Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

j stuij 12-10-2017

Mooie camera die zijn geld meer dan waard is.

Goede systeemcamera met legio mogelijkheden die zeker niet onder doet voor een spiegelreflex camera.

Pluspunten

• Mooie foto's
  • Zeer snel
  • prachtige video opname in 4k

Minpunten

• gewicht camera

MJ 04-01-2017

Compacte alleskunner

Het eerste wat opvalt aan de Panasonic Lumix GX-80 is dat het een stevige, degelijke camera is die goed in de hand ligt. Je merkt dat hij van goed en sterk materiaal is gemaakt, en dat je dus geen goedkope camera in je handen hebt. Ook is hij niet te zwaar, wat erg prettig is omdat hij ook zo compact is, dus kun je ‘m makkelijk meenemen in je tas, en er dus gebruik van maken wanneer je wilt, perfect! Hiervoor gebruikte ik een telereflex, maar deze camera opent door het compacte formaat hele nieuwe deuren voor mij als hobby fotografe. Veel meer spontane foto’s die ik normaal met relatief slechte kwaliteit met mijn telefoon had gemaakt.

Zelf maak ik vooral natuurfoto’s, en de Panasonic valt zeker niet tegen op dit gebied. De camera kan diverse, normaal toch moeilijke omstandigheden, goed aan. Tijdens bijvoorbeeld een mistige morgen, tegen de zon in, of tijdens de schemering heb ik geweldige foto’s kunnen maken. Zelfs beter als met mijn telelens! De belichting van de foto’s is ook prima.

Praktisch gezien werkt het schermpje zeer prettig bij het maken van macrofoto’s, ook vanuit diverse posities. Kleine kanttekening is dat de zoeker een vertekend beeld geeft, en dat het schermpje niet om te draaien is. Kort samengevat is het een prima camera die je altijd bij de hand kan hebben om hoge kwaliteit foto’s te maken. Ik raad ‘m aan!

Pluspunten

• niet te zwaar
  • compact
  • handig scherm
  • mooie kwaliteit foto's

Minpunten

• zoeker geeft een vertekend beeld
  • schermpje is niet om te draaien(geen selfie-modus)

Wilbert 18-10-2016

Handige, vrij compacte camera met veel handige functies.

Ik heb deze camera in gebruik naast een Sony spiegelreflex. In de loop van de tijd is gebleken dat ik de Lumix vaker gebruik dan de Sony, De Lumix is in vergelijk met de Sony zeer compact en daardoor makkelijker snel te pakken. De camera heeft een los objectief en is dus uit te breiden met meerdere lenzen. De standaard lens heeft voldoende capaciteit voor dagelijks gebruik. Ook is er een externe flitser bij verkrijgbaar maar ook hier voldoet de ingebouwde flitser voor dagelijks gebruik. Bijzonder in deze camera zijn de post focus, focus stacking en 4k photo functie. Hiermee kun je verschillende leuke effecten bereiken. Met de post focus functie maak je een foto die op meerdere punten gefocust is. Achteraf kun je op het scherm aan tikken waar je de focus wilt hebben en die foto opslaan. Met de focus stacking functie focust de camera gedurende langere tijd meerdere posities in het beeld. Via photoshop kun je dan achteraf verschillende frames kiezen die dan gecombineerd worden in de focus. Je kunt hierdoor bv bij 4 verschillende voorwerpen in 1 foto op verschillende afstanden in lijn al dan niet in focus laten. Met de 4k photo maak je een snelle hoge kwaliteit film waarbij je later 1 van de frames als hoogwaardige foto op kunt slaan. Al met al een fijne camera waarmee je vele uren fijn kunt experimenteren.

Pluspunten

• Veel functies
  • Post focus
  • Focus stacking
  • 4K photo
  • Redelijk compact

Minpunten

• Vrij zwaar
  • Accuduur

Marga 15-10-2016

Niet wat ik ervan verwacht had.

