LG OLED55A16LA

• Test panel 8.5 mei 2021
Bekijk 2 andere uitvoeringen

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 69 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Ton 23-01-2022

Super TV

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Zeer goed en scherp beeld
Makkelijk zelf te installeren
In een woord geweldige aankoop voor een fijn prijsje

Joost 06-12-2021

Een aanrader!

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Bij het zien van de doos was het even schrikken. Wat een mooie strakke televisie komt er tevoorschijn. Mooi design, flinterdun scherm, een aanwinst voor de woonkamer. Installeren ging in een fluitje van een cent. Ziggomodus aangesloten en tv kijken is een genot op dit scherm.

De kwaliteit van de tv zie je terug tijdens het kijken van films op streamingdiensten. Wanneer je gewoon tv kijkt valt er nog niet eens heel erg op dat die zo onwijs scherp is. Vanuit elke hoek van de kamer is het scherm echt prachtig.

Het gebruiksgemak liet wel te wensen over. Meerdere keren dat de tv niet meer verbonden was met de WiFi. De enige oplossing hierbij de stekker eruit te doen en die weer aan te sluiten. Niet heel praktisch. Daarnaast was het soms zoeken wanneer je schakelt van bijvoorbeeld YouTube naar gewone televisie. De stembediening bood hierin uitkomst.

Waar de kwaliteit is te zien tijdens het streamen, zie je dit ook bij het gamen. De kleurweergave is dan echt om van te watertanden. Al met al werd het tv kijken met deze tv echt een feestje!

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gamen

Minpunten

• Gebruiksgemak

Miranda 02-12-2021

Films kijken zoals ze bedoeld zijn!

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik heb de LG A1 55 inch OLED TV een paar weekjes mogen testen.
Mijn eerste indruk van de tv is vooral ingenomen door het formaat. De tv is zo groot, dat je buurman zijn abonnement wel op kan zeggen en gratis mee kan kijken (ik spreek uit ervaring want mijn achterbuurman heeft zelf ook een enorme tv).
Daarnaast is het opvallend hoe dun de tv is, en wat een scherp beeld de tv geeft, ondanks het formaat. Natuurlijk kun je hier vooral van genieten wanneer je meer recente films of series kijkt. Bij nieuwere films vraagt de tv zelfs of je de Filmmaker mode aan wilt zetten, dit geeft de film vervolgens weer zoals deze volgens de maker bedoeld is, en ik moet zeggen dat het een plezier was om Harry Potter te kijken. Dit is de perfecte tv voor de filmliefhebber die graag films kijkt zoals ze zijn bedoeld!

Pluspunten

• Scherp beeld
  • Filmmaker modus
  • Fijne afstandsbediening
  • Makkelijk in gebruik

Minpunten

• Pootjes lijken wat fragiel
  • Eerrggggg groot (voor mij persoonlijk)

Glenn 28-11-2021

Goede en stijlvolle tv

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik heb de LG tv nu al een aantal weken in gebruik en ik ben zeer te spreken over dit product. Mijn vorige tv betrof ook een LG maar toch sta ik er versteld van dat deze tv van veel betere kwaliteit is dan mijn vorige tv.

Beeldkwaliteit OLED
De kwaliteit van het OLED scherm is echt top. Het beeld is echt scherp en helder. De tv heeft meerdere beeldmodusen ter beschikking. Zelfs de eco stand is scherp en kleurrijk. ik ben fan van voetbal dus kijk ik veel wedstrijden, dankzij de sportmodus is het kijken naar de wedstrijd een hele beleving. De kleuren zijn veel warmer en het geluid past zich ook direct aan zodat het een genot is om naar een voetbalwedstrijd te kijken. Het contrast is goed, het maakt namelijk niet uit vanuit welke hoek je tv kijkt. Als ik schuin voor de tv zit dan blijft het beeld scherp en vervaagt het dus niet. Het is kijkt lastiger tv alleen dit komt meer doordat het beeldscherm 55 inch groot is en mijn ogen dit niet heel fijn vinden.

Geluidskwaliteit
De tv heeft van zichzelf twee luidsprekers erin zitten. Het geluid dat eruit komt is prima. De speakers zijn helder en produceren genoeg volume. Voor de ‘normale’ tv gebruiker is dit uitstekend. Zelf vind ik het fijn om nog extra speakers aan te sluiten voor de ultieme ervaring.

Smart tv functies
Ik stream graag films en series op de welbekende streamingdiensten. Op de afstandsbediening zitten onderaan een aantal snelknoppen dat toegang geeft tot deze streamingdiensten. Dit maakt het mogelijk om met een druk op de knop naar het desbetreffende kanaal/app te gaan.

Afstandsbediening
De afstandsbediening is compact en ligt lekker in de hand. Het is geen zware afstandsbediening. De knoppen op de afstandsbediening liggen genoeg uit elkaar dit zorgt ervoor dat je niet meerdere knoppen tegelijk in drukt. In het midden van de afstandsbediening zit een wieltje zodat je door de functies heen kan scrollen, denk hierbij bijvoorbeeld aan bij het instellen van je wifi wachtwoord. In de afstandsbediening gaan twee (2) AA batterijen. De tv start door één (1) druk op de knop snel op.

Game prestaties
Zelf speel ik regelmatig met een gameconsole op de tv. De game functie op de tv geeft het gamen een nieuwe ervaring. Het beeldscherm past de scherpte aan waardoor bepaalde graphics in de game beter naar voren komen. Het ziet er erg fraai uit.

Stembesturing
De stembesturing heb ik eigenlijk niet gebruikt. Dit doordat de functie voor mij geen toegevoegde waarde had. Het switchen van kanalen of zoeken van iets deed ik gewoon handmatig omdat ik dit prettiger vind.

Design
De tv ziet er strak uit. Het beeldscherm lijkt enorm doordat de lijst dat om het beeldscherm erg dun is. Als je vanaf de zijkant naar de tv kijkt zie je pas hoe dun het beeldscherm daadwerkelijk is. Ik stond ervan te kijken hoe dun dit was aangezien mijn oude tv duidelijk veel dikker is. Je kunt kiezen of je de tv aan de muur bevestigd of de tv op de standaard laat staan. De standaard bestaande uit twee (2) pootjes die aan de onderkant van de tv bevestigd moeten worden zien er fraai uit.

Conclusie
Ik ben heel erg tevreden met de tv en raad dit product dan ook zeker aan bij anderen.

