Olympus PEN F + M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:1.8 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 15 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Olympus PEN F + M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:1.8 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

atelier 04-09-2019

Mooie retro camera

Dit is een mooie retro camera die zeer geschikt is voor vakanties en daardoor makkelijk om mee te nemen. Qua fotokwaliteit zal de camera nooit een full frame camera overtreffen, maar dit is ook niet de bedoeling. Tot en met ISO 1600 is de camera goed te gebruiken. De gemaakte foto's zijn mooi van kleur. De Olympus 17mm lens is compact en scherp. Een minpunt is dat de camera niet spatwaterdicht is.

Pluspunten

• design
  • compact
  • fotokwaliteit

Minpunten

• niet spatwaterdicht

jur 17-05-2016

Hoge verwachting, maar....

Met een 21,8MP Live MOS-beeldsensor, TruePic processor, 5-assige beeldstabilisatie, 10 fps burst shooting, WiFi, Full 1080p HD video-opname is er een hoge verwachting geschapen.

Wat de camera echt apart maakt zijn de on-camera kleur controles Hij is iets groter dan ik had verwacht. Zelf heb ik grote handen en vind de kleine duim grip echt te klein.

Ingebouwde WiFi verbinding is een grote functie die een nieuw niveau draagbaarheid en de mogelijkheid om uw foto's vanaf elke locatie op elk gewenst moment te en biedt. Helaas is het mij en 4 andere personen niet gelukt om de verbinding werkend te krijgen. Op een iPad Air, iPhone 6, iPhone 5s het lukt gewoon niet.

Je kan foto’s maken via de elektronische zoeker of de Vari-Angle Touch LCD-scherm. Welke voor mijn gevoel ook niet lekker werkte. deed het soms wel soms niet. voelde erg sloom aan. Dit slome gevoel had ik ook bij het gebruik van de elektronische zoeker.

Prestaties van de PEN-F zijn in meerdere opzichten ver beneden wat ik had verwacht en van wat ik wenselijk in een camera vind. Zelf ben ik al jaren een DSLR gebruiker en vind ik in deze camera zeker geen vervanger, zelf niet als bij camera.

Je kan de eerste foto maken in 1 seconde na het inschakelen dat doet me goed, helaas blijft het daar bij. Bij het maken van meerder foto’s op rij, 5 a 6 foto’s 1sec na elkaar, resulteerde keer op keer in een vastloper van de gehele camera of een spontane reboot.
De foto’s die wel juist gemaakt zijn zijn echt super van kwaliteit. Daar kan ik echt niets over zeggen.

Zelfs na verschillen de mailtjes en het instellen van een andere software op de camera heeft total geen verbetering gegeven. Wanneer ik een camera als deze koop moet hij mijn DSLR gewoon kunnen vervang. Iets trager mag hij wezen maar totaal reset, inclusief alle presets ed, vastlopen op juist dat moment dat je de foto wil, is echt een deal breaker.

Ook diverse verschillen de geheugenkaartjes geprobeerd, dit hielp helaas ook niet.

Portretfotografie, stilstaande objecten, landschappen zijn met de PEN-F gemakkelijk en nauwkeurig te maken. Ben je een fotograaf die graag aan straat fotografie doet of wat bewegende dingen op de foto wil zetten blijf dan verre van deze camera. Misschien dat het één en ander te redden is met een nieuwe en grote firmware update, maar wanneer deze komt en of deze de problemen oplost dat is nog onbekend. ook bij navragen bij Olympus krijg je geen duidelijk antwoord.

le0nh 11-05-2016

Zeer goed apparaat

Ik heb de pen F nu 2 maanden kunnen gebruiken en testen, het bevalt me zeer goed. Het is compact maar zet toch wel fotoresultaten neer die te vergelijken zijn met de betere spiegelreflex camera's.
Er zitten leuke functies op voor gebruikers die beginnen met fotografie, veel ingebouwde effecten en filters die je in een handomdraai kunt toepassen.
Voor de iets ervaren fotograaf zoals ik zelf is het ook geweldig om met de pen F lekker in Manual de schieten.

Klans 02-05-2016

Retro design, goede bouwkwaliteit en vooral ontzettend leuk om platen mee te schieten.

