LG 55NANO886PB

• Test panel 8.4 jun 2021
Bekijk 4 andere uitvoeringen

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 71 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

r*****@h********** 02-02-2022

aanrader

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

prima tv zeer makkelijk te installeren en goed beeld ook overdag helder beeld

Pluspunten

• goede remote kontrl

Minpunten

• geen

Pebbel 23-01-2022

Televisie met haarscherp en duidelijk beeld

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

De ktv hebben wij nu 2 maanden in huis en dit is een wereld van verschil t.o.v. onze oude 32 inch tv uit 2007. Het is een elegant en mooi apparaat met smalle randen, staat nu op zijn voet op ons wandmeubel. Je kunt het scherm beter aan de muur hangen aan een stevige muurbeugel, om er eventueel een soundbar onder te plaatsen. Wij kijken meestal live tv via de aangesloten externe satellietontvanger. De weergave geeft een zeer scherp beeld met veel details. Ook van grotere afstand, met veel zonlicht is het mooie beeld goed te zien vanuit een schuine kijkhoek. Onze poes vindt natuurprogramma’s zeer interessant en wil dan “in het toestel springen”. Het geluid is prima met zijn vele mogelijkheden. Wij hebben het geluid aangesloten via onze receiver met losse luidsprekers (zijn wij al meer dan 30 jaar gewend). Alle instellingen van beeld en geluid zijn via de afstandsbediening te regelen. Er is geen papieren handleiding, maar die heb je niet nodig, gewoon proberen, dit wijs vanzelf. Zeer veel beeld en geluid mogelijkheden zijn voorgeprogrammeerd. Via de ab heb je rechtstreeks toegang tot diverse apps, o.a. Disney+, Netflix & YouTube, als je daarvoor een account heb. Je kunt de apps volgorde op het scherm zelf aanpassen aan je persoonlijke voorkeur. Audiobediening met spraak hebben wij niet uitgeprobeerd.

Pluspunten

• snelle installatie
  • heldere en diepe kleuren
  • mooi design

Minpunten

• ver vooruit stekende voet bij gebruik soundbar
  • geen scart aansluiting
  • dvd speler niet aan kunnen sluiten

paulvanschooten 05-01-2022

mooie grote televisie

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

MIjn huidige televisie is ongeveer 90cm, Deze prachtige LG televisie is liefst 140 cm groot. Een behoorlijk grote televisie dus, waarbij ik heb gemerkt dat het wel belangrijk is dat je op ruime afstand van het scherm kunt zitten om het tot een fijne kijkervaring te laten komen.

De beeldkwaliteit is op de juiste afstand erg fijn, er heeft in de testperiode geen zon op het scherm gestaan dus de effecten daarvan kan ik niet beoordelen. Zowel de kleuren als de scherpte van het beeld was prima. De televisie is ook voor een game gebruikt waarbij het scherm in 4 stukken werd opgedeeld, daarbij was de grootte van de televisie zeker een uitkomst. Elk apart scherm bood dezelfde kwaliteit en scherpte en was dusdanig groot dat het erg prettig kijken was.

De geluidskwaliteit viel mij erg tegen, zodra de televisie iets harder kwam te staan ging de kwaliteit van het geluid erg achteruit. Zowel de smartfuncties als besturing van het menu in deze vorm was nieuw voor mij, maar na enige gewenning moet ik zeggen dat de werking hiervan best fijn is en goed werkt.

Pluspunten

• scherpte
  • gebruiksgemak

Minpunten

• geluid

HaticeB 21-12-2021

mooi design tv

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

Ik heb dit product een paar weken mogen testen en ik ben erg enthousiast over de LG 55NANO886PB. De tv is qua beeldkwaliteit en geluid helemaal top! Waarom ik er tevreden mee ben is omdat deze tv wifi, bluetooth, 3 usb ingang, netwerkaansluiting en composiet kabel aansluiting naar hdmi heeft. Mijn oude tv had deze functies niet dus superfijn dat deze tv wel deze functies heeft. Ik heb mijn favoriete films en series kunnen kijken op een kleurrijk en scherp beeld. Het uiterlijk van deze tv is ook erg mooi en het staat mooi in de woonkamer, het heeft een mooie en strakke design. Ik heb ook mijn kinderen deze tv laten testen op game gebied aangezien mijn kinderen fanatieke gamers zijn. Er waren geen nadelen zeiden ze, alles werkte erg goed en deze tv beschikt over de nieuwste gaming features, zoals, VRR, ALLM en AMD FreeSync Premium. Het VRR feature maakt het beeld tijdens het gamen erg smooth. Deze features zijn erg handig voor next gen consoles, mijn kinderen hebben de PS5. Wat mij ook verraste was de snelheid van de tv, applicaties zoals Netflix en Youtube gaan heel snel open en zijn handig te gebruiken met de afstandsbediening. Ik heb een HD 1080P video gekeken op Youtube van een appel die in close up gefilmd werd met druppels erop. Hierdoor kon ik goed kijken naar de kwaliteit van deze tv en het verbaasde me best wel, de appel was erg mooi te zien en de kleuren waren perfect. Kortom, dit is een perfecte tv voor gaming, video’s kijken en films kijken. Ik raad deze tv zeker aan en ik ben er erg tevreden mee.

Pluspunten

• Haarscherp 4K-beeld
  • Bleutooth
  • Local dimming

Minpunten

• Geen 8K beeldkwaliteit

m*********@o********** 16-12-2021

zeer goede tv

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

Dit product heb ik een aantal weken mogen testen voor kieskeurig.nl
Het design is mooi door de gebogen voet die er onder zit waardoor hij net een andere uitstraling krijgt en een dun beeldscherm.
Bij het aanzetten van de tv valt mij gelijk op dat het beeld scherper is dan op mijn eigen tv .

De afstandsbediening is even wennen i.v.m. een soort muis scroller in het midden en doordat je de afstandsbediening kan gebruiken als pointer. Ik moet zeggen dat dit tijdens gebruik mij goed is bevallen .Op de afstandsbediening zitten ook al gelijk knoppen voor een standaard apps die je zo gelijk in gebruik kan nemen. o.a. Netflix , Disney en Prime video .Ook zit er een stembesturing die prima te gebruiken is .

Na de instellingen een beetje uitgeprobeerd te hebben ben ik zeer verrast door de opties van deze tv.

Allereerst de beeldkwaliteit. Er zijn al voorgeprogrammeerde instellingen in het menu aanwezig zoals de opties standaard, daglicht en bij nachtlicht. Alles is ook handmatig in te stellen. Ik vindt de kwaliteit echt super. Hij weergeeft de kleuren super mooi en de zwarte tinten zijn ook mooi diep. Ook deze optie kan je aanpassen.

De tv beschikt ook over een prima geluid die je ook kan aanpassen aan bepaalde ‘’thema’s’ ’het blijft natuurlijk wel tv geluid maar het geluid bevalt me wel beter dan op mijn huidige apparaten.

Er zit ook een game optimizer op deze tv. Deze speciale instelling stelt je tv automatisch in voor een optimale game ervaring. Ook deze instelling is handmatig instellen waardoor je hem verder kan personaliseren.

Via de LG thinQ app op je telefoon kun je deze tv ook besturen. Het volume, kanalen en ook de pointer besturing. Helaas werkte op mijn telefoon niet alle knoppen in deze functie maar dit kan ook aan mijn telefoon liggen. De app is ook te openen op je tv waardoor je apparaten van LG kan bedienen zoals de wasmachine. Ik zie dit alleen niet als meerwaarde voor deze tv maar het is natuurlijk wel weer een geinig technisch snufje.

Het enigste nadeel wat ik heb ontdekt is dat de LG tv geen Discovery + ondersteunde waardoor je via een extern middel moest aansluiten .

