Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zilver - Reviews

Bekijk 1 andere uitvoering
Voeg toe aan vergelijker Prijs volgen

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 26 reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zilver op Kieskeurig.nl.

Marga 15-10-2016

Niet wat ik ervan verwacht had.

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zilver

Was op zoek naar een handzamer camera omdat ik niet altijd zin had om een spiegelreflex mee te zeulen. De keuze viel op deze Panasonic vanwege de goede beoordelingen en reviews. Maar helaas, deze camera presteert minder dan mijn Pentax K20 D uit 2009. Hij heeft wel heel veel meer mogelijkheden, maar uiteindelijk is de beeldkwaliteit voor mij het belangrijkst.
De kitlens 12-32 is toereikend voor de 4K modus; maar niet scherp genoeg voor de volle sensorresolutie. Uiteraard is er een betere lens te koop, maar die is groter/zwaarder en prijzig.
Vanaf 400 iso bij jpg instelling is de ruisreductie duidelijk zichtbaar. Bij 800 iso is die lelijk en vlekkerig, vooral in de gebieden die off focus zijn.
Op vakantie veel in raw gefotgrafeerd. Helaas wordt de software om deze foto’s te ontwikkelen niet bijgeleverd en wordt volstaan met verwijzing naar een japanstalige website. Deze verwijst op zijn beurt weer naar de nieuwste (betaalde) versie van SilkyPix. Na enig zoeken blijken ook de nieuwste versies van Photoshop en Lightroom dit ontwikkelen te kunnen. Als zijdeurtje biedt Adobe gratis conversie aan naar DNG; maar de bestandsgrootte wordt dan kleiner---dus verlies van data. Bovendien wordt de voorinstelling van de camera niet meegeleverd, dus moet je het bestand helemaal opnieuw instellen.
De camera is klein met heel veel mogelijkheden. Voorzichtig vasthouden, want onbedoelde instellingen zijn zo gedaan, ook met normale handen. Bv zwart-wit, en dan ben je best wel even bezig in het menu om dit weer ongedaan te krijgen. Ook de instelknoppen voor diafragma en tijd verdraaien snel. Deze problemen treden niet op in de automatische stand, bij deze camera IA genoemd. Dus je bent een ezel als je alleen met deze stand kunt fotograferen.
De panoramastand werkt fantastisch bij landschappen. Wel 4K resolutie. Bij gebouwen en pleinen treedt een bolling op. Panoramafoto’s kunnen niet boven elkaar gestitcht worden. Als de hoogte van een panorama te groot is voor deze functie dan toch maar heel veel overlappende foto’s (niet op 12 mm) schieten en met software stitchen.
De videofunctie werkt als een tierelier. Is ook heel gemakkelijk te bedienen.
Als laatste de accu. Deze kan alleen in het toestel opgeladen worden. De accuduur is niet toereikend voor een hele dag fotograferen. Daar kan je reisgezelschap heel blij mee zijn.
Kortom, het is een leuke camera om snel plaatjes mee te schieten en met leuke features. Je kunt er onopvallend mee fotograferen en na een dagje stedenbezoek is je nek nog normaal. En als de lichtomstandigheden het toelaten presteert de camera best wel. Maar hij is niet geschikt voor kwaliteitsvergrotingen aan de muur. Kies dan voor canvas.

Pluspunten

• gewicht en handzaamheid
  • video
  • panoramafunctie
  • veel instelmogelijkheden in jpg

Minpunten

• rawconversie
  • instelknoppen snel anders
  • accu
  • ontruizing

j stuij 12-10-2017

Mooie camera die zijn geld meer dan waard is.

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zilver

Goede systeemcamera met legio mogelijkheden die zeker niet onder doet voor een spiegelreflex camera.

Pluspunten

• Mooie foto's
  • Zeer snel
  • prachtige video opname in 4k

Minpunten

• gewicht camera

MJ 04-01-2017

Compacte alleskunner

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zilver

Het eerste wat opvalt aan de Panasonic Lumix GX-80 is dat het een stevige, degelijke camera is die goed in de hand ligt. Je merkt dat hij van goed en sterk materiaal is gemaakt, en dat je dus geen goedkope camera in je handen hebt. Ook is hij niet te zwaar, wat erg prettig is omdat hij ook zo compact is, dus kun je ‘m makkelijk meenemen in je tas, en er dus gebruik van maken wanneer je wilt, perfect! Hiervoor gebruikte ik een telereflex, maar deze camera opent door het compacte formaat hele nieuwe deuren voor mij als hobby fotografe. Veel meer spontane foto’s die ik normaal met relatief slechte kwaliteit met mijn telefoon had gemaakt.