Deze camera nu 3 weken in gebruik en wow wat ben ik verslaafd. Deze camera vraagt erom om vaak gebruikt te worden, neem hem overal mee naar toe. Ideaal dus om te oefenen en een verbetering in je fotografie vaardigheden te krijgen. Goed om echt het framen en composities maken te leren, maar toch snel en makkelijk goede resultaten. De filter draaiknop en de exposure knop helpen daar zeker bij. Maar de enorm snelle autofocus en haarscherpe bijgeleverde lichtsterke lens al helemaal. En de retro looks helpen ook voor de aandacht en je zelf vertrouwen ;)

Ferry 26-04-2016

Erg tevreden

Wij hebben de Olympus Pen F nu een paar dagen. Tevens zijn wij in het bezit van de spiegelreflexcamera. De Olympus voelt enorm robuust aan. Iets wat mij ontzettend goed bevalt. De mogelijkheden zijn enorm divers en de foto's zijn mooi, scherp en gemakkelijk te maken.
Wat mij wel verbaast is dat ik niet kan inzoomen met de camera. Wat ik ook probeer, ik krijg het niet voir elkaar. Dat is jammer.

Riez 26-04-2016

Olympus Pen-F

Naast mijn Nikon spiegel reflex camera wilde ik graag een andere camera. Dit is de Olympus Pen-F geworden. Het grootste verschil tussen de camera’s is dat de Nikon een spiegelreflex is en de Olympus een digitaal toestel. Ik vind het leuk om op verschillende momenten foto’s te maken. Dit zijn dan niet de huis tuin en keuken foto’s, maar meer de apartere foto’s. Omdat de Nikon een zoomlens heeft neem ik deze vaak mee naar voetbalwedstrijden van mijn zoon of naar de dierentuin. Om thuis te fotograferen hoeft dat niet, en heb ik de olympus gekozen. Het is wel erg wennen dat er geen ingebouwde flitser in zit die uit kan klappen. Al moet ik wel zeggen dat de camera met weinig licht mooie foto’s maakt. Op de Olympus zitten de meeste instel knoppen op het toestel zelf en dat is vrij handig want je hebt dan alle instellingen bij de hand. In tegenstelling van mijn spiegelreflex, waar je alle instellingen digitaal van te voren moet instellen. Bovenal ben ik zeer tevreden met deze camera.

Deejee 25-04-2016

Technologie in een geweldig retro jasje

Alleen al als je de doos uit gaat pakken, ga je terug in de tijd. Zoveel finesse en retro klasse zelfs zijn gewicht doet je denken aan een toestel van vroeger... Maaarrr laat je niet foppen. De Pen F is zoveel meer dan een fotocamera, het gemak van de WiFi optie, de haarscherpe foto's in alle omstandigheden, van macro tot Panorama werkelijk ongekend.
Stelt zeer snel scherp, en ook de film functie is subliem.
De losse flitser is een aanwinst voor dit toestel, daar waar zijn concurrenten nogal eens last hebben van bijvoorbeeld rode ogen, een onder of overbelichte foto door foutieve instellingen, gaat de pen F een behoorlijke stap verder.
Het toestel vergt de eerste paar dagen wel even aandacht om de ongekende hoeveelheid instellingen te vinden, al dan niet te gebruiken, maar eenmaal daar... Is het puur genieten.
En al die mensen van voor 1970..... Zijn razend enthousiast .... Niet alleen maakt hij mooie plaatjes... Het is dan ook een plaatje om gezien mee te worden!

EJReviewer72 25-04-2016

Wat een plaatje

Alleen het uitpakken was al een feestje, mooi verpakt. Degelijke materialen en een mooie retro look. Veel knopjes aanwezig wat het bedienen wel iets bemoeilijkt. De handleiding is erg basic, ben nog niet aan de cd-rom toegekomen die erbij zit. Maar op het eerste gezicht geweldig. Leuke mogelijkheden zoals 1 kleur kiezen voor een foto, waardoor alles z/w wordt behalve de gekozen kleur... Ook het uitklapbare scherm is erg handig. Zeker door de touchscreen. Een foto maken door het scherm in te drukken, makkelijk voor een selfie of moeilijke positie. Ga snel weer fotograferen, want hiermee gaat het fantastisch...

Jos Huizer 24-04-2016

Degelijke camera voor de semi-amateur

Sinds een week maak ik gebruik van de Olympus PEN-F. De reden dat ik deze camera heb aangeschaft, is de robuuste retro look van de camera en de mogelijkheid om van lens te wisselen. Mijn vorige camera had niet veel mogelijkheden als het gaat om scherpstellen en was meer een point-and-shoot model. Deze camera is andere koek! Er zitten 4 wielen op de camera om snel de meest belangrijke instellingen te kunnen bedienen.

