Sony KD55XE9005 - Reviews

4K Ultra HD
Diepte
6,00 cm dikte
55,0 inch

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 104 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

9,1

Frits 05-12-2017

Prachtig beeld en uiterlijk, Android is top, stevige prijs

Dit toestel gekocht omdat ik op zoek was naar een Android-TV met goede kleurweergave maar ik OLED te duur vind. Ik ben blij verrast met de beeldkwaliteit en zwartwaardes in combinatie met levensechte kleuren. Een nadeel dat je veel hoort/leest is de kijkhoek van dit type TV (met AV-paneel): dat de kleuren minder worden is als je vanaf de zijkant naar de TV kijkt, en dat valt eigenlijk alleen op als je 4k-materiaal bekijkt. Het is dus niet zo dat je niks meer ziet op de TV als je er niet recht voorzit of dat het een waterverf-achtig beeld geeft vanaf de zijkant. Als je hierover twijfelt bekijk de TV dan in de winkel en je zult merken dat het echt reuze meevalt.

Voor mij, als 'gewone' kijker ziet het er echt fantastisch uit. Zoek op Netflix naar '4k' en speel bijvoorbeeld Blue Planet af: je hebt het idee dat je voor een aquarium zit. Zo helder, scherp en levendige kleuren.

Maar over de beeldkwaliteit van dit toestel vind je online heel veel informatie. Waar je minder over vindt is de voet: deze ziet er netjes uit en heeft als groot voordeel dat je de kabels kunt wegwerken in de staanders van de voet. Deze staanders monteer je met 4 schroever (2 per staander) op de voet en ze zijn open aan de bovenkant, maar worden afgesloten met een verend klepje. Je kunt de kabels dus aansluiten op je TV en ze dan in de staanders drukken (grote kabels eerst, dan de kleintjes). Dit is zo makkelijk en oogt zo mooi dat je je afvraagt waarom dit niet standaard op alle TV's zit. De voet (zilverkleurig) past mooi bij het dunne zilverkleurige randje om de TV en het geheel is echt 'af'.

Waar wij aan moesten wennen is de afstandsbediening: veel functies met soms kleine knopjes en je moet het even leren. Dit is zo met alle nieuwe afstandsbedieningen is mijn ervaring (als je een TV 5 jaar hebt gebruikt en dan plotseling een ander toestel met andere afstandsbediening dan is dat gewoon even wennen) maar het moet wel genoemd worden.

Het geluid van dit toestel is goed, maar het is natuurlijk geen 5.1 surround systeem met woofer, het is gewoon heel degelijk geluid dat je kunt instellen afhankelijk van waarnaar je kijkt (dialoog, film, muziek, etc.). Ik zou, als je deze TV overweegt en geen sound-systeem hebt, eerst deze TV in gebruik nemen en daarna pas besluiten of je meer wilt uitgeven voor een apart sound-systeem, want het geluid van deze TV is gewoon goed.

Wat de applicaties betreft: AndroidTV biedt heel veel mogelijkheden. Je hebt toegang tot de Google Play store en kunt daar gewoon apps downloaden en instlaleren. Wil je VLC-player? Geen probleem. Liever Kodi? Zo geinstalleerd. RTL XL? Nee, die staat er niet tussen (wat speurwerk levert op dat de rechten voor RTL XL niet gekocht zijn door Sony, maar je kunt gewoon RTL XL op je telefoon zetten en dan de RTL-programmas van de app afsprelen via je telefoon op de TV middels de ingebouwde Chromecast).

Opnemen gaat op een externe harde schijf, die je via USB aansluit. Ik heb dit nog niet gedaan en had gehoopt dat ik kon opnemen op mijn NAS, maar dat is me nog niet gelukt.

Een onverwacht voordeel van deze TV is dat je het scherm kunt uitschakelen terwijl je toch geluid hoort. Je kunt dus muziek/radio luisteren zonder dat het scherm aan is (lees: zonder dat je beeld ziet). Ook is er natuurlijk picture-in-picture en heb je beschikking over heel veel instellingen voor kleurweergave, game-modus en andere zaken. Zelf heb ik een instellingen-filmpje bekeken voor het bijstellen van de kleurwaardes voor de verschillende standen (cinema pro voor 's avonds film kijken, cinema home voor overdag, etc.) en dit ging heel gemakkelijk. Er is veel te vinden over de meest geliefde instellingen omdat dit zo'n populaire TV is, en dat is prettig want je vindt snel een oplossing voor eventuele problemen en antwoorden op al je vragen.

