Microsoft Surface RT zwart / 64 GB

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 15 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

JanchKk 24-02-2013

Ik wilde al een tijdje een tablet maar dan wel eentje waarop ik makkelijk allerlei randapparatuur zou kunnen aansluiten want mijn hobby is vogelfotografie en dan zit je, bv in de vakantie, nogal eens met grote hoeveelheden foto’s die je graag op een extern schijfje zou willen zetten om weer ruimte vrij te maken op je geheugenkaartjes. Ik kan natuurlijk ook mijn laptop daarvoor op vakantie of in het veld meenemen maar die weegt dan wel ruim twee kilo en dat vind ik te veel gezeul.

Sinds de aankondiging ging mijn belangstelling dan ook uit naar de Surface RT van Microsoft. Daarop is Windows 8 geïnstalleerd en dat is even wennen want dat werkt het beste met een touchscreen om de Apps te activeren maar omdat ik Windows 8 ook al op mijn laptop had geïnstalleerd was ik ook al zonder touchscreen vertrouwd met de mogelijkheden.
Op de RT kun je geen windows .exe programm's (bv Photoshop of Zoombrowser) draaien. Daarvoor moet je de Pro versie kopen of uiteraard een Windows 8 pro tablet van een ander merk.

Gelukkig kun je op de RT wel naar een desktop omgeving waarop je, voor mij het belangrijkste, met de reguliere Internet Explorer en Windows Explorer kunt werken. Vooral de laatste is erg handig want daarmee zie je dus je mappen en bestanden in de Filebrowser zoals je dat ook onder het "ouderwetsche" windows XP of 7 gewend was. Je kunt erin rommelen, verplaatsen, bekijken, etc... Kortom alles wat je op je pc of laptop ook met bestanden kan doen.

Ik heb dus de RT aangeschaft met 64GB aan boord plus nog de Touchcover waarmee je de tablet kunt beschermen maar die je ook als
toetsenbord + touchpad kunt gebruiken. Je hebt dan een soort laptop light.
Daarnaast heb ik nog een Microsdxc (64 GB) kaartje gekocht en in de tablet gestoken. Ik heb daarmee nu in totaal netto zo'n beetje 100 GB aan opslag tot mijn beschikking.

Maar dat zal natuurlijk niet altijd voldoende zijn dus moet ik er ook een externe schijf aan kunnen hangen. Dat kan want de RT heeft naast WIFI, Bluetooth en HDMI ook een volwaardige USB 2.0 poort.
Juist toen ik de mogelijkheden aan het onderzoeken was kwam er een email advertentie binnen waarin een externe Toshiba USB 3.0 500 GB schijfje
werd aangeboden voor 49,90. Deze heb ik dus ook maar gelijk aangeschaft plus ook nog een USB-hub met vier poorten. Je weet tenslotte maar nooit.

Hoe werkt het nu in de praktijk?
Als eerste heb ik op een Sandisk CFII kaartje zo'n 5GB aan foto’s (220 RAW’s) gezet en deze vanaf een cardreader ingelezen op het sdxc kaartje in de tablet.
Dat duurde zo'n 5 minuten, dus grofweg 1 GB per minuut.
Daarna heb ik het Toshiba schijfje aangesloten (werd gelijk herkend en was binnen een paar seconden gereed om te gebruiken)
en vervolgens de foto's daarop overgezet. Dit ging met dezelfde snelheid.
Ik was benieuwd of de accu van de RT het wel zou kunnen trekken maar dat was absoluut geen probleem.
De hele exercitie had 5 % van de accucapaciteit gevergd.
Ik had nu dus de foto's zowel op de tablet als op de Toshiba schijf staan. Afgezien van de grotere hoeveelheid beschikbare ruimte is het best een veilig idee om je foto's op twee verschillende plekken te kunnen bewaren.

Als laatste test heb ik de foto's rechtstreeks vanaf de cardreader naar de Toshiba overgezet. Daarvoor heb ik de USB-hub aangesloten en hierop zowel de cardreader als de Toshiba ingeplugd. Dit ging ook probleemloos.
Omdat de verkenner ontzettend veel klikbare icons en pulldown menu’s heeft is het soms lastig die met de vingers te bedienen, je zit er gauw naast.
Gelukkig gaat dat dan veel nauwkeuriger met de Touch cover. Je hoeft de toetsen maar heel licht aan te raken en ook het aanwezige Touchpad werkt net als op een laptop.

