Sony KD-55AG9 - Reviews

4K Ultra HD
Diepte
4.00 cm dikte
55,0 inch

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 23 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

Nimet 31-08-2019

Goede beeldkwaliteit en geluidskwaliteit.

Geschreven voor: Sony KD-65AG9

Ik heb bij Kamera Express in eerste instantie vanwege de prijs gekozen voor een LG65oledC9. Vanwege omstandigheden enkele dagen later toch verruild voor deze sony. Hier hebben we geen seconde spijt van gehad. Er is een wereld van verschil. Het gebruiksgemak van de sony, de beeldkwaliteit, de geluidskwaliteit, de fijne afstandsbediening en ook het gemak die we hebben ervaren hoe we deze tv uit de doos haalden. Alles bij elkaar ben ik erg blij dat ik voor deze tv heb gekozen.
Ook wil ik graag melden dat we erg goed geholpen zijn door Kamera Express bij het omwisselen van de tv.

Pluspunten

• mooie beeldkwaliteit
  • goede geluidskwaliteit
  • goede gebruiksgemak
  • fijne afstandsbediening

Minpunten

• beetje prijzig

Jeroen 11-11-2019

Uitstekend beeld 7 geluid + veel opties

Geschreven voor: Sony KD-55AG9

Ik ben voor de Sony 55AG9 gegaan omdat deze TV voor mij op dit moment de beste TV op de markt is. Sony maakt gebruik van LG Oled panelen, net als andere fabrikanten. Echter naast het uitstekend LG paneel heeft Sony veel zorg aan het geluid besteed. De TV klink voor een TV uitstekend, mede door de glazen plaat die mee trilt als speakerbehuizing. Ik kwam van een Philips AmbiLed TV uit het hogere segment, hier heb ik al naar 6 jaar afscheid van moeten nemen omdat het LCD paneel defect is. (uitgevallen pixelbanen) 6 jaar is mijn ziens veel te snel, daarom nu overgestapt naar Sony, wellis waar met een LG paneel, maar zonder WebOS, Sony maakt namelijk gebruik van Android TV, wat voor mij net wat fijner in gebruik is met mijn overige Android apparaten.

Pluspunten

• OLED, 4k = Prima beeldkwaliteit
  • Geluid, klinkt geweldig.
  • Android TV
  • Ondersteuning smart TV apps

Minpunten

• Prijs, in vergelijking met LG wat duurder

Horenh 17-07-2019

Geweldige TV

Algemeen:
Nu een paar weken de nieuwe Sony Bravia KD-55AG9BAEP TV in gebruik. Wat opvalt is in eerste instantie de grote ten opzichte van de oude TV (42 inch). Dat was natuurlijk bekend maar dat zie je pas echt als hij op zijn plaatst staat. De TV is zeer snel met opstarten. Het is handig dat door de Android TV versie van Google de handige Chromecast-functionaliteit is ingebouwd.

Beeldkwaliteit:
De aflevering ging snel en we konden direct kijken naar een haarscherp beeld met mooie kleuren. Nog nooit een TV gehad waar in zwart zo is als deze. Op netflix gezocht naar een 4K film om te kijken hoe dat er uit zag. In een woord geweldig, de kleuren maar ook vooral de scherpte van het beeld.
Ook de beeldhoek is uitstekend.
Natuurfilms zijn nog mooier om naar te kijken en ben erg benieuwd naar de aangekondigde 4K uitzendingen van de F1

OLED-techniek:
De techniek van het beeld is uitstekend en snel. De kleuren zijn helder en ik heb tot op heden nog geen refresh van het beeld gezien. Om het mooi te omschrijven de Picture Processor X1 Ultimate en de 4K HDR processor X1 zorgen ervoor dat statische beelden licht worden verschoven waardoor er geen inbranden kan voorkomen. De tijd zal het leren hoe dit er over een aantal jaren eruit gaat zien.

Geluidskwaliteit:
De geluidkwaliteit is voor mij meer dan voldoende. Omdat de speakers achter het scherm zijn gemonteerd lijkt inderdaad ook dat het geluid uit het beeld komt. Op dit moment dan ook geen behoefte om een soundbar toe te voegen. Misschien in de toekomst als met name de Dolby-Atmos techniek meer wordt gebruikt. Een gebrek aan de TV is het niet meer gelijktijdig kunnen aansluiten van een headset, die mijn vrouw gebruikt, en gelijktijdig het geluid over de speakers. Dat komt overigens bij veel moderne TV’s voor. Ben je in het bezit van een AV-systeem dan kan de TV dienst doen als centerspeaker

Smartfuncties:
Deze zijn erg handig in gebruik en het is even wennen om de Google assist te gebruiken om te praten tegen de afstandsbediening. Maar dat went snel en gaat uitstekend zonder dat eerst een stemmen test moet plaatsvinden.

