LG OLED55G1RLA - Reviews

• Test panel 9 mei 2021

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 54 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

8,9

Erwin 30-05-2021

Prachtige TV. Bevalt heel goed LG OLED55G1RLA

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Dit model kan alleen aan de muur bevestigd worden. Dat kan natuurlijk voor sommige mensen een probleem zijn. Ik vond het een prima oplossing. De meegeleverde beugel is speciaal geschikt voor deze TV. Het toestel zit perfect bevestigd en steekt nog geen 2 cm uit. Daar kan geen universele beugel tegen op. Letterlijk dus zo plat als een schilderij, prachtig! Gevolg is dat de snoeren enz aan de onderzijde van het toestel zichtbaar zijn. Ik vind het persoonlijk jammer dat er geen aparte aansluitbox bij is. Dit maakt het aansluiten van randapparatuur wel wat eenvoudiger.
Nadat je de TV inschakelt krijg je eerste een aantal vragen o.a. land en uiteraard ook de vraag voor WiFi (of Lan) aansluiting. Ik maak gebruik van een Ziggo mediabox om TV te kijken. Ook deze wordt door het menu herkend. De bediening van de ziggo topbox kan dan ook via de LG afstandsbediening gebeuren. Uiteraard wel de meest elementaire zaken. En dan is de LG OLED klaar voor gebruik. Genieten van prachtige beelden.
De beelden zijn dan ook inderdaad fantastisch. En door de OLED techniek zwart is ook echt zwart.
Wat een ervaring. Nu heeft deze LG nieuwe techniek aan boord en dus overdag is de helderheid voor mij prima. Doet niet onder voor mijn oude TV (LCD ong 6 jaar oud). Nu heeft deze TV veel instellingen voor het geluid en zeker voor het beeld. Deze instellingen zijn wel een uitdaging. Geeft mij ook de overtuiging dat dit apparaat echt voor de liefhebber is. Persoonlijk heb ik de ISF Expert (heldere ruimte) daglicht film mode gekozen. En alle andere zaken zoals ruisonderdrukking -filters en sport mode en andere zaken uitgezet.
Nu is deze TV een 4K met HDR en dat geeft mijn Ziggo natuurlijk niet. Netflix geeft dan de uitkomst! En als je dat HDR 4K movie gekozen hebt dan is het pas echt overweldigend. Wat een beeld prachting. En dan komt de Filmmode hier helemaal mooi naar voren. Niet te geloven wat de technologie van vandaag kan bewerkstellen. Ik ben verkocht mijn beste TV ooit!!
Voor de mensen die meer details willen weten. Kijkhoek is voor mij heel goed onder elke hoek goed beeld. Contrast is natuurlijk met OLED perfect kan niet beter zoals al eerder gezegd zwart kan niet donkerder. Kleur weergave is netjes, wat mij betreft is het standaard een beetje overvloedig (te veel verzadigd). Ik zoek nog steeds na 2,5 week naar de mooiste instelling. Wat ik mij afvraag is zou een professionele kalibratie lonen? De toekomst zal het uitwijzen.
Geluid is ongelofelijk goed, zeker als je ziet hoe dun de LG eigenlijk is. Ik was verrast door de bas. Heel netjes. Toch denk aan een sound-bar maar dat is weer voor later, je moet wat te wensen hebben.

Game mode. Nu ben ik zelf geen gamer maar er is een oplossing. Mijn zoon is wel een hardcore speler. Met 2 games-consoles heeft hij zitten spelen. First-shooter games zijn volgens hem maatgevend. Hij was onder de indruk. Geen vertragingen en het beeld (ingesteld game-mode) was heel goed. Nadeel volgens hem het beeld is erg groot. Hij had liever een kleiner beeld. Zo’n groot beeld geeft minder overzicht hij moest meer rondkijken. Maar de kwaliteit van het beeld was heel mooi.

De afstand bediening is prima. Geen IR type maar op RF basis. Radiografisch is handig en je hoeft niet echt te richten op je TV dit in tegenstelling tot IR. (infra-rood) . Indeling is altijd even wennen maar voor mij geen probleem ligt prima is de hand. Dan kan je de TV ook met stem bedienen via afstand bediening. Laat ik zeggen ik gebruik het niet het werkt niet fijn en niet altijd. Nu blijkt het ook afhankelijk van je stem te zijn. Bij mijn vrouw werkt het beter maar die vindt het echt helemaal niks.

Apps De keuze uit apps, het is toch een smart TV, is voor mij voldoende. Youtube en Netflix gebruiken wij het meest en werken zeer goed. Zoals eerder gezegd Neflix geeft perfect beeld. En zijn voldoende apps ook Nederlandse voor handen.

Gallery Design, dit lijkt wel een leuk maar is voor mij een gimmick. Als je dit activeert krijg je mooie beroemde schilderijen incl. lijst als beeld vulling. Mooi hoor een van Gogh aan de muur heb ik altijd gewenst. Maar jammer na een paar seconde wordt dit automatisch vervangen door een andere afbeelding van een schilderij. Dus leuk maar meer dan dit niet.

Samenvattend.
Laat ik beginnen met wat kleine minder goede puntjes. Het start menu ervaar ik niet als handig. Van mij mag dat weg. Een handleiding zit verstopt ergens in het menu van de TV. Wel handig voor de producent en het bespaart veel papier maar ik vind het niet handig. En kabels aansluiten, mijn oude TV had een los kastje zodat er 1 kabel naar de TV liep dat zou ik ook wel wensen.
Maar dit zijn geen deal-breakers . Het is een prachtige TV technisch, het beeld en geluid maar ook vormgeving zeer plat tegen de muur.
Zou ik een andere deze LG OLED55G1RLA aanbevelen dan kan ik volmondig zeggen JA.

Pluspunten

• Vormgeving mooi strak
  • Beeldkwaliteit 4K en HDR perfect
  • Geluid prima
  • Montage aan de muur (plat tegen muur)
  • Fijne afstandbediening

Minpunten

• kabel management kan beter

Philippe Gijbels 12-06-2021

Zeker een aanrader

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Ben deze tv nu een paar weken aan het testen en het is een fantastisch toestel.
Wat het eerste opvalt is het stijlvolle ontwerp met de dunne zwarte rand. Met de meegeleverde dunne muurbeugel , waardoor het scherm bijzonder dicht tegen de muur hangt, zodat het Gallery design goed tot zijn recht komt.
De beeldkwaliteit is sensationeel en is rijk aan contrast en kleur. Zwart is ook echt diep zwart wat op mijn vorige tv wel wat minder was(LCD tv).De kleuren zijn fantastisch ,en het verschil tussen licht en donker is erg groot . Zeker bij donkere beelden komt dit contrast goed tot zijn recht.
De helderheid is zelfs overdag prima, en dankzij de vele instellingen ook gemakkelijk aan te passen.
Vanuit verschillende kijkhoeken blijft het onder elke hoek schitterend beeld.
De geluidskwaliteit valt voor mij persoonlijk een beetje tegen, geeft een hol geluid.Gelukkig heb ik een soundbar met extra achtergrond speakers aangesloten waardoor ik een geluid heb wat bij deze tv past.
De keuze uit apps is ruim voldoende.Netflix en Youtube werken zeer goed, Netflix geeft bijvoorbeeld een perfect beeld en het menu werkt eenvoudig en snel.
Dankzij de Filmmaker Mode kan je films kijken met het gevoel dat je in de bioscoop zit.
Het menu is overzichtelijk en eenvoudig. Alles is gemakkelijk te vinden met de afstandsbediening, die over een cursor op het scherm beschikt.
De afstandsbediening is prima en ligt gemakkelijk in de hand, dankzij de sneltoetsen van Netflix, Disney+....moet men geen omwegen maken om hier van te genieten.
De stembesturing vind ik persoonlijk minder, werkt niet altijd en moet via de afstandsbediening.
Het Gallery design is leuk, hierdoor krijg je beroemde schilderijen incl. lijst op je scherm. Het jammere is dat het na een paar tellen vervangen wordt door een andere afbeelding.
Het aantal aansluitingen vind ik ruim voldoende en de tv beschikt ook over wifi en bleutooth wat wel handig is voor een draadloze koptelefoon aan te sluiten.
Samengevat een zeer mooie oled tv met een mooie vormgeving en schitterend beeld.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • vormgeving
  • montage aan de muur
  • afstandsbedienig