Pluspunten

• stijlvol
  • start snel op
  • beeldkwaliteit
  • gebruiksgemak
  • goed geluid

Minpunten

• 1 hdmi aansluiting te weinig aan de zijkant
  • bolling aan achterkant tv

Dionne 27-11-2021

Scherp beeld en goed prijs/kwaliteit verhouding

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Absoluut een upgrade van onze huidige tv. Zowel qua formaat maar ook zeker kwalitatief! Zonder extra geluidsinstallatie geeft de tv goed geluid en er zijn diverse geluidsweergaven te kiezen.
Zeer scherp beeld en mooie heldere kleuren.
Door de smartfunctie wissel je makkelijk naar bijvoorbeeld Netflix en You tube.
De pointer in de afstandbediening is een prettige manier om de tv te bedienen. Het menu is even wennen, maar wel overzichtelijk en bij structureel gebruik goed te personaliseren.
Het design is mooi plat en de randen zijn erg dun waardoor je een prettige kijkervaring hebt. Ook bij zij aanzicht op het scherm is het beeld mooi scherp.

Pluspunten

• Scherp beeld
  • Smart functies
  • Mooie heldere kleuren
  • Rustig aan de ogen

Minpunten

• Menu is even wennen

farid.oulad.youssef@gmail.com 13-10-2021

tv met de perfecte kleurweergave

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik kreeg deze tv op de dag van de CL-westrijd van Ajax. De monteur had tv binnen paar minuten uit de verpakking en geïnstalleerd. Het is een dunne tv. Bij het aanzetten, zag je de schilderijen in stand-by . De kleuren waren prachtig. Tijdens de westrijd zag ik de details die ik miste op mijn oude tv. Ik vond afstandsbediening erg handig met "muis"functie en spraakfunctie. De kleuren kwamen pas echt tot leven toen de PS4 werd aangesloten. De kinderen waren niet weg te halen van de scherm. De geluidskwaliteit is goed. Zelf andere familie-leden waren onder de indruk van de tv. De kleurweergave vonden ze zelfs zo mooi dat ze overdenken om dezelfde tv aan te schaffen.

Pluspunten

• geluid
  • gewicht
  • afstandsbediening
  • kleurweergave

j***********@h********** 11-10-2021

Televisie

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Tv ziet er goed uit, de pootje zijn wat aan de brede kant wat minder handig kan zijn op een kastje.
Installeren ging erg makkelijk, afstandsbediening kan je als een muis gebruiken wat fijn en grappig is.
Kwaliteit van het geluid en beeld is erg goed!
De afstandsbediening zelf heeft helaas geen play/ pauze knoppen wat je wel verwacht aangezien hij wel knoppen heeft voor Netflix amazon etcetera.

k*************@m****** 09-10-2021

Prima tv, maar geen topper

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Deze televisie heb ik mogen testen. Bij het uitpakken was ik onder de indruk van de dikte van het scherm. Doordat het scherm zo dun is, vond ik het eerlijk gezegd ook best eng om de tv uit te pakken en neer te zetten. Ik had het idee dat ik het scherm ieder moment kon breken. Gelukkig is dat niet gebeurd.
Na het neerzetten van de tv kon de installatie beginnen. De televisie kan meteen in gebruik genomen worden wat ontzettend fijn is. Daarna ben ik de apps gaan installeren. Al snel kwam ik erachter dat niet alle apps die ik nodig heb, beschikbaar zijn in het menu. Dat vind ik toch wel een behoorlijk minpunt. Ik heb een aantal niet reguliere streamingdiensten die ik helaas niet terug kon vinden.
De gebruikershandleiding is volledig digitaal beschikbaar in het tv menu. Daar ben ik persoonlijk geen fan van. Het was dan ook een uitdaging om de geavanceerdere instellingen te bereiken en de tv volledig naar wens in te stellen. Daarbij werkt de afstandsbediening als een soort muis en vliegt over het beeldscherm. Uiteindelijk is het me gelukt om de afstandsbediening te mikken en is het me gelukt om het beeldscherm op de juiste wijze in te stellen.

De beeldkwaliteit is uitstekend. Zwart is echt zwart en de kleuren zijn prachtig. Het beeld is bovendien ontzettend scherp! Wat dat betreft is deze televisie echt een enorme aanrader. De prijs/kwaliteit verhouding is op dit punt heel goed.

Qua geluid ben ik minder tevreden. Het geluid van de televisie is niet bijzonder. Sterker nog, ik miste direct het geluid van mijn eigen televisie. Later heb ik de televisie aangesloten op mijn eigen soundbar omdat ik het geluid niet aan kon horen. De installatie van de soundbar was wederom een uitdaging, maar is uiteindelijk gelukt.

Voor gamen is er een speciale game-instelling en volgens mijn kinderen was het "Echt VET!!". Ze vonden het een hele fijne televisie om op te gamen.

Als de tv uit staat zit er een soort blauw/paarse gloed over de tv waar wij niet van houden. Op de een of andere manier wordt dan telkens je oog naar de televisie getrokken, ook al staat deze uit. Wij vonden dat niet bepaald mooi.. Wat wel heel fijn was, was dat de televisie op pootjes stond. Deze zijn precies hoog genoeg om de soundbar onder te zetten, zodat je niet met verhogingen hoeft te werken. Dat is bij onze eigen televisie wel het geval.

Op grond van bovenstaande komen wij tot een 7 als eindoordeel. Geen topper, maar zeker ook geen flop. Het is een tv met heel mooi beeld als deze aan staat en dat is over het algemeen toch een belangrijke eigenschap van een televisie.

Pluspunten

• kleuren
  • contrast
  • volledig te personaliseren
  • AI technologie

Minpunten

• niet erg gebruiksvriendelijk
  • geluid
  • slechts 2 HDMI aansluitingen
  • geen mooi design

RoberD 03-08-2021

Betaalbare OLED TV met voortreffelijk beeldkwaliteit

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Na jaren LCD-LED TV wilde ik nu eens voor een OLED gaan die ook enigszins betaalbaar is. Qua prijs is de LG OLED55A16LA onverslaanbaar, de beeldkwaliteit is na vergelijk in diverse winkels voortreffelijk. Ik kon eigenlijk geen verschil zien met de duurdere OLED modellen van LG. Er zal vast wel enig verschil zijn in beeldkwaliteit maar in de winkel was dat niet waar te nemen door mij. Er zat wel een fors prijsverschil tussen de A1 en C1, tevens staat de A1 hoger op de standaard dan de C1 (A1 staat 6,2 cm hoog op z'n poten) en dus perfect om mijn soundbar voor te plaatsen.