Pluspunten

• geweldig beeld
  • dun, mooi op te hangen

Minpunten

• 1 geluidsysteem

bertolucci 23-06-2020

geweldig mooi beeld

Geschreven voor: Sony KD-65AG9

Na een slechte ervaring met een samsung Qled model 2020 duurste model 4K heb ik de Sony 65 inch AG9 Oled genomen.
Wat een geweldig mooi beeld bij dezelfde aansluiting die ik gebruik thuis via Ci+.
Geen tot weinig naijl beelden of traagheid bij sporten veel snellere beeld respons en hogere zwartwaarde, geen last van zonlicht reflectie ondanks veel daglicht wat ik heb gelezen!!
Mooi geluid en mooi dun scherm en zeer lage voet wat bij ons erg mooi staat.
Inmiddels is hij gecalibreerd en optimaliseer ik zelfs de kabel ingang in huis naar de nieuwste Ziggo norm, kijken wat dat nog extra brengt?

Pluspunten

• Geluid is bovengemiddeld
  • uiterlijk

odi 08-06-2020

de perfecte tv voor mij

Geschreven voor: Sony KD-65AG9

Ik had een sony 55 af 8 maar wilde een groter scherm dus nu gekozen voor de 65 ag 9.
Voor mij heeft de sony oled het beste beeld, waar vaak aan voorbij gegaan wordt is dat het beeld van een tv voor iedereen verschillend kan zijn. Wat voor mij perfect is, kan voor iemand anders dat niet zijn,hoewel het natuurlijk allemaal in te stellen is naar ieders voorkeur.
Geluid van het accoustic surface van sony is voor een platte tv perfect.

A 06-05-2020

Sony KD-65AG9

Geschreven voor: Sony KD-65AG9

Aankoop gedaan bij Kamera Express goede services gehad en de medewerker kon mij veel vertellen over de tv en waarom deze tot 1 van de beste behoort in het 65 inch segment. Tot nu toe geen spijt gehad van de aankoop. Toppunt van de tv is dat deze draait op open android en je niet bent gelimiteerd in de apps die beschikbaar worden gesteld door de leverancier. Enige nadeel is wel de prijs.

Pluspunten

• Gebruikersgemak
  • Mooie afstandsbediening
  • Open Android
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Prijzig

Fred 11-03-2020

Een nieuwe openbaring

Geschreven voor: Sony KD-65AG9

Na goede verhalen te hebben vernomen uit onze omgeving zijn we toch bij een grotere televisie aangekomen. Wij hadden een Sony 50 inch led smart tv. Wij wilde naar groter en een nog briljanter beeld en kwamen bij de Sony 65AG9 uit, we hikten wel wat tegen de prijs aan. Maar de verkoopadviseur bij kamera Express Rotterdam voorheen FOKA (****) gaf een duidelijke en vooral rustige uitleg. Inmiddels is de tv geleverd en aangesloten, was bijzonder eenvoudig en snel gedaan. Onze terughoudenheid qua grootte was heel snel verdwenen, het beeld is zo briljant en rustig een genot om naar te kijken. Ons advies is dan ook, laat je goed voorlichten. Het is fijn zien dat het advies wat ons is gegeven ook uit is gekomen! Bedankt.

Pluspunten

• Rustig beeld
  • Mooie heldere kleuren

Minpunten

• We moeten wel een nieuw 4K setupbox aanschaffen
  • Neiging tot iets te lang tv te blijven kijken

Krimpen 23-01-2020

Groot scherm. duidelijk beeld!

Geschreven voor: Sony KD-55AG9

zeer mooi scherm. We hadden eerst een andere tv gekozen maar dat beeld beviel helemaal niet, Nu met deze tv weet je niet wat je meemaakt!

Pluspunten

• dun scherm
  • helder
  • goede kwaliteit

Arrrr 10-12-2019

Sony kd65ag9

Geschreven voor: Sony KD-65AG9

Ik vind het een goede tv. Heel groot met goed geluid. Gaat ook snel aan en uit.

Verder ook heel erg leuk. Je hebt knoppen zoals Netflix en Google play op de afstandsbediening. Je wordt direct doorgestuurd naar Netflix bv.

Android toegankelijk! Super tv. Sony kd65ag9.

Ik heb geen minpunten.

Pluspunten

• Groot tv
  • Snel
  • Android toegankelijk
  • Geluid is mooi

Minpunten

• Er zijn geen minpunten.

Muilman 18-08-2019

Beste Tv die ik tot dusver heb gehad

Geschreven voor: Sony KD-55AG9

Heb al een tijdje gezocht naar een goede OLED TV, maar van de optionele keuzes viel de prijs erg tegen. Nu bij Kamera Expres gebruik gemaakt van de inruilweken en voor een erg schappelijke prijs gekocht (scheelde ca 1000 euro op de advies prijs - cashback inbegrepen). Val op 't OLED principe. Dat elke pixel wordt aangestuurd. Verder is zwart dus ook echt zwart!
Als Sony gebruiker in m'n fotografie hobby ben ik zeer gecharmeerd van het dynamische bereik.
Aangezien de kast van je TV ook als klank-kast wordt gebruikt heb je ook nog eens een top audio ervaring! Al met al een echte aanrader.
p.s. Android TV met ingebouwde ChromeCast

Pluspunten

• Beeldkwaliteit/OLED/Dynamisch bereik
  • Android TV
  • Kijkhoek
  • Chromecast

Minpunten

• Oorspronkelijke prijs

tonydewit 30-07-2019

Heldere beeldkwaliteit die overtuigt !

