Panasonic Lumix DMC-GX80 + 14-42mm - Reviews

16 MP
Inclusief objectief
Filmen in full hd

PatrickH88 29-09-2016 Product paar weken in bezit

Compact, Scherpe foto's en veel opties!

Na lang gebruik van een spiegelreflex camera, was ik toch ook geïnteresseerd in een klein formaat camera.
ik moet zeggen dat ik echt verbaasd ben over de kwaliteit van de fotos en over alle opties die deze camera heeft.
Om te beginnen is de kwaliteit van de fotos uitstekend, Ik heb ooit in het verleden ook een compact cameraatje gehad maar dat is echt totaal niet te vergelijken met deze mooie camera.
2 ontzettend gave functies van de camera zijn post focus en de 4k photo modus.
Met de Post focus modus kan je een foto nemen en op de camera instellen op welk punt je de focus wilt leggen. erg handig om met 1 foto meerdere foto's te creeeren! eigenlijk kan ik er weinig negatiefs over vertellen want het werkt gewoon goed.
De 4K photo modus is ook erg tof! zo maak je een snelle reeks foto's (filmpje) waar je de beste shot uit kunt kiezen! zo mis je dus geen moment meer!
Om de camera goed te leren kennen moet je er even tijd in steken om alles onder de knie te krijgen, maar zodra je dat voor elkaar hebt is het echt een genot om mee te fotograferen!
Natuurlijk is het ook super dat de lenzen verwisselbaar zijn je daarom niet vast zit aan een standaard lens.
Door zijn formaat is hij natuurlijk makkelijk mee te nemen en is hij niet zo zwaar als een spiegelreflex camera.
Verbeterpunten kan ik op dit moment nog niet echt vinden, maar dat zal dan wel een goed teken zijn!

Pluspunten

• Klein formaat
  • Uitstekende foto's
  • 4k photo functie
  • Post focus mode
  • Veel opties

Minpunten

• Niet heel goedkoop

HS 15-08-2016 Product paar weken in bezit

Fijne allrounder

Een compacte systeemcamera in een mooi jasje. Dat is wat ik van de Panasonic GX80 vond toen ik hem in handen kreeg. Hij voelt stevig aan en voor zijn grootte heeft hij een fijne greep. Voorheen had ik een compactcamera met veel zoom, maar ik wilde betere foto's maken, maar niet met een immense camera te hoeven lopen. Een spiegelreflexcamera viel daarom meteen al af. Deze combinatie van body en lens is een prima start. Je kunt elke Micro Four Third lens op de GX80 gebruiken en dat zal ik in de toekomst zeker doen. Maar eerst de camera leren kennen.

Als je meer uit je camera wilt halen dan alleen foto's maken met de automatische stand, dan is dit een perfecte camera. Je kunt alles zelf instellen en dat maakt het fotograferen zo leuk. Denk hierbij aan het instellen van het diafragma, sluitertijd, ISO waarde en de vele andere instellingen. Voor een aantal instellingen zal ik hieronder mijn ervaringen beschrijven.

4K photo: Met deze instelling schiet je in Burst modus een aantal foto's achter elkaar. Achteraf kun je zelf een foto uitzoeken en die bewaren. Het voordeel hiervan is dat je altijd het juiste moment vastgelegd bij bewegend beeld. Ik heb heb het getest bij een springende hond en een landende eend in een vijver. Echt heel gaaf als je zelf het moment kunt vastleggen. Het enige nadeel is dat de opgeslagen foto 8 MP heeft. Erg leuk voor op je website, social media of in een fotoboek, maar niet genoeg voor een A3 afdruk.

Post Focus: Wanneer je deze functie aanzet maakt de camera een aantal foto's achter elkaar met steeds een ander focuspunt. Hier maakt hij één bestand van, waardoor je achteraf in die foto het focuspunt kunt veranderen. Ook hierbij geldt dat de foto's van 8 MP kwaliteit zijn. Het is een leuke feature waarmee je creatief mee kan spelen.

WiFi verbinding smartphone: Panasonic heeft een APP waarmee je de camera kunt verbinden. Daardoor kan ik met mijn iPhone (ook voor Android) de GX 80 bedienen. Je telefoon wordt als het ware het scherm van de camera. Je kunt dan alles instellen via je telefoon, om vervolgens een foto te maken. Handig voor selfies en groepsfoto's.

