Sony KD55A1 - Reviews

4K Ultra HD
Diepte
8,60 cm dikte
55,0 inch

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 124 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

Michel Beld 18-10-2017

Geweldige beeldkwalitieit en geluid.

Ik heb deze tv 2 weken met heel veel plezier mogen testen. Ik heb zo'n beetje van alle opties wel gebruik gemaakt: digitale tv kijken, gamen, blurays kijken en content streamen. En alles wat deze TV weergeeft is echt prachtig. De kleuren en scherpte zijn echt geweldig. Je moet het t zelf zien om hiervan overtuigd te raken.

Sony's toevoeging van de subwoover is ook voor de geluidskwaliteit een goede toevoeging geweest. De 2 speakers zitten achter het scherm en komen recht op je af. De subwoover zorgt voor een goede bass waar geen enkele tv nog aan kan tippen.

Sony heeft gekozen voor Android TV als software voor de besturing van de TV. En dit zorgt er voor dat er standaard veel apps vanuit de android store (inclusief spelletjes) beschikbaar zijn.

Maar veel (nederlandse) streamingdiensten zijn nog niet beschikbaar op Android TV. Dit is meer een tekortkoming van Android TV als platform product dan Sony. Maar Sony zou wel meer druk kunnen uitoefenen dat ook de applicaties voor het Android TV platform beschikbaar komen. Vaak was een app nog wel te sideloaden maar dan niet geschikt om op een TV te gebruiken, en dat is jammer.

Sony heeft een hele mooie subwoover weten in te bouwen en hiermee ook een uniek design mee weten neer te zetten. Maar dit heeft wel als nadeel dat als je de TV aan de muur wilt bevestigen deze niet strak aan de muur bevestigd kan worden. Dit is omdat de steun aan de achterkant niet verwijderbaar is vanwege de electronica en de subwoover in de steun.

Verder is er nog de prijs. Op moment van schrijven is deze voor het 55 inch model nog 2870 euro. Dit is best prijzig voor een tv en niet voor iedereen beschikbaar. Hiervoor krijg je wel een tv met heel goed geluid en beeldkwaliteit terug.

Het feit is wel dat je deze beeldkwaliteit bijvoorbeeld ook bij de goedkopere LG OLED55E6V kan vinden. Sony maakt gebruik van hetzelfde OLED paneel die door LG geleverd word voor deze tv. En ondanks dat Sony zijn eigen manier heeft van beeldverwerking heeft zal de beeldkwaliteit elkaar niet veel ontlopen.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit

Minpunten

• Vormgeving
  • AndroidTV nog niet volwassen

Ivan Alimpic 16-09-2017

Een genot voor het oog en oor!!!

Als je de tv eenmaal uit hebt gepakt en geïnstalleerd wat zeer eenvoudig ging begint het avontuur. Je kunt tijdens het opstarten direct je smartphone koppelen aan de tv om zo allemaal apps via je teledoon te bedienen (netflix, youtube, Allcast, etc).

Ik wilde direct de kracht test doen en sloot mijn PS4 Pro aan met het nieuwste deel van Uncharted dat 4K en HDR geschikt is. Direct een tip voor alle nieuwe gebruikers: HDMI poorten 2 en 3 maken hier gebruik van, maar je moet deze eerst activeren in het menu van de tv. Anders herkent je PS4 de HDR functie in de tv niet. Het spel speelde ik tot nog toe op mijn vorige Sony Bravia die full hd led is. Ik wist niet wat ik zag... ik verwachte een verschil, maar dit was boven verwachting!

Tevens Planet Earth 2 op 4K aangeschaft als parade paard om de tv aan vrienden te showen en de kleuren die de tv weergeeft spatten letterlijk van het scherm.

Ik heb als vergelijkingsmateriaal het laatste OLED model van LG. En wat mij verraste was dat ondanks dat LG de langere ervaring heeft met de OLED techniek Sony toch het beste uit het scherm weet te halen en de betere tv bied.

