Alle gangbare aansluitingen zitten op deze TV, alle HDMI hebben ARC. En er is een CI+ slot aanwezig. En deze zijn allemaal netjes naar beneden of opzij geplaats.
- Helaas niet zoals de 55POS901F zijn er geen 2 CI+ slots aanwezig. Dat je tegelijk HD tv kan kijken en opnemen is er bij deze tv niet bij als je CI+ gebruikt.
- HDMI ARC is iets wat elke fabrikant op zijn manier implementeert. Gevolg is dat het niet altijd 100% werkt. Bij mij dus de koppeling met mijn receiver werkt niet goed. Krijg het geluid niet goed over de receiver. Heb dat nu opgelost met optisch digitale uitgang. Kan nu alleen dus volume van receiver niet met de ab van de tv doen.

Scherm:
+ Super mooi scherm qua kleuren en zwart. Even calibreren want de standaard instelling is wel erg fel. Film is een goede basis als je realistische kleuren wilt ervaren. Verder uitgebreide instellingen om het scherm te tweaken na wens.
- Scherm spiegeld heel erg, opzich niet zon probleem maar moet je wel even mee opletten waar je de tv plaatst ivm licht inval ed.
- Scherm is niet 100% vlak, doordat deze zo spiegeld zie je als deze uit staat goed de weerspiegeling van bv het kozijn van de ramen. Als je dan iets heen en weer gaat met je hoofd zie je dat de weerspiegeling vervormd. Dit is heel vaag want dat betekend dat het scherm dus golvend is. (Echter tijdens tv kijken ofzo geen hinder van ondervonden. (Hier zal ik wel met Philips contact over hebben)
- Kijk je langs de bovenkant van het scherm, dan zie je dat het scherm niet recht is???!!!. Deze is ligt gebogen, en bij mij vooral de linkerbovenhoek die naar voren wegloopt. Dit zou niet moeten, echter bij 3 andere 55POS9002 schermen gekeken en deze hebben precies hetzelfde. Is gewoon een productiefout omdat ze het scherm zo dun mogelijk wilde maken boven. Dit heeft ook gevolgen voor de ambilight (zie ambilight) (Hier zal ik met Philips contact over hebben)

Ambilight:
+ Eerste reactie van mij was SUPER. Had het niet op mijn vorige TV en vond het nu mooi. Echter toen het wat gewend was keek ik er wat kritisch na.
- Ambilight schijnt niet alleen op de muur maar straalt ook tegen zijmuren en het plafond. En niet zon klein beetje ook. Dit is heel duidelijk zichtbaar. En niet zoals ik ken van ambilight van andere tv’s in de winkel. Daarom de vogels thin 205 muurbeugel gekocht of dit het probleem op zou lossen. Helaas is dit niet het geval.
- Ambilight LED’s zijn verkeerd geplaatst, ik heb gekeken of bovenstaand probleem softwarematig op te lossen zou zijn. Dit kan niet, de leds zijn niet richting de muur geplaatst maar staan echt recht omhoog en richting de zijkanten. Dit is gewoon een ontwerpfout/productiefout. Ik snap niet dat er niet voor dezelfde opstelling als de 55POS901F/55PUS7502 gekozen is qua ambilight. Daar zit het wel goed. (Ook hier zal ik contact met Philips over hebben)
- Terugkomend op dat het scherm niet helemaal recht is, heeft dit als gevolg dat de ambilight op de muur links “3 meter van de TV” een kromme lichtlijn heeft. Omdat bij mij de linkbovenhoek iets naar voren gebogen is. Een lichtbalk op de muur is als irritant, maar als die dan nog krom loopt helemaal.

Afstandsbedieing:
+ Ligt lekker in de hand, goed ingedeeld en toetsenbord werkt handig. Standaard staat de touchpad uitgeschakeld en dit is goed, want die werkt onhandig en is veeeel te gevoelig.
- Veel zaken werken nog via IR, wat tot gevolg heeft dat je alsnog goed moet richten. Wat niet altijd goed werkt. Terwijl toetsenbord enzo wel via bluetooth werkt, waarom niet de hele AB?

