Olympus OM-D E-M10 Mark III zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 16 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Olympus OM-D E-M10 Mark III zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Djoser 03-10-2020

Geen verbetering t.o.v. de versie II

Na jaren met plezier fotgraferen met het de eerste versie van de M10 werd het tijd voor een opvolger.
Nu heeft de mark II een optie focus stacking waar ik prachtige resultaten van gezien heb.
Nu is de mark II opgevolgd door de versie III en mijn beeld was dat dit een verbeterde versie van de versie II is.
Helaas is dat niet het geval, in tegendeel zelfs. Een aantal van de instelmogelijkheden zijn verdwenen. Met name de instelbare focus stacking is gereduceerd tot een automatische instelling met zeer beperkte instelmogelijkheden en in de praktijk eigenlijk onbruikbaar. Ook een aantal andere instel mogelijkheden is verdwenen. Met de komst van de versie IV word de versie III tegen een gereduceerde prijs aangeboden.
Ben dus teleurgesteld in de mark III en wat mij betreft geen aanrader.
Fotografisch gezien geen upgrade..en geen waarneembaar verschil in beeldkwaliteit.

Minpunten

• instelmogelijkheden beperkt t.o.v. vorige versie

Twisker 01-05-2020

Mooie compacte camera

Mooie compacte camera en toch van vele mogelijkheden en gemakken voorzien.
Ligt prettig in de hand. Helder scherm

Pluspunten

• Compact
  • Niet te zwaar
  • Helder scherm
  • Snelle autofocus

Minpunten

• Accuduur valt tegen
  • Ondiepe handgreep

Robbertjan 15-08-2019

Prachtig toestel, nog mooiere foto's!

Na wat online speurwerk uiteindelijk terecht gekomen bij Foto de Vakman in Wijchen en daar deze Olympus systeemcamera bekeken. De verkoper heeft ons enthousiast verteld over alle mogelijkheden. Ik had verwacht dat het afscheid van mijn Nikon D3200 spiegelreflex zwaar zou vallen, maar nu ik aan de slag ben gegaan met de Olympus OM-D E-M10 Mark III wil ik niet meer terug :) Scherpe foto's bij weinig licht, goede beeldstabilisatie, snel foto's maken en nog veel meer opties die ik nog moet gaan leren kennen.

Pluspunten

• Scherpe foto's
  • Lichtgewicht
  • Stijlvol design
  • De vele opties

Minpunten

• Moet nog even wennen aan de handgreep

Geweldige koop: Olympus OM-D E-M10 Mark III zilver 11-08-2019

Olympus OM-D E-M10 Mark III zilver

Bij Kamera Express Utrecht kocht ik deze compacte Olympus. Ik kom van een kloeke 2005 Olympus E300 DSLR dus de OM-D is een flinke sprong voorwaarts. De geduldige verkoper hielp me geweldig en gaf me ruim een uur lang nuttige informatie die min keuze verschoof van een PEN naar deze schitterende systeemcamera. Inmiddels een handvol proeffoto's gemaakt en zeer tevreden over de resultaten. Tip: zoek de manual in PDF online om alle mogelijkheden door te nemen. Dat zijn er namelijk nogal wat! Drie jaar geleden kocht mijn jongste dochter een Nikon DSLR bij Kamera Express Utrecht en toen werden we ook al zo heerlijk geholpen. Echt blij mee! Nu foto's maken...

Pluspunten

• compact en licht
  • snel en overzichtelijk
  • ziet er gaaf uit!
  • waanzinnige kwaliteit voor de prijs

Minpunten

• erg veel instelmogelijkheden
  • 300 foto's op een batterij dus extra accu kopen

N 07-08-2019
  • Product gekregen

Compact, veelzijdig en maakt prachtige foto's

Mijn man heeft deze camera gekocht voor mij. Hij is bij kamera express geweest in capelle aan den ijssel waar hij ontzettend goed is geholpen. Het is mijn 1e camera en wij wisten niet precies wat goed was. Ik vroeg om een spiegelreflex en was nogal verbaasd dat hij met een systeemcamera aankwam. Maar het is de beste keus ooit!!!

Camera is mooi compact en niet te zwaar ( dat was een zware eis), mooi helder beeldscherm en veelzijdig in opties en uitbreidingsmogelijkheden.

