Panasonic TX-65HZW2004 - Reviews

Diepte
7.80 cm dikte
65,0 inch

Miranda Freeke-Zuiderbaan 14-09-2020

Grote televisie voor een indrukwekkende kijkervaring.

Geschreven voor: Panasonic TX-65HZW2004

Om te beginnen bij het begin, ons vergelijkingsmateriaal was een 10 jaar oude tv die door de fabrikant ervan al heel lang niet meer ge-update word en hoog nodig aan vervanging toe is. En hij is ongeveer 45 inch ongeveer. Dat is dus ons vergelijkingsmateriaal.

Bij binnenkomst van de doos hebben we al onze ogen uitgekeken, wat een formaat: ook na het uitpakken blijft er ondanks de zorgvuldige verpakking bijna hetzelfde aan tv over. Op de verpakking stonden goede aanwijzingen hoe je het beste deze tv kan uitpakken, dit kan je niet alleen. Bij het uitpakken viel al meteen op hoe dun de tv zelf is, maar er zit toch nog best een kast achter waar de techniek in verwerkt wordt. We waren dan erg blij met de bijgeleverde voetsteun. De combinatie van de voetsteun en tv leek me fragiel (door die dunne en grote tv), maar zodra we hem op de voetsteun hadden neergezet bleek daar niets van waar. Hij stond zo vast als een rots. Geen ervaring dus met het plaatsen aan de wand, al lijkt me dat je er dan wel content mee moet zijn dat het dan behoorlijk stuk van de wand afkomt door de techniekbox.

Aangezien we hem op een tv-kast hebben gezet konden we makkelijk bij de punten om kabels aan te sluiten, dit was duidelijk aangegeven. Na aansluiting de tv aangezet en binnen no time hadden we werkend beeld en hebben we zo goed als geen omkijken gehad naar de instellingen. Zo goed als plug en play bijna. Voor iemand met weinig kennis van dit soort zaken is dit echt een opluchting.

Beeld;
Dit begint met de term “Master HDR OLED Professional Edition Panel”, we zijn niet bekend met de meeste nieuwe termen, maar in dit geval zeker uit de praktijk kunnen zien wat dit voor een verschil maakt. Superstrak beeld met een rust om naar te kijken, ook bij streamen. Dit beeld is in combinatie met HDR10+ en Dolby Vision IQ beter te noemen dan een bioscoop ervaring, hiervoor wil je het huis niet meer uit.

Geluid;
Doordat wij gewend zijn dat tv’s meestal niet met het beste audiosysteem uitgerust zijn, hebben wij een surround systeem altijd erop aangesloten. Dit is werkelijk voor het eerst dat we niet de noodzaak voelde om deze aan te sluiten. De tv is uitgerust met “360graden Soundscape Pro audiosysteem“, dit maakte voor een “tvgeluid” toch al wel een behoorlijke indruk. Wij zouden met dit geluid geen noodzaak hebben gevoeld om er een surround systeem bij aan te koppelen. Het geluid heeft ons toch echt wel het meest verrast.

Een paar conclusies die wij na het testen hebben;
Superbeeld, geweldig innovatief geluidsbeleving, groot en plat maar toch stevig weg te zetten en wij hebben een nieuwe tv nodig. Helaas zo goed als deze is, is het prijskaartje er ook naar, bovendien weten wij nu zeker dat dit formaat bij ons thuis veel te groot is. Je haalt hiermee een droomtv in huis, maar het moet zeker in je woning en bij je budget passen. Maar dan hoef je ook niet meer naar de bioscoop, dit overtreft dat wel.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Stabiliteit op de voetsteun
  • Installeren

Minpunten

• Prijskaartje

Verkade 13-09-2020

Schitterende tv

Geschreven voor: Panasonic TX-65HZW2004

Deze tv is 165cm, wat erg groot is voor een kleine huiskamer.
Het beeld is super scherp, je kan kiezen voor veel persoonlijke instellingen.
Tv kan als smart of gewone tv gebruikt worden.
Goed geluid, door boxen aan de onderkant.
Handige afstandbediening met veel knoppen, waaronder Netflix.
Tv is erg zwaar, staat op 1 voet, die je verankerd met schroeven.

Nils 06-09-2020

Panasonic TX-65HZW2004; Het TV-paradepaardje van Panasonic

Review Panasonic HZW2004

Bij aflevering van de doos stond ik in eerste instantie wel raar te kijken. Mijn hemel, wat een apparaat! De doos is natuurlijk behoorlijk wat groter dan de TV, maar met bijna 2 meter lang en 1m25 breed begon ik te twijfelen of ie wel door het trapgat zou kunnen! Onze huiskamer hebben we namelijk bewust TV-loos gelaten; onze TV staat in de daarvoor bestemde ‘gameroom’ op de 1e etage. Voor de zekerheid dus de doos maar beneden uitgepakt en de ruim 33KG-wegende (!) kolos naar boven gesjouwd. Boven de zware voet eenvoudig met 4 stevige schroeven bevestigd zodat het geheel stevig op de TV kast stond.