Na aanschaf voor een zeer mooie prijs moet ik bekennen dat deze TV mij buitengewoon goed bevalt. Installatie ging zeer vlot en de TV werkt prima met mijn Ziggo CI+ module (let er wel op dat de CI+ module versie 1.3 of hoger is)

Beeldkwaliteit is zeer goed, beeld is zeer helder (ook bij veel daglicht) met voortreffelijke zwart waarden, ook de beeld uniformiteit is veel beter dan mijn beide LCD-LED TV's. Waar ik bang voor was waren de reflecties waar je veel over leest en hoort bij OLED TV's. Bij dit model is er nauwelijks sprake van reflecties, de reflecties zijn op deze TV veel minder dan mijn beide LCD-LED TV's, voor mij een forse verbetering gelukkig. Om tot de beste beeldkwaliteit te komen zal je wel e.e.a. moeten aanpassen in het beeld menu, niet al te lastig eerlijk gezegd. Geluid uit deze TV is ok verder, maar een soundbar is toch echt veel beter qua geluid (en vooral de bas) als je series of films kijkt.

Alle Smart TV functies werken prima, fijne afstandbediening met de pointer, alles werkt ook lekker vlot. Zijn er verder dan geen geen negatieve dingen opgevallen dan? Het enige dat ik kan bedenken is dat het energie verbruik wat hoger is dan bij een LCD-LED TV. Het gemeten verbruik schommelt bij mij tussen de 60 en 100 Watt, afhankelijk van hoe donker of helder is beeld is. Ik kijk zelf normaliter op 67% pixel helderheid.

Al met al zeer tevreden tot heden.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit en beeld uniformiteit
  • Nauwelijks beeldreflecties
  • Smart TV functies + PVR
  • Meerdere beeldmodi
  • Goede bouwkwaliteit, ziet er ook gelikt uit.

Minpunten

• Wat hoger energie verbruik dan LCD-LED TV's

l*********@p******** 02-06-2021

Deze aanrader bevalt zeer goed

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik heb dit product getest, de installatie gaat vrij snel en inloggen met een account van LG mocht je nog geen account hebben is deze makkelijk en snel aan te maken .
Mooi beeld die je ook vanuit hoek goed kan zien . Scherpe kleuren en helder en op heel veel manieren in te stellen naar eigen behoefte .
Geluid ook uitstekend en ook in te stellen naar eigen behoefte.
Er zit voor gamers een eigen beeld en geluid stand op ,zodra je de game console opstart gaan het beeld naar game optimizer.
Afstandsbediening voelt prettig aan de hand is wel wennen aan de scroll knop.
Internet verbinding werkt zeer goed , makkelijk aan te sluiten op draadloze verbinding.
Als je andere smart apparaten heb kan je het makkelijk bedienen via je tv .
Om de tv goed in te stellen ben je er wel even mee bezig ivm de vele opties.
Tv is van boven dun en onder is het wat dikker .
Ik zou de tv zeker aanbevelen , enigste nadeel vind ik de energie label dat geeft een G aan .

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit
  • Goed geluid
  • Goeie game modes
  • Makkelijk met de apps
  • Disney plus , Netflix, prime al aanwezig

Minpunten

• Energie label G

pimgoosen 25-05-2021

Een aanwinst voor de woonkamer

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

We hebben de LG OLED 55A nu een aantal weken in huis, ter vervanging van een 10 jaar oude 30 inch TV. We twijfelden dus ook of we de TV niet te groot zouden vinden en waren benieuwd naar wat een OLED TV ons zou brengen. En wat zijn we verwend! De scherpte van het beeld (zeker films in 4K) is echt spectaculair, alle details zijn zo mooi en kleuren zijn echt fenomenaal. Het hele gezin (inclusief een best sceptische vrouw) is echt helemaal om. De TV staat heel mooi (dun en strak design), De mooie foto’s of schilderijen die je als screensaver kunt instellen maken de tv meer dan een zwarte vlak aan de muur of op het tv-meubel.

Beeldkwaliteit
Naast de scherpte en de mooie kleuren is het voordeel van OLED-technologie ook dat zwart ook echt zwart, en dat merk je vooral bij de wat donkere films en games; je ziet veel meer details doordat alle donkere grijstinten ook echt zichtbaar zijn. Wel was de reflectie van de lampen in onze woonkamer initieel een minpuntje, maar nadat we in de beeldinstellingen hadden gevonden dat de settings Helder Beeld (voor overdag) en Donker beeld (voor ’s avonds) beschikbaar zijn, was het met de reflectie ook behoorlijk gedaan. Wat ook erg fijn is dat vanuit elke plek op de bank de beeldkwaliteit even goed is.

Instellingen en menu-opties
Het instellen van de uitgebreide opties (waarbij ik met name die voor beeld en geluid gebruikt) is sowieso heel makkelijk, er komt geen gebruiksaanwijzing in de verpakking mee (die schijnt wel te downloaden te zijn) maar alles werkt echt heel intuïtief. Leuke feature in de opties is de Filmmaker-instelling, je krijgt dan de beeld- en geluidinstellingen zoals bedoeld door makers. Zeker bij films geeft deze optie soms wel echt een ander, unieke ervaring ten opzichte van mijn “standaard-instellingen.
Wat ik wel een klein minpuntje vindt is de muisknop die in beeld komt als je instellingen of menu’s gebruikt. Voor woordinvoer is het nog wel handig, maar bij het selecteren gebruik ik zelf het liefst de knoppen Up, Down, Left en Right. Vervelend punt is dat de muisindicator soms nog betrekkelijk lang in beeld blijft na een zoekterm. Ook is de muisknop de pauze/play knop, waardoor de muis na het hervatten soms nog een aantal seconden in beeld blijft (zeker als je ondertussen de afstandsbediening nog beweegt. Een echt pauze-knop zonder de muisindicator zou wat mij betreft wenselijker zijn, maar het is een te overkomen irritatiepuntje.

Ik ben geen groot gebruiker van spraakopdrachten, en omdat je het kunt gebruiken om op de tv naar programma’s of streamingdiensten te zoeken, heb ik het uitgetest. Het werkte op zich best prima (van de 10 zoekopdrachten begreep de tv er 2 niet), maar omdat het zoeken binnen de apps lang niet bij alle apps mogelijk is, blijf ik nog steeds “ouderwets” zoeken.

De streaming diensten zijn echt handig, geen vertraging of vastlopen (in tegenstelling tot hoe ik voorheen streamde (via Chromecast)). Het aanbod in streamingdiensten is echt uitgebreid (en je kunt de buttons van de diensten die je niet gebruikt ook makkelijk uit het menu wissen, dus geen overload. Ook kun je apps beveiligen, zo kunnen de kinderen de NPO-app, YouTube en Spotify vrijuit gebruiken, terwijl we bijvoorbeeld Netflix op een codeslot hebben zitten (anders zou die de hele dag aanstaan….)
De geluidskwaliteit van de TV is echt goed, zeker op lager geluidsniveau, en ook hier een keur aan instellingen (bijvoorbeeld Heldere stem gebruiken we nogal eens, wanneer we de tv niet te hard willen hebben, maar wel de conversaties goed willen horen). Als het volume omhoog gaat (dat gebeurt bij ons geregeld bij Youtube-filmpjes of Spotify) dan heeft het zijn beperkingen, maar dan gaat de aangesloten AR-receiver aan.

