Sony KD-55AG8 - Reviews

4K Ultra HD
Diepte
5,10 cm dikte
55,0 inch

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 22 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

8,9

Vikash Bansie 24-06-2019

Review: Test Sony KD-55AG8

Introductie:
Als gelukkige tester ben ik geselecteerd om de Sony KD-55AG8 te mogen testen. De televisie test ik in mijn woonkamer. De test zal inhouden gebruikers ervaring beoordelen, films en series kijken via verschillende bronnen, o.a netflix, 2160p content via externe media player en via de interne usb poort van de tv en Playstation games spelen. De tv komt pal naast mijn huidige tv (Philips 65pus9109/12) te staan hierdoor kan ik de verschillen tussen de gebruikte technieken snel inzichtelijk maken.

De Doos:
Helaas was is niet thuis aanwezig om het product in ontvangst te nemen.
Met spanning heb ik moeten wachten tot aan het einde van mijn werkdag om dit masterpiece te mogen bewonderen.
Bij aankomst thuis stond de doos al in de woonkamer the shinen.
normaal hecht ik niet veel waarde aan de doos omdat die vaak een karton bruine kleur heeft met wat specificaties erop, maar deze doos was mooi wit met een afbeelding van de televisie en de woorden Bravia, OLED en 4k

Uitpakken:
Het feestje kon beginnen met het uitpakken van de doos, hiervoor was er een gebruikershandleiding beschikbaar gesteld die gemakkelijk te volgen was. Binnen 10 minuten stond de tv dan ook op z'n pootjes.

Eerste indruk:
Om het verschil duidelijk te kunnen zien heb ik de Sony KD-55AG8 pal naast mijn huidige tv geplaatst.
Wat mij als eerste opviel was dat ook al stond de TV uit het scherm volledig glanzend zwart was.
Terwijl ik dacht dat mijn TV (Philips 65PUS9103/12) al een heel geweldig apparaat was, hier zag ik echter meteen dat de scherm van de Philips niet echt helemaal zwart was, eerder een paar tinten lichter.
De behuizing van de Sony is mat zwart afgewerkt, dit zorgt voor minder reflectie van het scherm en andere lichtbronnen die aanwezig zijn.

Aansluitingen:
De televisie is voorzien van alle denkbare aansluitingen die je op dit moment nodig zou kunnen hebben. Vier keer HDMI, alle hdmi aansluitingen hebben ARC. Drie 3 USB 3.0, Satellietaansluiting, Common Interface Plus (CI+), Digitale audio-uitgang (optisch), Ethernet-LAN RJ-45, Audio L/R in en een hoofdtelefoonuitgang, Wifi chip (802.11a,b,g,n), (802.11ac Wifi 5), en ook Bluetooth 4.1.

Afstandsbediening:
De afstandsbediening van de Sony vind ik een beetje goedkoop aanvoelen en mis ik de qwerty toetsenbord ik op de Philips afstandsbediening wel heb.
De stembesturing via een knop op de afstandsbediening werkt wel perfect, dit maakt het makkelijk om muziek te zoeken op YouTube of informatie te vinden op internet.
Wat is persoonlijk wat minder vind is de dedicated netflix knop op de afstandsbediening, ik weet dat meerdere fabrikanten dit ook doen, maar om een knop te maken voor een 3e partij waar de toekomst niet bekend van is vind ik overdreven, stel netflix bestaat over 5 jaar nier meer dan heb je een knop die niet werkt.
Via de Android TV app kun je de televisie ook volledig aansturen, dit werkt bijzonder goed.

Het Moment:
Nadat ik de TV had aangesloten, brak het spannende moment aan, de tv kon worden aangezet.
Hierbij werd de TV opgestart met android 7 en kon je direct inloggen op alle Google services met mijn credentials. Alles van Google zoals YouTube en playstore waren direct beschikbaar met je eigen profiel.
Na alle instellingen van Android te hebben geconfigureerd, ben ik meteen gaan inloggen op netflix.
En wauw het beeld spat gewoon van het scherm, zo zuiver, geen verzadigde kleuren, maar mooie heldere kleuren.

Het geluid:
Wat mij ook meteen opviel was het geluid, bij mijn huidige tv en ook de modellen ervoor kwam er een soort van koekblik achtig geluid uit, maar hier was het geluid vol. Niet alleen hoge tonen maar ook de midrange was dik in orde, in combinatie met downfirering voor de lage tonen is het geluid gewoon goed. natuurlijk geeft de standaard tv audio niet het geluid was een home cinema set maar het is beter dan gemiddeld.

Upgrade Android 8:
De 2e dag kreeg ik van Sony een nieuwe update (Andoird 8 Oreo) het is mij helaas niet gelukt om deze update te installeren, ook nadat ik de stappenplan van Sony heb gevolgd. De tv zag de usb stick wel maar herkende de update file niet. Helaas was de update via OTA (over the air) nog niet beschikbaar,
Tijdens de demo van Sony heb ik de Android 8 update wel gezien en hands-on mogen ervaren en ik moet zeggen dat zowel Android 7 en 8 uiterst soepel draaien, alleen is de Oreo update veel gebruikers vriendelijker.

Ingebouwde media players:
De ingebouwde chromecast op de Sony werkt prima en zonder problemen, in tegenstelling tot mij Philips waar deze functie ook inzit maar totaal niet werkt.
De Sony speelt via de USB poorten zonder moeite diverse videoformaten zoals .mkv af.
Kom je een video file tegen die niet werkt dan kun je via de playstore vlc for android downloaden en dan de video alsnog afgespeeld worden.

