Sony XR-55X90J

• Test panel 8.4 jul 2021
Bekijk 33 andere uitvoeringen

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 17 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

Skal-Verd 18-09-2023
Geschreven voor: Sony XR-65X90L

Alle functionalitiet van de PS5 is ondersteund.
De TV stuurt automatisch Dolby Digital+ (DD+) door ARC (niet eARC, dat heeft mij receiver niet), het is niet beter dan eARC maar mijn vorige bravia kon alleen DTS of het oudere DD. Geluid klinkt prachtig en het lijkt alsof de TV elk signaal kan omzetten in DD+, dus zelfs Dolby Atmos wordt geaccepteerd (door de tv, die maakt er vervolgens DD+ van voor de receiver)

Ook super fijn dat ik mijn ziggo kastje volledig kan bedienen, al is het alleenmaar via IR, en voor cijfers en andere knoppen moet je op menu drukken voor extra input knoppen, maar zag dat ik de ziggo go app ook op de TV kan installeren, als dat goed genoeg werkt, zeg ik de kabel tv op en ga ik over op ziggo go.

Het beeld, is echt, haarfijn! Oogverblindend licht! Zeker handig dat je vrij eenvoudig de helderheid kunt verlagen met het quick menu, want met zoveel helderheid kan het oncomfortabel zijn in een donkere ruimte. Wel echt brilliante game ondersteuning, hoewel je dan wel vaak niet de helderheid direct kunt instellen, maar er zijn andere manieren om het minder helder te krijgen (zoals bewegingsverminderaar dat dimt ook het scherm)
En wat je video bron ook is, Sony's upscaling, tone mapping, en verschillende motion settings laten echt een zeer natuurlijk ogend beeld zien.

Wie zich denkt te kunnen gaan storen aan blooming dmv het relatief lage aantal local dimming zones, alleen op opgenomen video van een camera is het zeer duidelijk, in het echt valt het nauwelijks op tenzij je er tijdens donkere scènes echt naar gaat zoeken. Waar je het het meest ziet is bij de aftiteling, maar zelfs dat komt mij absoluut niet storend over.

Al met al, fantastische TV, gekocht met uitstekende inruil deal.

b**l@h**l.com 18-09-2023

Schitterende televisie

Geschreven voor: Sony XR-65X95L

Het beeld is prachtig helder en het geluid doet me mijn soundbar minder vaak aanzetten. Zowel overdag als in de avond een geweldige kijkervaring. Erg gebruiksvriendelijke interface, start snel op.
Het beeld en de kleurenintensiteit zijn geheel naar eigen smaak in te stellen.
Meerdere accounts aan te koppelen zodat iedere kijker zijn eigen favorieten te zien krijgt.
Uitpakken en installeren is erg eenvoudig, aan te raden is dat met 2 personen te doen.

Pluspunten

• Start snel op
  • Iedere gebruiker zijn eigen favorieten
  • schitterende beeldkwaliteit

R**@****p.nl 22-08-2023

Uitstekende TV in een lichtere kamer

Geschreven voor: Sony XR-65X95L

De TV wordt met een standaard geleverd, maar Ik heb hem aan de muur hangen wat met een (universele) beugel. Er zitten al 4 schroeven achterin de TV dus het is eenvoudig te doen.
Instellen vergt wel enig werk, maar goed te doen als je de stappen rustig doorloopt.
Ik moet zeggen dat ik blij verrast ben hoe weinig last ik heb van de lichtinval terwijl de TV vlak bij een groot raam hangt. Ik heb zeer weinig reflectie in het beeld, en zowel donkere als lichte scenes zijn goed in detail te zien. Uiteraard is direct zonlicht van invloed, maar dan nog is het een goed zichtbaar beeld. Ik heb het scherm standaard staan op de instelling 'bioscoop'. Voor mij springen de kleuren bij 'standaard' en en zeker bij 'levendig'' te veel uit het scherm. Maar dat is natuurlijk ook persoonlijke smaak. Wat dat betreft zijn er meer dan genoeg instellingen mogelijk. Met gordijnen gesloten is detail en zwartwaarden bijna gelijkwaardig aan een OLED TV, ik geef door de grotere helderheid de voorkeur aan deze miniLED versie.
Mijn ervaring met geluid van een TV zijn over het algemeen niet zo positief. Hoe anders is dat bij deze Sony TV. Uiteraard kan je niet een gelijkwaardig geluidbeeld verwachten als met een goed soundbar of met een surroundsysteem, maar voor een goede geluidbeleving is het niet noodzakelijk.
Kom ik op het punt dat ik de TV wil aansluiten op een surroundsysteem (Receiver). Ik kreeg telkens na ongeveer 10 seconden de melding communicatiefout waarna er weer terug geschakeld wordt op de TV-speakers. Uiteindelijk blijkt dat de TV niet met mijn receiver overweg kan (ARC/9 jaar oud). Met een geleende receiver van 1 jaar oud (eARC) werkt alles als een zonnetje de receiver wordt automatisch herkend en je hoeft niets handmatig in te stellen.
Omdat het hier een Google TV is werkt het installeren van apps als een Chromecast (ook Google TV)
Uiteraard werken deze zonder problemen.
Conclusie is dat ik deze televisie van Sony zeker aanbeveel,

Pluspunten

• Helderheid
  • eenvoudig op te hangen
  • Zeer goed geluid
  • Hoge detaillering, ook in zwart

Minpunten

• eerste keer instellen kost wat tijd
  • samenwerking oudere (ARC) receiver

Veronica 22-08-2023

Mooie tv!

Geschreven voor: Sony XR-65X95L

Wij mochten deze tv testen.
Na een wat lastige start omdat niet alles meteen samen wou werken met de tv (songs en ziggo)
Een hele fijne en mooie tv.
Het beeld is super scherp en de mogelijkheden zoals apps en beeld aanpassingen zijn geweldig.
Wij zijn er super blij mee!

Pluspunten

• scherp beeld
  • veel apps
  • mogelijkheden
  • Gamen met de ps5

ashleyp 21-08-2023

Wauw, wat een tv!

Wat een top televisie!