Geschreven voor: Sony KD-55AG9

Ik was na 8 jaar een plasma TV te hebben gehad zeer nieuwsgierig naar de nieuwe OLED technologie. Ik ben aangenaam verrast en de TV heeft inmiddels haar plek gevonden, prominent in de zithoek in onze woonkamer!

Pluspunten

• heldere beeldkwaliteit
  • scherpte van de beelden

Minpunten

• Google technologie

Nico 27-07-2019

Grote oled tv

perfect beeld voor alle soorten tv kijken zoals films F1 tour de france
spelcomputer er op aangesloten en vele spellen uitgetest.
qua geluid kan het wel wat beter heb de vele verschillende soorten geluidstypes in waarvan ik van mening ben dat dit meer richting surround effecten mag gebracht worden.
Ondanks alles beveel ik dit product aan

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • app's
  • wifi kwaliteit
  • mooi groot beeld

Minpunten

• geluidskwaliteit

martinus1987 27-07-2019

Geweldige tv met met wat kinderziektes

Uiterlijk en installatie:

De Sony AG9 vind ik een erg mooi vormgegeven tv. Het paneel is erg plat en staat bijna loodrecht op de stevige standaard. De onderkant staat bijna helemaal tegen de kast en het logo is bijna niet te zien. Dit alles oogt erg strak. Nadeel is misschien dat erg geen soundbar direct onder kan. Daarover later meer.

Het installeren van de AG9 is vrij simpel. Wel moet je dit echt met twee personen doen want het paneel is kwetsbaar en je wilt je dure tv natuurlijk niet beschadigen. Er zit een duidelijk installatiegids bij hoe je dit moet doen. In de andere handleiding staat wat algemene informatie (ook in NL) maar niet heel veel meer dan dat. Uitleg over de mogelijkheden moet je op internet opzoeken. Dit kan via internet, een app of op de tv zelf. Het installeren van de zenders ging makkelijk en daarna kan je inloggen met je google-account. Daarmee kan je allerlei handige apps installeren.

Gebruiksgemak en mogelijkheden:

Allereerst de afstandsbediening. Dit wordt nogal eens door fabrikanten over het hoofd gezien terwijl je het elke dag gebruikt. Deze van Sony is stevig, mooi vormgegen, ligt goed in de hand en heeft goede knoppen. Echt heel fijn apparaat. Beschikt over Bluetooth waardoor je het ook onder de dekens kunt gebruiken en je er spraakopdrachten mee kunt doen. Dit werkte in het begin alleen niet bij mij maar na de tv helemaal opnieuw geïnstalleerd te hebben werkte het wel. Handig is dat je ook andere apparaten kan aansluiten via Bluetooth zoals een koptelefoon.

Android op de tv werkt erg soepel en is uitbreidbaar met apps zoals Plex en VLC. Dit geeft vele mogelijkheden die ik goed kon gebruiken want media afspelen via usb wilde bij mij niet werken. Zowel een usb-tick als schijf werkte beide niet (usb3). Ik heb alle ingangen geprobeerd zonder resultaat. De ingebouwde chromecast is handig alleen was die wel wat choppy. Bij mijn oude chromecast werden videos sneller en met hogere kwaliteit weergegeven. Wellicht dat deze dingen nog verholpen kunnen worden met een update. Wat sowieso nog moeten volgen is ondersteuning voor Apple airplay. Wat deze zomer via een update gebeurt.

Het OS op deze tv ondersteunt geen PIP. Wat ik wel jammer vind. Als je naar het hoofdmenu gaat stopt de kabeltv er bv. helemaal mee. Bij het instellingen menu is wel soort overlay waardoor je kan blijven kijken.

Er zijn genoeg aansluitingen. Ook zit er een 3,5mm aansluiting om oudere apparaten mee af te spelen alleen levert Sony er geen adapter bij (3,5mm naar composiet) Echt een misser als je zo veel geld voor een tv betaalt.

Beeld:

Het belangrijkste is natuurlijk de beeldkwaliteit en dat is bij de AG9 echt super. Het contrast, de kleur en de scherpte zijn om van te watertanden. Sony heeft erg veel aandacht besteed om het beeld zo natuurlijk mogelijk weer te geven en daar ben ik echt fan van (bioscoop en gebruiker modus) De HDR beelden zien er fantastisch uit. Zelfs HDR10+ wat deze tv niet ondersteunt. Alle andere HDR varianten zijn wel aanwezig zoals Dolby Vision. Ook zijn er legio instellingen om het beeld naar je wens in te stellen en is de tv makkelijk te calibreren als je hiervoor de apparatuur hebt. Alleen is de helderheid soms wat laag (relatief tov ander oled) maar dit is een bewuste keuze van Sony voor de kleurechtheid. Dit is makkelijk aan te passen in de instellingen. Voor Netflix is er de "Netflix calibrated mode" waarmee de juiste beeldinstelling automatisch wordt verzorgd zoals de makers het bedoelt hebben.