Omdat ik over een draadloze muis beschik heb ik die ook nog even als 3e apparaat in de USB-Hub geprikt en tja, dan heb je dus echt de complete laptop ervaring! Ik denk dat je ook nog best meer apparaten kunt aansluiten, zolang die maar niet te veel stroom trekken van de USB-poort.

Fijn is dat je in de Windows verkenner de map op bv je externe schijf kunt aanklikken en dan zie je rechts de thumbnails van al je foto's verschijnen. Je hebt dan gelijk een check of ze goed zijn overgezet.
Dubbelklikken op een foto en je krijgt hem in groot formaat te zien. Voldoende om te beoordelen of hij de moeite waard is om te bewaren.
Opvallend vond ik dat de RAW's van mijn 7D probleemloos werden weergegeven. Wat mij opviel is dat het scherm ook buiten in zonlicht zeer goed af te lezen blijft.

Dat windows 8 nu nog minder apps heeft dan de iPad daar maal ik niet zo om. De apps die ik het meest op m’n iPad gebruik zijn Nu.nl, Nos, Weer, en wat kranten. Deze zijn ook beschikbaar voor Windows 8 en tja, iedere dag komen er apps bij maar er gaan maar 24 uur in een dag en een mens heeft soms ook nog andere dingen te doen dan alleen maar met apps bezig zijn. Tenminste, ik wel.

Ik heb nu een WindowsPhone, een Windows 8 laptop en een Windows 8 RT. Leuke extra is dat je tussen die verschillende platforms foto’s en documenten kunt uitwisselen via Skydrive. Hoe dat precies gaat moet ik nog uitzoeken maar dat het handig kan zijn staat voor mij wel vast.

Al met al ben ik uitermate tevreden over de RT. Ik heb nu een zeer veelzijdige tablet, met uitgebreide aansluitmogelijkheden voor externe apparatuur, en die ik met heel weinig moeite in een laptop kan omtoveren en nee ik kan geen .exe’s draaien maar wel werken met, Internet Explorer, Windows Explorer en de meegeleverde Office 2013 en alles wat ik daarmee aanmaak op mijn wireless Brother HL-2170W printen die, hoewel al weer een paar jaar oud, ook direct werd herkend door de RT.

LindavWeerden 09-02-2014

Beste JanchKk,

Fijn jouw uitgebreide omschrijving te lezen. Ben je nog steeds zo enthousiast?

Wij zijn op zoek naar bovenstaand, maar ook naar mogelijkheden icm:
- downloaden films van sites en opslaan op tablet of SD kaart.
- is er een virusscanner nodig?
- zijn de apps gratis of voor een mooie prijs te koop
- zit er een camera op de tablet en zo ja, welke kwaliteit
- is er een printer op te installeren?

Hartelijke groeten,
Linda van Weerden

JanchKk 12-02-2014

Linda, zelf download ik geen films maar het lijkt mij geen enkel probleem want PDF's kun je ook direct bekijken of opslaan voor later.

Een virusscanner zoals op je PC kan niet draaien op de Surface RT. Maar op de Surface wordt standaard Microsoft Security Essentials (MSE) meegeleverd. Dat gebruikte ik ook al tot volle tevredenheid op mijn PC en op de Surface draait het net zo stilletjes op de achtergrond.

Er zijn gratis apps maar ook betaalde. Zelf gebruik ik bv de gratis Telegraaf, NOS, Nu.nl, NPO (Uitzending gemist), rt(XL)= Uitzending gemist van RTL, Teletekst, ING, etc...

De Surface heeft twee camera's. Een front ( zodat iemand met wie je chat je kan zien) en een backside camera. De backside heeft de hoogste resolutie en er komen redelijke foto's uit maar haalt het natuurlijk niet bij een DSLR.

Zoals je kunt lezen print ik met Wifi naar mijn Brother printer. Maar je kunt er denk ik ook een printer via USB aanhangen.

