Olympus OM-D E-M5 Mark II + M.ZUIKO ED 12-50mm zwart

Geen reviews beschikbaar Schrijf een review
  • Alle reviews (0)
  • Consumenten reviews (0)
  • Overige reviews (0)
  • Expert reviews (0)

We hebben voor dit product nog geen reviews

Rutger 26-10-2015

Ik ben van Canon overgestapt op Olympus en heb geen moment spijt gehad. De autofocus is alleen met heel moeilijk licht minder dan de canon, maar de voordelen zijn enorm. Ik vind de bediening heel prettig, de kleuren zijn natuurlijker en het belangrijkste is dat ik hem altijd mee heb. Zoveel foto's die ik nooit gemaakt had als ik nog steeds die grote zware canon had gehad.

Jeroenoosterveld 31-05-2015

Ik ben sinds een maand in het bezit van de Olympus E-M5 Mark II met het EZ-M 12-50mm objectief. Daarnaast ben ik in het bezit van een Canon 6D met diverse f2.8 objectieven.
Het eerste wat opvalt is de retro-look van de camera. Ik ben vroeger in het bezit geweest van een Olympus OM-1 en OM-10, dus een feest der herkenning! Wat dat betreft ben ik dus niet helemaal objectief.
De camera en het objectief zijn heel erg degelijk gebouwd en dat voelt erg fijn aan. Ik heb op workshops ook andere lenzen van Olympus/Zuiko mogen bekijken en voelen en ben zeer onder de indruk van de bouwkwaliteit. Spatwater- en stofdicht is in de praktijk ook superhandig natuurlijk.
Het formaat van de camera is heel compact en licht, vergeleken met mijn Canon SLR. Erg handig voor straatfotografie en evenementen waar je meer wilt doen dan alleen fotograferen. Persoonlijk vind ik de body een tikkeltje aan de kleien kant voor mijn handen. Ik moet hem iets te krampachtig vasthouden, maar dat kan ook gewenning zijn. Misschien dat het beter gaat met een HLD-8 battery-pack en een grip strap (heb ik ook op mijn 6D).
Ik vond het in het begin erg lastig om de camera naar mijn wensen in te stellen. Het vergt enige gewenning om je door de menu's heen te werken. Waarschijnlijk komt dat door het ontbreken van knoppen voor standaardfuncties die je op een SLR-camera meestal wel terugvindt en de hoeveelheid mogelijkheden van de camera. De mogelijkheden zijn zoals het hoort en werken subliem: Diverse Autofocus-functies, Beeldstabilisatie, Wifi, Touchscreen
Voor wat betreft het gebruiksgemakt zijn de twee draaiknoppen voor diafragma en sluitertijd optimaal gepositioneerd. Veel beter bereikbaar dan op mijn Canon SLR. Je bent veel eerder geneigd om de camera in de Manual stand te zetten.
Het zoomobjectief werkt erg prettig. Aardig detail is te twee verschillende manieren waarop je kunt zoomen: Dmv. motorsturing en handmatig. Ik heb nog niet kunnen fotograferen met de meer lichtgevoelige lenzen. Deze zal ik zeker in de toekomst moeten aanschaffen om de camera optimaal te kunnen gebruiken.
De resultaten zijn bijzonder mooi. Superscherpe foto's met veel dynamiek. Uiteraard is RAW fotograferen mogelijk en dus achteraf prima te bewerken in Lightroom of Photoshop.
Het enige nadeel voor mij is dat de camera geen Full-frame is, zodat het achteraf uitsnijden van de foto's het uitvergroten enigszins beperkt is. Dus meer rekening houden met de compositie tijdens het fotograferen. Daarom houd ik mijn 6D er nog gewoon naast.

renso65 28-05-2015

Dit toestel een paar dagen gebruikt nu en zonder de handleiding te lezen kan je gelijk aan de slag.
komen mooie foto`s uit op de auto stand zowel landschap als close up ,
als je dan de macro stand gebruikt (op de lens)dat werkt wel heel goed mits je opbject stil blijft zitten uiteraard ;-)
ik fotografeer zelf meestal landschappen en zonsondergangen en daar nog niet echt het dynamisch bereik van kunnen testen .
wordt vervolgt dus .

