Panasonic DMC-GX80 + 12-32mm zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 17 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic DMC-GX80 + 12-32mm zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

P vd Bogaard 28-03-2019

Camera met zoeker en touchscreen

Fijne camera met veel mogelijkheden en eenvoudige bediening. Heeft een zoeker als ook een touchscreen. Goede prijs kwaliteitsverhouding.

Pluspunten

• automatische scherpstelling

Minpunten

• gewicht camera

lian 03-12-2016

Erg veel mogellijkheden.

Eerst had ik een Lumix DMC-TZ5 en daarna een Lumix DMC-FP1.
Nu dan deze Lumix DMC-GX80 en het eerste wat me opviel toen ik hem binnen kreeg, was dat hij zwaarder was dan mijn laatste Lumix. Hij was vergelijkbaar zwaar met mijn eerste Lumix.
Toch kun je er hele mooie duidelijke foto's mee maken.
Hij is vrij makkelijk stil te houden.
Het formaat is wel wat groter, je stopt hem niet in je broekzak.
Er zitten zoveer functies op, dat ik ze nog niet allemaal geprobeerd heb.
De handleiding vind ik niet over alles even duidelijk.
In ieder geval ga ik eerst oefenen met de Post-Focus functie en de 4K Photo functie want die lijken mij zeer interessant om te gebruiken.
Ik heb in ieder geval al veel scherpe foto's gemaakt met verschillende belichtingen en dat geeft zeer goede resultaten.

Pluspunten

• scherpe kwaliteit
  • touchscreen
  • veel functies

Minpunten

• grootte
  • gewicht

Annemiek68 27-11-2016

Makkelijk te bedienen dmv touchscreen

Ik heb deze camera van Panasonic naast mijn Nikon spiegelreflexcamera en ben er heel enthousiast over. De bediening van de camera kan op verschillende manieren, ik vind het via touchscreen het handigst en snelst gaan. Verder ben ik erg enthousiast over de panoramafunctie, haarscherp en met een beetje oefenen mooi recht te fotograferen. De 4K-functie is erg handig om bijvoorbeeld sportwedstrijden te fotograferen, in combinatie met de sportstand geeft dit mooie en scherpe beelden.
In vergelijking met mijn spiegelreflexcamera is deze erg licht en een stuk kleiner, dus handiger om mee te nemen.

Pluspunten

• Panoramafunctie
  • 4K-functie
  • Wifi
  • Scherp
  • Touchscreen

Minpunten

• Accuduur

Mirte 24-11-2016

Mooi product

Al tijden fotograferen wij op vakanties met een spiegelreflex camera, de Canon 70D. Hoewel wij erg te spreken zijn over deze camera, is er 1 nadeel voor ons. De camera is groot, log en we sjouwen altijd meerdere lenzen en een statief met ons mee. Dit zorgt ervoor dat wij niet altijd overal foto’s van kunnen of willen maken, omdat het naar ons zin soms teveel tijd kost om de camera uit de cameratas te pakken en de lenzen te verwisselen. De behoefte aan een compacte camera die snel te pakken is en over een goede stabilizer beschikt. De Panasonic GX80 is wat dat betreft een perfecte kandidaat. Hoewel deze zwaarder is dan ik verwacht had, is hij wel handzaam en makkelijk mee te nemen in vergelijking met een spiegelreflex camera.
Hoewel ik fotografie erg leuk vind, valt er nog een hoop te leren voor me. De post-focus functie maakt dit proces makkelijker. Ik gebruik het vooral om achteraf te zien wat verschillende focus punten voor mijn foto kunnen betekenen. Ook is het handig om portretfoto’s scherp te stellen op de ogen, als dit om wat voor reden dan ook niet helemaal gelukt is. Wel valt het me tegen wat deze functie doet wanneer het licht niet optimaal is.
Het 4K fotograferen is een mooie nieuwe ervaring. Door de verschillende instellingen is het bijna onmogelijk om een foto-moment te missen. Met een goede kwaliteit! Het 4K filmen valt bij ons ook in de smaak, gezien wij graag filmen tijdens vakanties en dit tot op heden het liefst deden met onze canon, omdat deze beelden veruit het mooiste waren.
Jammer is dat de camera niet spatwater dicht is. Daarnaast is het gewicht van de camera wel zwaarder dan verwacht. Voor ons is dat geen probleem, omdat de camera lichter is dan onze spiegelreflex. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor mensen wel een belemmering zou kunnen zijn.
Al met al zijn wij reuze tevreden over deze camera. We zouden de camera graag nog beter leren kennen, want voor nu is de tijd echt nog te kort om ALLE functies te hebben kunnen ontdekken. GROOT nadeel is wel dat het scherm niet volledig kantelbaar is. Waardoor het filmen van dagboekstukjes en dergelijke niet echt mogelijk. Wat wel erg jammer is. Ook voor mensen die veel vloggen etc.

