Sony KD55XH8096BAEP - Reviews

4K Ultra HD
Diepte
7.10 cm dikte
55,0 inch

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 8 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

MMte 11-04-2020

Yes, goede koop, blij mee! Sony 55XH8096

Geschreven voor: Sony KD55XH8096BAEP

Zaterdagochtend 07.00 uur. Nederland slaapt uit, maar de bezorgservice en wij niet: vandaag is het eindelijk nieuwe-televisie-dag. Hier hebben we naar uit gekeken! Avonden hebben mijn man en zoons staan staren naar schermen in winkels, vergelijken gemaakt via internet, maten gemeten en gedebatteerd over welke televisie het moest gaan worden. En nu is het eindelijk zover, de Sony XH80 4K Ultra HD lcd-tv, staat in de woonkamer. We hebben gekozen voor de 55inch variant.
Het uitpakken gaat natuurlijk gelijk van start. En wat voelen we ons oud. Waar we nog nadenken in de klassieke pakketjes richting, wijzen zoonslief erop dat door het verwijderen van de plastic grijpers aan de onderzijde, de doos zo omhoog getild wordt. Even wat piepschuin weg, pootjes eronder en letterlijk 5 minuten laten staat daar de TV al op het meubel. Nu hadden we al een Sony account, even koppelen en klaar.

Wat heeft deze televisie toch een mooi beeld! Haarscherpe details en een prachtig kleurpalet. Dit voel al op tijdens het maken van een keuzen, door de Triluminos (dat moest ik even opzoeken ;)), zijn er héél veel kleuren zichtbaar. Dus als we nu weer series kijken, zien we veel meer! Dit werkt heel prettig, het is een groot beeld, maar kijkt heel prettig.
En over series gesproken....HALLO Netflix knop! Letterlijk met 1 druk op de knop, in het Netflix menu. Dit kost een milliseconde! Direct bij de laatste gekeken serie, gemak dient de mens!

Nu hadden we bij onze vorige TV een surround system. Deze hebben we nog niet aangesloten, ik weet ook niet of we dit gaan doen. Het geluid van de TV is namelijk heel goed. Er zit een surround gelijk in ingebouwd en dat is te horen.

Wat ook heel fijn is, is dat de zoons hun Apple gekoppeld hebben aan de TV. Dit biedt nog meer aanbod.

Wij zijn heel blij met onze aankoop en kunnen iedereen deze TV aanraden.

Pluspunten

• Snelheid
  • voice functie op afstandsbediening
  • 4K, supermooi

lexus2510 10-05-2020

55" Sony televisie XH80

De Sony XH80 55”
Iets wat mij direct was opgevallen is de manier waarop de tv verpakt is.
De doos (een gedeelte van het piepschuim) is tevens de standaard voor de pootjes te monteren.
Je wilt je gloednieuwe tv toch niet ergens op een deken op het beeldscherm leggen.

Installatie.
De setup van de tv was buitengewoon makkelijk. Het begon simpel weg met een paar enkele vragen m.b.t. de provider keuze (Caiway, Canal Digitaal, KPN, T-Mobile, Tele2, Ziggo of geen).
Tevens werd direct de Ziggo MediaBox Next gedetecteerd en kon ik de afstandbediening van de Sony TV gebruiken.

Niet alleen heeft deze tv een ingebouwde Chromecast 4K maar ook de Apple gebruikers kunnen hun hartophalen. De tv ondersteund ook AirPlay en HomeKit.

Beeld.
Met de standaard beeldscherm instellingen merk je dat deze tv een prachtig beeld heeft en dit door het TRILUMINOS-display. Met name bloemen en platen springen dat ook echt bijna uit het scherm.

Geluid.
Het geluid van de tv is wel minder dan dan ik had verwacht. Waren mijn verwachtingen te hoog met betrekking tot Dolby Atmos. Wellicht doordat ik een surround set ben gewend.