Kortom, wij zijn echt heel aangenaam verrast door het mooie, scherpe beeld en de vele instelmogelijkheden van de LG OLED 55A en zouden deze TV echt aanraden!

Pluspunten

• Hele mooie, heldere kleuren
  • Erg intuitieve bediening
  • Streamingdiensten direct op je tv
  • Mooi, slank design
  • Veel instellingsmogelijkheden

Minpunten

• Scherm reflecteert licht in de kamer behoorlijk
  • Geen handleiding bij het product
  • Muiscursor blijft soms even in beeld

Hans 21-05-2021

LG OLED, een aanrader!

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

De algehele indruk van deze LG OLED55A1 is super!!! Na het uitvoerig testen van deze tv in de afgelopen 3 weken is mijn indruk van LG stukken verbeterd.

De bezorgers hadden wat moeite met het aanbrengen van de voetjes onder de tv, maar toen die eenmaal zaten kon het feest beginnen. Deze tv is superdun, behalve het onderste deel, waar natuurlijk de hardware in zit. Globale indruk van het glanzende beeldscherm is super, een fijne supersmalle rand verhoogt het kijkplezier ;-)

Installatie:
Na aanzetten van de tv begint deze direct met de installatie, als je alle stappen doorloopt ben je binnen 10 minuten klaar om te gaan genieten van deze fijne tv.

Beeldkwaliteit:
De beeldkwaliteit vind ik dik in orde. Het beeld is kraakhelder en zeer scherp. Je kan een speld ZIEN vallen. Zwart is ook écht zwart , nadeel hiervan is wel dat je dan de spiegeling van de ruimte in deze zwarte vlakken ziet... bij donkere films kan dit wel iets of wat storend zijn...

Kijken vanuit diverse hoeken is geen probleem, overal waar je zit rondom de tv kan je alles prima volgen.

Geluidskwaliteit:
Prima geluid. De luidsprekers in de tv voldoen prima voor normaal gebruik. De bassen klinken goed, maar persoonlijk mis ik hier wel een subwoofer.

Gebruiksgemak
Het menu is duidelijk en overzichtelijk, je bent snel waar je wezen moet met de handige afstandsbediening. Er zit ook een muisaanwijzer functie op wat ik zelf niet zo heel prettig vind werken. Maar onder deze functie kan je ook héél goed komen waar je wil . Natuurlijk kan je de basisfuncties ook bedienen via de LG app, maar dat is vrij beperkt .

De stembesturing vond ik wat minder goed werken, de opdrachten werden niet altijd juist uitgevoerd of gaven niet de verwachtte resultaten.

De afstandsbediening was ook vrij makkelijk te koppelen met mijn 'oude' decoder waardoor ik deze ook eenvoudig kon bedienen om te zappen. Met het wieltje op de afstandsbediening zap je supersnel door alle kanalen heen!

De beschikbare apps zijn ruim voldoende om van alle streamingsdiensten die er tegenwoordig zijn te kunnen genieten. Ook in de app-bibliotheek van LG is er ruim voldoende keuze om niks meer te missen.

Ook het streamen / casten vanuit andere apparaten werkt perfect! Zonder problemen kun je vanaf je mobiele device alles op je tv weergeven.

Het delen van mijn laptopscherm naar tv is blijkbaar toch iets wat bij LG niet helemaal onder controle is. Heb dit vanaf twee verschillende laptops proberen te doen maar dat ging niet zoals het moet. De tv kreeg wel 'iets' binnen, maar schakelde vervolgens weer terug naar waar ie mee bezig was.

Al met al : een aanrader !!!

Pluspunten

• Super scherp beeld
  • Goed geluid
  • Zwart = zwart
  • Gebruiksvriendelijk menu

Minpunten

• Scherm reflectie

Ralph 20-05-2021

Super strak design en beeld/geluid van topkwaliteit.

Design:
De bovenste helft van de tv heeft de dikte van een glasplaat. Uiteraard is de onderste helft iets dikker (ca. 5 cm) aangezien daar alle hardware verstopt zit. Het beeld glimt en weerkaatst wanneer de tv uitstaat. Het beeld heeft een hele smalle rand, erg fraai afgewerkt allemaal. Al met al een plaatje.

Beeldkwaliteit:
Het beeld is haarscherp en kijkt zeer rustig. De inkijkhoek is verrassend groot. 9 keuzes zodat iedereen wel de juiste instelling kan vinden. Standaard was voor ons tot nu toe prima om naar te kijken. (Sport, films, docu's etc.)
Onze huidige tv uit 2010 heeft 2-zijdig ambilight. Dit is het enige wat wij misten aan deze LG. Maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk.

Geluid:
Voor zo'n een plat scherm een prima kwaliteit. Ook hier keuze genoeg met voorgeprogrammeerde menu's. Hier hadden wij Artificial Intelligence aan staan en deze lijkt echt na een paar weken anders te reageren wanneer er een ander soort programma wordt gekeken.
Voor een echte bioscoopervaring is een extern systeem wel aan te raden.

Gebruik:
Super simpel, alle apparaten het kabeltje aansluiten en hij herkent ze meteen. Plug en play zeg maar. Menu's zijn overzichtelijk en zeer makkelijk te bedienen met de afstandsbediening. Deze heeft een muisfunctie waardoor je veel sneller door de menu's heen gaat.
Afstandsbediening heeft tevens standaard knoppen zoals Netflix, Disney+, Prime video en Rakuten.
Netflix opent echt binnen 2 seconden.

Gamen:
Middels een PS4 diverse spellen gespeeld. Echt supersnelle acties en totaal geen vertragingen in de beelden.

Pluspunten

• Strak design
  • Super scherp beeld
  • Zwart is echt zwart bij deze tv
  • Geluid is van uitstekende kwaliteit
  • Menu's zijn supermakkelijk

Minpunten

• Geen ambilight

Tamaravs 19-05-2021

Top product

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik heb deze tv mogen uittesten. En vind dit een topproduct!
Beeld: prachtige kleuren, contrast, dieptezicht en zwart en wit zijn extreem helder.
Geluid: alsof je in een bioscoop zit! Als je muziek afspeelt evenaard dit zelf concert/ feest geluid!
Gaming: het beeld is echt optimaal om te gamen.
De tv is ook makkelijk te bedienen: zeer handige afstandsbediening en handige sneltoetsen. Je kan ook de afstandsbediening gebruiken zoals de playstation move om iets aan te duiden. Dit is leuk maar niet altijd accuraat, dus ik blijf bij de toetsen.
Het design is ook heel mooi! Deze staat op 2 poten langs elke kant 1 in het mat zwart. Super vind ik dit! Trekt geen stof aan zoals oudere modellen

Pluspunten

• Helder beeld
  • Prachtig geluid
  • Handige afstandbediening

Minpunten

• Afstandbediening niet altijd accuraat
  • Beeld gaat soms opeens sneller.

p********@g******** 18-05-2021

Maandagochtend model?