Normaal gesproken heb ik een hekel aan elke vorm motionflow maar bij de AG9 zou ik er misschien wel aan kunnen wennen. Vooral bij games geeft een erg vloeiend effect. Toch heb ik het meestal uitgezet tijdens het testen. Maar dan alsnog geeft de tv snelle bewegingen erg goed weer. Volgens profesionele testers is de input lag voor games ong. 25 ms. Snel zat voor het gros van de games. Helaas heb ik alleen niet mijn Nintendo 64 kunnen testen vanwege de aansluiting.

De upscaling van de AG9 is zeer sterk. De beeldprocessor weet zelfs oude VHS beelden er goed uit te laten zien op het 55 inch scherm. Ook weet de processor heel goed colorbanding te verhelpen. Niks dan lof hier.

Geluid:

Het geluid van de AG9 wordt geproduceerd door het scherm zelf. Exotische techniek maar het werkt fantastisch. ik was hier nogal sceptisch over. Ik dacht dat het beeld zichtbaar zou moeten gaan trillen maar dit niet waar te nemen. Het geluid komt nu recht uit de tv en dat klinkt erg goed. Ook de lage tonen vind ik verbazend sterk. De woofers zitten aan de achterzijde en leveren een aardige punch. Het volume kan behoorlijk hard en blijft goed klinken.
Voor bezitters van een surround setup is er de mogelijkheid om de tv zelf als center channel te gebruiken. Van deze optie heb ik lang gewenst en is bij deze uitgekomen.

Voor audiofielen is het wellicht niet goed genoeg maar voor 99% van de mensen is het geluid echt een beleving. Geen soundbar meer nodig in ieder geval.

Conclusie:

Met de AG9 haal je een zeer complete tv in huis qua design, beeld en geluid. De mogelijken met Android TV en aansluitingen zijn goed maar kunnen nog verbeteren. Media via usb afspelen werkte niet en het gebrek aan een adapter om oudere apparten mee aan te sluiten is jammerlijk voor deze prijs. Desalniettemin is dit een geweldige tv.

Pluspunten

• Accuraat beeld
  • Verassend geluid
  • Strak design
  • Afstandbediening

Minpunten

• Bugs usb en bluetooth
  • Geen composiet adapter

G.Siebert 26-07-2019

Wat een schoonheid - van buiten en binnen!

Geschreven voor: Sony KD-55AG9

Wat een waanzinnig beeld, razendsnelle Android 8.0 en een meer dan prima geluid.

De beeldkwaliteit is zo subliem dat Netflix 4k een must is.
Ik ga nooit meer terug naar “gewoon HD” en SD kan echt niet meer alhoewel de upscaling uitstekend werkt veel goed maakt.

Het geluid is het beste dat ik ooit gehoord heb wat een home cinema set (bijna) overbodig maakt.

Vergeleken met mijn 5 jaar oude Bravia van 47 start deze veel sneller op en reageert hij zonder vertraging op de afstandsbediening.

Het koppelen van bluetooth apparaten (totsenbord, headset, gamecontroller. etc.) gaat zonder problemen (bij mijn vorige slechts met moeite - mijn headset werkte zelfs helemaal niet). Bij deze dus wel.

Pluspunten

• minimalistische, strakke, luxe vormgeving
  • uitstekende beeldkwaliteit
  • verrassend goed geluid
  • installatie en montage zijn een kinderspel
  • intuïtieve, razendsnelle bediening

Minpunten

• geen verlichte toetsen op de afstandsbediening
  • alleen in 55" of groter verkrijgbaar
  • niet heel zuinig qua stroomverbruik
  • Standaardinstellingen te kleurrijk en fel

The Cyberdude 24-07-2019

Mooi design, uitstekende beeldkwaliteit

Algemeen;
Nu alweer enige weken deze televisie in huis. Werd keurig thuisbezorgd en geïnstalleerd. Zo dat was wel even een verschil in grootte van 32 inch naar 55 inch. De tv-kast waar de Sony opstaat ziet er gelijk heel klein uit. De techniek staat zeker niet stil. Wat een verschil in beeld. Wow! Het testbeeld in 4K is werkelijk adembenemend mooi. Zo scherp en helder. Naar mijn mening stonden de kleuren wel iets te fel maar dat later. Aansluiting op de Experiabox van KPN en het internet via een netwerkkabel ging prima. Wat opvalt t.o.v. mijn oude televisie is de opstart snelheid je hebt heel snel beeld en geluid.