K1963jansen 26-05-2015

Ik heb de mark 2 met ez-m 12-50mm lens te leen gehad om de camera te kunnen beoordelen. Wel dat heb ik gedaan op de volgende manier, ik ben met de motor een rit wezen maken door Italie. Wat me enorm opviel voor ik van huis wegging is dat de camera's van Olympus zoals mark 2 veel kleiner is dan een camera van gelijke van een ander merk. Voordeel minder ruimte nodig om alle camera spullen mee te nemen. Ik had bij mij 2 x camera's van Olympus, de omd 5 en de mark 2. De 2 lenzen 12-50 en de 75-300, 2 opladers, filters, flitser, dus al met al had ik een tasje nodig die de helft kleiner was dan die van een vriend die ook mee ging en ander merk camera heeft. Doordat hij ook spatwater dicht is en erg goed tegen een stootje kan hoef je niet bang te zijn dat hij zal overlijden. Bij iedere stop werd de mark 2 ook veelvuldig gebruikt. De temperaturen varieerde van +34 graden in Italie tot -2 in de bergen van Zwitserland en elke keer werkte de camera zonder problemen en net zo mooi. Doordat de camera over twee draaiknoppen beschikt kun je op de M stand heel snel spelen met de sluitertijd en het diafragma. Dan zit er nog een schakelaar op die deze twee draaiknoppen een andere functies geeft namelijk wit balans en instelling ISO. Snel knopje weer terug en diafragma en sluitertijd aanpassen en klik klaar is kees. Na een beetje wennen werkt dit zeer snel. Ook het menu van het programma is mooi . Iedere keuze die je kan kiezen word met een kort verhaaltje uitgelegd, zo weet je precies wat je aan het doen ben. Deze uitleg kun je ook uit zetten. Dan de stabilisator, wel dat is echt geweldig. Hierdoor kun je langer door fotograferen in het donker. Daar waar andere een statief moeten gaan gebruiken kun je met de mark 2 gewoon door gaan. Iso iets omhoog en door gaan . Zelfs iso 1600 is zeer goed te doen en bij het filmen is het helemaal top. Je moet er mee gaan spelen en het ervaren om het te geloven. Dan heeft de camera nog een opname hoge resolutie, hier gaat de sensor 5 foto's maken en de sensor schuift bij iedere foto een stukje op. Schrijf de 5 foto's over elkaar weg en vul op deze manier de rasters van de beeld picksels. Gevolg is een super gevulde foto die je uit kan vergroten voor een billboard of behang. Kort gezegd is de mark 2 een kleine professionele camera die meer in huis heeft dan men verwacht. De mogelijkheden zijn enorm. Hij heeft live vieuw , live compositie, time laps, bulb en nacht fotografie is heel leuk om te doen. Je ziet je foto groeien en als je hem licht genoeg vind en mooi genoeg klik je hem af. en ga zo maar door. Ik heb er heel erg van genoten en als ik mijn huidige camera ( e-m1 Olympus ) moet gaan vervangen word het zeker de mark 2.