Pluspunten

• scherp beeld
  • goed geluid
  • game optimizer

Minpunten

• geen oondersteuning discovery +

Ariadny 15-12-2021
Geschreven voor: LG 55NANO886PB

Design: Mijn eerste indruk van de tv is dat hij erg mooi is ontworpen. Ik zou kunnen zeggen dat het elegant is met de chromatische randen.
Beeldkwaliteit: De hoge kwaliteit van de kleuren en afbeeldingen zijn het beste van deze tv.
Gebruiksgemak: het menu van het product is zeer gebruiksvriendelijk en intuïtief.
Het negatieve punt voor mij is dat de afstandsbediening niet oplicht in het donker. Het kon beter, maar Ik beveel deze tv aan.

• Scherpte
  • gebruiksvriendelijk

Minpunten

• de afstandsbediening niet oplicht in het donker.

Hilko 15-12-2021

Betaalbare 4K TV met local dimming, 120Hz en Dolby Atmos

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

Dit is een betaalbaar 4K-model met LCD backlight en local dimming en de luxere variant van het instapmodel van de NanoCell TVs. De geluidskwaliteit is beter dan je zou verwachten van deze platte TV met 120/100Hz scherm.

Korte samenvatting
Deze 886PB is een prima TV, ondanks dat het geen OLED paneel is. De kleuren zijn helder, mooi, vol. Zwart is "best wel" vrij zwart. Nogmaals, het is geen OLED. Je betaald er dan ook geen OLED-geld voor. Dus daarom waardeer ik de TV ook op basis van de prijsklasse en dan is deze LG ronduit prima.
Local dimming helpt bij een nog betere kijkervaring en blijkbaar is ook de 'Ultra Luminance' een positieve invloed op de beeldkwaliteit.

ULTRA Luminance
De beschrijving van deze functie is "uses smart power distribution technology to boost peak brightness even higher. This increases the overall contrast ratio". Kortom: extra stroomverbruik voor een hoger contrast. En hoog contrast heeft deze TV zeker.

Beeld en geluid
Zoals hierboven ook al geschreven, de kleuren en lichtopbrengst en contrast, het beeld is echt mooi. De verschillende voorkeursmodussen zijn goed geoptimaliseerd voor dat waarvoor ze staan, dus een beeldweergave 'Cinema' met een beetje sepia effect, sport voor extra hoog contrast en felle kleuren, etc. Hetzelfde geldt ook voor de geluidsvoorkeursmodussen. Ze passen bij wat je instelt. De algemene "AI" setting vond ik voor series streamen via Kodi niet heel briljant, dan was 'Default' beter. Maar dit is hoge mate persoonlijke voorkeur. Sport galmt mij wat teveel, misschien leuk voor de stadion ervaring, maar ik hoor het commentaar liever gewoon goed. Etc.
Het geluid is beter dan je zou verwachten van een platte TV, LG heeft dat erg goed voor elkaar. Investeren in een goede soundbar of receiver met een net speakersetje is nog altijd wel (heel) veel beter, maar voor bijvoorbeeld de slaapkamer is dit geluid goed genoeg naar mijn mening. Mocht je een goede soundbar zoeken zou je de LG DSP7 of - 9 kunnen overwegen.

LG Smart TV
De LG 55NANO886PB heeft het WebOS smart TV systeem van LG en het werkt vlot om overal doorheen te navigeren. Hiermee heeft de 886PB een uitgebreide SmartTV service met alle moderne streaming diensten beschikbaar zoals Nextflix, Disney+, Amazon Prime en ook Rakuten TV; deze 4 zijn allemaal ook via een knop op de afstandsbediening rechtstreeks te starten. Ook de Filmmaker modus is beschikbaar, wat schijnbaar automatisch geactiveerd wordt bij het gebruik van Amazon Prime; die met Filmmaker ondersteuning haar content streamt. Ik heb zelf geen Prime, dus ik vertrouw er maar op dat het waar is. Meer info over Filmmaker check je hier https://fwd.nl/beeld/filmmaker-mode-alles-dat-je-moet-weten-over-de-nieuwe-beeldmodus/ .

Met de Magic Remote, die ook als air mouse (aanwijspijltje via je afstandsbediening) werkt, kun je gemakkelijk door de apps heen navigeren. Er is een flinke set apps beschikbaar speciaal voor Nederland + internationaal.
Persoonlijk vind ik WebOS een van de fijnere Smart services geven. Het werkt logisch en wat je zoekt is makkelijk te vinden. Dit is natuurlijk een kwestie van smaak en beleving. Mijn oude TV is van een ander merk (iets met een S) en de indeling daar vind ik na ruim 2 jaar het ding al in bezit te hebben, nog altijd onlogisch.

Magic Remote met 4 knoppen om rechtstreeks naar Netflix, Disney+, Prime en Rakuten te gaan. Dat had voor mij niet gehoeven, maar verhoogd natuurlijk wel de WAF (wife acceptance factor).
Negatief is wel dat je dan misschien nog wel, nog sneller eindigt met het hebben van al deze losse abonnementen.
De 2 knoppen voor Assistant en Alexa had ik eigenlijk liever programmeerbaar gehad, dus 1 knop voor een assistent en dat je dan binnen de TV kunt aangeven welke je gebruikt. Ik kan me niet direct voorstellen dat je meerdere assistenten doorelkaar heen gebruikt.

Dit model afstandsbediening vindt je momenteel bij alle LG producten; eventueel met een andere knoppen-indeling: hoog glans en met erg snel vuil oppikkende rubber knopjes. Vooral de achterkant van de afstandsbediening krast als een bezetene. Ik ben geen fan van hoe het er uit ziet. Ze ligt wel lekker in de hand.

Design
Nu we het toch over smaak hebben, design. De 886PB heeft een mooi, maar vrij simpel design. Vierkant, dunne randen, plat (geen rondingen). Voor de afwerking is er een mooi metalen randje onderaan het scherm. De voet ziet er mooi uit en is stabiel. Het nadeel van de kromming van de voet is wel dat je geen soundbar voor de TV kunt leggen als je de voet gebruikt ipv de TV aan de muur ophangt. Bij gebruik van een soundbar is het meestal toch wel zo slim om TV en bar aan de muur op te hangen. Het is (natuurlijk) mogelijk om de kabels netjes vrijwel onzichtbaar in de voet weg te werken.

Gaming modus
Gezien de prijs zal deze TV voor veel mensen een 2e TV zijn naast een duurder topmodel. Bijvoorbeeld voor in een slaapkamer, of gaming kamer als je zoveel ruimte hebt. De 886PB heeft een gamingmodus gericht op accurate weergave van games met HDR Gaming en HGiG. Deze 886PB heeft 120 / 100Hz ondersteuning en ook FreeSync, dus is een ideale combinatie met gaming consoles.

What else?
- LAN kabel connector
- 3x USB connector
- WiFi 802.11ac (5GHz)
- 'oude' koptelefoon plug
- Bluetooth "Ja" (zonder detaillering)

De USB connectoren hebben een lage output voltage, dus zijn niet geschikt om je telefoon snel mee op te laden; maar waarom zou je dat ook willen. Of het genoeg is om een externe HDD met alleen USB connectoren van genoeg peut te voorzien... misschien.

Instellen
Nog een opmerking die ik wil maken over de configuratie van de TV. Wanneer je de TV voor de eerste keer aan doet kun je kiezen of je de eerste instellingen met de afstandsbediening op de TV zelf wilt doen, of dat je met je smartphone de configuratie wilt doorlopen. Hiervoor heb je de LG ThinQ AI app voor. Als je al meer ThinQ apparaten hebt, dan heb je die app natuurlijk al, maar anders zou je die kunnen downloaden. Mijn eerste poging resulteerde in geen connectie tussen mijn smartphone en de TV, bij een 2e poging werkte het wel, maar helemaal ideaal was het niet. Ik doorloop net zo lief de opties op de TV met de afstandsbediening, zoveel zijn het er nou ook weer niet.

