Olympus OM-D E-M10 Mark II + M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm F3.5-5.6 EZ zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 20 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Olympus OM-D E-M10 Mark II + M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm F3.5-5.6 EZ zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

André K. 06-01-2018

Zeer licht en gebruiksvriendelijke camera

Ik zocht een kleine gebruiksvriendelijke camera, deze camera voldoet volledig aan de verwachtingen. Goede opzet van alle knoppen, snel scherpstellen, mooi scherm. Het programma is zeer overzichtelijk en alles is snel te vinden.

Almir Kadic 02-12-2017

Compacte systeemcamera met veel mogelijkheden

Na veel vergelijkingen voor deze camera gekozen. Compacte systeemcamera met bijgeleverde pancake lens. Veel mogelijkheden. Een goede camera voor een goede prijs, gekocht bij Kamera Express in Eindhoven. Naast een goed advies (ze weten waar ze over hebben) en vriendelijke medewerkers is een laagste prijs garantie bij hun dan ook laagste prijs garantie! Camera biedt heel veel voor het geld, verschillende lensen te koop. Foto's zijn mooie ook met automatische instellingen. Verder is dit ook een hele mooie camera om te zien.

Pluspunten

• prijs/kwaliteit
  • compact
  • lichtgewicht
  • robuust
  • veel mogelijkheden

Minpunten

• batterij kon beter
  • scherm niet volledig kantelbaar

mcjeee 30-10-2017

na een jaar intensief gebruik en aanschaf van enkele primes

Deze camera aangeschaft ter vervanging van mijn uitgebreide pentax camera en objectieven set. En dat zegt wat over de compactheid, retro gevoel en kwaliteit van deze camera. Hiervoor had ik al de sz2 en daarna de stylus 1. Kwa fotokwaliteit, zoeker en uitbreidingsmogelijkheden kan de stylus niet aan deze camera tippen. Maar als reiscamera kan ik iedereen de stylus aanraden. Maar sommige dingen vindt ik beter opgezet bij de stylus. Dat knopje vooraan waarmee je schakelt tussen handmatig scherpstellen en diafragmaring draaien. Of elke andere functie,kan ook. Die mogen ze zo op deze zetten.

Voor de rest is het een hele fijne camera die snel zn werk doet. Al moet je wel wat tijd investeren om het beste eruit te halen, net als met de stylus trouwens. Met name met de compacte zoomlens neem je hem makkelijk overal mee. Inmiddels twee primes (25 en 50mm) erbij gekocht en de 9-18 en 45-175 van panasonic erbij aangeschaft. Ook mn pentax primes doen het nog met een opzetstuk. Alleen ook de objectief techniek is er op voorruit gegaan dus veel gebruik ikdie niet meer,

Zoek je een compacte camera met uitstekende fotokwaliteit die je ook snel even meepakt dan raad ik deze zeker aan. En als je er een prime op zet kun je ook met zeer weinig licht nog scherpe fotos maken.

Pluspunten

• compactheid
  • zoekerbeeld
  • fotokwaliteit
  • scherpstellen bij goed licht

Minpunten

• scherpstellen bij slecht licht
  • locatie linksboven fntoets
  • geen microfoon ingang

Edith 27-10-2017

Mooie heldere foto's - goede kleuren

We hebben gekozen voor een systeemcamera ipv een spiegelreflex vanwege het gewicht en andere reviews. Die waren positief en we kunnen het ook alleen maar beamen. Er zitten ontzettend veel mogelijkheden op dus vraagt nog wel wat studie. Heb ook een workshop gevolgd en veel geleerd over o.a. diepte. Mooie kleuren, accu prima, heb wel altijd een reserve accu bij me. Tip van de verkoper, let erop als je een zilveren body hebt je de camera kunt zien als je bv iets achter glas wilt fotograferen. Hebben zelf daarom ook voor een zwarte body gekozen. Camera is niet zwaar en op de automatische stand maakt die al hele mooie foto's. Ben nu aan het ontdekken hoe die het doet op de a, s stand. De foto's die nu op de Astand gemaakt zijn zien er veel belovende uit. Ook extra mogelijkheid om mooi compositie foto's te maken. Bv 3 fotootjes in 1 foto "geplakt". Een pittige uitgave, maar daar krijg je ook iets moois voor.

