Panasonic DC-GX9 + 12-60mm zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 16 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic DC-GX9 + 12-60mm zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,6

Caldenbo 05-05-2019

Degelijke compactcamera met heel veel mogelijheden

Ik heb altijd een spiegelreflexcamera gehad en heb nou de Panasonic lumix Dc-GX9MEG- zwart getest.
Er is toch een groot verschil met de spiegelreflexcamera. de camera is compact en ligt goed in de hand.
Ik ben verbaasd hoeveel mogelijkheden er zijn. Het is wel aan te raden om de gebruiksaanwijzing stap voor stap te lezen. Anders zie je door de bomen het bos niet meer.
Het is scherm heeft mooi beeld ook als de zon erop schijnt, blijft dit duidelijk.
De knopjes op de camera staan erg dicht bij elkaar waardoor het wat lastiger is om deze apart te gebruiken. de draaiknoppen bewegen ook wat stroef.

De kwaliteit van de foto’s zijn vergelijkbaar met een spiegelreflexcamera !

Pluspunten

• Veel mogelijkheden
  • Makkelijk scherp stellen
  • Touch screen

Minpunten

• Draaiknoppen gaan wat stroef
  • Veel symbolen op het scherm

Patricia 25-04-2019

Fijne camera

Ik heb de Panasonic LUMIX DC-GX9M Systeemcamera nu twee weken in gebruik. In het verleden maakte ik mijn foto’s voornamelijk met mijn telefoon, vanwege de snelheid waarmee je de foto dan kunt maken. De fotokwaliteit van een telefoon is tegenwoordig ook perfect, maar met deze camera is het toch andere koek. De camera heeft een fijne vorm, en ligt goed in de hand. Om goed kennis te maken met de camera heb ik de gebruiksaanwijzing stap voor stap van begin af aan gevolgd, zodat je het optimale uit de camera kunt halen. Op die manier maak je ook het beste kennis met alle functies, wat er vanzelfsprekend veel meer zijn dan met een telefoon. Met de vele instellingen kan je de foto helemaal maken naar je eigen wens.
Voor nu voornamelijk nog foto’s gemaakt van natuur, en ben enthousiast om te testen hoe de camera functioneert bij steden en bewegende objecten. Belangrijk is dat de focus echt goed ligt, anders krijg je geen scherpe foto’s. Dit doet hij voornamelijk zelf, maar bij meerdere focuspunten is het raadzaam te controleren dat alle focuspunten zijn geselecteerd voor je de foto maakt.

DeWeEr 23-04-2019

Compact, degelijk en een camera met vele mogelijkheden

Ik heb de Panasonic Lumix DC-GX9 inmiddels twee weken in mijn bezit, mijn eerste indruk is erg positief. Het is voor het eerst dat ik een dergelijke uitgebreide systeemcamera gebruik, ik ben blij verrast met de mogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid die de camera biedt.

Om te beginnen; de camera voelt solide aan en de knoppen zitten op de plek waar je het verwacht. Zelfs voor een beginnende fotograaf is de camera - na eventjes proberen - eenvoudig in gebruik.

Los van de vele opties werkt de autofocus erg fijn - de fotokwaliteit is in verschillende situaties erg goed. Bewegende beelden vastleggen is bijv. eenvoudig (d.m.v. stabilisatiefunctionaliteit en 4K burstfunctie) en de camera weet goed om te gaan met verschillende lichtinvalshoeken (bijv. in het donker met langere sluitertijd maak je foto's die je met je telefoon onmogelijk maakt). Allemaal basiszaken voor de ervaren fotograag, maar binnen handbereik voor de minder ervaren. Als amateurfotograaf lukt het mij om profesioneel ogende beelden te schieten.

Tot dusver is mijn enige kritische noot de prijs - te hoog voor een amateur zoals ik. Maar aan de andere kant krijg je er wel veel voor terug en beleef je er veel fotoplezier aan ten opzichte van een "reguliere camera of telefoon".