Eindconclusie
Deze TV is geen top-of-the-line premium (OLED) TV, dus ik beoordeel de TV ook niet als zodanig. Als we deze TV zouden vergelijken met een topmodel, dan komt de beoordeling van deze TV op max 3 tot 4 sterren uit. Maar bij eerlijk vergelijken van een meer entry-level TV en vergelijken op basis van prijs, dan is - voor de prijs - deze LG LED LCD 4K TV een zeer goede en toch redelijk betaalbare Smart TV. Ik vind persoonlijk deze LG 55NANO886PB zijn prijs dan ook zeker waard.

Bij andere formaten van deze TV (met name: de 65" versie) zijn er veel klachten over problemen met de backlighting (bleed van licht) en ook veel dode pixels. Ik heb deze 55" versie van deze TV inmiddels bijna anderhalve maand en heb geen klachten.

Pluspunten

• 120 / 100 Hz
  • Local Dimming
  • Prijs-kwaliteit verhouding
  • Magic Remote

Minpunten

• Alle connectoren aan de achterkant

NielsT 14-12-2021

Goede televisie voor de prijs

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

Voor Kieskeurig heb ik deze televisie een paar weken mogen testen en eigenlijk ben ik best wel enthousiast! Het instellen van de televisie kan erg eenvoudig gedaan worden via je smartphone en de LG ThinQ app die via een qr-code op het scherm gedownload kan worden. Binnen 5 minuten is de televisie dan helemaal ingesteld en kun je deze ook met je telefoon verder bedienen als dat gewenst is. Wanneer je dat niet wil kan ook de magic remote gebruikt worden die bij de televisie geleverd wordt. Dit is een afstandsbediening waarmee je de knoppen waar je op wil klikken als het ware kan aanwijzen. Wanneer de afstandsbediening goed gekalibreerd is werkt dit erg fijn en intuïtief.

De beeldkwaliteit van de televisie is minder goed dan een oled televisie, maar nog steeds erg goed. Kleuren worden mooi weergegeven en het beeld is mooi vloeiend. Daarnaast is het beeld ook superscherp, de bekende Youtube video’s zien er supergaaf uit. De contrasten zijn goed en ondanks dat zwart niet echt pikzwart is natuurlijk, is het nog steeds mooi beeld te noemen. In licht weer is de helderheid van de televisie erg goed. Bij mij thuis staat de tv in het licht en blijft het beeld altijd goed zichtbaar. Wat echter wel vooral in het donker opvalt aan de televisie is dat in het scherm een soort banen ontstaan waar het beeld een hogere helderheid lijkt te hebben. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de AI in de televisie die zelf bepaald hoe helder het scherm moet zijn, maar het leverde in het donker juist rare banen in het beeld op. Na resetten van de televisie en daarmee dus de instellingen leek dit verholpen te zijn. Het zit inderdaad in een slimme helderheidsfunctie die de backlight van de televisie dimt op rustige vlakken waarmee energie wordt bespaard. Dit gebeurt zoals gezegd echter in stroken over het scherm wat er vreemd uitziet. Gelukkig kan dit uitgezet worden.
De geluidskwaliteit van de televisie is eveneens goed te noemen. De speakers in de televisie hebben voldoende vermogen en leveren ook nog aardig goede basstonen voor een televisie. Een televisie zal natuurlijk nooit perfect geluid gaan hebben, maar slecht is het geluid absoluut niet en zeker ruim voldoende voor de meeste televisieprogramma’s en series.

De televisie is natuurlijk ook voorzien van smart functies via het webOS platform. Hiermee kunnen veel apps gedownload worden, zoals bijvoorbeeld Netflix, Youtube, Prime, Videoland en Spotify. Deze opties geven de televisie veel extra functionaliteiten en zorgen ervoor dat alle content die je wilt, altijd beschikbaar is. De functies werken snel en er lijken weinig tot geen haperingen en lange wachttijden te zijn.

Zoals gezegd is de televisie erg eenvoudig te bedienen met behulp van de magic remote. Hiermee kunnen de knoppen die je wilt hebben gewoon letterlijk aangewezen worden waarna alleen nog op het ok-knopje gedrukt hoeft te worden. Daarnaast kan uiteraard ook gewoon met pijltjesknoppen genavigeerd worden door het menu en kan er middels een scrollwieltje gescrolld worden. Als derde optie kan de televisie ook middels je stem worden bestuurd. Hiermee kunnen opdrachten gegeven worden aan de televisie en kan bijvoorbeeld via je stem dingen worden getypt.

Dan het design. Het design is namelijk echt heel mooi. De kleur is niet standaard zwart, maar een beetje donkergrijzig wat erg mooi lijkt. Daarnaast beschikt de televisie over een stijlvolle gebogen voet en is de televisie mooi slank. Ik vind de televisie erg mooi.

Al met al vind ik de televisie zeker een goede keuze. Ondanks dat het geen oled is en zwart dus niet echt volledig zwart is, is dit een goed alternatief voor wie wel een premium televisie met mooi design, veel features en goed beeld wil, maar niet meer dan duizend euro wil betalen voor een televisie.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Magic Remote

Minpunten

• Menustructuur soms niet helemaal duidelijk

Bente 12-12-2021

Gebruiksvriendelijke televisie!

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

Namens kieskeurig heb ik deze televisie een aantal weken mogen testen. Mijn eerste indruk van de televisie was al gelijk positief.

De installatie van de televisie gaat vrij snel door de muisfunctie van de afstandsbediening kan je makkelijk de installatie doorlopen en heb je al snel een televisie die goed werkt. Wat mij opviel na de installatie was dat de televisie iets naar achter staat geleund op de voet, wat gelukkig de kijk ervaring niet verstoord.De televisie en de voet hebben een strak en plat design.

De beeldkwaliteit van de televisie is prachtig, zelf had ik een oude televisie die 10 jaar oud was waardoor ik nu een wereld van verschil merk.Tijdens het kijken naar een film zijn de kleuren helder en scherp en zie je duidelijk wat zwart en donkerblauw is. Hierdoor is het comfort voor de ogen fijn en krijg je niet snel last van je ogen tijdens het kijken. De geluidskwaliteit sluit geheel aan op het beeld waardoor de ervaring van kijken nog leuker is.

De afstandsbediening is erg gebruiksvriendelijk. De verschillende app knopjes op de afstandsbediening zijn makkelijk voor als je snel iets wilt kijken. Deze functie is ook goed aan te zetten door het menu op de televisie aan te drukken. De afstandsbediening is ook door spraak aansturen. Een minpunt hiervan is dat het lastig is op vanuit het spraakgedeelte weer terug te komen bij het menu.

Tijdens de testperiode heb ik ook games gespeeld om deze functie uit te testen.
De Nintendo switch had een mooi beeldkwaliteit en de bewegingen waren erg vloeiend wat het speelplezier vergroot!
Wat ik wel een beetje jammer vonden is dat er geen scart aansluiting was i.v.m oudere consoles die we hebben. gelukkig is dat wel makkelijk op te lossen door een scart HDMI omvormer te kopen .

als je van tv of films kijken je van game houdt of graag op verschillende apps op je televisie zit is deze televisie echt een aanrader.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • smartfunctie
  • afstandsbediening
  • game presentatie

Minpunten

• spraakbesturing

h**************@h********** 10-12-2021

Mooie en goede tv!