Pluspunten

• Niet al te zwaar, dus makkelijk mee te nemen
  • Al mooie heldere foto's op auto stand

Minpunten

• Nog niet ontdekt

Dirk III 19-06-2017

HANDZAAM FORMAAT

Als beginner in de wereld van fotografie grondig onderzoek gedaan naar de diverse systeem camera's die er op de markt zijn. Wilde graag een handzaam exemplaar en geen kilo's meedragen. Uiteindelijk na veel vergelijken en lezen van reviews van experts en gebruikers uitgekomen op deze Olympus OM-D-E M10 Mark II Zilver voorlopig met de M.Zuiko 14-42 EZ Pancake Kit lens. Ga nu eerst maar eens ervaren wat de mogelijkheden zijn van camera en lens.
Tot dusver erg tevreden en gaat er een wereld voor me open, het menu is wel ontzettend uitgebreid maar goed leesbaar en begrijpelijk. De grip is wat smal maar is uit te breiden met een op zet stuk dat de grip vergroot. De materialen waarvan de body is gemaakt voelen ook degelijk aan, geen plastieken draai knoppen. Erg tevreden ook over de uitleg en hulp die we kregen bij Kamera Express Rotterdam, 1 uur besteden aan 1 klant ondanks de drukte in de winkel, top.

Pluspunten

• Degelijke materialen
  • Compact
  • Wifi
  • Bewerkings mogelijkheden
  • kantelbaar touchscreen

Minpunten

• Smalle Grip

Jan 14-06-2016

Een paar dagen geleden deze Olympus E-M10 II aangeschaft na een aantal jaren de Panasonic GX1 gebruikt te hebben.
Je moet even wat tijd investeren in het naar wens instellen van deze camera en uitzoeken waar alle functies zitten. Maar eenmaal in gebruik is deze camera in ergonomisch opzicht erg prettig.
De grote voordelen ten opzichte van mijn oude Panasonic:
- 2 controle wielen waarbij je zeer eenvoudig en snel de belichting aanpast.
- De goede zoeker (met alle info die ook op het LCD-display te vinden zijn)
- De image-stabilsatie waarmee je een sluitertijd tot 3 stops lager kunt halen dan zonder deze stabilisatie.
- Volledig electronische sluiter (voor bv het maken van foto’s tijdens een piano-concert, in de kerk etc.)
- Geen shuttershock meer door een electronisch eerste “gordijn”.
- Kantelbaar LCD voor foto’s vanuit een lage of hoge positie.
De beeldkwaliteit is natuurlijk ook dik in orde, maar daar was ik bij mijn Panasonic ook al tevreden over. Deze Olympus lijkt nog wat beter te zijn in de hoge ISO’s en met het Dynamische bereik dan de GX1.
De mindere punten die ik in deze 2 dagen heb mogen ondervinden:
De controle wielen draaien erg licht waardoor je op moet letten dat je niet per ongeluk een verkeerde instelling hebt.
De menu structuur is niet erg eenvoudig.

Al met al erg tevreden met de aanschaf.