Minpunten

• geluid
  • stembediening

AH 12-06-2021

Miskoop

Geschreven voor: LG OLED65G1RLA

Had hoge verwachtingen van deze TV, in de winkel wordt het verkocht als een top product, valt echter behoorlijk tegen krijg het beeld niet scherp op beeldmodus standaard wel op levendig maar dan zijn de kleuren overdreven fel, jammer voelt als een miskoop en raad deze TV niet aan, heb er spijt van

Pluspunten

Minpunten

• Beeld

HenkBusscher 08-06-2021

Bevalt erg goed

Update op 08/06/2021:
Strakke smart tv Beeldkwaliteit OLED EVO scherpte en helderheid prima net een foto Diepe zwarte tinten bij donkere scene toch duidelijke beeld contrast zo als het hoort kijkhoek vanuit afstand en dichtbij film zie zoals de Regisseur het bedoelt heeft met de Filmmaker mode game mode is gewoon goed word spel ingetrokken afstandsbediening werkt optimaal met Stembesturing en Gallery Design net of je een schilderij aan de muur hebt hangen handig is de meegeleverde muurbeugel dit toestel is het kopen waard

Review van 08/05/2021:
Wat een geweldige TV van LG is dit ben zelf een Actiefilm en voetbal kijker en ik moet zeggen het is een geknot om met deze er na te kijken hij is super plat met ze vele mogelijkheden om de tv met diverse apparaten de vele aan sluit mogelijkheden zowel bekabelt als via de Bluetooth als de wifi met de mee geleverde Tv Beugel strak tegen de muur afstandsbediening reageert snel makkelijk is ook de app van Netflix en Disney geluid mooi vol echte thuis bioscoop gevoel en als je nu recht voor de LG tv zit of schuin er voor beeld blijft goed kort om deze LG tv is een echte aanrader

Pluspunten

• Beeld
  • geluid
  • afstandsbediening
  • snelle update

Anoniem 07-06-2021

Top tv

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Ik was al op zoek naar een andere tv dan die ik nu heb (led tv), toevallig ben ik benadert om deze tv te testen, dat kwam dus mooi uit. Toen ze de tv brachten wouden ze gelijk aan de muur bevestigen, ik gaf aan dat ik liever zelf wou doen, dat was geen probleem.We dachten eerst zo die is groot, maar uiteindelijk uit de doos viel mee. Met een soort mal kon je de gaten exact intekenen waar je moest boren, dat ging vrij makkelijk ook omdat er standaart een platte muurbeugel erbij zat. Het mooie hiervan was dat je de tv ook kon kantelen , dus je kon de tv 10-15 cm naar voren bewegen en tegelijk kantelen naar Links, tv zit superstrak tegen de muur.
Daardoor kon je makkelijk de kabels vastmaken en uitendelijk naar het midden en dan met klein kabelgootje van 3 cm breed naar beneden, het is voor mij ook niet storend.
Installatie ging vrij makkelijk, alle hmdi ingangen werden gelijk herkend, maar je moet wel even zoeken hoe je een naam kon geven aan elke hdmi ingang.
Bij het installatie loop je automatisch door het menu, kwa beeld en geluid.
Beeld en geluid heb ik toch iets naar mijn smaak ingesteld.
Beeld is super helder maar op de dag kon je moeilijk naar de beeld kijken als je een film kijkt, te veel daglicht op de scherm bij een kijk hoek op 110 ' omdat mijn groot raam is 1,5 meter ernaast is.
Mijn vorige tv had een mat scherm en deze is glossy dus dan valt alle schittering eerder op.
Wat betreft geluid was ik verbaasd zo een top geluid, voor zo een dun tv, ook naar mijn eigen smaak ingesteld.
Muis werkt goed, kpn afstandbiedening ingesteld naar LG, ook goed.
Stem herkenning is goed alleen als je bijv. hdmi kpn kijkt en je gaat naar home knop dan krijg je alle apps te zien daar kan je met de microfoon aan geven welke app je wil bekijken, maar als bijv in netflix ziet en je wil naar andere hdmi ingang met de microfoon, dat gaat niet wat dan gaat ie zoeken in netflix.
Gamen heb ik nog niet geprobeerd. Je kan wel in de menu 4k instellen, die heb ik ook met een andere tv kast en ook super beeld, maar ook hier geld op een afst. van 3 meter, als je van dichtbij kijkt is het beeld niet scherp.
Voor mij de enige min punt het schittering.

Pluspunten

• beeld
  • dun
  • geluid
  • muurbeugel die erbij hoort, strak tegen de muur

Minpunten

• schittering

Anoniem 06-06-2021

OLED TV enkele weken getest

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Had reeds veel gehoord en gelezen over OLED en deze televisie maakt het helemaal waar betreffende de beeldkwaliteit. Zwart is zwart en alle kleuren worden perfect weergegeven.
Deze televisie werd bij ons op de bestaande ( verdraaibare ) beugel gehangen. Op deze manier kwam hij niet vlak tegen de muur te hangen ( dit was onze keuze) , waardoor het minimalistische design niet tot zijn recht kwam.

De installatie ging en het doorlopen van de instellingen gingen heel vlot. Je moet geen techneut zijn om een software update ( dit is het eerste wat ik doe bij elk toestel) te zoeken/installeren. Verder zijn de instellingen kort en duidelijk. De afstandsbediening ligt goed in de hand, bediening ging vlot, Leuk zijn de toetsen die rechtstreeks Netflix, Disney,.... openen.
Voor mij mocht de OK toets met scrol hoger geplaatst zijnen mis ik oplichtende toetsen.
Stembediening vind ik maar niks dus niet echt getest.

Het geluid is OK maar indien je een filmliefhebber bent ben je genoodzaakt om een goede soundbar aan te schaffen. Heel storend bij ons was dat de geluidsmodus te pas en onpas versprong naar bekabelde hoofdtelefoon. Ben er niet in geslaagd te achterhalen wat de oorzaak hiervan was.

Gamemodus is door ons niet getest en de gallery modus was voor ons niet belangrijk omwille dat het toestel niet vlak tegen de muur hangt.