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

Pluspunten

• gaming features
  • beeldkwaliteit
  • geluid
  • 3 usb ingangen

rmh 07-12-2021

Goedkope Smart tv met 4K en Dolby Atmos

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

Ik ben in de gelegenheid om deze smart tv te testen. Zelf heb ik een 43 inch tv van een 6 tal jaren terug. Na het uitpakken en aansluitem op verschillende bronnen (ETHERNET/ HDMI/ USB / BLEUTOOTH) was het genieten.

Beeld : Goede scherpte . Helderheid met goede zwarttinten . Vloeiende beelden met 100 Hz beeldverversing. 4K beelden via diverse bronnen erg scherp.

Geluid : Enorm goed, helder en dolby atmos is een toegevoegde waarde
Verschillende modus: muziek, bioscoop, film, etc. Een soundbar wordt bijna overbodig, tenzij je overal in de ruimte boxen hebt staan en een nog ultiemere geluidservaring wilt beleven
Menu : Overzichtelijk menu met snelkopelingen voor diverse bekende streamingdiensten: Netflix, Prime Video, Disney+ en Rakuten TV.

Afstandsbediening : De aanwijzermodus van de afstandsbediening werkt goed om tv te bedienen. Echter soms is aanwijsmodus verdwenen en moet ik weer op Home klikken wil ik deze zien

Design : Voet is wat groot waardoor het plaatsen op bv een soundbar wat problemen kan geven. Ook jammer dat tv niet draaibaar is op voet

Kortom : Een heel goed toestel dat ik alleen maar kan aanbevelen. Voor dit geld is het een topproduct .

Pluspunten

• Helder, vol geluid
  • Scherp beeld

Minpunten

• geen USB 3.0 aansluiting
  • Voet is groot en niet draaibaar

Jimmyyy 07-12-2021

Aanrader

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

Wij hebben dit product mogen testen, wij zijn super enthousiast over het beeldkwaliteit. Wat een gave TV is dit zeg. De design van de TV is geweldig en past eigenlijk wel in elk interieur. Om het goed tot zijn recht te laten komen zou ik persoonlijk de TV ophangen, hierdoor oogt het nog strakker, maar dat is mijn voorkeur.

Het beeld is scherp en helder, het geluid van de TV is perfect, normaal maakte wij gebruik van een soundbar maar dat is met deze TV niet nodig. Prima geluid wat eruit komt.

De smartfuncties van de televisie zijn makkelijk te installeren, enige wat wij mistte was de videoland app maar daarentegen hebben wij nu wel de Disney app op de TV deze ontbrak bij onze vorige TV. De stembesturing werkt top, makkelijk te bedienen. Hetzelfde geldt voor de afstandsbediening.

Al met al een geweldige TV, makkelijk te bedienen en daarom raden wij deze TV zeker aan.

Pluspunten

• mooi design
  • makkelijk in gebruik
  • perfect geluid

Joep 29-11-2021

LG 65NANO886PB (2021)

Geschreven voor: LG 65NANO886PB

De TV ziet er mooi uit. Zee smalle rand om het scherm en een mooie voet. Het beeld is goed voor een LCD TV. Je hebt veel mogelijk instellingen om het beeld in te stellen zoals je wenst. WebOS is een erg prettig SmartTV OS. Zeker met de magic remote werkt het vlot en handig. Een minpunt van de TV vind ik de Local Dimming. Wanneer je b.v. een beeld hebt waar alleen middenin iets verlicht is (b.v. een gezicht of een woord) dan zie je links en rechts ervan een zwart gedeelte omdat daar gedimd wordt. Dit zou beter kunnen zijn wanneer er veel meer dimzones zouden worden gebruikt dan de 32 die men nu gebruikt. Ik heb er voor gekozen om local dimming uit te zetten. Een ander (tijdelijk) nadeel is dat er nog geen Videoland app beschikbaar is voor WebOS 6.

Pluspunten

• mooi scherm met veel instelmogelijkheden
  • WebOS 6 als smart platform
  • magic remote
  • prijs

Minpunten

• local dimming werkt niet goed
  • (momenteel) geen app voor Videoland

e****@o********** 29-11-2021

Prima TV 1 klein minpuntje

Geschreven voor: LG 50NANO886PB

Prima TV. Onberispelijk beeld.
Uitstekende kijkhoek.
1 minpuntje.
Hij schakelt altijd na 4 uur uit wanneer de afstandsbediening niet wordt gebruikt.
Ook als het vinkje bij instellingen is weggehaald.
Hij waarschuwt wel 5 min van te voren

Minpunten

• Schakelt na 4 uur uit

b*********@k********** 14-11-2021

Ieder zal de sterke punten van deze TV waarderen!

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

Uitstekende TV, zeker een aanbeveling voor eenieder die op zoek is naar een stijlvolle 55 inch TV die qua mogelijkheden en gemak helemaal van deze tijd is. Plus en minpunten in een aantal categorieën:

Installatie: zelf ben ik niet thuis geweest toen de TV opgezet (zo gebeurd) en geïnstalleerd is. De installateur had blijkbaar wat moeite met dat laatste, met name het "point & click" systeem was blijkbaar even wennen. Dat blijft bij gebruik ook wel een beetje zo, maar ik mag niet klagen over hoe rap ik bij thuiskomst WIFI gekoppeld had, apps aan de praat had, en ook het gebruik van de afstandsbediening in combinatie met mijn decoder (en daar de koppeling mee maken) stelt niks voor.

Beeld en geluid: de TV geeft prachtig, gedetailleerd beeld. Een WOW effect is overdreven, maar al met al zien kleuren en nuances er prachtig uit. Leuk om te "spelen" met de aanwezige AI opties, die richt je uiteraard in naar smaak. Eerder heb ik andere LG TVs mogen uittesten, en ik ben zeker naar verhouding zeer positief over het geluid. Dat viel op andere systemen nog wel eens tegen, maar dat kun je bij deze TV zeker niet zeggen.

Smart functies: hoewel ik op de afstandsbediening nog wat "fast access" buttons mis naar bekende streaming diensten, zit de hele smart functionaliteit gewoonweg prima in elkaar. Apps zijn eenvoudig gevonden en op een enkeling na makkelijk geïnstalleerd en geüpdate. Ook waar nodig onder snelknoppen te plaatsen. Als gezegd, het "point & click" systeem vind ik even wennen, niet optimaal intuïtief. Hetzelfde geldt voor de stembesturing. Die levert nogal eens wat ergernis op qua stemherkenning en het doorgronden van op welke plek je de zoekfunctie nu precies toepast.

Gaming: geen minpunten. Spelconsoles en andere externe apparaten zijn snel aangesloten en worden automatisch herkend. Ze profiteren verder qua beeld(snelheid) en geluid maximaal mee van de hierboven beschreven pluspunten.

Conclusie: de minpunten zijn eerder gebruikersafhankelijk. De pluspunten zal eenieder waarderen. Mooie TV!