Zelf maak ik vooral natuurfoto’s, en de Panasonic valt zeker niet tegen op dit gebied. De camera kan diverse, normaal toch moeilijke omstandigheden, goed aan. Tijdens bijvoorbeeld een mistige morgen, tegen de zon in, of tijdens de schemering heb ik geweldige foto’s kunnen maken. Zelfs beter als met mijn telelens! De belichting van de foto’s is ook prima.

Praktisch gezien werkt het schermpje zeer prettig bij het maken van macrofoto’s, ook vanuit diverse posities. Kleine kanttekening is dat de zoeker een vertekend beeld geeft, en dat het schermpje niet om te draaien is. Kort samengevat is het een prima camera die je altijd bij de hand kan hebben om hoge kwaliteit foto’s te maken. Ik raad ‘m aan!

Pluspunten

• niet te zwaar
  • compact
  • handig scherm
  • mooie kwaliteit foto's

Minpunten

• zoeker geeft een vertekend beeld
  • schermpje is niet om te draaien(geen selfie-modus)

Wilbert 18-10-2016

Handige, vrij compacte camera met veel handige functies.

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zilver

Ik heb deze camera in gebruik naast een Sony spiegelreflex. In de loop van de tijd is gebleken dat ik de Lumix vaker gebruik dan de Sony, De Lumix is in vergelijk met de Sony zeer compact en daardoor makkelijker snel te pakken. De camera heeft een los objectief en is dus uit te breiden met meerdere lenzen. De standaard lens heeft voldoende capaciteit voor dagelijks gebruik. Ook is er een externe flitser bij verkrijgbaar maar ook hier voldoet de ingebouwde flitser voor dagelijks gebruik. Bijzonder in deze camera zijn de post focus, focus stacking en 4k photo functie. Hiermee kun je verschillende leuke effecten bereiken. Met de post focus functie maak je een foto die op meerdere punten gefocust is. Achteraf kun je op het scherm aan tikken waar je de focus wilt hebben en die foto opslaan. Met de focus stacking functie focust de camera gedurende langere tijd meerdere posities in het beeld. Via photoshop kun je dan achteraf verschillende frames kiezen die dan gecombineerd worden in de focus. Je kunt hierdoor bv bij 4 verschillende voorwerpen in 1 foto op verschillende afstanden in lijn al dan niet in focus laten. Met de 4k photo maak je een snelle hoge kwaliteit film waarbij je later 1 van de frames als hoogwaardige foto op kunt slaan. Al met al een fijne camera waarmee je vele uren fijn kunt experimenteren.

Pluspunten

• Veel functies
  • Post focus
  • Focus stacking
  • 4K photo
  • Redelijk compact

Minpunten

• Vrij zwaar
  • Accuduur

Andre77 09-10-2016

Het beste van 2 werelden

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zilver

De Panasonic Lumix DMC-GX80 is een fijne handzame camera. Hij voelt solide aan en is goed in elkaar gezet. Hij heeft een traditioneel voorkomen en een behoorlijk gewicht. Ondanks zijn gewicht neem je deze camera bijna net zo makkelijk mee als een compact camera omdat hij nog in een tas of jaszak past. Daarbij heeft dit toestel een zeer fijn, groot, duidelijk afleesbaar touchscreen. Betreft functionaliteit kan dit toestel net zo veel als een (vaak erg grote) spiegelreflexcamera, het beste van 2 werelden dus.