We vinden dit een heel mooi toestel met superieure beeldkwaliteit en iets mindere geluidskwaliteit die voldoet voor de meeste gebruikers.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit + kleuren

Minpunten

• Geluidskwaliteit
  • Afstandsbediening

marioooo93@hotmail.it 03-06-2021

LG OLED 55 G1RLA de Snelste tv ooit

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

ik heb deze maand de nieuwe lg oled 55 g1rla getest.
ik vind de kleuren perfect bij deze televisie een special de contrast , ook zier gemakkelijk om te aanpassen met de functie dat de tv zelf heeft (sport, cinema , pro ....) de kleuren zijn perfect.
de functie van de televisie zijn zier veel , alle de app compatible met lg zijn inbegrepen een gemakkelijk om te installeren, een zier snel.
de lg oled55g1rla is super snel , installatie van apps zijn binnen seconden klaar, een zij werken super goed .
de afstandbediening is ook zier modern en functioneel, jij kan het gebruiken met de wijzer lijk een laptop muis, ok met de numbers een pijlen.
Als jij een gamer bent, deze tv is perfect , met cod Warzone de gameplay is perfect, omdat de gaming mode is op hoog qualiteit .
Voor de audio ik heb het getest met spotify een de qualiteit was niet zo slecht, maar ik vind altijd beter op een zo goed tv , altijd een home system speaker om een perfect audio qualiteit te hebben.

Pluspunten

• snelheid
  • oled
  • gaming
  • afstadsbediening
  • modern tv

Minpunten

• audio

Pauwel DP 03-06-2021

Voor extra game-ervaring een aanrader, geen wauw-gevoel!

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

De LG OLED55G1RLA getest gedurende enkele weken. Om met de deur in huis te vallen: persoonlijk zou ik voor deze prijs nooit deze tv aanschaffen. Ja je hebt een goede beeldkwaliteit, ja je hebt een goede geluidskwaliteit, maar een wauw-gevoel, neen.

Om te beginnen, hangt de TV aan de muur. Tot op heden ben ik nog steeds bang dat de TV naar beneden zal donderen, zeker wanneer je een niet zo stevige achtermuur hebt. Het bevestigen van de kabels ging moeizaam. Je hebt een beperkte ruimte om de kabels weg te werken en je hebt steeds kabels lopende van je TV naar je TV-kast. Dit is niet zo netjes.

De bediening vereist echt je aandacht. Voor het aan-en uitschakelen heb je de bediening van de TV nodig, maar de zenders van je decoder moet je met de bediening van je decoder doen. Je geluid kan je dan weer met de bediening van de TV doen. Je moet vaak nadenken en dat wil je niet wanneer je relaxed in je zetel ligt.
De bediening is verder zeer gevoelig. Je moet de bediening gebruiken om te wijzen naar het juiste vakje waar je heenmoet.
Voordelen van de bediening zijn dan weer wel de directe knoppen die je feilloos naar Netflix of Disney channel brengen. Hier win je dan weer wel heel wat tijd.

Het beeld en de beeldkwaliteit zijn zeker goed, maar persoonlijk merk ik geen groot verschil met de meer standaard flatscreen die we tot op heden hadden.
Hetzelfde kan ik vertellen over het geluid. Je kan het geluid standaard of meer surround instellen, maar ook hier merk ik, hier in de woonkamer althans, geen groot verschil met een andere tv.

Ikzelf gebruik mijn tv regelmatig om te gamen op de playstation en hier merk je wel een verschil. Je hebt het gevoel meer in de game te zitten. Of dit nu door de beeldkwaliteit en het geluid of door de grootte van de tv gaat, kan ik moeilijk beoordelen, maar hier krijg je zeker een leuke game-ervaring.

Pluspunten

• grootte
  • game-ervaring

Minpunten

• prijs
  • installatie

Matthias 01-06-2021

geweldige OLED

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Eerst en vooral deze oled is zo plat dat het in de app kunstgalerij echt lijkt alsof je naar een schilderij of door het raam naar een nationaal park aan het kijken bent! Waauw! De meegeleverde beugel verdwijnt volledig in de achterkant van de tv. Het lijkt echt of de tv plakt tegen de muur!
Mijn andere tv is ook een oled van LG 55CXPLA maar deze tv is op zen minst 2 keer zo dik.

Wij streamen vooral veel en het beeld is prachtig en vloeiend. De kleuren spatten eraf!
Alleen de reflectie vinden we storend, maar dit komt doordat het beeld zo een donker zwart weergeeft.
Het zwartste zwart dat ik ooit zag! :) Dit kan nog altijd alleen LG..

Het sportalarm vind ik ook een leuke meerwaarde als voetballiefhebber, nu zal ik geen enkele match meer missen!

De magic remote kende ik al van mijn vorige LG en blijft gewoon super handig en simpel in gebruik.
Alhoewel ik de youtube-knop wel mis! Deze is vervangen door Google Assistant en Amazon Alexa knoppen, waar je hier in België niets mee bent, want deze worden hier niet ondersteund zegt de tv.

Het geluid is helder en redelijk voor een platte tv, maar niet goed genoeg voor een film of muziek, hiervoor heb ik mijn lg sound plate aangesloten, want miste ik de bass te hard.

Ook voor te gamen is dit de ideale tv, de kids hebben dit voor mij mogen testen met hun Xbox en Nintendo reactiesnelheid en het contrast zijn beter al als de Cxpla.

Pluspunten

• WebOs
  • beeldkwaliteit
  • magic remote

Minpunten

• geluid

Anoniem 01-06-2021

Prachtig toestel met kleine werkpuntjes

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Om meteen met de deur in huis te vallen: dit is zeker een televisie in de hogere kwaliteitsklasse. Om eerlijk te zijn had ik daar ook niets minder van verwacht gezien de sterke repuratie die LG heeft binnen de multimediawereld.

Beeld:
Het beeld is uiterst scherp en dit valt meteen op wanneer je hier 4K resolutie beelden op kijkt. Voor de standaard digitale televisie merkte ik wel op dat niet alle zenders klaar zijn voor dit soort televisies. Indien je geen fervent gamer of filmkijker bent is deze televisie misschien een stap te ver.
De backlight mocht iets feller. Op klaarlichte dag kan de zon het wel nog eens overnemen van de televisie en is het kijken niet altijd even leuk. Dit was voor mijzelf een afknapper en hierdoor verloor deze een puntje.

Geluid:
Voldoende maar net niet genoeg. Ik miste de momenten waarin een externe soundbar je kan meesleuren in een film. Dit kon het geluid van deze televisie niet teweegbrengen bij mij. Uiteraard is dit een hoge eis dat dit wel zou lukken gezien het dunne design.

Design:
Heel mooi design, lekker dun. Perfect om aan een strakke muur te hangen zodat deze integreert in jouw interieur.

Montage:
Verliep zeer snel en vlot, de bijgeleverde beugel is stevig en voelt robuust.

Gebruiksgemak:
Ik kan mijn draai wel vinden in de computergestuurde wereld en vond de installatie van dit toestel dan ook zeer vlot gaan. Enige wat mij (en mijn partner) enorm stoorde was de functie om de afstandsbediening te gebruiken met vliegende cursor. Dit liep voor ons helemaal niet lekker en wij verkiezen het drukken op een knopje in plaats van bewegen met de afstandsbediening.

Samengevat:
Prachtig toestel met heel mooie beeldkwaliteit. Helaas niet altijd even makkelijk kijken in vol daglicht. Installatie gaat vlot, design is lekker strak. Als je een liefhebber bent van hoge resolutiebeelden is dit zeker een match, voor de 'ouderwetse' gewone televisiekijker misschien net dat tikkeltje overkill.