De 12-32 mm kit lens die standaard bij de camera geleverd wordt is niet zeker niet slecht. Het is geen grote lens waardoor de camera niet ontzettend groot is en daardoor makkelijk mee te nemen is. Het bereik van de lens is wel beperkt. Desalniettemin vind ik de lens geschikt waarvoor ik de camera het meeste gebruik, zoals tijdens feestjes, city trips, portretten, straatfotografie en productfoto's. De prijs- kwaliteitverhouding van de body en lens vind ik zeer goed.

Samenvattend is dit een systeemcamera waarmee ik de komende jaren goed uit de voeten kan. Door het kunnen wisselen van lenzen worden de mogelijkheden alleen maar groter. De eerste lens die ik zal aanschaffen is een travel lens met meer zoom (nog even sparen). Tot die tijd ga ik fink genieten van deze standaard combinatie. Ik beveel deze camera zonder twijfel aan.

Pluspunten

• 4K photo/ video
  • Post Focus
  • WiFi
  • Panasonic app

Minpunten

• Geen microfoon input

PY 15-08-2016 Product paar weken in bezit

Compacte vriend

Ik heb de Panasonic GX80 nu een week in bezit en heb er inmiddels behoorlijk wat foto’s mee gemaakt. Mijn vorige camera is een Canon 600D spiegelreflex camera en daarom was ik nogal sceptisch toen ik de GX80 uit de doos haalde. Deze is namelijk in formaat een heel stuk kleiner, maar v.w.b. het gewicht, doet deze niet onder de Canon 600D. Nadat ik de GX80 in mijn handen had voelde deze eigenlijk zeer fijn en kwalitatief aan. Alvorens ik wat dieper in review ga wil ik er wel bij vermelden dat ik absoluut geen professionele fotograaf ben, maar wel ontzettend gek op fotograferen ben alszijnde een hobby. Ik heb al heel wat foto’s gemaakt met mijn oude Canon dus ik snap ongeveer hoe een geavanceerde fototoestel werkt. Een ieder amateur die de GX80 in handen krijgt zal wel schrikken van alle knopjes, lettertjes, cijfers etc. Doe dit vooral niet en ga lekker aan de slag. Als je net een tikje verder wilt gaan dan enkel point en shoot; Leer dan de camera kennen, we leven namelijk in een digitale periode met veel informatie op het internet! Terug naar de inhoudelijke review;

Zoals ik hierboven al duidelijk heb gemaakt, is de GX80 zeer compact van formaat en kan gemakkelijk mee waarheen je maar wilt. Mijn Canon had ik daarentegen bijna een aparte rugtas voor nodig. Ik heb bij de GX80 een 12-32 lens gekregen en dit is ook ten gunste van de compactheid. Wat betreft zoom heb ik hier meer dan genoeg aan. Wil je toch iets meer? Dan heb je genoeg alternatieven onder de naam Micro Four Third lenzen.

De functies op de GX80 komen nagenoeg overeen met die van mijn Canon; standaard kan je het diafragma, sluitertijd, ISO waarde en alle andere instellingen veranderen onder de Manuele (M) functie. Wil je toch liever “ lui” fotograferen, kan dit prima in de Auto stand, waarmee je in feite prima foto’s kan maken. Wat maakt de GX80 nou anders? Hiervoor zal ik een aantal functies hieronder nader toelichten;

Voorinstellingen:
Ik vond de Scene (SCN) stand super gaaf om uit te proberen. Zonder enige know how te bezitten van fotografie, kan je super leuke foto’s maken in verschillende settings. Zo had ik een van de instellingen gebruikt om ‘s avonds auto’s op de snelweg te fotograferen waarbij je een timelapse effect krijgt (autolapen die op mooie lijntjes lijken heel plat gezegd). Daarnaast is er ook een “artistieke” stand, waarin je leuke effecten kan kiezen zonder ook maar photoshop te openen. Zeker wel leuk om in bepaalde gevallen toe te passen. Standaard is e rook een panorama functie ingebouwd met een geode begeleiding. Kortom voor de beginners zijn er genoeg hulpmiddelen om net een stap verder te gaan dan standaard foto’s in de Auto functie.

Post Focus:
Op mijn Canon vond ik het soms een heisa om de focus te krijgen op het juiste voorwerp (ben da nook wel een amateur). Vaak moest ik handmatig met de pijlltjes naar het juiste object om daar de focus op te leggen. Met de Post Focus van de GX80 neem je een foto en kies je lekker achteraf waar je de focus op wilt leggen. Deze kan je vervolgens selecteren en apart opslaan. Dus 1 foto kan je 3 keer opslaan, met de focus op verscheidene objecten. Leuke functie en geode hulpmiddel voor de hobbyisten onder ons.