Bij de levering was het even een verbazing hoe groot de tv is aangezien mijn oude tv veel kleiner was. Eenmaal opgezet is en blijft het natuurlijk een groot zwart vlak in je kamer maar hete design is ontzettend mooi. Mooie slanke pootjes, geen dikke rand meer om het scherm en zelfs aan de achterzijde is gedacht.
Over de kabels zitten afdekkapjes zodat zelfs de achterkant er mooi afgewerkt uit ziet.
Het opzetten van de tv is wel met 2 personen aan te raden aangezien de tv ontzettend zwaar is.

Het gebruik is super makkelijk en fijn. Het installeren wijst zich vanzelf en gaat super makkelijk. Binnen een paar minuten ben je daar doorheen en kan het tv kijken gaan beginnen.
Ik ben van de oude tv gewend dat ik bij het scrollen van de apps nogal wat haperingen heb en bij bijv. youtube het even duurt voordat alle thumbnails van de filmpjes zijn geladen.
Ik was dan ook enorm blij toen ik merkte dat bij deze tv alles soepel verspringt en direct laad. De apps glijden makkelijk door het beeld heen.
Het beeld zelf is ook heel helder en de kleuren zijn fantastisch.
Vooral het gamen is een ervaring. Nu is dit sowieso al ontzettend gaaf op zo een groot scherm maar de mooie kleuren en beelden maken de beleving nog intenser.

Ik geef de beoordeling niet de volledige 10 sterren omdat ik toch een kritiekpuntje heb, namelijk het geluid,
Voor deze prijsklasse had ik veel beter geluid verwacht. vooral ook omdat ze het geluid ook aanprijzen als een van de sterke punten.
Helaas vind ik het geluid nogsteeds het standaard, wat schellere tv-geluid.
Misschien ben ik ook te veel verwend door het volle geluid van mijn muziekboxen waar ik normaliter muziek mee luister.
Begrijp me niet verkeerd, voor tv en serie kijken is het zeker weten prima! Maar voor die echte ervaring met gamen, of voor de momenten waarop je via de tv muziek wilt luisteren vind ik het minder dan ik verwacht had.

Pluspunten

• prachtige beeldkwaliteit
  • spraakgestuurd
  • soepele bediening
  • veel apps

Minpunten

• Geluid wat ondermaats voor de prijs
  • zware tv

AnitavanderLugt 18-08-2023

Grote tv

Geschreven voor: Sony XR-65X95L

De tv zat in een grote doos en niet voor niets. De tv is ook groot. Maar eerlijk gezegd went dat heel snel. Als ik in de winkel zou kiezen, had ik niet voor dit formaat gekozen. Nu de tv eenmaal staat, vind ik het helemaal geweldig. Het beeld is mooi, zuiver en scherp. De kleuren zijn prachtig. De tv is groot en zwaar. Ophangen aan de muur is daardoor wat lastiger. In ieder geval de beugels goed in de muur bevestigen. Ophangbeugels zitten er niet bij. Het instaleren ging snel en makkelijk.
Ik beveel dit product zeker aan. Ga je in de winkel kijken en denk je, goh wat groot. Geloof me het is echt de moeite waard. De afstandbedieningen zijn duidelijk. Op 1 kan je direct kiezen voor Netflix, You Tube, prime video, Disney+, Bravia Core en Chrunchyroll. Op you tube heb ik een filmpje bekeken in de 8K kwaliteit. Het beeld is schitterend, alsof het in je woonkamer is. Ik ben meer dan tevreden.

Pluspunten

• Mooi beeld
  • Goed geluid

Minpunten

• Lastig om op te hangen

MvGD 18-08-2023

Geweldig!

Geschreven voor: Sony XR-65X95L

Levering was in een enorme doos, maar daar was over nagedacht.
Gemakkelijk uit te pakken, pootjes er onder en met 2 personen op zijn plek zetten.
Wow wat is hij groot. Van 40 naar 65 inch is wel een gigantisch verschil.
De achterkant kan mooi afgewerkt worden met de bijgeleverde paneeltjes.
Aansluiten op alle randapparatuur is zo gebeurd.
Mooi helder en scherp beeld. Weinig weerspiegeling als de zon in de kamer schijnt.
Mooie contrasten met het mini-LED scherm.
Helder en mooi geluid.
Al met al een geweldige televisie die zijn geld zeker waard is.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Nog ontdekken

BasSchoren 18-08-2023

Geweldige TV

Geschreven voor: Sony XR-65X95L

Ik ben aangenaam verrast door de prestaties van de Sony Mini LED televisie. Ik had van tevoren niet verwacht dat de helderheid en beeldkwaliteit zo indrukwekkend zouden zijn. Tijdens avondlijke films met heldere scènes krijg ik bijna het gevoel dat ik me in de film zelf bevind.

Dankzij de meerdere dimzones in het scherm kan de tv een enorm contrast creëren. Zwart is echt diep zwart en het licht van kaarsen straalt helder en levendig. Mijn tv staat naast een groot raam waar 's avonds de zon op schijnt. Met mijn vorige tv was het lastig om iets op het scherm te zien wanneer de zon scheen, vooral bij donkere scènes. Maar met de Sony tv is dat probleem verdwenen. De helderheid van het scherm is ruimschoots voldoende om met het zonlicht om te gaan.

Ik heb de tv enkele dagen zonder soundbar gebruikt en ik moet zeggen dat Sony echt goed werk heeft geleverd wat betreft geluidskwaliteit. Voor dagelijks tv-kijken en het volgen van het nieuws is het geluid zeker beter dan bij de meeste andere tv's. Maar als je een meer meeslepende ervaring wilt bij films of muziek, dan is het waarschijnlijk toch nodig om een soundbar met subwoofer aan te schaffen.

Voor mij staat deze Sony Mini LED tv echt bovenaan wat betreft kwaliteit. De beeldverwerking van Sony overtreft die van de concurrentie, en zelfs YouTube-video's of eenvoudige tv-programma's zien er fantastisch uit op het scherm.

De Google TV-interface waarmee de Sony tv werkt, heeft alle apps die je nodig hebt en werkt soepel en zonder enige haperingen. Kortom, ik ben zeer tevreden met mijn keuze voor deze televisie.

Pluspunten

• Helderheid
  • Geluid
  • app aanbod

Mano S. 16-08-2023

Aangenaam verrast!