Al heb ik deze camera maa een paar weken, ik ben er ontzettend blij mee!

Pluspunten

• compact
  • niet zwaar
  • mooi helder scherm
  • veel functies om handmatig in te stellen

diana 18-05-2019

fijne camera

Het is een kleine veelzijdige camera. We hebben hem pas net, maar zijn nu al zeer tevreden. De foto's zijn mooi en het menu laat zich makkelijk doorlopen.

Jos 09-02-2019

Upgrade naar Mark III

Na vier jaar al een OM-D E-M10 te gebruiken ben ik overgestapt naar de MarkIII.
Deze is verbeterd met een betere beeldstabilisatie en heeft weer extra mogelijkheden als focus bracketing. Bovendien is het nu mogelijk in de M stand de ISO waarde op Auto te zetten. Ik ben er erg tevreden mee. Het lichte gewicht vind ik erg belangrijk.

Pluspunten

• gewicht
  • prachtige elektronische zoeker

Jamie 09-01-2019

Fijn toestel

Erg tevreden met het toestel. Werkt snel, heeft mooie kleuren en doet precies wat wij willen.
We hebben hem net pas in ons bezit maar we zijn nu al erg tevreden.

Pluspunten

• Snel
  • kantelbaar scherm

N. Mol 02-01-2019

Compacte fijne systeemcamera

Ik wilde graag een lichte compacte camera om mooie foto's van vakantie en mijn gezin te kunnen maken. Ik ben super blij met deze aankoop en heb al veel mooie foto's gemaakt.

Pluspunten

• lichtgewicht
  • compact
  • Fijne bediening

Rene Smit 23-12-2018

Goede prijs-kwaliteit verhouding

Dit is mijn eerste serieuze camera en zocht daarom een goede prijs/kwaliteit verhouding en een camera die ook nog voldoet als ik wat meer ervaring heb. Tot nu toe werkt de camera perfect. Het menu is intuitief. Camera voelt stevig aan en het scherm is heel helder. De foto’s die we tot nu toe hebben genomen zijn van geweldige kwaliteit

Heleen 15-12-2018

Fijne camera: handzaam en hoge kwaliteit

Deze systeemcamera heeft een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding, is intuïtief te gebruiken en fotografeert ook goed bij minder licht. De camera is licht en makkelijk mee te nemen. Ik ben er blij mee!

Ad 08-12-2018

Upgrade naar de Olympus OM-D E-M10 Mark III

Na de Olympus OM-D E-M10 Mark II heb ik de Mark III aangeschaft met de M.Zuiko ED 75-300mm f4.8-6.7 telelens.
Hele fijne combinatie om te fotograferen! Erg blij mee.

robert 31-10-2018

Toch wel mooi compact

Na jaren lang (goede) compactkamera's te hebben gehad - de laatste een Canon PowershotG1X Mark II - ben ik overgestapt naar een systeemkamera - de Olympus OM-D E M10 Mark III met 14-150mm lens. Geinig retro design en toch nog heel compact - is zelfs iets lichter dan mijn Canon compact kamera. Ligt goed in de hand en ik vind het zeer makkelijk in de gebruik - alles is lekker duidelijk en de kwaliteit van de fotos zijn tot nu toe geweldig.

Pluspunten

• compactheid / licht
  • retro design
  • makkelijk om te leren gebruiken
  • uitstekende fotokwaliteit met max zoom gebruik

Minpunten

• weer een andere batterij
  • en weer een andere (oer lelijk) oplader

Ronny 24-10-2018

Perfect

Perfect doet alles wat het moet doen.
Stevig, handige functies.
Super connectie met smartphone.
Zeer tevreden