Pluspunten

• compact
  • Post Focus functie

Minpunten

• zwaar
  • geen volledig kantelbaar scherm

Nats04 23-11-2016

Panasonic Lumix GX80

Mijn laatste compacte camera was een Casio Exilim uit 2009. De Panasonic is een stuk dunner en
kleiner dan mijn oude camera, wat het makkelijker maakt om hem bij je te dragen. Hij zit altijd in m'n handtas, en ik heb het nauwelijks in de gaten.

De "Post-Focus-" en "4K"-functies vond ik handig omdat het ervoor zorgt dat je de focus kunt verschuiven
van voor- naar achtergrond. Je kunt de focus van de foto veranderen nadat je 'm genomen hebt, wat het beeld compleet kan veranderen, door de aandacht naar een ander highlight te verschuiven

Door de "Lumix Image App" te gebruiken, kun je de camera gemakkelijk verbinden en bedienen vanuit
je smartphone. Het gemak waarmee ik de foto's die ik had genomen, in enkele seconden kon verplaatsen naar m'n telefoon was erg plezierig. Erg handig voor Instagram-gebruikers die snel hun foto's willen delen.

Ik heb foto's in het donker genomen, en was verrast door de hoge resolutie en de kwaliteit van
de foto's, zelfs met zo weinig licht. Over licht gesproken, ik was aan het spelen met de sterren-nacht-functie, waarmee kleine lichtjes eruit gaan zien als sterren, prachtig!

Ik moet toegeven, het duurde even voordat ik de camera helemaal door had, omdat er veel functies
op zitten die mijn vorige camera niet had en die ik ook nog niet kende. Als je niet al teveel tijd wilt besteden in het leren kennen van de camera, dan is het misschien beter om voor een simpelere te gaan. Neem je echter wel de tijd om deze camera te leren
kennen, dan is het een prachtig speeltje, met vele verschillende functies en filters die leuk zijn om te gebruiken.

Femke 21-11-2016

Complexe camera

Het heeft even geduurd voordat ik erachter was hoe de camera werkt. Er zijn veel optie`s en mogelijkheden. Toen dit eenmaal een beetje duidelijk was ben ik aan de slag gegaan met fotograferen. De camera ligt vrij zwaar in de hand, wat ik zelf wel prettig vind. Nadeel is wel dat je de knopjes niet makkelijk met je duim kan bedienen. Daarvoor ontbreekt een wat bredere grip.

Post focus functie is handig als je niet zeker weet hoe je de foto wil nemen. Je kan hierdoor later kiezen waar je het focus punt legt. Zeker als je niet zo bekend bent met fotografie is dat een prettige optie. Het kantelbare scherm is een erg prettig. Hierdoor kun je uit iedere hoek een prima foto nemen en goed zien wat je doet.

Minpunt vind ik dat het touchscreen uit gaat als je met je vinger voorbij de zoeker gaat. In de zoeker zit namelijk een sensor die registreert of je door de zoeker kijkt. Er wordt alleen niet herkent of het je vinger/hand of gezicht is.