Ben van mening dat zowel de Android als Apple liefhebbers aan deze tv plezier kunnen beleven.
De veelzijdigheid met betrekking tot het streamen van en naar Android als Apple producten werkt perfect.
Door de ondersteuning van AirPlay2 is de tv perfect te gebruiken met in mijn geval de HomePod van Apple. Luister naadloos muziek in meerdere kamers. Dit werkt super.

Pluspunten

• Beelscherm kwaliteit
  • prijs
  • gebruikers interface

Minpunten

• Dolby Atmos kwaliteit

15-04-2020 18-04-2020

Prachtige TV , ook voor Gamers

Geschreven voor: Sony KD55XH8096BAEP

Wanneer wij mannen een TV kopen dan kopen wij geen beeldscherm maar pure passie voor het totaal plaatje.
Dan gaan we voor groot, optimaal gebruiksgemak en de beste kwaliteit. Zo ben ik op de Sony 55 inch gekomen. Niet de grotere versie maar heb juist deze bewuste keuze gemaakt. De grootte is prima en voor de helderheid, deze HDTV is 139,7 cm overhoeks en dat is voor mensen die hun kastje willen meten 121.8 cm breed.
Dit HDR beeldscherm heeft twee pootjes en die staan 97 cm uit elkaar. Ik verwacht echter niet dat er veel mensen zijn die de TV op pootjes gaan zetten want aan de wand op een beugel komt deze TV beter tot zijn recht. De pootjes zijn van kunststof en zo ook de ombouw. Dit is een verandering ten opzichte van de vorige modellen en het ziet er naar uit dat Sony hiermee iets wil vertellen.
De TV is netjes in de doos gezet door Sony en er is erg goed gelet op de gebruiker die zelf de TV uit de doos haalt. Je wordt prima begeleid door Sony. Je opent de doos en er zit gelijk een beschrijving bovenin. Je volgt de instructies en het gaat bijna vanzelf. Er wordt aangegeven om deze TV met twee mensen uit te pakken, maar ik was in staat om dit alleen te doen. Dat ging super makkelijk. (pak wel ff een kruiskop schroevendraaier als je de TV op pootjes gaat zetten.
Zodra je de TV aan zet wordt je door Sony meegenomen in Sony – setup – wereld. Je gaat met een intuïtieve wizzard door allerlei vragen heen. Daarbij was er 1 stap die bij mij niet goed werkte. De TV vraagt of je direct via je smartphone met voice search wil instellen en die stap moest is noodgedwongen overslaan want dit werkte niet. Het komt daarna wel goed want als je de stap eerst overslaat komt ie later weer terug op dezelfde instelling via de TV en dan lukt het prima. Aan het einde van deze vragen ronde staat er een beeld op het scherm.
Het beeld is een prachtig, adembenemend beeld en zeker als je de HDR filmpjes ff opzoekt op Youtube.
Dat wil zeggen, als je ff aan de settings sleutelt, want in de standaard settings gaat de echte liefhebber niet warm worden. Als je een gamer bent ga je ook blij worden van dit beeld. Het heeft de juiste aspect ratio en een prima refresh rate om games erop te spelen.(lekker groot). Er zijn diverse knoppen om aan te draaien en dan krijg je een prachtig HDR beeld te zien en gebruik wat youtube materiaal om dit echt naar je zin te zetten.
In de start-up wizzard detecteert de TV gelijk je audio installatie en de vraag wordt gelijk gesteld of dat de TV geluid over de audio installatie mag starten zodra de TV aan gaat. Dit is geweldig. Het geluid is gelijk de kwaliteit die je graag hebt want een surround set is herkend en gelijk actief. Goed gebalanceerd en herkent gelijk de Dolby functionaliteiten zoals Dolby Atmos en Dolby Vision.(is in ieder geval heel veel beter dan de TV speakers, die zijn duidelijk minder)
Met de knop Menu op de afstandsbediening krijg je een giga hoeveelheid apps op het beeld
Je hebt een overweldigende hoeveelheid aan keuze voor welke dienst je ook maar wil. Youtube , Netflix, Thuis bezorg.nl en heel veel meer. Werkt erg goed en vooral erg snel. Er zitten op de afstandsbediening ook nog extra knoppen zoals de Netflix knop en de Google play knop. Met deze knoppen kom je direct in de favoriete film of serie terecht zonder al te veel schakelen. Heerlijk.
De picture mode is handig, zo kun je multitasken,
Het is sowieso fijn dat er een goed werkende chromecast ingebouwd zit in deze TV. Dat scheelt weer aansluiten installeren en het kost niets meer. Met je smartphone ff snel schakelen naar de foto, video’s berichten en wat allemaal nog meer die je op je telefoon hebt is zo makkelijk en ook goed van beeld scherpte in mijn situatie dan.
De erg lichte kunststof afstandsbediening heeft ook nog voice control en daar moet ik persoonlijk aan wennen, maar het werkt wel. Het is net als andere voice control apparaten. Soms gaat het net ff de andere kant op dan je wil. Is makkelijk te bedienen en Sony heeft de software sowieso goed onder controle.
Resume’
Beeld is super mooi, geluid makkelijk te schakelen over eigen installatie en dan is er alles uit te halen dat je wil. De pootjes haal ik er weer af want dat is net ff nee. Zo ook de behuizing maar die valt niet meer op zodra je het effect binnen krijgt van de prachtige HDR kwaliteit bij deze 4K TV