Voordat we dit toestel kochten hoorden we van enkelen dat 55" toch wel erg groot is, en dit was ook wel iets waar we daarom van hoopten dat het wel mee zou vallen. De realiteit is dat 55" groot is, maar dat dit toestel zo dun is en zo mooi 'past' in een woonkamer dat het niet 'lomp' is. Je went snel aan het formaat en eerlijk is eerlijk: als ik nu mijn oude 42" toestel aanzet dan is dat echt heel klein voor het gevoel. Een 55" TV van deze kwaliteit geeft TV kijken een hele nieuwe beleving en als je graag geniet van een goede film, documentaire of serie dan is het een absolute aanrader als hij past in je budget.

Pluspunten

• Zwartweergave
  • Kleuren
  • AndroidTV
  • Uiterlijk
  • Voet

• Afstandsbediening wennen

Hoogland 25-07-2017

Top tv met full array local dimming!

Deze smart-tv met Android heeft alles in zijn mars wat je van een 4k HDR tv mag verwachten.
Hoog contrast, geweldige kleuren, haarscherp beeld en een goede motion handling (voor weergave bewegende beelden).

Een nadeel met led-tvs zijn meestal de backlights (achtergrond verlichting), deze zitten meestal in de randen verwerkt (edge-led) waardoor je de zwartweergave vaak tekort schiet.
Het bijzondere aan deze tv is, dat deze backlights daadwerkelijk achter het panel geplaatst zijn en appart van elkaar kunnen dimmen en oplichten (ook wel full array local dimming genoemd).
Hierdoor krijg je een geweldig contrast, maar vooral ook perfecte zwartweergave.
Vooral om deze reden heb ik voor dit model gekozen.

Het geluid is prima. De tv klinkt helder, al mis ik wel een beetje de lage tonen.

De bediening prettig, de apps starten over het algemeen snel op en de interface ziet er mooi uit.

Al met al een aanrader. Je krijgt heel veel waar voor je geld.

Pluspunten

• Full array local dimming
  • Geweldig contrast en diepe zwartweergave
  • Goede motion handling
  • Goede upscaling
  • Android tv

Minpunten

• Kijkhoek kan beter
  • Geluid kan beter

OomTom 02-12-2017

High-end televisie voor een mid-end prijs

Lang getwijfeld tussen LG, Samsung's QLED en Sony. Maar uiteindelijk toch voor deze 55 inch Sony gegaan.

De reden dat ik voor deze Sony (55") heb gekozen komt door de uitstekende upscaling van gewone HD content. Ik maak gebruik van een CI+ module van Ziggo en ziet er gelijk stukken beter uit dan op mijn vorige televisie (Panasonic tx-42as500e).

Waar Samsung probeert te overtuigen veel betere kleuren te kunnen produceren, heb ik weinig verschil gemerkt met deze televisie. Games (playstation 4 met 35ms input lag), digitale televisie, Netflix en sport zien er allemaal geweldig uit. Zelfs in ruimtes met veel licht is het geen probleem om kleuren goed te zien. Enige nadeel is de kijkhoek voor mensen die niet recht voor de televisie zitten. Het is niet storend maar de kleuren zijn minder mooi als er vanuit een hoek naar het scherm wordt gekeken.

Een ander minpunt is Android TV waarbij standaard (buitenlandse) apps lastig te verwijderen zijn. De enige optie die ik heb gevonden verwijdert de hele balk met apps, terwijl ik eigenlijk maar een paar apps wil verwijderen.

Al met al een heel mooie televisie waar je veel plezier aan zult beleven. Zeker een aanrader!

Pluspunten

• Diepe zwart waarden
  • Upscaling
  • Heldere kleuren

Minpunten

• Android tv traag
  • Standaard apps lastig te verwijderen

Hendarti 04-11-2017

super beeld, backlight fantastische donker, licht beeld,

deze tv is de beste op de markt op het moment, door de speciale backlight dirct led, krijg je fantastische donker en licht beelden, de prijs voor deze 55 inch is ook goed! Vooral met al de vele positieve zaken en programmering, zeer gebruiks vriendelijk. Ik zou het iedereen aanraden! Ben meer als tevreden!