Ik schiet het liefst met de manual focus in de P stand. Dit geeft voor mij de meeste mogelijkheden, bij het fotograferen van de kids als ze aan het spelen zijn. Daarnaast gebruik ik de camera om landschap en steden te fotograferen. Hiervoor is de PEN-F uitermate geschikt. De kwaliteit van de foto's, het instellen en scherpstellen gaat lekker vlot, zonder de controle uit handen te hoeven geven.

Je neemt de camera snel mee als je op pad gaat, het formaat is handzaam in tegenstelling tot de vaak grote spiegelreflex camera's, maar de kwaliteit van de foto's doet niet onder voor een SLR. De terugkeer van de zoeker op de digitale camera is helemaal geweldig. Je kijkt weer als voorheen door een camera, opzoek naar dat ene mooie plaatje wat de herinnering van dat moment vastlegt.

Een verrassende mooie feature van de camera is de WiFi koppeling met de iPhone of iPad. Je kunt heel eenvoudig een verbinding maken en de foto's op een iPhone opslaan, bewerken of doorsturen. Heel handig in gebruik en leuk om snel kwalitatief hoogwaardige foto's te kunnen delen met familie en vrienden.

Een echte aanrader voor de veeleisende gebruiker. De prijs is wat aan de hoge kant, maar de erlebnis is elke euro waar en je krijgt er ook nog eens een mooi stukje retro materiaal voor terug.

Jody 24-04-2016

Zeer mooi retrolook design

Zeer mooie camera qua vormgeving met enorm veel opties. Ik heb deze camera een aantal weken in mijn bezit maar dan de zilver/zwarte variant. Dit toestel ligt erg goed in de hand en is niet te groot zodat je hem makkelijker kan meenemen dan een doorsnee spiegelreflexcamera. De 17 mm lens zorgt voor hele mooie strakke foto's. Ik zelf heb er al een bruiloft mee gefotografeerd en portretten maakt hij als geen andere camera.

F Hermsen 22-04-2016

Kennis maken daarna het beest los laten.

De camera komt in een mooie strakke verpakking waarin de pakketjes zijn onderverdeeld.
Een stevige draagriem, flitser, lens, kabels en oplader zitten allemaal in vakjes waar ze niet kunnen beschadigen tijdens transport, zo ook de camera zelf.
Deze is oogstrelend en je voelt de kwaliteit, zeer stevig met strak draaiende knoppen / wieltjes die je van alle opties voorzien.
Ik ben normaal van het les is more zeker bij een camera want meestal zitten de knoppen in de weg en raak je met je neus het touch screen scherm als je door de zoeker kijkt maar bij deze camera zit er niets in de weg en zijn alle knoppen superslim geplaatst waardoor het ook niet te druk overkomt wat meestal het geval is met de hoeveelheid aan knoppen.
De grijze aluminium look zorgt voor het oog wow wat een mooie look heeft deze camera, helemaal blij mee.
Helemaal blij ben ik met de filter opties aan de voorzijde, selecteer 1 van de vier filters zoals color of mono. De mono heeft toch wel de voorkeur gewoon omdat ik dit persoonlijk erg mooi vind vooral bij gezichten.
De m.zuiko digital 17mm 1:1.8 lens stelt super goed scherp en laat je de meest geweldige foto’s nemen van heel dichtbij precies wat ik wilde met het maken van foto’s van de kids en tijdens de wandeling.
De lens is natuurlijk niets zonder de camera waarvan de specs er niet om liegen, alles is super makkelijk in te stellen en een de fn toetsen laten zich programmeren met jouw favorieten opties. Het is een zeer uitgebreide camera met monsterlijke resultaten.
De eerste uren moet je echt even kennis maken als je deze camera’s niet gewend bent maar daarna…laat je het beest los en sta je versteld van het resultaat.

Gijs 14-04-2016

Alles kunner

Ik heb de Olympus Pen F nu een tijdje in bezit en ik kan niet anders zeggen dat ik er blij mee ben. Het is een alles kunner met een prachtig retro uiterlijk. Hiervoor gebruikte de Nikon D300 die toch echt wat meer ruimte in neemt dan deze camera, dat vind ik ook een groot voordeel aan de PEN-F, hij is klein, compact en je kunt er van alles mee. doordat hij erg compact is kun je hem gemakkelijk erbij pakken en fotograferen.
De creative dial vind ik ook een erg leuke toevoeging hebben aan het fotograferen, dat je je foto's in een aantal verschillende stijlen kan aanpassen en binnen die stijlen ook nog nog erg veel kunt aanpassen, dit geeft erg veel leuke effecten aan het fotograferen.
De foto's die eruit komen zijn ook echt haarscherp, dat kan ook bijna niet anders met 20 megapixel.
Ook vind ik hem makkelijk te bedienen, na het uitpakken kon ik er direct mee bezig, het is natuurlijk wel even uitzoeken waar alles zit en wat je ermee kan, maar het kost niet veel tijd voordat je ermee bezig kan.
Het scherm is ook handig gedaan, je kan hem omdraaien, waar die eigenlijk altijd goed beschermd zit.
Tot nu toe ben ik erg blij met de camera en verheug ik mij erop om steeds meer de camera te gebruiken. Ik kan de camera dan ook zeker aanraden voor de fotografie liefhebbers.