4K Photo
Altijd al een foto willen maken waarbij iemand net in het zwembad springt? Of het moment willen grijpen dat iemand verrast is? Kortom een actie foto die je vaak op het internet ziet. Met de 4K burst wordt dit wel heel makkelijk gemaakt. Je schiet een reeks aan foto’s en kan achteraf de meest actievolle uitkiezen. Ik heb dit uitgeprobeerd tijdens een zaalvoetbal wedstrijd en hier kunnen erg grappige en gave foto’s uit komen. Enige nadeel is (zoals andere reviewers ook al noemen) dat de kwaliteit van een dergelijke foto tekortschiet door de 8MP kwaliteit. Grotere afdrukken zitten er niet in voor deze functie!

Delen:
Ik ben het gewend om mijn geheugenkaart in de laptop te pluggen en zo de foto’s digital beschikbaar te maken. Wil je je foto’s lekker snel beschikbaar hebben voor de social media bevoorbeeld, dan is de GX80 perfect voor jou. Download uit de store van je mobiele telefoon (Apple en Android ondersteund) de betreffende Panasonic Image app en je kan je foto’s middels een Wifi verbinding die de GX80 opzet, direct naar je mobiele telefoon downloaden. Maar de app is ook nog eens leuk om je camera meet e bedienen als je selfies etc. wil nemen, je krijgt namelijk de beelden ook live op je telefoon te zien. Dit is trouwens ook handig als je de sluiterstijd hoog insteld en je de knop niet durft in te drukken omdat de camera anders wiebelt. Super leuke toevoeging en zeker bijtijds.

Andere plus- en minpuntjes:
Mijn Canon had een draaibaar scherm naar alle kanten toe. De scherm van de GX80 is beperkt op en neer te kantelen, echter niet even storend voor iedereen daar ik meen. Voorts vond ik de flits een beetje zwak vergeleken met de standaard fliters op de Canon, echter wel voldoende. Als je meer flits wil, kan je ook een externe flits aansluiten.
Verder vind ik het ook noemenswaardig dat het opladen direct met een usbkabel in de camera kan. Op mijn Canon moest ik een aparte oplader meenemen en de accu uit de camera hale nom op te halen.

Samenvattend vind ik dit een super gaaf toestel en zou het ten zeerste aanraden bij een ieder die zich in mijn schoenen kan plaatsen.

Pluspunten

• Voorinstellingen SCN etc.
  • Compact
  • Post Focus
  • 4K Photo
  • Wifi

Minpunten

• Beperkt draaibaar scherm
  • beperking fliters
  • 8MP 4K burst

Liespret 14-08-2016 Product paar weken in bezit

Fijne camera

Ik heb deze camera nu een week in mijn bezit en ben er tevreden mee tot nu toe. Sowieso al dat je nu grote tas nodig hebt om je camera mee te nemen.
Hij ligt lekker in de hand en vind het een plus t.o.v. de spiegelreflex die ik had dat er op het scherm en in de zoeker een lijn te zien is die aangeeft dat je de foto recht maakt, of een beetje moet bijdraaien.
Ik heb een beetje gespeeld met de mogelijkheden van deze camera en was echt leuk om te ontdekken.
De 4k mogelijkheid is een leuk nieuw snufje en is leuk om eens uit te testen. Ik heb het uitgetest toen er een aantal mensen sprongen van een paal op het strand, dan is het natuurlijk het leukst als iedereen in de lucht is en niet de één al op de grond is en een ander nog in de lucht is. Wel jammer van de 8 mp, maar goed het is iig een leuke functie. Het handige was dat ik via wifi de foto kon versturen naar mijn smartphone.
De post focus is een leuke functie, makkelijk om achteraf in te stellen wat je scherp wil hebben.
Het is wat mij betreft alleen geen beginnerscamera.