Dinger64 20-05-2015

Ik was al een tijdje op zoek naar een kleinere camera om naast mijn spiegelreflex te gaan gebruiken. Behalve minder gewicht voor in de vakantie waren kwaliteit van de foto’s, de instelmogelijkheden en een goede grip voor mij als ervaren hobbyfotograaf van belang. Ik wil de camera namelijk ook gebruiken als ‘bij’ camera op de evenementen en popconcerten waar ik regelmatig in opdracht fotografeer. De goede recensies op internet over Olympus en de proefopnames in de winkel in combinatie met het prachtige retro uiterlijk brachten mij bij de Olympus E-M5 Mark II. En ik ben erg blij en tevreden met de aanschaf van deze topcamera!
Na levering de camera viel mij als eerste weer het lichte gewicht op ten opzichte van mijn spiegelreflex. Zonder de gebruiksaanwijzing door te hoeven spitten sprak het menu en de instellingen voor zich. Ook het programmeren van de knoppen ging heel gemakkelijk.
Om als beginnende fotograaf meteen aan de gang te gaan is er een automaat knop waarmee je prima foto’s kunt maken. En om te experimenteren zijn er twee standen namelijk scènes en art waarmee je leuke creatieve foto’s kunt maken, welke ik ook nog regelmatig gebruik. En hoewel ik geen filmer ben heb ik ook toch een aantal opnames gemaakt en achter de pc was ik verbaast over de kwaliteit van de film.
De Olympus E-M5 Mark II heb ik inmiddels aantal keer meegenomen naar muziekconcerten zowel buiten als binnen. De stabilisatie in de camera werkt erg goed en de E-M5 stelt snel scherp. Buiten ook te maken gehad met diverse regenbuien en zoals de specificatie aangaf was de Olympus prima waterdicht. Aangezien ik nu nog fotografeer met de ‘kitlens’ 12-50 mm F 3,5-6,3 had ik bij de binnenconcerten geen hoge verwachtingen van de foto’s. Maar allereerst verliep het scherpstellen bij weinig licht buitengewoon goed. En wat mij ook zeer verbaasde was de kwaliteit van de RAW-foto’s en de beperkte ruisvorming. Bij ISO 4000 had ik aantal donkere foto’s die ik in photoshop heb opgelicht. En waar ik normaal met flinke ruiseffecten te maken kreeg viel dat reuze mee. Dus ben benieuwd wat dit gaat brengen met een lichtgevoeligere Olympus kwaliteitslens. Al met al zeer tevreden met deze veelzijdige camera met goede prestatie en boordevol opties voor de beginnende en serieuzere amateurfotograaf.

Raymond Schrave 18-05-2015

In het verleden heb ik ongeveer 35 jaar lang met de bekende OM spiegelreflexen van Olympus gefotografeerd. Pas in 2006 alles verkocht en digitaal gegaan.

Vanwege het enorme gewicht -mijn huidige Nikon weegt zonder toebehoren alleen al ±2,7kg- ben ik op zoek gegaan naar een systeemcamera. Niet zozeer om direct mijn Nikon te vervangen, maar voor erbij. Lange wandeltochten met de Nikon apparatuur beginnen zwaar te worden.
Mijn eisen zijn vrij simpel: hij moet professioneel zijn, modern, klein, licht en vooral betrouwbaar. Verder moet er een goede en voldoende keuze in lenzen zijn. In mijn ogen is een camera professioneel als hij spatwater en stofdicht is, robuust en je de belangrijkste instellingen (diafragma, belichtingstijd, iso en belichtingscorrectie) met de rechter duim en wijsvinger kan doen, dus via makkelijk bedienbare wieltjes en programmeerbare knoppen. Niet dat je steeds het menu in moet duiken. Als laatste wil ik puur in RAW kunnen fotograferen. Scene instellingen zijn voor mij minder van belang.

Na een rondgang langs de bekende merken ben ik blijven ‘hangen’ bij mijn oude liefde: Olympus. De reden voor de keuze voor Olympus was natuurlijk ook de emotie van herkenning. Ik heb met de oude Olympusreflexen zoveel mooie dingen meegemaakt. Bijvoorbeeld een 12.000 km lange motor tocht o.a. dwars door Turkije in 1984.
De OM reflexcamera’s waren anders dan alle andere. Met de steunende linkerhand bediende je drie ringen. De voorste ring op de lens was voor het diafragma, dan de focusring en in dezelfde lijn op de body de ring voor de sluitertijden. Subliem bedacht. De OM camera’s hadden schokbrekertjes op de spiegel, bijna100% zoekerbeeld etc etc. Dit ‘anders dan alle anderen’ karakter vind ik weer terug in de nieuwste generatie OMD’s. Boordevol eigen innovaties. Tikkeltje eigenzinnig maar zo vreselijk goed doordacht!!! Met name doel ik op de beweegbare sensor die alleen te vinden is in deze E-M5II. Hiermee kun je bijvoorbeeld tot max 63MP foto’s maken. Na het indrukken van de ontspanknop maakt de camera snel 8 foto’s en de sensor verplaatst zich steeds een halve pixel, deze foto’s worden samengevoegt tot een één beeld…….. het resultaat is werkelijk ‘amazing’. Wel alleen toepasbaar als de camera en het onderwerp onbeweeglijk zijn. Dus architectuur, producten etc. Verder is ook ‘Life Composite’ uniek. Je kunt met deze instelling –met de camera op statief- van bijvoorbeeld vuurwerk meervoudig belichte opnamen maken. Van iedere vuurpijl maak je een foto, de camera zet ze allemaal direct in één beeld. Op het display is steeds het resultaat te zien van de samengevoegde opnamen die je al gemaakt hebt. Ben je tevreden met het resultaat dan stop je. Wil je meer vuurwerk in die ene eindfoto zien, dan ga je door….