• Installatie
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Afstandsbediening vond ik niet prettig werken
  • Beeldreflectie bij veel zonlicht

Josh Krop 01-06-2021

Uitstekende televisies, maar wel enkele lichte minpuntjes

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

In kort: De LG55OLEDG1RLA is niet de felste televisie (duidelijke lichtweerkaatsing overdag) of een met het beste geluid, maar is wel uitermate geschikt voor iedereen die op zoek is naar uitstekende beeldkwaliteit, een mooi (Gallery) design evenals een feilloze game ervaring.

Design: Fantastisch

De televisie wordt geleverd met een muurbeugel en zonder standaard. De televisie is ook echt bedoeld om opgehangen te worden, omdat dan het ‘Gallery Design’ (waarbij de muur strak tegen de muur staat) dan zichtbaar wordt. De televisie is een echte eyecatcher wanneer dit het geval is.

Beeldkwaliteit: Uitstekend

De beeldkwaliteit van deze televisie stelt absoluut niet teleur. Zowel HD als 4K beelden zijn haarscherp met een rijke kleurweergave. Veel 4K beeldmateriaal is er overigens (nog) niet, maar met Youtube, Netflix en geselecteerde programma’s op TV kom je aardig op weg. Je merkt gelijk dat het een OLED tv is, omdat de diepe zwarttinten zeer mooi en duidelijk zijn. Ik merkte dat de kwaliteit van het beeld minder werd naarmate ik in een grotere hoek ging staan, maar dat was niet storend.

Geluidskwaliteit: Prima, maar niet indrukwekkend

Indien je voor uitstekende geluidskwaliteit wilt gaan is het altijd beter om met externe speakers of een soundbar te werken. Ik heb de televisie gebruikt zonder externe speakers en vond het geluid prima, maar niet indrukwekkend. Vooral de bass was aan de lage kant. Vergeleken met andere televisies vond ik het geluid niet slecht, maar ook niet indrukwekkend.

Smartfuncties: Goed, maar verloor wel regelmatig verbinding met Airplay/Chromecast

Via de afstandsbediening heb je toegang tot allerlei smart functies en applicaties. Bovendien is het zeer handig om te streamen via Airplay of ingebouwde Chromecast. De verbinding hiermee verbrak echter wel regelmatig, het was mij onduidelijk of dat door de televisie of mijn internetverbinding kwam.

Gameprestaties: Uitstekend

Ik heb de televisie enkele keren uitgeprobeerd met mijn Playstation 4 PRO. De responsrate is snel zodat je geen vertraging hebt. Daarnaast game je in 4K HDR, waardoor de kleuren echt tot leven komen. Ook handig is dat er een speciale game setting aanwezig is, die de gameprestaties optimaliseert.

Gebruiksgemak: Prima

Mede door de afstandsbediening is het makkelijk te switchen tussen apps en bronnen. Het is echter wel even wennen aan de Home Screen, die veel opties en icoontjes heeft. Wat mij betreft hadden ze het wat simpeler en overzichtelijker kunnen houden. Volgens mij is het ook een kwestie van gewenning.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gameprestaties

Minpunten

• Geluidskwaliteit
  • Gebruisgemak

Gregory Willaert 31-05-2021

Een nieuwe tv ervaring, een echte aanrader

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Een goede indruk al van bij de unboxing, een mooie uitleg, verschillende pakketjes startend met 1 volgend met 2 tot de installatie compleet is, de bijgeleverde muurbeugel met uitgebreide instructies zorgt ervoor dat de LG G1 als een kunstwerkje vlak tegen je muur hangt.

Bij het opstarten word men verwelkomt met het Setup screen de mogelijkheden en duidelijke Setup stappen om een betere gebruikservaring te garanderen, alle aangesloten toestellen worden netjes herkend en voorzien van de nodige iconen om snel te kunnen navigeren.

Beeldkwaliteit van de LG G1 is subliem, kleuren spatten als het ware van het scherm een plezier om naar te kijken en uiteraard kijkt men eerst alle mogelijke 4K demo filmpjes die er te vinden zijn en haal je het maximum uit deze tv, diepe zwartwaarden die ik zelden eerder heb gezien en actie scenes die in een vingerknip je mond doen openvallen, de verschillende modussen zorgen ervoor dat je de optimale instellingen krijgt voor het beeldmateriaal die je kijkt, Filmmodus en game modus is bij ons het meest gebruikte, met filmmodus zorg je dat je de film ziet zoals de regisseur het voor ogen had en dat heb ik kunnen ervaren met de film Justice league in 4K HDR en dolby vision kreeg ik niet enkel van de film het water in de ogen maar de helderheid en kleuren zorgden voor emoties zelden ervaren bij het kijken van films thuis, Game modus zorgde er dan weer voor dat het contrast de kleuren en response een boost krijgen en in combinatie met mijn Playstation 5 is dit een must have TV.

Bij de selectie van een nieuwe tv speelt bij ons reflectie & helderheid een zeer grote rol, mijn woonkamer is rondom voorzien van ramen waar 80% van de dag de zon doorschijnt wat zorgt voor reflectie op beeldschermen gelukkig heeft de LG G1 hier geen tot zeer weinig last van, uitgeschakeld zie je de reflectie maar eens ingeschakeld valt hier niets op en hoeven we niet steeds de gordijnen te sluiten indien we tv willen kijken een plusje voor LG, ook de kijkhoek van deze tv is uitzonderlijk aan de keukentafel waar je echt wel de tv vanuit een rare hoek ziet is de helderheid en beeldkwaliteit ongewijzigd.

De geluidkwaliteit en zijn verschillende modussen zorgen voor een helder, luid en semi surround ervaring maar daar mis ik bassen en lage tonen, een subwoofer zou van de LG G1 een compleet pakket hebben gemaakt een soundbar is hier aangeraden indien je wil genieten van een complete bioscoop ervaring.

Qua gebruiksgemak is de LG G1 intuïtief in gebruik en makkelijk van de smart tv functies tot het gebruik van de afstandsbediening dien je geen diploma te bezitten of burgerlijk ingenieur te zijn, makkelijk in gebruik en vanzelfsprekend met de nodig icoontjes en uitleg en met popups met informatie in de eerste gebruiksuren/dagen.

Conclusie de LG G1 is echt wel bang for your buck, prijs kwaliteit kun je enkel in je voordeel zijn met deze aankoop.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • diepe zwartwaarden
  • Smart tv, airplay
  • bijgeleverde muurbeugel

Minpunten

• geluid mist bassen

Anoniem 29-05-2021

Prachtig toestel! Superieure beeldkwaliteit en design!

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Wat een prachtig toestel!

Installatie:
- het toestel wordt geleverd met een ultra compacte muurbeugel. Je bevestigt deze eerst aan de muur. Hierin/Hieraan hang je het toestel. Vervolgens duw je het toestel tegen de muur waardoor de beugel in elkaar klikt en als het ware verdwijnt in een holte achter het toestel. Op die manier hangt het toestel volledig plat tegen de muur. In de beugel zit een magneet verwerkt die het toestel ook op zijn plaats houdt. Wil je extra kabels aanbrengen dan trek je het toestel rustig los van de magneet. De beugel klikt open en zo heb je voldoende ruimte (10cm) voor het aanbrengen van extra kabels.