Geschreven voor: Sony XR-65X95L

Het oog voor detail en de kwaliteit van het toestel kwamen bij het uitpakken al naar boven. De TV zit mooi verpakt met duidelijke instructies en heeft zelfs een beschermende folie op de randen om ervoor te zorgen dat je nieuwe TV zonder beschavingen op de TV kast of aan de wand geraakt. Ook het design van de achterkant van het toestel heeft de nodige aandacht gekregen. Alle kabels kunnen netjes weggewerkt worden met verschillende paneeltjes. Eenmaal vastgeklikt zie je er niets van door het mooie patroon dat toegepast is.

65” is groter dan ik verwacht had, maar zeker niet in de negatieve zin. Het zorgt voor een meeslepende kijkervaring. Beeld- en geluidskwaliteit zijn top. Het scherm is super helder en toont mooi schakeringen tussen lichte en donkere delen van een scène. Het heeft ook een eco modus waarmee het scherm snel minder helder kan maken en wat kan uitsparen op de rekening. 120 Hz is ook mooi meegenomen voor snelle actie en gewoon om een rustigere kijkervaring voor de ogen te hebben.

De keuze voor Google TV is zeer positief. De installatie had wel wat veel stappen (meerdere terms & conditions om te accepteren), maar daarna heb je ook wel wat. De UI is heel responsief en vele apps zijn beschikbaar voor het Google TV platform. Je krijgt ook mooi voorstellen over al je streaming diensten heen op het homescherm, waardoor je niet door elke app apart moet gaan zoeken. Super handig! Bij de aankoop van de TV krijg je ook 24 maanden gratis Bravia Core cadeau. Dit is de Sony streaming dienst die nog een hogere kwaliteit 4K materiaal aanbiedt dan andere streaming diensten. Daarnaast heb je ook 10 credits om nieuwe films te kijken op hun dienst. Ik heb deze dienst nog niet kunnen testen, maar registratie voor de dienst was alleszins supervlot. Al bij al een super toestel dat zijn premium prijskaartje waard is!

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Prijs

Rhox1979 15-08-2023

Schitterende televisie

Geschreven voor: Sony XR-65X95L

Sinds 2 weken hebben we de Sony XR-65X95L, een 4K mini-led televisie van Sony.

Installatie:
De grote doos was erg gemakkelijk ontwikkeld om de televisie goed te beschermen en om deze gemakkelijk uit te pakken. Een kleine handleiding om de televisie snel gebruiksklaar te krijgen is meegeleverd en op zich duidelijk genoeg.
De televisie kan via de bijgeleverde pootjes op verschillende manieren geplaatst worden. Wij verkozen hem meteen aan de muurbeugel te hangen.
De achterzijde van de televisie is dmv panelen mooi egaal afgewerkt.
Eens aangesloten op alle randapparatuur, stelt de televisie zich snel zelf in, zonder dat je te veel zelf moet opzoeken.

Gebruiksgemak:
Deze televisie is voorzien over alle gebruikelijke aansluitingen.
Werkt zelf op de nieuwste Google TV interface.
Er zijn ook 2 afstandsbedieningen bijgeleverd, die goed en stevig aanvoelen.
Instellingen wijzigen (en er zijn vele keuzes bij deze premium televisie) is erg intuïtief.

Geluid:
Wat ons eerst opviel, was het geluid dat 'uit' deze televisie kwam.
De televisie kalibreert de 6 speakers, die uit het beeldscherm komen, zelf adhv de afstandsbediening.
Voor ons was het een uitstekend geluid, duidelijke meerwaarde voor deze televisie.

Beeld:
Het mini-LED scherm geeft de contrasten mooi weer, voor LED zelfs een duidelijk en mooi zwart.
Tevens is er ook weinig weerspiegeling te zien, zelfs in een goed (daglicht) verlichte kamer.
Het beeld is scherp, helder en kwalitatief uitstekend in orde.
Ook in te stellen adhv wat er op het scherm te zien is (film, gaming, levendig,...).

Streaming:
Via het Google TV smart platform is er een groot aanbod aan streaming apps. Die je met de bijgeleverde afstandsbediening snel kunt raadplegen: Netflix, Disney+, Amazon Prime Video, ...
Een mooie surplus bij deze televisie: je krijg 2 jaar gratis toegang tot Sony's Bravia Core.

Gaming:
Wij hebben deze televisie vooral ook voor de PlayStation 5 aangeschaft.
De HDMI 2.1 toegang met 4K/120 fps, een variabele vernieuwingsfrequentie (VRR) en een automatische lage-latentiemodus, zorgen voor vloeiende en heldere bewegingen, voor een uitstekende gameplay.
De televisie schakelt zelf over naar deze 'game' modulus.

Conclusie:
Deze premium televisie uit het Sony mini-LED gamma beschikt over alle moderne technieken.
Die visueel een prachtig beeld voorschotelt met prima geluid.
Enige minpuntje: design aan de onderzijde valt een beetje tegen, een mooi afgewerkt minimale frame, waaronder nog een (speaker)bar onderaan uitkomt.

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Prima geluid
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Nog te ondervinden

Richard 14-08-2023

Subliem.

Geschreven voor: Sony XR-65X95L

Op de afgesproken dag kreeg ik een anonieme telefoontje of ik thuis was. Nou ik snap waarom dat ze belde hoor wat een doos en behoorlijk aan het gewicht. Eenmaal op de plaats van bestemming de doos open gemaakt om te kijken of ik de ophang beugel kon overzetten van de oude tv zodat ik niet langer hoefde te wachten voor het bekijken van de mogelijkheden en zo nieuwsgierig naar het beeldkwaliteit. De beugel past, hopa gelijk er op gemonteerd wat zeer makkelijk te doen was en tegen de muur aan. Eenmaal alles aangesloten te hebben de tv aangezet moesten we een aantal stappen doorlopen om de tv optimaal te laten functioneren de geluid bepaling was zeer apart dat ging met tonen die weerkaatste zodat de tv weet om wat voor ruimte het ging. ( de hond vind dit niet zo heel erg leuk). Eenmaal alle stappen doorgelopen te hebben kon hij aan om wat te zien en horen. De eerste 5 minuten met open mond, wat een verschil met een oudere curved tv zeg. De kleuren zo mooi geen overlopen van kleuren maar gewoon scherpe lijnen en dan het zwart is echt zwart als dacht je dat bij de oude tv ook maar dat is dus niet zo als je dit zien verbluffend. Het geluid is zeker goed te doen en zeker voor het type platte tv ook kan je dit natuurlijk helemaal naar je eigen hand zetten net zoals het beeld. Wel moet ik zeggen als je een soundbar gewend bent is dat toch net iets voller qua geluid dus ga ik een mooie aanbieding in de gaten houden voor een mooie Sony soundbar zodat deze optimaal afgestemd zijn op elkaar. Dan hebben we het menu nog amai wat een mogelijkheden zitten daar op zeg je kan er zelf een app opzetten als die behoefte er is en er zitten al standaard veel leuke dingen op te veel om allemaal op te noemen. Ik ga nu nog verder onderzoeken wat ik nog meer uit deze verbluffend Sony bravia xr kan halen. Deze tv is geen aanrader het is een MUST.