Nu Ff genieten.

Pluspunten

• Gebruik gemak
  • beeld kwaliteit
  • Dolby Atmos
  • geluid schakelt via audio set

Minpunten

• kunstof poot
  • kunstof frame

Soraya26 16-04-2020

Prachtig beeld en gebruiksvriendelijk

Geschreven voor: Sony KD55XH8096BAEP

Mijn eerste indruk wat WOW! wat een mooi en groot beeld. En design qua dikte van de TV en de dunne randjes. Dat was al een positieve binnenkomer en absolute eyecatcher.
Het aanzetten en verder installeren ging het erg makkelijk. Hij pakte de zenders vanuit de digitale ontvanger erg snel en klaar was het voor gebruik!
De knop Netflix is geweldig! Eenmaal ingelogd met je account, hoef je alleen te drukken en Netflix is klaar voor gebruik.
Het ingebouwde ChromeCast en ApplePay (dit kende ik niet) is ook erg handig. Ik kan al de bestanden vanuit mijn iPhone kijken en door sturen.
En nu het 4K beeld. Ik dacht dat de programma's standaard in 4K waren maar je moet toch een andere TV abonnement hebben om in 4K te kunnen kijken. Mijn provider heeft geen mogelijkheid voor 4K dus dat valt het af. Op Netflix staan we films op 4K maar je moet wel de abonnement upgraden. Het is duurder maar je hebt wel wat want het verschil is zeker te zien. het beeld is scheper en superzuiver.
De andere apps zoals Pathe Thuis of You tube zijn ook erg handig en makkelijk in gebruik.
Ik vind alleen het geluid niet erg bijzonder voor zo'n TV maar al met al een geweldig TV.

Pluspunten

• 4K resolutie
  • Netflix knop
  • gebruiksvriendelijk

Minpunten

• geluid niet geweldig

mlb24 16-04-2020

Dit is waar een TV voor bedoeld is

Geschreven voor: Sony KD55XH8096BAEP

Al een tijd op zoek naar een nieuwe televisie die past in de smartomgeving bij ons thuis. Een aantal voorwaarden waaraan de tv moest voldoen: Netflix en Spotify, 4K, minimaal 55 inch en een grote kijkhoek. Bij het kijken van een sportwedstrijd moest de bal vloeiend over het scherm gaan en het gras moest niet als een groot groen vlak worden weergegeven. Als extraatje zou een ingebouwde Chromecast of Airplay welkom zijn en de tv moest als een accessoire voor het interieur zijn. Wat een verrassing was het toen Sony deze tv uitbracht! Hij voldoet aan alle voorwaarden.

Het installeren van deze 55 inch televisie is vrij simpel, beugels aan de onderkant in de televisie en hij staat. Het menu leidt je door de installatie en daar hoef je zelf niet echt bij na te denken, alleen je wachtwoord van de wifi moet je bij de hand houden en het zou fijn zijn als je over een Google-account beschikt. Daarna kan je apps gaan installeren welke je vak gebruikt. Netflix, Youtube en Spotify staan standaard geïnstalleerd, maar je kan zelf haast oneindig veel apps toevoegen.