Vormgeving/design:
- Dit toestel behoord tot de G of Gallery-reeks hetgeen betekent dat het een toestel is dat als een schilderij tegen de muur hangt. Door zijn dikte van net iets meer dan 2cm en de montage vlak tegen de muur, krijg je inderdaad ook de indruk dat er kunstwerk tegen de muur hangt. Werk nog even de kabels onderaan het toestel weg en activeer de Gallery-modus die kunstwerken toont op het beeld en je krijgt echt het gevoel dat er een schilderij hangt. Top dus. Nog vergeten te vermelden dat de schermranden erg dun zijn (max 1 cm) waardoor het zichtbaar beeldoppervlak erg groot is.

Opstart:
Het installatiemenu is overzichtelijk en loodst je probleemloos door alle instellingen. Met de Magic-remote (afstandsbediening die je in de hand neemt en door de lucht beweegt waardoor de pointer op het scherm mee beweegt - gekend van gameconsoles) lijkt het alsof je met een computermuis werkt. Je moet dus enkel maar bewegen naar de menu-items die je wil selecteren en instellen. Alle instellingsmenu's zijn verder erg intuïtief opgebouwd.

Beeldkwaliteit OLED evo:
- Scherpte en helderheid: dit is mijn eerste OLED-toestel. Voorheen had ik wel al led-toestellen van het hogere gamma. De scherpte van dit toestel is zeer goed maar niet uitzonderlijk in vergelijking met de niet-OLED-schermen. De helderheid daarentegen wel. Je kan de helderheid van de pixels regelen tot 100%. Hierdoor zijn beelden echt levensecht en komen de kleuren veel beter uit.

- Kleurweergave: mede door de OLED-technologie zijn kleuren veel feller en levensecht/natuurgetrouw. Mede ook door de zeer goede contrasten komen deze veel beter tot hun recht.

- Diepe zwarttinten: dit is echt de MAX aan dit toestel. Zwart is hier helemaal zwart. Door de OLED-technologie van dit LG OLED-toestel zijn zwarte objecten (voorwerpen, schaduwen, etc) echt zwart en niet vaal of donkergrijs zoals op de niet-oled-schermen. Zoals hierboven reeds vermeld komen de kleuren daardoor ook veel scherper en natuurgetrouwer tot hun recht.

- Contrast: De LG OLED-technologie zorgt ervoor dat zwart echt zwart is. Hierdoor krijg je een enorm goed contrast. Zoals al vaker verteld hierboven komen kleuren hierdoor veel beter uit. Naast het zwart dat echt zwart wordt getoond valt het ook op dat bijvoorbeeld wit ook echt helder scherp wit is. Je merkt dit onmiddellijk aan bijvoorbeeld de ondertitels die op andere schermen vaak een vale schijn hebben.

- Beeldkwaliteit vanuit verschillende kijkhoeken: doordat het LG OLED-toestel plat tegen de muur hangt, kunnen er in praktijk meer mensen rondom het toestel zitten. De beeldkwaliteit en kijkervaring is nagenoeg perfect vanuit alle hoeken. Hou enkel rekening met de glans van het scherm. Indien er fel licht (denk aan een spot of direct zonlicht) op valt krijg je wel reflectie waardoor het beeld niet meer de perceptie benadert. Maar dit is op nagenoeg elk ander toestel ook zo. Het toestel gebruiken in zeer heldere omgeving geeft geen groot kwaliteitsverlies.

Geluidskwaliteit:
-Als ik dan toch een minpunt moet aanhalen dan is het wel het geluid. Gezien de platte constructie zijn de luidsprekers vermoedelijk ook zeer klein wat zich uit in een mindere kwaliteit. Hoge tonen zijn niet even scherp en crispy, lage bastonen zijn beperkt en niet zuiver als je het volume verhoogt. Voor gewoon TV-kijken is dit allemaal geen probleem. Als je toch HIFI-geluid wenst tijdens het bekijken van een film, sluit dan eenvoudigweg een soundbar of stereo aan. Het toestel heeft alle gewenste uitgangen hiervoor en de nodige instellingen om het geluid perfect te krijgen. Zelf heb ik getest met een sonos soundbar.

Filmmaker mode:
-deze modus geeft indien de uitzending het signaal meestuurt, de weergave zo weer zoals de maker het bedoeld heeft. Dit is van toepassing op de kleur, de helderheid, beweging van de beelden etc. Als je switcht tussen aan en uit dan merk je wel degelijk een heel andere weergave van de beelden en eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik liever kijk met de filmmakermodus AAN!

Gameprestaties:
-ikzelf ben geen gamer en heb de prestaties tijdens gamen niet kunnen testen.

Gebruiksgemak:
- ik vind de afstandsbediening erg handig. Zoals in de intro omschreven is de MAGIC-remote echt top. Je beweegt doorheen de menu's zoals op je pc-scherm. Als je de afstandsbediening synchroniseert met die van je tv-decoder dan kan je met de aan/uitknop beide toestellen activeren. Verder is ook de sneltoets naar de beeld- en geluidsinstellingen erg handig. Je kan zo tijdens het kijken erg snel bepaalde instellingen wijzigen. Ook de toetsen voor activeren van Netflix en disney+ worden erg gewaardeerd. Enig minpunt: de afstandsbediening is vrij zwaar en dik. Dit vooral doordat er nog batterijen van het type AA moeten worden gebruikt. Dit kon beter.

Menu:
- de gebruikte technologie webOS is subliem en geniet mijn voorkeur. Druk op de hometoets en je krijgt een overzicht van zowel je (favoriete) apps, een aantal basisinstellingen (bronnen, airplay, geluid,...) alsook een sportalarmfunctie (je selecteert uit sportuitzendingen waaraan je op het moment van de uitzending zal herinnerd worden) en natuurlijk het programma van Netflix, Amazon en alle andere betaalzenders. Hierbij ook weer niet te vergeten dat je navigeert met de MAGIC-remote dat werkt zoals de muis op een PC of MAC.

Gallerymodus:
- Als je dit LG OLED-toestel hebt moet je zeker ook de Gallery-modus proberen en gebruiken. ZALIG. Kies een gewenst thema en geniet van schitterende beelden in loop voorzien van aangepast geluid. Prachtig hierbij is dat het toestel ook daadwerkelijk een fotokader in 3D toont met de nodige lichtreflectie en schaduw. LEVENSECHT! Wil je geen tv kijken of krijg je bezoek, zet gewoon deze Gallery-modus aan en het lijkt alsof er een echt schilderij tegen de muur hangt!

Mijn conclusie: Dit LG OLED-toestel is fantastisch!
- Prachtig design, dun (2cm) en montage plat tegen de muur.
- Superieure beeldkwaliteit, prachtige helderheid, kleuren en contrast.
- Geluidskwaliteit is standaard en niet van hetzelfde niveau als de beeldkwaliteit.
- MAGIC-remote is leuk en zeer handig. De menu's gebaseerd op WebOS zijn intuïtief en gebruiksvriendelijk.
- De afstandsbediening is naar hedendaagse normen te groot en te zwaar maar ligt wel goed in de hand door de gebogen onderkant.

Wat mij betreft een aanrader!

Pluspunten

• Zeer dun en montage plat tegen de muur
  • Superieure beeldkwaliteit
  • Erg mooie kleuren, super contrast en helderheid
  • Zeer coole Gallery-modus
  • Intuïtieve menu's, zeer overzichtelijk

Minpunten

• Geluidskwaliteit is standaard
  • Afstandsbediening is te groot en te zwaar

Lander B 24-05-2021

De perfecte OLED tv!