Ja, ik ben nog steeds uitermate tevreden met mijn RT. Onlangs heb ik een abonnement genomen op de Xbox Music Live pass (zoiets als Spotify maar dan van Microsoft) en draai nu (via een Bluetooth adaptertje op mijn versterker in de huiskamer)alle muziek die ik wil. Een CD zet ik praktisch niet meer op.

Echter, als ik hem nu zou moeten kopen zou ik toch voor de Surface 2 gaan. Deze heeft weer een hogere Beeldscherm resolutie, een fraai verlichte Touch/Type-cover en bovendien ondersteuning voor WiDi/ Miracast. Daarmee kun je foto's en filmpjes draadloos op je TV afspelen. Nieuwe RV's ondersteunen dit al en op de oude modellen kun je daarvoor een adapter kopen.

michelovski 10-01-2015
  • Product half jaar in bezit

3,3
Het leek zo mooi. Een kek model tablet dat makkelijk toepasbaar bleek op Office-programma's. In de praktijk een rampzalig product, gekocht bij MM. De accuduur is uitzonderlijk lang. Daar heb je de voordelen mee gehad. Hij is niet traag maar op den duur tergend traag. Apps werken niet. G-mail werkt niet, ets.. Ik heb grote spijt van mijn aankoop en hoop anderen hiermee te behoeden. Een IPad is toch echt stukken rapper.

sjefke002 11-01-2015

Het klinkt alsof je iets hebt binnen gehaald op je tablet, iets van een virus of zo... Heb je al geprobeerd te herstellen? (via pc-instellingen/bijwerken en herstellen/herstellen) Heb het namelijk ook een keer gehad dat weinig het meer deed en het tergend langzaam was... verkeerd appje of zo binnen gekregen, maar daarna deed ie het weer als vanouds.

Dirk N 05-02-2014

6,7
Ik heb verschrikkelijke spijt van de aankoop van die Surface RT.
Ja, hij is degelijk, ja de accu gaat in standby meerdere dagen mee, ja het toetsenbord is handig en er zitten allerlei handige toepassingen in en de koppeling met bestaande accounts en windows-PC's gaat vlot.
MAAR ! soms heb ik nog het idee met een prototype bezig te zijn : veelbelovend, maar weinig werkt er al. Er zijn ZOVEEL apps en services die overal werken : op pc, op android op IOS, maar NIET op de surface RT. Belgacom Overal, Belfius Internet banking, Dropbox (ja er is een viewer, maar die stelt niks voor), De standaard Avond, geen ondersteuning van Google Agenda, een gewoon email-account kan je er niet opzetten (ondersteunt geen POP-email)... Man ik wordt daar MOE VAN !!!
En dan al die onhebbelijkheden : WMV files speelt hij niet af ( Dat zijn WINDOWS Media Video bestanden Nota bene), de muziekspeler kan geen externe bibliotheken toevoegen (bvb op een NAS), muziek afspelen op een externe media-player via het netwerk, dus dLNA of uPnP : nope. En hij is zo tergend traag !

En dan het bedroevende aanbod van andere apps : Zoek eens een educatieve app voor een android of IOS : duizenden mogelijkheden. Op de windows store : 10 ofzo. Bedroevend.

Wil je enkel wat tekstjes nalezen of een enkel vakje in een excel aanpassen : prima spul. Wil je er intuïtief mee omgaan en elk ding mee kunnen wat je maar kan verzinnen (zoals bij Android) : vergeet het.
Wat de puntenscore betreft : dat geeft een vertekend beeld, want inderdaad, het beeldscherm is OK, de opstartsnelheid is aanvaardbaar en de accuduur is zelfs goed. maar de andere aspecten zijn niet allemaal even positief. Totaalscore wat mij betreft :
4,5/10

pottenbakker 04-02-2014

gekocht in de aanbieding bij MM. Dochter is 10 en wilde het beste van android, apple en windows 7 samen. Ik heb lang getwijfeld tussen Asus T100 (transformer) en deze. De Asus heeft volledige windows 8.1 aan boord. De Surface werkt met 8.1 RT. Voor mijn dochter is dat lekker simpel gebleken. Samen met de keycover is het een mooi klein praktisch pakketje. Apps die niet in de beperkte windows store zitten maakt ze als favoriet met tegel aan in explorer 11. Qua snelheid, robuustheid en stabiliteit verslaat hij de T100 met gemak. Ook beeld, batterijduur en geluid zijn duidelijk beter. Onder de touchwiz (metro) draait gewoon een beperkte windows 8.1 met gratis office. Je kunt dus nog steeds bij bestandsmappen en vele instellingen. Daarom geen spijt van mijn keus. Mijn dochter is er reuze blij mee, vriendinnen jaloers. De ipad blijft liggen.