Gaming:
Op dag 4 heb ik mijn Playstation pro aangesloten met een HDMI 2.1 kabel.
i.c.m het spel The Last of Us: Remastered die 4K en HDR ondersteund was het beeld subliem, ik had ook het idee dat het beeld soepeler en sneller was dan op mijn huidige tv. Mijn vermoeden werd bevestigd na een input lag test, de Sony had een input lag van 23 m/s waar de Philips een input lag had van 100 m/s, de Philips heeft een game modus waar de lag wordt gereduceerd desondanks de game modus was de input lag op de Philips alsnog 81 m/s.
hier scoort de Sony duidelijk veel beter.

Conclusie:
Na een aantal dagen naar de OLED scherm te hebben gekeken ben ik wel gewend geraakt aan de mooie upgrade qua beeld, echter blijf ik ambilight toch wel missen, ook de downgrade van 65 inch naar 55 vind ik persoonlijk wel jammer. Ik had liever de 65 inch OLED van Sony getest omdat mijn huidige tv ook dit formaat heeft.
Sony heeft met de KD-55AG8 een prachtig toestel op de markt gebracht die zeker nog een tijdje vooruitstrevend zal zijn.
met de prijs van 2500,- euro vind ik de tv voor 55 inch nogal aan de hoge kant, Als ik voor een top range model van Sony zou kiezen dan iets langer door sparen en gaan voor de KD-65AG8 dit toestel heeft een prijskaartje van 3500.
Mocht je budget niet van dit kaliber zijn dan zijn er andere fabrikanten die OLED televisies aanbieden voor +/- 1200 euro.

Pluspunten

• mooie heldere kleuren
  • geen tot weinig grijstinten (ruis)
  • helder geluid
  • mooi design
  • gebuiksvriendelijke interface

Minpunten

• Geen ambilight
  • geen toetsenbord op afstandsbediening

Tamaravb 23-07-2019

Geweldige eerste ervaring

Geschreven voor: Sony KD-55AG8

Beeldkwaliteit: Vol verbazing heb ik gekeken naar de 4K kwaliteit van dit toestel. WAUW! Ik was er gewoon even stil van. Het beeld is haarscherp! Wat een verschil met onze oude televisie.

geluidskwaliteit: Het geluid ook erg goed. Vol en zeker niet dof. Ik verbaas me elke keer weer dat ik echt niet naar geluidsboxen luistern maar gewoon naar de tv...

Smartfuncties: Het was even puzzelen, want de tv was aangesloten door de mensen die hem kwamen brengen en dus liep de tv gewoon via het ziggo-kastje. Helaas kon ik de smartfuncties lang niet allemaal testen via dat kastje... maar ik heb het met de CI+ module en een online handleiding van de tv toch voor elkaar gekregen. Opnemen werkt heel simpel. Netflix en Videoland kijken gaat ook met 1 druk op de knop. de gids werkt erg prettig. We hebben ontdekt hoe we een film kunnen kijken via google. Youtube filmpjes zijn ook ontdekt door de kinderen.

Tot nu toe vind ik het een geweldige tv!

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Smartfuncties en opnemen

Ilona butter 12-07-2019

Sony bravia oled en 4k

Geschreven voor: Sony KD-55AG8

De sony: Sinds maandag in huis wat een schitterend beeld , alles wat je ziet komt op je af , daardoor beleef je het veel meer dan onze oude sony die inmiddels al 8 jaar oud is. Kleurcontrasten: Mooie kleurcontrasten waardoor je veel diepgang ziet. warme kleuren en beeld is niet te donker. waardoor je films beter kunt zien op onze andere tvs (wel 8 jaar oud). waren sommige films en programms donker. daarbij kan je het beeld dus danig aanpassen dat het lijkt dat je in een bioscoop zit. Beeldkwaliteit: Daarbij is de beeldkwaliteit zo goed dat je elk detail ziet , als bij een natuurfilm elke eater druppel kan je zien vallen. de haren van een leeuw kan je bijna tellen . Design: mooie dunne tv super strak design. opzet voet is half rond ook heel gaaf dat maakt het weer anders dan al die rechte onder voeten. Geluid: het geluid is echt zo helder en mooi net of je in de bioscoop zit. de geluiden en stemmen klinken ook anders op deze tv dan op onze andere waardoor je er midden in zit. ook als je de radio hard zet op de tv blijft het geluid scherp. het geluid komt op je af je hebt dus geen soundbar nodig voor het geluid. Smartfuncties: mooie apps zoals netflix maar ook nos of andere apps die je kan activeren. Daarbij staan er veel apps op waarbij je abbonement moet afsluiten. Grappig is de microfoonfunctie van google. Je drukt de knop in zegt hey google en vervolgens wat je wilt en de tv helpt je opweg, door bv een filmpje op youtube aan te zetten, zonder dat je eerst naar youtube hoeft te gaan. Ook kan je spelletjes activeren. Wat fijn is , is dat ik mjjn spotify kan gebruiken op de televisie. wij zijn zeker overtuigd. daarbij is de tv in 10 minuten geinstalleerd . Minpunt: In de handleiding staat voornamelijk de basis in, hoe je de tv installeert. Ik had wel wat meer uitleg over de verschillende extra functies willen hebben.

Pluspunten

• Smartfuncties
  • Mooie kleuren

Minpunten

• Korte handleiding

Marie 18-11-2019

mooie tv

Geschreven voor: Sony KD-55AG8

Het is een mooie tv, zeer mooi beeld, goed geluid en erg groot. Genoeg HDMI poorten. Deze tv is zeer aan te bevelen. Alleen wel prijzig

Rakker45 01-08-2019

Voortreffelijk apparaat.