Gamen:
+ Input lagg is laag, wat ik gelezen heb rond de 30 in game-mode. Dit niet zelf gemeten, maar wel ervaren met shooters en snelle racespelen dat dit wel goed zit. (xbox one)
- Als ik zo een uur game, bv Rocket Leauque lijkt het dat de tv het niet meer trekt, en beeld word heel stroperig. Dit is geen Lagg maar gewoon beeldopbouw. Geen idee of de nieuwe P5-engine te heet word ofzo en dat dit invloed heeft op de werking. Als ik de TV even niet gebruik en dan weer ga gamen is het weer goed. Heel vaag. (Ook hier contact mee met Philips)

CI+ module:
+ Je steekt de kaart erin, en het werkt eigenlijk gelijk. Module moest even geupdate worden en gaan.
- Nu ben je qua menu wel afhankelijk wat Philips heeft gemaakt. En dat is heel karig als je de CI+ module gebruikt. Ik ben gewend dat als ik zapp dat ik dan het programma kan zien en hoelang deze nog duurt. Nu zie ik alleen het logo van de zender, en verder niks. Dus als je net op een zender in de reclame komt, heb je geen idee wat erop is. Heeeeel onhandig. Snap niet dat dit niet beter is. Dit kan opgelost worden door een software update. Dit moet echt anders. Kijk naar settopboxen hoe die dat opgelost hebben. Onderin het scherm zender plus info over het programma wat erop is en hoelang die bezig is is wel het minimale.

Smarttv:
+ Ik gebruik alleen Netflix, en daar zit nu rechtstreeks een knop naartoe. Opzich handig, maar zou mooier wezen als deze knop configurabel was en dat ikzelf een programma eronder kon toewijzen.
- Netflix 4K gaat de audio out of sync lopen. Dit is niet bij gewone HD zaken die ik kijk. Alleen de UHD zaken zoals bijvoorbeeld Terra. Audio en ondertiteling gaan compleet uit elkaar lopen.
- Netflix covers op het hoofdscherm zijn niet super scherp. Terwijl als ik mijn Apple TV 4 aansluit en daar netflix opstart dan zijn daar de covers wel super scherp. Wederom heel apart.
- Smart tv zelf start traag: Oorzaak omdat die persoonlijke aanbevelingen wil geven. Dit vertraagd het hele proces. Dit heb ik uitstaan volgens mij en toch gaat hij dat doen bij het opstarten.
- Wat mij opvalt als ik het smart deel start, dat de volgorde van apps telkens veranderd. Ook niet erg gebruiktvriendelijk, waarom niet standaard op dezelfde plek zetten of dan de meest gebruikte vooraan ofzo.

Conclusie: Zeer mooie TV qua looks en prestaties qua beeldkwaliteit. Echter 2 belangrijke ontwerpfouten/productiefouten. Die het plezier er wel wat afhalen van de TV. Ik heb nu ambilight uitstaan, terwijl ik daarom juist deze TV daarom heb gekocht. Ik weet niet wat Philips hier aan kan/gaat doen Ik betaal niet zon fors bedrag voor een krom scherm die niet vlak is en waar de ambilight gewoon niet van klopt. En de overige kleine minpunten. Probleem is dat je een TV pas goed kan doortesten na een tijdje hem gebruikt te hebben, alleen dan is de retourtermijn winkel verstreken. Ik zal kijken of ik van de situaties nog foto’s kan plaatsen. En met Philips in overleg ga. En misschien kunnen zij hier bovenstaande punten van commenteer/feedback voorzien. Zodat alle lezers mee kunnen lezen. Mochten mensen vragen hebben voor ze de TV kopen laat maar weten

Indi 07-11-2017

mooie tv

Sinds 1 week nu in bezit en het beeld is fantastisch wat mij stoort is de reflexie van het Ambilight op de muur en plafond. en het geluid is niet perfect.Maar dat is bekend bij de smalle tvs en ben dus genoodzaakt er ook nog een soundbar bij te kopen.Dit is wel extra uitgaven weer bij de al dure tv. Kan mijn oudere apparaten zoals surround en dvd speler er niet meer op aansluiten Geen scart aansluiting meer op de tv

André1963 24-10-2017

Nog te veel storende missers/bezwaren/kinderziektes

Deze Philips 55pos9002 heb ik gekocht vanwege het Oled-scherm en de Ambilight-functie. Mijn vorige tv was ook een Philips Ambilight.