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • Prima beeld en geluid
  • Uitgebreide smart functies
  • Makkelijke koppeling externe apparaten
  • Prima geschikt voor gaming

Minpunten

• Point en click even wennen
  • Spraakbesturing
  • AI functies beperkt van meerwaarde

d***********@g******** 03-11-2021

Super aanrader

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

Voor mij is het de eerste keer een ervaring met een LG televisie en ik moet toegeven dat het een enorm goede ervaring is.
Het design van de tv is zeer mooi en simpel. Geen tierlantijntjes zoals doorzichtige randen, maar gewoon goed. Een mooie voet zorgt er voor dat het toestel goed stevig staat.
Het instellen van deze tv is zeer simpel. Je krijgt van bij de start alles aangereikt in een duidelijke menu structuur. Een klein minpuntje vind ik de (standaard ingestelde) besturing dmv het bewegen van de afstandbediening. Je ziet dan een "cursor" op het scherm. Deze vind ik echter wat te hevig en je moet goed je best doen om niet te "over"-sturen. Je kan gelukkig ook de cirkel knop gebruiken op de afstandbediening die het allemaal gemakkelijker maakt.
Deze TV maakt zonder problemen connectie met het wifi netwerk, wat een noodzaak was vanwege afwezigheid van een kabel. Daarna kan je starten met het instellen van enorm veel apps. In een soort appstore vind je een lange lijst met apps, games, ... Het instellen van de meest bekende apps (youtube, netflix,...) is een makkie. Zelfs Apple TV is beschikbaar.
Na het instellen kan de kijksessie beginnen en het valt op dat het scherm enorm goed en zuiver is. De scherpte en helderheid is enorm goed en de kleurweergave super. Zelf had ik nog nooit een tv met zulke goede zwartwaarden.
Wat ik een beetje raar vind is dat de tv opstart met afwisselende "schilderijen". De kwaliteit hiervan is niet zo zuiver, je ziet (zeker van dichtbij) nog serieus de pixels. Hier had men beter gekozen voor beelden met meer pixeldichtheid.
Verder is de geluidskwaliteit super goed, zeker voor een "platte" tv. Deze kwaliteit kwam ik eerder nog niet tegen bij mijn vroegere toestellen.
De afstandbediening bevat standaard knoppen voor de meest bekende streaming diensten (Netflix, Disney+, ...). Wel merk ik bij het toestel dat je, ook al druk je bv de knop voor netflix, bij het opstarten de app start, maar toch altijd switcht naar het schilderij. Daardoor moet je nogmaals op de knop drukken. Oplossing is om dus de "On" switch te drukken en na de start dan bijvoorbeeld de Netflix knop te drukken.
Deze tv heeft ook stembediening en deze blijkt vrij accuraat te werken.
Eén probleem die ik opmerkte tijdens het gebruik is dat de tv aangaf dat de Google services niet beschikbaar zijn in mijn land (Belgie).
Conclusie: een super tv met uitstekende functionaliteiten en simpele bediening, met enkele kleine vervelende dingetjes.

• Simpele bediening
  • Beeldkwaliteit
  • Apps download en setup

Minpunten

• Mindere kwaliteit van de schilderij beelden
  • Google services niet beschikbaar in Belgie
  • Cursor besturing met afstandbediening wat hevig

m*****@h********* 02-11-2021

Goede TV

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

Deze tv hebben wij een aantal weken mogen testen. Het installeren was makkelijk. De TV helpt je door de aansluitingen heen en is dan ook snel voor elkaar.

Design:
De TV ziet er mooi strak uit, smalle rand eromheen. Bij de voet is juist afgeweken van de het strakke design, deze is rond gevormd.
De afstandsbediening ligt fijn in de hand en is heel gemakkelijk te gebruiken. Je kunt kiezen of je het menu met de knoppen van de afstandsbediening gebruikt of met een soort muisaanwijzer de menu’s op het scherm doorloopt.

Beeldkwaliteit:
De beeldkwaliteit is goed te noemen, echter vind ik het in vergelijking met onze oude TV van 2012 niet direct een grote verandering. De beeldgrootte wel. Je hebt hierbij echt het gevoel dat het beeld leeft.
De kleuren zijn helder en scherp. Vanuit elke hoek van de kamer is het beeld duidelijk en helder te zien.

Geluid:
Qua geluid is deze TV een aanrader. Het is helder, duidelijk geluid. Ook gemakkelijk als radio te gebruiken, zonder dat het beeld aan moet blijven staan.

Smartfuncties:
De TV is standaard uitgerust met veel apps. Deze lichten direct op bij het aanzetten van de TV en openen snel. Het gebruik hiervan is eenvoudig. Ben wel benieuwd hoe lang de ondersteuning/ updates van deze apps op het toestel ondersteund blijven worden, aangezien bij mijn oude TV bepaalde apps niet meer gebruikt kunnen worden.

Pluspunten

• Grootte scherm
  • Geluid
  • Gebruiksgemak

Jaapschaap 02-11-2021

Super scherp en helder beeld

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

Ik heb recentelijk mijn huis verbouwd en hierdoor een veel grotere kamer gekregen. Hierdoor kwam ik er achter dat mijn huidige TV relatief klein was. Hierdoor overgestapt naar deze 55 Inch LG NanoCell TV.

Installeren
Het installeren van de TV ging vrij gemakkelijk. Enkel de poot inelkaar schroeven en de poot aan de achterkant van de TV vastschroeven en de TV kon aangesloten worden. Bij het aanzetten werd alles eigenlijk automatisch geupdate en geinstalleerd waardoor ik binnen enkele minuten klaar was.

Beeldkwaliteit
Omdat de TV een flink stuk groter is en daardoor ook veel meer licht projecteert en het contrast, moesten we enkele dagen echt wennen aan de TV, maar eigenlijk snel begonnen we hem heel fijn te vinden. Het beeld is erg mooi en scherp en zeker bij 4K films/uitzendingen is het echt genieten! De kleuren zijn helder en goed en ook ideaal om sportwedstrijden te kijken.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is eigenlijk gewoon goed, fijn bij deze TV is dat je echt een hoger volume kunt inschakelen wanneer je dit wilt. In het verleden had ik nog wel eens dat ik het geluid bijna op maximaal moest zetten wanneer ik muziek had aanstaan, deze geeft goed en voldoende geluid op 10-20%.

Smartfuncties
Ik heb zelf vooral gebruik van mijn eigen chromecast, maar omdat de Apps ook op de TV staan (Videoland, Netflix, Twitch) werkt de connectiviteit enorm goed.

