Sony 6400 + SELP1650 - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 17 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony 6400 + SELP1650 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Frank 07-03-2023

Perfecte camera voor de beginnende fotograaf

Geschreven voor: Sony 6400 + SELP1650

Ik was op zoek naar een compacte camera met veel mogelijkheden en kwam na uitvoerig vergeleken te hebben en door het uitgebreide advies van Kamera Express (Den Bosch) uiteindelijk terecht bij de Sony A6400.

Inmiddels een aantal dagen in gebruik en ik ben echt heel erg blij met mijn aankoop. Er zit echt super veel techniek verscholen in een compacte body. De compacte body was voor mij een van de vereiste voor de keuze van de camera, maar ik wilde niet al te veel inleveren op specs. De a6400 bied enorm veel mogelijkheden om alles naar wens in te stellen en past goed aan op de doeleinde waarvoor ik deze camera wil gebruiken.

Ik ben beginnend fotograaf en hoop de komende tijd veel te kunnen leren binnen deze wereld en op advies van vele was dit de perfecte camera om de fotografiewereld te betreden. Tot op heden ben ik enorm te spreken over de camera. De bediening is op het begin even wennen, maar went uiteindelijk snel en is dan eenvoudig te gebruiken. De camera is ook heel erg compact en ligt goed in de hand. Daarnaast kun je er een breed scala aan lenzen op monteren, dus groeimogelijkheden genoeg.

Ik heb de camera gekozen inclusief de standaard kitlenzen (16-50mm + 55-210mm). Deze zijn voor mij meer dan voldoende en ik kan er echt mooie foto's mee maken. Ik gebruik de camera primair voor fotografie en heb nog niet echt ervaring met het maken van video's met deze camera.

Al met al wat mij betreft een aanrader voor de amateur fotograaf zoals mij!

Pluspunten

• Compacte body
  • Eenvoudige bediening
  • Veel instelmogelijkheden
  • Verschillende lensmogelijkheden

Minpunten

• Camera wordt geleverd zonder externe acculader

Manuela van der Graaf 25-06-2020

Veel mogelijkheden!

Geschreven voor: Sony 6400 + SELP1650

De camera voldoet aan mijn wensen en verwachtingen. Ik zocht een instapmodel en deze camera is zowel voor beginners als gevorderde fotografen goed handelbaar. Veel opties en instellingen die in de toekomst voor geavanceerdere mogelijkheden kunnen zorgen. Hiermee blijft de camera geschikt, ook bij meer fotografie ervaring. De camera ligt fijn in de hand, is compact maar heeft toch een beetje gewicht. De body voelt hierdoor kwalitatief goed aan. Het scherm is verticaal uit te klappen naar boven en beneden, dit zorgt voor veel bewegingsvrijheid. Het is spelen en ontdekken wat deze camera allemaal kan.

Pluspunten

• Compact maar met een beetje gewicht
  • Uitklapbaar scherm verticaal
  • Fijne grip
  • Kleine accu

Minpunten

• Geen oplader voor accu meegeleverd

Rolf 09-02-2020

Goede en slimme autofocus

Geschreven voor: Sony 6400 + SELP1650

Ik heb diverse systeemcamera's bekeken en uiteindelijk gekozen voor de Sony A6400. Wat voor mij de doorslag gaf was het geavanceerde autofocus systeem en de mogelijkheid van een lichtgewicht zoomlens van 70-350 mm. Bij andere merken is een vergelijkbare zoomlens veel duurder en zwaarder.

Pluspunten

• goede prijs/kwaliteit verhouding
  • zeer compact en licht

Minpunten

• menu is lastig en niet heel intuïtief

Sonyfan 31-01-2020

Ergonomie en gewicht

Geschreven voor: Sony 6400 + SELP1650

De Sony A6400 met de kitlens 10 -50 en de EPZ 18-105mm aangeschaft ter vervanging van mijn Nikon1 j5 gekocht. In één woord fantastisch supersnel en mooie foto's en video"s zeker een stap voorwaarts! Aanrader!

Pluspunten

• Ligt goed in de hand
  • Snelle autofocus

Minpunten

• nog niet gevonden

Marco 16-12-2019

Fijne systeemcamera, geschikt voor consument en professional

Geschreven voor: Sony 6400 + SELP1650

De systeemcamera Sony A6400 kortgeleden aangeschaft bij CameraNu en al een aantal momenten kunnen testen. De foto's gemaakt in combinatie met de kitlens en een relatief goedkope telezoom-lens zijn van goede kwaliteit. De autofocus werkt erg precies, maar daarnaast ook erg snel! De camera is compact en redelijk licht, waardoor deze erg prettig is mee te nemen. Hier ga ik veel plezier aan beleven!