Pluspunten

• Compact
  • Fotokwaliteit
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Mogelijkheden

Minpunten

• Prijzig

CindyB 16-04-2019

Compacte camera

Op dit moment gebruik ik de camera nu ongeveer twee weken. Ik had grote verwachtingen van deze camera en deze zijn deels uitgekomen. De camera maakt prachtige scherpe foto’s.

Zodra je de camera vasthebt voelt hij goed en degelijk aan. De camera is ook werkelijk compact. Mijn handen zijn niet zo groot, maar die van mijn partner wel en hij raakt soms onbedoeld ook andere knoppen aan dan de bedoeling is. De behuizing is van goed materiaal gemaakt. Wat ook fijn is dat het oplaadpunt mooi in de camera verzonken is.

Het maken van foto’s is erg simpel. Je kan dit zelfs via de touchscreen doen. Voor de fotografen die het zichzelf niet te moeilijk willen maken is de automatische stand al van een geweldige kwaliteit.

Jammer dat er bij de camera niet al een simpel tasje zit om de camera en lens in te kunnen bewaren. Ook ben ik minder tevreden over de videofunctie, maar daarnaast ben ik van mening dat het bij deze camera ook echt om de foto’s gaat.

Kortom, mooie compacte camera en makkelijk in gebruik

Pluspunten

• Zoekfunctie
  • Compact
  • Touchscreen

Minpunten

• Scherm
  • Bedieningspaneel

Monique 15-04-2019

Groot scherm en veel opties

Al jaren ga ik op vakantie, als hobbyfotograaf met mijn spiegelreflexcamera. Stad en land heb ik gefotografeerd totdat ik me bedacht dat het toch best een groot apparaat is. Ik besloot te gaan voor een compact camera, omdat de naam het al zegt: hij is lekker compact! Absoluut geen spijt, qua kwaliteit van foto’s lever je niks in!!! De vele opties op dit toestel maken het wel dat je je er echt in moet verdiepen, ikzelf dacht daar iets te gemakkelijk over... er zitten echt heel veel opties op! Het is onmogelijk om een beroerde foto te maken, dan ligt het echt aan jezelf(bewogen of zo). Erg handig vind ik dat je het scherm en de zoeker kan kantelen en het automatische stabiliseren, daarmee kun je in bijna elke situatie een mooi shot maken.

Pluspunten

• Veel opties

Minpunten

• Zit geen cameratasje bij
  • Veel opties
  • Alleen geschikt als je meer uit fotografie wil ha

roy - maastricht 13-04-2019

Compacte systeemcamera

Vorige week de camera mogen ontvangen en direct uitgepakt en klaargemaakt voor gebruik. Het eerste praktische voordeel bleek meteen de manier van opladen. De camera kan direct via micro-USB worden opgeladen. Dat betekent dus niet alleen via de meegeleverde kabel en oplader, maar ook via de USB-poort van een computer of zelfs via een powerbank. De aansluitingen op de camera zitten overigens achter een zeer ingenies klepje dat wegvalt in de body van de camera. Geen los bungelend rubber klepje meer aan de camera.
Na het opladen van de camera meteen aan de slag met fotograferen. Qua bediening van de camera vallen meteen enkele zaken op. De camera is erg compact. Mijns inziens zelfs iets te compact, waardoor een goede greep niet echt mogelijk is. Wellicht dat de optionele grip hiervoor uitkomst biedt. De verschillende bedieningselementen zijn echter wel goed toegankelijk en de twee selectiewieltjes aan voor en achterzijde zijn ideaal voor het snel aanpassen van instellingen. Bovenop de camera is zitten de modusdraaiknop en de belichtingscompensatieknop in elkaar verwerkt. Met het verdraaien van de modusknop, komt het regelmatig voor dat ook de belichtingscompensatieknop verdraait.
Komende van een spiegelreflex is het erg wennen om gebruik te maken van de viewfinder. Het is via de viewfinder vaak lastig te zien of de foto goed is scherpgesteld. Het scherm aan de achterzijde biedt hierbij meer houvast. Van het scherm aan de achterzijde is het wel jammer dat dit alleen omhoog en omlaag kan kantelen en dat het geen volledig draaibaar scherm is, hetgeen de camera, ondanks dat de videospecificaties super zijn, niet ideaal maakt voor vloggers. Een ander minpunt voor wat betreft het gebruik voor video is het feit dat er geen mogelijkheid is om een externe microfoon aan te sluiten.
Al met al een leuke camera, maar voor dit geld is er waarschijnlijk een beter alternatief verkrijgbaar.