Pluspunten

• Makkelijk te installeren
  • Goede smart functies
  • Scherp en helder beeld

Minpunten

• Afstandbediening in het donker lastig af te lezen

Arend 25-10-2021
Geschreven voor: LG 55NANO886PB

Ik heb deze tv nu ruim een maand in huis en zou graag mijn ervaringen met dit toestel willen delen. Het toestel werd keurig verpakt geleverd en door de bezorgers gemonteerd. De aansluitingen heb ik zelf gedaan omdat ik bijna al de aansluitingen gebruik voor mijn apparaten. Een van de redenen waarom de keuze op dit toestel viel was dat er letterlijk voor elk mogelijk apparaat wel een geschikte aansluiting te vinden was zodat dit een fluitje van een cent was. Het eigenlijke installeren was ook erg gemakkelijk toestel aanzetten en gewoon de aanwijzingen op het scherm volgen. De tv nam hier wel de tijd voor maar dan kan je mooi even naar de vormgeving kijken. Het toestel heeft een mooie smalle rand en een sierlijke voet. hier moet wel bij worden opgemerkt dat de voet niet echt stevig is zodat bij aanraking de tv heen en weer gaat.
De afstandsbediening werkt erg intuïtief, je hoeft echt geen technisch wonder te zijn om deze te gebruiken.
Je kunt hem gebruiken met cursor op het scherm, met de fysieke knoppen en zelfs met spraakbesturing die overigens erg goed werkt. De beeldkwaliteit is voor een toestel in deze prijsklasse voldoende maar het is geen uitblinker. Vooral wanneer er een donker beeld is met een sterk verlicht onderwerk of tekst kan je een lichtzweem zien van de achtergrond verlichting waar deze nanoled gebruikt van maakt. qua helderheid is de tv goed in te stellen ook in flink verlichte ruimtes. De kijkhoek is prima ook vanaf de zijkant blijft het beeld goed zichtbaar. de scherpte valt mij wel iets tegen ik mis zo af en toe de fijne details zeker bij het gebruik van de Ultra HD blu ray speler zie je dat niet alles er uit wordt gehaald.
Ook het geluid vond ik nietk heb deze tv nu ruim een maand in huis en zou graag mijn ervaringen met dit toestel willen delen. Het toestel werd keurig verpakt geleverd en door de bezorgers gemonteerd. De aansluitingen heb ik zelf gedaan omdat ik bijna al de aansluitingen gebruik voor mijn apparaten. Een van de redenen waarom de keuze op dit toestel viel was dat er letterlijk voor elk mogelijk apparaat wel een geschikte aansluiting te vinden was zodat dit een fluitje van een cent was. Het eigenlijke installeren was ook erg gemakkelijk toestel aanzetten en gewoon de aanwijzingen op het scherm volgen. De tv nam hier wel de tijd voor maar dan kan je mooi even naar de vormgeving kijken. Het toestel heeft een mooie smalle rand en een sierlijke voet. hier moet wel bij worden opgemerkt dat de voet niet echt stevig is zodat bij aanraking de tv heen en weer gaat.
Je kunt hem gebruiken met cursor op het scherm, met de fysieke knoppen en zelfs met spraakbesturing die overigens erg goed werkt. De beeldkwaliteit is voor een toestel in deze prijsklasse voldoende maar het is geen uitblinker. Vooral wanneer er een donker beeld is met een sterk verlicht onderwerk of tekst kan je een lichtzweem zien van de achtergrond verlichting waar deze nanoled gebruikt van maakt. qua helderheid is de tv goed in te stellen ook in flink verlichte ruimtes. De kijkhoek is prima ook vanaf de zijkant blijft het beeld goed zichtbaar. de scherpte valt mij wel iets tegen ik mis zo af en toe de fijne details zeker bij het gebruik van de Ultra HD blu-ray speler zie je dat niet alles er uit wordt gehaald.
Ook het geluid vond ik niet zo geweldig vooral de verstaanbaarheid. Het is een probleem wat vaak voorkomt bij deze platte toestellen maar met een surround set of een soundbar is dit goed te ondervangen. Als smart tv werkt dit toestel super. snel internet gemakkelijke bediening overzichtelijk en ook met voldoende apps. Je kan zien da LG veel zorg aan het besturing systeem heeft besteed.
Ook de game prestaties zijn goed dankzij de snelle beeld verversing. Zou ik deze tv aanbevelen? Voor zijn prijsklasse is het een goed toestel voor de doorsnee koper zal hij zeker voldoen aan de verwachtingen.

Pluspunten

• Bediening
  • Smart functies
  • installatie
  • aansluitmogelijkheden
  • design

Minpunten

• achtergrond verlichting
  • geluid

Jan 18-10-2021

Goede tv voor deze prijsklasse

Installatie:
Vijf minuten en 8 schroefjes verder en de nieuwe tv staat.
Na het aansluiten en updaten, draait het geheel binnen 20 minuten. De first setup wizard is duidelijk en snel doorlopen.
Externe apparatuur (KPN set-top box, NUC11, PS5) gaat via een receiver met 1 HDMI kabel naar de tv.

Beeldeigenschappen:
Het eerste dat opvalt is, dat het beeld geweldig, helder HDR beeld weergeeft. Het maakt niet uit wat je er heen stuur, het is altijd mooi, zeker voor deze prijsklasse.
Er is wel een nadeel met dit type local dimming. Als de kijk omgeving donker is, de serie/film donker is en er ondertiteling komt, wordt verticaal het hele beeld, gelijk aan de breedte van de ondertiteling, lichter. Dit kan zeer hinderlijk zijn in donkere scenes met veel ondertiteling, dan is het midden van het beeld veel lichter dan de buitenkanten. Als de omgeving licht is, valt dit niet op. Met games merk je hier ook helemaal niets van.
Kijkhoeken zijn ook goed, tot 45 graden geen extreem verschil in helderheid of contrast ten opzichte van recht voor het scherm.

Gaming:
Fast gaming (PS5 – Apex Legeds) of slow paced (Switch – Mario Party), het maakt niet uit. Geen merkbare inputlag en heldere, vloeiende weergave.

Conclusie:
Erg tevreden over deze tv. Meer dan prima, goedkoper alternatief voor zijn OLED broers. Vooral de gaming prestaties waren zeer positief. Enige nadeel is local dimming.

Pluspunten

• HDR weergave
  • Gebruiksgemak WebOS
  • Gaming prestaties
  • Strak design, dunne bezels
  • Prijs

Minpunten

• Hinderlijke verticale verlichting
  • Voet

frankjenniskens 13-10-2021

zeer goede tv voor niet al te hoge prijs.

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

Namens kieskeurig het toestel een weekje kunnen uitproberen. Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben. Qua looks is het een zeer slank design. Door de a-symetrische stand kan de tv wat verder tegen de muur geplaats worden. installatie is verder ook heel gemakkelijk. Bij het aanzetten wordt er middels en paar stappen de tv ingesteld. Wel werd er gevraagd om een eerst nieuwe software versie te installeren. Deze was schijnbaar nog niet up-to-date.

Ik vind de beeldkwaliteit van de tv zeer goed te noemen. Ik heb proberen te achterhalen of het upscalen van beeldkwaliteit(niet 4k naar wel 4k) goed terug te zien is. Hiervoor dacht ik de film topgun(1986) eens af te spelen. Wat me opviel is dat personen en dingen op de voorgrond, wel degelijk zeer scherp worden en details goed zichtbaar. De achtergrond is en blijft waarschijnlijk altijd minder scherp omdat hier bij het filmen natuurlijk niet de focus op ligt. Dit kan dan niet ineens veel scherper worden weergegeven door het upscalen van de beeldkwaliteit

Voor het beeld zijn er een aantal voorgeprogrammeerde settings beschikbaar(sport, cinema etc.) Niet iets wat je regelmatig veel zult veranderen. Het is daarom prettig dat er zowel voor beeld en geluid een AI setting is(artificial intellegence) deze zou het programma wat er op tv is herkennen en daar de setting op moeten afstemmen. Voor de beeld instelling zie je wel dat de voetbalwedstrijden iets feller(qua kleuren) worden weergegeven als andere programma’s.

Het geluid is prima voor een tv. Persoonlijk vind ik het geluid via een cinema-set altijd een stuk beter, hier is met alleen geluid via een tv niet tegen op te boksen. Verder viel me wel een klein puntje op waavan ik geen idee heb of dat dit onderdeel is van de AI setting(evenals bij beeld verschillende settings mogelijk, maar heb hem allen op AI getest). Ik heb zelf altijd de neiging om tijdens de reclame het geluid uit te zetten. Het gekke was dat als het programma wat ik aan het kijken was weer begon, het geluid ook automatisch weer werd aangezet door de tv?

De tv wordt aangeprezen voor het gamen vanwege de 100hz ververs snelheid(refresh rate). Ik heb dit niet middels gamen kunnen testen. Ik heb het idee dat bij sport en snelle actiefilms dit wel degelijk ook ten goede komt. Deze worden namelijk vlekkeloos weergegeven.

Pluspunten

• design. met voet dicht tegen de muur te zetten.
  • AI settings

Harmklompmaker 11-10-2021

Mooie platte televisie met goed beeld.

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

Via Reshift/Kieskeurig heb ik deze televisie mogen testen, omdat ik reeds 10 jaar een andere smart tv heb was ik benieuwd wat de huidige tv's voor meerwaarde hebben. ( Toen we de vorige TV kregen werd het woord Smart TV nog niet gebruikt, maar heette het een TV met internettoegang)

De aansluiting van de Tv was zeer gemakkelijk, zelfs voor iemand die niet erg technisch is zoals ik ben. De apparatuur aansluiten aan de TV, en binnen een paar minuten had ik beeld en geluid. Ook wordt er direct aangegeven welk apparaat op welke HDMI ingang is aangesloten. Een verademing ten opzichte van eerdere ervaringen met aansluiten van apparatuur.
De afstandbediening ligt lekker in de hand en heeft een duidelijke indeling en werkt uitstekend.