Pluspunten

• makkelijk mee te nemen
  • hoge kwaliteit foto`s

Minpunten

• touchscreen is te gevoelig
  • te veel functies

Ingrid 20-11-2016

Mooi scherm. Lijnen om te zien dat je camera recht houdt

Heb de camera net een week in bezit en l aardig wat plaatjes geschoten. Heb eerlijk gezeg nog niet de tijd gehad om de gebruiksaanwijzing door te spitten dus heb nog veel te leren over de camera maar de foto's tot nu toe zijn allemaal topper. Een fijne camera al is het na mijn telefoon wel even wennen om hem mee te nemen. Past niet meer in mijn jaszak maar dit een ik voor lief

Taartenmiep 19-11-2016

Scherpe compacte camera

Zelf heb ik al een Sony spiegelreflex en voor in de handtas een Canon Coolpix. Ik dacht dit is een mooie combi van beiden. Fout gedacht want deze is echt niet eentje die je in je handtasje meeneemt helaas. Superscherpe foto's en ik ben helemaal weg van de 4K functie in combinatie met de sportstand die me al heel veel mooie en scheroe sportfotografie heeft opgeleverd met een veel beter resultaat dan de coolpix. Het is niet een camera die je vlot begrijpt en ook de 369 pagina's van de handleiding heb je niet 123 doorgenomen. Heel veel knopjes, instellingen in combinatie met swipen en touch screen. Ik studeer nog even verder. Ingebouwde flitser stelt niet veel voor. 4k functie ook super handig voor mooie fotos van beweeglijke kids.

Pluspunten

• Scherp
  • 4k functie
  • Post focus
  • Sportfunctie

Minpunten

• Zwaar
  • Accuduur
  • Te veel knopjes
  • Niet gemakkelijk te bedienen
  • Ingebouwde flitser

Dennis 23-10-2016

Compact maar boordevol functies

Lekkere compacte camera met enorm veel opties. Hij voelt robuust aan en ligt lekker in de hand. Hij heeft een fijn touchscreen. Je kan ‘m naar boven en beneden kan “tilten” zodat je laag bij de grond of juist hoog kan fotograferen.

De beeldstabilisatie van de camera werkt uitstekend. Hij heeft een paar hele gave functies, zoals 4K focus stack. Hiermee kan je een actie goed fotograferen. Binnen 2 seconden worden er 60 foto’s gemaakt. Je kan de mooiste foto uitkiezen. Dit werkt echt super. Een andere functie die ik veel gebruik is post focus. `hij maakt dan meerdere foto’s en legt deze als een laag over elkaar. Je kan vervolgens zelf kiezen op welk element in de foto je de focus wilt leggen.

Ik ben erg tevreden over de Panasonic GX80. Hij maakt prachtige foto’s en video’s en hoewel ik er nog veel aan moet ontdekken ben ik erg onder de indruk van de functies die ik tot nu toe heb gebruikt. Hoewel je veel camera krijgt voor je geld, vind ik ‘m wel een beetje prijzig. Een ander nadeel vind ik dat hij een beetje zwaar is voor een compacte camera.

Pluspunten

• Compact
  • Veel opties
  • Touchscreen werkt heel prettig
  • Maakt prachtige foto's en video's

Minpunten

• Prijs
  • Is een beetje zwaar

Jill 15-10-2016

Goede kwaliteit in handzaam formaat

De Panasonic Lumix DMC-GX80 is zeer goede camera, maar zeker geen apparaat voor beginners. Het is even uitzoeken hoe alles werkt, zeker omdat er ook een paar bijzondere functies op zitten die niet 1 2 3 in te zetten zijn. Maar wanneer je je eenmaal verdiept hebt in de camera, kan je er ontzettend veel leuke dingen mee. Met name de post-focus functie vind ik echt een uitvinding, waarmee je als de foto al genomen hebt kan spelen met het focus punt in de camera. Zo kun je een beeld snel vangen en vervolgens kijken op welke manier je het de foto het mooiste vindt. Ook de 4K foto functie is top! Uit bewegend beeld kun je haarscherp statische beelden halen. In mijn werk als content manager maak ik veel beelden voor social media, beeld moet daar verrassend zijn en opvallen. Door bewegende beelden op verrassende momenten stil te laten staan, krijg je hele bijzondere content. Los van alle snufjes is ook het formaat perfect. De kwaliteit van een grote camera, in het formaat van een (iets grotere) compact camera. Zeker een aanrader!