Pluspunten

• Mooie formaat
  • Scherp beeld
  • Mooi slank model

Minpunten

• Afstandsbediening
  • Nog niet ontdekt

Luctor 11-09-2022

Top product

Geschreven voor: Sony XR-65X90K

Wij vinden het een super mooie tv, het geluid en het beeld zijn echt beter dan dat wij hadden verwacht. Alleen bij het overschakelen gaat het geluid van de soundbar niet automatisch mee en dit vinden wij erg jammer. Het is verder een top tv om te gamen op de PlayStation 5.

Sergej Lojko 07-09-2022

Mooie TV met flink prijs kaartje

Geschreven voor: Sony XR-65X90K

Ik heb deze televisie een aantal weken mogen testen. Bij de setup heb ik gebruik gemaakt om de TV in te stellen als een Google TV. Dit ging vrij vlot en vanzelf sprekend. Helaas had ik hierbij wel een probleem om een connectie te krijgen met mijn 5GHz WiFi. Om het op te lossen heb ik later de 2.4GHz aangezet op mijn router en hiermee kon ik wel verbinding krijgen. Op internet heb ik gelezen dat dit een Sony kwaal is die bij verschillende Bravia TVs te vinden is. Na verloop van tijd heeft de TV wel een connectie gevonden met de 5GHz zonder dat ik hier iets voor veranderd heb.

Het beeld kwaliteit is zoals ik van Sony gewend ben: heel goed. Kleuren zijn sprekend en de TV kan helder genoeg. Ook de zwart waardes zijn erg goed voor een LCD televisie. Je ziet wat blooming rondom heldere vlakken met een zwarte achtergrond, maar dit is niet storend.

Het geluid van de TV is boven normaal goed. Het lijkt uit het scherm te komen en de bassen zijn meer aanwezig dan bij andere platte televisies.

Ik vind het een prima TV waarvan ik de prijs toch wat aan de hoge kant vind voor een LCD televisie dat niet bij de aller hoogste top hoort.

Pluspunten

• Kleuren
  • Zwart waarden
  • Geluid erg goed voor een platte TV

Minpunten

• Moeite met 5GHz WiFi
  • Prijs

Karolina 06-09-2022

Prachtig tv

Geschreven voor: Sony XR-65X90K

Wat een prachtig tv ik heb nog nooit een 65” gehad. Maar wat een prachtig heldere beeldkwaliteit. De tv reageert super snel en geeft je veel mogelijkheden alle streaming diensten kun je op deze tv te kijken. Het was even puzzelen met de twee afstandsbedieningen maakt voor mij niet nodig is liever zou willen hebben. De Sony tv is erg klantvriendelijk en makkelijk in gebruik.
Een van de televisie is mooi hij is groot plat en mooie twee zwarte pootjes van die je zelf kan kiezen of je ze helemaal aan het einde of meer in het midden wil installeren.
Het is een lust voor je ogen om tv te kijken ze wel geluid afspeelt geven alle films en series tot leven. Ik heb een grote woonkamer meer dan 5 m lang en dit is de eerste televisie die groot genoeg is om lekker tv te kijken.

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik
  • Scherp beeld
  • Prima geluid

Minpunten

• 2 afstandsbediening

L**************@g******** 05-09-2022

Goede kwaliteit voor een mooie prijs

Geschreven voor: Sony XR-65X90K

Ik heb nog nooit een 65" TV gehad, en ik was onder de indruk van de beeldkwaliteit van deze TV. Deze TV deed me twijfelen aan de geluidskwaliteit van mijn eigen televisie. Ik had geen surroundsysteem nodig - het geluid was helder, scherp en warm tegelijk.

Ik vond het geweldig hoe eenvoudig het was om de TV in te stellen en verbinding te maken met al mijn Google-services via het Android TV-besturingssysteem. De TV startte heel snel op en apps laden snel.

Ik heb alle seizoenen van Game of Thrones op deze tv bekeken - dit was een geweldige keuze! In donkere scènes had ik echter soms last van “licht bleeding” - licht dat van de ondertitels naar de rest van het scherm door bloed. Dit stoorde me helemaal niet, maar kan vervelend zijn als je super detail georiënteerd bent.

Ik vond het vooral erg fijn dat er 2 afstandsbedieningen bij de tv zaten. 1 normale afstandsbediening, en 1 met sneltoetsen voor streamingdiensten. Vooral van de laatste heb ik veel gebruik gemaakt.

Als je een PlayStation 5 hebt, zou deze aankoop een no brainer moeten zijn! Wat een geweldige ervaring! Prachtig beeld en geluidskwaliteit alsof apparaten voor elkaar gemaakt zijn

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Android tv

Minpunten

• Light bleeding

Wim 8745 31-01-2022

Kwaliteit voor een mooie prijs!

Geschreven voor: Sony XR-55X94J

Sony heeft de tv slim ingepakt. Je tilt de hele doos na het doorsnijden van 2 bandjes, geheel over het scherm weg en de tv blijft dan mooi staan. Daarna kan je de pootjes monteren, in het begin was het wel even lastig om dit te doen, maar na bestudering van de gebruiksaanwijzing, een makkie.