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Zoals eerder aangegeven heb ik deze tv getest voor kieskeurig en door mijn slechte ervaring met dit betreffende type zou ik dus niet voor dit product kiezen. De prijs/kwaliteit verhouding kan ik dan ook niet positief beoordelen. Nogmaals wil ik benadrukken dat ik vermoed dat dit toestel niet goed was gezien de andere reviews die zeer positief zijn

Pluspunten

• Mooi dun scherm
  • Afstandsbediening

Minpunten

• Downloaden gebruikersovereenkomst lastig
  • LG content store onbereikbaar
  • Ontkoppelde de soundbar om de haverklap
  • Verbinding wifi werd steeds verbroken

PatriciaM1972 15-05-2021

Mooi dun scherm, kraakhelder beeld

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Na het lezen van wat andere reviews heb ik het vermoeden dat er iets mis is met het model wat ik getest heb.

Het begon al met het downloaden van de gebruikersovereenkomst, dat lukte helaas niet. Na wat rond gekeken te hebben op het internet heb ik de DNS server aangepast. Daarna startte het downloaden vrijwel meteen.
De beeldkwaliteit was erg mooi, helder en scherp. Toch vind ik de kleur rood persoonlijk wat hard en onnatuurlijk (modus sport en levendig).
De beeldschermmodus sport en levendig vind ik het mooiste. De tv was ingesteld op Eco wat de kleuren flets en wit er wat gelig uit laat zien.
Daar moet je wel rekening mee houden dat deze instelling standaard ingesteld staat anders zul je denken dat de kwaliteit tegenvalt.
De mogelijkheid van je tv een schilderij te maken vind ik geweldig.
Het geluid is wat je van het geluid van een televisie mag verwachten, voldoende dus. Ik mis het mooie geluid wat je met een soundbar kunt bereiken. Vandaar dat ik ook mijn soundbar heb aangesloten op de tv. Dat is vrij simpel via de instellingen te bewerkstelligen. De afstandsbediening is geweldig en als je eenmaal aan de pointer gewend bent zeer eenvoudig mee te werken.
Na verloop van tijd hoorde ik een kraakje en een constante piep. De tv ontkoppelde de soundbar ook regelmatig, spontaan zonder reden.
Ook gebeurde het regelmatig dat Netflix oid ineens wegviel en moest je de app opnieuw opstarten.
Ik had nog meer apps willen downloaden maar na Netflix en videoland was de LG content store niet meer bereikbaar. Ik heb dit naderhand nog regelmatig geprobeerd maar helaas.
Na ruim een week was het geluid via de soundbar alleen nog luid geruis en gekraak en in de verte hoorde je dan nog wat stemmen of muziek. Ik dacht dat mijn soundbar het begeven had.
Toen ik de soundbar echter met mijn mobiel verbond was het geluid weer perfect.
Daarop heb ik besloten de tv af te koppelen en mijn eigen tv (zelfde merk) weer neer te zetten.
LG content store was probleemloos bereikbaar, soundbar deed het perfect en werd niet steeds ontkoppeld. Ook zonder onderbreking Netflix kijken was weer mogelijk.
Ik heb de tv uiteindelijk dus maar zo'n anderhalve week getest.
Nu ik al deze positieve reviews lees vermoed ik dus dat het toestel een probleem had. Ik heb een tv van hetzelfde merk en ben daar uitermate tevreden over.

Pluspunten

• Dun scherm
  • Geweldige afstandsbediening
  • Kraakhelder beeld

Minpunten

• Downloaden gebruikersovereenkomst lastig
  • Soundbar werd steeds ontkoppeld
  • LG content store niet bereikbaar
  • Apps kijken met onderbrekingen

Jack Mul 14-05-2021

Geweldige vooruitgang

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Tot nu keken wij televisie op een TV van 10 jaar oud. Ik was dan ook heel benieuwd wat er in die tijd allemaal verbeterd zou zijn. En dat is nogal wat:

o Beeldkwaliteit
Het is bijna eng zo scherp als het beeld is, en welke details je opeens ziet in gezichten van personen op televisie. Iedere pukkel en en rimpel valt je opeens op. De kleuren zijn daarbij heel natuurlijk, en zwart is ook echt zwart. Beelden zitten vol contrast, en 'vloeien' niet in elkaar over.Wat ook verschilt is dat je niet meer recht voor de televisie hoeft te zitten. Waar je ook zit, het beeld blijft goed

o Geluidskwaliteit
Onze vorige televisie hadden we speciaal uitgezocht omdat deze ook zonder externe geluidsbron redelijk goed klonk. En dat doet deze LG ook, hij heeft een heel helder geluid. Dit zowel bij gesprekken als muziek. Een soundbar of AV-receiver is alleen nodig voor de surround-beleving of wat extra volle bastonen.

o Gebruiksgemak
Dit is de grootste verassing, van een TV die helemaal niet 'smart' is, naar deze. Ook al zit er geen usermanual in de doos, binnen no-time snap je hoe het werkt. Geweldig zoals je opeens de televisie met de 'muis' bedient. De stembediening heb ik nog niet geprobeerd, want met Siri werkt dit bij mij oo niet lekker, ik heb een te donkere stem hiervoor. Het is even zoeken hoe de menu's werken, wat dat betreft had een beperkte gebruikershandleiding toch wel handig geweest.

o Smart functies
En moest ik hiervoor Netflix of NPOStart met Apple TV of Chromecast streamen , nu zitten deze mogelijkheden gewoon ingebouwd. Zeker als je te TV met een kabeltje in je netwerk aansluit werkt dit vlekkeloos. Iedere app die je maar kan bedenken zit er in, wat dat betreft is het net of je met een smartphone werkt.

o Design
De LG televisie ziet er heel strak uit, het scherm heeft nauwelijks randen. Wat ik minder vind zijn de pootjes van zwarte kunsstof. Dit had wat luxer gekund, van RVS of iets dergelijks

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluid
  • Multimedia/streaming

Minpunten

• De pootjes hadden wat luxer gemogen
  • Geen manual bijgevoegd

FreekBreda 14-05-2021

Git zwart en fel groen; deze TV brengt échte kleuren!