De HDMI-aansluiting aan de box van Ziggo was een fluitje van een cent en de HZW2004 TV herkende direct de bron. Ook later merkte ik dat het niet uitmaakte welke HDMI aansluiting ik ook nam, de TV was intelligent genoeg om het signaal van de box te herkennen.

Wat gelijk opvalt bij het installeren van de TV is dat het geheel zeer luxe toont. De afwerking is echt prachtig met een smalle zwarte stalen rand om het scherm en zelfs de zware aluminium afstandsbediening heeft een luxe uitstraling. De achterkant daarentegen is volledig met zwart plastic afgewerkt en doet eigenlijk een beetje af aan het geheel. Vele aansluitingen aan de achterkant zijn dusdanig gemonteerd dat een stekker recht naar achteren komt, wat mij niet handig lijkt als je de TV aan de wand wil hangen. De voet heeft wel een soort klep waardoor de meeste aansluitingen redelijk worden weggewerkt.

Zittend op onze bank voor de enorme TV was in eerste instantie een lachwekkende ervaring. Onze oude TV heeft een beeldformaat van 40inch en valt daarmee natuurlijk volledig in het niet ten opzichte van dit Jurrasic monster.

De weergegeven kleuren zijn in èèn woord prachtig te noemen. Zowel bij het kijken naar sportbeelden, maar ook reguliere programma’s en natuurfilms valt op dat de gehele kijkervaring van de getoonde beelden een zeer professionele indruk maakt. Met name de 4K natuurfilms van drone beelden over natuurgebieden zijn werkelijk fenomenaal. Een andere opvallende feature van deze TV is dat je met èèn druk op de knop van de afstandsbediening de instellingen van het beeld op ‘filmmaker-modus’ kan zetten. Op die manier moet het originele beeld waarop de film is geschoten, zonder een vorm van beeldverbetering direct in de huiskamer worden weergegeven. Indrukwekkend hoezeer de bioscoopervaring dan in je eigen kamer tot z’n recht komt.

Tijdens wat meer actie-gerelateerde beelden in films wordt er tegenwoordig vrij veel met scherpte-diepte gespeeld om de aandacht van de kijker vast te houden. Dat leverde bij ons wel hetzelfde gevoel op van wanneer je naar de bioscoop bent gegaan en je kon alleen op èèn van de voorste rijen plaatsnemen: beetje zweverig, haast zeeziek gevoel van al die optisch wisselende kijkafstanden.

De TV is 65inch in beeldbreedte, wat neerkomt op een beelddiagonaal van 165 cm. De aanbevolen minimale en maximale kijkafstand voor TV’s van een dergelijk formaat ligt ergens tussen de 2,5 en 4 meter, maar aangezien dit een 4K televisie is zou dat zelfs korter kunnen zijn. Onze kijkafstand was 3 meter 10, maar zoals eerder genoemd hadden wij telkens het gevoel of we beter wat meer naar achteren konden gaan zitten. Maar ons bankje stond al tegen de muur, dus dat was geen optie.

De HZW2004 van Panasonic is ontworpen voor de echte filmliefhebber, dat is duidelijk. Toch is ook de geluidservaring goed tot zeer goed te noemen. Met een ingebouwde soundbar en 9 [!] andere speakers die een totaal vermogen leveren van maar liefst 140W is het duidelijk dat Panasonic niet alleen aan de kijkervaring heeft gedacht. Het geluid is zeker goed en op vele diverse manieren in te stellen en qua volume kan deze TV alle huiskamers aan. En met de juiste instelling is het echt alsof het geluid direct uit je scherm komt. De bassen zijn logischerwijs het minst sterk, daar heb je nu eenmaal klankkastruimte voor nodig, maar het is erg eenvoudig om een aparte subwoofer aan te sluiten via de koptelefoon aansluiting. Een goede aparte 5.1 set levert echt nog wel een beter geluid op, maar Panasonic set hier een aardige standaard waarmee het verschil duidelijk veel kleiner is geworden. Eindelijk van al die losse kabels af! Aan de andere kant, als je zo een dure TV koopt wil je ook genieten van optimaal geluid en dan is een externe versterker en een goede aparte surround set wel weer een logischer keuze.

Samenvattend is de HZW2004 van Panasonic een absolute high-end machine met een voortreffelijk scherm en dito kleurweergave, waarbij de instellingen opvallend veelzijdig zijn. Ook het geluid is meer dan alleen maar goed, zeker voor een onboard sound system. De vormgeving is tot en met de afstandsbediening zeer luxe en topklasse te noemen. De prijs daarentegen is ook top, in de zin van erg hoog. En daar wringt ‘m wat mij betreft wel de schoen. De meerwaarde van dit Televisie-paradepaardje van Panasonic is er zeker, maar staat het in verhouding tot de meerprijs ten opzichte van andere TV’s? Dat is de vraag die je jezelf echt even moet stellen.