Pluspunten

• Post-focus functie
  • Formaat
  • Beeld kwaliteit
  • Vele beeld opties

Minpunten

• Werkt niet altijd even intuitief
  • Display is niet zijdelings te draaien

Debie 12-10-2016

Minnie camera die heel veel kan

1 week hebben wij de camera inmiddels. Ik heb hem in de week al veel gebruikt om verschillende foto's te maken. In het begin dacht ik dat het een gewone camera was die heel duur qua prijs is. Maar nadat ik het resultaat zie en de verschillende modus geprobeerd heb, ben ik uiteindelijk heel erg verliefd geworden op deze gadget.
Het scherm is touchscreen, je kunt verschillende dingen instellen met een klik op de scherm. Wat ik heel leuk vind is de focus veranderen (Post-Focus functie). Je kunt kiezen tussen twee objecten welke je op focus wilt (niet tijdens de opnemen, maar het kan na de foto gemaakt is met een klik op het scherm).

Daarnaast kan je zo een licht niet krijgen van een gewone spiegelreflexcamera. Het is super makkelijk om mee te nemen. Ik heb meestal een klein tasje om mee te nemen en hij past daar perfect in. Echt een top ding!!!
4k foto functie is heel handig wanneer je een kindje hebt die niet stil kan zitten. Deze functie bied een paar foto's aan waarna je kunt kiezen welke je het beste vindt.

Wij kijken nog uit om de Focus Stacking functie uit te proberen, dit lijkt mij ook heel gaaf.
Ik had gehoopt dat de 4k photo functie nog groter dan 8 megapixel is, maar verder zal je geen spijt van om deze camera te kiezen.

Pluspunten

• Touch screen
  • Licht
  • Post-Focus functie

Minpunten

• 4k is maar 8 Megapixel

Nicky Naam 08-10-2016

Wat een plaatje

Na veel fotograferen met mijn smartphone en sporadisch met een spiegelreflex camera leek het mij tijd om het wat professioneler aan te pakken.

Panasonic belooft een camera die snel reageert en scherpe en heldere opnames maakt, ook in moeilijke of snel bewegende omgevingen. Daarnaast moet de Post Focus-functie je de vrijheid geven om het focuspunt te kiezen, zelfs na het nemen van de foto. Met de 4K Photo-functie kun je films opnemen en later de perfecte opname eruit halen als een stilstaand beeld. De camera zou dus ideaal zijn voor onder andere straatfotografie.

Zoals je in de andere reviews kunt lezen is het misschien niet een beginnerscamera in de klassieke zin van het woord. Maar juist omdat deze camera zoveel verschillende opties heeft vind ik het een mooie camera om mee te beginnen! Je kunt er ontzettend veel van leren en er creatief helemaal je gang mee gaan. Maar ook als je geen zin hebt om je door de bijna eindeloze opties heen te werken kun je prachtige foto’s maken met bijvoorbeeld de Intelligent auto (plus) waarbij de camera zelf alle noodzakelijke instellingen doet om een goede foto te maken.

De Lumix DMC-GX80 is makkelijk mee te nemen, hij ligt lekker in de hand en dat ie wat zwaarder is vind ik eigenlijk ook wel prettig. Ik merkte tijdens het fotograferen vanuit de auto en lopend in het bos dat de beeldstabillisatie ook echt heel goed werkt; ondanks de bewegingen kon ik scherpe foto’s maken. Ook in een omgeving met weinig licht maakt ie mooie foto´s. Minder fijn vond ik dat de bijgeleverde lens minder ver kan inzoomen dan die van mijn eigen camera en dat de zoeker een vervormd en verkleurd/overbelicht beeld geeft.