Serianna 30-11-2015
Deze camera is aantrekkelijk om te zien. Het heeft een echte vintage uitstraling. Buiten het feit dat de camera er zo nostalgisch uitziet is het een modern toestel. Hij is makkelijk in gebruik en makkelijk mee te nemen. Zelf ben ik een canon 6D gewend, een supermooie camera maar niet een toestel die ik snel in mijn handtasje zou doen. De Olympus OM-D E-M10 Mark II zou ik zeker vaak mee op stap nemen. Er zit een wifi functie op het toestel. Daar ben ik een groot fan van omdat ik mijn foto's snel op mijn telefoon kan zetten en zo ook weer kan delen met vrienden. De camera bevat ook een aantal creatieve bewerkingsfucties. Zo kun je bijvoorbeeld bepaalde kleurelementen in kleur naar voren laten komen terwijl de rest van de foto zwart/wit is. Wat ook erg leuk is aan het toestel is dat je net als een spiegelreflex camera kunt fotograferen op verschillende standen. Zo kun je bijvoorbeeld je iso erg hoog of laag zetten. In het donker prima te gebruiken, door de flitser.Erg leuke camera voor een hobbyfotograaf. Verbeterpunten: Door flits in het donker kunnen sommige foto's pixelig overkomen.

Jasper 19-11-2015
Verpakking
De camera wordt geleverd in een premium aanvoelende verpakking die tegen een stoot kan. De accessoires zijn op hun beurt weer in karton verpakt wat het enerzijds tot een heuse ervaring maakt, maar er anderzijds voor zorgt dat het zoeken kan zijn naar de accessoires. Zo was de nek-/schouderband goed verstop.

Body en bediening
Kijkende naar de bouwkwaliteit voelt het geheel robuust aan door de grotendeels uit aluminium opgetrokken behuizing. De plaatsen waar de vingers rusten zijn afgedekt met een leer(achtig) materiaal wat zorgt voor voldoende grip bij het gebruik van de camera. Aan de plaatsing van de (draai)knoppen is de nodige aandacht besteed, al had de zelf instelbare functieknop “Fn1” een andere plek op de camera mogen krijgen. Reden hiervoor is dat deze knop met de duim lastig bereikbaar is.

Het menu biedt een scala aan in te stellen opties wat op papier fijn lijkt te zijn, maar in praktijk minder uitpakt. Olympus heeft met de OM-D E-M10 II te veel opties op een compact scherm willen plaatsen, wat het geheel complex en onoverzichtelijk doet overkomen.

Het uitklapbare/kantelbare 3 inch LCD touchscreen zelf, werkt op zijn beurt fijn en kan o.a. gebruikt worden voor het kiezen van een focus punt en navigatie door menu’s. In totaal kan het scherm 130 graden gekanteld worden (85 omhoog, 45 omlaag), wat de camera ontzettend veelzijdig maakt.

De OLED EVF (= Electronic ViewFinder) is een welkome feature met een resolutie van maar liefst 2,36 miljoen pixels. Doordat het een OLED scherm betreft, worden kleuren natuurgetrouw weergegeven en is zwart ook daadwerkelijk zwart (in plaats van donker grijs zoals bij een LCD).

Features
De ruimte laat het niet toe dieper op alle features van de camera in te gaan, al worden twee waardevolle features toch aangestipt. Zo is er 5-axis beeld stabilisatie ingebouwd, waardoor (kleine) bewegingen bij het schieten van een foto of video worden opgevangen en het op beeld lijkt alsof de camera zo goed als niet beweegt. Ook Wi-Fi is in combinatie met de bijbehorende app een prettige feature doordat afbeeldingen zonder tussenkomst van externe apparaten, kabels of adapters direct kunnen worden overgezet naar een smartphone of tablet (iOS/Android).

Kwaliteit van foto’s en video’s
Met de OM-D E-M10 II heeft Olympus een systeemcamera (= zonder spiegel) gebouwd die, mede door de mft sensor (= Micro Four Third), knappe plaatjes schiet. Autofocus is zeer snel en heeft het vrijwel altijd juist. Wel is het zo dat de autofocus van tijd tot tijd moeite kan hebben met het behouden van focus bij (snel) bewegende objecten. Verder is de belichting van foto’s is uitstekend met kleuren die natuurgetrouw weergegeven worden. Ook weet de camera bij minder licht en hogere ISO waarden foto’s met geringe ruis te produceren.

Video weet de camera prima vast te leggen, al gaat de resolutie waarin opgenomen kan worden, helaas niet verder dan 1080 met een max van 60 frames per seconden. Niet perse een minpunt, integendeel zelfs, al was 4K video, dat nu ook bij soortgelijke camera’s zijn intreden doet, een welkome optie geweest.

