Sony KD55A1 - Reviews

4K Ultra HD
Diepte
8,60 cm dikte
55,0 inch

Beoordeling op basis van 65 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

Ivan Alimpic 16-09-2017

Een genot voor het oog en oor!!!

Als je de tv eenmaal uit hebt gepakt en geïnstalleerd wat zeer eenvoudig ging begint het avontuur. Je kunt tijdens het opstarten direct je smartphone koppelen aan de tv om zo allemaal apps via je teledoon te bedienen (netflix, youtube, Allcast, etc).

Ik wilde direct de kracht test doen en sloot mijn PS4 Pro aan met het nieuwste deel van Uncharted dat 4K en HDR geschikt is. Direct een tip voor alle nieuwe gebruikers: HDMI poorten 2 en 3 maken hier gebruik van, maar je moet deze eerst activeren in het menu van de tv. Anders herkent je PS4 de HDR functie in de tv niet. Het spel speelde ik tot nog toe op mijn vorige Sony Bravia die full hd led is. Ik wist niet wat ik zag... ik verwachte een verschil, maar dit was boven verwachting!

Tevens Planet Earth 2 op 4K aangeschaft als parade paard om de tv aan vrienden te showen en de kleuren die de tv weergeeft spatten letterlijk van het scherm.

Ik heb als vergelijkingsmateriaal het laatste OLED model van LG. En wat mij verraste was dat ondanks dat LG de langere ervaring heeft met de OLED techniek Sony toch het beste uit het scherm weet te halen en de betere tv bied.

Het design is premium en heel minimalistisch zodat alle aandacht naar het scherm gaat. En dan het geluid..... WOW! Een soundbar of home cinema set is voor onze huiskamer overbodig. De speakers zitten in het scherm verwerkt en het geluid dat geproduceerd wordt is werkelijk niet te geloven.

Al met al kan ik de tv met volle overtuiging aanbevelen. Ondanks dat het een pittige investering blijft halen wij het er in ieder geval als gezin dik uit met de tijd die we achter de tv doorbrengen. Een genot voor het oog en oor!!!

Pluspunten

• Super scherp beeld
  • Prachtige kleuren
  • Koppeling smartphone super
  • Ingebouwde chromecast
  • Geïntegreerde speakers in scherm

Guido 26-10-2017

Waanzinnige tv met fantastisch beeld en zeer goed geluid

Met name de prachtige natuurlijke kleuren overtuigden mij bij het kiezen voor deze tv. Samsung heeft te felle/onechte kleuren en LG haalt het hier ook niet bij. Mijn oude tv was ook een Sony Bravia (inmiddels 10 jaar oud) en nooit problemen meet gehad. De A1 heeft een prachtig beeld met dus zeer natuurlijke kleuren. Ook het geluid is meer dan goed te noemen. Mijn oude tv ging over een andere geluidsset, bij de A1 heb ik deze behoefte in het geheel niet. Hij is wel prijzig maar goed, dan heb je ook wat. De combinatie met PS4+FIFA die nu loopt kwam wat dat betreft goed uit, want die stond ook ook op het wensenlijstje. Zo is de tv toch weer wat goedkoper. Geen moment spijt van deze aankoop.

Pluspunten

• Prachtig helder beeld met natuurlijke kleuren
  • Goed geluid
  • Schitterend design

Minpunten

• Bij veel zonlicht weerspiegelt het scherm wel

Michel Beld 18-10-2017

Geweldige beeldkwalitieit en geluid.

Ik heb deze tv 2 weken met heel veel plezier mogen testen. Ik heb zo'n beetje van alle opties wel gebruik gemaakt: digitale tv kijken, gamen, blurays kijken en content streamen. En alles wat deze TV weergeeft is echt prachtig. De kleuren en scherpte zijn echt geweldig. Je moet het t zelf zien om hiervan overtuigd te raken.

Sony's toevoeging van de subwoover is ook voor de geluidskwaliteit een goede toevoeging geweest. De 2 speakers zitten achter het scherm en komen recht op je af. De subwoover zorgt voor een goede bass waar geen enkele tv nog aan kan tippen.

Sony heeft gekozen voor Android TV als software voor de besturing van de TV. En dit zorgt er voor dat er standaard veel apps vanuit de android store (inclusief spelletjes) beschikbaar zijn.

Maar veel (nederlandse) streamingdiensten zijn nog niet beschikbaar op Android TV. Dit is meer een tekortkoming van Android TV als platform product dan Sony. Maar Sony zou wel meer druk kunnen uitoefenen dat ook de applicaties voor het Android TV platform beschikbaar komen. Vaak was een app nog wel te sideloaden maar dan niet geschikt om op een TV te gebruiken, en dat is jammer.

