Panasonic Lumix DC-GX9MEG-K zwart - Reviews

Filmen in full-HD
Filmen in 4K Ultra-HD
Kleur(en)
zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 9 reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DC-GX9MEG-K zwart op Kieskeurig.nl.

P Mors 01-02-2019

Goede camera, compacte body, geavanceerd

Geschreven voor: Panasonic Lumix DC-GX9MEG-K zwart

Deze camera is mooi compact qua body, die weegt namelijk niet zoveel en is lekker klein. Daar staat tegenover dat de kitlens wel erg groot is, waardoor het geheel toch best een apparaat is om mee te nemen. Wel een stuk kleiner dan een dSLR, maar nou ook geen compactcamera die in je jaszak past. Daarnaast is het een Micro-Four-Thirds sensor, iets kleiner dus dan de APS-C van andere systeemcamera's en nog wat kleiner dan full-frame sensors, hierdoor is de camera kleiner gebleven maar is de low-light-opbrengst dus ook wat minder.
Foto's maken gaat erg snel, zowel de auto-focus als het schieten van de foto's zelf. Ideaal is dat je met het touchscreen kan focussen, in dit prijssegment is dat een mooi pluspunt waar andere merken soms nog op besparen. Toch had ik zelf nog best wat foto's die niet goed gefocust waren als ze te snel achter elkaar genomen waren. Je hebt in de Panasonic functies als Focus Peaking en andere opties voor een wat professionelere opzet die ik hobbyisten zeker zou aanraden.
De accuduur leek ook goed te zijn, ik had na enkele honderden burst-foto's nog zo'n 30% accu over. Onhandige dingetjes zijn er ook, zo geeft de lange, uitgerekte kitlens een schaduw op je foto als je de flitser gebruikt.

Pluspunten

• Compact formaat
  • Goede accuduur
  • Snelle autofocus
  • Touchscreen
  • Focus Peaking en dergelijke

Minpunten

• Soms toch nog wazige foto's
  • Kitlens redelijk groot

Wilco70 06-02-2019

Kleine compacte camera

Geschreven voor: Panasonic Lumix DC-GX9MEG-K zwart

Heb deze camera nu een paar weken en moet zeggen ben positief verrast. Het gewicht was iets meer dan verwacht maar dat went snel.
Het instellen neemt redelijk wat tijd in beslag voor je alles nagelezen hebt maar het goed nalezen van de handleiding is wel aan te raden.
Verder maakt ie mooie filmpjes ook van snel bewegende opjecten als van macro beelden.

Pluspunten

• compact
  • veelzijdig
  • verwisselbare lenzen

Minpunten

• gewicht
  • toch wel aan de prijs

Martijn 05-02-2019

Mooie bouwkwaliteit, maar niet wat ik verwachte.

Geschreven voor: Panasonic Lumix DC-GX9MEG-K zwart

Je kunt met deze camera echt hele mooie foto's maken, bovendien is hij geweldig om te zien en om vast te houden. Maar makkelijk mooie foto’s is vooral op automaat gelukt. Het is alsof er een witte waas over foto's gemaakt op P/A/S ligt en levendigheid en contrast ontbreekt.

Ik heb de camera 3 weken mogen testen en zag dit als mogelijke vervanger van mijn Nikon D5000. De bouwkwaliteit is top, alles voelt kwalitatief aan, ook het indrukken en bedienen van de knoppen. Hij is lekker licht, je neemt hem makkelijk mee, maar op bedieningsgemak vind ik hem slecht scoren. Functies waren lastig terug te vinden en niet alles werkte natuurlijk. Wel zijn de visuele knoppen op het scherm makkelijk te bedienen en kun je hem uitgebreid inrichten zoals je zelf prettig vind.

Opvallend was de hoeveelheid foto’s welke bewogen waren, dit op een gemiddelde bewolkte dag aan het strand. Hij stond op dat moment ingesteld op auto-iso en stand P. Daarnaast is de zoeker van erg matige kwaliteit en het beeld van de zoeker is vertraagd. In tegenstelling tot het fantastische grote touch-scherm! Dit heeft het nadeel dat het veel energie kost en de zoeker gebruik ik dan vaak om de batterij te sparen. De batterij vind ik dan ook niet het sterkste punt, die houdt het tijdens een dagje stedentrip maximaal een dag vol.

Later ontdekte ik dat veel irritaties niet aanwezig zijn wanneer de camera op ‘iA’ staat.
Daardoor heb ik ook wat mooie foto’s en herinneringen mee kunnen scoren!
Maar ik ben niet overtuigd voor deze systeemcamera.

Pluspunten

• Compact
  • Bouwkwaliteit
  • Snelheid (software)

Minpunten

• Slechte kwaliteit zoeker
  • Batterij
  • Vaak bewogen foto's

Jody 04-02-2019

Veel opties en fijne lens

Geschreven voor: Panasonic Lumix DC-GX9MEG-K zwart

Een mooi compact 4K fototoestel met veel opties. Handig in gebruik omdat er veel handmatig instelbare instelknoppen op zit. Dit is handig als je veel gebruikmaakt van de professionele schietstand. De lens is erg geschikt voor het fotograferen van mensen, steden en niet al te donkere ruimtes. Vooral in de natuur op niet te lange afstand is het mooi plaatjes schieten. Het LCD scherm is tevens touchscreen en zo makkelijk te gebruiken. Gewicht is prima en hangt prima om de nek met de bijgeleverd koort. Batterij is niet geschikt voor koude winters en raakt snel leeg als je de camera op standby laat staan. De camera heeft ook voorgeprogrammeerde standen. Ik ben erg fan van de Scène optie. Deze zorgt ervoor dat je foto's een extra dimensie krijgen. Soms lijken het kunstwerken.

