De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 21 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic DC-G9 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,4

GVE 10-07-2022

Geweldig!

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

De Panasonic G9 is een erg mooi gebouwd toestel, helemaal van metaal, alles voelt superdegelijk aan.
de Sensor is wellicht aan de kleine kant , maar de beeldstabilisatie is zo goed dat er toch erg mooie foto's mee te maken zijn in het donker (Zolang je subject niet teveel beweegt uiteraard) Ik sta niet bekend om mijn vaste hand, maar met een sluitertijd van 1/3 seconde kan ik vaak haarscherpe foto's nemen, zelfs met het gebruik van een wat langere lens.
Lens aanbod is ook erg mooi; Ik wilde specifiek iets hebben met hoogwaardige zoomlenzen, en die zijn er voldoende voor, van zowel Panasonic/Leica als Olympus. Heb er zelf de 12-60 en 50-200 Pana-leica's bij, en die doen qua scherpte maar weinig onder voor tas vol prime lenzen....

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Beeldstabilizatie
  • Lenzen aanbod

Minpunten

• Misschien de wat onconventionele sluiterknop

Chris Hogendoorn 23-02-2022

Een topper qua bediening en prestaties

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Deze Panasonic G9 camera gekocht na zorgvuldige vergelijking met andere camera's.
De verwisselbare lenzen (Leica 12-60 mm, Panasonic 100-300 mm), de sensor grootte, de snelheid van de camera bij opstarten, de compactheid en kwaliteit van de lenzen, de bedieningsmogelijkheden, beeldstabilisatie in camera en lenzen, en meer nog, zorgden er voor dat het de Panasonic is geworden.
Nu enkele weken in gebruik. Eerst de belangrijkste instellingen uitgeprobeerd en de resultaten natuurlijk teruggekeken. Dat ziet er geweldig uit. Heel handig zijn de voorgeprogrammeerde functieknoppen voor WB, ISO, licht/donker. De belangrijkste functies zijn direct via het Q-menu in te stellen zonder in het heel uitgebreide algemene menu te hoeven duiken. De voor mij daarna meest belangrijke instellingen heb ik in een apart menu ondergebracht, zoals resolutie, schaduw markeren, hoge resolutie modus, bracket (met o.a. de focus instelling), dynamiek en extra, digitale zoom 2x of 4x. Heel handig vooral omdat er zoveel meer menu keuzes ingesteld kunnen worden. Ik heb deze digitale zoom ook onder de f10 knop gezet zodat deze direct door aanraken op het scherm gekozen kan worden voor tele-verlenging. Leuk is ook om achteraf na de opname, de keuze voor de scherpte te kunnen maken. Mooi is ook hoe je het focusgebied kunt instellen met de Joystick, klein of groot. Eén klik op het scherm voor het onderwerp, klaar. Wat stelt deze camera snel scherp. Macro opnamen zijn met deze lenzen prima te maken, door de korte scherpstel afstand (24 cm). Met de tussenringen is het mogelijk macro te fotograferen op tele-afstand (insecten bijv.). Kortom een geweldig toestel met uitstekende prestaties. De film knop zit precies op de goede plaats, En filmen kun je hier mee, geweldig! Er valt nog zoveel meer te ontdekken om een mooie foto of film te maken. Ik ga gauw verder.

Pluspunten

• compact, camera en (tele) lenzen;
  • snelheid scherpstellen en onderwerp volgen
  • sterke beeldstabilisatie camera en lenzen
  • snelheid toestel gereed na opstarten;
  • plaats van de filmknop

Minpunten

• geen

M.R. van Rijthoven 07-01-2022

Supersnel en combi van lichtgewicht lenzen.

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Wat een geweldige camera. Voor de spec's verwijs ik u beter naar een erkende verkoper.
Voor mij:
- supersnelle camera
- zeer makkelijk scherpe foto's maken
- Ook in donker, foto uit de hand met langere sluitertijd goed te doen
- Dubbele stabilisator door een op de camera zelf. Dat betekend dat lenzen zonder stabilisator toch gestabiliseerd worden door de camera
- Alle functieknoppen zijn door jezelf toe te wijzen; kies je eigen logica
- instellingen kun je backuppen en dus later terugzetten (reset is dus niet nodig)
- Hele belangrijke: Door het MFT mount systeem beschik je over kleinere lichtgewicht lenzen met groot bereik, daar waar andere cameramerken behoorlijk zware en gewichtige lenzen moet mee sjouwen.
- Door de MFT heb je dubbele bereik: dwz: een 100-400 lens werkt als een 200-800 lens! Wel iets om rekening mee nte houden met groothoek. Met tele zijn heel goed macrofoto's te maken.