Pluspunten

• Compact
  • Kwaliteit van foto's en video's
  • Touchscreen
  • Opladen via micro-USB

Minpunten

• Te compact, slechte grip
  • Geen microfoonaansluiting
  • Geen volledig draaibaar scherm
  • Combinatie modusknop/belichtingscompensatieknop

AnnevV 12-04-2019

Mooie camera, helder scherm, veel mogelijkheden

Ik heb deze camera nu een week in bezit. In eerste instantie is het even wennen, er zijn zoveel mogelijkheden. Maar als je de gebruiksaanwijzing erbij pakt dan wordt je er steeds handiger in. Het is erg prettig dat hij veel foto's snel achter elkaar kan maken, dan zit er altijd wel 1 tussen die goed gelukt is. Ook buiten kan hij mooie foto's maken.
De camera ligt stevig in de hand. Bediening is prettig. Inzoomen werkt fijn met de extra grote lens.
Het is mogelijk om bewegende objecten vast te leggen, al moet je daar wel handig in worden.
Kortom, het voelt als een hele fijne, professionele camera

Pluspunten

• Stevig
  • Veel mogelijkheden
  • Heldere foto's
  • Binnen en buiten goed beeldkwaliteit
  • Groot duidelijk scherm

Minpunten

• Bediening spreekt niet voor zich
  • Zwaar

Wilco70 06-02-2019

Kleine compacte camera

Heb deze camera nu een paar weken en moet zeggen ben positief verrast. Het gewicht was iets meer dan verwacht maar dat went snel.
Het instellen neemt redelijk wat tijd in beslag voor je alles nagelezen hebt maar het goed nalezen van de handleiding is wel aan te raden.
Verder maakt ie mooie filmpjes ook van snel bewegende opjecten als van macro beelden.

Pluspunten

• compact
  • veelzijdig
  • verwisselbare lenzen

Minpunten

• gewicht
  • toch wel aan de prijs

Martijn 05-02-2019

Mooie bouwkwaliteit, maar niet wat ik verwachte.

Je kunt met deze camera echt hele mooie foto's maken, bovendien is hij geweldig om te zien en om vast te houden. Maar makkelijk mooie foto’s is vooral op automaat gelukt. Het is alsof er een witte waas over foto's gemaakt op P/A/S ligt en levendigheid en contrast ontbreekt.

Ik heb de camera 3 weken mogen testen en zag dit als mogelijke vervanger van mijn Nikon D5000. De bouwkwaliteit is top, alles voelt kwalitatief aan, ook het indrukken en bedienen van de knoppen. Hij is lekker licht, je neemt hem makkelijk mee, maar op bedieningsgemak vind ik hem slecht scoren. Functies waren lastig terug te vinden en niet alles werkte natuurlijk. Wel zijn de visuele knoppen op het scherm makkelijk te bedienen en kun je hem uitgebreid inrichten zoals je zelf prettig vind.

Opvallend was de hoeveelheid foto’s welke bewogen waren, dit op een gemiddelde bewolkte dag aan het strand. Hij stond op dat moment ingesteld op auto-iso en stand P. Daarnaast is de zoeker van erg matige kwaliteit en het beeld van de zoeker is vertraagd. In tegenstelling tot het fantastische grote touch-scherm! Dit heeft het nadeel dat het veel energie kost en de zoeker gebruik ik dan vaak om de batterij te sparen. De batterij vind ik dan ook niet het sterkste punt, die houdt het tijdens een dagje stedentrip maximaal een dag vol.