Beeld;
Zoals al eerder gezegd het beeld is ongelofelijk mooi en scherp. In eerste instantie dachten we wauw wat een groot scherm maar dat went heel erg snel. Ik zou niet graag meer teruggaan naar een kleiner scherm. De kleuren stonden naar mijn mening iets te fel en heb ik aangepast met behulp van een Amerikaanse review met alle instellingen erbij. Het is nu naar onze zin. Het zwart is ook echt zwart. De kijkhoek vanaf de zijkant is prima. Het beeld spiegelt wel iets met inkomend daglicht maar dat is op te lossen door iets te verduisteren. Een 4K film bekijken via Netflix is een geweldige ervaring.

Geluid;
Voor een platte televisie zonder meer goed te noemen. Natuurlijk, diepe bassen blijft een lastig verhaal omdat er geen klankkast is maar in het algemeen gewoon goed. Regelmatig vergeet ik de home cinema set aan te zetten en dat zegt al iets.

Design;
Ook als de televisie uit staat is het gewoon een erg strak geheel. Mooi diep zwart wat volgens mij in elk huis niet zal misstaan. Als hij aan staat zie je maar een erg kleine rand om het beeld heen. Ik vindt de voet zelf iets minder mooi. Hij is half rond en doet een beetje afbreuk aan het strakke ontwerp. Als je de televisie ophangt aan de muur heb je daar natuurlijk geen last van. De kabels worden achter de tv mooi weggewerkt achter diverse losse panelen, keurig. De afstandsbediening voelt robuust aan en is van mooie materialen gemaakt. Wat ik dan weer minder vindt zijn de twee kleurige knoppen van Google play en Netflix. Dat had van mij in de zelfde kleur mogen zijn als de overige knoppen. Zal wel een stukje sponsoring achter zitten vermoed ik.

Internet/WiFi;
Werkt prima. Er staan verschillende apps voorgeïnstalleerd en er zijn er nog meer te downloaden.

Gebruiksgemak;
De menu’s e.d. werken allemaal vrij intuïtief. Je kunt vrij snel je weg vinden naar alle instellingen. Afstandsbediening werkt goed en snel. Je kunt Google assist gebruiken door te spreken tegen de afstandsbediening. Je moet dit wel eerst installeren wat bij mij wat lastig ging. Je moet ook een knop indrukken om het te activeren. Ik had liever gehad dat je tegen de televisie kunt praten maar dat is misschien een kwestie van wennen. Ik vraag mij toch het werkelijke nut af van deze optie want met een paar drukken op de knoppen heb je natuurlijk hetzelfde resultaat.

Conclusie;
Overall zijn we erg tevreden over deze Sony televisie. Beel en geluid is uitstekend. Bediening en installatie ook prima. Als ik al iets negatiefs zou moeten zeggen zou dat misschien de prijs zijn. Bijna €3000,- blijft natuurlijk een bak geld. Of je dat over hebt voor een televisie is een beslissing die een ieder voor zich moet nemen. Ook vindt ik zelf de voet minder mooi. Kwestie van smaak. Energieverbruik is aan de hoge kant. Over levensduur kan ik niets zinnigs zeggen na vier weken gebruik. Ten opzichte van het 2018 model is er erg weinig veranderd en dat is misschien jammer omdat naar mijn mening stilstand achteruitgang is.

Pluspunten

• Prachtig scherp beeld
  • Erg dunne rand om het scherm
  • Bediening
  • Snelheid opstarten

Minpunten

• Voet minder mooi
  • Energieverbruik

Erwin 24-07-2019

Sony Bravia Master Series AG9

Uit de doos

Uit de doos halen was een beetje tricky, je mag niet het dunne paneel te veel belasten en het is best een grote tv, voorzichtigheid geboden dus! Maar met 2 paar handen en een schroevendraaier heb je ‘m ook zo op zijn plek. In de doos tref je allemaal afdekkapjes aan, een voet en afstandsbediening.

De afstandsbediening ziet er netjes uit, de bovenkant is van aluminium en de achtkant, van zwart plastic, is voorzien van een strucuurtje voor grip. Hij ligt prettig in de hand en werkt op Bluetooth dus je hoeft niet te richten. De 2 grote knoppen voor Google play en Netflix werken heel fijn. Een minpuntje van deze afstandbediening is dat de play en pauze knopjes klein zijn en ze zitten niet op een hele fijne plek. En voor een premium product had ik ook wel back light verwacht.

Design, features en set-up

Het design van deze Sony OLED tv staat volledig in dienst van het beeld. En zo hoort het wat mij betreft ook. Er is niets wat de aandacht op eist. De tv valt op door zijn eenvoud; dunne randen en een platte discrete mat-metalen voet waardoor de tv heel laag komt te staan. Voor het Sony logo moet je even zoeken maar is te vinden in de linker onder in hoek van het slanke kader. De tv is wel een beetje een “dikkertje” in vergelijking met sommige concurrenten maar dit komt vooral door de luidsprekers die achter het paneel zitten verstopt en het doordachte kabelmanagement systeem. Onder het scherm zit nog een wit- LED lampje maar deze kun je gelukkig uitschakelen. Zelf vind ik de vormgeving zeer geslaagd.