Het design is premium en heel minimalistisch zodat alle aandacht naar het scherm gaat. En dan het geluid..... WOW! Een soundbar of home cinema set is voor onze huiskamer overbodig. De speakers zitten in het scherm verwerkt en het geluid dat geproduceerd wordt is werkelijk niet te geloven.

Al met al kan ik de tv met volle overtuiging aanbevelen. Ondanks dat het een pittige investering blijft halen wij het er in ieder geval als gezin dik uit met de tijd die we achter de tv doorbrengen. Een genot voor het oog en oor!!!

Pluspunten

• Super scherp beeld
  • Prachtige kleuren
  • Koppeling smartphone super
  • Ingebouwde chromecast
  • Geïntegreerde speakers in scherm

Guido 26-10-2017

Waanzinnige tv met fantastisch beeld en zeer goed geluid

Met name de prachtige natuurlijke kleuren overtuigden mij bij het kiezen voor deze tv. Samsung heeft te felle/onechte kleuren en LG haalt het hier ook niet bij. Mijn oude tv was ook een Sony Bravia (inmiddels 10 jaar oud) en nooit problemen meet gehad. De A1 heeft een prachtig beeld met dus zeer natuurlijke kleuren. Ook het geluid is meer dan goed te noemen. Mijn oude tv ging over een andere geluidsset, bij de A1 heb ik deze behoefte in het geheel niet. Hij is wel prijzig maar goed, dan heb je ook wat. De combinatie met PS4+FIFA die nu loopt kwam wat dat betreft goed uit, want die stond ook ook op het wensenlijstje. Zo is de tv toch weer wat goedkoper. Geen moment spijt van deze aankoop.

Pluspunten

• Prachtig helder beeld met natuurlijke kleuren
  • Goed geluid
  • Schitterend design

Minpunten

• Bij veel zonlicht weerspiegelt het scherm wel

Chi-Lock 10-01-2018

Zeer mooie tv

Aesthetisch gezien zeer mooi ontwerp. Ben ook zeer te spreken over het beeldkwaliteit van deze OLED tv. Het mag wat kosten maar dan heb je ook wat. Geluid is helder, hoewel er een subwoofer is ingebouwd in de kickstand mis ik toch nog de diepe geluiden. Enige minpunt is dat ik vrees voor image retention of de burn in bij een OLED scherm.

Pluspunten

• Ontwerp
  • Helder geluid
  • Beeld

• Oled image retention

Henk 20-01-2018

ik heb de verkoper gesproken over inbranden van logo's ,hij zegt nooit de stekker er uit halen ,uit zetten met je afstandsbediening , want in bijvoorbeeld de nacht gaat de tv zelf het scherm opschonen , waardoor inbranden beperkt wordt , je moet de tv niet erg lang op een vast beeld laten staan want dan werkt de pixel wisseling ook niet goed omdat een logo veel groter is dan de pixel wisseling aan kan. de witwas functie die in het menu zit mag je alleen gebruiken als het echt nodig is, als je al ingebrande delen in je scherm zou zien ,wat ik hoop niet zal gebeuren. gamen kan geen kwaad als je maar om het uur een ander spel speelt ,zo dat geen burn in zal plaats vinden , image retention gaat vanzelf weg bij het opschonen die de tv zelf doet.

Rolf 23-11-2017

Helder beeld, beste plasma vervanger

Vorige week redelijk spontaan naar de MediaMarkt gegaan, om een vervanger te kopen voor onze zes jaar oude plasma televisie. Onze plasma tv voldeed volledig aan onze wensen, volle kleuren, geen vlekken, geen ghosting. Van te voren wel wat onderzoek gedaan naar de huidige series televisies, en hieruit werd al snel duidelijk dat OLED momenteel de marktleider is. De SONY A1 OLED had ik al een aantal keer bij de MediaMarkt zien staan en was direct verliefd. Het prachtige cleane design (logo nauwelijks zichtbaar, dunne bezels, zwarte randen) en kleurweergave zijn verbluffend. Deze was alleen iets boven budget (~3200€).