Was op zoek naar een handzamer camera omdat ik niet altijd zin had om een spiegelreflex mee te zeulen. De keuze viel op deze Panasonic vanwege de goede beoordelingen en reviews. Maar helaas, deze camera presteert minder dan mijn Pentax K20 D uit 2009. Hij heeft wel heel veel meer mogelijkheden, maar uiteindelijk is de beeldkwaliteit voor mij het belangrijkst.
De kitlens 12-32 is toereikend voor de 4K modus; maar niet scherp genoeg voor de volle sensorresolutie. Uiteraard is er een betere lens te koop, maar die is groter/zwaarder en prijzig.
Vanaf 400 iso bij jpg instelling is de ruisreductie duidelijk zichtbaar. Bij 800 iso is die lelijk en vlekkerig, vooral in de gebieden die off focus zijn.
Op vakantie veel in raw gefotgrafeerd. Helaas wordt de software om deze foto’s te ontwikkelen niet bijgeleverd en wordt volstaan met verwijzing naar een japanstalige website. Deze verwijst op zijn beurt weer naar de nieuwste (betaalde) versie van SilkyPix. Na enig zoeken blijken ook de nieuwste versies van Photoshop en Lightroom dit ontwikkelen te kunnen. Als zijdeurtje biedt Adobe gratis conversie aan naar DNG; maar de bestandsgrootte wordt dan kleiner---dus verlies van data. Bovendien wordt de voorinstelling van de camera niet meegeleverd, dus moet je het bestand helemaal opnieuw instellen.
De camera is klein met heel veel mogelijkheden. Voorzichtig vasthouden, want onbedoelde instellingen zijn zo gedaan, ook met normale handen. Bv zwart-wit, en dan ben je best wel even bezig in het menu om dit weer ongedaan te krijgen. Ook de instelknoppen voor diafragma en tijd verdraaien snel. Deze problemen treden niet op in de automatische stand, bij deze camera IA genoemd. Dus je bent een ezel als je alleen met deze stand kunt fotograferen.
De panoramastand werkt fantastisch bij landschappen. Wel 4K resolutie. Bij gebouwen en pleinen treedt een bolling op. Panoramafoto’s kunnen niet boven elkaar gestitcht worden. Als de hoogte van een panorama te groot is voor deze functie dan toch maar heel veel overlappende foto’s (niet op 12 mm) schieten en met software stitchen.
De videofunctie werkt als een tierelier. Is ook heel gemakkelijk te bedienen.
Als laatste de accu. Deze kan alleen in het toestel opgeladen worden. De accuduur is niet toereikend voor een hele dag fotograferen. Daar kan je reisgezelschap heel blij mee zijn.
Kortom, het is een leuke camera om snel plaatjes mee te schieten en met leuke features. Je kunt er onopvallend mee fotograferen en na een dagje stedenbezoek is je nek nog normaal. En als de lichtomstandigheden het toelaten presteert de camera best wel. Maar hij is niet geschikt voor kwaliteitsvergrotingen aan de muur. Kies dan voor canvas.

Pluspunten

• gewicht en handzaamheid
  • video
  • panoramafunctie
  • veel instelmogelijkheden in jpg

Minpunten

• rawconversie
  • instelknoppen snel anders
  • accu
  • ontruizing

Andre77 09-10-2016

Het beste van 2 werelden

De Panasonic Lumix DMC-GX80 is een fijne handzame camera. Hij voelt solide aan en is goed in elkaar gezet. Hij heeft een traditioneel voorkomen en een behoorlijk gewicht. Ondanks zijn gewicht neem je deze camera bijna net zo makkelijk mee als een compact camera omdat hij nog in een tas of jaszak past. Daarbij heeft dit toestel een zeer fijn, groot, duidelijk afleesbaar touchscreen. Betreft functionaliteit kan dit toestel net zo veel als een (vaak erg grote) spiegelreflexcamera, het beste van 2 werelden dus.