De achterkant is van plastic en bied je alle moderne aansluitingen die je kunt wensen waaronder USB aansluitingen, speaker uitgang, een speaker aansluiting op de tv te verbinden met een AV versterker in centerspeaker modus, ethernet aansluiting, optische uitgang, kabel antenne, hoofdtelefoon etc, allemaal netjes te verstoppen achter afdekklepjes en kabelgootjes.

Het instellen gaat makkelijk, een soort wizzard loodst je door alle belangrijke instellingen en het menu werkt vlot en intuïtief. Wel een keer gedoe gehad met internet. Heb zowel wifi als bedraad geprobeerd. Maar toen bedraad was ingesteld was het lastig om weer terug te komen naar wifi, uiteindelijk loste een factory reset het probleem op.

Het menu is gebruiksvriendelijk en geeft je veel instellingsmogelijkheden. Dieper in de menu's zie je een keur aan beeld verbeteraars. Ik zet ze zelf liever uit of op een hele lage stand want het beeld wordt er niet altijd beter van. Met de standaard instellingen komt soms wat onrustig en fake over. Maar een tweaker kan zijn hart ophalen bij deze tv en kan ook professioneel gekalibreerd worden.

Gedurende de test periode stond deze tv aangesloten op een Ziggo Next mediabox met 4K ondersteuning en een AV surround receiver. De Ziggo mediabox heeft een app omgeving waar je Netflix opstart maar tijdens de testperiode gaf ik de voorkeur om de directe Netflix knop via de Sony te gebruiken omdat Sony en Netflix een samenwerking hebben om het beeld zo optimaal mogelijk af te spelen op deze tv. En die voor Netflix gekalibreerde films en series zijn een lust voor het oog!
Deze tv maakt gebruik van het Android besturingssysteem wat prima werkt, het is vlot en overzichtelijk. Met je Google account maak je super makkelijk de koppeling met de tv en kun je gelijk aan de slag.

Het beeld

Na de set-up word ik geconfronteerd met een bijzonder contrast en kleurrijk beeld. De standaard instelling heeft nog behoorlijk wat correcties nodig om het beeld naar mijn wensen te krijgen, Vooral de kleuren vond ik veel te warm en verzadigd en het plaatje was erg ongenuanceerd. Nu ben ik een wat ouder plasmascherm gewend welke bekend staat om zijn “natuurgetrouwe” kleurweergave en flow.
Bij gewoon tv kijken was het beeld voor mij het fijnst met de volgende instellingen: cinema stand, de licht sensor uit, kleur 3 punten naar beneden, en de beeld verbeteraars uit of op de laagste stand want daar werd het beeld alleen maar onrustig en onrealistisch van.

Eenmaal alles naar wens afgesteld is het beeld wonderschoon. Wanneer ik voor het eert een 4K natuurdocumentaire afspeel is de scherpte, detail, dynamiek, beweging en zwart weergave ongekend mooi. Je blijft er maar naar kijken en je verwonderen. Hier kun je echt goed zien dat je te maken hebt met een premium OLED tv en laat Sony zien waar het goed in is: filmbeleving!

Minpuntjes zijn er ook zo is de scherm helderheid niet bijzonder hoog, dit hoort ook wel bij de OLED techniek, deze tv komt minder goed uit de verf wanneer je vooral in een zonnige kamer tv kijkt. Ook mis ik details in het zwart/ grijswaarden bij SDR materiaal waardoor het zwart soms wat de overhand krijgt.

Hou ook rekening met de reflecties in het scherm. Wat me opviel is dat reflecties worden vervormd, een soort lachspiegel effect. Ik denk dat dat komt omdat de actuatoren die tegen het paneel gemonteerd (om de geluidsgolven op het paneel over te brengen) zijn, want met tegenlicht zie je de reflectie ook vibreren wanneer het geluid hard staat. Maar in een kamer met de juiste verlichting en verduistering is dit geen probleem.

Geluid

Sony zet ook in op geluid bij deze tv en gebruikt een techniek waarbij er 2 actuatoren het paneel laten trillen om de midden en hoge tonen over te brengen. Hierdoor wordt het scherm als het ware een akoestisch paneel. Aan de achterkant zitten er nog 2 woofertjes om het geluid wat meer body te geven.
Zeker in vergelijking tot andere platte tv’s is het geluid voor “gewoon tv kijken” heel acceptabel. Het geluid komt goed los van het scherm, klinkt helder en dynamisch maar verwacht geen wonderen. Het kan zich natuurlijk niet meten aan een goede sound-bar of losse hifi speakers.
Tijdens het testen heb ik de tv speakers ook nog getest als center speaker. Met de speciale aansluiting verbindt je eenvoudig je surround versterker via een speaker kabel met de tv.
Het resultaat was echter teleurstellend, het kwaliteitsverschil tussen mijn speakers en die van de tv is te groot en matcht niet met mijn audioset. Wat mij betreft dus een afrader.

Conclusie

Wil je het laatste technische hoogstandje van Sony zul je wel diep in de buidel moeten tasten, voor net geen 3000 euro moet je er wel wat voor over hebben. Maar wil je een OLED tv met de laatste snufjes van een gerenommeerd merk, goed geluid, gebruiksgemak en uitstekend beeld is dit een tv die je niet kunt negeren.