Samenvatting/conclusie
Samengevat kan geconcludeerd worden dat de Olympus OM-D E-M10 II een camera met een scala aan opties is. Mogelijk zelfs iets te veel opties. De 5-axis beeldstabilisatie maakt dat foto’s en video’s ook bij een minder nauwkeurige hand haarscherp worden vastgelegd waarbij kleuren en belichting natuurgetrouw zijn. Het geheel oogt en voelt premium aan, met daarbij de compacte body die fijn en stevig in de hand ligt. Deze zaken maken dat de camera een goede prijs-kwaliteit verhouding heeft en de gebruiker veel camera voor zijn/haar geld krijgt.

Gert 16-11-2015
De camera heeft enorm veel mogelijkheden in een kleine en lichte verpakking. Vooral de zeer goede beeldstabilisatie valt op. Ik kan nu met veel langere sluitertijden werken. Hierdoor is werken met extreem hoge ISO-waarden niet nodig. Ik dacht eerst dat de ART-filters meer een soort van gimmick waren, maar dat is toch niet zo. Zeker "dramatic tone" , "vintage" en "gedeeltelijke kleur " hebben me nu al overtuigd van hun nut. Het is een degelijk aanvoelende camera. Voordat ik alle mogelijkheden echt goed heb uitgeprobeerd ben ik vast wel enkele weken verder. Het is echt enorm veel wat in deze kleine verpakking is gestopt.

Jody 14-11-2015
Ik beoordeel deze camera erg goed omdat het een zeer hoogwaardige camera is. De opties zijn zeer uitgebreid en de vormgeving spreekt mij persoonlijk enorm aan omdat de camera een vintage-look heeft. Ik kan met deze camera de perfecte foto schieten in elke situatie. Daarnaast heb ik de camera gekoppelt met mijn smartphone via wifi en een app die ik heb gedownload op mijn smartphone. Het is een app waarbij je de smartphone kunt gebruiken als afstandsbediening en zo de foto's op afstand kunt schieten doordat het beeld van de camera op je smartphone wordt weergegeven. Tevens kun je de bestanden draadloos overzetten naar je smartphone omdat deze met elkaar gekoppelt zijn. Er zitten allerlei interessante opties op zodat je hele gave apparte foto's kunt schieten. Het is ook erg prettig dat de lens verwisselbaar is zodat je allerlei andere lenzen kunt bevestigen voor bijvoorbeeld proffesioneel gebruik. Peroonlijk vind ik dit de allermooiste spiegelreflexcamera die er bestaat.

Igor Schut 14-11-2015
In vergelijking met mijn oude, simpele Samsung camera is dit echt een juweeltje. Je maakt ontzettend mooie foto's met deze camera. Als hobbyfotograaf houd ik er voornamelijk van om van mijn hond foto's te maken, die beweegt natuurlijk veel en de foto's zijn mooi scherp. Een goede camera voor mij omdat hij snel is, mooie foto's maakt en redelijk makkelijk in gebruik is. Er zitten verschillende functies op, het mooie vind ik dat je verschillende soorten standen kunt gebruiken zoals zwart wit, focus, erg mooi! De camera is makkelijk mee te nemen doordat hij gewoon mooi compact is, erg handig. Fijn is ook dat hij dus zo snel is, makkelijk mooie foto's maakt en compact is. Wat jammer is, is dat het lenskapje niet aan het toestel zelf vast zit waardoor je het snel kwijt raakt, je echt de gebruiksaanwijzing moet lezen voor gebruik, daar ben ik vaak niet zo van....