Kwaliteit en formaat:
Wat een fantastische TV! Vooraf had ik mijn twijfels bij deze TV. Zou hij niet te groot zijn? Is het scherm echt wel zo scherp als ik verwacht? Zijn de kleuren echt wel zo helder en diep als wordt beweerd bij OLED?

Het merendeel van deze vragen kan ik nu beantwoorden met JA!
Ja, de TV is groot! Maar of hij te groot is, is natuurlijk vooral ook afhankelijk van hoe ver je er van zit. Zelf zitten wij er op ruim drie meter vandaan en dan is het scherm al goed te doen. Verder er vanaf kan zeker ook, dichterbij zou ik niet doen, dan krijg je een beetje het zelfde idee als op de voorste rij van de bioscoop (daar wil ook niemand zitten 😉 )

Scherm:
Een TV beoordeel je in eerste instantie natuurlijk op het scherm. Dat is bij dit LG model meer dan fantastisch. Het beeld is scherp (ik heb gekeken met een Ziggo Next box, Netflix, Disney+, Videoland, Amazon Prime, Plex, AirPlay en Apple TV), de kleuren zijn diep en levendig en het scherm is vanuit iedere hoek erg goed te bekijken.

De LG heeft een aantal scherm modi die je kunt gebruiken. (Levendig, Standaard, Eco, Bioscoop, Sport, Game, Film, Expert(Helder en donker)) Door deze verschillende modi te gebruiken afhankelijk van wat je krijgt, krijg je de beste kijk ervaring. Ik vond deze instellingen allemaal erg prettig. Ze doen wat ze beloven waarbij de Film modus echt heel goed is bij het kijken van films (op Netflix, Plex en Amazon), de sport modus van ik het minst goed werken aangezien de kleuren voor mij dan te fel worden.
Bij het kijken van Formule 1 zie je echt dat het scherm mega scherp is. Ongelofelijk om te zien, hoe bijna ieder detail op de F1 auto’s scherp op het scherm komt. Het is echt een mega genot om deze snelle sport op dit scherm te kijken.

Wat me verder op valt is dat zwart ook (zoals door LG geopperd) bij dit OLED scherm ook echt diep zwart is. Heel mooi en rustig aan je ogen.

Afstandsbediening:
Persoonlijk vind ik het heel fijn dat je de afstandsbediening van je Ziggo Next en van het LG scherm allebei kunt gebruiken om alles te bedienen. Bij de installatie van de TV vraagt de LG of je deze koppeling wil maken, dit gaat heel soepel en eenvoudig.

De afstandsbediening is heel modern. Er zitten een aantal voorkeuze knoppen op voor (Netflix, Amazon Prime, Disney+, Rakuten TV, Alexa, Google Assistent). Dit maakt het opstarten van deze Streaming diensten heel eenvoudig. (Alexa en Google Assistent werken niet in NL op deze TV) Wat de afstandsbediening zeer gebruiksvriendelijk maakt is dat je niet hoeft te zoeken maar dat je hem met spraakcommando’s kunt bedienen. Je houdt de microfoonknop ingedrukt en zegt wat je wil doen. Dan volgt de TV dit op. Echt super handig.

Verder is de afstandsbediening ook een soort van pointer muis op je TV scherm. Door de afstandsbediening naar het scherm te richten, krijg je een soort muis pijl op het scherm die je kunt gebruiken om zaken “aan te klikken”. Heel handig! Daarnaast bevinden zich alle normale knoppen zich op de afstandsbediening behalve een play/pause knop.

Geluid:
Het standaard geluid dat uit het scherm komt is meer dan voldoende, met 20w maakt hij voldoende herrie! 😉 Aangezien ik een Sonos ARC heb, heb ik deze ook aan de LG gekoppeld. Deze koppeling gaat via een HDMI ARC (Audio Return Channel) aansluiting en verloopt zeer eenvoudig waarna je ook de audio bedient via dezelfde afstandsbediening.

Smart apps en functies:
Deze tv heeft echt een groot aantal smart functies aan boord. Alle grote streaming services kunnen worden bereikt, het WebOS heeft vele apps waar je je hele TV mee vol kunt zetten. Een groot aantal is al voor geïnstalleerd en daar hoef je alleen maar op in te loggen (wel een abonnement voor nodig natuurlijk).

Ik heb thuis een Synology NAS staan, daar heb ik mijn DVD’s naar geconverteerd zodat ik ze eenvoudig via Plex af kan spelen. Ook dat werkt prima op deze TV. App installeren, juiste login toevoegen en je speelt de films prachtig af. Overigens moest ik de app wel een keer verwijderen en daarna weer opnieuw installeren voordat het echt goed werkte.

Het afspelen van films (via Netflix, Prime etc) doe je overigens het beste met de beeldscherm modus “Filmmaker” wat er voor zorgt dat de tv films weergeeft op de manier zoals de maker van de film het bedoeld heeft. Blijkbaar worden de eigenschappen van de originele film of serie in stand gehouden. Zo blijft de beeldverhouding precies zoals het door de makers bedoeld is, net als de frame rate (het aantal beelden per seconde) en de kleurweergave. Dit geeft een heel puur gevoel bij het bekijken van films.

Design:
Natuurlijk is deze TV ook een prachtig apparaat om te bezitten. De bovenste helft van het scherm (wat echt alleen scherm is) is flinterdun, de onderste helft van het scherm is wat dikker aangezien daar alle aansluitingen etc. op zitten. Aangezien dit scherm ook de mogelijkheid heeft om aan een beugel aan de muur te hangen, kun je hem zeer mooi weg werken en hoeft hij niet op een tafeltje te staan.

Airplay:
Aangezien wij hier in huis veel Apple producten gebruiken was ik zeer benieuwd naar de AirPlay functionaliteit. Op de een of andere manier kreeg ik dit niet altijd voor elkaar om te gebruiken. Wel via mijn telefoon maar dan weer niet via mijn iPad. Aangezien ik ook nog een losse Apple TV bezig, heb ik deze aan een vrij HDMI poort gehangen en op die manier alsnog content van mijn iPad gestreamd maar dit zou toch eenvoudiger moeten kunnen via Airplay. Wellicht dat het aan mijn instellingen heeft gelegen dat het niet goed ging.

Conclusie:
Natuurlijk is het geen goedkope TV. Maar je krijgt wat mij betreft echt waar voor je geld. Alle nieuwste features zitten er op, het scherm is fantastisch, de bediening zeer intuïtief en daarmee in totaliteit zeer eenvoudig in gebruik.