Pluspunten

• Snelheid
  • Veel autofocuspunten

Minpunten

• Niet goedkoop
  • Geen beeldstabilisatie

Dhr R. Frerejean 02-10-2019

Een compacte alles kunner!

Geschreven voor: Sony 6400 + SELP1650

Na een geruime tijd met Canon gewerkt te hebben ben ik nu over gestapt naar de Sony systeemcamera. Ik ben erg verrast door de kwaliteit van de foto's en heb geen enkele spijt van mijn verandering in merk en type. De camera ligt goed in de hand en doet wat hij moet doen. Ik heb gekozen voor de A6400 met 16-50 mm lens en daarnaast de 18-105 mm erbij. Je kunt hiermee dus werkelijk alles en hebt niets extra's in de cameratas nodig.

Pluspunten

• Snelle autofocus
  • Compact design
  • Ruim voldoende mogelijkheden
  • Kantelbaar scherm

Minpunten

• Enigszins ondiepe grip
  • Enkel sd slot

PGMHeuts 09-09-2019

Fantastische camera met ongelofelijke AF en eye-tracking!

Geschreven voor: Sony 6400 + SELP1650

Ik ben reeds in het bezig van diverse Sony full frame camera's maar wilde ook een APS-C erbij. Op grond van de goede reviews en vooral op grond van de geweldige autofocus en eye tracking heb ik deze camera gekocht. De eye tracking is echt het mees bijzondere aan deze camera: ongelofelijk hoe de camera in staat is om ogen te (blijven) volgen ook als beweegt de persoon volop. Uiteraard zijn de overige opties en de beeldkwaliteit ook dik in orde. Kan deze alleen maar aanbevelen.

Pluspunten

• Geweldige autofocus
  • Eye tracking is fenomenaal

Minpunten

• Hoge ISO had wat beter gekund

Erwin 07-09-2019

Prachtige camera met veel functies

Geschreven voor: Sony 6400 + SELP1650

Na veel wikken en wegen keuze gemaakt voor de Sony A6400 ipv de goedkopere Canon M50. (ook een aantal youtube vergelijking films bekeken).
Er waren te veel kleine puntjes waar de Sony in het voordeel mee is. En je koopt een dergelijke camera niet voor 2 jaar vandaar dat de camera ook wat meer mocht kosten.

Pluspunten

• Mooie zoeker
  • Snelle focus

Minpunten

• Lcd Scherm niet 180graden kantelbaar

Sanne 11-06-2019

Geweldige camera

Geschreven voor: Sony 6400 + SELP1650

Deze camera aangeschaft en bevalt tot nu toe uitstekend.
Moeten nog veel leren maar gaat helemaal goed komen, mooie, goede en snelle camera.
Aangeschaft via Kamera-Express waar ze een goede prijs hebben en snel leveren

Pluspunten

• Snelheid
  • Mogelijkheden
  • Autofocus
  • Eye Autofocus

Max 16-04-2019

Sony a6400

Geschreven voor: Sony 6400 + SELP1650

Super product, pas kort in gebruik en ben geen ervaren fotograaf maar wel onder de indruk. Gemakkelijk te bedienen, instellen is met wat research ook goed te doen. Flip up scherm ook leuk voor de vlogger. Heb eigenlijk nog geen negatieve ervaringen met die product.

Pluspunten

• Flip up scherm
  • Kwaliteit
  • Draagbaar

Patrick Lemmens 09-03-2019

Sony A6400 systeemcamera: Allernieuwste technologie

Geschreven voor: Sony 6400 + SELP1650

Kunstmatige intelligentie, Ideaal voor portretten, Bijzonder hoge beeldkwaliteit, Uitstekende 4K-video, Flipscreen: 180 graden kantelbaar, Draadloos verbonden,

Pluspunten

• Real-time Eye-AF en Real-time Focus tracking
  • snelste autofocus ter wereld.

Minpunten

• ontbreken van IBIS
  • Touchscreen

Stein 01-03-2019

Een veelzijdige camera

Geschreven voor: Sony 6400 + SELP1650

Hiervoor had ik het kleinere broertje van de a6400, de a6000. Daarom was deze camera een goede upgrade. Dezelfde lenzen die ik eerder had gekocht kan ik gebruiken.
De autofocus is erg goed. De focus ligt bijna altijd goed op het onderwerp.