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Deze LG G1 doet er ten opzichte van zijn C1 en B1 broertjes nog een schepje bovenop met de meegeleverde “flush mount” muurbeugel waarmee de tv vlak tegen de muur komt te hangen. Als je de kabels kan wegwerken, ziet het er zeer fijn afgewerkt uit.

Daarnaast heeft dit model een hogere helderheid dan zijn tegenhangers in de productreeks. Rechtstreeks vergelijken met een andere OLED kon ik niet, maar mijn vrees voor de “beperkte" helderheid van OLED in heldere ruimtes bleek onterecht. In mijn woonkamer komt wel wat licht binnen van opzij en indirect, maar het beeld blijft perfect duidelijk zichtbaar zonder verlies van kwaliteit.
Het zou alleen wat lastig kunnen worden als er een groot raam net tegenover de tv staat, achter de kijker. Het glanzende scherm is namelijk naast heel mooi, ook vrij reflecterend.

Naast de helderheid zijn alle andere aspecten van de beeldkwaliteit fantastisch, zoals je van een LG OLED tegenwoordig kan verwachten.
De minimale zwarte kader van het scherm verdwijnt mee in scenes met zwarte balken (letterbox) dankzij de OLED technologie, want zwart is 100% zwart.
HDR scenes zien er extra geweldig uit door de “echte” weergave van de HDR-inhoud. Dit is een groot contrast met bvb. mijn vorige edge-lit LED tv die HDR ondersteunde, maar eigenlijk niet kon weergeven. Planet Earth II is een aanrader om de effecten snel te zien! De standaard beschikbare Art Gallery ziet er ook goed uit als je eens geen video wilt laten zien maar gewoon wat mooie achtergrond nodig hebt.
De Filmmaker mode hoeft voor mij niet bij films. Een beetje “extra” video optimalisatie mag wel, en vooral de TruMotion werkt goed zonder al te veel artifacts. Ik ben niet zo'n video-purist die van een Filmmaker mode kan genieten.
Verder zorgt de stevige rekenkracht in de tv voor mooie weergave van lagere kwaliteit video-input, zoals van een tv-decoder met 1080i resolutie.
Gamen op de TV ben ik nog niet aan toe gekomen, maar ga ik zeker eens proberen. Er wordt een extra lage input-lag beloofd en met ingebouwde Nvidia G-Sync zou tearing ook geen probleem meer mogen zijn.

Het geluid dat platte tv’s kunnen produceren is meestal niet zo fantastisch, en dat is bij deze LG G1 niet anders. Het is ook meteen duidelijk bij het opstarten van de tv dat een (uiteraard LG) soundbar wordt voorgesteld, die dan met extra functies kan gekoppeld worden. Als je een tv van dit kaliber koopt, wordt wel verwacht dat je een aparte audio-installatie voorziet.
Hier thuis werd het geluid meteen aangesloten op de aparte speakers via een receiver met HDMI-ARC, en dat lukt prima.
Een eerste minpunt hierbij is wel het ontbreken van DTS passthrough! Een trend die helaas al enkele jaren voortgezet wordt bij de grote merken, maar die dus wel kan zorgen voor incompatibele films/series vanop bvb. een Plex server. Iets om rekening mee te houden als je overstapt van een oudere tv.

De LG G1 komt met een vernieuwde WebOS 6 om te navigeren door de menu’s en dat werkt prima. Het Home-scherm is goed te personaliseren, maar toont wel reclame die je (voor zover ik weet) niet kan uitschakelen of kan verbergen.
Integratie met Apple Airplay (extra laptop aansluiten zonder kabel!) gaat vlot, maar Google Assistant integratie is (nog) niet beschikbaar in België? Verander het land naar UK en dan lukt het plots wel.
De afstandbediening “Magic Remote” met z’n pointer-besturing is handig in gebruik en went snel, tegen mijn verwachtingen in. Zoek zeker eens de shortcuts op, want veel knoppen hebben extra functies bij het lang indrukken ervan! Voor mij ontbreekt wel een pause/play knop op de afstandbediening. Gelukkig biedt de gekoppelde Logitech Harmony hier wel een knop voor. De klik om items te selecteren is daarnaast nogal “stevig” en dus luid, maar ik neem aan dat niet veel andere mensen zich hieraan zullen storen.
Ook heeft misschien niet iedereen door dat de afstandbediening ook een NFC verbinding bevat, waarmee je na scannen met je smartphone snel content kan afspelen of het scherm kan delen. Handig!

Aansluitingsmogelijkheden voor audio/video zijn er zoals verwacht genoeg, maar de internetverbinding vind ik wat tegenvallen. De internetpoort is nog altijd geen gigabit poort! Streamen van hoge kwaliteit met hoge bitrate Bluray films vanop bvb. een Plex-server lukt daarom niet altijd zonder buffering. Met de wifi verbinding gaat het iets beter, maar zelfs die is nog geen Wifi 6. Ik vind dit vreemd voor een high-end tv in 2021.

Of de meerprijs van de LG G1 het waard is ten opzichte van de C1 en B1 is, blijft voor mij twijfelachtig. De hogere helderheid is niet extreem veel meer, dus het zou je alleen om de muurbeugel te doen mogen zijn. Ik hoefde hier geen rekening mee te houden, want kreeg dit model enkele weken ter beschikking om te testen.
Verder is dit een top-tv op alle vlakken, en dan met focus op beeldkwaliteit, design en gebruiksgemak. Hier en daar kan het nóg beter, maar anders zou er geen ruimte voor verbetering (en verkoop) zijn van toekomstige modellen. Alleszins, goed bezig, LG!

Pluspunten

• Beeldkwaliteit en helderheid
  • Verbindingsmogelijkheden
  • Menu (LG WebOS 6)
  • Gaming mogelijkheden

Minpunten

• Geen Google Assistant integratie in België?
  • Internetverbinding 100mbit, geen gigabit of WiFi 6
  • Geen pauzeknop afstandbediening

C.C. 24-05-2021

Super beeld! Dit is de Oled die je moet kopen

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

We hebben dit toestel een 2-tal weken in gebruik en zijn hier zeer positief over.

Montage:
Met de bijgeleverde muurbeugel kan je zeer makkelijk je toestel volledig strak tegen de muur bevestigen.
Heb je de beugel niet 100% pas gehangen kan je deze bijregelen door het scherm te roteren zodat je toestel 100% pas komt te hangen.
Bekabeling kan achteraan de tv mooi worden bevestigd in de daarvoor voorziene kabeluitsparingen met klemmen waardoor het toestel volledig tegen de muur kan worden aangedrukt.
Wil je naderhand nog extra connectors aansluiten, dan hoef je gewoon het scherm naar voren te trekken en een beetje te kantelen, de extra connectors aansluiten en de kabels in de uitsparingen en tussen de klemmen te plaatsen.
Vervolgens duw je het scherm terug tegen de muur en klaar.

Design:
Het gallery design is gewoon geweldig.
Het geeft een ruimtelijk gevoel doordat het toestel door zijn beperkte dikte als een schilderij overkomt, hierdoor creëer je als het ware meer ruimte in je kamer.

Instellingen:
Na het opstarten van het toestel moet je door een aantal menu’s (wifi , account aanmaken,...) maar dit wijst zichzelf uit.
Verder heb je een tal aan instelmogelijkheden om alles naar jouw wensen in te stellen (geluid, beeld, etc..), maar standaard zijn de instellingen al heel goed.