Pluspunten

• Helderheid scherm
  • Bedieningsgemak
  • Veel apps standaard geinstalleerd
  • Afstandsbediengin met muis en spraak
  • Plug and Play installatie

Minpunten

• Airplay werkt niet altijd

prinsjurjen@gmail.com 13-05-2021

Niet te missen aanbieding

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Oled is natuurlijk het beste wat je hebt. Niet alleen een scherp beeld van voren maar ook onder een scherpe hoek. Veel functies die makkelijk te bedienen zijn. De Ultra HD TV zorgt voor levendige kleuren. Je krijgt daardoor een spectaculaire beeldkwaliteit met veel contrast en realistisch beeld. Je hebt diepe zwarttinten en natuurgetrouwe kleuren. Vooral film liefhebbers en game spelers zijn erg gecharmeerd van de kleuren en snelle reactie tijd. Er is de mogelijkheid om bluetooth-speakers te verbinden aan je TV voor een ruimtelijk effect. Al met al is het een prijsvriendelijke TV die zeker aan te bevelen is.

Pluspunten

• scherp beeld
  • mooie kleuren
  • budget vriendelijk

Minpunten

• minder krachtige processor dan andere LG's

w***********@o********** 12-05-2021

Zeker een aanrader

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Wij hebben deze tv nu een aantal weken mogen testen.
Wat hebben we er van genoten!

Bij ontvangst was wel duidelijk dat de tv goed verpakt is. Aan alles is gedacht om het slanke design van de glasplaat volledig te beschermen. Na de eenvoudige montage van de voetjes konden we beginnen. Als de tv is aangesloten op het internet gaat eigenlijk de hele installatie vanzelf, alles wordt helder en inzichtelijk doorlopen. Alleen de scrollfunctie op de afstandsbediening moet je even aan wennen.

De beeldkwaliteit is echt heel goed, duidelijke heldere kleuren. Zwart is echt zwart en wit is echt wit.

Door de vele mogelijkheden om het geluid in te stellen, zul je voor alles wat je wilt kijken de goede instelling vinden.

De mogelijkheden met alle verschillende apps zorgen er voor dat je door het gebruiken van de verschillende streamingdiensten het bioscoop gevoel thuis kunt ervaren.

De kunstwerken die je af kunt laten spelen in de galerij maken van deze tv een echte eye catcher binnen je interieur. Heel wat anders dan een simpele zwarte plaat.

Voor het gebruik met een game console hebben wij een switch aangesloten. Dit ging zonder problemen, maar helemaal passend heb ik het beeld nog niet kunnen krijgen. Toch was het wel goed en duidelijk te spelen.

Ook de interface met een mobiel apparaat als een smartphone is met deze tv heel makkelijk. Wij weren gewend om dit via een extern device te moeten doen, maar dat gaat bij deze tv heel eenvoudig en simpel.

Al met al een tv die je waar geeft voor je geld!

Pluspunten

• Goed verpakt
  • Heel helder beeld
  • Makkelijke installatie
  • Voldoende mogelijkheden
  • Goed geluid

Minpunten

• In het begin is de afstandsbediening lastig

R@M 48 12-05-2021

Wil je genieten en ontspannen is dit aan te raden

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Een super mooi design met een uitstekende beeld weergave met veel diepe kleuren en zwart tinten. Het geluid klinkt erg volwassen en niet meer zo blikkerig als vroegere tv's. Moest wel eerst even wennen aan het formaat daar mijn oude tv een stuk kleiner was maar ben nu blij met deze afmeting geeft veel meer kijk genot en merk je het verschil heel duidelijk. een klein minpuntje is de weerkaatsing van het invallende licht maar dat went vreemd genoeg heel snel en niet ten koste van het beeld.
De bediening via de afstandsbediening gaat goed al is het wel even zoeken hoe alles werkt maar zodra je het door hebt is het fijn ermee te sturen. De voor geprogrammeerde knoppen van de streamingdiensten zijn makkelijk en snel. Wat mij tegen viel was de stemfunctie die niet goed reageert op de tekst die je al is het nog zo duidelijk gesproken steeds een verkeerde uitvoering geeft . Wat wel fijn is dat als je de ondertiteling wil instellen dat je de letter grootte zelf kan bepalen. De mogelijkheid om te gamen heb ik niet uitgeprobeerd daar ik dat niet doe. Wat ik persoonlijk miste was een handleiding dat is altijd makkelijk maar heb het op internet gevonden en waar nodig was gebruikt.
Al met al een zeer fijn toestel waar men veel kijk en luistergenot van krijgt en ik raad dit toestel zeker aan.

R@M 48 Lelystad

• Beeld
  • Geluid
  • Vele mogelijheden

Minpunten

• Licht van buitenaf
  • Geen handleiding

Pisicatero 12-05-2021

Fijne tv die zich niet zomaar blootgeeft

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Normaal gesproken begint een review met de beeldkwaliteit. Omdat ik zelf echter veel belang hecht aan een goede combinatie wil ik met het geluid beginnen. Dat is boven verwachting goed als je deze tv alleen voor nieuws en eenvoudige films gebruikt.

Maar als je een tv aanschaft met zo'n groot scherm ontkom je er niet aan om deze te koppelen aan een fatsoenlijke installatie, liefst met een stevige subwoofer. En waarom? De oorlogsfilms die we nu in mei zien ter ere van onze bevrijding, komen alleen tot hun recht als het geluid ook klopt: de kopjes moeten gaan rinkelen als er een tank voorbij komt.

Heb je dat voor mekaar (helaas alleen een optische uitgang naast de HDMI-koppeling) dan is deze tv een echte thuisbioscoop!

Het beeld klopt dan helemaal en wordt het gewoon genieten van dit mooie scherm dat jammer genoeg te groot is voor mijn flat vanwege de kijkafstand. In mijn geval ongeveer 2,5 meter. Door het glimmend scherm zijn de contrasten prima maar is er ook sprake van reflectie. Maar dat went. De kijkhoek is verassend goet, zelfs van opzij.

Wat niet went is de weergave van egale kleurvakken. Met name het rood dat in veel reclames gebruikt wordt, doet kitscherig aan en ik heb nog niet ontdekt hoe ik dat moet instellen. Het is alsof ik naar een billboard kijk.
En dan komen we dus bij de handleiding die er niet is.
Er is wel iets te downloaden maar daar werd ik niet blij van. Als voorbeeld: hoe spiegel ik het beeld van mijn pc naar de tv. Want dat is reuzehandig als je bijvoorbeeld een Zoom-meeting hebt. Staat niet in de manual!
Gelukkig al eerder hiermee geëxperimenteerd en dan is het een kwestie van op je pc bij beeldinstellingen het OLED scherm zoeken en daarmee verbinden. Maar als je dat nooit eerder deed, veel succes. (Er is wel een onlinehulp ingebouwd maar die zie je pas als je op de goede plek bent.)

De verbindingsmogelijkheden zijn trouwens mager: slechts 2 magere USB 2.0 poorten, wél Bluetooth 5.0 en zoals gezegd geen geluidsuitgang voor tulpstekkers wel voor een koptelefoon.