Pluspunten

• Vormgeving
  • Beeldkwaliteit voor zowel SDR als HDR materiaal
  • Veelzijdig- en gebruiksvriendelijkheid.

Minpunten

• Optimaal instellen kost moeite
  • Beeldverbeteraars zijn zichtbaar

Tom van den B 23-07-2019

Eyecatcher in de kamer met haarscherp beeld

Uitpakken
In elkaar zetten is zo gelukt en erg makkelijk.

Beeld
Werkelijk prachtig... Het beeld is haarzuiver en filmpjes vanaf FullHD worden veel zuiverder en scherper gemaakt door de TV. Zwart is zwart en kleur is echt kleur. Alleen al voor het beeld kies je deze tv... Of je nu kijkt vanaf NETFLIX, vanaf je harde schijf, YouTube of op TV, alles is prachtig om te zien. Bij het gamen is het beeld ook zeer vloeiend en scherp. Enige nadeel van dit soort tv's is de reflectie af en toe van de zon in het scherm. Maar dit geldt ook voor andere tv's van andere merken en zeker geen no-go.

Design
Een echte eyecatcher zonder al te veel afleiding van merkjes, randen, etc.

Geluid
Het Geluid van deze tv is echt prachtig in vergelijking met andere tv's. Door de methode die gebruikt is voor zowel twee woofers aan de achterkant als de tweeters in het scherm te verwerken is het geluid heel zuiver en komt recht op je af. In vergelijking met andere tv's is dit echt super!

Google Assistant
Erg leuk en handig. Je loopt de kamer in en voor je de afstandsbediening hebt is de tv al aan door commando's die je geeft. Ook bijv. filmpjes zoeken in YouTube etc. maakt dit erg gemakkelijk. Leuke en handige future en van deze tijd!

TV besturingssysteem (Android)
Veel APPS en mogelijkheden zoals bijv. NETFLIX, Mediaplayer, opnemen op HD, games, etc. etc. Werkt echt snel en vloeiend. Ook handig is de app voor Apple AirPlay om zo direct te streamen vanaf je Apple product. Google Chromecast is standaard al aanwezig.

Conclusie:
Het beeld is haarscherp en prachtig en alleen al hiervoor is deze tv de juiste keuze!

Pluspunten

• Haarscherp 4k Beeld + upscale van lagere resolutie
  • Zeer dunne randen en minimalistische design tv
  • TV Geluid incl. woofers is overtreffend
  • Mogelijkheden te over op deze tv!

Marc Pruntel 22-07-2019

Prachtig beeld en geluid

Uitstraling

Na het ophangen van de tv zie je gelijk verschil met de oude tv. Het beeldoppervlak is veel groter terwijl de tv qua omvang niet veel groter is. Dit komt mede ook doordat er geen speakers in de lijst van de tv zitten. Kortom erg leuk om naar te kijken (zelfs als hij uit staat)

De tv staat laag op de voet en hierdoor sluit hij erg mooi aan op het meubel waarop hij staat.

Eerste setup

Het instellen van de tv gaat erg gemakkelijk. Je wordt door alle instellingen heen begeleid. We hebben de tv wel gelijk op Engels gezet zodat je hem ook via je stem kunt bedienen.

Beeld & Geluid

Het beeld is prachtig om te zien. Alle kleuren zijn zo helder en intens. Dit maakt echt een verschil ten opzichte van mijn oude led tv. Voor wat betreft het geluid ben ik ook erg te spreken. Zowel de hoge als lage tonen komen er goed uit. Het voelt soms bijna alsof je in een bioscoopzaal zit. Door het gebruik van de X1 Ultimate beeldprocessor welke ook 8k content aan kan zorgt het in deze tv voor een soepele beeldverwerking.

Eerste weken in gebruik

Wat mij in de eerste weken opvalt is met hoeveel gemak je verschillende content op je tv kunt toveren. Normaal deed ik dit via mijn telefoon naar de Chromecast toe. Maar nu kun je via het hoofdmenu van deze Sony kun je gemakkelijk tussen verschillende content providers kiezen. (zoals Netflix, YouTube, NLziet enz.)

Ik merk wel dat het Android besturingssysteem soms wat trager wordt. Maar na het herstarten van de tv is dit opgelost.

Conclusie

Zeker een aanrader voor als je op de eerste rij wil zitten qua techniek. Er hangt ook dan ook wel een prijskaartje aan maar dit is het zeker waard. Tv hangt ook erg mooi plat tegen de muur.

Pluspunten

• Mooie kleuren
  • Prachtig geluid
  • Smart tv gedeelte

Minpunten

• Stroomverbruik
  • Tv voet

Jan H 21-07-2019

Wat een prachtige televisie!