Het aansluiten verloopt dus gladjes en binnen een paar minuten werkt alles, ook via de Wifi aansluiten is zo gepiept. Wel moesten er enkele updates plaatsvinden van de software, maar dit ging vlekkeloos.

De beeldkwaliteit is uitstekend, ik heb voornamelijk gebruik gemaakt van de TV, maar ook het gebruik van streaming diensten ging zonder enig probleem. fijn is ook dat de apps van diverse streaming diensten al voor geinstalleerd zijn. Ook het koppelen van een account op deze diensten gaat heel makkelijk, gewoon de instructies opvolgen. Als we met een wat grotere groep naar iets keken was de kijkhoek ruim , en er was geen discussie over de wat beste plek zou zijn.

Ten opzichte van mijn eigen televisie merkte ik vooral op dat de kwaliteit van de speakers in een platte TV de afgelopen jaren gigantisch is vooruit gegaan, Natuurlijk kan een losse set of een soundbar het geluid wellicht beter weer geven maar dit heb ik verder niet geprobeerd.

De software werkt zonder haperingen en nadat alle apps waren bijgewerkt heb ik alles kunnen proberen zonder problemen tegen te komen.
De aanwijzer die je kunt gebruiken om door de menu's te bladeren werkt goed en zonder vertraging. Ook kan je de apps indien je op bepaalde diensten niet geabboneerd bent verwijderen, standaar beginnen de apps met de meest gebruikte vooraan.

Ook audiobediening is mogelijk met deze tv, maar dat heb ik niet uitgebreid getest, ik ben niet zo'n liefhebber van deze ontwikkeling.

Pluspunten

• Dunne TV welke niet opvalt
  • 4K beeld welke zeer scherp is.
  • Geluid opvallend goed
  • Snelle installatie

Minpunten

• Direct software update nodig

carel 09-07-2021

de aanschaf dubbel en dwars waard

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

Ik heb dit product intussen al een aantal weken mogen testen, en ik ben sterk verbaasd over deze kwaliteit.

Beeldkwaliteit:
Ik mag graag films kijken. Door de uitstekende kwaliteit van deze tv is dit een aangenaam verpozen De beeldkwaliteit is zeer scherp en gedetailleerd.

Geluidskwaliteit:
De geluidskwaliteit is echt goed. Geen storende tonen of geruis in het geluid. Door de diverse mogelijkheden qua functies past het geluid zich goed aan de keuze en de omgeving.

Smart functies:
Omdat ik nogal wel van nieuwe dingen houd zijn o.a. de smartfuncties leuk bij deze tv. Je kunt zo de verschillende apps aanklikken. Ook het contact leggen via Bluetooth met mijn laptop ging heel simpel.
Gebruikersgemak:
Goed toestel, heel eenvoudig in gebruik, heel overzichtelijk. Deze tv doet gevoelsmatig precies wat ik denk hoe het moet.
Design:
Strak design van de TV lijkt op andere toestellen van LG, fijne randen etc. De voet vond ik er wat iel uitzien maar dat is dan wel in verhouding met de grootte van het toestel. Als ik hem zou houden zou ik overgaan tot een muurbeugel.

Nhadie 03-07-2021

Absoluut een aanrader!

Geschreven voor: LG 55NANO886PB

Zeer goed beeld en geluid. Mooie, strakke TV. Goede prijs/kwaliteit verhouding. Communiceert perfect met Ziggo.

Pluspunten

• Beeld
  • Geluid
  • Vormgeving
  • Prijs

Gab Franken 16-06-2021

televisie kijken is weer een ervaring

Evaluatie LG-NANO-TV type 55NANO88 model 2021

Uiterlijk

Uitgepakt en op zijn plek! Gave, grote televisie. Let op het meubilair waarop de TV komt te staan, zo schrijft men in de veiligheidsvoorschriften. Nu, dat is een goed idee, hij weegt ca. 17 kg. En denk daarbij aan eventuele andere apparaten die op hetzelfde meubilair geplaatst gaan worden. De eerste aanblik is erg goed: smalle, zilverkleurige bezel, mooi zwart vlak en enigszins ontspiegeld, lijkt het wel.

Installatie

Dan kan de test beginnen, eerst de installatie, dan het gebruik. Een boekje ontbreekt, maar dat is wellicht gedaan voor de testsituatie. En eigenlijk mis ik dat niet – en laten we eerlijk zijn, wie leest er nog een boekwerk van zovele pagina’s. Er is wel een boekje dat mysterieus ‘Product QR-fiche’ heet. De QR-codes staan erg dicht op elkaar, zodat het in de praktijk erg lastig blijkt precies de juiste uit te lezen. Dan blijkt dat de tekst bij de QR code verschoven staat. Maar bespaar je de moeite: je komt uit op een pagina met energie-labels; geen handleidingen. De installatie en gebruik is heel intuïtief en in deze evaluatie hoop ik de lezer daarvan te kunnen overtuigen.

Magic Remote afstandsbediening

De afstandsbediening werd al door de leverancier gekoppeld: ik heb de Magic Remote meegeleverd gekregen. Aanwijzen gaat trouwens heel handig: de Magic Remote projecteert een aanwijzer op het scherm die ook met minder vaste hand stabiel op het scherm blijft. Deze schakelt zich echter (te) snel weer uit. Even schudden met de Remote en de aanwijzer is weer in beeld.

Randapparatuur

Na de televisie uitgepakt te hebben, dient de voet er aan gezet te worden. Dat bleek al handig door de leverancier gedaan te zijn. Kabels er in. Oeps, geen kabels bij geleverd. Gelukkig heb ik er zelf voldoende op voorraad: HDMI, kabels met mini-jack, infrarood audio en UTP (ethernet) kabel. Dat sluit handig aan, klik, klik en klaar. Maar nu stond mijn TV op de grond van de muur af. Ingewikkelder wordt het wanneer deze aan de muur bevestigd zou zijn. Dan is de bereikbaarheid van de ingangen erg lastig.
Tot mijn verrassing is ook de uitgang voor een bedrade koptelefoon (line-out) onbereikbaar, zelfs ik moest de TV kantelen om er bij te kunnen. Dat kan handiger!

Heb je een smart-TV gekocht maar ter plekke geen mogelijkheden voor het aansluiten op een ethernet (UTP) kabel, geen probleem. Ook de WiFi voldoet prima en levert uitstekend beeld (afhankelijk natuurlijk van de kwaliteit van je WiFi-netwerk) en is hier eenvoudig in te stellen: SSID wordt automatisch weergegeven, alleen je wachtwoord is dan nog nodig. Daar is een dingetje: er volgt een on-screen toetsenbord. Met genoemde Magic Remote kunnen de karakters een voor een aangeklikt worden. Mocht je nu een toetsenbord hebben liggen met een draadloze ontvanger, klik die dan in één van de drie beschikbare USB-poorten en je kunt de tekst via je toetsenbord ingeven. Bij mij werkte dit meteen! Mijn toetsenbord kan in principe ook koppelen via Blue Tooth, maar dat bleek niet mogelijk op deze TV.

Een (positieve) verrassing bleek het feit dat de TV uitgerust is met Blue Tooth audio! Mijn BT koptelefoon koppelde heel snel. Als de TV uitgeschakeld is en weer opgestart, wordt het geluid weer via de luidspreker van de TV weergegeven. Is dat handig? Ik vind van wel. Je hoeft dan niet eerst via een aantal klikken de koptelefoon los te koppelen. En wil je desondanks weer via de koptelefoon gaan luisteren: die wordt (soms) automatisch herkend waarna je de vraag krijgt of je deze weer aan wilt sluiten. Mocht die melding niet komen (in de meeste gevallen, helaas) is de verbinding een paar klikken verwijderd.
Nu heb ik ook aan oude externe harde schijf in een behuizing. Deze is simpel aan te sluiten via een USB kabel waarna de harde schijf automatisch herkend wordt. Kijk ook iets later in deze evaluatie – er zijn wat kanttekeningen bij het terugkijken van films.
Mijn iPhone, wat zou het handig zijn als de foto’s of filmpjes op de TV gepresenteerd kunnen worden. En zelfs dat gaat echt heel eenvoudig: via Airplay is content direct op de TV terug te kijken. Heel handig om samen even dat leuke uitstapje met vrienden te herbeleven!