Geschreven voor: Sony KD-55AG8

Schitterende TV met super scherp beeld en,voor een platte tv, bijzonder goed geluid.
Veel smart mogelijkheden en een gelikt design, je ziet alleen beeld door de subtiele rand
Goede voorlichting en service van Ronald van PlatteTV.nl

Pluspunten

• Scherp beeld

Jufbabs 30-07-2019

4K tv, een fantastische kijkervaring.

Geschreven voor: Sony KD-55AG8

Voor De Insiders mochten wij deze tv een aantal weken uitproberen. Voor deze tv hadden wij een plasma tv, helaas een energieslurper, maar doordat wij veel direct daglicht op onze tv hebben, was onze keuze daarop gevallen en niet op een led-tv. Wij waren dan ook erg nieuwsgierig hoe het beeld van deze tv zou zijn door de inval van het daglicht. Onze ervaringen: Uiterlijk: Wij vonden de tv in eerste instantie wel groot, maar na enkele dagen valt dit niet meer op. Het is een strak design met een mooie smalle rand er omheen, daardoor lijkt hij later niet meer zo fors. Wij hebben hem op een tv meubel staan en de voet eronder is mooi dun en gebogen. Hij valt niet echt op ( wat ook niet de bedoeling is natuurlijk), maar ziet er wel mooi uit. De snoeren kunnen er bijna onzichtbaar achter weggewerkt worden. Beeldkwaliteit : Het beeld van deze tv is super scherp, de kleuren zijn in te stellen naar eigen voorkeur en wij vinden ze dan ook erg natuurgetrouw. Zwart is ook echt zwart. Het lijkt wel alsof je het beeld in 3-d ziet, zoveel diepte zit er in. Het beeld is erg duidelijk, ook als de zon op het beeldscherm schijnt. Weinig last van het spiegelen van de ramen. Als de tv uit is, is het wel net een spiegel, maar dat stoort niet echt. Geluid: Wij hebben dit zowel bij tv programma’s als via spotify uitgeprobeerd. Wij vinden de geluidskwaliteit goed, maar als je een echte liefhebber bent, zou ik toch aanbevelen om er extra boxen op aan te sluiten, voor de “ normale” luisteraar dus niet nodig. Gebruiksgemak: Toen de tv geleverd werd, is hij voor ons aangesloten, maar ik heb gevolgd wat de mannen deden en het leek mij niet al te moeilijk om dit zelf te doen. Alles wees zich eigenlijk vanzelf. Als je tv wilt kijken, moet je wel eerst even aan de afstandsbediening wennen, je drukt gauw op het verkeerde knopje, maar na een paar keer gaat het vanzelf. Ook de functie van Netflix op de afstandsbediening is handig, zo heb je snel de app geopend. De tv zelf start snel op, bij ons duurt het wat langer door een oude Ziggo decoder. Er staan vanuit Sony een aantal apps voorgeïnstalleerd, maar veel ervan gebruiken wij niet. Er is wel direct een app van Chromecast, zodat dat meteen opgestart wordt. Dat is erg handig, je hoeft dus niet meer een aparte chromecast in de tv te pluggen. Wel vonden we het moeilijk om zelf nieuwe apps te installeren, het is niet erg duidelijk hoe je dat moet doen. Als je het een aantal keren gedaan hebt, gaat het wel gemakkelijker, maar daar mag in de gebruiksaanwijzing wel wat meer aandacht aan besteed worden. RTLXL konden wij er niet opzetten en dat vinden we wel erg jammer. Dat moet dus via een aparte device. Muziek luisteren via spotify gaat ook erg gemakkelijk, we hebben ook ontdekt dat je muziek kunt luisteren en dan het beeldscherm uit kunt zetten, dit bespaart energie en je beeldscherm. Eindoordeel: Wij zouden deze tv zeker aanraden, eigenlijk op alle punten voldoet hij goed. Wel vinden we de tv wat aan de dure kant, maar 4K OLED tv’s zijn op dit moment nogal prijzig.

Pluspunten

• Mooie kleuren, helder beeld, lijkt wel 3D
  • Netflix en chromecast direct vanaf de tv afspelen
  • Goed geluid
  • Ook met direct zonlicht er op, beeld goed te zien

Minpunten

• Gebruiksaanwijzing is te beknopt
  • Je moet de afstandsbediening even leren kennen.

Edwin S 30-07-2019

Haarscherp beeld, mooie vormgeving en veel smartfuncties!

Geschreven voor: Sony KD-55AG8

We hebben de TV nu 2 maanden in ons bezit, zeer verrast over het haarscherpe beeldkwaliteit. Vormgeving van dit product is echt prachtig. Daarnaast zeer tevreden over de smart functies die standaard ingebouwd zijn (Spotify / Netflix / Youtube).
De geluidskwaliteit is ook boven verwachting goed.
Al met al een topper.

Pluspunten

• Grote kijkhoek
  • Design TV
  • Smart Functies
  • Diepe zwart tinten
  • Gemakkelijke bediening

Minpunten

• prijs

Edwino 29-07-2019

Super mooie Televisie

Geschreven voor: Sony KD-55AG8

Deze tv is super mooi en alles klopt aan deze tv.
Het geluid is ook mega goed en het beeld is met Oled technologie super.