Beeldkwaliteit:
Het beeld is gewoon geweldig (helder, scherp, perfect contrast), natuurlijke kleuren en veel detail.
Zwart is ook echt zwart tegenover een Led of Qled, wat bij donkere scenes echt tot zijn recht komt.
Geen witte waas meer bij bijvoorbeeld een zwarte sterrenhemel.
Eender van welke hoek je naar deze tv kijkt, het beeld blijft van dezelfde heldere, duidelijke kwaliteit.
De weergave is ook afhankelijk van de kwaliteit van aangeleverde beeldmateriaal , bij 4k input gaat dit toestel zijn volledige capaciteiten en kunnen naar voor brengen.
Filmmaker mode gaat het beeld weergeven zoals de filmaker het had voorzien, zonder enige filtering.
Je hebt keuze uit verschillende beeld-presets en verder kan je instellen naar wens.

Geluidskwaliteit:
Doordat het toestel maar 2.31cm dik is, was ik toch positief verrast van het geluid dat wordt geproduceerd, helder en duidelijk en een volume dat hoog kan oplopen.
De basgeluiden zijn wat minder, maar dit is ook te verwachten door de compacte luidsprekers.
Als basis zijn de ingebouwde speakers goed en kan je nog de nodige instellingen aanpassen naar jouw voorkeur en heb je ook nog een aantal presets ( AI-geluid , standaard, bioscoop, etc.. )
AI-geluid geeft een ruimtelijke weergave en is ook veel luider tegenover de standaard preset.
Wil je een optimale geluidservaring hebben is het aangeraden om een soundbar te gebruiken
Ikzelf heb een soundbar met sub-woofer, dit geeft bij het kijken van films een heel andere ervaring.

Verder hebben het soort van input kanalen ook een invloed op het geproduceerde geluid.
Het geluid komende van de decorder input is stiller dan die van bijvoorbeeld Netflix.
Hou er dus rekening mee wanneer je wisselt tussen beide.

Apps:
Ik heb enkel de Netflix-app gebruikt en eerlijk, zeer regelmatig zelfs.
Zeer makkelijk in gebruik en super kwaliteit van beeld en geluid.
Moet je even pauzeren, dan druk je gewoon op het scrolwieltje in het midden van de afstandsbediening en opnieuw om terug verder te kijken.

Gebruiksgemak:
De magic remote was eventjes wennen maar is na enkele dagen makkelijk in gebruik.
Je hoeft de remote zelfs niet naar het toestel te richten om door de menu’s en instellingen te lopen.
Dit toestel heeft zeer overzichtelijke menu’s en rubrieken.
De remote beschikt over stemsturing waarmee je bijvoorbeeld een filmtitel , serie, nieuws bericht of app kan opvragen.
Voor wie zijn tv via zijn smartphone wil bedienen is er ook een app beschikbaar.

Algemene conclusie:
Over het algemeen een zeer positieve ervaring met dit toestel.
Het beeld is gewoon geweldig, ideaal toestel om films/series te kijken.
In de instellingen heb je een overvloed aan mogelijkheden om aanpassingen uit te voeren naar jouw persoonlijke voorkeuren.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Strak Design
  • Vlakke montage tegen de wand

Minpunten

• Te weinig bas geluid
  • Soundbar is aan te raden

Jonas818 24-05-2021

Een aanrader voor wie van heldere beelden houdt!

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Over het algemeen is deze televisie een meerwaarde in elke woonkamer. Wat het design betreft ben ik ben in gedeeltelijk overtuigd van wat LG hier neerzet. Het scherm zelf zit er zeer slank en elegant uit. Enkel de dikke zwarte kabel(s) kunnen ze op een subtielere manier oplossen. Er zijn andere art-televisies die dit beter oplossen. Tot zover het negatiefste wat ik er over kan vertellen.
De beeldkwaliteit is gewoonweg super. Ik heb hem op verschillende manieren getest, maar de aansluiting met mijn Playstation 5 zal me bijblijven. Een ongeziene helderheid en contrast, zeer mooie kleuren en dit vanuit alle kijkrichtingen! De gamemodus is subliem.
Het geluid is dof wanneer je op een laag luidsprekersvolume staat, maar wanneer je hem open draait klinkt hij plots een stuk beter. Niets op aan te merken.
De televisie is makkelijk (draadloos) met het internet te verbinden. Youtube en Apple tv werken probleemloos.
De afstandsbediening is makkelijk te gebruiken en heeft een leuke point on tv functie. Hierbij hoef je enkel de met bediening naar de televisie te wijzen en volgt het pijltje de bewegingen die je maakt met de bediening.
Deze televisie is misschien iets kostelijker dan zijn concurrenten met een vergelijkbare schermafmeting, maar de beeldkwaliteit is de beste die ik reeds heb gezien. De heldere, superieure beelden maken de prijs zeker te verantwoorden.

Pluspunten

• Ongeziene game-ervaring
  • beeldkwaliteit
  • bediening is makkelijk
  • snelheid van schakelen tussen apps

Minpunten

• Bij een art-tv hoort geen dikke zwarte kabel
  • Een soundbar is aan te raden

Dirk-jan 24-05-2021

Zeker een aanrader

Geschreven voor: LG OLED55G1RLA

Nu 3 weken deze getest wat een geweldige tv is dit, ik had gelijkt het wauw gevoel. De tv hangt op aan de beugel die we al hadden, wel zo gemakkelijk en ik hoefde geen nieuwe gaten te boren, de tv hangt mooi vlak tegen de muur. De installatie werd gedaan door de monteur dus dat was zo gebeurd, wat ik wel heel jammer vind is dat mijn soundbar niet op de tv aangesloten kon worden, zelf voor de monteur was dit een raadsel had hij nog nooit eerder meegemaakt. Ik heb gelukkig met veel kunst en vliegwerk de soundbar wel aan de praat gekregen.

Beeld:
Ik ben wel iemand die op details let, het beeld is echt subliem bijna vanuit elke kijkhoek zie je nog elk detail. De scherpte en de helderheid zijn opvallend terwijl de kleuren zeer helder overkomen en zwart is ook echt zwart. Er zijn voldoende beeldinstellingen maar wie daar niet genoeg aan heeft kan zelf verdere aanpassingen doen.

Geluid:
Normaal gebruik ik een soundbar, maar voor het testen heb ik de soundbar uitgeschakeld, het geluid valt een beetje tegen, ik miste de bassen voor mij is dan een surround systeem een must. Maar ik kan me voorstellen voor iemand die geen surround systeem heeft het geluid meer als acceptabel is.

Afstandsbediening:
Was in het beging wel even wennen, wat ik zeer handig vind is de airmuis op de afstandsbediening.
Daardoor kan je lekker snel over het beeld bewegen. De afstandsbediening ligt ook makkelijk in de hand.

Apps:
Zijn voldoende aanwezig, als je toch nog een app erbij wil hebben dan is dat een fluitje van een cent.

Algemeen:

Pluspunten
Mooi strak design
Scherp beeld
Gebruiksgemak

Minpunten
Geluid

Pluspunten

• Strak design
  • Beeldkwaliteit
  • Gebruiksvriendelijkheid

Kristof Was 24-05-2021

Mooi strak design, super geluid en goede beeldkwaliteit.

Uiterlijk:
De OLED55G1RLA heeft echt een super strak design. Het beeld loopt bijna tot helemaal aan de rand. Je ziet enkel een dun zwart lijntje. Super leuke kijkervaring dus.