Pluspunten

• ongeëvenaarde beeldkwaliteit
  • prima geluid
  • lust voor alle film- en seriefanaten

Minpunten

• zeer hoge prijs [nog]
  • wel Netflix, maar geen Disney of Videoland
  • niet alle aansluitingen zijn makkelijk te bereiken
  • geen HDMI 2.1 [nadeel voor gamers]

Rutger Lensing 02-09-2020

Gigantisch scherm met scherp beeld

Geschreven voor: Panasonic TX-65HZW2004

Een gigantisch scherm van 65" inch. Prachtige beeldkwaliteit. Een grote hoeveelheid aan functionaliteiten, zoals Netflix, Youtube, enzovoort. Allemaal zeer gemakkelijk in gebruik.
Het enige minpunt betrof het instellen met de mediabox van Ziggo. Hierbij was er initieel geen geluid te horen. Na enig zoekwerk en enkele pogingen toch voor elkaar gekregen.
De beeldkwaliteit in fenomenaal. Neem hiervoor wel de nodige afstand van de TV.
Al met al een plezier om televisie te kijken hiermee. Een mooi design, met nagenoeg geen randen en een goede kwaliteit geluid uit de boxen van de TV.

Pluspunten

• Groot scherm
  • Veel functionaliteiten
  • Scherp beeld
  • Strak design

Minpunten

• Zware TV, niet in je ééntje te monteren
  • Geluid i.c.m. Ziggo-box

Micky 02-09-2020

Mooie ingetogen OLED TV

Eerste indruk

Bij binnenkomst van deze TV dacht ik vooral wat is deze tv groot! Ik kwam van een 55” en dit was een 65”. Wel sprak me de ingetogen design gelijk aan.

Design

Mooi design maar niet heel uitgesproken maar dat vind ik ook de charme van deze tv. Mooie mat zwart afgewerkt en de speaker/sound bar is mooi verwerkt in het design, wat me wel opviel is dat de speaker snel veel stof aantrekt. De subwoofer is aan de achterkant verwerkt wat de tv wel wat dikker maakt en dus niet helemaal strak tegen de muur kan hangen.

Aansluit mogelijkheden

Deze tv heeft eigenlijk alle aansluitingen waar een moderne tv aan moet voldoen. 4 HDMI aansluitingen met cec ondersteuning en zelfs 2 CI+ modules. Bij de HDMI aansluiting lopen er 2 naar onder en 2 recht naar voren dit vind ik wel een nadeel.

Beeld

Wat een OLED betaamd erg mooi beeld, mooie zwart waarden/contrast en ik heb eigenlijk weinig aan de instellingen moeten om het naar mijn smaak te krijgen. Deze tv ondersteunt HDR en dolby vision. Voor mijn gevoel kwam het beeld meer tot leven bij dolby vision. Natuurlijk ook een aantal games getest icm een PS4 pro met HDR beeld. Daar merk je wel dat de respons tijd wat achterloopt maar voor af en toe een potje FIFA of COD of iets dergelijks zal je hier weinig last van hebben.

Geluid

Bij normaal TV kijken (ik gebruik een CI+ module van ziggo) vind ik het geluid wat schel en weinig bass. Zelfs als ik alle bassboost etc. Aan heb gezet. Persoonlijk vond ik dit best wel een deceptie voor al de ruimte aan speakers en subwoofer die deze tv inneemt. Begrijp me niet verkeerd voor tv geluid is het bovengemiddeld maar niet gelijk een plaatsvervanger voor een dergelijke soundbar.

Gezien deze tv dolby atmos en dolby vision ondersteunt vond ik nodig om dit goed uit te testen. Dus Gemini man gekeken en dan komt deze tv tot leven opeens is er wel bass en simuleert deze tv echt een dolby geluid. Ik was hier erg onder de indruk van vooral in combinatie met dolby vision waardoor je alle poriën van Will Smit’s huid kon zien ;)

Smart tv

De smart tv heeft alle bekende apps wel maar is niet om over een huis te schrijven. Ik vind het wat aan de trage kant het ziet wat log/lomp uit. Dit loopt echt achter op andere concurrenten. Hier koop je simpelweg deze tv niet voor.

Eind conclusie

Ik heb deze TV een week mogen testen en ben over het algemeen wel positief verrast. Zelf zou ik niet zo snel kijken naar een Panasonic tv maar het design sprak mij erg aan omdat het niet zo uitgesproken is.

Deze is echt gemaakt voor de film/serie liefhebber, de binger, netflixer so the speak :) combinatie van HDR of dolby vision met dolby atmos komt deze tv echt tot zijn recht en zal je geen spijt hebben van deze tv!

Maar zou ik zelf deze tv zelf kopen? Dan is het antwoord nee helaas. Mijn voorkeur gaat toch uit naar een tv met een eigen geluid setup die ook goed werkt bij ‘normaal’ tv kijken daarnaast vind ik een makkelijk werkende smart tv met goede UX ook belangrijk en dat heeft deze TV niet. Als je opzoek bent naar een nieuwe TV raad ik je wel aan om eens kijkje te nemen naar deze TV misschien past het wel bij jou!

Pluspunten

• Goede zwart waarden
  • 2 Ci+ modules
  • Dolby Atmos
  • Dolby vision
  • Mooi ingetogen design

Minpunten

• Speaker trekt veel stof aan
  • Geen plat design
  • Geen volwaardig surroundset vervanger
  • Smart TV