Het aansluiten is niet lastig al mislukte bij mij de Ziggo CI+ installatie. Handig is ook de afstandsbediening die als een luchtmuis werkt (Ik had al eerder via internet een Android luchtmuis gekocht.) Dat went snel en is vooral bij de invoer van woorden handig. En vergeet niet te techniek die niet langer gebruikt van infrarood ledjes maar geluidsgolven zoals bij een mobieltje. Dus vanuit alle hoeken van de kamer de tv gewoon kunnen bedienen
Deze remote- uitvoering, die prettig in de hand ligt, bevat helaas geen NFC-chip, de duurdere modellen wel. En wat wel weer mooi is, een appje om de tv te bedienen is zó gedownload.

Pluspunten

• Mooi beeld met goed contrast
  • Voldoende smart-opties
  • Prettige muis

Minpunten

• Geen afstandsbediening
  • Online ondersteuning via internet matig
  • Niet strak tegen de muur door speakers coaxplug

NancyB 11-05-2021

Geweldig beeldkwaliteit en gebruiksgemak!

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Sinds een paar weken heb ik deze LG OLED televisie in gebruik en tot nu toe bevalt deze uitstekend.
Vanaf het aller eerste moment is alles eenduidig en vanzelfsprekend bij het gebruik. De handleiding heb ik eigenlijk niet eens gebruikt.

De Magic Remote is in eerste instantie even vreemd in gebruik, je beweegt deze en vervolgens zie je de aanwijzer op het scherm bewegen.
Maar dit went zeer snel en vind het beste een plus bij gebruik gemak.
De stembesturing vind ik persoonlijk niets, maar eerlijk gezegd gebruik ik dat bijvoorbeeld ook niet op mijn telefoon.

De beeldkwaliteit is echt fantastisch goed.
De kleuren zijn erg mooi en realistisch, het zwart is bijvoorbeeld echt zwart. Een grote plus vind ik als bijvoorbeeld de zon op het scherm schijnt dit helemaal geen hinder geeft. Zonder bijvoorbeeld gordijnen te sluiten kan je nog alles zien.

Het streamen vanaf bijvoorbeeld een iPhone gaat super makkelijk en is geweldig, zonder veel toestanden is alles weergegeven op scherm van de LG. Een stuk eenvoudiger en stabieler dan de chromecast die ik bij een andere tv gebruik.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Vormgeving

Minpunten

• De Disney+ reclame bij het opstarten
  • Zichtbaar blijven van kabels

s***********@g******** 11-05-2021

Een strakke televisie met een erg mooi beeld

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Een strakke televisie met een erg mooi beeld en uitgebreide instel mogelijkheden.

Ik heb deze televisie mogen testen gedurende een aantal weken. Over het algemeen ben ik er erg tevreden over. Ik vind de beeldkwaliteit erg goed. Uiteraard is de zwarte weergave erg zwart, maar ook de heldere delen van het beeld komen erg goed tot hun recht. Wij kijken ook vanuit verschillende hoeken naar de televisie. Hierbij merk je echt dat de kijkhoeken erg goed zijn. Voor het beeld vond ik het 'Bioscoop' profiel bijna helemaal naar mijn smaak. Ik heb de warme tinten wat blauwer gemaakt en de maximale helderheid van het SDR beeld omhoog geschroefd. Dit leverende naar mijn smaak de beste beelden op voor de meeste content die ik kijk. Overigens is het beeld wel afhankelijk van wat je naar de TV stuurt. Als ik het met mijn 5 jaar oude LCD TV vergelijk zie ik niet direct veel verschil bij het kijken naar lineaire televisie, maar zodra ik via de AppleTV+ app een serie of film op zet is het beeld overweldigend mooi. De HDR ervaring is super en bied extra dimensies bij het film kijken.

De geluidskwaliteit zou ik onder ‘normaal’ scharen. Het geluid kan hard genoeg. Ik heb wel het idee dat de AI stand van het geluid het kijken naar lineaire TV verbetert. Waarbij de reclames wat minder hard overkomen als voorheen en hierbij werkt het beter dan de standaard compressie die sommige andere TV's bieden.

De smart functionaliteiten werken zoals je mag verwachten van een TV uit 2021. Alles zit erop en werkt vlot genoeg. Ik zeg genoeg omdat ik niet dezelfde performance van mijn TV verwacht als bijvoorbeeld van mijn telefoon of PC. Er zijn vele apps beschikbaar en de TV doet vrolijk mee in mijn Homekit netwerk.

Ik vind het menu overzichtelijk voor de standaard instellingen. Zodra je wat meer de geavanceerde functionaliteit wilt instellen moet ik zeggen dat het soms nogal lang zoeken is naar hetgeen wat ik wil doen. Hier valt nog wel een verbetering uit te halen. De afstandsbediening is goed, al voelt het plastic aan de achterkant een beetje te glad voor mijn gevoel. Er staan veel directe snelkoppelingen op zoals Netflix, Prime Video en Disney+, wat ik dan weer net mis is een snelkoppeling naar Youtube. Of een knop die vrij te configureren is naar je favoriete app.

Pluspunten

• Beeld kwaliteit
  • Uitgebreide instel mogelijkheden
  • Vlotte smart functionaliteit

Minpunten

• Geavanceerde fucties soms moeilijk te vinden
  • Materiaal afstandsbediening

e************@g******** 11-05-2021

TV Experience

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Een uiterst platte tv, met top beeldkwaliteit (natuurlijke kleuren en mooie contrasten). Uiterst gebruikersvriendelijk met het installeren, wijst allemaal zichzelf uit en in het dagelijks gebruik voldoet dit scherm prima. De combinatie van deze tv met ons Ziggo abonnement, is goed. Verder maken Netflix, Disney+ en Videoland onderdeel uit van het uitgebreide standaard app aanbod (op de genoemde aanbieder moet je wel een abonnement hebben, om ze verder te activeren).

De LG afstandsbediening (magic remote, vergelijkbaar met een controller) kan ook spraak gestuurd gebruikt worden. Er zit een demo modus op de tv, waardoor deze in een schilderij verandert, dan zie je nog beter de kwaliteit van het beeld. Geluid kent per type tv programma, film de mogelijkheid tot eigen instellingen.

Opvallend; de mogelijkheid om van je mobiele telefoon (merk onafhankelijk) direct en goed te streamen op je tv.

Het enige nadeel wat ik heb kunnen bedenken, er zit geen aan en uit knop op deze tv, dus in standby of een andere stekker.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Verhouding prijs vs kwaliteit
  • Ziggo voorbereid
  • Streamen via Mobiel (merk onafhankelijk)

Minpunten

• Geen aan en uit knop