Het beeld van deze Philips Oled is erg mooi, en ook het design is mooi. Maar daarmee hebben we de goede punten wel gehad. Er is op dit toestel immers nogal wat (te veel) aan te merken.

De drie belangrijkste (en storende) missers/bezwaren/kinderziektes zijn:

1. Ambilight lampjes schijnen niet schuin op de muur (zoals bij andere Philips Ambilight toestellen) maar rechtuit. Als gevolg hiervan wordt er een hinderlijke lichtbalk op het plafond geprojecteerd en is er ook hinderlijk licht aan de zijkanten. Dit is niet acceptabel en Philips moet hier echt wat aan doen, ook voor de reeds uitgeleverde toestellen. Voor de uitgeleverde toestellen zou Philips dit op eenvoudige wijze kunnen verhelpen door het naleveren van 'plakstrips' die het Ambilight-licht schuin stuurt.

2. Het van de ene naar de andere zender overschakelen gaat veel te traag. Software-aanpassing?

3. Het geluid is ondermaats - dit vereist een additionele aanschaf van een audiobar of een home-cinema-set.

Peter 17-10-2017

Fijne TV, mooie prijs !, genieten nu.

De oude 46PFL8008/12 van vier jaar terug had zeker nog jaren mee gekunt. Wat me over de streep trok waren de mooie demo's in de winkel, de al langere wens om op 5m kijkafstand toch een groter scherm te hebben (luxe !) en dat een donker beeld bij plotselinge ondertiteling wat oplichtte,
Wat me deed twijfelen waren de reviews: streep op het plafond door Ambilight (klopt, maar vinden we niet hinderlijk. Ambi staat meestal toch laag afgesteld - misschien eens wat folie erover om te dimmen), gebogen scherm (??, 2mm over 1.39m vind ik toch alleszins acceptabel ;-)), geluid (niet geweldig, maar minder beroerd dan ik verwacht had) en de grote zwarte plaat in de kamer (is de consequentie van de wens ....) + stevige prijs.
De prijs liep al flink terug en nu hij bij ING voor (E) 1725,- met daarover de 300,- cashback - (E) 1425,- ben ik alleen maar tevreden met de keuze en gaan we iemand anders blij maken met de oude 46", want die doet voor dit apparaat weinig onder ! Advies: bij ING kopen en genieten !

J.Breederveld 14-10-2017

grootscherm

Heel mooie TV makkelijk te instaleren TV mede gekozen om dat ik ook de rand apparatuur van
Philips heb vorige TV was ook van Philips en daar nooit enige probleem mee gehad.
Tevens een heel goede prijs kwaliteit . Bij FOKA Superstore Rotterdam.

Pluspunten

• Uitstekend Beeld

Oled17 12-10-2017

De 55POS9002 139 cm (55") 4K Ultra HD, perfect beeld.

De 55POS9002 139 cm (55") 4K Ultra HD Quad Core OLED-TV, 16GB heeft een perfect beeld en al is deze 55" komt deze door de slanke rand niet te ruim over.
Ook de slanke voet past nog perfect op het TV kastje van een veel kleiner ouder Philips model.