Het geluid van de tv is wat minder, wat in mijn ogen logisch is aangezien de tv erg plat is. Het beeld daarentegen is geweldig! Ik kan iedereen aanraden naar de winkel te gaan en daar te vragen of er een 4K voetbalwedstrijd op kan worden gezet. vergelijk het gras met andere tv's. Dan kan je goed zien wat de X1-processor van Sony allemaal kan. Met deze processor laat Sony zien hoe tv kijken hoort te zijn. De kijkhoek van het beeldscherm wordt door de wide-angel technologie vergroot, zodat je ook onder een hoek nog steeds even helder beeld hebt. Bij veel tv's wordt het beeld grijzig als je vanuit een andere hoek gaat kijken.

Heb je nog enige twijfel over de aanschaf van een nieuwe tv? Ik hoop dat die twijfel nu weg is, de Sony 55XH8096 is echt een aanrader!

Pluspunten

• X1-Processor
  • Grote kijkhoek
  • Chromecast
  • Airplay
  • Netflix

Minpunten

• Geluidskwaliteit

Mathieu 16-04-2020

Slim en mooi, maar toch niet prefect

Geschreven voor: Sony KD55XH8096BAEP

Ik begin mijn review met waar het bij televisies om draait. Het beeld. En die is goed. Beeldweergave en kleuren zijn heel natuurlijk. Vaak als ik als ik televisies in winkels bekijk zijn de kleuren te fel en onnatuurlijk. Dat ervaar ik niet bij deze Sony. Ik kijk normaal gesproken naar een 37 inch scherm en een 55 inch scherm is in het begin heel even wennen omdat de eerste indrukken op zo'n formaat scherm groot zijn. Maar het kijken naar het scherm keek als heel snel rustig. Het scherm is ook goed te zien bij direct daglicht. Ik zie er tegenop om terug te gaan naar mijn eigen 37 inch televisiescherm.

Waar ik minder over de spreken ben is het geluid. Niet dat het slecht is, maar daar had ik toch wel meer van verwacht. Daar doet mijn ruim 11 jaar oude Phillips niet voor onder. En dat terwijl het toestel over Dolby Atmos™ surround sound beschikt. Maar als je een audiofiel bent, zal je het toestel toch aansluiten op een apart surround set of soundbar.

Qua design is de televisie geen eye catcher. De vormgeving is in mijn ogen simpel. Niet dat deze televisie maar ergens zou misstaan. Maar je koopt geen televisie om ergens maar stof te staan vergaren. Je koopt hem voor het beeld en als het beeld aan staat is het een plaatje om naar te kijken. De randen rondom het scherm zijn dun. Misschien niet de dunste onder de televisies die tegenwoordig te krijgen zijn, maar dun genoeg wat mij betreft.

Het toestel draait dus op Android. Zo op het eerste gezicht zie je dat niet. Als je wat verder de instellingen in duikt herken je daar het structuur van Android in terug. En daardoor weet ik waar je voor bepaalde instellingen moet zoeken. Dat vind ik wel heel erg fijn. Maar ik ben ook een paar keer tegen iets aangelopen wat niet (meteen) werkt en daar herken ik Android ook in. Zoals het in eerste instantie niet kunnen koppelen met mijn telefoon om de eerste installatie gemakkelijker te maken of het niet kunnen vinden van mij Bluetooth oordopjes terwijl deze wel A2DP ondersteund. Voor dat laatste heb ik contact gehad met Sony maar dat heeft tot nu toe niet tot het gewenste resultaat geleidt. Daarbij moet ik opmerken dat ik op internet heb teruggelezen dat het geluid dan niet met het beeld gelijkloopt wanneer je een Bluetooth koptelefoon koppelt aan een televisie en dat je beter een koptelefoon met zendstation kan gebruiken. Maar ik wilde de Bluetooth wel even testen op deze Sony, maar dat is helaas niet gelukt..

