Canon EOS R + EF to RF adapter

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 19 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon EOS R + EF to RF adapter op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Sharif Khan 02-06-2020

Big tilt-able LCD, Light weight

Over all, Really happy with the Camera. I was using 6d before this one and tilt screen and more focus points really helped me. however, still I miss CF card slot or dual card slot..

Pluspunten

• 30MP sensor
  • good dynamic range and low light performance
  • High quality viewfinder
  • Near-seamless compatibility with EF with adapter
  • Dual Pixel Autofocus allows for precise focus

Minpunten

• Battery life is below average for the class
  • single card slot
  • AF struggles in back-lit scenarios
  • Questionable ergonomics may turn off some users

Jeroen 31-12-2019

Mooi groot scherm, body ligt goed in de hand

Met name aangeschaft voor het gewicht en de vele focuspunten. Na een korte testperiode kan ik aangeven dat de camera erg prettig werkt en mooie heldere beelden geeft ook bij weinig licht

Pluspunten

• ergonomie
  • focuspunten

Minpunten

• nvt

Hajo 21-12-2019

Full frame maar zonder spiegel

Deze camera gekocht als upgrade vanaf de 70D. Ik zie geen reden om nog een camera met spiegel te kopen. In eerste instantie valt het beeld van een digitale zoeker even tegen als je een spiegelreflex gewent bent. Dit is echter snel onbelangrijk als je je realiseert dat je nu direct naar je foto kijkt. Nooit meer checken of je foto ook daadwerkelijk gelukt is tijdens het fotograferen.
Het bedieningsgemak met alle voordelen van een digitale zoeker is voor mij de belangrijkste reden om over te stappen.

Pluspunten

• Full frame
  • geen spiegel
  • Eye detect auto focus
  • RF mount

Minpunten

• met de adapter is de camera dikker dan een 70D
  • baterije levensduur
  • oude afstandsbedieing werkt niet meer

Henk van Rijssen 27-09-2019

EOS-R als vervanger voor de 5D MII

Zo'n twee weken geleden de EOS-R body met batterygrip gekocht als vervanger voor mijn 5D MII.
De eerste week gebruikt om alle mogelijkheden en instellingen van de camera te bekijken en naar eigen inzicht in te stellen. De camera ligt goed in de hand, knoppen zitten op een voor mij logische plek en het bedieningsgemak is groot, maar een aantal zaken zijn wel anders. Denk aan de vele scherpstelpunten, het touchscreen en de elektronische viewfinder. De viewfinder in de zoeker geeft me niet het gedetailleerde beeld, dat ik met een spiegel wel had. Ik fotografeer allen maar met natuurlijk licht en doorgaans in een wat donkere setting met weinig en afvallend licht. Je mist in de EVF dan wel de fijne details.
En toen de echte live test: twee dagen fotograferen op een festival. Ondanks alle gebruiksgemak viel het me in eerste instantie enorm tegen.
De belichtingscompensatie die ik bij Diafragmavoorkeuze gewoonlijk gebruikte werkt met deze camera toch echt anders.
Ben op een gegeven moment maar helemaal handmatig gaan werken. En ja, je kunt in de zoeker wel zien wat de gewijzigde instelling doet met het beeld, maar wat ik in de zoeker zie is niet wat ik op de uiteindelijke foto zie. Die digitale interpretatie van wat ik op de foto zet is toch een heel stuk minder dan het beeld via een spiegeltje. Wennen dus, want ik denk dat je op den duur wel kunt inschatten hoe het beeld gaat worden. Maar nu vertrouwde ik daar nog niet zo op en had ook geen echt idee wat het uiteindelijk resultaat nu zou worden. Ook veel andere zaken, zoals werken met een flexibel scherpstelpunt e.d. in combinatie met mijn oude gewoonte van scherpstellen op het middelpunt en dan compositie bepalen werkten elkaar absoluut tegen.
Gelukkig ging het de tweede dag wel wat beter, maar ben nog steeds teveel met de techniek (instellen) bezig i.p.v. met het maken van een leuke foto. Voelde me soms net weer een beginner.
Maar toen kwam ik thuis en kon eindelijk de resultaten op het grote scherm terugzien. En dat viel niet tegen of misschien nog wat scherper geformuleerd: ik was blij verrast met de beelden die ik gemaakt heb. Er zaten veel minder missers tussen dan ik gedacht had, fraaie kleuren en goede scherpte.
En dat snel leren instellen en de preview in de electronic view finder beoordelen in relatie tot het uiteindelijk resultaat is denk ik een kwestie van veel doen en ervaring opbouwen. Dat wordt dus nog wel oefenen op de plantjes en bloemetjes in de tuin. Gelukkig is er nog wel wat tijd tot het volgende event .....