HarryA79 11-10-2017

Deze TV heeft mijn sceptische blik toch overtroffen

Er is veel te vinden over OLED op internet, dus heb ik ook uitgebreid "onderzoek" gedaan. Veel meningen gevonden. Ik heb de 55POS9002 uiteindelijk aangeschaft, ondanks dat er mensen zijn die zich kritisch uitlaten ten aanzien van sommige aspecte van de tv. Hij staat nu pas een dag, maar ik ben toch echt overtuigd geraakt!
De beeldkwaliteit is echt heel goed. Het voordeel is dat je thuis geen verschillende TV's naast elkaar hebt staan, dus is een vergelijking met andere merken zoals je dat wel tegenkomt, niet aan de orde. Dus kun je alleen maar vergelijken met wat je zelf gewend bent. En wat dat betreft laat deze tv je zeker niet vallen. Uitpakken, ophangen en installeren gingen probleemloos. De spiegeling van de tv is net zoals bij onze vorige tv, zeker niet erger. Er zijn veel instellingen te manipuleren, en daarin is enige kennis/voorzichtigheid op zijn plaats. Maar als je weet wat je doet is er een geweldig plaatje haalbaar!
Het enige nadeel wat ik heb kunnen bedenken is de zichtbaarheid van de toetsen van de afstandsbediening in het avondlicht. Die vind ik lastig ontcijferbaar wanneer je de afstandsbediening nog niet goed kent.
Ik vind het een overtuigende aanrader!

Sjon Zuurbier 14-09-2017

Toestel heeft mooie uitstraling en kijk er met plezier naar.

Dit is mijn 3e Philips met ambilght en mijn eerste Oled. Het beeld is prachtig en bloedscherp, alleen het ambilight van dit toestel is dramatisch, het licht schijnt aan de boven en zijkanten als een rechte streep en het is net als je naar een verlicht doel zit te kijken.Het ledlicht zit verkeerd. Hebben ze zitten slapen met het uitbrengen van dit toestel. Je zou zeggen van wel. Het geluid draait bij mij via mijn audio en heb het geluid van de TV uitstaan. Wat ambilight betreft, heb hier al contact over opgenomen dit de winkel waar ik dit toestel heb gekocht en zullen dit bij Philips aan geven. Neem geen genoegen met het toestel zoals het nu is.

Pluspunten

• Het scherpe beeld, zwart is zwart.

Minpunten

• Ambilight
  • geluid

Peeter21 13-09-2017

Top kwaliteit zo dat we dat ook van philips mogen verwachten

Beeld is zeer scherp, strak met mooie kleur, welke ook prima aan te passen zijn. Geluidskwaliteit is ook uitstekend. Het ambilight is ook een bijzondere ervaring met verschillende optie mogelijkheden, bij film en muziek een grote meerwaarde. kortom weer een super televisie van Philips.

Peeter21 13-09-2017

Top kwaliteit zoals we dan ook van Philips mogen verwachten

Beeld is zeer scherp, strak met mooie kleur, welke ook prima instelbaar zijn.
Geluidskwaliteit is ook uitstekend
Het ambilight is een heel bijzondere ervaring en hier kan ook worden gekozen voor diverse opties, bv meegaan in beeld of geluid, dus bij films en muziek heeft dit een grote meerwaarde.
Kortom weer een super televisie van Philips

BlackDaddy 10-09-2017

Verbluffend!

De 55POS9002 vervangt een Philips HD televisie uit de 9000 serie van een aantal jaren geleden. Het is verbluffend hoeveel beter deze televisie is. Levendigere kleueren en veel meer details. Ambilight ws al prettig (was 2-zijdig), maar de deze 3-zijdige amilight volgt de kleuren van het scherm beter en projecteert ze beter tegen de muur.
Nieuw is ook de smart functie. Werkt vaak goed, maar comminiceert niet altijd probleemloos ondanks bedraade verbinding.

CV64 09-09-2017

Super beeld en mooi design.

Een mooie tv met een perfect en contrastrijk beeld. Het is mijn eerste tv met ambilight en dit heeft zeker een toegevoegde waarde voor het tv kijken.
De "lichtbalk" tegen het plafond waarover ook te lezen is in andere reviews is wel behoorlijk wennen. Het draagt bij aan de ruimtelijkheid die ambilight biedt, maar mooi is die balk tegen het plafond zeker niet. Ook bij aanpassingen naar een andere stijl kan dit niet eruit gefilterd worden. Dit vind ik persoonlijk vooralsnog het enige minpunt aan deze tv.
Voor wat betreft het geluid van de tv heb ik dit nog niet getest aangezien ik gebruik maak van een perfecte soundbar. Dit werkt overigens uitstekend.
De voorgeïnstalleerde apps waaronder youtube en netflix zijn nog niet uitgeprobeerd. Dit omdat deze ook via de horizonbox van Ziggo heel goed werken.
Ook gaming via xbox werkt nu goed. In eerste instantie viel het beeld enkele malen weg, maar nadat de xbox aangesloten is op HDMI-poort 3 is dit niet meer voorgekomen.