Later ontdekte ik dat veel irritaties niet aanwezig zijn wanneer de camera op ‘iA’ staat.
Daardoor heb ik ook wat mooie foto’s en herinneringen mee kunnen scoren!
Maar ik ben niet overtuigd voor deze systeemcamera.

Pluspunten

• Compact
  • Bouwkwaliteit
  • Snelheid (software)

Minpunten

• Slechte kwaliteit zoeker
  • Batterij
  • Vaak bewogen foto's

Jody 04-02-2019

Veel opties en fijne lens

Een mooi compact 4K fototoestel met veel opties. Handig in gebruik omdat er veel handmatig instelbare instelknoppen op zit. Dit is handig als je veel gebruikmaakt van de professionele schietstand. De lens is erg geschikt voor het fotograferen van mensen, steden en niet al te donkere ruimtes. Vooral in de natuur op niet te lange afstand is het mooi plaatjes schieten. Het LCD scherm is tevens touchscreen en zo makkelijk te gebruiken. Gewicht is prima en hangt prima om de nek met de bijgeleverd koort. Batterij is niet geschikt voor koude winters en raakt snel leeg als je de camera op standby laat staan. De camera heeft ook voorgeprogrammeerde standen. Ik ben erg fan van de Scène optie. Deze zorgt ervoor dat je foto's een extra dimensie krijgen. Soms lijken het kunstwerken.

• Vele mogelijkheden
  • Lichtgewicht
  • Fantastische lens
  • 4K beeld

Minpunten

• Batterij en kou gaan niet samen
  • handleiding alleen in het Engels

P Mors 01-02-2019

Goede camera, compacte body, geavanceerd

Deze camera is mooi compact qua body, die weegt namelijk niet zoveel en is lekker klein. Daar staat tegenover dat de kitlens wel erg groot is, waardoor het geheel toch best een apparaat is om mee te nemen. Wel een stuk kleiner dan een dSLR, maar nou ook geen compactcamera die in je jaszak past. Daarnaast is het een Micro-Four-Thirds sensor, iets kleiner dus dan de APS-C van andere systeemcamera's en nog wat kleiner dan full-frame sensors, hierdoor is de camera kleiner gebleven maar is de low-light-opbrengst dus ook wat minder.
Foto's maken gaat erg snel, zowel de auto-focus als het schieten van de foto's zelf. Ideaal is dat je met het touchscreen kan focussen, in dit prijssegment is dat een mooi pluspunt waar andere merken soms nog op besparen. Toch had ik zelf nog best wat foto's die niet goed gefocust waren als ze te snel achter elkaar genomen waren. Je hebt in de Panasonic functies als Focus Peaking en andere opties voor een wat professionelere opzet die ik hobbyisten zeker zou aanraden.
De accuduur leek ook goed te zijn, ik had na enkele honderden burst-foto's nog zo'n 30% accu over. Onhandige dingetjes zijn er ook, zo geeft de lange, uitgerekte kitlens een schaduw op je foto als je de flitser gebruikt.

Pluspunten

• Compact formaat
  • Goede accuduur
  • Snelle autofocus
  • Touchscreen
  • Focus Peaking en dergelijke

Minpunten

• Soms toch nog wazige foto's
  • Kitlens redelijk groot

L. Oppelaar 28-01-2019

Compacte camera

Mooie, vintage uitziende camera. Kantelbaar scherm, heel veel mogelijkheden, daar ben je wel even bezig mee om alles uit te vogelen. Voelt degelijk aan. Stelt snel scherp ideaal voor bewegende beelden.

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • Kanyelbaar scherm
  • Stelt snel scherp
  • Degelijk

Minpunten

• Kleine knopjes

Jeff 20-01-2019

Mooie compacte systeemcamera, met vele functies

Deze veelzijdige systeemcamera voelt fijn in de hand, is mooi compact. En met zijn kantelbare (touch-) screen en zoeker ideaal voor elke situatie! De vele bedieningsknoppen zijn goed geplaatst en biedt je eindeloos veel opties. Voor mijzelf heeft het (voor nu) te veel opties en knoppen, wellicht na een aantal weken dat dit normaal aanvoelt.