Pluspunten

• supersnel
  • licht gewicht lenzen + camera
  • lensbereik verdubbeld door MFT systeem
  • Zeer scherpe foto's ook bij minder licht
  • Stabilisator op camera zelf

mh 05-06-2021

Machtige camera

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

De G9 is de opvolger van mijn ruim 10 jaar oude G2. Wat gelijk opvalt is dat de G9 een stuk forser is dan de G2. Op zich jammer, maar wat mij betreft is het formaat nog wel binnen de grens van wat ik prettig hanteerbaar vind, én het wordt meer dan goed gemaakt door de verbeterde functionaliteit en bedieningsmogelijkheden.
Zoals gebruikelijk bij dit soort camera's moet je serieus studie maken van bediening en mogelijkheden. De handleiding biedt wat betreft weinig houvast, gewoon een simpele opsomming van mogelijkheden, maar geen uitleg over nut, hoe en waarom. Daarvoor moet je op internet gaan zoeken. Er zijn genoeg enthousiastelingen die uitleggen welke instellingen ze gebruiken, waarom en in welke omstandigheden.
Maar dan heb je in mijn ogen ook een (bijna) perfecte camera.
Eén minpunt: als je via de wifi-verbinding foto's naar je smartphone overzet, gaat dit ten koste van je internet-verbinding. Even een geschoten foto uploaden is er dus niet bij. Switchen van verbinding is gedoe. Ik weet niet zeker, maar ik denk dat dit niet helemaal specifiek is voor deze camera.

Gerard 29-04-2021

Zeer snel en accuraat

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Zeer uitgebreidde mogelijkheden, het kost wel even tijd en studie die allemaal te ontdekken. In combinatie met de Telezoom van 100-400mm een zeer snelle camera, niet zozeer wat betreft diafragma (4-6,3) maar autofocus snelheid en verwerkingssnelheid van de beelden. Voor de compactheid van de combinatie en de kleine processor (MFT 3:4) maakt deze camera hele goede en scherpe beelden.

Pluspunten

• Zeer scherpe beelden
  • Heel snelle autofocus
  • Hoge verwerkingssnelheid
  • Vrij licht en compact

Minpunten

• Handleiding niet altijd even duidelijk
  • Batterijduur

Jan Boeren 28-03-2021

Zeer uitgebreide en professionele camera

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Een prachtige complete en professionele camera met ontelbare mogelijkheden. Uitgebreide instellingsmogelijkheden, gemakkelijk te bedienen via het kantelbare touchscreen en te zien op een extra (verlicht) scherm aan de bovenkant. Robuuste en stevige uitvoering met talrijke gemakkelijk te bedienen knoppen voor de diverse instellingen. Zeer scherp woekerschermpje en voorzien van twee kaartsleuven en diverse aansluitmogelijkheden. Voorzien van Wifi.

Pluspunten

• Kantelbaar scherm
  • Extra schermpje op de bovenkant

Chris faber 14-03-2020

Top camera

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Via kamera-express de panasonic g9 gekocht zoals altijd snel geleverd en een fantastisch product , nu met de cashback en 5 jaar garantie een absolute aanrader.

Thanx kamera-express voor de levering

Pluspunten

• Makkelijk
  • Kwaliteit
  • Prijs

Sjors 09-12-2019

Grote zoeker

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Ik heb voor deze camera gekozen vanwege de vele mogelijkheden, de stevige grip, de grote zoeker en de hoge kwaliteit. In de praktijk gemakkelijk te bedienen. Kortom : dik tevreden !

Dutch Cameraman 12-10-2019

Veelzijdig kleine broertje van de GH5

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Ik heb mijn Panasonic G9 gekocht bij Kamera-Expres, als goedkoper alternatief voor de GH5. Een combi van wensen: ik wil video kunnen filmen, mijn vrouw wil een lichtgewicht veelzijdige camera vanwege haar zojuist opgepakte hobby fotografie. Wat een veelzijdig ding. Alles wat ik wensen wil. Ook lichtgewicht en robuust. Dit is een enorme upgrade van af mijn Canon 60D. Ook lichtsterk genoeg. Ik maak er nu zelf films mee voor NL TV. Mijn collega met GH5 was er ook zeer over te spreken (eniog verschil met GH5 zit m natuurlijk in de 4.2.2. 10 bits intern recording, maar ik heb dat echt op dit moment niet nodig) Service bij Kamera Expres zoals ik gewend ben: prima. Alle tijd om dingen uit te proberen en mee te denken.

