Olympus OM-D E-M5 Mark II zwart, zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Olympus OM-D E-M5 Mark II zwart, zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

Jos Metzelaar 14-06-2020

Prima camera, doet niet onder voor een full frame camera.

De Olympus OM D E-M5 Mark II met een 14-40 mm 2.8 Pro objectief maakt beelden welke niet veel onderdoen voor een full frame camera. Ik heb de Nikon D800E met een 28-70mm 2.8 objectief. Een test gedaan met dezelfde instellingen. ISO 200-F 11-1/125s Je ziet echt bijna geen verschil. Verder is de Olympus OM D E-M5 Mark II een stuk kleiner en lichter. Dus makkelijk mee te nemen op reis. Ook het grote prijsverschil tussen beide camera's is behoorlijk. Er zijn altijd wel wat zaken op te noemen welke een full frame camera beter maken. Maar het ligt aan het doel van de foto's. Ga je op reis dan kun je gerust met deze systeem camera uit de voeten.

Pluspunten

• Betaalbaar
  • Handelbaar voor op reis
  • Prima kwaliteit met PRO objectieven

Minpunten

• accu vrij snel leeg

ddmzoeter 17-01-2020

handzaam en licht model

Deze systeem camera is uiterst licht en ook handzaam. Met name voor straatfotografie en wandeltochten kan ik hiermee goed uit de voeten. Ook de duidelijke menustructuur ervaar ik als zeer prettig

Pluspunten

• handzaam
  • licht van gewicht

Ineke B 17-07-2019

Overstap gemaakt

Na jarenlang de E-M5 Mark I te hebben gehad heb ik onlangs de stap gemaakt en ben over naar de Mark II. Over de Mark I ben ik steeds heel tevreden geweest en dat verwacht ik ook van de Mark II. De camera ligt prettig in de hand en is niet zwaar. Iemand met grote handen zal vermoedelijk beter de handgrip of batterygrip kunnen aanschaffen. Enkele knoppen zitten op een andere plek en dat is in het begin even wennen. De functieknoppen vind ik erg prettig, zo kun je de camera op bepaalde punten naar eigen inzicht instellen, handig!

Pluspunten

• gewicht
  • functieknoppen

Minpunten

• nog niet ontdekt

De Jong 28-04-2019

Alleskunner

Super veelzijdige camera die makkelijk in gebruik is. Zelfs voor een leek zoals ik. Blij toch deze duurdere camera te hebben gekozen

Perry 11-02-2018

Mooi design.

Na wikken en wegen de Olympus OMD E M5 2 aangeschaft.
Lekker compact en een prachtig design.
Wel een camera waar je wat tijd in moet steken om alles uit te zoeken maar dat is met iedere camera het geval.
Pas een paar dagen in bezit maar dat gaat goed komen.
Kennis van mij heeft dezelfde camera en is zeer tevreden.

harold teunissen 12-04-2017

fantastische camera !

fantastische camera, heel intuitief te gebruiken. Ondanks formaat goed in de hand. Prachtkwaliteit beeld, veel mogelijkheden.

Olympus OM-D Mark II via FOKA 01-04-2017

Fantastische OM-D Mark II

Ik heb de Olympus zojuist aangeschaft bij FOKA in rotterdam en verkoper *** heeft mij zo goed geadviseerd alsook goed geïnformeerd! **** is zelf een professionele fotograaf en een liefhebber van canon!
Ik kwam de winkel binnen met mijn oude canon 600D en wilde voor iets compacters gaan met behoud van slr mogelijkheden.
Het mooie was dat ik mijn oude camera mocht inruilen voor een ander en nieuwere model!

Doordat ***** mij op mijn gemak stelde (was samen met mijn kinderen daar), is het toch gelukt om een geweldige systeemcamera te kopen!

Reden van koop is de eerlijkheid en service die zij bieden bij FOKA! Top mannen!

Binnenkort een cursus volgen bij *****!

Nu de camera uitproberen!!

Nogmaal *****, heel erg bedankt!

Pluspunten

• Compact
  • Licht
  • Mooie kleuren
  • Veel mogelijkheden

Minpunten

• Retro model kan niet in de smaak vallen

ed 27-11-2016

Olympus OM-D E-M5 Mark II

camera met geweldige mogelijkheden
zeer mooie opnames ook bij donkere omstandigheden,
blijf nog wel even bezig met alle mogelijkheden