Pluspunten

• Kantelbaar (touch) scherm
  • Compact
  • Vele mogelijkheden
  • Wifi
  • 4K kwaliteit

Minpunten

• Heel veel functies

Tim 18-01-2019

Mooi uitziende camera, kleine knopjes

Het formaat van de camera met gemonteerde lens is iets kleiner dan een DSLR, het gewicht scheelt niet veel. Door het kleinere formaat is de camera makkelijk mee te nemen. De instelmogelijkheden zijn praktisch gelijk aan een DSLR. Bij het nemen van een foto kun je kiezen om via het scherm te kijken of als je je oog naar de zoeker brengt, schakelt de camera automatisch om. Jammer genoeg zie je hier duidelijk dat het een digitaal beeld betreft. De plaatsing van de bediening en het formaat van de knopjes is wat aan de kleine kant, maar dat is een kwestie van gewenning. De kwaliteit van de foto’s is prima. Makkelijk in gebruik in de automatische stand en veelzijdig genoeg voor de wat meer veeleisendere fotograaf.

• Formaat t.o.v. een DSLR
  • Instelmogelijkhede

Minpunten

• Gewicht met lens

Jippie0511 17-01-2019

Super kwaliteit voor deze prijs, leuk bereik van de lens

Deze camera is op het eerste oog klein. Maar in deze compacte camera zitten veel mooie specs verborgen. Op de eerste plaats zitten de knoppen voor het veranderen van instellingen op logische plekken. Dit maakt de camera gemakkelijk in besturing en daarmee gebruik. Het kantelbare scherm en de verstelbare zoeker maken het gebruiksgemak compleet. Dit geeft de fotograaf de mogelijkheid om uit verschillende hoeken mooie composities te maken.

De beeldkwaliteit is goed, de kleuren zijn mooi en natuurlijk. Wat mij opvalt is de snelle en accurate autofocus. Zowel via de shutter knop als met de touch op het scherm. Dit is in veel situaties wenselijk en geeft de fotograaf veel speelruimte. Hier helpt de goede beeldstabilisatie ook in mee. Een absolute meerwaarde voor de fotograaf die graag met een iets lageren sluitertijd werkt. (of genoodzaakt is te werken)

Naast de vele programma's die je standaard aan boord vindt op deze camera (denk aan vintage, zwart-wit, nachtmodus, koel, warm, speelgoed, miniatuur, enz) is het manueel fotograferen intuitief en prettig.

Ik was zelf positief verrast over kwaliteit en de mogelijkheden wat het filmen betreft. De 4K kwaliteit is super. Dit komt ook door de super goede continu focus (zonder bijgeluiden) tijdens het filmen. Dit maakt deze camera extra krachtig.

De kit lens die erbij zit is matig. De kwaliteit van de foto's is prima, zo ook de autofocus. Maar de beperking in diafragma getal maakt deze lens minder geschikt om binnen te fotograferen. Hoewel er wel een interne flitser aan boord is van de lumix is het maken van sfeer foto's met flits erg lastig.

Pluspunten

• compact
  • makkelijke bediening
  • beginner geschikt
  • gevorderde geschikt

Minpunten

• kit lens hoge diafragma waarde

Jimi U. 17-01-2019

De ideale straat-camera voor beginners en gevorderde

Hele mooie compacte camera wat echt een topper is als je veel straat foto's maakt. ligt goed in de hand en door de 20MP camera die zelfs 4K fotografeert en filmt maak je hiermee de mooiste beelden. door de kantelbare zoeker en display kan je zelfs lopend de meest gave foto's schieten op heup hoogte. De post focus en focus stacking zijn ook ideaal om altijd scherpe fotos te maken. ik ben er erg blij mee en raad het iedereen aan.

Pluspunten

• handbaar
  • kantelbaar lcd
  • 4k foto en filmen
  • nabewerking foto's

Minpunten

• ingebouwde flits schaduw effect op foto's in huis