Pluspunten

• Veelzijdig
  • Lichtgewicht
  • 4K filmen

J.Veenendaal 01-07-2019

Supersnel en stabiel uit de hand fotograferen

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Een supersnelle camera met een geweldige stabilisatie functie van camera en lens. De camera maakt haarscherpe foto's en is lichter dan mijn spiegelreflexcamera. Na een aarzeling om over te stappen van spiegelreflex- naar systeemcamera heb ik hier absoluut geen spijt van. Een geweldige camera !!

Pluspunten

• snel
  • 2x stabilisatie (lens en camera)
  • wifi
  • je voelt een degelijke camera in de hand

d. postma 12-06-2019

Handige topkwaliteit

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Deze camera aangeschaft als vervanger van de DMC FZ1000. Dit was al een hele prettige camera, maar de G9 heeft een grotere sensor, meer mogelijkheden, is stiller, heeft een nog snellere a.f. en is net zo hanteerbaar. Vooral als reiscamera zeer geschikt met een allround zoomlens, zeker in vergelijking met de spiegelreflexen met lenzen die ik vroeger meezeulde.

Pluspunten

• degelijkheid
  • gewicht met zoomlens in vergelijking tot fullframe
  • snelheid
  • beeldkwaliteit
  • prachtige grote heldere zoeker

Minpunten

• sommige knopjes niet handig geplaatst

Hobbyfotograaf 11-01-2019

Scherpe foto's

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Fijne stevige camera met veel mogelijkheden. Blij met beeldstabilisatie. Ik heb gekozen voor een systeemcamera vanwege het gewicht en de prima resultaten.

Pluspunten

• beeldstabilisatie

Minpunten

• geen

Gert 07-12-2018

Top camera

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Ik kan natuurlijk al de voordelen hier op schrijven maar als je op internet even gaat Googlen zie je filmpjes, testen en foto's langs komen, die liegen er niet om. Een grandioze camera. Ik maak graag foto's van vogels en ben nog niet teleurgesteld.

Pluspunten

• Gewicht
  • Kwaliteit foto
  • Snelheid
  • Zoeker

Minpunten

• Geen panorama foto's

Ad 10-11-2018

Geweldige camera met Leica 12-60mm objectief

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Na lang wikken en wegen uiteindelijk uitgekomen bij deze camera met Leica objectief.
Thuisgekomen direct een en ander ingesteld en plaatjes gaan schieten.
Wat een foto's zeg, in 1 woord super!
Top kwaliteit en een zeer snelle autofocus.
Het enthousiasme neemt alleen maar toe en je wilt steeds meer foto's maken.
Mooie van deze camera is ook dat je zelf alle instellingen kunt maken.

Pluspunten

• Metalen behuizing
  • Spatwater en stofbestendig
  • Slots voor 2 SD kaarten
  • Accuduur
  • Zowel automatisch alsook handmatige instellingen

Minpunten

• geen

Hans Leenders 07-11-2018

Interessante upgrade

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Vandaag mijn Panasonic G80 ingeruild voor de G9.
Ik keek al langer naar deze pro-level camera, en de inruilactie van Panasonic was het duwtje in de rug dat ik nodig had om deze upgrade te maken.
In alle opzichten een professionele camera: perfect in de hand, geweldige zoeker, supersnel en tal van customizable knoppen. Belangrijkste bonus natuurlijk de compacte vormgeving en het relatief lichte gewicht. Logisch dat je in beeldkwaliteit iets inlevert bij de Nikons met groot glas, maar deze camera neem je tenminste mee op pad, terwijl de andere thuis blijft, en alleen bij doelgerichte foto-expedities meegezeuld wordt.

Pluspunten

• grootte en gewicht
  • fantastische functies
  • geweldige zoeker

Minpunten

• iets lagere beeldkwaliteit tov fullframe

Rick 20-10-2018

Super camera

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Heb de panasonic Lumix G9 icm een tweetal lenzen aangeschaft, de Lumix DC-G9 100 - 400mm F/4.0-6.3 en de Panasonic MFT 12-35 mm F/2.8 vario mark ii. Geweldig geholpen bij Kamera-express, goede uitleg met veel geduld. Eerste indrukken zijn erg positief. Voor mij was vooral het gewicht van de set van belang. Veel lichter / compacter dan mijn oude Nikon!