Dat je de camera via Wi-Fi kunt verbinden met je smartphone of tablet vind ik een hele mooie uitvinding. Middels de Image App van Panasonic kon ik de camera bedienen en zo heel makkelijk foto’s en filmpjes maken, bekijken en delen.

Verder ben ik heel erg enthousiast over de Post Focus functie, wanneer je fotografeert in deze functie worden er meerdere foto’s gemaakt met op elke foto steeds een ander focuspunt. Achteraf kun je dan de foto’s met voor jou de beste focuspunten opslaan. Met de gratis update Focus Stacking kun je zelfs deze foto’s stapelen zodat de uiteindelijke foto meerdere focuspunten heeft. Heel handig als je van te voren nog niet weet waar je de focus wilt. De autofocus vind ik trouwens ook verrassend scherp.

Al bij al vind ik het een heel fijne camera waarvan ik echt het idee heb dat ie nog jaren en jaren mee kan.

Pluspunten

• Post Focus functie
  • Uiterlijk van de camera
  • Fotokwalitieit
  • Veel (creatieve) opties
  • Opladen met USB-kabel

Minpunten

• Schouderriem draagt niet prettig
  • Zoeker geeft een vervormd en verkleurd beeld

RonaldS 03-10-2016

Geweldige camera om de mooiste foto's te maken

De nieuwste versie van de Lumix is een geweldige compacte camera.
De compactheid verteld echter niets over de foto kwaliteit.
Hij doet zeker niet onder voor zijn grotere broers. Alleen is deze camera nog simpel mee te nemen. Met de gemakkelijk eventueel te verwisselen lens is dit echt een aanrader.
Met de nieuwe 4K Photo functie maakt deze compacte camera nog scherpere foto's dan mijn vorige grote camera.
Ook de WiFi is ideaal om de foto's meteen door te sturen naar de printer.
Wil je geen grote rugtas mee met lenzen en toch haar scherpe foto's, neem deze camera

Pluspunten

• Haarscherpe foto's
  • WiFi
  • 4K Photo optie
  • Compact

PatrickH88 29-09-2016

Compact, Scherpe foto's en veel opties!

Na lang gebruik van een spiegelreflex camera, was ik toch ook geïnteresseerd in een klein formaat camera.
ik moet zeggen dat ik echt verbaasd ben over de kwaliteit van de fotos en over alle opties die deze camera heeft.
Om te beginnen is de kwaliteit van de fotos uitstekend, Ik heb ooit in het verleden ook een compact cameraatje gehad maar dat is echt totaal niet te vergelijken met deze mooie camera.
2 ontzettend gave functies van de camera zijn post focus en de 4k photo modus.
Met de Post focus modus kan je een foto nemen en op de camera instellen op welk punt je de focus wilt leggen. erg handig om met 1 foto meerdere foto's te creeeren! eigenlijk kan ik er weinig negatiefs over vertellen want het werkt gewoon goed.
De 4K photo modus is ook erg tof! zo maak je een snelle reeks foto's (filmpje) waar je de beste shot uit kunt kiezen! zo mis je dus geen moment meer!
Om de camera goed te leren kennen moet je er even tijd in steken om alles onder de knie te krijgen, maar zodra je dat voor elkaar hebt is het echt een genot om mee te fotograferen!
Natuurlijk is het ook super dat de lenzen verwisselbaar zijn je daarom niet vast zit aan een standaard lens.
Door zijn formaat is hij natuurlijk makkelijk mee te nemen en is hij niet zo zwaar als een spiegelreflex camera.
Verbeterpunten kan ik op dit moment nog niet echt vinden, maar dat zal dan wel een goed teken zijn!