JohnBAmsterdam 14-11-2015
Ik ben in bezit van de Olympus E-M10 Mark II voor 2 weken en ben enorm onder de indruk van de mogelijkheden van deze kleine camera, zeker in vergelijking met mijn Nikon d7200. Met een gewicht van 390 gram is de Olympus de helft van de Nikon en dit kan je absoluut waarderen als je een hele dag op stap bent. Je moet hem echt zien om te geloven hoe klein hij is voelen om te ervaren de uitstekende bouw kwaliteit. Ik hou van nacht, landschaap en portret fotografie en ben onder de indruk van de prestaties van van de E-M10ii met hogere ISO waarden, de 8fps, snelle IS (beeld stabilisatie, ook in het donker) een prima Auto Focus. Ik heb voornaamelijk A, S en M mode gebruikt waardoor je meer controle over de instellinegn in de hand hebt. Je kunt kiezen for AUTO ISO in A en, S en P modus maar in M modus moet dit handmatig worden ingesteld. De prestaties van de AUTO ISO zijn prima. Wat ik graag zou willen hebben in mijn DSLR is een van de mogelijkheden van deze camera: auto HDR. De beelden worden opgenomen en gemegd in de camera.

De Olympus OM-D E-M10 is een geweldige compacte systeemcamera van uitstekende bouw kwaliteit, geeft veel controle over je afbeeldingen, voelt goed in de hand, een heeft veel mogelijkheden om naar wens aan te passen.

Pluspunten:
Snel Auto Focus
Snel burst modus

Meegeleverd 14-42 mm objectief beperkt bereik
Uitdagende custom instelling menus
Niet waterdicht
Aan/Uit knop onhandig geplaatst
Tripod plaat zou de toegang tot accu en SD kaart blokkeren
Geen meegeleverd gebruikers gids, alleen via download

Gebruik minimaal 100 tekens voor je motivatie

rubenrens 12-11-2015
De camera zelf ziet er heel erg mooi uit. Hij ziet er niet zo uit als de standaard camera’s. Zelf fotografeer ik veel voor de hobby en voor op mijn eigen website. Toen ik voor het eerst de doos openmaakte miste ik al meteen 1 ding en dat was een koord waar de olympus camera aan kon hangen.
Mijn ervaring met deze camera zijn heel erg goed. Hij ligt er fijn in de hand en is makkelijk mee te nemen als je een dagje weg wilt.
De camera maakt erg mooie en scherpe foto’s. Zelf moest ik eventjes zoeken in alle instellingen naar de .RAW instellingen. Daar heb ik dan ook wel eventjes overgedaan maar heb het kunnen vinden. Deze camera heeft erg veel mogelijkheden waarvan ik dan ook nog niet alles heb kunnen bekijken. Wat ik nog wel een klein beetje jammer vind is dat het scherm niet naar links of rechts kan bewegen.
Kortom ik vind het een erg mooie en fijne camera.

Igor Schut 14-11-2015

Koord zit verstopt in de doos als het goed is! Aan de zijkant.

LindaVaasen 11-11-2015
Het is een plaatje om te zien, zo lekker retro.
Maar goed je koopt hem niet alleen vanwege zijn uiterlijk.
Ik ben zelf een trotse grote spiegelreflex camera eigenaar met alle extra's die
je maar kan bedenken . Maar merkte dat het soms niet handig was. Even een dagje
pretpark, leuk maar niet met z'n hutkoffer.
Dus een beetje rond gekeken en toen kwam ik deze stoere powerboy tegen.
Het is een degelijke camera , met allerlei leuke extraatje.
Bv het leuke kantelschermpje, maakt het fotograferen nog makkelijker.
Hij heeft een fijne snelle sluitingstijd en de kleuren zijn zo echt en helder.
Fijne makkelijke bedienbare menu, waar je alle je afstellingen kunt bewerken.
Ik heb tot nu toe maar 1 nadeel kunnen vinden, nou ja mijn man.
Hij is niet voor hele dikke grote vingers gemaakt. De knopjes zijn wat aan de kleine kant.
Maar verder is deze Olympus een voortreffelijke vervanger voor mijn grote bakbeest.