Blok30 06-01-2014
  • Product kwartaal in bezit

Ik heb deze tablet gekocht in augustus 2013. Een mooie tablet voor een goede prijs. Ik heb de 64 GB RT versie met extra SD kaartje van 32 GB en dat is ruim voldoende voor al mijn muziek, foto's, apps, zo'n 20 TV films en een volledig werkgeheugen. Ik gebruik deze tablet vnl. voor thuiswerken, met gesynchroniseerde e-mail en agenda met werkplek.

Windows 8 RT-besturing is even wennen, en niet alle apps zijn gemakkelijk te vinden maar met zoeken in de Windows Store kom je een heel eind.
Goed geluid, zeker met in-ear phones, en een mooi beeld, alleen bij gestreamde filmpjes hapert het beeld wel eens (dat kan ook aan de wifi-verbinding liggen). Accu werkt 6 - 8 uur op één lading.
Opstarten kost soms wat tijd, en vooral als de tablet een tijdje uitgeschakeld is geweest. Maar een stuk sneller dan mijn laptop, en alle programma's zijn meteen paraat.
Kortom, prima apparaat voor zijn geld. Intussen (jan 2014) is hij nog een stuk goedkoper geworden na de introductie van de Surface 2).
Maar het mooiste is toch de touchpad, tegelijk beschermhoes, en de stevige behuizing, die tegen een stootje kan.

sjefke002 08-01-2014

Je kunt je tablet geheel updaten naar windows 8.1, gratis. Eerst via update tablet, en daarna komt in de store de resterende update van windows 8.1 tevoorschijn. Accu gaat volgens mij dan ook weer langer mee. Werkt helemaal prima bij mij.

manontl 29-12-2013

Zeer tevreden over de surface!
Een grote verassing na het uitpakken was de gratis update naar windows 8.1 waardoor bijvoorbeeld de skydrive als map in de windows verkenner kwam te staan en niet alleen maar in de skydrive app.
Verder werkt hij echt super voor studiedoeleinden. Het office pakket is erg handig, en als je werkt vanaf het bureaublad, kun je makkelijk meerdere vensters naast elkaar openen en hier tussen navigeren.
Ik vind dat er zat apps zijn, maar ik gebruik dan ook zeer weinig apps. gewoon facebook, email etc apps zitten er op.
Ik begrijp die enkele negatieve reacties die er zijn echt niet.
Als je deze tablet wilt kopen, moet je je realiseren dat je niet iets koopt wat vergelijkbaar is met een galaxy tab o.i.d. maar meer een studielaptop met wat leuke apps er bij.
Als je dat in je achterhoofd houdt, kan hij niet tegenvallen.

Hans Bout 03-11-2013

3,7
Zeer slecht

Apps installeren werkt niet.

Die functie is niet uit te schakelen.

Apparaat kan geen E-Pub files lezen omdat de App daarvoor niet te installeren is.

NIET KOPEN.

sjefke002 04-11-2013

Zoek een e-reader in de store. Ik heb zelf dreader en ik kan gewoon epub lezen.

In het configuratie scherm kun je je account beheren en kun je instellen of het wachtwoord gevraagd moet worden of niet.

Als iets niet lukt, dan eerst eens googlen voordat je hier dingen gaat zeggen die niet kloppen. En vraag het anders aan mij. Deze Windows werkt bijna hetzelfde als de Windows op pc.

Heb je je tablet al helemaal geupdate naar Windows 8.1? Zo niet, ga dat eerst doen. Eerst jet tablet updaten, duurt wel een paar uur en moet een paar keer achter elkaar. Als er geen updates meer zijn, zou Windows 8.1 beschikbaar moeten zijn in de store. Kan even wat tijd tussen zitten.