Het is ook fijn dat het toestel meteen mijn Synology NAS in het netwerk weet te vinden en dat ik deze simpel kan raadplegen om foto’s te bekijken. Ik kan op die manier ook films (in avi en mkv formaat) die ik erop heb staan kijken.
En dat is zonder het gebruik van de Synology apps die ook via de Play Store terug te vinden en installeren zijn.

Chromecast en Apple Airplay zijn in de televisie ingebouwd. Daarmee kan je makkelijk streamen vanaf je Android of Apple device. Hoewel er op de tv meer dan 5000 apps terug te vinden, zijn niet alle apps daar te vinden. Zo kon ik bijvoorbeeld geen RTL XL vinden (maar dan wel Videoland) omdat deze volgens internet alleen op LG, Samsung en Phillips smart tv’s terug te vinden zijn. Bij de app KIJK kwam ik niet langs het eerste scherm om akkoord te geven op de voorwaarden omdat ik niet naar de knop kon navigeren. Dat laatste is sowieso niet aan Sony te wijten. De KIJK app is gewoon waardeloos. Maar deze twee apps kan je dus wel op via je smartphone of tablet streamen naar je tv en dat werkt goed. Vooral dat Apple Airplay wordt ondersteund vindt ik geweldig. En op de televisie de Netflix en Disney+ apps gebruiken is een feest. Ik zou graag naast de handige Netflix knop op de afstandsbediening, daar ook een Disney+ knop willen zien.

Nu dan het gedeeld over hetgeen wat je hopelijk maar één keer hoeft te doen. Namelijk het plaatsen en installeren van de televisie. Ik heb zelf het toestel uit de verpakking gehaald en pootjes er onder gemonteerd en op het dressoir geplaatst. Het is een grote jongen, maar dat was goed te doen. Alleen bij het plaatsen van de pootjes heb ik hulp gehad om te voorkomen dat hij niet zou omvallen. Daarna is het alleen nog een kwestie van de kabel naar settopbox, Playstation en stroomkabel erin pluggen en het toestel kan aan.

Dan begint het daadwerkelijke installatieproces. Hij vraagt of je verbinding wilt maken met je telefoon om het proces te vereenvoudigen. Mooi dacht ik. Dan hoef ik niet dat ingewikkeld lange wifi wachtwoord van mij op te zoeken en in te voeren. Maar helaas. Dat werkte niet en moest ik alsnog wifi wachtwoord handmatig invoeren. En duurt even met zo’n toetsenbord op je scherm waarmee je met de pijtjes op je afstandsbediening van de ene naar de andere kant moet navigeren. Later heb ik omdat ik boven omschreven Bluetooth probleem op wilde lossen, de televisie teruggezet naar fabrieksinstellingen. Toen liep ik weer tegen het probleem aan dat je het niet snel kon instellen. De instructie op de televisie zegt dat je je Google app op je smartphone moet openen en "Apparaat instellen" moet typen of "Hey Google, Apparaat instellen" moet inspreken. Dan zou je je televisie moeten selecteren en verder het installatieproces moeten doorlopen. Maar in beide gevallen wordt je naar een instructie pagina geleid van Google en zie je nergens je apparaat terug. Maar het is me toch gelukt. Hoe? Zie hieronder.

Tip!!! Voor snel instellen moet je niet "Apparaat instellen" intoetsen of "Hey Google, Apparaat instellen" zeggen, maar moet je "Set up device" intoetsen of "Hey Google, set up device" inspreken. Dan wordt je naar het daadwerkelijke installatieproces geleid. Dan gaat je telefoon je televisie zoeken en vinden. Daarna kan je je gmail account selecteren en neemt hij alle gegevens inclusief wifi gegevens over. Dan gaat het inderdaad een stuk sneller.

Voor de rest ging het installeren heel soepel. Hij installeerde zelf mijn settopbox en daarmee Ziggo kanalen. De afstandsbediening van de TV werkte ook meteen als die van mijn settopbox. Mooi! Dat scheelt er weer één.