Dat het de M5 Mark II en niet de M1 zou worden was al vrij snel duidelijk voor mij. De camera mag dan iets minder degelijk en iets kleiner zijn dan de M1, maar de nieuwste ontwikkelingen zijn doorslaggevend. Uitklapbaar en draaibaar display, de bewegende sensor en zelfs volledig gestabiliseerd in full HD filmen. De sensor en processor in de M1 en deze M5II zijn gelijk. Hij kwam in een (financieel) erg aantrekkelijke aanbieding met de 12-50 f/3,5…f/6,3. Deze lens gaat gauw vervangen worden door een pro lens die een constant diafragma heeft van f/2,8. Met zo’n lens kun je een veel mooier scherpte verloop maken. Dus wanneer je scherp stelt op het onderwerp, de voor en achtergrond mooi onscherp wordt. Een kleine sensor (die in deze camera zit is wat oppervlakte betreft de helft van een full frame) heeft als eigenschap –in combinatie met de kortere brandpunten) dat de scherptediepte toeneemt. Als creatieve fotograaf wil je juist een kleinere scherptediepte die er ook nog eens mooi uitziet (bokeh)

Meestal lees ik niet eerst de gebruiksaanwijzing maar zoek het batterijklepje, het klepje voor het micro SD kaartje en dan de aan/uit schakelaar. Vervolgens kom ik er vanzelf achter of de bediening logisch is. Dat zit wel goed bij deze camera. De belangrijkste zaken heb ik snel gevonden en kan direct naar het Volkspark (Enschede) om enkele uren te fotograferen tussen de voertuigen en mensen van ‘Keep them Rolling’ op bevrijdingsdag. Het is echt een genot om met de OMD-E-M5-MkII te werken. Diafragma voorkeuze, centrumgericht belichten en de bestuurbare focus ingesteld. Daarna kon ik me helemaal op het onderwerp richten. Wat is het fijn fotograferen met deze M5II
Ondanks dat de camera klein is en mijn handen juist niet, ondervind ik geen problemen met het hanteren van de camera. Als je de juiste grip hebt gaat het perfect (linkerhand ondersteunend en met de rechterhand bedien je de camera).
Deze camera gaat mij nog heel veel fotoplezier geven en ik denk dat de dikke Nikon stoffig gaat worden….

De batterijduur valt wat tegen. Ongeveer 300 foto’s en hij stopt er al weer mee. Het display is denk ik de boosdoener. Om langer met de accu te doen, zou je alleen het zoekerbeeld moeten gebruiken. Gebruik je liever het grote heldere touch-screen display, dan kun je overwegen om een batterypack of drie extra accu’s aan te schaffen. Extra accu’s zijn goedkoper maar lastiger met het wisselen, de accupack is wat duurder en geeft tevens meer houvast. Ik ben er nog niet uit.

Systeemcamera’s zijn nog altijd langzamer dan spiegelreflexen. Ik begrijp niet goed hoe dat komt (waarschijnlijk vanwege de mechanische sluiter die eerst dicht moet om daarna te belichten, maar dat kan ook elektronisch) maar het feit ligt er. Zo ook deze M5II. Wakker worden uit de standbystand duurt echt te lang. Het aanzetten van de camera gaat erg snel, maar toch zit er vertraging in. De opname maken gebeurd niet spot-on op het indrukken van het knopje, want er moet eerst nog scherp gesteld worden. Dat focussen gaat snel. Nogmaals: de vertragingen worden steeds kleiner en deze M5II is absoluut zeer snel, maar het zou niet aanwezig moeten zijn. Voor de meest kritische mensen -waarbij een 100% exacte timing cruciaal is- zou het kiezen voor een willekeurige systeemcamera een ‘no go’ zijn op dit punt op dit moment. Ik heb het dan over een fractie van een seconde.