Pluspunten

• Super mooie kleuren
  • Prachtig geluid

Barbara 23-07-2019

Heldere kleuren en top geluid

Geschreven voor: Sony KD-55AG8

Deze OLED tv is echt geweldig, de kleuren knallen van je scherm af, waardoor je echt in het beeld gezogen wordt. We hebben de tv nu een paar weken in ons bezit en zijn elke keer weer verbaasd hoe mooi en scherp het beeld is. Prachtig, zeker als we een natuurfilm kijken, het lijkt echt alsof de waterval in je woonkamer staat! Bewijs daarvoor is geleverd door de katten, zij denken dat ze de vogels op beeld kunnen vangen en zijn ook helemaal onder de indruk!

Doordat je de instelling van het geluid en beeld per soort programma kunt aanpassen, kun je de beleving van het programma nog meer verhogen en dat is toch wel fantastisch!

De Android-omgeving was in het begin even wennen, maar ook die hebben we nu onder de knie. Wel missen we een aantal apps die we wel op onze oude tv hadden, maar dat mag geen naam hebben. Deze Smart-tv biedt bijna alles waar je naar op zoek bent.

Er zitten enorm veel mogelijkheden op de tv en we hebben deze nog lang niet allemaal ontdekt, wat mede zou kunnen komen door de minimale gebruiksaanwijziging diie bij de tv geleverd wordt. Met een QR code kun je online alle gebruiksaanwijzingen downloaden, maar een kort overzicht met tips & tricks zou wel handig zijn.

De afstandsbediening is standaard en eenvoudig in gebruik en je kunt snel tussen de kanalen switchen op verschillende manieren. Wat erg handig is, is de knop speciaal voor Netflix, daarmee log je met 1 klik in en kijk je dus lekker snel je favoriete serie of film.

Wat wel vreemd is, is dat de stekker voor de stroomvoorziening vast in het toestel lijkt te zitten, waardoor we deze dus altijd zien terwijl we juist alle snoeren uit onze muur willen laten komen, maar misschien hebben we nog niet hard genoeg aan de stekker getrokken.

Pluspunten

• Kleuren
  • Formaat

Minpunten

• Beknopte handleiding
  • Stekker zit vast

Lism 22-07-2019

Een aanwinst in je woonkamer

Geschreven voor: Sony KD-55AG8

Vergeleken met mijn vorige TV kon het alleen maar een upgrade zijn, maar ik moet zeggen dat ik zeker te spreken ben over deze upgrade!

Beeldkwaliteit/OLED/Geluid: Wat een fantastisch beeld, en het geluid valt ook zeker niet tegen. Kleuren zijn veel scherper/feller dan ik gewend was van mijn vorige tv. Zwart is zwart, en niet meer blauwgrijs. Je ziet het ook op de foto's. Het is haarscherp en de kleuren zijn diep. Het geluid vind ik goed. Sommigen hebben een voorkeur voor het plaatsen van speakers de je omringen, maar ik vind het geluid vanuit de tv voldoende. Ik vind een soundbar bijv. niet perse nodig.

Vormgeving: Ik heb besloten de tv aan de muur te maken, ik vind dit persoonlijk namelijk altijd het mooiste effect, ook om de kabels beter weg te werken. Je hebt hier overigens wel een aparte beugel voor nodig, dus dat is dan wel een investering. Nu moet ik eerlijk bekennen dat het bij deze tv ook niet verkeerd is om op de voet te plaatsen, aangezien de voet dusdanig laag is dat je de kabels erachter niet/nauwelijks ziet lopen. Voordeel dus voor mensen die hem niet aan de muur willen hebben. Een ander mooi effect is dat de 'randen' om het beeldscherm erg dun zijn. Hierdoor zit je niet met randen die onnodige ruimte in beslag nemen.

Smartfuncties: De ingebouwde chromecast is een super plus, want ik stream veel vanaf de iPad. Dit werkt perfect, ook vanaf mijn telefoon. Het was even zoeken hoe ik apps kon toevoegen zoals Videoland, maar ook dat is vrij eenvoudig als je het eenmaal doorhebt. Je kunt Google Play downloaden, en vanuit daar andere apps downloaden. Ook Netflix werkt perfect. De tv schakelt snel, je hoeft dus niet lang te wachten voordat je serie start.

Samengevat: ik ben echt te spreken over de kwaliteit van het beeld, geluid en de features die ik tot nu toe heb uitgeprobeerd. Nog geen negatieve punten ontdekt.

Pluspunten

• Haarscherp beeld
  • Heldere kleuren
  • Diverse smartfuncties
  • Ingebouwde chromecast

Minpunten

• Hoge prijs

Roy 13-07-2019

Prachtig design en nog beter beeld

Geschreven voor: Sony KD-55AG8

We hebben de tv nu 2 weken in huis en ben erg verrast over de kwaliteit van deze tv. De tv is bij ons geïnstalleerd maar dit kun je overigens ook prima zelf doen. De tv op de standaard zetten en de installatie zelf zijn vrij eenvoudig.

DESIGN
De vormgeving is echt prachtig, de tv valt naadloos op de standaard en heeft een hele dunne rand.

BEELDKWALITEIT
We hadden hiervoor al een goede tv maar de beeldkwaliteit is echt een grote sprong voorruit. Het OLED scherm is haarscherp en je hoeft eigenlijk niet veel aan de instellingen te veranderen. Zwart is echt zwart zoals ze in de beschrijving beloven. Ik heb zelf de levendig instelling gekozen omdat de standaard instelling iets donker oogt.

GELUID
Ook de geluidskwaliteit is erg goed, al moet je wel een apart systeem aansluiten als je echt een bioscoopervaring wil. Mocht je dat minder belangrijk vinden dan kun je meer dan prima overweg met de ingebouwde speakers.