IFIXIT 30-11-2013

"Apps installeren werkt niet"
Dan doe je iets heel simpels fout, je hebt b.v. geen internet verbinding?

"Na inschakelen door de klep te openen, moet je daarna nog altijd verplicht aanmelden met Microsoftaccount.
Die functie is niet uit te schakelen."
Kan wel, gewoon overschakelen naar een 'lokaal account'

"Apparaat kan geen E-Pub files lezen omdat de App daarvoor niet te installeren is"
Kan gewoon wel met de 'liberty app"

Is Hans Bout misschien een Apple gebruiker en verstokte Windows hater? ;-)

sjefke002 01-12-2013

Zoek een e-reader in de store. Ik heb zelf dreader en ik kan gewoon epub lezen.

Heb je je tablet al helemaal geupdate naar Windows 8.1? Zo niet, ga dat eerst doen. Eerst het tablet updaten, duurt wel een paar uur en moet een paar keer achter elkaar. Als er geen updates meer zijn, zou Windows 8.1 beschikbaar moeten zijn in de store. Kan even wat tijd tussen zitten.

IFIXIT 01-12-2013

"Apps installeren werkt niet"
Dan doe je waarschijnlijk iets heel simpels fout, heb je wel verbinding met het internet?

Die functie is niet uit te schakelen"
Dat kun je wel uitschakelen door je aan te melden met een 'lokale account'

Dat kan wel met de app 'Liberty Book Reader"

sjefke002 31-10-2013

Sinds een paar dagen in het bezit van dit tablet. Liep al een paar maanden rond te kijken. Mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar een ipad, maar aangezien daar geen enkele aansluiting op zat, viel deze voor mij af. De android systemen ga ik met een grote boog om heen. Ik vind het een ondoorzichtig systeem en ook na het zoeken op internet, blijkt dat heel veel mensen hier last van ondervinden. Dus heb ik mijn aandacht op dit windows tablet gericht en toen de winkel een leuke aanbieding mét touchpad had, overstag gegaan. Na het uitpakken meteen gaan updaten en na een aantal uur had ik dan windows rt 8.1. Wauw, wat werkt dat prettig! Zeer overzichtelijk en geheel aan te passen naar eigen wens.

De appstore biedt nog geen whatsap, maar daar gebruik ik mijn telefoon wel voor. Verder vind ik de appstore best wel goed gevuld eigenlijk. Leuke spellen gevonden en gespeeld. Nog geen hapering gezien in het beeld. Uiteraard veel meer dingen te krijgen, maar dat heb ik (nog) niet nodig.

Ik kan geen echte afsluitknop vinden voor de applicaties, maar als je de app naar de onderkant van je beeldscherm sleept en wacht tot ie kantelt, sluit ie helemaal af. Doe je dit niet, blijft de app toch open staan en je geheugen vullen. Pas wanneer je een tijd lang de app niet gebruikt, sluit ie zelf af. Eventueel tussentijds zelf af te sluiten in taakbeheer.

Muziek is prima af te draaien en geluid valt me 100% mee. Heeft ook geen problemen met het afspelen van films. Schijnt ook (bijna) elk bestand aan te kunnen.

De touchpad werkt geweldig. Goed aanslag gevoelig. Het is even wennen, want het zijn geen echte toetsen zoals op een toetsenbord, maar went snel genoeg.

Touchscreen is niet altijd even accuraat, maar voor mijn behoefte werkt het prima.

Verder lijkt het in veel opzichten op de gewone windowsversie, maar je kunt alleen apps uit de store installeren.

Ik heb de tablet voor als ik even mijn mail wil checken, spelletje wil doen, iets snel wil opzoeken en voor mee op vakantie. Voor het zwaardere werk ga ik achter mijn pc zitten.

Al met al zeer tevreden en kan hem iedereen aanraden.

sjefke002 09-05-2014

Ondertussen al weer ruim een half jaar in het bezit van de tablet. En helaas ook wel wat problemen met de tablet.