Pluspunten

• gebruiksgemak
  • beeldkwaliteit
  • touchscreen bediening
  • adapter dat gebruik oude lenzen mogelijk maakt

Minpunten

• slechts 1 cardslot

L. 08-09-2019

Wat een ontwikkeling, wauw

Ik heb de camera gekocht nadat ik 10 jaar geleden ook de destijds nieuwste ontwikkeling had gekocht. Nog steeds was dat een prima camera maar wauw he wat een stappen zijn er gemaakt. Met deze Canon kan iedereen zo van start om de meest geweldige foto's te maken. Ik ga hem veel gebruiken voor video en daar is deze super geschikt voor, waarbij ik met verstelbaar beeldscherm heel goed mee kan kijken.

Pluspunten

• Kantelbaar scherm
  • Filmen (zonder spiegel)
  • Super eenvoudig te bedienen

Minpunten

• Filmen niet in full frame

Chantal 31-08-2019

Prima eerste fullframe camera

Na een aantal jaren gebruik te hebben gemaakt van een Canon 750d en Canon 80d, begon ik tegen de beperking aan te lopen voor wat betreft de ISO. Voor fotografie buiten zijn de 750d en 80d prima camera's. Ik heb er altijd veel plezier mee gehad. Echter richt ik me steeds meer op lifestyle fotografie en dan is de ISO toch een aandachtapunt. Na een fotografie workshop besloten de overstap te maken naar een fullframe camera van Canon. Ik heb zowel de 6d mark II, de 5d mark II en de EOS R vergeleken. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de EOS R. Wat gaf dan de doorslag? De R is een kleinere camera en is daarmee geen zwaargewicht in mij hand. Mijn huidige objectieven zijn door middel van de mountadapter gewoon te gebuiken en de focuspunten zitten over het volledige beeld. De knoppen zitten niet allemaal op dezelfde plek als bij de DSLR maar dat is een kwestie van wennen. Nadeel is dat er maar 1 SD kaart in kan, dat mis ik nu niet direct maar het was geen overbodige luxe geweest. Verschillende reviews gaven aan dat de batterij snel leeg gaat, dat probleem heb ik tot nu toe niet en al zou het wel zo zijn heb ik altijd een reserve batterij. Batterij is voor mij geen issue. Het is echt prettig werken als je boven de 1000 ISO nog mega scherpe foto's kunt maken. Al met al een prima eerste fullframe camera.

Pluspunten

• Gewicht
  • Focuspunten
  • Mount adapter
  • Zelfde batterij als 80d

Minpunten

• Knoppen niet op dezelfde plek als bij DSLR
  • 1 sd kaart ipv 2

The Wildcard 25-05-2019

Pracht product

Hoewel ik eerst heel erg zat te twijfelen heb ik de stap toch maar genomen om de switch te maken van spiegelreflex naar de systeemcamera. Hoewel er op diverse site's & reviews werd verteld dat het "de eerste" is van canon ben ik superblij met mijn aankoop. Zeker als canon gebruiker zul je direct verder kunnen met waar je gebleven was aangezien het menu hetzelfde is gebleven.

Pluspunten

• super licht
  • degelijk
  • compact

Minpunten

• ff wennen
  • 1 cardslot

Jo 06-04-2019

Compact

Erg fijne camera met een snelle autofocus. Hij is een stuk compacter dan een DSLR , handig voor o.a. een citytrip. De camera heeft een fijne grip. Handig dat er een adapter wordt meegeleverd waardoor de eerder aangeschafte lenzen, zowel EF als EFS, nog kunnen worden gebruikt op de nieuwe vatting.

Pluspunten

• Uitklapbare aanraak-scherm
  • Snelle AF over hele beeldbereik
  • Bedieningsgemak

Minpunten

• Accuduur
  • 1 kaartslot

Dion 30-03-2019

Canon eos r

Erg fijne camera. Hij is een stuk compacter dan een DSLR waardoor ik hem eerder mee naar buiten zal nemen. De foto's die er uit komen zien er prachtig uit en de camera heeft een erg fijne grip. Ik beveel hem aan iedereen aan die kleuren van de foto's erg belangrijk vind en graag een compactere camera wil.