Pluspunten

• Klein formaat
  • Uitstekende foto's
  • 4k photo functie
  • Post focus mode
  • Veel opties

Minpunten

• Niet heel goedkoop

HS 15-08-2016

Fijne allrounder

Een compacte systeemcamera in een mooi jasje. Dat is wat ik van de Panasonic GX80 vond toen ik hem in handen kreeg. Hij voelt stevig aan en voor zijn grootte heeft hij een fijne greep. Voorheen had ik een compactcamera met veel zoom, maar ik wilde betere foto's maken, maar niet met een immense camera te hoeven lopen. Een spiegelreflexcamera viel daarom meteen al af. Deze combinatie van body en lens is een prima start. Je kunt elke Micro Four Third lens op de GX80 gebruiken en dat zal ik in de toekomst zeker doen. Maar eerst de camera leren kennen.

Als je meer uit je camera wilt halen dan alleen foto's maken met de automatische stand, dan is dit een perfecte camera. Je kunt alles zelf instellen en dat maakt het fotograferen zo leuk. Denk hierbij aan het instellen van het diafragma, sluitertijd, ISO waarde en de vele andere instellingen. Voor een aantal instellingen zal ik hieronder mijn ervaringen beschrijven.

4K photo: Met deze instelling schiet je in Burst modus een aantal foto's achter elkaar. Achteraf kun je zelf een foto uitzoeken en die bewaren. Het voordeel hiervan is dat je altijd het juiste moment vastgelegd bij bewegend beeld. Ik heb heb het getest bij een springende hond en een landende eend in een vijver. Echt heel gaaf als je zelf het moment kunt vastleggen. Het enige nadeel is dat de opgeslagen foto 8 MP heeft. Erg leuk voor op je website, social media of in een fotoboek, maar niet genoeg voor een A3 afdruk.

Post Focus: Wanneer je deze functie aanzet maakt de camera een aantal foto's achter elkaar met steeds een ander focuspunt. Hier maakt hij één bestand van, waardoor je achteraf in die foto het focuspunt kunt veranderen. Ook hierbij geldt dat de foto's van 8 MP kwaliteit zijn. Het is een leuke feature waarmee je creatief mee kan spelen.

WiFi verbinding smartphone: Panasonic heeft een APP waarmee je de camera kunt verbinden. Daardoor kan ik met mijn iPhone (ook voor Android) de GX 80 bedienen. Je telefoon wordt als het ware het scherm van de camera. Je kunt dan alles instellen via je telefoon, om vervolgens een foto te maken. Handig voor selfies en groepsfoto's.

De 12-32 mm kit lens die standaard bij de camera geleverd wordt is niet zeker niet slecht. Het is geen grote lens waardoor de camera niet ontzettend groot is en daardoor makkelijk mee te nemen is. Het bereik van de lens is wel beperkt. Desalniettemin vind ik de lens geschikt waarvoor ik de camera het meeste gebruik, zoals tijdens feestjes, city trips, portretten, straatfotografie en productfoto's. De prijs- kwaliteitverhouding van de body en lens vind ik zeer goed.

Samenvattend is dit een systeemcamera waarmee ik de komende jaren goed uit de voeten kan. Door het kunnen wisselen van lenzen worden de mogelijkheden alleen maar groter. De eerste lens die ik zal aanschaffen is een travel lens met meer zoom (nog even sparen). Tot die tijd ga ik fink genieten van deze standaard combinatie. Ik beveel deze camera zonder twijfel aan.