Kortom, niet alles aan deze Sony is perfect, maar goed genoeg om van televisie kijken een belevenis te maken. Vooral het smart gedeelte ben ik heel erg tevreden over.

Pluspunten

• Mooi beeld
  • Apple Airplay ondersteuning
  • Makkelijk te installeren
  • Android TV
  • Veel apps

Minpunten

• Geluid niet geweldig
  • Bluetooth werkt niet naar behoren

Edwin76 14-04-2020

Fantastisch en makkelijk in gebruik!

Geschreven voor: Sony KD55XH8096BAEP

Waar zal ik beginnen? Het formaat? Tja hij is groot, maar wat een beeld hee! Storend dat ie groot is? Nee want dan had ik wel een kleinere uitgezocht. Hij past mooi in het interieur, en is niet heel erg aanwezig, dat komt ook door de mooie fijne dunne rand die er om heen zit. Narrow bezel hebben ze dat genoemd. Het scheelt echt een hoop in vergelijking met mijn vorige tv. Ook de "pootjes" die er onder zitten vallen amper op! Goed gedaan door Sony!

Het installeren was zogezegd een koud kunstje, alles wordt automatisch in het menu meegenomen en je wandelt hier zonder problemen door heen (althans bij mij). Tevens herkent hij alles wat je via HDMI hebt aangesloten. Sonos, PS4, Apple TV, mediaplayer, en het kastje van de tv provider. Een kind kan de was doen, wederom goed uitgedacht door Sony.

Wat ik ook zie in vergelijking met mijn oude tv is dat de beelden veel prettiger overvloeien in elkaar waardoor het een stuk rustiger kijken wordt. En zeker op een grote tv kijkt dat veel fijner.

Qua geluid heb ik hem direct aangesloten op mijn Sonos, heb dus niet het geluid getest van de tv zelf.

En dan 4K, ook al is nog niet alles in 4K, kon ik toch bepaalde films al huren en of zien bij een 4K abonement, geloof me, dat kijkt echt werelds, spatzuiver!

Ook met de PS4 er op blijven de beelden vloeiend, mijn kinderen zijn echt blij met deze keuze!

In het menu wat makkelijk te bereiken en aan te passen is vindt je alle apps, waaronder de bekenden, videoland, NPO, pathe, KIjk, etc. Ook makkelijk te herschikken.

De afstandsbediening met snelfunctie voor Netflix is prettig, en reageert snel! Ook zit er een spreekfunctie op om mondeling handelingen door te geven.

Al met al, een super fijne tv!

Pluspunten

• Wat een beeld!
  • Mooi afgewerkt
  • veel instel mogelijkheden
  • Vloeiend beeld

JN 13-04-2020

Mooi voorbeeld van een nieuwe generatie tv

Geschreven voor: Sony KD55XH8096BAEP

Heb deze tv nu een tijdje in huis en wat zijn we blij. De installatie gaat zeer snel en makkelijk, je hebt alleen een standaard kruisschroevedraaier nodig om de pootjes te monteren. Binnen enkele minuten stond de tv en had ik alle externe apparaten aangesloten op de 4 HDMI ingangen. De TV leidt je zelf door alle benodigde instellingen, dus ook dat gaat vlot. Het eerste dat opvalt is de kleuren. Nu was onze vorige tv redelijk oud, dus misschien geen goede vergelijking, maar het feit dat Sony het kleurenspectrum van deze tv roemt door de X1 processors is zeker terecht. Wat verder opvalt is het gebruiksgemak en de enorme hoeveelheid mogelijkheden. Er kunnen enorm veel apps worden gedownload op de tv en die werken allemaal razendsnel (Netflix heeft zelfs een eigen knop op de afstandsbediening). Op onze oude tv hadden we een chromecast aangesloten, maar die zit hier al ingebouwd, dus ook daar bespaar je weer een HDMI ingang mee. Al met al is deze tv echt een aanrader. Schitterend beeld (ook voor het gamen), snel en veel mogelijkheden.

Pluspunten

• Mooi beeld
  • Veel apps die snel werken
  • Makkelijke bediening