Pluspunten

• compact
  • fullframe
  • mooie kleuren

Minpunten

• geen IBS
  • Geen Dual card

Martijn G. 25-03-2019

Camera nog maar net gekocht, nu al zeer enthousiast.

Ik heb uitgebreide research gedaan voordat ik deze kocht. Eerst een EOS 50D gehad, nu een goeie stap vooruit. Prachtige camera, zoals ik verwacht. Opvallende kleine nieuwe pluspunten, zoals een gesloten body als je de lens wisselt. (scheelt stof) een handig draaibaar digischerm met superscherp touchscreen om scherp te stellen en af te drukken en om het resultaat te zien. Heb wel een extra batterygrip en powerbank aangeschaft. (deze kwaliteit gebruikt flink energie, batterij kan snel leeggaan)

Pluspunten

• draaibaar digischerm
  • gesloten body bij wissel lens
  • licht (in gewichte)

Minpunten

• de nekband zit af en toe voor het scherm

Maurice 20-03-2019

Goede sensor en geweldige zoeker

De sensor van deze camera icm de processor is erg goed. Dynamisch bereik is groot t.o.v. mijn 5D Mark II. Bediening went snel. Ik gebruik deze camera professioneel. Niet om te filmen.

Pluspunten

• goeie sensor
  • oude lenzen te gebruiken
  • goeie processor
  • vertrouwd menu

Minpunten

• voelt wat goedkoop aan

ABW 02-03-2019

Canon R als vervanging voor de Canon 70D

Lange tijd gezocht naar een vervanging van mijn oude camera de Canon 70D. Full Frame fotograferen is dan ook de volgende stap. Eerst al veel info opgezocht via het internet. En vandaag naar de winkel van Kamera Express in Capelle a/d IJssel. Goede voorlichting ontvangen over de Canon R. Gelukkig zijn al mijn lenzen "geschikt" voor deze Canon R. Maar omdat het nu een actie is heb ik er wel de 24-105 telelens bijgekocht. Filmen gaat met 4K dus een hele snelle geheugenkaart erbij gekocht, ik schrok wel van de prijs. De inhoud van het bijbehorende info boekje stelt niet veel voor. Dus camera instellen etc zal je zelf moeten uitzoeken, maar dat is dan weer de nieuwe uitdaging van het fullframe fotograferen.

Pluspunten

• lichter in gewicht dan verwacht
  • instellen gaat met een schuifknop
  • goed hanteerbaar

Minpunten

• beperkte info aanwezig

wieri347 17-03-2019

Kleine correctie op de bewering "Dus camera instellen etc zal je zelf moeten uitzoeken".
De handleiding van 644 pagina's staat gewoon op de website van de fabrikant. Nou is dat voor zo'n uitgebreide camera nog steeds een beetje beknopt, maar zelf uitzoeken hoeft echt niet.

WeeDeBee 27-02-2019

EOS R - verrassend goed

Was op zoek naar een Canon full frame camera en wilde van het, inmiddels technisch wel een beetje achterhaalde, spiegelreflexsysteem af.

Pluspunten

• snel
  • uitstekende beeldkwaliteit
  • veel instelmogelijkheden
  • ligt goed in de hand
  • vertrouwd Canon menu

Minpunten

• batterijduur zou wat beter kunnen
  • prijzig

Ron 24-11-2018

Mega-prestaties in mini-verpakking

Ik heb lang tegen een upgrade naar FullFrame aangehikt. Eigenlijk vond ik alleen de 5DmkIV goed genoeg, maar die heb ik een aantal keer geleend en ik zag enorm op tegen het gewicht en de afmetingen.
De EOS-R is de perfecte oplossing. Het beeld is nog beter dan van de 5DmkIV (minder ruis, grotere DR), maar hij is veel kleiner en lichter.