SMART FUNCTIES
Het aantal apps is nog wel een verbeterpunt, de gangbare apps zoals Netflix zitten erop maar mis wel RTLXL bijvoorbeeld. Deze kun je eventueel wel vanaf een ander device afspelen met de ingebouwde chromecast. Erg handig! Ook kun je dankzij het Google besturingssysteem films bekijken via de Google Play store en snel video’s opzoeken via YouTube. De spraaktechnologie werkt goed en is een snelle manier om acties uit te voeren.

GAMING
We hebben onze Playstation aangesloten met een hoge kwaliteit 4K HDMI kabel en dat is wel aan te bevelen, de kwaliteit van het beeld is dan echt top. Super scherp!

Al met al een echte aanrader!

Pluspunten

• OLED beeldkwaliteit
  • Mooi design met dunne randen
  • Handige spraaktechnologie

Minpunten

• Aantal apps is beperkt

Johan van Eyk 12-07-2019

uitmuntende OLED kwaliteit, diep zwart en hoog contrast.

Geschreven voor: Sony KD-55AG8

Sinds een week heb ik de Sony Bravia OLED AG8-serie in huis. De beeld kwaliteit van de OLEDS is zeer goed Diep zwart, ware expressie, mooie schaduwen en highlights. Het bedienen van de Tv is ook gemakkelijk al mag hij wel wat snelle reageren op de afstandbediening en google spraakcommmando's.
Niet de laatste versie van Android maar er zal wel een update komen. Het aansluiten aan mijn 7 jaar oude versterker is een makkie en heerlijk weer kunnen werken met 1 afstandbediening die zowel de TV als de versterker regelt (via ARC HDMI aansluiting).

Pluspunten

• zwarte is zwart
  • diep contrast
  • mooi design
  • erg plat op de muur (5 cm)

Minpunten

• prijs
  • soms trage bediening

Annebelletje 08-07-2019

Pracht Tv

Uiterlijk
De tv ziet er strak uit. De bezels zijn klein waardoor de tv niet veel groter is dan het 55 inch scherm. De voet van de tv bestaat uit één deel en is gecentreerd. De tv staat laag op de voet, wanneer je een soundbar zou willen gebruiken kan de voet in de weg zitten. Vandaar dat de voet ook een hoge stand heeft. De tv kan ook aan de muur worden gemonteerd. Kabels kunnen worden geleid waardoor alles er netjes uit ziet.
Beeld
Zwart is zwart.dit geeft mooi contrast. Het premium abonnement van netflix met Dolby Vision laat deze tv zijn kracht zien.
Geluid
Geen speakers, het geluid komt van het scherm. Helder maar lage tonen zijn minder aanwezig.
Software
Deze tv heeft op het moment AndroidTV 8 Oreo. Dit is niet de nieuwste versie aangezien 9 Pie vorig jaar is uitgebracht. De Sony tv's uit 2016 zijn recent nog geupdate dus een upgrade naar de volgende versie is waarschijnlijk. Het gebruik is erg eenvoudig. Zeker in combinatie met een android telefoon of tablet. Inloggen bij Spotify bijvoorbeeld kan door het verbinden met een al ingelogd account. Aansluitingen Smartcard voor geïntegreerde tvguide functie. 1 HDMI met audio return channel (ARC)

Pluspunten

• Mooi contrast
  • Makkelijk gebruik app.s

Minpunten

• Lage tonen minder aanwezig
  • Niet de nieuwste android

Carlo 26-06-2019

Kwaliteit is ook echt kwaliteit

Geschreven voor: Sony KD-55AG8

Ik ben door Sony in staat gesteld om de Sony KD-55AG8 te mogen testen. De TV wordt ’s avonds in een enorm grote doos afgeleverd en ik ga gelijk aan de slag om de TV te instaleren.

Vanwege de grootte van de TV en vanwege het mooie dunne scherm (waardoor de TV wel wat fragiel is) is het echt aan te raden de TV met twee personen uit te pakken en de pootjes te bevestigen. Als dit eenmaal gebeurd is kun je de verdere installatie wel alleen af. Wij hebben de TV op de laagste stand gezet, hierdoor staat hij redelijk strak op het TV Kast.

De installatie op zich is redelijk eenvoudig en na het aanzetten kun je gelijk inloggen bij google waardoor je je eigen voorkeuren kunt instellen. De TV functies werken zeer eenvoudig en de basisfunctionaliteiten zijn makkelijk te vinden. Via de vele aansluitingen kun je de Ziggo-box, je laptop en je Playstation makkelijk gebruiken. Het is prettig dat de TV snel aangaat, niet dat lange wachten zoals mijn oude TV.

De afstandsbediening is wat eenvoudig van aard, wat wel super is, is de stembediening die aanwezig is. Met name mijn kinderen konden hierdoor via de youtube app leuke filmpjes en liedjes aanvragen. Via de NetFlix knop kun je direct naar dit filmkaneel, wij vonden dit erg handig en dit hebben we dan ook vaak gebruikt.

Het beeld is echt heel strak. Onze oude TV is al een kleine 8 jaar oud en en hoewel dit beeld ook mooi is, is de kwaliteit van deze Sony echt heel scherp. Er is bijna geen rand aanwezig en het beeld vult de hele TV, dat is heel mooi om te zien. Met name tijdens de wedstrijden van WK dames voetbal zie je dat het beeld heel rustig is en dat je van uit alle standen (dus ook als je niet recht voor de TV zit) een scherp beeld hebt.