De software van de camera zit goed in elkaar, het is duidelijk te merken dat er veel aandacht aan is besteed. Er zijn veel opties die kunnen helpen om het perfecte moment vast te leggen. De post-focus functie is een leuke gadget. Bij deze functie maak de camera 1 bestand/foto (+-12MB) waarbij het later mogelijk is om het focuspunt te kiezen. Nadeel is echter dat je het focuspunt op de camera moet kiezen omdat het bestand op de computer wordt afgespeeld als een filmpje.
Deze functie is ook te combineren met Focus stacking functie, hierbij worden de verschillende focuspunten gecombineerd in 1 foto. Dit levert werkelijk nieuwe mogelijkheden op om beelden geheel scherp te krijgen bij omstandigheden waar dat anders niet altijd kan. Hiervoor dient het beeld niet te veel te bewegen, anders kan de software het moeilijk op elkaar aansluiten.
De 4K Photo functie lijkt op een burst modus waarbij de tijd tussen de foto’s extreem kort is. Op deze manier kan je het perfecte moment kiezen! Bijkomend voordeel is dat het in 1 bestand blijft zitten, nadeel is dat de keuze voor de foto wel weer op de camera gemaakt moet worden. Zeker bij het fotograferen van sport of andere activiteiten kan je zo preciezer je moment kiezen achteraf!
De camera zou nog beter zijn als de er op de knoppen iets duidelijker was aangegeven waar ze exact voor dienen, door de vele mogelijkheden wijzigt dit echter per menu.

Pluspunten

• Touchscreen
  • Fotokwaliteit
  • Software
  • Mogelijkheden
  • Bedieningsgemakt

Minpunten

• Uiterlijk
  • knopaanduidingen

Marco_AP1 02-10-2016

Veel features

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zilver

In vergelijking met mijn vorige camera (een Sony Cybershot compact camera), is dit toch wel een veel serieuzer apparaat. Eigenlijk zijn alle belangrijke features van een spiegelreflex aanwezig, maar dan in een veel compacter formaat. Het scherm is helder en de viewfinder zo mogelijk nog beter. De switch tussen beide is erg mooi. Zodra je door de viewfinder kijkt gaat het grote scherm automatisch uit.

Ook aanwezig voor de echte fotograaf zijn de PASM-functies. Helaas ben ik nog niet verder gekomen dan wat kleine probeersels, maar dit is wel iets dat ik begon te missen op mijn oude camera die alleen van een automatische stand voorzien was. Voldoende ruimte om echt te leren fotograferen dus. Mocht je daar nog niet aan toe zijn, dan werkt de automatische stand overigens ook erg goed om er snel goede foto's uit te halen.

Als aanvulling op de automatische stand zijn ook nog een 4K photo modus, waarmee je in een soort filmstand foto's maakt en dan de beste uit kunt kiezen via het touchscreen. Erg handig voor het fotograferen van snel bewegende beelden. En een Post-focus stand waarmee later scherp kan worden gesteld.

De camera zelf is netjes afgewerkt, met een bovenkant van aluminium en fijn aanvoelende draaiknoppen. De standaard meegeleverde lens is in ruste nauwelijks groter dan de pancake lenzen die andere merken vaak als standaard meeleveren, maar moet voor gebruik nog handmatig worden uitgedraaid. Daardoor is de camera wel makkelijk mee te nemen. Maar dit maakt wel dat er veel handelingen nodig zijn voordat je een foto kunt maken. De lens is natuurlijk ook verwisselbaar, dus ook daarmee zijn er nog voldoende mogelijkheden.

Al met al een erg fijne camera, die ik de afgelopen tijd echt overal mee naartoe heb genomen.

Pluspunten

• PASM functies aanwezig
  • Fijne viewfinder
  • Redelijk compact in ruste
  • Mooi afgewerkt
  • Verwisselbare lens

Minpunten

• Niet licht
  • Veel handelingen voor snel foto maken

Liespret 14-08-2016

Fijne camera

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zilver

Ik heb deze camera nu een week in mijn bezit en ben er tevreden mee tot nu toe. Sowieso al dat je nu grote tas nodig hebt om je camera mee te nemen.
Hij ligt lekker in de hand en vind het een plus t.o.v. de spiegelreflex die ik had dat er op het scherm en in de zoeker een lijn te zien is die aangeeft dat je de foto recht maakt, of een beetje moet bijdraaien.
Ik heb een beetje gespeeld met de mogelijkheden van deze camera en was echt leuk om te ontdekken.
De 4k mogelijkheid is een leuk nieuw snufje en is leuk om eens uit te testen. Ik heb het uitgetest toen er een aantal mensen sprongen van een paal op het strand, dan is het natuurlijk het leukst als iedereen in de lucht is en niet de één al op de grond is en een ander nog in de lucht is. Wel jammer van de 8 mp, maar goed het is iig een leuke functie. Het handige was dat ik via wifi de foto kon versturen naar mijn smartphone.
De post focus is een leuke functie, makkelijk om achteraf in te stellen wat je scherp wil hebben.
Het is wat mij betreft alleen geen beginnerscamera.