Pluspunten

• gewicht
  • compactheid
  • bouwkwaliteit
  • fotokwaliteit
  • service Kamera Express

Minpunten

• vooralsnog geen

Robemo 25-06-2018

Ook op reis een bijzondere camera

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Tja, Kieskeurig vraagt netjes of je nog nieuwe ervaringen hebt als je een review hebt geschreven. En die heb ik wel, maar wat moet je nog over deze camera zeggen na twee eerdere reviews? Misschien denken lezers dat ik probeer mijn eigen keuze voor deze camera te rechtvaardigen als ik weer een positieve review schrijf.
Maar niets is minder waar. Zoals eerder gemeld fotografeer ik al meer dan veertig jaar en heb ik met de top camera's van meerdere grote merken mogen werken. Het bijzondere van deze camera en wat mij zelf ook echt heeft verbaasd is dat deze camera in het dagelijkse gebruik het gevoel geeft alsof je met zo'n vele duizenden euro's kostend topmodel aan de slag bent. Het is in feite méér dan een gevoel van degelijkheid en snelheid. Het gaat ook om voorspelbaarheid en betrouwbaarheid. Een camera moet doen, want je ervan wilt en verwacht. De afgelopen jaren zijn er in sneltreinvaart nieuwe cameramodellen verschenen met allerlei 'vernieuwingen' (valt meestal wel mee), snufjes en mogelijkheden, soms nuttig soms alleen maar leuk, soms gewoon onzin. En veel van die camera's leken qua bediening meer op een computer of een game. Maar vaak ook met de nadelen van computers, zoals onlogische bediening, complexiteit en erger soms ook met onverwachte effecten/resultaten (bijv. oververhitting, onverwacht stoppen met opnemen video, rare resultaten) en zelfs vastlopers (een echte 'reset' nodig door de batterij uit de camera te halen). En dat is iets wat Panasonic met de G9 helemaal goed heeft gedaan. Hoewel het ook een moderne camera is met heel veel extra mogelijkheden, is ervoor gekozen om de bediening te laten als een 'ouderwets' echt fototoestel. Men heeft zo'n zes extra functietoetsen op de camera geplaatst die je als gebruiker zelf een functie kunt geven. Zo kon ik mijn G9 zo instellen dat hij zich bijna gedroeg als mijn laatste spiegelreflex camera. Handig!
Over de resultaten heb ik het al eerder gehad. Mijn vrienden en collega-fotografen hebben de resultaten van deze camera gezien, waarbij zij niet wisten dat het niet met mijn oude toestellen, maar met deze camera was gefotografeerd. Toen ik na vele complimenten vertelde waarmee het was gemaakt, reageerden de oudere maten zo van 'tja, waarom niet ...'. Maar vooral de jonkies begonnen vaak met 'ja, maar ....'. En dan kwam er weer één of ander technisch verhaal. De jonge generatie fotografen is soms erg sterk gefixeerd op technische (deel)aspecten, specificaties en pixel peepen. Zij hollen vaak naar de winkel op het moment dat een nieuwe camera uitkomt die volgens de marketing-blalbla zóóóveel beter is .... . Ik doe vele jaren met mijn camera's en ik weet zeker dat ik met deze camera nog jaren vooruit kan. Een camera voor fotografen die het echte resultaat belangrijk vinden en die houden van camera's die optimaal meehelpen om dat resultaat te krijgen zonder rare verrassingen en onverwachte beperkingen.

Pluspunten

• Degelijk
  • Probleemloze werking
  • Razendsnel
  • Prima resultaten
  • Veelzijdig

Minpunten

• Geen echte minpunten

Klaas 28-04-2018

Nog steeds meer dan dik tevree!

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Heb de camera nu drie maanden. Nog steeds weinig tot niets te klagen. Mooie scherpe beelden in macro of met telelens. Prachtig snelle autofocus en logische bediening.