Pluspunten

• backlight direct led light
  • gebruiksvriendelijk

Kappert 11-08-2017

Blij met Sony 55 inch tv!

Sinds een paar weken in bezit. Prachtig haarscherp beeld. Kleuren niet zo hard als bij Samsung. Gebruik de standaard-instellingen. Bediening heel eenvoudig.Tv aangesloten op Sonos playbar, maar zonder playbar is het geluid heel redelijk. Tip bij twijfel:Groot scherm went heel snel in woonkamer. Wou eerst 49 inch kopen, maar ben blij met dit 55 inch-scherm.
Heb jarenlang een Sony-tv gehad, dus de duurzaamheid zal ook weer goed zijn.

Pluspunten

• haarscherp beeld
  • voor tv goed geluid
  • mooie vormgeving

Minpunten

• nog niet kunnen ontdekken

DennisEhv 13-12-2017

Zeer goede prestaties voor zijn prijsklasse

Heb de televisie nu twee weken en ben erg tevreden. De beeldkwaliteit is zeer goed, zowel voor 4k hdr als oude gecomprimeerde bronnen. De tv is goed in staat om de verschillende compressie artefacten weg te werken, zoals de blokjes bij oude video's.

Zowel 1080p als 720p beelden worden netjes naar 4k omgezet zonder zichtbare artefacten. Zeer geschikt om te gebruiken met oude apparaten.

Let op: als de bewegingspredictie op vloeiend staat, dan mag de film modus hooguit op minimaal of liefst uit staan. Staan ze beiden aan dan geeft dit duidelijke artefacten. (Deze opties horen niet tegelijk actief te zijn, maar daar wordt niet op gecontroleerd) door in 30 sec de instellingen goed te zetten voorkom je dit probleem.

5.1 audio passthrough via optische kabel werkt goed, maar vereist dat je in het snelmenu de speakers even op "audiosysteem" zet, dat gaat niet vanzelf.

Enige nadeel is dat de huidige youtube app op Android tv moeite heeft met 4k HDR 60fps video's. Deze gaan soms schokkerig. Echter, dit ligt aan de youtube app. Zowel 4k netflix als gedownloade 4k hdr op 60fps speelt probleemloos af op de tv. Met een Beetje geluk komt er een update voor de youtube app beschikbaar. 4k hdr op 30fps werkt overigens wel via YouTube.

De ingebouwde ultra hd chromecast werkt goed, hoewel de automatische wachtrij instellingen niet de meest logische zijn.

Goede zwart kleuren bij omgevingslicht. Echter, in een volledig verduisterde ruimte zie je duidelijk verschillen met oled, namelijk dat het zwart direct naast felle stukken iets minder zwart is. Bij normaal omgevingslicht is dat bijna niet te zien. (Met de zwart midden instelling)

Pluspunten

• Direct led backlight (goede zwarte kleuren)
  • Ingebouwde ultra chromecast is handig
  • Geluid veel beter dan verwacht
  • Zeer goede upscaling voor 720p en 1080p content
  • Gaming modus

Minpunten

• Geen check op tegenstrijdige instellingen
  • Youtube heeft moeite met 4k hdr 60fps

Kobe 08-12-2017

helder en vloeiend beeld, zeer gebruiksvriendelijk toestel

Ik wou een TV met een 100Hz refresh plus heldere en niet agressieve kleuren binnen een prijsklasse tot max. 1500€. Eisen die heel wat producten claimen in huis te hebben maar na heel wat vergelijk met andere fabrikanten bleef ik steeds 'kleven' aan de KD55XE9005. Het beeld is verbluffend en zelfs het geluid is goed. Ik heb er wel een JBL 2.1 soundbar aan gekoppeld om een 'totale beeld en geluid' ervaring te beleven.

Het connecteren van de TV met de WiFi vergde enkele herhalingen maar éénmaal dat opgelost zijn de applicaties zeer eenvoudig in gebruik. De aparte Netflix en Google Play knop op de afstandsbediening zijn top!

Kortom een superkoop!