Pluspunten

• wifi
  • Post focus
  • 4 k functie
  • touchscreen
  • kantelbaar scherm

Minpunten

• 8 mp bij 4k
  • geen beginnerscamera

Voetjes 13-08-2016

Gemakkelijke handzame camera

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zilver

Een gemakkelijk mee te nemen camera. Niet te zwaar. Past zo in je handtas. Heel wat anders dan mijn spiegelreflexcamera van nikon waar ik een hele rugzak voor heb. Ik heb de camera nu een week in mijn bezit en ontdek steeds meer. De 4k functie is goed te bereiken via een knop op de body. Lekker snel een soort van filmpje schieten en daar de mooiste fotos uitkiezen. Kwaliteit van de foto's zijn maar 8 megapixels, je moet ze niet willen uitvergroten. In plaats daarvan zou je ook de burstfunctie kunnen gebruiken met behoudt van kwaliteit.
De post focus functie is ook erg handig, je neemt een foto een bepaald achteraf waar je de scherpte op wil hebben.
De camera heeft leuke creative functies die je normaal besproken alleen maar in een fotobewerkingsprogramma kunt toepassen.
Touchscreen werkt goed en is kantelbaar naar boven en naar onder, voor mij al een vooruitgang omdat op de nikon geen kantelbaar scherm zit. Als je de zoeker van de camera gebruikt valt op dat het beeld minder scherp is en de kleur afwijkt. Best raar voor een camera van dit bedrag.
Zou je deze camera mee willen nemen voor bijvoorbeeld een vakantie dan misschien de body met de 14-140 mm lens bestellen.

Pluspunten

• Post focus functie
  • Wifi
  • Handzaam
  • Snelle camera

Minpunten

• Korte laadkabel
  • Beeld via zoeker
  • Kwaliteit 4k foto

P 13-08-2016

Gave camera met veel functies

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zilver

Een camera met veel mogelijkheden. Het ligt lekker in de hand, is compact en past gewoon in je tas. Wel wat zwaarder dan de meeste camera's, maar de hoeveelheid mogelijkheden die de camera heeft maakt dat weer goed.
Het heeft een perfecte autofocus, maar je kan ook gemakkelijk handmatig de instellingen veranderen. De 4K en post-focus functie zijn echte pluspunten aan de camera. Het is even uitvinden hoe het werkt, maar toen ik het eenmaal doorhad, kreeg ik hele mooie foto's. Waar ik echt enthousiast over ben is de wifi functie waarmee je de camera kan verbinden met je smartphone. Ideaal voor selfies en groepsfoto's. Ik kan het geen beginnerscamera noemen, vanwege de hoeveelheid verschillende functies en het vergt wel wat meer kennis en handigheid in camera's om echt alles uit deze Panasonic te halen.

Pluspunten

• Wifi functie
  • 4K functie
  • compact
  • hoeveelheid functies
  • foto kwaliteit

Minpunten

• zwaar voor compact camera
  • geen beginnerscamera
  • Degelijke camera body

Jill 15-10-2016

Goede kwaliteit in handzaam formaat

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zwart

De Panasonic Lumix DMC-GX80 is zeer goede camera, maar zeker geen apparaat voor beginners. Het is even uitzoeken hoe alles werkt, zeker omdat er ook een paar bijzondere functies op zitten die niet 1 2 3 in te zetten zijn. Maar wanneer je je eenmaal verdiept hebt in de camera, kan je er ontzettend veel leuke dingen mee. Met name de post-focus functie vind ik echt een uitvinding, waarmee je als de foto al genomen hebt kan spelen met het focus punt in de camera. Zo kun je een beeld snel vangen en vervolgens kijken op welke manier je het de foto het mooiste vindt. Ook de 4K foto functie is top! Uit bewegend beeld kun je haarscherp statische beelden halen. In mijn werk als content manager maak ik veel beelden voor social media, beeld moet daar verrassend zijn en opvallen. Door bewegende beelden op verrassende momenten stil te laten staan, krijg je hele bijzondere content. Los van alle snufjes is ook het formaat perfect. De kwaliteit van een grote camera, in het formaat van een (iets grotere) compact camera. Zeker een aanrader!