Edel 07-09-2017

Mooie, heldere beeldkwaliteit

Wij zijn blij met deze televisie: het beeld is helder en de bewegingen lopen vloeiend. Ambilight is ook mooi, alleen jammer dat dit niet ook aan de onderzijde zit.

jackaroo 06-09-2017

Prachtige kleuren van beelden in een strak design

Van een zeer goede LED TV (6 jaar oud) ging ik naar OLED. Het kan dus toch nog beter!! Prachtige kleuren die de beelden strak en helder weergeven. Bovendien een plaatje aan de muur. Handig internet; wel veel knopjes op de afstandsbediening maar dat is even wennen.

Smits179 05-09-2017

Geweldig beeld en prachtig design.

Na jaren een 37 inch met ambilight 2 (37pfl9632D), nu dus een enorme upgrade.
Het OLED scherm is werkelijk verbluffend mooi. Kleuren zijn super strak en zwart is echt zwart, maar wel nog met details.
Natuurlijk het beeld en geluid wel naar eigen inzicht ingesteld, met een naar mijn mening makkelijk menu.
Ambilight 3 is voor ons een stap omhoog.
Al met al een tv waar wij heel erg blij mee zijn.

FM85 04-09-2017

Fantastisch kijkervaring!

Eigenlijk was mijn 'oude' Philips TV nog prima in orde, Ambilight en Full HD, deze had nog makkelijk jaren mee kunnen gaan. Tot een bewuste middag in Augustus waarop ik deze TV zag staan in een winkel. Het beeld zag er geweldig uit, en ook de gebruiksopties waren erg makkelijk te bedienen. Een ding was duidelijk, deze TV moest gekocht worden! Inmiddels heb ik de TV een aantal dagen in gebruik, en nog steeds vol lof!
Zelfs de spraakfunctie werkt erg goed!
Al met al zeer tevreden met deze aankoop en verwacht hier door de 4K en Oled nog lang plezier van te hebben! Als ik dan toch een nadeel moet noemen, het geluid. Dit is van mindere kwaliteit vergeleken met de 'vorige' Philips Ambilight TV. Ik overweeg dan ook sterk om een soundbar te kopen.

Ely1968 04-09-2017

Formidabele TV met extreem scherp beeld

Het scherm is nadat het voor de eerste keer aangezet is heel makkelijk en snel in te stellen.
De beeldkwaliteit is verbluffend; heel scherp, kleurrijk en zeer contrastrijk. Samen met het ambilight geeft dit een prachtig beeld zeker als er een 4K bron is geselecteerd.
De tv zapt behoorlijk snel en de aparte Nerflix knop is erg handig. Alle apps via Android werken zonder enig probleem.

Mas1457 03-09-2017

Super scherp en makkelijk

Sinds enkele dagen de 55pos9002 in mijn bezit. Wat en pracht tv. Beeld, design en ambilight ookal was het laatste even wenen.

Bij de lichtstrip aan de bovenzijde schijnt er veel licht op het plafond. Dacht eerst dat dit storend zou zijn maar dat is bij ons helemaal niet het geval.

Gebruik en installatie gemaak zijn ook goed. Zonder een boekje kan je alles met gemak installeren. Waren wel bang dat we het scherm braken, dit omdat deze echt heeeeel dun is.

Alles bij elkaar een aanrader.

Sandman345 01-09-2017

Zeer mooi beeld, maar de TV is ook mooi als hij uit staat

Mijn vorige TV was ook een Philips, ik heb nu wederom voor Philips gekozen, omdat ik op zoek was naar de combinatie van OLED en Ambilight.
OLED is echt een verademing om naar te kijken!
Verder ziet de TV er ook erg strak uit.

Frank2203 31-08-2017

Geweldig kijkplezier

Regen spettert van het scherm, sneeuw is kristalhelder, films (ook de oudere) zijn geweldig. Een aanrader