Instelling:
De opstart van de tv was easy. Menuutjes doorlopen en klaar. Wees zichzelf echt uit.
Het was wel even zoeken om alle instellingen juist afgesteld te krijgen. Vooral de kleurtint was wat moeilijker. Al moet ik toegeven dat de ‘standaard-instellingen’ en ‘automatische-instellingen’ zeker goed genoeg zijn. Extra afstelling is dus geen must.

Beeldkwaliteit:
De beeldkwaliteit is heel goed. Weinig beeld- en kleurvervorming wanneer je vanuit een grotere kijkhoek naar de tv kijkt. Ook de diepe zwarte tinten zijn met deze OLED-technologie echt zwart in tegenstelling tot QLED en LCD.

Geluid:
De geluidskwaliteit is misschien één van de grootste troeven. Zeker bij het kijken naar een film krijg je het gevoel van een Surround-systeem. Het volume kan zeker hoog genoeg voor in een woonkamer. Enkel de optie ‘Volume automatisch aanpassen’ (spraak, zang, …) werkt niet altijd optimaal waardoor de spraak soms te zacht wordt afgespeeld.

Apps:
Smartfuncties zijn zeer handig en werken intuïtief. Zeker Screenmirror’s zoals Apple Air Play werken feilloos en snel. Zeer veel keuze uit verschillende Apps (Disney, Netflix, …). Wel spijtig dat Google Assist niet werkte in ons land?? Een klein minpuntje is ook dat je geen Google Apps kan installeren, je hebt enkel keuze uit de LG-store.

Heb voor de fun even een haardvuur-app gedownload en het was wonderbaarlijk echt. Zowel het beeld als het geluid van het voor was realistisch. Spijtig van de warmte natuurlijk 😉.

Gebruiksgemak:
Zeer handig in gebruik door overzichtelijke menu’s en duidelijke rubrieken. De afstandsbediening is dankzij de Magic-functie (soort muis aanwijzer) heel handig in gebruik. Typen gaat hierdoor heel snel. De tv heeft ook stembesturing, al hebben we dat niet kunnen uittesten.

Spelletjes:
De ingebouwde spelletjes zijn leuk (en makkelijk) om te spelen met de afstandsbediening. Zeker genoeg om enkele dode momenten op te vullen.

Gaming met XBOX 360 gaat super vlot. De tv herkent het apparaat automatisch, waardoor de meeste instellingen ook automatisch gebeuren (bv. beeld en geluid in Gaming modus).

Conclusie:
Smarttelevisie met super mooi en strak design, makkelijk in gebruik, super geluidskwaliteit (!) en beeldkwaliteit en intuïtief gebruik. Enkel Apps uit Playstore kunnen installeren zou een pluspunt zijn.

• Gebruiksgemak

Minpunten

• Geen Google Apps

marcoquattro 23-05-2021

Perfecte Oled

De LG 55G1RLA
Na 12 jaar een tv van 42 inch te hebben, vond ik dat er in ons nieuwbouwhuis wel iets moois tegen de muur mocht hangen.
Aangezien het een plasma was, was ik er al snel over uit dat het een OLED moest worden, want we kijken vooral ’s avonds en dan wil je gewoon dat zwart / zwart is, en dat is tegenwoordig ook nog in 4K.

Eerst het uitpakken en ophangen, wat een pareltje, door de standaard meegeleverde muurbeugel, hangt hij echt heel strak tegen de muur, en dat met minimalistische randen, beter kan het volgens mij niet.
Dan het installeren, verbinden met de wifi en kpn afstandbediening connecten en klaar.

De tv is gemakkelijk te bedienen dat komt mede doordat de afstandsbediening het kpn kastje kan vervangen. Verder spreekt alles voor zich.
Mocht je bij een app de zoekfunctie gebruiken is dit heel makkelijk met de spraakfunctie, we gebruiken niets anders meer, omdat het heel veel tijd scheelt.

Het geluid is voor een OLED voldoende
Onze zoon is erg tevreden over de gamefunctie en speelt met regelmaat met zijn PS4 op onze tv.

Het beeld is erg helder en scherp, kortom wat je verwacht vandaag de dag van een goede tv.
Wij twijfelde in het begin over 55 of 65 inch, maar we zijn er overuit dat dit formaat perfect voor ons is, mede doordat de tv strak tegen de muur zit is de tv bijna onzichtbaar en maakt het op deze manier een goede aanvulling op ons interieur. Leuk detail is de schilderijfunctie dan ook, dan wordt de tv helemaal onderdeel van de woonkamer.

Kortom we zijn erg tevreden over deze tv

Pluspunten

• strak tegen de muur
  • scherp beeld
  • bediening

Ian Polspoel 23-05-2021

Voor een Cinema ervaring

Beeldkwaliteit:
- Het beeld is wat je van een OLED verwacht perect zwart en levendige kleuren.
- Het wel even zoeken tot je het juiste kleurenprofiel hebt voor jouw omgeving maar eenmaal gekozen is dit een perfecte balans. Bij donkere scenes komt deze echt tot zijn recht (getest met Star Wars scenes in de ruimte). Een sterrenhemel ziet er echt uit en je hebt geen witte waas zoals bij een klasieke LED TV.

Geluidskwaliteit:
- Zelf vond ik de ingebouwde luidsprekers goed voor een basis TV ervaring maar ik raad toch aan deze te combineren met een degelijk geluidssuisteem. het voordeel is dat je met de ARC kan werken op de HDMI ingangen en zo het geluid naar je surround sturen of en deze heb ik voornamelijk gebruikt de optische uitgang die aanwezig is. je stelt heel makkelijk de TV in dat hij zijn volledig geluid via deze uitgang stuurt en dan heb je helder en zuiver geluid zonder latency.

Smart Functies:
- De TV is voorzien van de nodige en ondertussen basis Smart fucnties en deze werken zeker naar behoren. Het is snel geconfigureerd van bij de installatie start wizard en nadien is alles vrij makkelijk terug te vinden op het dashboard (Home screen)

Gameprestaties:
- Playstation, Switch, Xbox werken perfect op deze Tv en worden zelf door de slimme DHMI poorten erkend als type toestel zodat je ze snel terugvind bij het kiezen van je beeldingang.
- De refreshrate is ideaal en het is een aangename ervaring voor lange gamesessies

Gebruiksgemak:
- ik ben zelf niet zo een voorstanderd van de bewegingsafstandsbediening maar als je hem als gewone afstandsbediening gebruikt werkt deze perfect.
- Het menu (Home Screen) is zeer makkelijk in gebruik en is zeker niets op aan te merken. hoop enkel dat deze zijn snappynes houd met de jaren en niet zoals de meeste Smart Tv's traag word omdat de CPU verouderd is.

Designe:
-De TV heeft een mooi sober uiterlijk al vind ik de zwarte rand overdag wel soms storend. moest deze doorzichtig zijn kan je meer het schilderijeffect krijgen waar LG voor wil gaan.
- Voldoende ingangen en makkelijk te monteren om aan de muur te hangen. zelf raad ik wel een beweegbare arm aan voor aan de muur te hangen mits dit het makkelijker maakt als je kabels dient te verwisselen of nieuwe toestellen aanhangt.

Algemene conclusie:
Voor iemand die het beste beeldkwaliteit wil is dit een ideale TV . Zelf vind ik de prijs aan de hoge kant maar voor een OLED (vrij nieuwe technologie) kan ik het wel verstaan.

Gebruiks

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gebruiksvriendelijkheid

Minpunten

• Magic Wand bediening