Pluspunten

• 4K photo/ video
  • Post Focus
  • WiFi
  • Panasonic app

Minpunten

• Geen microfoon input

PY 15-08-2016

Compacte vriend

Ik heb de Panasonic GX80 nu een week in bezit en heb er inmiddels behoorlijk wat foto’s mee gemaakt. Mijn vorige camera is een Canon 600D spiegelreflex camera en daarom was ik nogal sceptisch toen ik de GX80 uit de doos haalde. Deze is namelijk in formaat een heel stuk kleiner, maar v.w.b. het gewicht, doet deze niet onder de Canon 600D. Nadat ik de GX80 in mijn handen had voelde deze eigenlijk zeer fijn en kwalitatief aan. Alvorens ik wat dieper in review ga wil ik er wel bij vermelden dat ik absoluut geen professionele fotograaf ben, maar wel ontzettend gek op fotograferen ben alszijnde een hobby. Ik heb al heel wat foto’s gemaakt met mijn oude Canon dus ik snap ongeveer hoe een geavanceerde fototoestel werkt. Een ieder amateur die de GX80 in handen krijgt zal wel schrikken van alle knopjes, lettertjes, cijfers etc. Doe dit vooral niet en ga lekker aan de slag. Als je net een tikje verder wilt gaan dan enkel point en shoot; Leer dan de camera kennen, we leven namelijk in een digitale periode met veel informatie op het internet! Terug naar de inhoudelijke review;

Zoals ik hierboven al duidelijk heb gemaakt, is de GX80 zeer compact van formaat en kan gemakkelijk mee waarheen je maar wilt. Mijn Canon had ik daarentegen bijna een aparte rugtas voor nodig. Ik heb bij de GX80 een 12-32 lens gekregen en dit is ook ten gunste van de compactheid. Wat betreft zoom heb ik hier meer dan genoeg aan. Wil je toch iets meer? Dan heb je genoeg alternatieven onder de naam Micro Four Third lenzen.

De functies op de GX80 komen nagenoeg overeen met die van mijn Canon; standaard kan je het diafragma, sluitertijd, ISO waarde en alle andere instellingen veranderen onder de Manuele (M) functie. Wil je toch liever “ lui” fotograferen, kan dit prima in de Auto stand, waarmee je in feite prima foto’s kan maken. Wat maakt de GX80 nou anders? Hiervoor zal ik een aantal functies hieronder nader toelichten;

Voorinstellingen:
Ik vond de Scene (SCN) stand super gaaf om uit te proberen. Zonder enige know how te bezitten van fotografie, kan je super leuke foto’s maken in verschillende settings. Zo had ik een van de instellingen gebruikt om ‘s avonds auto’s op de snelweg te fotograferen waarbij je een timelapse effect krijgt (autolapen die op mooie lijntjes lijken heel plat gezegd). Daarnaast is er ook een “artistieke” stand, waarin je leuke effecten kan kiezen zonder ook maar photoshop te openen. Zeker wel leuk om in bepaalde gevallen toe te passen. Standaard is e rook een panorama functie ingebouwd met een geode begeleiding. Kortom voor de beginners zijn er genoeg hulpmiddelen om net een stap verder te gaan dan standaard foto’s in de Auto functie.

Post Focus:
Op mijn Canon vond ik het soms een heisa om de focus te krijgen op het juiste voorwerp (ben da nook wel een amateur). Vaak moest ik handmatig met de pijlltjes naar het juiste object om daar de focus op te leggen. Met de Post Focus van de GX80 neem je een foto en kies je lekker achteraf waar je de focus op wilt leggen. Deze kan je vervolgens selecteren en apart opslaan. Dus 1 foto kan je 3 keer opslaan, met de focus op verscheidene objecten. Leuke functie en geode hulpmiddel voor de hobbyisten onder ons.

4K Photo
Altijd al een foto willen maken waarbij iemand net in het zwembad springt? Of het moment willen grijpen dat iemand verrast is? Kortom een actie foto die je vaak op het internet ziet. Met de 4K burst wordt dit wel heel makkelijk gemaakt. Je schiet een reeks aan foto’s en kan achteraf de meest actievolle uitkiezen. Ik heb dit uitgeprobeerd tijdens een zaalvoetbal wedstrijd en hier kunnen erg grappige en gave foto’s uit komen. Enige nadeel is (zoals andere reviewers ook al noemen) dat de kwaliteit van een dergelijke foto tekortschiet door de 8MP kwaliteit. Grotere afdrukken zitten er niet in voor deze functie!