Pluspunten

• helder en vloeiend beeld
  • aangename kleuren
  • beeldervaring (kleuren) kan je zelf 'aanpassen'
  • apps zijn moduleerbaar
  • standaard geluid is goed

Minpunten

• connectie WiFi is wat zoeken

Julius 08-12-2017

KTV in Combo met Sony Home Cinema

Prima beeld, lekker groot, scherp en duidelijk en goed geluid samen met mijn Home Cinema van Sony,Cijfer 10

Pluspunten

• aan te bevelen
  • goede service
  • gebruik met je tablet

Minpunten

• Gebruik aanwijzing niet echt duidelijk

CAD 07-12-2017

Top kwaliteit

Heerlijk scherm zowel voor gaming als voor tv kijken. Chromecast zit standaard in het apparaat wat goed werkt in ons netwerk. Ik ben zeer tevreden.

Pluspunten

• Helder scherm
  • Chromecast
  • Zuinig me energie

Aki 05-12-2017

Mooie kleuren

De SONY XE90 heeft een zeer groot scherm en mooie kleren. Tevens heeft de tv een strak design. Perfect voor als je van minimalistische inrichtingen houdt.

Wim 04-02-2018

Goede TV voor een leuke prijs

Ik heb deze TV nu een maand in bezit. Geweldig ding! Supermooi beeld, alles haarscherp. Er zitten ook technieken in om het beeld op te waarderen van minder goede bronnen, zeg maar niet 4K bronnen. Het beeld en resultaat is echt verbluffend! Ik ben nu al een paar weken mijn oude film collectie opniew aan het kijken en je ziet echt ineens zoveel details! Dingen die je voorheen nooit opvielen zijn ineens duidelijk in beeld, zo mooi. Het lijkt wel of die oude films ineens zijn aangepast aan de eisen van de tijd. Kleuren zijn ook fantastisch, maar daar is het ook een Sony voor. Er zitten ontzettend veel instellingen in en dingen die je ermee kan doen, maar ik vind het zo wel prima. Beeldmodus ingesteld op levendig en de kleuren spatten van je scherm. Het wordt pas echt feest als je true 4K content afspeelt, maar ook gewone 1080P of Divx videos van een paar honderd Mb zien er prachtig uit. Ook even mee gegamed, ook allemaal super. Ik ben echt heel blij met deze aankoop en ik kan het iedereen aanraden! Gewoon een hele goede tv voor een leuke prijs waar je vele jaren plezier van zult hebben. Ik in ieder geval wel :)

Pluspunten

• Prachtig scherp beeld
  • Mooie kleuren
  • Oude content lijkt als nieuw
  • zeer goede prijs / kwaliteit verhouding

Minpunten

• Geen!

boydstr 18-01-2018

Sony Bravia 4K HDR 148cm

Ik heb voor de SONY KD-55XE9005 gekozen vanwege het prachtige scherm met prachtige kleuren en de tv word door Sony aanbevolen om PS4pro op aan te sluiten zodat je in 4K met HDR kan gamen de responstijd (het moment dat je een knop indrukt op een gamepad en het moment dat de actie op de tv is te zien)is perfect zodat je geen lag hebt tijdens het gamen en dat is met name voor multiplayer gaming erg belangrijk de games zien er fantastisch uit kraakhelder beeld met ongelooflijk mooie kleuren,de tv is vrij makkelijk in te stellen maar ik raad iedereen aan om de tv goed te calibreren er zijn tal van forums waar eenvoudig word uitgelegd hoe je een voor jou zo mooi mogelijk beeld afstelling krijgt.De afstandsbediening heeft een ingebouwde microfoon zodat je je tv met je stem kan bedienen,met de sync optie kan je aangesloten apparatuur automatisch opstarten met je tv bv een PS4/PS4pro of een sound systeem,de tv word ondersteund door het Android platform waardoor er tal van apps op de tv kunnen worden geïnstalleerd het enige nadeel is het geluid het is wel helder en duidelijk maar ik mis de lagere tonen maar dat kan opgelost worden door een basmodule of door een sound systeem aan te sluiten al met al een prachtige tv met erg mooi design en de prijs/kwaliteit verhouding is goed.Ik zou deze SONY KD-55XE9005 zeker aanbevelen aan andere.

Pluspunten

• kraakhelder beeld.
  • erg mooie kleuren.
  • bediening met stem.
  • smart tv.
  • heel veel mogelijkheden en tal van aansluitingen.

Minpunten

• geluid.

emaack 15-01-2018

Great picture!

