Panasonic Lumix DC-GX800 + 12-32mm f/3.5-5.6 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 26 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DC-GX800 + 12-32mm f/3.5-5.6 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

CatFaith 27-12-2019

Kleine krachtpatser (met beperkingen)

Deze camera als backup camera gekocht, om mee te nemen op vakantie, vanwege het formaat en de nu zeer aantrekkelijke prijs van nog geen 300 euro inclusief de kleine 12-32 pancake lens. De camera is inmiddels vervangen door een nieuw model GX880, maar ik zag de meerwaarde van de 150 euro niet.
Bewust gekozen voor deze systeemcamera zodat, indien nodig, de lenzen verwisseld kunnen worden met de andere camera, ook een MFT systeem.
Dit kleine krachtpatsertje heeft ook zeker zijn beperkingen, vooral met filmen. 20 minuten aaneengesloten opnemen in full HD en maar 5 minuten in 4K. Aangezien ik de camera niet gebruik voor vloggen, waren dit geen bezwaren. Naast foto op uitstapjes, maak ik korte film impressies van een paar seconde. Hiervoor kun je eenvoudig de snap film optie gebruiken, bv automatisch 6 seconde filmen na het indrukken van de record toets.
De kit lens (12-32) maakt wel veel geluid wat hinderlijk wordt opgenomen. Gelukkig kun je continue focus voor filmen eenvoudig uitzetten.
Er wordt best veel geklaagd over de menu structuren van Olympus MFT-camera’s. Ik denk dat ik daaraan gewend ben geraakt, ik kon moeilijk mijn weg vinden in het Panasonic menu. Tevens vind ik het Q-Menu niet eenvoudig werken, het Super Control Panel van Olympus vind ik prettiger. Gelukkig kon het Quick-menu aangepast worden, waardoor het toch iets eenvoudiger werkt.
Het instelling menu wekt de indruk dat de instellingen voor foto en film los aan te passen zijn. Echter is dat niet het geval, wat zeer jammer is. Als je bv altijd wil filmen in kleurprofiel standaard en foto’s zwart-wit, dan dien je dit telkens aan te passen. Zo ook voor focus. Waarom Panasonic deze keuze heeft gemaakt is voor mij een raadsel.
De flitser klapt nooit vanzelf uit, ook niet in de volledige automatische stand. Ik vind dit wel prettig.
Het knopje om de flitser uit te klappen lijkt lastig geplaatst te zijn en te werken, achteraf toch zeer prettig, niet bang dat de flitser uitklapt in jaszak of tas waardoor deze stuk gaat.
Naast het aanpassen van het Q-menu kun je ook te functietoetsen aanpassen. De Post Focus (Fn3) toets drukte ik nogal vaak per ongelijk in, deze toets nu gekoppeld aan preview (het effect zien op de foto van sluitertijd en diafragma alvorens de foto te maken). Post Focus is namelijk al snel te benaderen via het Drive-Menu (cursor button naar beneden).
Het touchscreen werkt eenvoudig. En het opklapbare (selfie) scherm is zeer prettig. Tot zover de hanteerbaarheid van deze kleine camera.

De capaciteit van de batterij is zeer beperkt. Een tweede accu met afzonderlijke lader zijn dan ook aan te bevelen. Standaard wordt de batterij in camera via micro-USB opgeladen. Opladen onderweg met een powerbank is natuurlijk ook een oplossing.
De foto’s en films zijn van goede kwaliteit. Voor foto’s heeft deze kleine camera zo goed als alle opties die professionele camera’s ook bezitten. Voor film ontbreekt nogal wat, geen volledige Manual mode.
Mocht je meer willen, vooral binnen, is een 1.7 lens een goede aanvulling.

Pluspunten

• Klein / handzaam
  • Verwisselbare lens
  • Opklapbaar scherm
  • Accu in camera laden
  • Prijs (ouder model)

Minpunten

• Onlogische menu keuzes
  • Capaciteit batterij
  • Focus geluid kit lens (bij filmen)
  • Geen externe microfoon ingang
  • Geen flitsschoen