bergj1969 16-05-2018

Upgrade van Mark I naar Mark III is het echt waard

Na uiteindelijk een DSLR toch te groot te vinden om steeds mee op reis te hebben, ben ik dik 2 jaar geleden na langdurig wikken en wegen op een Olympus OM-D E-M10 overgestapt. De eerste versie van deze compacte krachtpatser. De kritieken die de camera toen vooral voor de kiezen kreeg: zeer veel mogelijkheden maar nogal lastig door het woud aan menuus te vinden. Auto Focus niet echt vlot en lang niet altijd nauwkeurig. In body beeldstabilisatie, mwah, voldoende, niet zo goed als in het duurdere broertje, de E-M5.
Na dik 2 jaar met deze camera gewerkt te hebben, kan ik deze kritieken onderschrijven.
Met de Mark II werd de beeldstabilisatie al een klap beter. Ook was de EVF beduidend beter met een OLED uitvoering in hogere resolutie. Maar de reviewers vonden deze twee verbeteringen een upgrade niet helemaal rechtvaardigen.
Anders werd het toen Mark III uitkwam. Naast het voortzetten van de verbeterde en erg goed bevonden beeldstabilisatie en de scherpe OLED EVF, werden de volgende verbeteringen doorgevoerd:
4K video ondersteuning
Nieuwe beeldprocessor, de True Pic VIII
Verbeterde AutoFocus
Verbeterde Menustructuur
Dedicated functies shortcut buttons

Door de geweldige beeldstabilisatie is deze camera stiekem erg geschikt voor het maken van 4K video. Met een kleine kanttekening: er is geen mogelijkheid tot het aansluiten van een externe microfoon en ook geen hoofdtelefoon. Daarnaast kan je geen "selfie" shots maken.

Het lenzen arsenaal heb ik inmiddels uitgebreid en de volgende lenzen in de collectie:
9 mm Fish Eye Lens Cap
14-42 mm Pancake EZ kitlens
25 mm/f1.8 Premium lens
40-150 mm zoomlens
70-300 mm Four Thirds zoomlens met adapter Four Thirds naar Micro Four Thirds

De beeldstabilisatie laat zijn waarde zien bij het gebruik van die laatste (een tweedehandsie via Marktplaats op de kop getikt, AliExpress verzorgde voor onder de €20,- de benodigde adapter). Op volle 300 mm (gerekende naar 35 mm camera is dat gelijk aan 600 mm) kon ik bij daglicht gewoon uit de hand foto's schieten. En die zijn dan gewoon scherp. Uiteindelijk wil ik deze lens ooit wel inruilen voor de officiële Micro Four Thirds variant, de 75-300 mm lens. Dit omdat de Four Thirds lens ingeschoven 16 cm is en een dikke 600 gram weegt. De Micro Four Thirds is ingeschoven "slechts" 12 cm en weegt net iets meer dan 400 gram.

De kwaliteit van de foto's met de 25 mm lens is ronduit verbluffend. Waarom deze lens het predikaat "Premium" krijgt is mij in ieder geval geheel duidelijk.

Voor wat betreft de beslissing om de hobby fotograaf iets meer aan het handje te nemen en de ingewikkelde menu structuur grondig te herzien en daarboven op te beslissen welke functie op welke shortcut knop komt: briljant! Het maakt het plezier in fotograferen voor mij vele malen groter. Voorheen had ik ooit ergens in de gebruiksaanwijzing over allerlei mogelijkheden gelezen maar kon deze "In the Heat of the Moment" natuurlijk niet vlot vinden. Nu heb ik ook over mogelijkheden gelezen (waaronder het briljante KeyStone correction waardoor je bijvoorbeeld gebouwen "recht kan trekken", in de camera!) en kon ze ook daadwerkelijk vlot toepassen.

Ik ben zo tevreden met de upgrade dat ik een lang gekoesterde wens meteen in 1 moeite door heb vervuld meteen nadat ik de Mark I body had ingeruild voor een Mark III. Ik heb een tweede body (een ocassion bij Cameranu.nl) met setje lenzen aangeschaft voor op het werk. Nu gebeurde het regelmatig dat ik "misgreep", had ik de camera thuis nodig lag ie natuurlijk op het werk en omgekeerd. Dat gaat me nu niet meer gebeuren.

Pluspunten

• Compacte krachtpatser
  • Beeldstabilisatie
  • Super snelle image processor
  • Zeer gebruiksvriendelijke menu structuur.
  • Ergonomisch geplaatste lekker grote knoppen

guy verleysen 03-04-2018

handig toestel voor deze prijsklasse

bezit reeds om-d 10 mark II waarmee ik een goede ervaring heb,
moet de mark III nog verder uittesten voor ik een meer duidelijkere review kan geven
koos voor olympus daar ik zeer goede ervaring had met de analoge om-d toestellen

Pluspunten

• licht en handig