Ik kan al een paar maanden de store niet meer in. Diverse oplossingen gevonden op het internet, maar deze werken geen van allen. Het enige wat werkt, is een nieuwe account aanmaken, maar dan zou ik ook opnieuw moeten beginnen met een aantal spellen waar ik al vergevorderd ben... beetje jammer weer....

Vanavond heb ik ineens een blauw bureaublad, waar de snelkoppelingen ontbreken en ook de iconen van bijvoorbeeld wifi niet meer wordt getoond. batterijtje staat er nog wel, maar kan niet meer opvragen hoeveel stroom ik nog heb... Ben nu maar een systeemherstel aan het doen en hoop dat het dan opgelost is.

Als je niet meer in de store kunt komen... kun je dus ook geen programma's meer installeren... misschien toch een foute keuze gemaakt met dit tablet...?

Jeroen0407 04-09-2013
  • Product maand in bezit

7,3
Ik heb ter vervanging van mijn ipad 1 de surface 32 gig aangeschaft. Deze twee kunnen niet met elkaar vergeleken worden maar ze hebben allebei hun + en - punten. Dit heeft verreweg het grootste deel te maken met het besturings systeem ios vs. windows.

+ internet explorer -> bedrijfsnetwerk (SharePoint) werkt zoals je gewend bent
+ flash pagina's doen het wel
+ Microsoft lync werkt perfect
+ Office meegeleverd
+ OneNote als applicatie
+ handschrift herkenning als invoer mogelijkheid
+ het Touch cover werkt prima
+ Geen apple cencuur op youtube

Nadelen:
- van de 32 gig blijft na aftrek van besturingsyteem en herstel file ongeveer 20 gig over
-Microsoft silverlight werkt niet, hierdoor werken sommige websites niet goed (kpn itv bijvoorbeeld)
-Het standaard email programma ondersteund geen pop3. In oktober komt echter outlook beschikbaar met de 8.1 update.
-Er is geen spotify app. beschikbaar voor windows rt. Zal ook wel niet komen want er zit xbox music op (niet zo goed als spotify)

DoHa 18-07-2013
  • Product kwartaal in bezit

Heb de surface nu inmiddels bijna 4 maanden en het blijft een leuk, makkelijk en handzaam apparaatje.

Enige minpuntjes waar ik tegenaan loopt is
-dat ik niet kan kijken naar digitale tv van KPN omdat Microsoft de installatie van silverlight niet ondersteund - hopelijk maken ze hier nog werk van!?
-En het gebrek aan (extra) app's

En dan die "vingers" op het apparaat zowel aan de buitenkant als op toetsenbord en op het scherm....dat ze daar nog niets op gevonden hebben.....buiten regelmatig schoonmaken dan!(of je moet daar tegen kunnen natuurlijk!?)maar goed, dat is een "probleem" waar je bij elk touchscreen tegenaan loopt.
Er zijn natuurlijk zgn."plakvelletjes" voor maar blijft de buitenzijde evenals het toetsenbord nog onder zitten.

Ik blijf erbij dat een desktop computer mijn voorkeur heeft
maar desondanks blijft ie (als extra toevoeging) fijn in gebruik dus blijkt een goede aankoop geweest!

db71 24-05-2013
  • Product kwartaal in bezit

Zeer goede tablet en in combinatie met het touch of type toetsenbord kan je hem rustig een netbook noemen. Standaard office, dus ook zakelijk goed te gebruiken. Ik had hiervoor een Samsung galaxy tab 10.1, maar die had ik na een paar weken aan mijn vader gegeven omdat ik er niet aam kon wennen. De Surface gebruik ik bijna dagelijks...

dylandejong 19-04-2013

Zocht een vervanger voor mijn 15,6 inch laptop. Hij was te zwaar en te lomp om mee te nemen. Ik zocht een tablet waar Office op kon draaien en zo kwam ik uit bij de tablets met Windows 8 of RT. Na gekeken te hebben op deze site en tweakers, dus voor deze kwalitatief goede en een redelijke prijs met toetsenboord genomen.
Bezit de Surface nu 2 weken en heb er geen moment spijt van gemak. Het toetsenboord is even wennen, maar daarna kan je in een redelijk vlot tempo typen.

