HP Elite x2 1012 G1 12,0 inch / zilver / 512 GB / 4G

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de HP Elite x2 1012 G1 12,0 inch / zilver / 512 GB / 4G op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Zanthr 19-05-2016

Superkrachtige convertible met wat softwareproblemen

Ik gebruik de Elite X2 op mijn werk, in het onderwijs. Hier ontwikkel ik digitaal lesmateriaal en geef ik les. Als ICT coördinator test ik apparaten en software/apps om te kijken hoe deze het best in het onderwijs kunnen worden geïntegreerd.
Omdat ik dagelijks werk met Microsoft Surfaces maar ook benieuwd ben naar vergelijkbare apparaten, review ik deze HP.

Het is een mooi en krachtig apparaat. Met een m7 processor gaat de accu natuurlijk sneller leeg dan met een zuiniger type. Maar het geheel wordt passief gekoeld en dan is het eigenlijk onvoorstelbaar hoeveel kracht er in zo'n slanke behuizing gepropt is.
Het scherm is lekker groot en heeft een resolutie van 1920 x 1280, net wat groter dan HD en daardoor veel werkruimte.
De kickstand is handig en stevig, onmisbaar bij een convertible apparaat als dit.
Het toetsenbord tikt heerlijk weg en kan in twee standen, plat op tafel of iets verhoogd. Het touchpad is vrij groot en werkt lekker soepel. Typen gaat prima en vergt weinig gewenning. Top toetsenbord dus. Mooi verlicht, handig.

De stylus die is meegeleverd had helaas geen goed geladen batterij. De pen werkt wel handig en nauwkeurig. Het heeft in specifieke situaties echt meerwaarde om met deze pen te werken.

Er worden USB-C verloopkabeltjes meegeleverd. Er is ook een reguliere USB poort. Van mij had er, met het oog op de toekomst en het bespoedigen er van, in plaats van deze poort een USB-C versie extra op mogen zitten.

Het SD slot zit heel mooi weggewerkt. Maar te mooi om er handig bij te kunnen. Je kunt het niet zonder hulpmiddelen openkrijgen. Dat kan slimmer, HP!

Je merkt dat HP zijn hardware en software minder mooi afstemt op elkaar dan bijvoorbeeld Microsoft met zijn Surface. Onder andere Windows Hello werkt niet samen met de camera (die er wel speciaal voor is!). De vingerafdrukscanner werkt wel prima als je hem goed ingesteld hebt.
De tablet is zo sober (mooi) vormgegeven dat er alleen een glimmend HP logo op de achterkant en een subtiel HP logo op de voorkant staat. Bovenaan het scherm prijkt echter een groot Bang en Olufsen logo. Je gaat er nu natuurlijk van uit dat het geluid dus wel snor zit! Niets is minder waar, het geluid is echt om te huilen. Ik gebruik altijd lossen boxen of een koptelefoon dus merk daar niet zoveel van, maar wat een tegenvaller is dat.

Het apparaat is absoluut een aanrader, ik ben er dol op! Maar er zitten wel veel kleine foutjes in het apparaat voor iets in deze prijsklasse. Dat moet/kan beter.