Pluspunten

• Gewicht
  • Beeldkwaliteit
  • Autofocus
  • Mogelijkheden
  • Snelheid

Minpunten

• Geen RAW in post focus

Robemo 07-03-2018

Na 3 maanden gebruik

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Na 3 maanden gebruik blijven de positieve ervaringen overeind staan. Sterker nog, de camera kan meer dan ik dacht en de kwaliteit is boven verwachting. Na ruim 40 jaar fotograferen met allerlei camera's is dit een camera die een echt nieuwe ervaring oplevert. Goede foto's kun je met veel camera's maken, maar met name de manier waarop het met deze camera kan is geweldig. Echt een super camera.
In mijn eerste review merkte ik nog op, dat er iets meer ruis is dan bij een full frame camera die ik daarvoor gebruikte. Op zich is dat ook zo, maar ik noem het niet meer als nadeel, omdat de ervaring van een paar maanden leert, dat die ruis zo mooi egaal is en fijnkorrelig, dat het niet stoort en makkelijk is te verwijderen met maar heel weinig ruisreductie. Daarbij komt dat de scherpte vaak hoger ligt dan bij full frame met veel details. Nadeel van mijn full frame was (buiten omvang en gewicht), dat je echt top lenzen moest gebruiken om optimale resultaten te verkrijgen. Als je bij full frame een 'consumenten lens' gebruikte, dan waren beelden vaak zacht en/of moest je meerdere stops het diafragma dichtdraaien om acceptabele scherpte te krijgen. Het nut van full frame ging dan verloren. De G9 produceert zelfs met 'normale' lenzen bij vrijwel open diafragma (of één stopje max) al vlijmscherpe beelden. Verder was bewegingsonscherpte met full frame en hoge hoeveelheden megapixels ook problematisch voor scherpe beelden. Je werd zelfs met gestabiliseerde lenzen al snel gedwongen hoge sluitertijden en dus ook hoge ISO waarden te gebruiken. De G9 kan door de geweldige stabilisatie en genoemde grotere diafragma's lagere ISO waarden en minder hoge sluitertijden gebruiken en toch vlijmscherpe beelden leveren. Ruis kan daardoor ook beperkt blijven. Het aantal scherpe foto's is met een G9 hoger dan bij mijn full frame camera's. Als je op de G9 een toplens van Leica zet, dan wordt het verschil alleen maar groter. Kortom, hoewel ik in eerste instantie bang was dat ik mijn full frame set zou missen, blijkt nu na 3 maanden, dat ik die set geen moment mis of nodig zou hebben gehad. Mijn resultaten zijn boven verwachting en voldoen aan mijn best hoge eisen (ben toch helaas een echte pixel peeper). Dus superblij met deze camera. Mijn huidige set van camera met 6 lenzen weegt maar één derde van mijn vorige full frame set en past nu makkelijk in een compacte tas met ruimte over voor frutsels. Zo kan ik op reis zonder mij een breuk te tillen.

Pluspunten

• Geweldige handligging
  • Prettige bediening
  • Razendsnelle werking
  • Enorm veel mogelijkheden
  • Ontworpen voor fotografen

Minpunten

• Nog niet kunnen vinden

Klaas 07-01-2018

Super snel monster

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Dit is de eerste camera die doet wat ik wil. Als de foto nu niet gelukt is, kan ik alleen nog mijzelf de schuld geven. Super (super) snelle autofocus, prachtige (pre)burst, en haarscherpe fotos en video opnames. Oef... wat ben ik hier blij mee... (natuurfotograaf)

Pluspunten

• Autofocus
  • Ongelooflijke Burstsnelheid
  • Handelbaarheid
  • Image stabilisatie
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Nog geen post focus in RAW

Robemo 06-01-2018

Klein maar fijn ...

Geschreven voor: Panasonic DC-G9

Na jaren met een grote full frame reflex met grote lenzen te hebben rondgesjouwd, wilde ik wat kleiner en lichter zonder teveel kwaliteit in te leveren. Heel lang getwijfeld en uiteindelijk voor de G9 gekozen. Riskant omdat het een nieuw model is waarover nog niet veel is geschreven.
Onverwacht kreeg ik eind vorig jaar bericht dat ik de camera kan afhalen, terwijl bijna overal de camera nog niet leverbaar is. En natuurlijk meteen aan de slag. Ik durf te zeggen dat de 'gok' voor mij goed uitpakt. Het is echt een beest van een camera. Niet alleen met ongelooflijk veel mogelijkheden, zoals 18 mpixel foto's halen uit videobeelden, maar de fotokwaliteit is bijzonder goed ondanks het compact formaat. Een ook de videokwaliteit is buitengewoon goed. Dat compacte formaat is dan wel in verhouding tot mijn oude full frame reflex. Het is duidelijk geen compact camera, maar een echt fototoestel. Super degelijk en ligt geweldig in de hand. Nu kan ik rustig op reis met camera en lenzen zonder me een breuk te tillen.

Pluspunten

• Compacte alleskunner
  • Prettige bediening
  • Super degelijk
  • Volledig draaibaar scherm
  • Goede foto en video kwaliteit

Minpunten

• Ietsiepietsie meer ruis in foto's dan full frame