Sony heeft een hele mooie subwoover weten in te bouwen en hiermee ook een uniek design mee weten neer te zetten. Maar dit heeft wel als nadeel dat als je de TV aan de muur wilt bevestigen deze niet strak aan de muur bevestigd kan worden. Dit is omdat de steun aan de achterkant niet verwijderbaar is vanwege de electronica en de subwoover in de steun.

Verder is er nog de prijs. Op moment van schrijven is deze voor het 55 inch model nog 2870 euro. Dit is best prijzig voor een tv en niet voor iedereen beschikbaar. Hiervoor krijg je wel een tv met heel goed geluid en beeldkwaliteit terug.

Het feit is wel dat je deze beeldkwaliteit bijvoorbeeld ook bij de goedkopere LG OLED55E6V kan vinden. Sony maakt gebruik van hetzelfde OLED paneel die door LG geleverd word voor deze tv. En ondanks dat Sony zijn eigen manier heeft van beeldverwerking heeft zal de beeldkwaliteit elkaar niet veel ontlopen.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit

Minpunten

• Vormgeving
  • AndroidTV nog niet volwassen

Maarten 24-11-2017

Fantastisch kijk- en luister plezier

Met voorsprong het mooiste beeld en geluid, prachtig uiterlijk, zeer goede prijs/kwaliteitverhouding. Naar mijn mening de beste koop op dit moment: het kan niet beter.

Pluspunten

• beeldkwaliteit en kleuren
  • "sprekend scherm"

ES 24-11-2017

4K HDR + ingebouwd geluidssysteem

Wat een top TV. Zwart is op dit beeld ook echt zwart! Wil je goed geluid maar geen losse speakers? Dat is de Sony KD55A1 het beste wat er is. In combinatie met de PS4 PRO wordt gamen weer wat nieuws met 4K HDR!!

Pluspunten

• 4K HDR
  • Geen randen om het beeld

Minpunten

• Kosten

Regor 24-11-2017

Prachtig design, goed geluid, mooi scherp beeld

Gekocht vanwege design en geluid. Uiteraard is kwaliteit ook belangrijk, maar dit voldoet aan al onze wensen.

Pluspunten

• Prachtig design
  • Goed geluid
  • Mooi beeld

Minpunten

• Prijzig
  • Geen echte gebruiksaanwijzing

wim 23-11-2017

Waanzinnige TV in Beeldkwaliteit En prima Geluid

Best sony ik gebruik deze A1 tv 3 Weken en heeft een geweldig beeld en geluids kwaliteit..en heb deze tv vergelijkt met andere oled s tv. die als eerste oled bracht . maar de sony A1 sprak mij beter aan . ook om dat sony toch het beste bied en een betere tv toond en kan deze tv in overtuiging aanbevelen zeker wat de natuurlijke kleuren betreft. de vorige tv was ook een sony bravia en heeft geen probleem vertoond ..wat ook mee speelde.. ook mijn PS.3 is nog beter in beeldweergave geworden. en tot slot en ben zeker blij met deze A1 Bravia Een schitterend toestel..

Pluspunten

• Android tv
  • geluid via scherm
  • kleuren zwart is ook zwart
  • design
  • Beeldkwaliteit

wim 23-11-2017

Waanzinnige TV in Beeldkwaliteit En prima Geluid

Pluspunten

• Android tv
  • geluid via scherm
  • kleuren zwart is ook zwart
  • design
  • Beeldkwaliteit

Rolf 23-11-2017

Helder beeld, beste plasma vervanger

Vorige week redelijk spontaan naar de MediaMarkt gegaan, om een vervanger te kopen voor onze zes jaar oude plasma televisie. Onze plasma tv voldeed volledig aan onze wensen, volle kleuren, geen vlekken, geen ghosting. Van te voren wel wat onderzoek gedaan naar de huidige series televisies, en hieruit werd al snel duidelijk dat OLED momenteel de marktleider is. De SONY A1 OLED had ik al een aantal keer bij de MediaMarkt zien staan en was direct verliefd. Het prachtige cleane design (logo nauwelijks zichtbaar, dunne bezels, zwarte randen) en kleurweergave zijn verbluffend. Deze was alleen iets boven budget (~3200€).

Bij de MediaMarkt aangekomen werd ik van de LG OLED (~€2000), snel omgepraat naar een Samsung Q7 QLED (zelfde prijs), de enige concurrent waar mijn keuze nog op kon vallen. De verkoper drukte mij op het hart dat de Samsung Q7 QLED, net zo goed, dan niet beter is dan de OLED van LG. Mede door de mooie cleane afstandsbediening en de Tizen smart platform, heb ik de Samsung Q7 meegenomen naar huis.