De zeurpuntjes die je ziet in de kritische reviews betekenen in de praktijk niks:
- slechts 1 card-slot? een goeie SD-kaart gaat helemaal niet kapot (okee, ik geef toe dat ik bij een bruiloft een nieuwe professionele SD-card koop, maar dat is toch sowieso een goed idee?)
- crop-frame bij 4K movies? Heb je wel eens gekeken hoe gigantisch groot 4K moviebestanden zijn ? Ik wel, getest met een opname van 30 sec en wat denk je, 2 Gb. Ik herhaal: twee.gi.ga.bytes! Mijn computer loopt vast bij het bewerken, dus het duurt nog wel een paar jaar voordat ik overschakel naar 4K.
- Geen in-body-stabilizer? Ik heb laatst een bruiloft gedaan met een 24-70 f/2.8 lens zonder stabilizer op de 5DmkIV. Meer dan 4000 foto's gemaakt en daarvan nul foto's met bewegingsonscherpte door cameratrillingen. Je hebt tien keer eerder onscherpte door beweging van het onderwerp en daar helpt geen enkele stabilizer tegen.
- te weinig knopjes, onlogische bediening? Jongens, lees de handleiding en geef jezelf een dagje om eraan te wennen. Dan kom je erachter dat de bediening juist enorm verbeterd is, hij zit superlogisch en handig in elkaar.
- geen joystick? Weet je waarom? Omdat de touch-screen-bediening ook werkt tijdens EVF-gebruik, dat werkt tien keer handiger en sneller dan een joystick. De joystick is dus niet wegbezuinigd, hij is overbodig gemaakt.

Wat wel meetelt:
- een onvoorstelbaar goede beeldkwaliteit, in tegenstelling tot andere merken die een hoge ISO-waarde claimen ("nu tot wel 800.000 ISO!") zijn bij deze EOS-R de foto's met hoge ISO (en dan bedoel ik 25000) wel bruikbaar, kleurecht en scherp.
- Canon-kleurentechnologie: het blijft het enige merk dat digitale foto's de diepgang geeft van film
- onverwoestbare Canon-kwaliteit
- de snelste autofocus die maar verkrijgbaar is, ook tijdens video
- boordevol handigheidjes die de gemiddelde YouTuber niet ziet, maar die de serieuze gebruiker wel enorm helpen
- een lensvatting met geweldige mogelijkheden (probeer voor de gein die nieuwe RF 24-105 L eens uit, je bent meteen verkocht!)
- en daarnaast alle voordelen van mirrorless: terugkijken, menubediening etc, allemaal via de EVF, naar keuze de mechanische sluiter (omdat Canon weet dat een mechanische sluiter het beste plaatje geeft) of de elektronische sluiter, drie soorten hulp bij manual focus, etc.

Kortom: de toekomst is aan FullFrame Mirrorless met deze EOS-R voorop.

Pluspunten

• geweldig beeld
  • compact
  • backward compatible

Minpunten

• accuduur
  • prijs

A.Vasilisin 17-11-2018

EOS R goede kwaliteit

Ik heb voor deze camera gekozen ter vervangen van mijn oude Canon 50D. Ik wilde persé een fullframe camera waarbij ik mijn oude lenzen nog kan gebruiken. De adapterring is hier de oplossing voor. echt een aan te bevelen camera !

Pluspunten

• Uitklapbare aanraak-scherm
  • 4k beeldresolutie
  • Full frame
  • uit kunnen zetten van sluitergeluid

Wim 09-11-2018

Flexibel en vertrouwde bediening en instellingen

Ik heb deze kamera gekocht al vervanging van mijn EOS 80 D en ben er zeer over tevreden.
Full frame, snelle auto focus over praktisch het hele scherm.
Prettig dat ook het (gesimuleerde) sluitergeluid kan worden uitgeschakeld !
Ook erg fijn dat er een adapter wordt meegeleverd waardoor de eerder aangeschafte lenzen, zowel EF als EFS, nog kunnen worden gebruikt op de nieuwere vatting.
Erg tevreden over de goede voorlichting bij Kamera-Express.
Niet echt goedkoop, maar zeker een aanrader.

Pluspunten

• Meegeleverde lens adapter RF -> EF-EFS
  • Snelle AF over hele beeldbereik

Minpunten

• Accu iets sneller leeg
  • geen

wieri347 17-03-2019

Als je de lens afneemt, kun je zien dat het sluitergeluid helemaal niet gesimuleerd is. De EOS R heeft gewoon een gordijnsluiter. Je schakelt dan ook niet het sluitergeluid uit in silent mode, maar de camera schakelt over op zijn elektronische sluiter.

Leon van Dinther 26-10-2018

EOS R

Wat een heerlijke camera. snelle autofocus, camera ligt heerlijk in de hand, De overstap gemaakt vanaf de EOS 5D Mark II en geen moment spijt

Pluspunten

• Scherpte
  • Bedieningsgemak
  • Snelheid
  • Degelijkheid
  • lichtgevoeligheid

Minpunten

• 1 kaartslot