Pluspunten

• Sony E-mount
  • kleurweergave
  • 4k filmen
  • prijs-kwaliteitverhouding

Minpunten

• Geen ingebouwde stabilisatie

Jeroen 27-02-2019

Compacte camera met veel mogelijkheden

Geschreven voor: Sony 6400 + SELP1650

De introductie van de Sony a6400 heeft mij doen besluiten de overstap te wagen van een spiegelreflex naar een systeemcamera. Mede ingegeven door de goede recensies die de Sony camera’s krijgen. Klein, licht, goede beeldkwaliteit, snelle en accurate autofocus en sterk bij weinig licht.

Na een paar weken gebruik moet ik zeggen dat ik positief verrast ben.
De camera is inderdaad mooi compact zonder concessies te doen aan beeldkwaliteit. Ik merk dat ik de camera nu veel vaker mee neem en er zelfs meer op uit trek voor bv. een zonsopkomst. Het klapscherm is een uitkomst, alleen bij fel zonlicht zie je er niet zoveel op. In vergelijk met mijn Nikon spiegelreflex is het met de Sony een makkie om verbinding te leggen met je telefoon/tablet en kun je de camera ook zo bedienen. Probleem weer opgelost :-).
Beeldkwaliteit en dynamisch bereik is goed. Bij meerdere foto’s van zonsopkomsten heb ik geen belichtingstrapjes hoeven maken. Details in donker en licht waren makkelijk in Lightroom terug te halen.

Zijn er nog zaken die minder bevallen? Jazeker wel. Door het compacte formaat zijn de knopjes wat klein voor mijn grove handen. Werkt ook niet zo lekker als het koud is. Layout zou dus beter kunnen. Verder fotografeer ik veel stillevens, waarbij ik (op mijn Nikon) de cameraflits gebruik als trigger voor de externe flits. Deze functie heeft de Sony niet, ik zal dus nog moeten investeren in een goede draadloze zender en ontvanger.

Kortom: een goede, compacte camera voor zowel de beginnende als gevorderde fotograaf.

Pluspunten

• Compact
  • Beeldkwaliteit en dynamisch bereik
  • Verbinding met telefoon/tablet

Minpunten

• Layout knoppen
  • Flitstrigger/receiver nodig

geezieboy 26-02-2019

Handzame praktische camera

Geschreven voor: Sony 6400 + SELP1650

Ik heb de camera inmiddels zo'n twee weken in bezit en ben er mee op reis geweest naar Dubai. De stad leent zich uitstekend voor het nemen van mooie foto's, met name in de avond. De camera is eenvoudig in gebruik en zelfs voor mijn vrouw, die niet per se een techneut is, was het vrij eenvoudig om de camera naar behoren te bedienen.
Naast de gebruiksvriendelijke bediening is een ander groot pluspunt van deze camera de snelheid van scherpstellen. Dit is bijna 'live', waardoor je met filmen terwijl je bv. loopt nooit out-of-focus zal raken en de camera ziet zoeken om weer scherp te stellen op jou. Bij het nemen van foto's van (zoals in mijn geval) een stad / gebouw is dit wat minder interessant, maar bv. sportfotografie je ding is, of vloggen, is dit een uitermate geschikte camera.
Een paar puntjes die Sony nog net wat beter had mogen doen: De kitlens is "OK". De lens is niet ontzettend lichtgevoelig en in combinatie met het gebrek aan beeldstabilisatie in de camerabody is het bij slechter licht (en dus een langere sluitertijd) niet altijd een heel geschikt apparaat om bij je te dragen.

Al met al zal de camera geen vervanger zijn van een echte videocamera, of van een full frame systeem camera, maar de compactheid i.c.m. z'n prestaties en gebruiksvriendelijkheid maakt deze camera tot een verrijking van iedere reiskoffer, handtas of rugzak.