Minpunten

• wat betere uitleg duidelijker gebruiksaanwijziging

Rob4758 01-07-2016

Olympus OM-D E-M5 Mark II

Na mijn Canon en Nikon DSLR's heb ik de Olympus OM-D E-M5 Mark II nu een jaar in mijn bezit.
Ik heb hem compleet gekocht met een HLD8 Batterygrip en Olympus 14-150 II lens en reserve batterijen.
Positief aan deze kamera zijn :
+ Het mirrorless systeem heeft als een van de voordelen dat het geluid van de mechanische sluiter erg bescheiden is en die van de electronische sluiter volkomen geruisloos. De kamera heeft een zeer scherpe en heldere electronische zoeker en uitklapbaar LCD scherm in beide is alle informatie en hulpmiddelen te zien en tevens zie je de foto zoals hij er uiteindelijk uit komt te zien. Zelf zou ik het handig vinden als de zoeker direct na het maken van de foto direct weer het actuele beeld laat zien maar het lcd scherm op de achterkant van de kamera de gemaakte foto nog even vasthoud.
+ Wifi gebruik ik in de praktijk regelmatig in combinatie met de tablet als ik op reis ben.
+ Het goede aanbod aan lenzen inclusief de uitwisselbaarheid met Panasonic lenzen en via een adapter uitwisselbaarheid met lenzen van het Olympus four thirth systeem. Het zou mooi zij als een aantal lenzen aanbieders zoals Tamron en Sigma hun hele APSC lenzenaanbod ook geschikt zouden maken voor MFT. De adapters zijn wat mij betreft nog te duur of te beperkt door het gemis aan elektronica.
+ Het 5-assige stabilisatie systeem werk in de meeste gevallen erg goed.
+ Door de Aluminium Magnesium body voelt hij stevig aan en lijkt tegen een stootje te kunnen. Daarbij is hij ,Stof - Regen en Vries bestendig.
+ De kwaliteit van de foto's is prima en vergeleken met mijn oude Canon en Nikon merk je dat de techniek met sprongen vooruit is gegaan.
+ De contrast AF is nauwkeurig en redelijk snel.
- Voor snelle onderwerpen zoals sport , airshows zou de toevoeging van Fase detectie de kamera nog breder toepasbaar maken.
- Als nadeel ondervind ik het hoge batterij verbruik, zelf heb ik daarom 4 batterijen in gebruik en na een gemiddelde vakantiedag zijn die bijna allemaal leeg waardoor ik een batterypack noodzakelijk vind. De grip kan los gebruikt worden van het batterypack maar als de grip op de kamera zit sluit hij de batterij toegang van de kamera af waardoor je om een batterij te wisselen de grip van de kamera moet schroeven, dat vind ik onderweg behoorlijk omslachtig.
- De menustructuur is lastig te doorgronden, na een jaar moet ik nog steeds zoeken naar minder gebruikte instellingen. Met het "superbedieningspaneel" kunne een aantal instellingen sneller worden opgeroepen.

Storingen :
Ik heb met deze kamera een aantal problemen gehad,
- Een vastzittende pixel (dat is een helder oplichtende pixel die op alle foto's te zien is met een donker onderwerp) Dit was na support van Olympus door mij zelf op te lossen en vooralsnog niet meer voorgekomen.
- Het LCD scherm raakte defect, het scherm bleef zwart. Na opsturen naar Olympus had ik deze binnen een week weer onder garantie gerepareerd terug. Wel moest ik de verzendkosten zelf betalen.
- Ik heb zeker 3 keer een volledig geblokkeerde kamera gehad, 2x tijdens het fotograferen ging hij niet meer uit z'n slaapstand ook niet na uit/aanzetten. Pas na het verwijderen en terugplaatsen van de batterij kwam hij weer tot leven. En de laatste keer tijdens het filmen waar bij het terugklappen van het scherm achterop de kamera het beeld op z'n kop bleef staan en de kamera niet meer uit wilde. Ook toen heb ik de batterij moeten verwijderen. Resetten van de kamera heeft hierbij niet geholpen.

IHF 20-05-2015

De OMD5 is een prachtige camera met veelzijdige mogelijkheden. Doet absoluut niet onder voor mijn DSLR, integendeel. Het menu vond ik in het begin wel lastig te doorgronden, je moet even de tijd nemen om dit goed te snappen. Maar dan bied het je wel veel mogelijkheden.
In eerste instantie had ik de 12-50 mm lens erop zitten. Dat vind ik eigenlijk jammer. Met de 12-40 mm lens komt de camera nog veel meer tot zijn recht, maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Voor de beginnende fotografen is de 12-50 lens een mooi begin, maar voor de gevorderde fotografen biedt deze camera in combinatie met de pro-lenzen een prachtige kwaliteit.
Er zitten zoveel voordelen op ten opzichte van mijn vorige camera, een DSLR. Voor mij is de systeemcamera echt de toekomst en Olympus loopt daarin wat mij betreft voorop.
Voordelen zijn o.a. de 5-assige beeldstabilisatie, de mogelijkheid om de menuknoppen naar jouw wens in te richten, de compactheid en het gewicht. Maar ook alle mogelijkheden om de jouw foto al tijdens de opname aan jouw wensen aan te passen.
Als ik een nadeel moet noemen, dan is dat misschien dat de camera wat klein is, waardoor hij minder lekker in de hand ligt (maar dat is met een grip op te lossen) en het feit dat het menu zo veel mogelijkheden biedt dat je de tijd moet nemen om alle functies te vinden en onder de knie te krijgen. Maar een gedreven fotograaf zou daar geen problemen mee moeten hebben.