Deze SONY TV vind ik heel mooi en van goede kwaliteit. Ik heb altijd voorkeur voor SONY producten.
Het beeldkwaliteit is fantastisch, audio is Ok, bij mijn vorige TV had ik een soundbar een je kan het verschil well horen.
Ik kan ook een sound bar kopen... :-)

Netflix HDR / 4K ziet er geweldig uit op dit TV!

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gewicht
  • Android TV

Minpunten

• Audio kon luider zijn

Ben Lautoe 15-01-2018

Sony XE 55 9005B android tv (goed beeld en handig snufjes)

Ik heb voor dit toestel gekozen, omdat het werkt met een Android Engine, beeld; zwart is echt zwart over heel scherm, kleuren spatten van het scherm. Eerste configuratie stelt niets voor, later gekoppeld aan mij Google-account, makkelijk YouTube benaderen met stem-commando van Sony TV, Ik heb ook er voor gekozen, omdat er een cash-back actie liep eind vorig jaar 2017 (sony bedankt, net email gehad dat het verzoek tot teruggave binnen is, even afwachten totdat alles rond is. Aansluitmogelijkheden zijn veel, hdmi Arc had ik nodig voor mijn Heos Home cinema soundbar met subwoofer, trouwens een killer-combi deze 2 apparaten! Wifi aansluiten: eitje, na een kleine eigen probleem opgelost door provider Ziggo, lag niet aan TV, alles met ethernet kabels aangesloten, omdat ik 4 K data stream (steeds meer). Tv afstandsbediening afgestemd op Ziggo afstandbediening, eitje. Last but not least: wat een mooi beeld. Veel Apps te krijgen in Google store voor TV, VLC mediaplayer en Plex-software werken subliem!

Nu alles ok werkt, nu met Vogel muurbeugel ophangen en alle draden wegwerken met zo een Ikea draadbeschermer en dan de Heos Soundbar er onder.

Tot nu geen spijt!

ps,

Software-updates worden vaak klaargezet, dat is mijn ervaring bij andere Sony gebruikers die hem ook hebben.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Makkelijk aan te sluiten met andere apparaten
  • Sony garantie en regelmatig update van software

Minpunten

• Geen gevonden

DjWichal 14-01-2018

Sony 4K HDR KD55XE9005 TV

Voor het eerst een Andriod TV aangeschaft. heb hier totaal geen Spijt van. makkelijk te navigeren geluid is Goed voor normaal gebruik. Makelijk te koppelen aan mobile telefoon. Beeld kwaliteit uitstekend Voor een 4k HDR Scherm. Ik heb hiervoor een samsung tv gehad. maar helemaal geen spijt er van nu ik een sony TV heb.

Pluspunten

• Goed beeldscherm kwaliteit
  • kijk hoek
  • Makelijke te bedienen
  • Andriod TV google play

Minpunten

• meer geheugen opslag

Thijs 11-01-2018

Top televisie!!

Top televisie van Sony. HDR zorgt voor perfect beeld in meer donkere scenes. Super Ultra HD is schitterend. Ik kan dit product absoluut aanbevelen.

Pluspunten

• HDR
  • Beeldkwaliteit

Shabir Akbari 10-01-2018

4k tv van sony KD 55XE9005

Na veel onderzoek en vergelijken van tv's ben ik tot resultaat gekomen om de Sony's tv te kopen, gewoon beste kwaliteit, mooie design voor een lage prijs.

Pluspunten

• Lcd scherm even goed als LED scherm
  • geen overbodige tv rand
  • androied
  • kleuren / Zwartweergave
  • Vloeiend beeld

Marloes 08-01-2018

Wat een verschil !!!

Wij hebben naar 11 jaar een Philips ambilight tv gekozen voor deze mooie tv van Sony, het beeld is voor ons zo’n verschil wij genieten optimaal , prachtige tv en mooi strak design.

Pluspunten

• Beeld

angela 05-01-2018

super televisie

Televisie met een heel mooi hd beeld. Je ziet ineens hoeveel rimpels iedereen heeft. Geluid kan iets beter. Soundbar bij gekocht

Nico 05-01-2018

Smart TV KD-XE9005

Mooi beeld met backlightverlichting geeft extreem goede zwart pixels als achtergrond weergave. Android smart tv dus kan automatisch ge-update worden. Elegante taflstandaard mee geleverd.

Pluspunten

• Zwart weegave
  • Android internet smart TV
  • Audio out via hoofdtelefoonuitgang