Geschreven voor: Sony KD-55AG9

Deze Sony OLED heeft een geweldig beeld.
HDR, Dolby Vision, optimized fo Netflix, IMAX enhanced, zeg het maar… Alle beeldinstellingen mogelijkheden zitten er op en ze werken makkelijk en geweldig. Verbluffende film kwaliteit, zeker als de aanbieder de beste kwaliteit levert. Ik heb naast Netflix ook Prime Video, de Nintendo Switch (1080p) en vanzelfsprekend ‘reguliere TV’ gebruikt. Ook beeldmateriaal dat niet 4K(+) wordt doorgestuurd ziet er top uit en wordt door de televisie verbeterd. Een feestje om naar te kijken, de kleuren en de zwartwaardes zijn fantastisch, de helderheid is mooi.

Verrassend geluid
Meestal heb ik mijn televisie op een soundplate van Bose aangesloten om het geluid te verbeteren. Ik had echter geen enkele neiging dat bij deze televisie te doen. Het geluid is voor zo’n dunne televisie echt top! Sony zorgt ervoor dat het geluid echt uit het scherm komt en het effect is goed. Stemmen zijn verstaanbaar en het lijkt zelfs alsof je hoort in welk deel van het scherm ze zich bevinden. De bas is aardig en voldoet prima als je niet wilt dat je buren bij iedere film mee trillen. Je hebt verschillende mogelijkheden om het geluid af te stemmen aan de content of jouw eigen wensen, dit werkt prima.

Smart TV
Deze TV is ‘echt’ slim, maar vooral ook echt heel snel. De chip die er in zit, kan volgens mij alles aan. Het is heerlijk dat je snel kan zappen niet alleen tussen de zenders, maar vooral bij de apps. De apps gaan heel snel aan en uit en je kunt er in een flits tussen wisselen. Hoe snel dit gaat is eigenlijk niet te omschrijven.
Ook is het een Google TV, dit betekent dat je toegang hebt tot een enorme hoeveelheid apps via de Play Store. Je kunt helemaal los gaan en je TV vullen met allerhande apps, gelukkig kun je hier weer voorkeuren in aanbrengen. De TV heeft ook ingebouwd chromecast & google home, hierdoor kun je met je veel met je telefoon delen en allerhande Smart Home functies instellen als je deze bezit.

Apple
Ik heb begrepen dat deze OLED deze zomer een upgrade krijgt voor Apple Airplay 2 en Apple Homekit, dan is het een nog grotere powerhouse. Het is niet nodig, maar ja als extra erbij zou je mij er heel blij mee maken.

Afstandbediening
De bijgeleverde afstandsbediening is niet extreem spannend, maar dat maakte het ook simpel in gebruik. Weinig poespas, een Netflix en Google playknop. Als je hem even in huis hebt ben je hem zo gewend.

Aansluitingen:
Deze Sony OLED heeft 4 HDMI aansluitingen, CI+ ingang, meerdere USB’s, optisch uit. Alles wat je nodig hebt. Ook kun je een versterker aansluiten en hem gebruiken als center speaker als je een Surround Sound opstelling hebt.

Instellen van de TV
De televisie heeft een Android (Google) besturingssysteem, maar dat hinderde zelfs deze enorme iOS gebruiker niet. Het instellen zal nog gemakkelijk gaan als je een Android ecosysteem gewend bent. Maar toch, zelfs als je dit niet bent zul je de televisie binnen enkele minuten helemaal aan de praat krijgen. De installatie is erg gemakkelijk en zeer gebruikersvriendelijk. Er is een enorme handleiding deze heb ik niet hoeven raadplegen.

Uitpakken en uiterlijk
Nu maar terug naar het begin: Het uitpakken van de Televisie. Wat een heerlijke ervaring. Sony kan anderen hier les in geven. Als je de doos in huis hebt volg je de minimale beschrijving en heb voor je het weet de televisie klaar om in elkaar te zetten, wat in mijn geval een kwestie was van 4 schroeven indraaien. Klaar is kees. Dan staat er een super mooi design TV klaar voor gebruik, minimale omlijsting, ultra dun, geen protserige logo’s gewoon ‘strak’.

Pluspunten

• Super Beeld
  • Snelheid zappen
  • Verrassend goed geluid
  • Smartfuncties

Kevin1984 21-07-2019

TV in duurderde klasse, maar de prijs waard

Geschreven voor: Sony KD-55AG9

De Sony Bravia OLED AG-9 is een zeer goede televisie. Hij valt onder de hogere prijsklassen, maar daar krijg je dan wel een goede kwaliteit voor terug.

De televisie is erg gebruiksvriendelijk. Met een druk op de knop zit je (zonder laadtijd) in je Netflix account. Ook het gebruik van andere apps gaat zeer makkelijk. Niet onbelangrijk is de zeer scherpe beeldkwaliteit. Ook het design spreekt mij erg aan; een dunne/ strakke televisie.

Enig aandachtspuntje (een punt waar ik altijd erg kritisch op ben) is de geluidskwaliteit. De geïntegreerde boxen zijn acceptabel, maar niet super. Voor een ideale geluidskwaliteit is een soundbar aan te bevelen.

Pluspunten

• beeldkwaliteit

Minpunten

• geluid is aandachtspunt