Na aansluiten HDMI en netsnoer, alles op zijn plaats gezet. Inschakelen en de instructies volgen. Dit gaat erg eenvoudig en ook aansluiten op Wifi is geen probleem. Het beeld is prachtig scherp en juist van kleur.
Hier hoef je dan ook weinig aan te doen. Het geluidsvolume echter is per zender nogal erg verschillend, ondanks dat je dat automatisch kan laten regelen. Geluidskwaliteit vinden wij prima wat je ook nog kan aanpassen per thema.

Voor de gamers is de 100 herts en 4K een uitstekende keuze. Wij hebben dat nog niet uitgeprobeerd, maar gaan dat binnenkort wel doen met een X-box. Verder is het heel handig dat je met een druk op de knop naar you-tube, Netflix, Disney of Prime video kan gaan. Super handig! Met de afstandbedienning kan ook nog andere apperaten bedienen, zoals bv een tv-tuner.

Nadeel is wel dat hij niet helemaal uit te schakelen is, blijft altijd stand-by. Dit i.v.m. brandveiligheid en energie gebruik.
Conclusie. Wij zij erg teveden.

Pluspunten

• Beeld
  • Geluid
  • Gamen
  • Afstandsbediening
  • Mogelijkheden

Minpunten

• Geluidsverschil zenders
  • Stand-by

JBBrouwer 10-08-2021

Zeer slimme TV met goede beeldkwaliteit

Review Sony BRAVIA XR-55X90J

Uitpakken en installatie

Wat als eerste opvalt is de flinke doos die binnenkomt, goed teken, dat betekent dat de tv goed verpakt en beschermd is.
De manier waarop de doos over de televisie is geschoven vind ik en erg slimme manier van uitpakken. Met dergelijke grote schermen is het altijd even extra opletten. Door de doos van de basis omhoog te schuiven blijft de televisie staan in de stevige piepschuim basis. Hierdoor kon ik makkelijk in mijn eentje de televisie oppakken en neerleggen om de beide pootjes te bevestigen.
De ingangen zijn netjes naar de zijkant gericht en goed gelabeld zodat je geen twee keer hoeft te kijken waar de kabels die je nodig hebt in moeten. Wat ik wel een nadeel vindt van dit soort pootjes (twee hele smalle pootjes vlak bij de hoeken) is dat kabelmanagement erg moeilijk is om goed weg te werken. De pootjes zijn te smal om daar een aantal dikke kabels achter weg te werken. Aangezien ik er meerdere apparaten op wil aansluiten is het onzichtbaar wegwerken van de kabels moeilijker. Wel slim is dat de ingangen en stroomkabel verdeeld zijn aan beide kanten van het scherm, hierdoor heb je meer kans om de kabels langs de pootjes te geleiden.

Software-installatie gaat erg vlot, hele goede begeleidende stappen in de software, meteen een software update ook. De begeleidende software die je langs alles van de Google en Bravia software laat lopen is voor iedereen denk ik zeer goed te doen. Meteen enkele apps zoals Netflix en YouTube geïnstalleerd. Ik heb de televisie aan mijn wifi netwerk verbonden en dat ging vlekkeloos, de snelheid van de verbinding viel zo mee dat ik heb besloten er geen UTP-kabel in te steken. Geen haperingen of buffering problemen bij streamen op 4K. Dit hangt natuurlijk ook een beetje af van hoe goed ieders wifi netwerk is opgebouwd.

Het beeld is erg helder, voor mijn smaak veel te, maar dat is vaak met fabriek afgestelde schermen. Zonder verder aan de instellingen te hebben gezeten, gelijk maar even wat 4K content gestreamd en ik moet zeggen chappeau! Ondanks het wel erg felle witte delen, erg mooi beeld al.

Design

Het design van het hele scherm bevalt zeer goed. De pootjes vind ik qua styling erg mooi, alleen het nadeel is het wegwerken van alle kabels die ik aangesloten heb.
Zeer smalle randen, dat is echt een wereld van verschil tegenover onze eigen tv. Het scherm is voor onze opstelling misschien net een tikkeltje te groot, maar de beeldkwaliteit is zo mooi dat het niet vervelend is.

Eerste gebruik

Na de eerste software update en wat apps die ik gedownload heb valt vooral de snelheid van de tv op. Het schakelen van bijvoorbeeld een HDMI-ingang naar Netflix, YouTube, Pathé thuis, gaat zo ongelooflijk snel dat me het verbaasd. In goede zin dit natuurlijk, elke opdracht gegeven via de afstandsbediening wordt zonder enige vertraging uitgevoerd.
Aangezien in dit huis het meeste wordt bestuurd met mijn Logitech Harmony Elite afstandsbediening, heb ik in de software meteen de tv ingesteld. Ook hier geen enkel probleem ondervonden. TV reageert net zo snel en accepteert iedere opdracht die de Harmony doorgeeft.
Het toevoegen van een Google-account en daarmee alle toestemmingen etc. is ook erg goed ingeregeld. Een bevestiging op de telefoon en de tv logt in, fijn dat ik dan op Youtube meteen alle content die ik graag zie compleet heb.

Beeldkwaliteit

Beeldkwaliteit zo uit de doos vind ik goed. Helderheid veel te hoog om rustig naar het scherm te kijken, maar dit is ook een persoonlijke voorkeur. De kleuren zijn niet overdreven zoals sommige schermen soms laten zien. Heel natuurgetrouw zo op het oog.
Contrast super, enorme verschillen tussen zwart en witte delen in bepaalde scènes, bizar om te zien dat het in één beeld zo kan verschillen.
Zwarttinten in donkere scènes is echt zwart, als er wat spiegeling is overdag is het soms een beetje te donker bijna om goed te volgen. Maar dit is in de avond zonder zon wat naar binnen schijnt weer geen probleem. Het geeft donkere/spannende scènes soms echt een sinister beeld, en dat is super!
Wat wel opvalt is dat bij hele heldere beelden/scènes er in de hoeken duidelijk een vermindering van de helderheid zichtbaar is, ik stoor mij daar persoonlijk wel een beetje aan. Het omlaag zetten van de overall helderheid maakt het wel iets minder zichtbaar, echt weg krijg ik het niet.
Aangezien wij echt recht voor de TV zitten heb ik geen last van kijkhoeken of vermindering van de kwaliteit i.v.m. schuin naar het scherm kijken.

