Sony KD49XE8099 - Reviews

4K Ultra HD
Diepte
5,70 cm dikte
49,0 inch

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 2 reviews die zijn achtergelaten voor de Sony KD49XE8099 op Kieskeurig.nl.

Richard 25-05-2018

De beste in deze prijsklasse

Geschreven voor: Sony KD49XE8099

Mijn eerste generatie LED Samsung toestel kapte er vorige maand ineens mee, dus ik moest op zoek naar een nieuw toestel. Mijn voorkeur lag bij OLED, maar omdat ik al twee keer te vroeg ben ingestapt (lees: enkele maanden na aankoop daalden de TV's met honderden euro's) besloot ik om deze keer toch maar te wachten en eerst te gaan voor een midrange toestel, tot 4K OLED een beetje meer betaalbaar wordt.

DIk tevreden met deze Sony KD49XE8099. Prima zwartwaarden, mooie, rijke kleuren en een haarscherp beeld. Je moet wel even een half uurtje gaan zitten om alles naar je eigen smaak in te stellen, maar dan heb je ook een prachtig beeld! Android werkt als een zonnetje. De TV importeerde zo mijn Android profiel van mijn smartphone en logde me direct in bij apps als Netflix en Youtube.

Geluidskwaliteit heb ik nog niet echt getest omdat ik de TV direct op mijn home cinema set heb aangesloten. Waar ik na de beeldkwaliteit nog het meest tevreden over ben is het design van de TV. De omlijsting is van zwart aluminum met een mooie ingeslepen zilverkleurige lijn. In de fraai vormgegeven voet zit een kabelmanagement systeem waardoor de kabels mooi weg te werken zijn. Het toestel is ook mooi slank,

Wat ik wel een nadeel vond is dat de TV dus geen SCARTa aansluiting heeft, in tegenstelling tot wat in productreviews her en der beweerd wordt. Ik speel veel op oudere consoles en daar heb ik speciale RGB kabels voor gekocht om ze in de beste kwaliteit op moderne TV's te kunnen spelen. Deze hebben echter wel bijna allemaal een SCART aansluiting. Samsung leverde een kabeltje bij met een externe SCART ingang, maar Sony dus niet. Ik kan dus voor enkele tientjes een HDMI to SCART converter gaan kopen. Verder zit de TV gelukkig ruim in de aansluitingen met o.a. 4x HDMI en 2x USB.

Pluspunten

• Fraai beeld
  • Prachtig design
  • Enorm veel opties (software) en aansluitingen

Minpunten

• Geen SCART
  • Remote werkt alleen als je echt op de TV richt

ErJo 15-05-2018

Spetterende beeldkwaliteit voor mooie prijs

Geschreven voor: Sony KD49XE8099

Een van de XE80 uitvoeringen (XE8005 / XE8077 / XE8088 / XE8096 / XE8099 Series) welke o.a. heel goed uit diverse testen kwam (incl. Consumentenbond). Ik heb nog getwijfeld om een OLED, maar die prijzen zijn echt minimaal 50% hoger en ik vind ca. 700-800 euro voldoende voor een TV. Helemaal geen spijt van. Installatie verloopt vlekkeloos (i.c.m. KPN TV tuner), ingebouwde chromecast werkt perfect. Het geluid is redelijk standaard (maar ik heb mijn versterker er op aangesloten via Toslink (optisch)).

tip: Neem de instellingen over die Consumentenbond bij KD-49XE8096 vermeldt, dat zijn de optimale beeldinstellingen die ook nog eens het energieverbruik drastisch verminderen. Ik ben zeer tevreden met die instellingen (scheelt een hele boel tijd en stroom).

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Aansluitingen (incl. Chromecast)