Bij de MediaMarkt aangekomen werd ik van de LG OLED (~€2000), snel omgepraat naar een Samsung Q7 QLED (zelfde prijs), de enige concurrent waar mijn keuze nog op kon vallen. De verkoper drukte mij op het hart dat de Samsung Q7 QLED, net zo goed, dan niet beter is dan de OLED van LG. Mede door de mooie cleane afstandsbediening en de Tizen smart platform, heb ik de Samsung Q7 meegenomen naar huis.

Thuis de Samsung Q7 opgezet en getest. Ik was niet overtuigd, en dat voelde redelijk stom, aangezien dit dé tv van Samsung momenteel is. Door het contrast van de OLED te evenaren, pompt Samsung een extra bak licht achter de tv, waarom wij het onaangenaam vonden om te kijken. Knijpen met je ogen om het beeld te zien, is niet heel comfortabel. Wat voornamelijk stoorde, en de reden was om de tv de volgende dag terug te brengen, was dat het beeld niet volledig egaal was. Onderin de tv was het wit niet wit, hierin zat een soort verloop/schaduw, wat bij heldere beelden terugkwam. Vond ik erg storend. Voor €2000 verwacht ik een TV die perfect beeld heeft.

De volgende dat terug bij de MediaMarkt, spreekt de Samsung verkoper mij weer verbaasd aan, met de vraag of ik de tv heb terug gebracht. Hierna heeft hij mij de OLED's laten zien, en hierbij heb ik bovenstaande problemen niet kunnen constateren. Het beeld bij de OLED is perfect. Van de LG OLED ben ik vervolgens verleidt naar de SONY OLED. Toevallig liep er een andere klant in de MediaMarkt, die net als ik nu, super enthousiast was van de SONY A1. Hij had deze een aantal weken geleden gekocht. De SONY is een stuk duurder, maar het design en beeld is echt zoals geen ander. Ongelooflijk scherpe UHD beelden, en geluid dat door het scherm (!) wordt gegenereerd. Kleuren zijn prachtig en zwart is zwart. Als bonus kreeg ik wel wat korting op de tv, en een gratis PlayStation 4 Pro. In vergelijking ben ik €1000,- duurder uit dan de Samsung QLED. Maar dat is het sowieso waard. Eenmaal thuis kon ik de SONY A1 ophangen aan mijn bestaande muurbeugel, de extra muurbeugel die ik bij de Samsung moest kopen (€179) had ik dus niet nodig. Het aansluiten van mijn bestaande home-theater set was snel gepiept en mijn huidige mediaspeler werd direct vervangen door de app KODI, die op de tv geinstalleerd kan worden. Android TV werkt super goed, en het aanbod aan apps groeit continu. Ook 1080p wordt ongelooflijk mooi weergegeven, dit was bij de Samsung niet het geval.

Al met al, ik ben ongelooflijk blij met deze televisie en laat het met trots aan iedereen zien. Het ontwerp, het beeldkwaliteit, Android TV; alles aan deze tv klopt. Daar betaal je iets extra voor, maar dat is logisch. Als je twijfelt, koop de SONY A1, je krijgt er geen spijt van.

Pluspunten

• Android TV
  • Design, super clean
  • UHD beeld
  • Geluid via scherm
  • Kleuren / zwart=zwart

Danny 29-10-2017

Uniek strak design, geluid beter dan ieder ander flatscreen

Strak design. Je ziet geen snoeren. Geluid beter dan ieder ander flatscreen. Echter Sonos/Bose systeem nog altijd wel beter. Android TV is open TV-OS, zeker handig als je Android telefoon hebt en/of veel Google producten als Gmail en Youtube gebruikt. OLED veel kleurrijker dan LED. Pas wel op met stilzetten van beelden voor lange tijd in verband met inbrandrisico.