Chilion 09-11-2015
Kwaliteit foto
De camera maakt scherpe foto's en door de ruime mogelijkheden is er veel mogelijk met het maken van foto's. Het maken van de echte perfecte foto echter moet je zelf kunnen. Doordat het apparaat zo ontzettend veel kan moet je (als je geen spiegelreflex gewent bent) wel wennen aan alles wat er mogelijk is.
Overigens is dat geen straf om te doen, want het apparaat werk wel intuitief.

Mogelijkheden
Ruime mogelijkheden die ik nog lang niet allemaal heb ontdekt.
Zoals de WIFI, het kantelbare scherm en er is makkelijk een andere flitser of lens op te plaatsen. De functieknoppen zitten op makkelijke plekken. De wereld aan mogelijkheden ook qua filters, instellingen, noem maar op.

Gebruiksgemak
De camera ligt fijn in de hand, hij is niet te groot of te zwaar wat het handig maakt als je hem meeneemt ergens naar toe.
De knopjes zitten bovenop met iets hoogte verschil waardoor je ze makkelijk kan draaien.
Het draaibare scherm vind ik erg fijn, je hoeft jezelf niet in allerlei bochten te wringen en kunt hierdoor makkelijker foto's maken.
De lens is makkelijk erop en eraf te halen. Jammer is wel dat er niet standaard een hoesje bij geleverd wordt of een fatsoenlijk koord. Ik heb er zelf maar een "polstouwtje" aan gemaakt van een andere camera, als ik in het bos loop wil ik niet constant de camera met 2 handen vast moeten houden.

Vormgeving
Door de vintage look krijgt de camera een sterke en robuuste uitstraling, ziet er goed uit..

Degelijkheid
In eerste instantie was ik een beetje huiverig voor het draaibare scherm, maar deze werkt daar in tegen erg prettig en door dat het schermpje vast zit over de hele breedte zal het niet zomaar kapot gaan.

Edwin76 09-11-2015
Wat een geweldige camera, retro style! Aan de vormgeving niets op aan te merken hoor! Eigenlijk net zoals de rest. Heb nog niet alles ontdekt aan de camera aangezien er zoveel functies op zitten. Hij maakt scherpe beelden en is makkelijk in te stellen, daar gaat het de meeste mensen natuurlijk om. En hij is gemakkelijk mee te nemen in je jaszak of onder je jas om je nek. Mee het bos in, of naar een attraktiepark. WAt er g handig is is de wifi functie, je zet heel gemakkelijk foto's over. Ook het lcd scherm wat tevens als touchscreen werkt werkt top. je kunt heel gemakkelijk nu enkele foto's schieten of een burst te doen door simpelweg op het touchscreen te tikken. Het kantelbare scherm had voor mij iets meer mogen kantelen, of ook zijwaarts mogen kantelen. Maar al met al nu een weekje gebruikt en het is echt een mooi klassiek model met de nieuwste snufjes!

rajocoky 08-11-2015
Jarenlang was ik een tevreden bezitter van een Olympus E-510 DSLR. Hoe groot is het verschil dan met deze Olympus E-M10 Mark II.
Ik kan je zeggen: "Een wereld van verschil!"

Als hobbyfotograaf gaven mij het gebruik van de Wifi, het kantelbare grote touchscreen, de zeer uitgebreide vooraf geïnstalleerde programma's en de digitale zoeker, ineens weer het gevoel van een beginner. Het kostte mij enige tijd om al mijn favoriete functies terug te vinden. Maar, het toestel daagde me ook uit om de andere, voor mij nieuwe, functies te onderzoeken.
Helemaal blij word ik van het gebruik van het grote touchscreen. Daarnaast vind ik de Wifi een zeer prettige uitbreiding. De ART-knop met zijn vele creatieve programma's is leuk, maar ik vraag me af of ik daar veel gebruik van zal maken. Ik bewerk mijn foto’s altijd achteraf op de pc.
Het allergrootste voordeel t.o.v. mijn oude Olympus is het formaat en gewicht van deze camera. Waar ik voorheen gepland een flinke cameratas meesjouwde, heb ik deze camera gewoon in mijn schoudertas altijd bij me. Ik maak nu nog nauwelijks foto's met mijn smartphone.
Als laatste pluspunt wil ik de verbeterde beeldkwaliteit nog even aanstippen. Super gewoon!