Delen:
Ik ben het gewend om mijn geheugenkaart in de laptop te pluggen en zo de foto’s digital beschikbaar te maken. Wil je je foto’s lekker snel beschikbaar hebben voor de social media bevoorbeeld, dan is de GX80 perfect voor jou. Download uit de store van je mobiele telefoon (Apple en Android ondersteund) de betreffende Panasonic Image app en je kan je foto’s middels een Wifi verbinding die de GX80 opzet, direct naar je mobiele telefoon downloaden. Maar de app is ook nog eens leuk om je camera meet e bedienen als je selfies etc. wil nemen, je krijgt namelijk de beelden ook live op je telefoon te zien. Dit is trouwens ook handig als je de sluiterstijd hoog insteld en je de knop niet durft in te drukken omdat de camera anders wiebelt. Super leuke toevoeging en zeker bijtijds.

Andere plus- en minpuntjes:
Mijn Canon had een draaibaar scherm naar alle kanten toe. De scherm van de GX80 is beperkt op en neer te kantelen, echter niet even storend voor iedereen daar ik meen. Voorts vond ik de flits een beetje zwak vergeleken met de standaard fliters op de Canon, echter wel voldoende. Als je meer flits wil, kan je ook een externe flits aansluiten.
Verder vind ik het ook noemenswaardig dat het opladen direct met een usbkabel in de camera kan. Op mijn Canon moest ik een aparte oplader meenemen en de accu uit de camera hale nom op te halen.

Samenvattend vind ik dit een super gaaf toestel en zou het ten zeerste aanraden bij een ieder die zich in mijn schoenen kan plaatsen.

Pluspunten

• Voorinstellingen SCN etc.
  • Compact
  • Post Focus
  • 4K Photo
  • Wifi

Minpunten

• Beperkt draaibaar scherm
  • beperking fliters
  • 8MP 4K burst

Dirk Schoute 12-08-2016

Post focus geweldig

Ik ben nu een week in het bezit van deze camera en ben er heel tevreden over.
Wat ik zo geweldig vindt aan deze camera is de Post focus functie. Hier kan je een foto die onscherp of een verkeerd brandpunt gekozen is, op een later tijdstip via de camera scherp stellen. Wat ik ook een fijne functie vind is de 4K foto functie. Deze functie stelt je in staat om een foto op 4Kresolutie te maken. De 4K-PRÉ,Burst,en S/S functie maken allemaal een klein filmpje waarin je later dat ene beeld kan uitkiezen die je mooi vind, en opslaan als foto. Jammer is dat deze 4K foto's alleen in .JPG formaat op te slaan zijn. Met RAW heb je toch meer bewerkingsmogelijkheden.
Een nadeel van deze functie is dat de foto's die daadwerkelijk opgeslagen worden maar 8 megapixel zijn. vrij klein om een echte kwaliteit afdruk te maken. Deze camera maakt zeer mooie, scherpe foto's. Alleen de bij een wat hoger ISO waarde(al vanaf ISO1600 treed er al behoorlijk wat ruis op in de foto en bij ISO3200 ook kleurruis en vervorming. Het is handig om een lichtgevoelige lens aan te schaffen en de ISO waarde laag te houden. Ik heb de camera besteld met een 12-34mm lens. De lens is niet heel lichtgevoelig maar je kan wel vanaf zo'n 10cm vanaf het object scherpstellen handig voor macrofotografie. Een nadeel vindt ik de ingebouwde flitser. Die is vrij klein en is in mijn ogen niet echt sterk genoeg om foto's van een afstand goed te belichten. Verder ben ik erg te spreken over deze stevig aanvoelende camera. Ik heb niet het idee dat de camera snel kapot zal gaan.
Daarom zit hij nu standaard in mijn camera tas. En neem ik hem mee naar plaatsen waar mijn spiegelreflex(Nikon D7100)te groot of onhandig is(BV een pretpark.

Pluspunten

• Post Focus.
  • 4K foto functie.
  • stevige camera.
  • mooie scherpe foto's .
  • Super snel scherpstellen.

Minpunten

• snel ruis bij lage ISO.
  • flitstser niet sterk.
  • 4K photo functie in .JPG