Thuis de Samsung Q7 opgezet en getest. Ik was niet overtuigd, en dat voelde redelijk stom, aangezien dit dé tv van Samsung momenteel is. Door het contrast van de OLED te evenaren, pompt Samsung een extra bak licht achter de tv, waarom wij het onaangenaam vonden om te kijken. Knijpen met je ogen om het beeld te zien, is niet heel comfortabel. Wat voornamelijk stoorde, en de reden was om de tv de volgende dag terug te brengen, was dat het beeld niet volledig egaal was. Onderin de tv was het wit niet wit, hierin zat een soort verloop/schaduw, wat bij heldere beelden terugkwam. Vond ik erg storend. Voor €2000 verwacht ik een TV die perfect beeld heeft.

De volgende dat terug bij de MediaMarkt, spreekt de Samsung verkoper mij weer verbaasd aan, met de vraag of ik de tv heb terug gebracht. Hierna heeft hij mij de OLED's laten zien, en hierbij heb ik bovenstaande problemen niet kunnen constateren. Het beeld bij de OLED is perfect. Van de LG OLED ben ik vervolgens verleidt naar de SONY OLED. Toevallig liep er een andere klant in de MediaMarkt, die net als ik nu, super enthousiast was van de SONY A1. Hij had deze een aantal weken geleden gekocht. De SONY is een stuk duurder, maar het design en beeld is echt zoals geen ander. Ongelooflijk scherpe UHD beelden, en geluid dat door het scherm (!) wordt gegenereerd. Kleuren zijn prachtig en zwart is zwart. Als bonus kreeg ik wel wat korting op de tv, en een gratis PlayStation 4 Pro. In vergelijking ben ik €1000,- duurder uit dan de Samsung QLED. Maar dat is het sowieso waard. Eenmaal thuis kon ik de SONY A1 ophangen aan mijn bestaande muurbeugel, de extra muurbeugel die ik bij de Samsung moest kopen (€179) had ik dus niet nodig. Het aansluiten van mijn bestaande home-theater set was snel gepiept en mijn huidige mediaspeler werd direct vervangen door de app KODI, die op de tv geinstalleerd kan worden. Android TV werkt super goed, en het aanbod aan apps groeit continu. Ook 1080p wordt ongelooflijk mooi weergegeven, dit was bij de Samsung niet het geval.

Al met al, ik ben ongelooflijk blij met deze televisie en laat het met trots aan iedereen zien. Het ontwerp, het beeldkwaliteit, Android TV; alles aan deze tv klopt. Daar betaal je iets extra voor, maar dat is logisch. Als je twijfelt, koop de SONY A1, je krijgt er geen spijt van.

Pluspunten

• Android TV
  • Design, super clean
  • UHD beeld
  • Geluid via scherm
  • Kleuren / zwart=zwart

Pirke 22-11-2017

fantastisch scherp beeld met strakke kleuren

Ik twijfelde omdat het niet de goedkoopste TV is in het OLED/QLED aanbod maar heb in de winkel de verschillende merken naast elkaar bekeken en vond deze het best dus had het geld er wel voor over. ingebouwde google chromecast is ook handig en vond de actie met de sony playstation pro ook aantrekkelijk. het grote verschil zag ik toen ik voor het eerst TV mee ging kijken en het digitale verschil zag tussen analoog NED1 op en digitaal NED1 op 701. wow!

Pluspunten

• design
  • geluid
  • super intense kleuren (zwart is ook echt zwart)
  • makkelijk te installeren

Natasja 21-11-2017

Prachtige TV

Een schitterend toestel, zowel het design (staat prachtig in de woonkamer) als de beeldkwaliteit. Het zwart is inderdaad zwart, de kleuren zijn warm, scherp beeld alsook een goed dieptezicht. Als filmliefhebber ben ik zeer tevreden over de beeldkwaliteit, zowel op Netflix als via Prime tv van Telenet. Zelfs de gewone tv uitzendingen vind ik prima. In de toekomst met de verbeterde digibox van Telenet zal dit alleen verbeteren. Ik zou opnieuw voor dezelfde tv gaan.... maar dan de 65 inch.
Voor diegene die twijfelen tussen een 55 inch of een 65 inch... niet twijfelen.... ga voor de 65 inch. Ikzelf heb getwijfeld tussen de beide formaten, maar nu de 55 inch in mijn woonkamer staat (3,25 m verwijderd van het beeldscherm) ben ik overtuigd dat een groter model geen storend element zou zijn en dat de filmbeleving nog intenser zou zijn. Mijn volgende is een Sony OLED 65 inch! Inderdaad duurder in aankoop, maar tenslotte heb je er dagelijks en voor jaren geniet van.