• OLED
  • Android TV

• Alert zijn op inbranden

Manou Zandvoort 05-12-2017

Sony Oled 55 inch

Ik was al op zoek naar een Oled tv. Ik heb bewust gewacht op de Sony Oled. Wat een beeld! Grandioos. Zwart tinten zijn echt onwerkelijk. Genoeg keuze aan beeld instellingen, bioscoop-pro heeft mijn voorkeur. Het geluid is ook fantastisch.Hij ziet er ook mooi uit als hij uit staat. In mijn ogen de beste Oled tv die er nu te koop is.

Pluspunten

• Superscherp beeld
  • Zwarter dan zwart
  • Gemakkelijk te bedien
  • plus plus plus

A. Schut 25-11-2017

Grote pixeldichtheid op een groot scherm en perfect geluid!

De ondertiteling is ook nog eens beter/scherper leesbaar ! Het geluid is uniek van kwaliteit, reproduceerbaarheid, diepte en helderheid is perfect! Geen vermoeide ogen i.v.m. concentratie door kleurverzadiging van het beeld. Naar mate je ouder word is dit belangrijk om toch van TV-kijken in zijn totaliteit te beleven. Kortom veel kijk en luister plezier om te genieten als wij er voor gaan zitten! Gewoon word ongewoonweldig.

Pluspunten

• Perfecte beeld reproduceerbaarheid, geweldig!
  • Geluid, komt uit het beeld naar je toe. Uniek!

Minpunten

• ff op de tanden bijten qua prijs, zie + punten

wim 23-11-2017

Waanzinnige TV in Beeldkwaliteit En prima Geluid

Best sony ik gebruik deze A1 tv 3 Weken en heeft een geweldig beeld en geluids kwaliteit..en heb deze tv vergelijkt met andere oled s tv. die als eerste oled bracht . maar de sony A1 sprak mij beter aan . ook om dat sony toch het beste bied en een betere tv toond en kan deze tv in overtuiging aanbevelen zeker wat de natuurlijke kleuren betreft. de vorige tv was ook een sony bravia en heeft geen probleem vertoond ..wat ook mee speelde.. ook mijn PS.3 is nog beter in beeldweergave geworden. en tot slot en ben zeker blij met deze A1 Bravia Een schitterend toestel..

Pluspunten

• Android tv
  • geluid via scherm
  • kleuren zwart is ook zwart
  • design
  • Beeldkwaliteit

Natasja 21-11-2017

Prachtige TV

Een schitterend toestel, zowel het design (staat prachtig in de woonkamer) als de beeldkwaliteit. Het zwart is inderdaad zwart, de kleuren zijn warm, scherp beeld alsook een goed dieptezicht. Als filmliefhebber ben ik zeer tevreden over de beeldkwaliteit, zowel op Netflix als via Prime tv van Telenet. Zelfs de gewone tv uitzendingen vind ik prima. In de toekomst met de verbeterde digibox van Telenet zal dit alleen verbeteren. Ik zou opnieuw voor dezelfde tv gaan.... maar dan de 65 inch.
Voor diegene die twijfelen tussen een 55 inch of een 65 inch... niet twijfelen.... ga voor de 65 inch. Ikzelf heb getwijfeld tussen de beide formaten, maar nu de 55 inch in mijn woonkamer staat (3,25 m verwijderd van het beeldscherm) ben ik overtuigd dat een groter model geen storend element zou zijn en dat de filmbeleving nog intenser zou zijn. Mijn volgende is een Sony OLED 65 inch! Inderdaad duurder in aankoop, maar tenslotte heb je er dagelijks en voor jaren geniet van.

Pluspunten

• Alleen maar pluspunten

Andre 15-11-2017

Fantastisch scherm!

Zeer mooie televisie met een prachtige afwerking en een bijzonder scherm. OLED is de toekomst en dat zie je meteen als je het beeld ziet.
Het geluid is ook verrassend goed. Genoeg voor tv kijken. Bij films zou het iets meer mogen maar het is voor mij genoeg. Bijzondere techniek die Sony goed heeft uitgevoerd.
Tv ziet er erg mooi en eigentijds uit. Je vind het mooi of niet. Maar het is wel onderscheidend en maakt deze tv juist uniek.
Ook het smart tv gedeelte ziet er goed uit. Android tv is een fijn os wat soepel en duidelijk werkt. De ingebouwde Chromecast maakt het plaatje compleet. Op tv gebied heb ik met deze tv niets meer te wensen.