Pluspunten

• wifi
  • Post focus
  • 4 k functie
  • touchscreen
  • kantelbaar scherm

Minpunten

• 8 mp bij 4k
  • geen beginnerscamera

Voetjes 13-08-2016 Product paar dagen in bezit

Gemakkelijke handzame camera

Een gemakkelijk mee te nemen camera. Niet te zwaar. Past zo in je handtas. Heel wat anders dan mijn spiegelreflexcamera van nikon waar ik een hele rugzak voor heb. Ik heb de camera nu een week in mijn bezit en ontdek steeds meer. De 4k functie is goed te bereiken via een knop op de body. Lekker snel een soort van filmpje schieten en daar de mooiste fotos uitkiezen. Kwaliteit van de foto's zijn maar 8 megapixels, je moet ze niet willen uitvergroten. In plaats daarvan zou je ook de burstfunctie kunnen gebruiken met behoudt van kwaliteit.
De post focus functie is ook erg handig, je neemt een foto een bepaald achteraf waar je de scherpte op wil hebben.
De camera heeft leuke creative functies die je normaal besproken alleen maar in een fotobewerkingsprogramma kunt toepassen.
Touchscreen werkt goed en is kantelbaar naar boven en naar onder, voor mij al een vooruitgang omdat op de nikon geen kantelbaar scherm zit. Als je de zoeker van de camera gebruikt valt op dat het beeld minder scherp is en de kleur afwijkt. Best raar voor een camera van dit bedrag.
Zou je deze camera mee willen nemen voor bijvoorbeeld een vakantie dan misschien de body met de 14-140 mm lens bestellen.

Pluspunten

• Post focus functie
  • Wifi
  • Handzaam
  • Snelle camera

Minpunten

• Korte laadkabel
  • Beeld via zoeker
  • Kwaliteit 4k foto

P 13-08-2016 Product paar weken in bezit

Gave camera met veel functies

Een camera met veel mogelijkheden. Het ligt lekker in de hand, is compact en past gewoon in je tas. Wel wat zwaarder dan de meeste camera's, maar de hoeveelheid mogelijkheden die de camera heeft maakt dat weer goed.
Het heeft een perfecte autofocus, maar je kan ook gemakkelijk handmatig de instellingen veranderen. De 4K en post-focus functie zijn echte pluspunten aan de camera. Het is even uitvinden hoe het werkt, maar toen ik het eenmaal doorhad, kreeg ik hele mooie foto's. Waar ik echt enthousiast over ben is de wifi functie waarmee je de camera kan verbinden met je smartphone. Ideaal voor selfies en groepsfoto's. Ik kan het geen beginnerscamera noemen, vanwege de hoeveelheid verschillende functies en het vergt wel wat meer kennis en handigheid in camera's om echt alles uit deze Panasonic te halen.

Pluspunten

• Wifi functie
  • 4K functie
  • compact
  • hoeveelheid functies
  • foto kwaliteit

Minpunten

• zwaar voor compact camera
  • geen beginnerscamera
  • Degelijke camera body

Dirk Schoute 12-08-2016 Product paar weken in bezit

Post focus geweldig

Ik ben nu een week in het bezit van deze camera en ben er heel tevreden over.
Wat ik zo geweldig vindt aan deze camera is de Post focus functie. Hier kan je een foto die onscherp of een verkeerd brandpunt gekozen is, op een later tijdstip via de camera scherp stellen. Wat ik ook een fijne functie vind is de 4K foto functie. Deze functie stelt je in staat om een foto op 4Kresolutie te maken. De 4K-PRÉ,Burst,en S/S functie maken allemaal een klein filmpje waarin je later dat ene beeld kan uitkiezen die je mooi vind, en opslaan als foto. Jammer is dat deze 4K foto's alleen in .JPG formaat op te slaan zijn. Met RAW heb je toch meer bewerkingsmogelijkheden.
Een nadeel van deze functie is dat de foto's die daadwerkelijk opgeslagen worden maar 8 megapixel zijn. vrij klein om een echte kwaliteit afdruk te maken. Deze camera maakt zeer mooie, scherpe foto's. Alleen de bij een wat hoger ISO waarde(al vanaf ISO1600 treed er al behoorlijk wat ruis op in de foto en bij ISO3200 ook kleurruis en vervorming. Het is handig om een lichtgevoelige lens aan te schaffen en de ISO waarde laag te houden. Ik heb de camera besteld met een 12-34mm lens. De lens is niet heel lichtgevoelig maar je kan wel vanaf zo'n 10cm vanaf het object scherpstellen handig voor macrofotografie. Een nadeel vindt ik de ingebouwde flitser. Die is vrij klein en is in mijn ogen niet echt sterk genoeg om foto's van een afstand goed te belichten. Verder ben ik erg te spreken over deze stevig aanvoelende camera. Ik heb niet het idee dat de camera snel kapot zal gaan.
Daarom zit hij nu standaard in mijn camera tas. En neem ik hem mee naar plaatsen waar mijn spiegelreflex(Nikon D7100)te groot of onhandig is(BV een pretpark.

Pluspunten

• Post Focus.
  • 4K foto functie.
  • stevige camera.
  • mooie scherpe foto's .
  • Super snel scherpstellen.

Minpunten

• snel ruis bij lage ISO.
  • flitstser niet sterk.
  • 4K photo functie in .JPG