Fujifilm FinePix X-Pro2 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fujifilm FinePix X-Pro2 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

ton van schaik 30-11-2017

klein met grootse kwaliteit

Een analoog lijkende camera. Zeer onopvallend, ideaal voor straatfotografie. Prachtige beeldkwaliteit en up-to-date met technische kwalificaties. Snel, robuust, intuitief. Inmiddels met een behoorlijk aantal kwaliteitslenzen.

Pluspunten

• compact onopvallend
  • hoge beeldkwaliteit
  • snelle bediening en respons

Minpunten

• teweinig compacte groothoeklenzen

Dennis 24-01-2017

Gewoon een hele goede en betrouwbare camera

Deze camera is een upgrade van een Fujifilm X-T1. De X-T1 was al een hele goede camera maar de X-Pro 2 is toch echt een niveau hoger.

Het eerste wat opvalt is hoe lekker deze camera in de hand ligt. De body voelt als een blok kwaliteit. De knoppen, duidelijk en overzichtelijk ingedeeld, zijn heel goed en zonder enig probleem te bedienen met één hand. Alles heeft de juidste 'klik' waardoor je weet dat daar over is nagedacht.

Op diverse sites wordt er ook het een en ander gezegd over de gecombineerde knop voor de sluitertijd en ISO. Om de ISO in te stellen moet deze aan de rand worden opgetilt en worden gedraaid. Nu ben ik zelf ook een "ouderwets" analoog camera gewend en daar was dit een veel voorkomende knop. Het bedienen is dan ook geen enkel probleem. Persoonlijk vind ik dit ook een goede keuze van Fujifilm.

De beeldkwaliteit is zoals gewend van Fujifilm weer uitstekend. Rijk aan kleur en contrast. De Acros film simulatie is mijn favoriet.

Het tweede slot voor een extra SD kaart is ook een hele welkome uitbreiding. In te stellen als 'Doorlopend', 'Backup' (kaart 1 en 2 zijn een kopie van elkaar) of 'RAW / JPEG' (RAW op kaart 1 en JPEG op kaart 2).

De OVF (Optical View Finder) is geweldig om mee te fotograferen. Het ruimere gezichtsveld geeft meer weer van de omgeving dan alleen wat op de foto komt te staan. Hierdoor is het mogelijk om op het juiste moment al vooraf aan te zien komen in de OVF. Ook is de informatie helder en duidelijk.

De EVF (Electronic View Finder) overtreft de EVF van de X-T1. Kwa helderheid en snelheid bijna niet te onderscheiden van de OVF. Een enorme verbetering!

De aanvulling van een persoonlijk menu is ook een hele welkome uitbreiding. Naast het Q-menu kun je hiermee sneller je favoriete opties vinden welke niet vaak nodig hebt. Vreemd genoeg kunnen niet alle opties, zoals het formatteren van de SD kaarten, niet toegevoegd worden.

Video gebruik ik persoonlijk niet dus daar kan ik ook geen mening over geven.

Een verbeterpunt is de opening van de OVF/EVF. Deze mag naar mijn mening groter. In verhouding is de opening van de EVF op de X-T1 groter, en dus prettiger in gebruik. Echter, na een tijdje valt dit niet meer op.

De Fujifilm X-Pro 2 is een geweldige camera waar ik persoonlijk heel tevreden mee ben en ook zeker zal aanbevelen.

Pluspunten

• Kwaliteit van body en beeld
  • Bediening knoppen zeer goed
  • OVF/EVF zeer goed en helder
  • Snelheid van de camera
  • Twee SD Sloten

Minpunten

• OVF opening wat aan de kleine kant

hessel hendriks 05-07-2016

super camera

als professioneel fotograaf heb ik jarenlang met full-frame cameras gewerkt en sinds kort met de x-pro2, deze camera en lenzen zijn super scherp en doen niet onder voor full-frame cameras en lenzen. Bovendien zijn ze erg licht en bij mijn buitenland shoots kan ik ze derhalve gemakkelijk meenemen als handbagage

wolbert 08-06-2016

Fuji X-Pro2 i.c.m. 56mm 1.2 APD

Onvoorstelbaar, wat een beeldkwaliteit! Na jarenlang modderen met de vele knoppen op dslr na dslr eindelijk een camera waarmee ik het degelijke simplistische gemak van vroeger weer ervaar. Foto's maken! Dat is hetgeen wat ik wil en niet eindeloos bezig zijn met technieken die nauwelijks te begrijpen zijn en iedere keer afleidend zijn voor de essentie waar het om draait, de foto. Ik ben blij dat ik na alle merken die mijn revue reeds hebben gepasseerd, ook Fujifilm kan worden toegevoegd, en hopelijk ook als laatste!