Pluspunten

• Beeld

Dino 10-11-2017

Levensecht beeld ,mooi strak afgewerkt design.

Prachtig strak design, sublieme beeldkwaliteit perfect geluid ! Netflix, foxsport ,playstation alles geweldige beeld en geluidskwaliteit. In de winkel zag je al direct het grote verschil in kwaliteit en design tov de andere merken. Mede door de actie van BCC en de actie van Sony een goede aankoop kunnen doen.
Helpdesk van sony gebeld ivm informatie over de ingebouwde chromecast, ook hier perfecte ondersteuning gekregen !

Pluspunten

• Strak design
  • Perfect levensecht beeld

marc 05-11-2017

Beeld en geluid uitzonderlijk goed

Prachtig beeld, uitzonderlijke kleuren. Zeker UHD beelden zijn fenomenaal, maar ook uitzendingen en films in 1080p zijn veel mooier dan op mijn vorige TV. Geluidskwaliteit zo goed dat het gebruik van een soundbar onnodig wordt. Ook erg mooi toestel. Misschien jammer dat OLED niet beschikbaar is in 49" (bij geen enkel merk overigens). Je hebt al heel wat plaats nodig om een toestel van 1.23mt te plaatsen

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • apps werken goed en voldoende snel

Minpunten

• Aansluitingen (zeker USB) moeilijk bereikbaar
  • afstandsbediening lijkt niet eg stevig

Anneke 04-11-2017

Mooi design prachtig beeld en zeer gebruiksvriendelijk

Wij hadden een mooie Samsung led tv waar we zeer tevreden over zijn geweest maar na de aankoop van dit toestel zijn we toch omver geblazen . De kwaliteit van beeld , geluid,design,en de gebruiksvriendelijkheid van dit toestel hebben onze verwachting overtroffen een echte aanrader voor mensen die graag van een tv avond genieten

Pluspunten

• Perfect beeld
  • Geen kabels

Minpunten

• Daar moet ik ver achter zoeken

Lip 24-10-2017

Fijne tv met uitstekend geluid en beeld kwaliteit

Mooie tv met een mooie vormgeving. Kleuren en helderheid zijn van hoge kwaliteit en met name het geluid is top. Film kijken en muziek beleven is duidelijk van een hoger niveau dan van andere tv´s
Installatie en aansluitingen zijn eenvoudig. Afstandbediening is persoonlijk in de eerdere reviews ik had daar wisselende ervaringen over gelezen. Naar mijn mening is de afstandbediening prima en eenvoudig in bediening .
Ook verbinding maken met je thuisnetwerk is zo geregeld en functioneert uitstekend.

Is er dan niets negatiefs te melden. Ik vind van wel. De standaard aan de achterkant van de tv stoort mij persoonlijk. De tv is mooi qua design, lekker dun, en dan is de standaard van de tv iets te prominent aanwezig. Ook de prijs is een klein minpuntje hierdoor denk ik dat deze tv op dit moment niet voor iedereen lekker toegankelijk is ,maar heb je het geld liggen en heb je het er voor over en wil je lekker geluid met daarbij een fantastische beeld kwaliteit zou ik deze tv zeker overwegen