Beeldkwaliteit na afstellen/kalibreren

Na het op het oog wat bijstellen van de instellingen was ik al zeer te spreken over het scherm en de kwaliteit van de getoonde beelden. Na twee weken kon ik het toch niet laten om het scherm te kalibreren met mijn X-ryte meter.
Wat mij echt opviel is dat er tijdens het meten maar hele kleine aanpassingen nodig waren om hem echt kleurecht te krijgen. Helderheid te hoog, iets te veel blauw maar dat was het eigenlijk ook echt. Dat heb ik alleen nog eerder meegemaakt met professionele studio beeldschermen. Ik was hier dus zeer door verrast en heel blij mee.

Na een controle ronde van de kleuren die ik standaard op schermen hier in huis doe, bevestigde de resultaten dat ook. Keurig Sony! Erg netjes.

Geluidskwaliteit

Geluid en dunne schermen, ja daar kan ik kort over zijn. Gebruik ik niet en zal nooit zo mooi en vol zijn als een goed afgesteld audiosysteem. Aangezien ik nog nooit gebruik heb gemaakt van speakers van televisies kan ik er ook niet zoveel over zeggen.
Ik vind het voor een praatprogramma/nieuwsuitzending nog best goed te doen, maar een spannende serie of film ga ik niet eens proberen.
Dus voor het standaard tv kijken prima geluid, maar niet te vergelijken met een audiosysteem.

Apps

Zoals eerder in deze review beschreven, alle apps die ik verwacht zijn beschikbaar. Ze reageren erg snel en starten zonder enige hapering op. Dat er ook een Philips-Hue app is maakt het wel echt een onderdeel van onze smart woning setup.
Van Pathé thuis tot Netflix alles werkt zonder problemen.
Alles wat ik van een smart TV verwacht en meer.

Bediening

Bediening van de televisie is verassend goed. Wat ik vooral mooi vind is de begeleidende stappen die in de software zijn verwerkt, hierdoor kan iedereen deze televisie instellen.
Snelkoppelingen naar favoriete instellingen of apps zijn makkelijk te maken en zo hoef je nooit helemaal door het menu te zoeken als je een instelling vaak aanpast.
De combinatie van een goede TV en onderdeel zijn in een smart huis setup maakt het een echte waardevolle en leuke toevoeging.

Instellen als smart device

Zoals al even eerder vermeld, de Google-software, Philips Hue toevoegingen maken het echt een slimme televisie. Het streamen vanaf een Apple device en een Android device gaan zeer vlot en zonder ingewikkelde setup of instellingen. Kijk je een YouTube filmpje op je iPad? Na twee klikken kijk je verder op de televisie, hetzelfde geldt voor mijn Android toestel.

De integratie met Google-assistent is echt fantastisch!
Het feit dat er een microfoon in de afstandsbediening zit is geniaal gewoon, knop indrukken en start YouTube of Spotify op met mijn content. Ik kan de verlichting in huis aan/uit zetten of dimmen tijdens een film. Lange zoekopdrachten kan ik inspreken i.p.v. irritant typen op een afstandsbediening.
Streamen van mijn slimme camera’s kan zelfs, wat een genot en een luxe zeg.

Ik heb deze televisie met groot plezier mogen testen, ben oprecht verrast door de kwaliteit en alle slimme toevoegingen!

Pluspunten

• Slimme functies
  • Apps mogelijkheden
  • Goed overzichtelijk menu
  • Begeleide toegang voor instellingen
  • Microfoon in de afstandsbediening

Minpunten

• Pootjes moeilijk kabels achter verstoppen
  • Geluid niet optimaal filmplezier

John 29-07-2021

Mooie tv, mooi beeld en gebruiksvriendelijk

Geschreven voor: Sony XR-55X90J

Ik heb dit product een aantal weken mogen testen. Erg leuk om te doen.

Laat ik beginnen bij het uitpakken van het product.
Dit product uitpakken is het handigste om dit met zijn tweeën te doen.
Niet dat het apparaat zwaar is, maar hij is toch redelijk breed.
Het uitpakken gaat makkelijk aangezien je de kartonnen doos omhoog kan tillen, waardoor je niet de hele tv vanaf de bovenkant eruit hoeft te tillen.

Daarna is het een kwestie van de tv op het stroom/spanning aansluiten en de tv kan aangezet worden.
Je word vervolgens begeleid door de installatie, waarbij de tv gaat kijken naar actieve apparaten die op 1 van de 4 HDMI poorten aangesloten zijn.

Een aantal applicaties zijn reeds standaard geïnstalleerd, er zijn nog een aantal applicaties beschikbaar, maar hiervoor dien je eerst met je Google account in te loggen of deze aan te maken.
Als je dit gedaan hebt, dan kunnen deze ook gedownload worden.

Het zelfde geldt om gebruik te maken van de Bravia Core streaming dienst, hiervoor is ook een account benodigd, maar hier kom ik later nog even op terug.

Beeldkwaliteit:
De beeldkwaliteit van de tv vond ik mooi, maar niet veel mooier dan andere tv's in deze prijs range.
Het beeld was mooi scherp en toonde ook heldere kleuren.
Als het licht op de tv viel, met zonnig weer, weerkaatste dit wel behoorlijk.
Vanuit meerdere invalshoeken was het beeld prima te zien.
Ik heb de tv ook in de slaapkamer getest, in het donker gaf de tv ook mooi beeld en kwamen de kleuren mooi naar voren. Met daglicht waren de kleuren ook goed te zien.

Geluidskwaliteit:
Zoals bij vele LED tv's moet je niet veel verwachten van de geluidskwaliteit.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik behoorlijk kieskeurig ben qua geluid.
Volg je een praatprogramma dan is het geluid prima.
Maar kijk je bijvoorbeeld een film of ben je naar een muziekprogramma aan het kijken dan vind ik een audio systeem (soundbar of ander systeem) naast de tv wel een must.