Is er dan totaal geen minpunt t.o.v. mijn oude camera?
Jawel! Ik vind de digitale zoeker ontzettend irritant. Misschien is het een kwestie van wennen, maar ik vind het erg 'laggy'. Misschien kan ik deze nog anders instellen.

Al met al is het, mijns inziens, een compacte en goede camera voor iedere hobbyfotograaf!

Barworm 08-11-2015
De camera ziet er fantastisch uit en is daarnaast zeer handzaam (licht en klein). Ik denk dat er wellicht een beetje teveel functionaliteit in zit waardoor je lang niet alles gaat begrijpen en gebruiken. Gelukkig zijn de basis functies erg goed. Ik maak graag gebruik van kleur en contrast correcties en het touchscreen. Dit kun je in alle hoeken draaien en je kunt het ook geheel met toch bedienen. Een erg leuke camera om ook weer wat beter te gaan fotograferen, na een paar jaar smartphone foto's.

Ronald Bom 08-11-2015
De Olympus OM-D E-M10 Mark II is een prachtige digitale camera. De camera heeft een vintage achtige uitstraling, doordat er gebruik gemaakt is van zilveren en zwarte accenten. Het is een camera die geschikt is voor allerlei soorten type gebruikers, van professioneel tot hobby fotografen. Zelf gebruik ik hem al hobby fotograaf.

Naast de Olympus OM-D E-M10 Mark II ben ik zelf in het bezit van een spiegelreflexcamera van Nikon. Deze Olympus camera komt qua kwaliteit dicht in de buurt van een spiegelreflexcamera. De foto’s zijn zeer helder en zelfs bij het inzoomen op een object blijft de foto scherp. De camera is gemakkelijk mee te nemen door zijn compactheid. Ook het gewicht van deze camera is fijn, niet te licht en niet te zwaar. Bijgeleverd koord voor om de nek is een goede toevoeging.

Wat ik mis bij deze camera is een kantelbaar scherm. Het scherm is alleen om hoog en naar beneden te kantelen, in plaats van naar links en rechts. Voor als je iets wat grotere vingers hebt, zoals ik, zal je in het begin moeten wennen aan de kleine knopjes aan de achterkant om je door het menu heen te bewegen.

Voor (in ieder geval) een hobby fotograaf is het een prachtige camera waarmee je veel mooie beelden aan je collectie kan toevoegen!

jaantje72 08-11-2015
Het eerste wat je opvalt aan deze camera is zijn vormgeving. Met zijn retrolook zou deze zo uit de jaren 70 kunnen komen. Daarnaast valt zijn degelijkheid direct op, het voelt zeer degelijk en stevig aan. Het voelt echt alsof je een stuk kwaliteit in handen hebt, desondanks voelt hij niet zwaar aan. Het kantelbare touchscreen scherm biedt veel gemak. De camera beschikt over een grote, heldere zoeker. De mogelijkheden van deze camera zijn zeer uitgebreid en de camera geschikt over enkele functies die op een professionele spiegelreflex camera niet zouden misstaan. Met de ingebouwde WIFI is het zelfs mogelijk om de camera via een app op je smartphone op afstand te bedienen! Uitgebreide beeldstabilisatie presteert bijzonder goed, ook onder slechte lichtomstandigheden. De beeldkwaliteit die de kleine micro 4/3" sensor produceert is prima. De snelheid van deze spiegelloze camera is zeer goed. Het bedieningsgemak vereist wel enige gewenning. Omdat ik altijd in de M stand fotografeer, moest ik in het begin regelmatig zoeken naar standaardfuncties, maar dit is een kwestie van gewenning. Kortom een prima camera waarmee de beginner, de veeleisende gevorderde fotograaf goed mee uit de voeten kan.