• Vele mogelijkheden
  • Lichtgewicht
  • Fantastische lens
  • 4K beeld

Minpunten

• Batterij en kou gaan niet samen
  • handleiding alleen in het Engels

L. Oppelaar 28-01-2019

Compacte camera

Geschreven voor: Panasonic Lumix DC-GX9MEG-K zwart

Mooie, vintage uitziende camera. Kantelbaar scherm, heel veel mogelijkheden, daar ben je wel even bezig mee om alles uit te vogelen. Voelt degelijk aan. Stelt snel scherp ideaal voor bewegende beelden.

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • Kanyelbaar scherm
  • Stelt snel scherp
  • Degelijk

Minpunten

• Kleine knopjes

Jeff 20-01-2019

Mooie compacte systeemcamera, met vele functies

Geschreven voor: Panasonic Lumix DC-GX9MEG-K zwart

Deze veelzijdige systeemcamera voelt fijn in de hand, is mooi compact. En met zijn kantelbare (touch-) screen en zoeker ideaal voor elke situatie! De vele bedieningsknoppen zijn goed geplaatst en biedt je eindeloos veel opties. Voor mijzelf heeft het (voor nu) te veel opties en knoppen, wellicht na een aantal weken dat dit normaal aanvoelt.

Pluspunten

• Kantelbaar (touch) scherm
  • Compact
  • Vele mogelijkheden
  • Wifi
  • 4K kwaliteit

Minpunten

• Heel veel functies

Tim 18-01-2019

Mooi uitziende camera, kleine knopjes

Geschreven voor: Panasonic Lumix DC-GX9MEG-K zwart

Het formaat van de camera met gemonteerde lens is iets kleiner dan een DSLR, het gewicht scheelt niet veel. Door het kleinere formaat is de camera makkelijk mee te nemen. De instelmogelijkheden zijn praktisch gelijk aan een DSLR. Bij het nemen van een foto kun je kiezen om via het scherm te kijken of als je je oog naar de zoeker brengt, schakelt de camera automatisch om. Jammer genoeg zie je hier duidelijk dat het een digitaal beeld betreft. De plaatsing van de bediening en het formaat van de knopjes is wat aan de kleine kant, maar dat is een kwestie van gewenning. De kwaliteit van de foto’s is prima. Makkelijk in gebruik in de automatische stand en veelzijdig genoeg voor de wat meer veeleisendere fotograaf.

• Formaat t.o.v. een DSLR
  • Instelmogelijkhede

Minpunten

• Gewicht met lens

Jippie0511 17-01-2019

Super kwaliteit voor deze prijs, leuk bereik van de lens

Geschreven voor: Panasonic Lumix DC-GX9MEG-K zwart

Deze camera is op het eerste oog klein. Maar in deze compacte camera zitten veel mooie specs verborgen. Op de eerste plaats zitten de knoppen voor het veranderen van instellingen op logische plekken. Dit maakt de camera gemakkelijk in besturing en daarmee gebruik. Het kantelbare scherm en de verstelbare zoeker maken het gebruiksgemak compleet. Dit geeft de fotograaf de mogelijkheid om uit verschillende hoeken mooie composities te maken.

De beeldkwaliteit is goed, de kleuren zijn mooi en natuurlijk. Wat mij opvalt is de snelle en accurate autofocus. Zowel via de shutter knop als met de touch op het scherm. Dit is in veel situaties wenselijk en geeft de fotograaf veel speelruimte. Hier helpt de goede beeldstabilisatie ook in mee. Een absolute meerwaarde voor de fotograaf die graag met een iets lageren sluitertijd werkt. (of genoodzaakt is te werken)

Naast de vele programma's die je standaard aan boord vindt op deze camera (denk aan vintage, zwart-wit, nachtmodus, koel, warm, speelgoed, miniatuur, enz) is het manueel fotograferen intuitief en prettig.

Ik was zelf positief verrast over kwaliteit en de mogelijkheden wat het filmen betreft. De 4K kwaliteit is super. Dit komt ook door de super goede continu focus (zonder bijgeluiden) tijdens het filmen. Dit maakt deze camera extra krachtig.

De kit lens die erbij zit is matig. De kwaliteit van de foto's is prima, zo ook de autofocus. Maar de beperking in diafragma getal maakt deze lens minder geschikt om binnen te fotograferen. Hoewel er wel een interne flitser aan boord is van de lumix is het maken van sfeer foto's met flits erg lastig.

Pluspunten

• compact
  • makkelijke bediening
  • beginner geschikt
  • gevorderde geschikt

Minpunten

• kit lens hoge diafragma waarde

Jimi U. 17-01-2019

De ideale straat-camera voor beginners en gevorderde

Geschreven voor: Panasonic Lumix DC-GX9MEG-K zwart

Hele mooie compacte camera wat echt een topper is als je veel straat foto's maakt. ligt goed in de hand en door de 20MP camera die zelfs 4K fotografeert en filmt maak je hiermee de mooiste beelden. door de kantelbare zoeker en display kan je zelfs lopend de meest gave foto's schieten op heup hoogte. De post focus en focus stacking zijn ook ideaal om altijd scherpe fotos te maken. ik ben er erg blij mee en raad het iedereen aan.

Pluspunten

• handbaar
  • kantelbaar lcd
  • 4k foto en filmen
  • nabewerking foto's

Minpunten

• ingebouwde flits schaduw effect op foto's in huis