BRAVIA CORE – streaming service Sony:
Voor deze service heb je een account nodig. Het aanmaken is niet heel moeilijk en kan gewoon op de tv plaatsvinden. Eenmaal dat het account is aangemaakt kan je gebruik maken van de dienst. Hier is een diversiteit aan content aanwezig. Ook 4K materiaal.
Als ik kijk naar het aanbod, vind ik dit ten opzichte van andere streamingdiensten wel tegenvallen.
De kwaliteit van het beeldmateriaal zag er wel goed uit.

De tv is over het algemeen makkelijk in gebruik, al moet ik zeggen dat ik de menustructuur van mijn eigen tv persoonlijk prettiger vind.

De afstandsbediening ligt prettig in de hand en heeft voor een aantal streamingdiensten toetsen aanwezig, waardoor je deze snel kunt starten.
Wel had ik het idee dat je de afstandsbediening goed op de tv moest richten, wil je goed contact krijgen met de tv.

Het WiFi gedeelte van de tv werkte niet altijd even lekker. Geprobeerd een aantal keer te streamen met de Ziggo Go app, maar de verbinding werd regelmatig verbroken.

Het design van de tv ziet er mooi uit, alleen vind ik wel dat de tv behoorlijk snel en makkelijk stof aantrekt op de buitenranden.

Pluspunten

• 4X HDMDI
  • Makkelijk uit te pakken
  • Makkelijk te installeren
  • Sneltoetsen op afstandsbediening streamingdiensten

Minpunten

• Trek veel stof aan
  • Reflecteert met veel licht
  • WiFi niet stabiel

Ellis 28-07-2021

Sony XR-55X90J 2021

Geschreven voor: Sony XR-55X90J

De beeldkwaliteit van deze tv is voldoende. De TV kan erg helder, en het beeld is prima scherp. Om het contrast te verhogen wordt er gebruik gemaakt van ‘local dimming. Dit houdt in dat de backlight dimt in de gebieden waar donkere (zwarte) kleuren getoond worden. Helaas werkt dit niet goed. In donkere scenes wordt de backlight feller gezet voor bijvoorbeeld de ondertiteling. Dit zorgt voor een aanzienlijke gloed in het scherm.
Tijdens de installatie heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van de Google Home App om de tv in te stellen of om dit echt op de tv zelf te doen. Dit is misschien even wennen maar persoonlijk vonden wij ontzettend handig, aangezien het voor ons sneller ging dan door de afstandsbediening te gebruiken.
De afstandsbediening heeft vier sneltoetsen, deze zijn ontzettend handig als je gebruik maakt van streamingsdiensten, want deze zijn van streamingdiensten die best veel gebruikt worden, namelijk YouTube, Netflix, Disney+ en Prime Video. Daarnaast kun je, omdat dit een Google (Android) TV is, veel verschillende apps installeren.
Het geluid van de televisie is prima, maar bij het kijken van films en series merk je wel snel dat er een goede bas ontbreekt. Dit was voor ons niet heel storend, maar is wel iets om op te letten. We hebben daarnaast ons eigen geluidssysteem gebruikt. Een Sony DAV-SC8. We hebben deze via de optische aansluiting aangesloten. Helaas kunnen Sony TV’s geluidssystemen geen commando’s voor bijvoorbeeld het volume naar optische geluidssystemen sturen. Via HDMI kan dat wel.

Pluspunten

• Helder beeld
  • Snelknoppen op afstandsbediening
  • Makkelijk te installeren

Minpunten

• Geen goede bas
  • Volume niet aan te passen via optische poort
  • Local dimming glow

Bart Meuffels 27-07-2021

Kwaliteit en gebruiksgemak hand in hand!

Geschreven voor: Sony XR-55X90J

Sinds enkele weken mag ik met mijn gezin genieten van deze super TV, waar wij allen erg enthousiast over zijn! Gebruiksgemak ten top, zelfs voor de kids! Bij het ontbreken van een smart TV gebruikte ik eerder een gaming console voor het benaderen van streaming diensten. Die heb ik echter de afgelopen tijd amper nog benut, nu ik via deze TV de meest gebruikte diensten onder diens eigen knop op de afstandsbediening heb. Niet alleen films en series zijn zo snel benaderbaar, ook het bedienen van mijn TV-ontvanger (via het scherm, eenvoudig in te stellen!), gamen (bekende consoles worden herkend en met naam weergegeven), muziek streamen en synchrone weergave van mijn telefoon / tablet (hoewel niet optimaal vloeiend) zijn makkelijk toegankelijke opties waar ik erg blij van wordt. Het home menu brengt alle apps (inclusief suggesties) netjes bij elkaar.

Even terug naar de aankomst van de TV: die werd bezorgd en voor ons geïnstalleerd. Dat bleek achteraf gezien in alle eerlijkheid van weinig meerwaarde: het is slechts een kwestie van de pootjes / standaard aan de TV klikken (twee standen mogelijk) en de TV kon gelijk in gebruik genomen. Instellen en koppelen aan bestaande of nieuw aan te maken accounts (waaronder een app, die echter vrij beperkt is in mogelijkheden) verloopt eenvoudig vanuit de duidelijke en gebruiksvriendelijke installatie procedure, en ook de afstandsbediening biedt volop mogelijkheden. Eén minpuntje: in ons geval blijft de afstandsbediening van de TV ontvanger nodig om deze aan en uit te zetten. Was dat ook nog geïntegreerd geweest, dan had deze weg gekund.

Hoewel de TV qua schermafmeting gelijk is aan onze vorige TV oogt het beeld door de smalle randen gevoelsmatig groter. Ook na de fraaie introductie blijf ik onder de indruk van de scherpte en het contrast van het beeld, Wel is er nog wat sprake van lichtspiegeling van ramen, waarvan ik gehoopt had dat die wellicht geen rol meer zou spelen. Vanuit de instellingen zijn verschillende (specifiek aan gebruik zoals gamen, film kijken etc.) beeldmodi te selecteren, maar een en ander wordt veelal ook al automatisch klaar gezet. Ook over het geluid ben ik over het algemeen tevreden, hoewel de kwaliteit in bepaalde apps minder lijkt (zoals die van de bekende nieuwsomroep) maar dat kan ook gewoonweg aan de app liggen. Al met al gaat kwaliteit en gebruiksgemak hand in hand!