Pluspunten

• Post-focus functie
  • Formaat
  • Beeld kwaliteit
  • Vele beeld opties

Minpunten

• Werkt niet altijd even intuitief
  • Display is niet zijdelings te draaien

P vd Bogaard 28-03-2019

Camera met zoeker en touchscreen

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zwart

Fijne camera met veel mogelijkheden en eenvoudige bediening. Heeft een zoeker als ook een touchscreen. Goede prijs kwaliteitsverhouding.

Pluspunten

• automatische scherpstelling

Minpunten

• gewicht camera

lian 03-12-2016

Erg veel mogellijkheden.

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zwart

Eerst had ik een Lumix DMC-TZ5 en daarna een Lumix DMC-FP1.
Nu dan deze Lumix DMC-GX80 en het eerste wat me opviel toen ik hem binnen kreeg, was dat hij zwaarder was dan mijn laatste Lumix. Hij was vergelijkbaar zwaar met mijn eerste Lumix.
Toch kun je er hele mooie duidelijke foto's mee maken.
Hij is vrij makkelijk stil te houden.
Het formaat is wel wat groter, je stopt hem niet in je broekzak.
Er zitten zoveer functies op, dat ik ze nog niet allemaal geprobeerd heb.
De handleiding vind ik niet over alles even duidelijk.
In ieder geval ga ik eerst oefenen met de Post-Focus functie en de 4K Photo functie want die lijken mij zeer interessant om te gebruiken.
Ik heb in ieder geval al veel scherpe foto's gemaakt met verschillende belichtingen en dat geeft zeer goede resultaten.

Pluspunten

• scherpe kwaliteit
  • touchscreen
  • veel functies

Minpunten

• grootte
  • gewicht

Annemiek68 27-11-2016

Makkelijk te bedienen dmv touchscreen

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zwart

Ik heb deze camera van Panasonic naast mijn Nikon spiegelreflexcamera en ben er heel enthousiast over. De bediening van de camera kan op verschillende manieren, ik vind het via touchscreen het handigst en snelst gaan. Verder ben ik erg enthousiast over de panoramafunctie, haarscherp en met een beetje oefenen mooi recht te fotograferen. De 4K-functie is erg handig om bijvoorbeeld sportwedstrijden te fotograferen, in combinatie met de sportstand geeft dit mooie en scherpe beelden.
In vergelijking met mijn spiegelreflexcamera is deze erg licht en een stuk kleiner, dus handiger om mee te nemen.

Pluspunten

• Panoramafunctie
  • 4K-functie
  • Wifi
  • Scherp
  • Touchscreen

Minpunten

• Accuduur

Mirte 24-11-2016

Mooi product

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zwart

Al tijden fotograferen wij op vakanties met een spiegelreflex camera, de Canon 70D. Hoewel wij erg te spreken zijn over deze camera, is er 1 nadeel voor ons. De camera is groot, log en we sjouwen altijd meerdere lenzen en een statief met ons mee. Dit zorgt ervoor dat wij niet altijd overal foto’s van kunnen of willen maken, omdat het naar ons zin soms teveel tijd kost om de camera uit de cameratas te pakken en de lenzen te verwisselen. De behoefte aan een compacte camera die snel te pakken is en over een goede stabilizer beschikt. De Panasonic GX80 is wat dat betreft een perfecte kandidaat. Hoewel deze zwaarder is dan ik verwacht had, is hij wel handzaam en makkelijk mee te nemen in vergelijking met een spiegelreflex camera.
Hoewel ik fotografie erg leuk vind, valt er nog een hoop te leren voor me. De post-focus functie maakt dit proces makkelijker. Ik gebruik het vooral om achteraf te zien wat verschillende focus punten voor mijn foto kunnen betekenen. Ook is het handig om portretfoto’s scherp te stellen op de ogen, als dit om wat voor reden dan ook niet helemaal gelukt is. Wel valt het me tegen wat deze functie doet wanneer het licht niet optimaal is.
Het 4K fotograferen is een mooie nieuwe ervaring. Door de verschillende instellingen is het bijna onmogelijk om een foto-moment te missen. Met een goede kwaliteit! Het 4K filmen valt bij ons ook in de smaak, gezien wij graag filmen tijdens vakanties en dit tot op heden het liefst deden met onze canon, omdat deze beelden veruit het mooiste waren.
Jammer is dat de camera niet spatwater dicht is. Daarnaast is het gewicht van de camera wel zwaarder dan verwacht. Voor ons is dat geen probleem, omdat de camera lichter is dan onze spiegelreflex. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor mensen wel een belemmering zou kunnen zijn.
Al met al zijn wij reuze tevreden over deze camera. We zouden de camera graag nog beter leren kennen, want voor nu is de tijd echt nog te kort om ALLE functies te hebben kunnen ontdekken. GROOT nadeel is wel dat het scherm niet volledig kantelbaar is. Waardoor het filmen van dagboekstukjes en dergelijke niet echt mogelijk. Wat wel erg jammer is. Ook voor mensen die veel vloggen etc.