Pluspunten

• Logische opzet van menu's
  • 4K filmen
  • Extreem snel scherpstellen
  • Erg compact voor wat 'ie kan

Minpunten

• Bereik van de kitlens had hoger gemogen
  • Gebrek aan stabilisatie in de camerabody

Efenco 24-02-2019

compacte camera met veel mogelijkheden

Geschreven voor: Sony 6400 + SELP1650

Een kleine camera met veel mogelijkheden is toch wel kenmerkend voor de Sony a6400. Ik heb de 18-50 mm lens. Op zich een mooie instaplens, maar ik mis toch zoomkracht. Gelukkig is hij uit te breiden met grotere lezen. De camera is licht, maar ligt toch lekker in de hand. De camera biedt de mogelijkheid om zonder technische kennis mooie foto's te maken door verscheidene programma's. Ik ben zelf meer van het volledig zelf kunnen instellen en ook dat kan zonder veel moeite. Ik ben enorm onder de indruk van de kwaliteit van het filmen. Het geeft een mooi beeld en een super geluid door de 4K. Makkelijk bij het filmen is het kantelbare scherm. De camera is makkelijk te koppelen met een smartphone via WiFi, zodat foto's kunnen gedeeld worden zonder dat een computer nodig is. Handig dus als je tijdens een vakantie foto's op social media wilt plaatsen. Al met al een mooie camera.

Pluspunten

• filmkwaliteit
  • lichtgevoeligheid

Minpunten

• beeldstabilisatie ontbreekt

Dutch Cameraman 20-02-2019

Veel kracht in klein formaat

Geschreven voor: Sony 6400 + SELP1650

Ik heb de Sony camera nu twee weken in bezit. Hiervoor heb ik de Sony A6500 gebruikt. Heel veel functies zijn het zelfde, maar ik ben vooral prettig verrast over de veel grotere lichtgevoeligheid van deze camera en de grote vooruitgang in de scherpstelling. Dat merk je al direct als je scherp stelt, een serie groene vierkantjes tast razendsnel het beeld af. Ook de touch screen focus op het scherm is beter dan de Sony A6500. Ik gebruik deze camera met name voor film-werk, en heb daarvoor de adapter van Commlite NEX-EF gebruikt in combinatie met Canon lenzen (te weten de Canon 24-70 II 2.8, de Canon 70-200 4.0 en de Sigma Art 18 - 35, 1.8). Diafragma/focus en verstrekking van beeld informatie werken goed.
Maar de camera schittert pas echt in snelheid met gebruikmaking van de Sony standaardlens die hierbij is gevoegd, Te weten de Sony 16 - 50 OSS 3.5-5.6. Als ik nog andere lenzen had van Sony had ik deze graag uitgeprobeerd.
Ik heb inmiddels ook veel foto's gemaakt, ook in de nacht. Ligt gevoelig het is enorm. Ik zie meer door deze camera dan met mijn eigen ogen. Zichtbare beeldruis ontwikkelt zich pas boven de 25.000 ISO naar mijn mening.
Het grote verschil met de Sony A6500 is de afwezigheid van interne beeldstabilisatie: IBIS. Omdat ik veel film merk ik dit verschil in de close-ups boven brandpuntsafstand van 70 mm. Dat mis ik wel erg op deze A6400. Maar de lichtgevoeligheid is een grote winstpunt.

Pluspunten

• Lichtgevoeligheid
  • Scherpstelling

Minpunten

• Geen interne beeldstabilisatie

RS65 17-02-2019

Compacte goed te hanteren camera

Geschreven voor: Sony 6400 + SELP1650

Mooi apparaat. Heb hem met de E3.5-5.8/pz16-50oss lens. In de korte handleiding staan een paar QR-codes welke je naar de uitgebreide handleiding brengen maar ook site met info over betere foto's maken. Leuk!. De instellingsmogelijkheden zijn echt heel veel. Ben daar nog niet goed (genoeg) in thuis. Maar dat komt wel met de tijd. Is na aanschakelen direct klaar voor gebruik en ook scherpstellen gaat snel en goed. Voor mijn gevoel is het grote display zo zonder bescherming kwetsbaar. Heb de rubber eyecup geplaatst zodat deze een beetje bescherming biedt. Scherm is mooi te draaien om uit iedere hoek (dus ook van voor) goed te bekijken. Accu pas één keer geladen. Heb er meer dan 100 foto's mee gemaakt en veel gespeeld en staat nu op 69%. Heb de app playmemories Mobile geïnstalleerd en kun je leuke dingen mee doen. Ook via Wi-Fi van de camera foto's naar je mobiel. Leuk! Heb de camera nu hoofdzakelijk voor familie kiekjes gebruikt en dat gaat hem prima af.

Pluspunten

• Snel en scherpe foto's
  • Veel instelmogelijkheden
  • Flexibel draaibaar display met veel info

Minpunten

• Lensdop los
  • Geen bescherming display