Het aansluiten van mijn DVD speler via HDMI bleek eenvoudig. Deze werd automatisch herkend. Mijn speler koppelt ook via IR-audio, handig voor de bioscoopervaring bij een enerverende film. In het menu voor geluid is de uitgang eenvoudig te kiezen. Koptelefoon, TV-luidspreker of mediaplayer.

Nu heb ik ook een oude NAS (Network Attached Storage) van ruim 10 jaar oud. Ook deze werd (via DLNA) snel gevonden en kwam bij het rijtje ingangen te staan waaruit je kunt kiezen. Muziek, foto’s, video (zie echter kanttekening later in deze evaluatie) laten zich prima afspelen.

Instellingen voor beeld en geluid

Dan volgen de instellingen van het beeld, geluid, apps etc. Zoals bekend van allerlei software toepassingen: het knopje met het wieltje als icoon geeft je toegang tot alle instellingen. Heel intuïtief kies je de gewenste schermeigenschappen: gamen, film kijken, TV in een donkere kamer, of juist in een lichte kamer. Via een preview is de aanpassing meteen te zien. Handig! En hetzelfde voor de kwaliteit van het geluid; bijzonder is de toepassing AI die voor de meeste toepassingen heel handig en vooral toereikend blijkt.
Mocht je nu niet precies heel gelukkig zijn met de voorinstellingen voor beeld of geluid, de TV biedt mogelijkheden voor verdere fijnafstellingen.

Gebruik

Remote

Via genoemde Magic Remote kunnen spraakopdrachten aan de TV gegeven worden. Dat blijkt in de meeste gevallen verrassend goed te werken.

Beeld
Als alle instellingen naar jouw tevredenheid zijn gedaan, alle apparaten aangesloten, kun je pas echt gaan genieten van je nieuwe TV. De nieuwste techniek van de door LG ontwikkelde nano-cellen blijkt in de praktijk prima te werken! De kleuren zijn echt, bij snelle bewegingen is geen ghosting (na-ijlend beeld). Bij een programma met autocrossen leek het beeld af en toe schokkerig in de heel snelle bewegingen, maar omdat zich dat bij een ander televisie programma met cross-motoren niet meer voor bleek te doen, vermoed ik dat dat in de uitzending zat.

Nu kijk ik graag in een verdonkerde kamer en dan is het beeld vrijwel altijd prima. Maar nu was er het EK-hockey op klaarlichte dag. Waar ik met mijn oude toestel de gordijnen dicht moest trekken om iets te zien, bleek dat bij deze LG in het geheel niet nodig: de nano-cellen doen hun werk. Kleuren blijven echt en lopen niet door elkaar heen, de zichtbaarheid blijft uitstekend en zwart blijft zwart. Zo’n wedstrijd kijk je nooit alleen en dat is weer een voordeel van deze LG: de kijkhoek is prima. Vanuit alle hoeken is het beeld prima te zien, geen vertekening of wegvallende kleuren.
Er is ook een geheel nieuwe instelling; LG heeft die de Filmmaker modus genoemd. De idee is dat de TV de instellingen van de film zelf uitleest en daar de scherminstellingen op aanpast. In theorie is dat een mooie optie. Maar de TV staat in de kamer waar het licht is, zodat je TV wat feller moet zetten. Of het is donker waardoor de helderheid terug gebracht moet worden. Die fijnafstellingen zitten wat verder verstopt. Liever had ik gezien dat die beter in het menu met minder klikken bereikbaar zouden zijn. Deze modus vind ik persoonlijk om die reden wat minder handig in gebruik.

Geluid

Het geluid is zoals je mag verwachten van zo’n TV. Goed te finetunen (alleen de equaliser bleef om de een of andere reden uitgegrijsd) maar het menu biedt voldoende mogelijkheden om hier los te kunnen gaan. Verwacht echter geen heel indrukwekkend geluid; daarvoor dien je een bar of home cinema set aan te sluiten.
Gaming mode
Die heb ik niet kunnen testen, jammer. Mijn spelcomputer met componentenuitgang laat zich niet verbinden; wel heb ik ervaren dat oude video’s in het ouderwetse PAL formaat een betere kwaliteit lijken te krijgen wanneer als beeldmodus ‘game optimizer’ wordt geselecteerd.

Online webinars of vergaderingen

In deze tijden van Corona vinden vele bijeenkomsten plaats via streaming diensten: webinar, training of cursus. Zo heb ik via de webbrowser een Raadsvergadering van mijn gemeente online bijgewoond. Alsof je zelf in de zaal zat!

Apps

Geen smart TV zonder apps; in het home-menu staan deze keurig op een rijtje: Spotify, Videoland, Netflix, etc. Eenvoudig kunnen nieuwe apps toegevoegd of niet-ingebruik zijnde apps verwijderd worden. Ook de volgorde van de apps kan aangepast worden zodat je de apps die je vaker gebruikt vooraan kunt zetten. Door het muiswiel van de afstandsbediening ingedrukt te houden, verschijnt er ene snelmenu waarna de app verplaatst kan worden (of verwijderd).

De minpunten

En toen de uitdaging: ik heb nog een oude spelcomputer met een componenten uitgang. Daar ging het mis: de TV biedt geen componenten ingang. Mogelijk zijn adapters te verkrijgen om het signaal om te zetten naar HDMI. Houdt er echter rekening mee dat er ‘maar’ vier HDMI-poorten zijn. Ik zat daar al snel aan.
Nu ben ik zo iemand die veel oud beeldmateriaal op harde schijven heeft staan. Zowel voor eigen gebruik gekopieerde DVD’s als eigen films: geboorte kinderen, vakanties etc. Diverse bestanden bleken niet afspeelbaar te zijn. Vaak bleek dat te liggen aan het gebruik van inmiddels verouderde codices: het beeld blijft zwart of geluid wordt niet afgespeeld. De met modernere codices gecomprimeerde bestanden (bijv. H264) speelden moeiteloos af!
De Magic Remote zou af te stellen moeten zijn op de randapparatuur: DVD speler, PC, mediaplayer, settopbox etc. Het aantal keuzes voor definitie van het apparaat is echter dusdanig beperkt dat in slechts een paar gevallen de remote daadwerkelijk gebruikt kan worden voor de aansturing er van, zodat in de praktijk het gehannes met meerdere afstandsbedieningen zeker niet is opgelost.

Conclusie

De TV is heel eenvoudig in te richten naar je eigen wensen. Beeld, geluid, internet, iPhone, koptelefoon, toetsenbord, harde schijf etc. zijn eenvoudig aan te sluiten. Het beeld is door de NANO-technologie van hoge kwaliteit met uitstekend contrast, heldere kleuren en voldoende snel voor het weergeven van de snellere bewegingen. Ook zonder handleiding intuïtief naar je hand te zetten! Kanttekening is gebruik van verouderde apparaten of oudere films met verouderde codices.

Pluspunten

• draadloze koptelefoon aansluiten
  • voorgeprogrammeerde instellingen
  • Magic Remote
  • NANO-cel technologie met heldere kleuren

Minpunten

• oude apparatuur alleen met adapter aan te sluiten
  • oude films met verouderde codices spelen niet af