Pluspunten

• Binnen 5 minuten uit de doos en in elkaar gezet
  • Handleiding amper nodig, installatie intuïtief
  • Gebruiksgemak ten top via afstandbediening
  • Beeldkwaliteit, helderheid, contrast super!
  • Geluid en mogelijkheden in bediening prima!

Minpunten

• In- en uitschakelen TV ontvanger niet mogelijk
  • In app geluid niet altijd optimaal
  • Streamen filmpjes telefoon niet altijd vloeiend
  • Weerspiegeling licht in scherm

Jolanda88M 18-07-2021

Prachtige beeldkwaliteit!

Geschreven voor: Sony XR-55X90J

Heel erg blij met deze televisie! Het beeld is énorm goed en scherp en met heel veel functies kun je precies alles instellen zoals je dat zelf prettig vindt: warme kleuren (bioscoopbersie) of wat koeler (levendig).

Ideel: 4 HdMI aansluitingen zijn erg handig!

Het aansluiten van de tv en het internet op de tv, gaat simpel en snel. Daardoor konden we snel gebruikmaken van bijvoorbeeld Disneyplus of Netflix, waarvan ook een aparte app op de tv zit. Je kunt daarheen vanuit het beginscherm of met een knop op de afstandsbediening. We hoeven dus niet meer naar de tv te streamen.

Het enige minpunt aan de tv is het geluid: muziek/achtergrondgeluiden en spraak verschillen dan in geluidssterkte. Hierdoor gebruiken wij liever onze losse soundbar.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Snel aan te sluiten
  • 4 HDmI aansluitingen
  • Alarte apps voor bijv netflix en disneyplus

Minpunten

• Geluidsboxen tv

Review Roy 24-06-2021

Top tv maar koop er wel een dikke soundbar bij.

Geschreven voor: Sony XR-55X90J

Wat een schitterend scherm om te mogen testen. Alles zit erop en eraan. Ik was zelf erg benieuwd naar de gamings mogelijkheden en die zijn er meer dan voldoende kan ik je vermelden. Het beeld is kraak helder en refreshrate is echt top. De duidelijke interface van sony zelf laat je door de menu's heen scrollen of je het al jaren gebruikt. Wel liep ik tegen 1 nadeel aan en dat is als je de HDMI aansluitingen verwisselt. Op de een of andere manier blijft hij dan aangeven dat de juiste kabel ingang niet is gekozen. Na verwijdering van alle ingangen was dit over. Nog een ander nadeel is het geluid. Ze hebben geprobeerd om met meerdere speakers een soort van surround te creeeren. Dat is niet helemaal gelukt. Zodra ik mijn Sonos zet uitzette en overging naar de tv speakers schoten de tranen in mijn ogen. Echt waar besteed wat extra geld aan je geluid. Samengevat echt een top tv waar je naar mijns inziens echt jaren plezier aan kan beleven.

Pluspunten

• design
  • style
  • aansluiting
  • interface
  • kleurbereik

Minpunten

• geluid

RonaldS 20-06-2021

Geweldige televisie! Aanrader

Prachtige tv.
Groot haarscherp scherm.
Wat een beleving om te gamen, op de PlayStation is het helemaal super met deze tv. Zo scherp en realistisch.
De apps op de tv zijn snel en makkelijk te bedienen.
Het geluid is echt goed. Extra speakers of soundbar zijn niet benodigd.
Mooi design met dunne strakke omranding.
Top tv, aanrader!

Pluspunten

• Apps en de snelheid daarvan
  • Haarscherp

C******@f******** 13-06-2021

Scherp en helder de EK tegemoet.

Geschreven voor: Sony XR-55X90J

Wat een genot is het kijken geworden met deze TV. Scherp beeld zeker als je een uitzending in 4K mag bekijken. Ten opzichte van mijn oude TV is dit een verschil van dag en nacht. Dat ligt er zeker niet alleen aan dat hij wat groter is maar zeer zeker aan de nieuwe techniek (K Ultra HD | Full Array LED) die hier gebruikt is. Dat zorgt ervoor dat het contrast in het beeld veel scherper is en verschil van dag en nacht (lichte en donkere delen) echt veel beter tot zijn recht komt.
Installatie was ook erg makkelijk en mijn ziggo next mediabox werd goed herkent door de TV. ZOrg er wel voor dat bij het uit de doos halen je met zijn 2en bent, dan is het echt makkelijk door de wijze van verpakking. Vervolgens de kabels juist insteken (wat niet zo moeilijk is) en je kunt gelijk TV kijken. De apps die erop voor geinstaleerd zijn kun je nog aanvullen met de apps waar jezelf al toegang toe hebt. Nogmaals een genot om TV te kijken en met de WK die in 4K wordt uitgezonden verheug ik mij er zeker op.

Pluspunten

• Uitsekend contfast
  • Makkelijk aan te sluiten
  • Geluid erg goed
  • spraakbedeining en koppeling met Google home

Blokkie 13-06-2021

Mooie tv met helder scherp beeld

Geschreven voor: Sony XR-55X90J

Het is een mooie strakke tv om te zien en het beeld is helder en scherp met een natuurlijke kleurweergave. Ik was bang dat een 55 inch te groot zou zijn voor onze woonkamer, maar het is juist heerlijk om naar te kijken en het formaat went heel snel :). De installatie van de tv was makkelijk en het instellen van apps (Netflix en NPO plus) ging ook zonder problemen. Het geluid van de tv-speakers is prima, maar we gebruiken toch onze soundbar die perfect onder de tv past. Het instellen van de interactive tv box van KPN was ook makkelijk en de tv en de interactieve tv box kunnen met één afstandbediening bediend worden. Het gebruik van apps op de tv is ook fijn, helaas crasht Netflix en de NPO app bij ons tijdens het streamen (na ongeveer 5-10 minuten), dus gebruik ik een chromecast om programma's van deze apps te streamen. Alles samenvattend zijn we tevreden over de Sony XR-55X90J en zouden we hem zeker aan bevelen.

Pluspunten:
– Mooi ontwerp
– Helder, scherp beeld met een mooie kleurweergave
– Bedieningsgemak
– Google tv

Minpunten:
– Netflix en NPO app crasht tijdens het kijken
– Aanschafprijs

Pluspunten

• Ontwerp
  • Beeld
  • Google tv

Minpunten

• Aanschafprijs