De software van de camera zit goed in elkaar, het is duidelijk te merken dat er veel aandacht aan is besteed. Er zijn veel opties die kunnen helpen om het perfecte moment vast te leggen. De post-focus functie is een leuke gadget. Bij deze functie maak de camera 1 bestand/foto (+-12MB) waarbij het later mogelijk is om het focuspunt te kiezen. Nadeel is echter dat je het focuspunt op de camera moet kiezen omdat het bestand op de computer wordt afgespeeld als een filmpje.
Deze functie is ook te combineren met Focus stacking functie, hierbij worden de verschillende focuspunten gecombineerd in 1 foto. Dit levert werkelijk nieuwe mogelijkheden op om beelden geheel scherp te krijgen bij omstandigheden waar dat anders niet altijd kan. Hiervoor dient het beeld niet te veel te bewegen, anders kan de software het moeilijk op elkaar aansluiten.
De 4K Photo functie lijkt op een burst modus waarbij de tijd tussen de foto’s extreem kort is. Op deze manier kan je het perfecte moment kiezen! Bijkomend voordeel is dat het in 1 bestand blijft zitten, nadeel is dat de keuze voor de foto wel weer op de camera gemaakt moet worden. Zeker bij het fotograferen van sport of andere activiteiten kan je zo preciezer je moment kiezen achteraf!
De camera zou nog beter zijn als de er op de knoppen iets duidelijker was aangegeven waar ze exact voor dienen, door de vele mogelijkheden wijzigt dit echter per menu.

Pluspunten

• Touchscreen
  • Fotokwaliteit
  • Software
  • Mogelijkheden
  • Bedieningsgemakt

Minpunten

• Uiterlijk
  • knopaanduidingen

Marco_AP1 02-10-2016

In vergelijking met mijn vorige camera (een Sony Cybershot compact camera), is dit toch wel een veel serieuzer apparaat. Eigenlijk zijn alle belangrijke features van een spiegelreflex aanwezig, maar dan in een veel compacter formaat. Het scherm is helder en de viewfinder zo mogelijk nog beter. De switch tussen beide is erg mooi. Zodra je door de viewfinder kijkt gaat het grote scherm automatisch uit.

Ook aanwezig voor de echte fotograaf zijn de PASM-functies. Helaas ben ik nog niet verder gekomen dan wat kleine probeersels, maar dit is wel iets dat ik begon te missen op mijn oude camera die alleen van een automatische stand voorzien was. Voldoende ruimte om echt te leren fotograferen dus. Mocht je daar nog niet aan toe zijn, dan werkt de automatische stand overigens ook erg goed om er snel goede foto's uit te halen.

Als aanvulling op de automatische stand zijn ook nog een 4K photo modus, waarmee je in een soort filmstand foto's maakt en dan de beste uit kunt kiezen via het touchscreen. Erg handig voor het fotograferen van snel bewegende beelden. En een Post-focus stand waarmee later scherp kan worden gesteld.

De camera zelf is netjes afgewerkt, met een bovenkant van aluminium en fijn aanvoelende draaiknoppen. De standaard meegeleverde lens is in ruste nauwelijks groter dan de pancake lenzen die andere merken vaak als standaard meeleveren, maar moet voor gebruik nog handmatig worden uitgedraaid. Daardoor is de camera wel makkelijk mee te nemen. Maar dit maakt wel dat er veel handelingen nodig zijn voordat je een foto kunt maken. De lens is natuurlijk ook verwisselbaar, dus ook daarmee zijn er nog voldoende mogelijkheden.

Al met al een erg fijne camera, die ik de afgelopen tijd echt overal mee naartoe heb genomen.