Het geluid van de Sony is veel mooier en meer ruimtevullend dan het geluid van mijn oude TV. Dit hebben we met name getest met spotify maar ook met films van Netflix. Hierbij hebben we hetzelfde gevoel ervaren als zoveel jaar geleden met het eerste surround geluid, het geluid gaat echt van rechts naar links door de ruimte. Wij hebben nog geen soundbar aangeschaft, voor de beleving van films zouden we dat wel moeten doen want ik kan mij voorstellen dat het geluid dan nog mooier wordt ervaren.

We hebben de TV ook gebruikt als radio en dat is echt grappig want doordat het een OLED TV is kun je hem echt gewoon op een zwart scherm zetten en lijkt het net alsof de TV uitstaat. Dat heb ik bij andere TV’s nog niet ervaren.

Al met al is het een zeer complete TV, ik vind het beeld groot maar ook heel rustgevend. Het is een hele nieuwe ervaring voor mij om op deze manier TV te kijken. Op voorhand zou ik zelf deze TV niet zomaar aanschaffen, na deze testperiode heb ik daarover echter wel twijfels ;-)

Pluspunten

• mooi geluid
  • strak beeld
  • android werkt eenvoudig
  • moie vormgeving
  • echt zwart bij alleen geluid!

Minpunten

• afstandsbediening niet heel erg makkelijk

Bulent Ozdemir 26-06-2019

Realistisch 4K-entertainment Sony KD-55AG8

Geschreven voor: Sony KD-55AG8

Niet zo lang geleden heeft Sony de stijlvolle en slank vormgegeven AG8-serie BRAVIA 4K HDR OLED Tv’ in een 55-inch formaat op de markt gebracht. Ik was dan een van de uitverkorenen om deze 4K Oled tv te mogen testen. Nadat de Sony AG8 was geinstalleerd (10 min) verbaasde mij dat het zo dun is vormgegeven dat ik hem met liefde moest behandelen. Eenmaal alles aangesloten (mediabox, IPtv en blue-ray) kan de feest beginnen. Trouwens is het ook mogelijk om AG8 eenvoudig dicht tegen de muur te bevestigen met een ophangsysteem echter deze is niet meegegeven om het te testen. Afstandsbediening uitgepakt en opmerkelijk daarvan is dat deze zeer goedkoop aanvoelt en voor voor zo'n hightech apparaat een gemiste kans als je naar de concurrent kijkt maar qua bediening is het wel ouderwets soepel. Daarin tegen is het design van de Sony KD-55AG8 is bijzonder strak. Daardoor is de televisie eenvoudig in te passen in elk interieur. Door de standaard omgekeerd te monteren zodat je aan de voorzijde een soundbar kan aansluiten. Bij deze Sony AG8 zijn er meer dan genoeg aansluitingen aanwezig, waaronder ook een Lan verbinding mogelijk is wat toch veiliger is dan WiFi verbinding.

Eenmaal aangezet, kijk afstand 4m in de woonkamer, kwam Sony AG8 tot mijn verbazing met een schitterend beeld tot leven met de zeer brede kijkhoek, verfijnd contrast en absolute zwartwaarden van OLED technologie. Voor de ultieme beeldkwaliteit, combineert de AG8 de briljante scherpte van 4K resolutie met de helderheid, kleur en details van High Dynamic Range (HDR). Schaduwpartijen en zonlicht worden nu in volle helderheid en detail weergegeven.
Geluid:
Sony AG8 is voorzien van Acoustic Surface Audio technologie in een indrukwekkende geluidservaring. Muziek luisteren en films (voor de test Avatar gekeken) en je wordt opgenomen in een compleet nieuwe entertainmentervaring waarbij beeld en geluid in perfecte harmonie worden gepresenteerd.
Android TV & Google Assistant:
Sony AG8 is uitgerust met het Android TV besturingssysteem van Google. Dandroid biedt streaming van tv-programma’s, series en films via Google Play, inclusief Netflix, Youtube, Google Play Movies & TV, BBC iPlayer, Rakuten, Plex en Spotify en nog meer bronnen. Na behoorlijke test dagen kan ik concluderen dat interactieve platform van Android veel biedt aan app's en nog meer en alles naar behoren werkt en snel ook. Geen vastlopers of haperingen waargenomen. Opmerkelijke was ook dat dochtertje lief met haar Iphone 6 haar favoriete serie kon kijken op Youtube en Netflix. Ze was blij dat het ook mogelijk was met haar OS van Apple.

Pluspunten

• Uitstekend scherpe 4K OLED scherm
  • Brede kijkhoek
  • Dun vormgeving
  • Indrukwekkend geluidservaring
  • Geen problemen bij schaduw en zonlicht

Minpunten

• Prijs voor een 55 'inch tv
  • Afstandsbediening

R. Amels 25-06-2019

Een TV met een grote WAUW factor

Geschreven voor: Sony KD-55AG8

Via kieskeurig van Sony deze KD-55AG8 OLED TV mogen testen. Ik heb reeds een Sony 4K HDR TV in het bezit maar geen OLED.
Mooi vergelijkingsmateriaal dus. Maar laten we eerst bij het begin beginnen.

Uitpakken
Hier is goed over nagedacht door Sony. Aan de zijkant-onder zitten 4 sluiting die je makkelijk verwijderd. Hierna til je de hele doos er van af en staat de TV netjes op de grond. Folie eraf, oppakken en je zet hem zo op de pootjes. 4 schroeven vast en klaar. Erg makkelijk. Je kunt de beugel er op 2 manieren onder zetten. 1 is gewoon laag op de beugel. 2 als je de beugel omkeert staat hij hoger zodat je er een soundbar onder kunt plaatsen. De bedrading kun je nog mooi wegwerken via de pootjes.