Voordelen:
- Windows RT
- Office 13 (word, excel, PowerPoint, one note)
- Snelheid (gemakkelijk 5 apps tegelijk draaien)
- Toetsenboord

Nadelen:
- accuduur (i.v.m. de Ipad)
- relatief weinig apps in de windows store

DoHa 28-03-2013

Had eerst een laptop gekocht (ter vervanging van mijn huidige) maar was hier niet echt blij mee. Dus terug naar de winkel en die adviseerde mij deze Surface en heb daar nog geen minuut spijt van gehad.

Overigens gekocht bij MyCom in Tilburg waar ze een geweldige!! service hebben! Compliment voor de jongens daar! Maar goed dit terzijde.

Had aangegeven dat het apparaat klein en “makkelijk te pakken” moest zijn, gebruiksvriendelijk maar vooral snel en dat heeft deze Surface allemaal. Wat ik voornamelijk fijn vind is dat ie het “gewone” computer gebruik combineert met de tablet-mogelijkheid doordat ie gewoon met windows draait in combinatie met het officepakket maar wel los te koppelen is en daardoor ook te gebruiken is als tablet. Van beide werelden het beste dus.

Waar ik bij de tablet die draait op android aanliep tegen het (heel andere) gebruik van de apps en vooral waar ik later e.e.a. terug kon vinden gaat dit helemaal vanzelf omdat het net werkt als m’n gewone pc met als extra toevoeging de touch wat zéker een hele grote plus is! Touch en window 8 blijkt perfecte combi!

Verder voelt het apparaat stevig en degelijk aan en ook het typecover is makkelijk in het gebruik en voor mij een welkome aanvulling.(is tevens ook beschermer en daardoor ook handig om de Surface mee te nemen) Hij moet overigens wel op een vlakke ondergrond liggen omdat ie anders wat instabiel te gebruiken is. Maar hij is natuurlijk ook heel makkelijk los te koppelen en als “tablet” te gebruiken. De uitklapbare standaard is dan ook een welkome aanvulling want als je ‘m in de hand wilt houden zorgt de standaard ervoor dat je daar gemakkelijk je hand onder kunt schuiven zodat je meer houvast hebt.

En al blijft een desktop toch mijn voorkeur hebben als makkelijk handzaam apparaatje voor (de dagelijkse dingen) erbij is ie super! Kortom een perfect, klein, snel apparaatje dat supermakkelijk werkt en zéker te gebruiken is als laptopvervanger!

Ik ben in elk geval een super-tevreden gebruiker!

DoHa 10-11-2013

Probleem om digitale tv van KPN te kunnen kijken is inmiddels via een update opgelost!

Elroy1972 08-03-2013

We waren op zoek naar een vervanger voor de huidige laptop. Doel: meer flexibiliteit, zoals van een tablet, maar wel het gemak van een systeem waar je ook nog iets mee kon produceren, waaronder Office.
Deze Surface heeft een erg mooi en degelijk design. Wel de typecover erbij gekocht i.p.v. de touchcover - deze laatste zag op het oog nl. erg plastic uit. Er zit één usb aansluiting op, maar recent een usb hub gekocht met 4 usb aansluitingen. Naast een draadloze muis is het ook wel eens nodig dat je een externe schijf wil koppelen. Dus dit werkt perfect.
Verder nog een mooie case erbij gekocht om 'em makkelijk mee te nemen. Nu is 'ie helemaal af. Tot dusverre nog niet echt last gehad van Windows RT d.w.z. het niet-volledig open windows. Is ook een kwestie van het gebruik gedeeltelijk aanpassen. Een tevreden gebruiker.

oost60 19-02-2013
  • Product half jaar in bezit

Ik heb de 64 Gb uitvoering vanuit the USA meegenomen.
Omgezet naar de nederlandse uitvoering was geen probleem. Apps installeren is nog niet helemaal goed, maar verbetering is onderweg, want Nu.nl draait nu zoals het moet.Ook de telegraaf.nl is zonder opstart problemen sinds begin dit jaar on line. Alle office apps zijn zonder meer goed, even wennen aan de interface, maar dat is het eigenlijk.