Pluspunten

• beeldkwaliteit

Minpunten

• grote achterkant
  • huidige prijs

Arjan 18-10-2017

Fantastisch beeld en geluid, design kan ermee door

Oled is fantastisch. Prachtige kleuren onder alle kijkhoeken en zwart is echt zwart. Het geluid van deze TV overtreft mijn verwachtingen. Het grote nadeel is de lompe standaard en dat de TV achterover helt. Daar moet je van houden, ik hou er niet van. Deze TV koop je vooral om beeldkwaliteit en geluidskwaliteit. Het smart-gedeelte is ook prima. De TV is makkelijk te bedienen, je hoeft niet eerst op cursus om de TV goed in te kunnen stellen. Wat ik voor zo’n dure TV niet vind kunnen is dat het menu soms echt traag is. Dat merk je niet zozeer bij de smart-functionaliteit, maar wel bij het willen wijzigen van instellingen als je via een HDMI-input kijkt. Toch geef ik een 9 omdat je, als de TV eenmaal is ingesteld, maximaal kunt genieten van de beeld-en geluidskwaliteit. Ik kijk altijd TV via een kwalitatief hoogwaardige surroundset omdat het geluid wat uit een reguliere LED TV komt niet is om over naar huis te schrijven. Met de Sony echter kan de surroundset de deur wel uit.

Pluspunten

• Zwart is zwart
  • Natuurgetrouwe kleuren
  • Geluidskwaliteit
  • Eenvoudige bediening

Minpunten

• In sommige gevallen zijn de menu’s traag
  • Design moet je van houden

Jack 07-10-2017

Beste Oled tv op dit moment

Na ook een Samsung led tv en een LG Oled C7V in huis te hebben gehad uiteindelijk deze Sony oled aangeschaft. Ik ben erg gevoelig voor bewegende beelden en de Sony levert momenteel de beste prestaties op dat vlak. Het kan altijd nog beter, maar het beeld is veel strakker en rustiger dan bijvoorbeeld de LG oled. Bovendien is het design en de geluidskwaliteit ook top! en beter dan LG. Als je nu een oled tv wil zou ik zeker deze checken!

Pluspunten

• Bewegende beelden

Minpunten

• Zappen kan sneller
  • Afstand tot muur bij ophangen

Nando 05-10-2017

Geweldige beeldkwaliteit

Na lang overwegen en vergelijken de keuze gemaakt om een Sony KD-55A1 te kopen. De beeldscherm kwaliteit is geweldig. Doordat het een OLED beeldscherm betreft zijn het contrast en de kleurweergaven zeer goed. De kwaliteit ligt vrijwel gelijk met de recentelijke OLED tv's van LG, maar door de krachtige X1 Extreme processor kan Sony dit op detailniveau toch nog net overtreffen. Ook de zwart kleuren zijn erg goed, er is een duidelijk verschil tussen het OLED zwart en het HD LCD zwart.

Het geluid is krachtig en klinkt erg ruimtelijk. Bij het nalezen van enkele specificaties las ik dat er geluid uit het scherm komt. Wellicht is dit mede een factor voor de goede geluidskwaliteit, maar dit blijft een gok. Voor mijn gevoel is dit "as good as it gets" voor een TV.

Design blijft uiteraard iets persoonlijks, maar is bij deze TV erg mooi. Toch raad ik mensen aan om dit in een fysieke winkel te gaan bekijken omdat de afbeeldingen online toch iets onderdoen aan het daadwerkelijke design.

Het enige nadeel is dat de software een beetje aan de slome kant is voor zo'n prijzig model. Hier had Sony een betere chip-keuze kunnen maken.

Pluspunten

• 4K scherm
  • Hoog contrast en goede kleurweergave

Minpunten

• Zeer prijzig
  • Software aan de trage kant

charles 07-02-2018

oled tv

Super tv prima beeld ,uitstekend geluid, is mijn 4 de sony tv maar deze overtreft alles ,bediening eenvoudig werkt uitstekend alleen gebruiksaanwijzing kom iets uitgebreider.
Cash back laat heel lang op zich wachten!!!!!

Pluspunten

• uitstekende tv

Didier Vanhoutte 06-01-2018

Wat een kleurenpalet

Nog maar pas geïnstalleerd. Op eerste zicht, wow wat een kleuren. En tijdens live beelden, man, man, man komen die kleuren echt tot hun recht.

Pluspunten

• kleuren
  • groot scherm