Design
Het design is mooi strak en minimalistisch. De rand lang het scherm is erg klein. Ook is het scherm langs de rand super dun(5,5mm). Verder naar het midden toe zit er wel een verdikking die ongeveer 4 cm is. Hier zitten de speaker en alle aansluitingen in. De aansluitingen zitten naar beneden of opzij gericht zodat je hem dicht tegen de muur kunt plaatsen. Internet kan zowel via kabel als draadloos. Verder heeft de tv een ingebouwd chromecast en beschikt hij over bluetooth.
De afstandsbediening is mooi en overzichtelijk. De spraakbesturing is erg makkelijk en werkt uitstekend. Alles wat ik tegen hem riep herkende hij.

Start-up.
Na hem aangezet te hebben heeft hij de eerste keer even nodig om op te starten. Daarna doorloop je een aantal schermen waar je meteen accounts kunt koppelen. Google, netflix, etc en het draait allemaal zo. Gaat allemaal erg eenvoudig.
Menu’s
Het systeem draait op Android 8 en loopt erg soepel. Tevens zijn de menu structuren overzichtelijk en makkelijk te doorlopen. Als je tijdens bijvoorbeeld een film naar een menu gaat heb je soms in het begin wel even een vertraging. Maar deze is weg als het menu er eenmaal is.

Beeld
Na de instellingen is het tijd om te kijken. Aangezien ik deze TV voor mij andere had staan die ff groter is (65 inch) kon ik mooi het verschil zien. Eerst wat demo filmpje opgezocht op Youtube en deze tegelijk aangezet op beider tv’s. Deze Oled is in 1 woord verbluffend. De kleuren spatten echt van het scherm af en dat is niet eens met echt 4K HDR of Dolby content. Het zwart is echt diep zwart en de kleuren zeer helder en echt.
Toen naar gewoon TV kijken. Deze TV beschikt over een paar technieken die de beeldkwaliteit verbeteren en dit is duidelijk te zien. Het ziet er allemaal erg goed uit. Zelfs op een meter afstand is er bijna geen ruis te ontdekken.
En als laatste naar Netflix en echte HDR/Dolby materiaal bekijken. Als je een film of serie start herkend de TV HDR/Dolby materiaal en schakelt hij over naar deze modus. Hierin gooit hij alles naar maximale helderheid. Hier zie je de echte kracht van deze TV. Alles ziet er subliem uit. Kleuren mega intens en Zwart echt diep zwart. Het enigste wat opvalt is dat de witte tekst er ook echt uitspringt. Dit vond ik zelf wat storend. Maar door de helderheid iets terug te zetten was dit opgelost. Hier zijn vast beter methodes voor maar voor nu vond ik het goed. Ook de kijkhoek van de Sony is erg goed. Maar dit is ook een van de grote voordelen van OLED.

Geluid
Waar ik mij eigen TV altijd via een homecinema heb lopen doe ik het nu alleen via het scherm.
Het geluid komt bij deze TV echt via het scherm. De speakers laten het scherm resoneren waar deze het geluid produceert. Hier merk je echter totaal niks van. De lage tonen worden nog via extra speakers aan de onderkant geproduceerd. Dit was naar mijn mening erg goed. Als je niet al te ver zit kun je echt onderscheiden waar het geluid vandaan komt op het scherm. Als je wat verder weg zit is het geluid nog erg goed alleen kun je deze onderscheid niet echt meer maken.

Conclusie
De Sony AG8 is werkelijk een verbluffend mooi toestel qua beeld, geluid en design. De beeldkwaliteit die dit toestel kan weergeven had ik nog niet eerder gezien.
Dan komen we bij 1 min puntje. En dat is toch wel de prijs. €2500,-! Dit is toch echt wel een mega bedrag voor een TV. Zeker voor een 55” versie. Of je dit prijs verschil wil betalen t.o.v. een gewone LED tv moet natuurlijk ieder voor zich weten.
Maar als je op zoek bent naar een OLED TV is dit er zeker eentje om mee te nemen in je vergelijk.

Pluspunten

• Verbluffende beeldkwaliteit
  • Goed en helder geluid
  • Prachtige HDR/Dolby weergave
  • Makkelijke Installatie

B. Termijn 25-06-2019

een TV waar je JA tegen zeg

Geschreven voor: Sony KD-55AG8

meestal koop ik een tv in de winkel, deze keer niet en heb ik deze tv mogen testen.
ondanks dat, weet je dat de tv eraan komt, er komt dan ook echt een cadeau binnen.
een mooie doos met een nog mooiere tv er in. was goed uit te pakken.
en stond al snel op zijn voet. kabels er in, en eindelijk de tv aan.

instaleren na een eenvoudig menu door gewerkt te hebben met vragen
werkt de tv snel. super handig ook als je hem aan je mobiele telefoon koppelt dan neemt de tv aan veel gegevens en installaties over van je telefoon.

nu de tv testen
na alle kanalen langs gezept te zijn en de menu's door gewerkt te hebben is iedere nieuwe tv even wennen hoe alles werk en waar wat zit maar alles is eenvoudig maar goed overzichtelijk
alles werk snel.