Pluspunten

• PASM functies aanwezig
  • Fijne viewfinder
  • Redelijk compact in ruste
  • Mooi afgewerkt
  • Verwisselbare lens

Minpunten

• Niet licht
  • Veel handelingen voor snel foto maken

Liespret 14-08-2016

Fijne camera

Ik heb deze camera nu een week in mijn bezit en ben er tevreden mee tot nu toe. Sowieso al dat je nu grote tas nodig hebt om je camera mee te nemen.
Hij ligt lekker in de hand en vind het een plus t.o.v. de spiegelreflex die ik had dat er op het scherm en in de zoeker een lijn te zien is die aangeeft dat je de foto recht maakt, of een beetje moet bijdraaien.
Ik heb een beetje gespeeld met de mogelijkheden van deze camera en was echt leuk om te ontdekken.
De 4k mogelijkheid is een leuk nieuw snufje en is leuk om eens uit te testen. Ik heb het uitgetest toen er een aantal mensen sprongen van een paal op het strand, dan is het natuurlijk het leukst als iedereen in de lucht is en niet de één al op de grond is en een ander nog in de lucht is. Wel jammer van de 8 mp, maar goed het is iig een leuke functie. Het handige was dat ik via wifi de foto kon versturen naar mijn smartphone.
De post focus is een leuke functie, makkelijk om achteraf in te stellen wat je scherp wil hebben.
Het is wat mij betreft alleen geen beginnerscamera.

Pluspunten

• wifi
  • Post focus
  • 4 k functie
  • touchscreen
  • kantelbaar scherm

Minpunten

• 8 mp bij 4k
  • geen beginnerscamera

Voetjes 13-08-2016

Gemakkelijke handzame camera

Een gemakkelijk mee te nemen camera. Niet te zwaar. Past zo in je handtas. Heel wat anders dan mijn spiegelreflexcamera van nikon waar ik een hele rugzak voor heb. Ik heb de camera nu een week in mijn bezit en ontdek steeds meer. De 4k functie is goed te bereiken via een knop op de body. Lekker snel een soort van filmpje schieten en daar de mooiste fotos uitkiezen. Kwaliteit van de foto's zijn maar 8 megapixels, je moet ze niet willen uitvergroten. In plaats daarvan zou je ook de burstfunctie kunnen gebruiken met behoudt van kwaliteit.
De post focus functie is ook erg handig, je neemt een foto een bepaald achteraf waar je de scherpte op wil hebben.
De camera heeft leuke creative functies die je normaal besproken alleen maar in een fotobewerkingsprogramma kunt toepassen.
Touchscreen werkt goed en is kantelbaar naar boven en naar onder, voor mij al een vooruitgang omdat op de nikon geen kantelbaar scherm zit. Als je de zoeker van de camera gebruikt valt op dat het beeld minder scherp is en de kleur afwijkt. Best raar voor een camera van dit bedrag.
Zou je deze camera mee willen nemen voor bijvoorbeeld een vakantie dan misschien de body met de 14-140 mm lens bestellen.

Pluspunten

• Post focus functie
  • Wifi
  • Handzaam
  • Snelle camera

Minpunten

• Korte laadkabel
  • Beeld via zoeker
  • Kwaliteit 4k foto

P 13-08-2016

Gave camera met veel functies

Een camera met veel mogelijkheden. Het ligt lekker in de hand, is compact en past gewoon in je tas. Wel wat zwaarder dan de meeste camera's, maar de hoeveelheid mogelijkheden die de camera heeft maakt dat weer goed.
Het heeft een perfecte autofocus, maar je kan ook gemakkelijk handmatig de instellingen veranderen. De 4K en post-focus functie zijn echte pluspunten aan de camera. Het is even uitvinden hoe het werkt, maar toen ik het eenmaal doorhad, kreeg ik hele mooie foto's. Waar ik echt enthousiast over ben is de wifi functie waarmee je de camera kan verbinden met je smartphone. Ideaal voor selfies en groepsfoto's. Ik kan het geen beginnerscamera noemen, vanwege de hoeveelheid verschillende functies en het vergt wel wat meer kennis en handigheid in camera's om echt alles uit deze Panasonic te halen.

Pluspunten

• Wifi functie
  • 4K functie
  • compact
  • hoeveelheid functies
  • foto kwaliteit

Minpunten

• zwaar voor compact camera
  • geen beginnerscamera
  • Degelijke camera body