Pluspunten

• Alleen maar pluspunten

van Duijn 18-11-2017

Eindelijk een tv met goed geluid.

Gekocht om het mooie design en prachtig beeld maar vooral vanwege de heel goede geluidsweergave.
Vorige tv was ook een Sony: nooit problemen mee gehad. Speelde ook mee bij keuze voor deze OLED-tv.

• Beeldkwaliteit

Minpunten

• Tot nu toe geen

Rudy Goossens 16-11-2017

SONY beschikt over de beste kleuren,contrast, scherpte

SONY is er voor ons als beste uitgekomen tegenover diverse andere merken. We denken de de prijs met zijn hoge kwaliteit te verantwoorden is. Het verschil is groot als je SONY vergelijkt met andere merken. Haarscherpe beelden, warme kleuren, perfect contrast, mooie afgewerkt. Proficiat SONY !

Pluspunten

• Omwille van zijn topkwaliteit
  • Zijn wereldbekendheid
  • Vooruitstrevend naar altijd maar beter

Alice 15-11-2017

Groot scherm en prachtige kleuren. Helder en scherp beeld.

Een prachtige televisie met heldere kleuren. Makkelijk in gebruik. Prima geluid een genot om hem in huis te hebben.

Andre 15-11-2017

Fantastisch scherm!

Zeer mooie televisie met een prachtige afwerking en een bijzonder scherm. OLED is de toekomst en dat zie je meteen als je het beeld ziet.
Het geluid is ook verrassend goed. Genoeg voor tv kijken. Bij films zou het iets meer mogen maar het is voor mij genoeg. Bijzondere techniek die Sony goed heeft uitgevoerd.
Tv ziet er erg mooi en eigentijds uit. Je vind het mooi of niet. Maar het is wel onderscheidend en maakt deze tv juist uniek.
Ook het smart tv gedeelte ziet er goed uit. Android tv is een fijn os wat soepel en duidelijk werkt. De ingebouwde Chromecast maakt het plaatje compleet. Op tv gebied heb ik met deze tv niets meer te wensen.

Pluspunten

• Beeld

bertvandijken 14-11-2017

BLIJ

Wilden heel graag grote tv met scherp beeld en een goed geluid.
Advies van Lexicom Multimedia matcht met onze eerste bevindingen.

Wat een feest als de tv aangaat.

Pluspunten

• scherp beeld
  • geluid

Dino 10-11-2017

Levensecht beeld ,mooi strak afgewerkt design.

Prachtig strak design, sublieme beeldkwaliteit perfect geluid ! Netflix, foxsport ,playstation alles geweldige beeld en geluidskwaliteit. In de winkel zag je al direct het grote verschil in kwaliteit en design tov de andere merken. Mede door de actie van BCC en de actie van Sony een goede aankoop kunnen doen.
Helpdesk van sony gebeld ivm informatie over de ingebouwde chromecast, ook hier perfecte ondersteuning gekregen !

Pluspunten

• Strak design
  • Perfect levensecht beeld

C. Rutten 09-11-2017

Geweldig duidelijk qua beeldscherm en geluid. Prima keuze!

Prima beeldgrootte en geluid.
Omdat wij al wat ouder zijn, is dit een echt grote verbetering met hetgeen we voorheen hadden.
Door de leuke actie van Sony ook nog eens een betaalbare aankoop.
Hopelijk hebben we van dit toestel nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang plezier.

Pluspunten

• de grootte van het toestel
  • de beeld- en geluidskwaliteit

C.C. 08-11-2017

Sony Bravia KD-55A1

Heel mooi helder beeld, uit iedere hoek blijven de kleuren helder en het beeld goed. Enige nadeel is misschien dat hij eigenlijk moet hangen aan de muur, omdat als hij staat iets schuin staat. Maar dit is een kwestie van wennen. Het geluid is goed. Kan geen negatieve punten bedenken. Ondanks de toch wat hoge prijs krijg je echt kwaliteit geleverd en waar voor je geld.

Pluspunten

• super TV

marc 05-11-2017

Beeld en geluid uitzonderlijk goed

Prachtig beeld, uitzonderlijke kleuren. Zeker UHD beelden zijn fenomenaal, maar ook uitzendingen en films in 1080p zijn veel mooier dan op mijn vorige TV. Geluidskwaliteit zo goed dat het gebruik van een soundbar onnodig wordt. Ook erg mooi toestel. Misschien jammer dat OLED niet beschikbaar is in 49" (bij geen enkel merk overigens). Je hebt al heel wat plaats nodig om een toestel van 1.23mt te plaatsen

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • apps werken goed en voldoende snel

Minpunten

• Aansluitingen (zeker USB) moeilijk bereikbaar
  • afstandsbediening lijkt niet eg stevig