met de snel toets naar netflix voor our planet had ik al gezien.
maar nu toch maar weer NOG EEN KEER KIJKEN. Wow wat een kleur diepte en geluid je kijk ge televisie meer maar je zit er echt in wat een belevenis het lijkt wel of ik de helft van de vorige keer gemist heb je ziet meer en je beleeft meer met deze televisie. het zal voor mij lastig worden om weer terug te gaan naar mijn oude televisie

deze tv is het meer dan waard ik neem dat ook niet meer genoegen met minder

Pluspunten

• Beeld
  • geluid
  • kleuren en diepte
  • opties en mogelijkheden
  • aansluitingen

Minpunten

• afstandbediening
  • eigelijk niet altijd wennen een nieuwe TV

Kees 25-06-2019

Mooi scherm met perfecte afwerking met een snelle processor

Geschreven voor: Sony KD-55AG8

De kleuren van deze tv zijn zo mooi en strak een genot om naar te kijken, het maakt niet uit waar je zit wat betreft daglicht valt bijna niet meer op.Het geluid dat is zo perfect dat ik de soundbar niet heb aangesloten. Verder is de processor erg snel je vliegt van Netflix en Videoland naar tv en internet

Pluspunten

• Zeer goede beeldkwaliteit
  • Mooi geluid met hoge/lage tonen
  • Beeld uitstekend met licht inval
  • Meerdere aansluitpunten
  • Gaat snel naar internet/netflix/tv

Minpunten

• Afstandsbediening kan wat duidelijker

Radjesh 25-06-2019

Geweldige televisie

Geschreven voor: Sony KD-55AG8

Superscherp beeld en goed geluid. Ook een mooi strak design
Goede overzichtelijke afstands bediening.

Pluspunten

• Beeld

Robbert 24-06-2019

Een scherp en kleurrijk 4K OLED scherm, toekomstbestendig.

Geschreven voor: Sony KD-55AG8

Ik ben een grootverbruiker van televisies en met de Sony KD-55AG8 is het voor mij nu eindelijk mogelijk om van een OLED 4K HDR beeld te genieten. Het unboxen stelde niet teleur. De TV is strak en eenvoudig in het ontwerp, wat een gevoel van kwaliteit en klasse geeft. Het scherm is vrijwel volledig van rand tot rand. De diepte is op het dikste punt 5,1cm/51.000µm, en het ontwerp van de stand is minimalistisch en strak. Het heeft ook een functie om een opening onder de TV te creëren voor mensen die een soundbar onder het scherm willen plaatsen.

Het 4K OLED HDR scherm:
Het menu biedt dankzij Android de flexibiliteit om het naar eigen wens in te richten (Tip: het is al mogelijk om het te upgraden naar Android Oreo). Ik was erg benieuwd naar de kwaliteit van het beeld en ik had al wat spellen, en films op Netflix en Plex klaar staan, dus ik ging gelijk aan de slag. Het was voor mij met mijn 1080p achtergrond geen verrassing dat het met 4K HDR veel scherper zijn maar wat mij bij de films het meest opviel was dat alles zo kleurrijk was. Ik heb het nog vergeleken met mijn vorige TV en daar werd het inderdaad wat grauwer getoond. Wellicht heeft dit ook met het OLED scherm te maken. Ik wilde ook wel eens zien of het klopt dat bij OLED de kleur zwart ook echt zwart is. Even terug heb ik mij bij de aflevering S08E03 van Game Of Thrones geërgerd aan het feit dat ik vrijwel niks kon zien bij de donkere scenes. Wees gerust, met de KD-55AG8 kan ik nu in dit soort afleveringen alles tot in detail bekijken, ook overdag met het zonlicht op het scherm.
Sony Playstation 4 spellen zijn er denk ik voor gemaakt want die zien er prima uit. Belangrijker is dat de frame snelheid meer dan voldoende is om lekker te kunnen gamen.

Audio:
Ik ben geen fan van ingebouwde wat ik heb een surround set staan die extra dimensie aan mijn ervaring brengt. Maar ik had begrepen dat Sony bij de KD-88AG8 (en AG9 ook volgens mij) het scherm in meerdere speakers heeft veranderd. Dus hup, surround set uit en luisteren maar. En inderdaad, je hoort bij een dialoog de geluiden komen vanuit de plekken op het scherm waar de personen staan. Op die manier kwam er dus ook stereo geluid uit een TV zonder speakers. Toegegeven, dit is een erg coole techniek, maar als je al een goede surround set (of soundbar) hebt staan is het geen directe toegevoegde waarde.

Android:
Waar ik nog niet helemaal over uit ben is Android op de TV, ik had hier geen ervaring mee dus moet er nog even wennen. Maar het is zeker intuïtief, ik heb jonge kinderen en die hebben geen enkel probleem om te vinden wat ze zoeken. Vooral de spraakbesturing op de TV is mooi speelgoed voor ze. Verder is het duidelijk dat je met de Play Store geen tekort hebt aan apps en games voor je TV.

Al met al ben ik erg onder de indruk van de beeld- en geluidskwaliteit. Mijn vrienden vragen soms waarom je een TV van meer dan €2.000 zou kopen en wat hier de toegevoegde waarde dan is. Nu kunnen ze bij mij een voetbalwedstrijd komen kijken en met eigen ogen zien wat het verschil met andere TV’s is. Als je overweegt om deze TV te kopen, ik raad het aan en je zult er geen spijt van krijgen.

Pluspunten

• Duidelijk kleurcontrast (positief bij oa films)
  • Groot scherm
  • Zwart is echt zwart
  • Het gemak van de installatie

Minpunten

• Ik mis een settings button op de afstandsbediening
  • Geen HDMI e-ARC ingang (de AG9 heeft deze wel)