Pluspunten

• compact
  • Post Focus functie

Minpunten

• zwaar
  • geen volledig kantelbaar scherm

Nats04 23-11-2016

Panasonic Lumix GX80

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zwart

Mijn laatste compacte camera was een Casio Exilim uit 2009. De Panasonic is een stuk dunner en
kleiner dan mijn oude camera, wat het makkelijker maakt om hem bij je te dragen. Hij zit altijd in m'n handtas, en ik heb het nauwelijks in de gaten.

De "Post-Focus-" en "4K"-functies vond ik handig omdat het ervoor zorgt dat je de focus kunt verschuiven
van voor- naar achtergrond. Je kunt de focus van de foto veranderen nadat je 'm genomen hebt, wat het beeld compleet kan veranderen, door de aandacht naar een ander highlight te verschuiven

Door de "Lumix Image App" te gebruiken, kun je de camera gemakkelijk verbinden en bedienen vanuit
je smartphone. Het gemak waarmee ik de foto's die ik had genomen, in enkele seconden kon verplaatsen naar m'n telefoon was erg plezierig. Erg handig voor Instagram-gebruikers die snel hun foto's willen delen.

Ik heb foto's in het donker genomen, en was verrast door de hoge resolutie en de kwaliteit van
de foto's, zelfs met zo weinig licht. Over licht gesproken, ik was aan het spelen met de sterren-nacht-functie, waarmee kleine lichtjes eruit gaan zien als sterren, prachtig!

Ik moet toegeven, het duurde even voordat ik de camera helemaal door had, omdat er veel functies
op zitten die mijn vorige camera niet had en die ik ook nog niet kende. Als je niet al teveel tijd wilt besteden in het leren kennen van de camera, dan is het misschien beter om voor een simpelere te gaan. Neem je echter wel de tijd om deze camera te leren
kennen, dan is het een prachtig speeltje, met vele verschillende functies en filters die leuk zijn om te gebruiken.

Femke 21-11-2016

Complexe camera

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zwart

Het heeft even geduurd voordat ik erachter was hoe de camera werkt. Er zijn veel optie`s en mogelijkheden. Toen dit eenmaal een beetje duidelijk was ben ik aan de slag gegaan met fotograferen. De camera ligt vrij zwaar in de hand, wat ik zelf wel prettig vind. Nadeel is wel dat je de knopjes niet makkelijk met je duim kan bedienen. Daarvoor ontbreekt een wat bredere grip.

Post focus functie is handig als je niet zeker weet hoe je de foto wil nemen. Je kan hierdoor later kiezen waar je het focus punt legt. Zeker als je niet zo bekend bent met fotografie is dat een prettige optie. Het kantelbare scherm is een erg prettig. Hierdoor kun je uit iedere hoek een prima foto nemen en goed zien wat je doet.

Minpunt vind ik dat het touchscreen uit gaat als je met je vinger voorbij de zoeker gaat. In de zoeker zit namelijk een sensor die registreert of je door de zoeker kijkt. Er wordt alleen niet herkent of het je vinger/hand of gezicht is.