Job 22-03-2016

De veelzijdige PEN-F

De Olympus Pen F is eigenlijk een camera met een lange geschiedenis, ondanks dat de camera in 2016 op de markt is gekomen. De Pen F is een namelijk een meetzoeker camera. Een model camera dat in de jaren 40-50 van de vorige eeuw populair was. Het is dus een retro camera en dat is is niet geheel onbelangrijk om de PEN-F te snappen.
Meetzoekers zijn kleine camera’s en dus makkelijk bij je te dragen (ze werden veel gebruikt voor straatfotografie). De PEN-F is dan ook een klein handzaam cameraatje maar relatief zwaar voor zijn afmeting. Wat ik persoonlijk geen punt vind.
Meetzoekers zijn vaak uitgerust met mooie objectieven, de PEN-F heeft drie categorieen M. Zuiko lenzen; standaard, premium en pro. Ik heb de 17mm F1.8 uit de M.Zuiko een behoorlijk lichtgevoelig objectief. De scherptediepte werking is mooi op diafragma F 1.8. Analoge meetzoekers zijn over het algemeen makkelijk in te stellen en te gebruiken. De PEN-F daarintegen heeft zeer veel uiteenlopende functies waarvoor je tijd moet nemen om ze geheel te doorgronden en door te krijgen wat ze doen.
De trapezium functie, die het perspectief gecorrigeerd wanneer een hoge gebouw vanaf de grond gefotografeed word is een zeer bruikbare functie. Daarin tegen duurde het een aanzienlijke tijd voordat ik door had hoe je de auto-focus inschakelde. Merkwaardig voor een basis functie van een camera. De beeldbewerking modus en de creative dial knop, die verschillende filters bied. Zijn geen functies die ik op een camera nodig vind. Dat zijn meer functies voor een smartphone. Deze misstaan enigszins op een retro meetzoeker camera als de PEN-F. Aan de ene kant bijten de hoeveelheid geavanceerde mogelijkheden en instel mogelijkheden van de PEN-F met het doel waar de camera voor bedoeld is. Vlot en spontaan straatfotografie kunnen beoefenen. Anderzijds bieden de functie’s, wanneer er meer ervaring met de camera is opgedaan, veel mogelijkheden om betere en interessantere foto’s te maken.
Samengevat is de PEN-F dan ook een camera voor creatieve fotografen die de tijd hebben om te fotograferen en waarde hechten aan technische kwaliteit en een diversiteit aan functies van een camera.

J.W. van Hardeveld 22-03-2016

Fraaie alleskunner

Na jarenlang met veel plezier met de Olympus E300 SLR gefotografeerd te hebben werd het gesjouw met camera en flinke lenzen me teveel en ben nu overgestapt op de Olympus PEN-F. Wat een mooi handzaam apparaat is dit zeg.
De PEN-F ziet er prachtig retro uit, met herkenbare trekjes van de oude PEN en OM camera’s inclusief een ingebouwde viewfinder die op deze PEN natuurlijk elektronisch is.
Voor zo’n bescheiden toestelletje zijn de specificaties en de mogelijkheden haast ongelooflijk. 20 megapixel resolutie met de mogelijkheid om in hoge resolutie mode tot 80 megapixel opnames te maken van stilstaande objecten. 5 as- stabilisatie, max 10 foto’s per seconde, wifi koppeling met je smartphone, het houdt niet op.
Als ik nadelen zou moeten noemen dan vind ik dat een toestel van dit kaliber 4K video zou moeten ondersteunen en dat voor een welwillende amateurfotograaf als ik het aantal instelmogelijkheden wel erg groot is. Dat laatste zal voor sommigen eerder een voordeel zijn. Je hoeft dankzij slimme automatische instellingen en presets overigens niet door alle menu’s heen, na een uurtje was ik al aardig op weg met de PEN.

Job 20-03-2016

De Olympus PEN-F meetzoeker