Pluspunten

• makkelijk mee te nemen
  • hoge kwaliteit foto`s

Minpunten

• touchscreen is te gevoelig
  • te veel functies

Ingrid 20-11-2016

Mooi scherm. Lijnen om te zien dat je camera recht houdt

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zwart

Heb de camera net een week in bezit en l aardig wat plaatjes geschoten. Heb eerlijk gezeg nog niet de tijd gehad om de gebruiksaanwijzing door te spitten dus heb nog veel te leren over de camera maar de foto's tot nu toe zijn allemaal topper. Een fijne camera al is het na mijn telefoon wel even wennen om hem mee te nemen. Past niet meer in mijn jaszak maar dit een ik voor lief

Taartenmiep 19-11-2016

Scherpe compacte camera

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zwart

Zelf heb ik al een Sony spiegelreflex en voor in de handtas een Canon Coolpix. Ik dacht dit is een mooie combi van beiden. Fout gedacht want deze is echt niet eentje die je in je handtasje meeneemt helaas. Superscherpe foto's en ik ben helemaal weg van de 4K functie in combinatie met de sportstand die me al heel veel mooie en scheroe sportfotografie heeft opgeleverd met een veel beter resultaat dan de coolpix. Het is niet een camera die je vlot begrijpt en ook de 369 pagina's van de handleiding heb je niet 123 doorgenomen. Heel veel knopjes, instellingen in combinatie met swipen en touch screen. Ik studeer nog even verder. Ingebouwde flitser stelt niet veel voor. 4k functie ook super handig voor mooie fotos van beweeglijke kids.

Pluspunten

• Scherp
  • 4k functie
  • Post focus
  • Sportfunctie

Minpunten

• Zwaar
  • Accuduur
  • Te veel knopjes
  • Niet gemakkelijk te bedienen
  • Ingebouwde flitser

Dennis 23-10-2016

Compact maar boordevol functies

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zwart

Lekkere compacte camera met enorm veel opties. Hij voelt robuust aan en ligt lekker in de hand. Hij heeft een fijn touchscreen. Je kan ‘m naar boven en beneden kan “tilten” zodat je laag bij de grond of juist hoog kan fotograferen.

De beeldstabilisatie van de camera werkt uitstekend. Hij heeft een paar hele gave functies, zoals 4K focus stack. Hiermee kan je een actie goed fotograferen. Binnen 2 seconden worden er 60 foto’s gemaakt. Je kan de mooiste foto uitkiezen. Dit werkt echt super. Een andere functie die ik veel gebruik is post focus. `hij maakt dan meerdere foto’s en legt deze als een laag over elkaar. Je kan vervolgens zelf kiezen op welk element in de foto je de focus wilt leggen.

Ik ben erg tevreden over de Panasonic GX80. Hij maakt prachtige foto’s en video’s en hoewel ik er nog veel aan moet ontdekken ben ik erg onder de indruk van de functies die ik tot nu toe heb gebruikt. Hoewel je veel camera krijgt voor je geld, vind ik ‘m wel een beetje prijzig. Een ander nadeel vind ik dat hij een beetje zwaar is voor een compacte camera.

Pluspunten

• Compact
  • Veel opties
  • Touchscreen werkt heel prettig
  • Maakt prachtige foto's en video's

• Is een beetje zwaar

Debie 12-10-2016

Minnie camera die heel veel kan

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-GX80 + LUMIX G VARIO 12-32mm zwart

1 week hebben wij de camera inmiddels. Ik heb hem in de week al veel gebruikt om verschillende foto's te maken. In het begin dacht ik dat het een gewone camera was die heel duur qua prijs is. Maar nadat ik het resultaat zie en de verschillende modus geprobeerd heb, ben ik uiteindelijk heel erg verliefd geworden op deze gadget.
Het scherm is touchscreen, je kunt verschillende dingen instellen met een klik op de scherm. Wat ik heel leuk vind is de focus veranderen (Post-Focus functie). Je kunt kiezen tussen twee objecten welke je op focus wilt (niet tijdens de opnemen, maar het kan na de foto gemaakt is met een klik op het scherm).

Daarnaast kan je zo een licht niet krijgen van een gewone spiegelreflexcamera. Het is super makkelijk om mee te nemen. Ik heb meestal een klein tasje om mee te nemen en hij past daar perfect in. Echt een top ding!!!
4k foto functie is heel handig wanneer je een kindje hebt die niet stil kan zitten. Deze functie bied een paar foto's aan waarna je kunt kiezen welke je het beste vindt.

Wij kijken nog uit om de Focus Stacking functie uit te proberen, dit lijkt mij ook heel gaaf.
Ik had gehoopt dat de 4k photo functie nog groter dan 8 megapixel is, maar verder zal je geen spijt van om deze camera te kiezen.

Pluspunten

• Touch screen
  • Licht
  • Post-Focus functie

Minpunten

• 4k is maar 8 Megapixel