De camera voldoet prima voor mij. Ik gebruik hem zoals aangegeven tijdens wandeltochten en als reportagecamera waarbij ik makkelijker tussen de mensen beweeg zonder erg op te vallen. Uitbreiden ga ik eerst doen met een f/2,8 12-40, later de macro f/2,8-60. Waarschijnlijk toch de batterygrip.

Richard Verdegaal Fotografie 16-05-2015

Ik heb de camera een maand beschikbaar om te testen en ik kan jullie vertellen, hier word ik echt blij van! Je moet even wennen aan de vele functies en mogelijkheden die de camera bied maar, als je dat een beetje door hebt is het een heerlijke camera. De retro stijl geeft hem een sjieke uitstraling.

Vincent van Rooijen 03-05-2015

Ik heb de Olympus E-M5 Mark II nu een paar weken in bezit, en ik ben zeer onder de indruk van de mogelijkheden van deze compacte camera. In mijn werk gebruik ik een Canon 5D mark III en het is goed om deze camera's eens naast elkaar te kunnen gebruiken.

De Olympus is een zeer veelzijdige camera, boordevol opties voor de enthousiaste amateur. Hij blinkt uit in gebruiksgemak, met een duidelijke en makkelijk navigeerbare menu structuur. Ten opzichte van een Full frame DSLR is het eerste wat opvalt het prettige gewicht. De camera weegt ruim minder dan de helft van de Canon en ook de lenzen voor de Olympus zijn van een vriendelijk maatje. Het minpunt aan dat formaat is voor mij (met vrij grote handen) de handelbaarheid. De Olympus voelt wat fragiel aan en ligt minder lekker in de hand dan de Canon. Voor veel mensen zal dit waarschijnlijk niet zoveel uitmaken.

Het grootste pluspunt van de Olympus is de ingebouwde 5-as stabilisatie. Zeker voor Macro werk of situaties met weinig licht waarbij uit de hand geschoten moet worden is dit bijna ongeëvenaard. Dit maakt de Olympus een ideale camera voor "mobiel" werk. Macro shoots in het veld waarbij veel mobiliteit en geen statief gewenst is, en shoots in bijvoorbeeld een grote stad met relatief weinig licht 's avonds. Voor serieuzer werk, bijvoorbeeld architectuur, landschap of focus stacking werk zal ik altijd een statief gebruiken, ongeacht de camera.

Olympus heeft nog niet zo'n groot arsenaal aan lenzen vergeleken bij Canon of Nikon, maar het aantal lenzen dat ervoor te koop zijn voor de professionele markt zijn van zeer hoge kwaliteit.

Ik raad deze camera aan aan mensen die een hoge kwaliteit van hun foto's verwachten, maar niet op stap willen met veel gewicht. Zeker geschikt voor de serieuze amateur. Vergeleken bij een Full Frame camera als een Canon 5D mark III laat de kwaliteit nog wel wat te wensen over, maar desalniettemin is de Olympus een geduchte tegenstander met zijn prettige gewicht en grote versitaliteit.

CBOS 29-04-2015

Echt een kwestie van een bang for your buck. Zowel de gevorderde als beginnende fotograaf kan hiermee uit de voeten. Het is een goede camera om die overgang te ondersteunen.

Deze camera is een echte allrounder, maar levert geen kwaliteit in. Filmen, foto's lukt in veel verschillende situaties/belichtingen zonder teveel poespas of nabewerking. Zoek je een camera die niet alleen voor 1 specifiek doel is en voor een prima prijs. Dan is dit geen miskoop en het overwegen waard.

jwdb1975 22-04-2015

Ik heb nog nooit met zo'n kleine camera gewerkt. Maar ik ben verrast door het apparaatje. Allereerst de body: sterk, stevig solide gebouwd met draaiknop een die goed aanvoelen. Dan de lens: verrassend lichtgewicht en gemaakt van veel plastic, waardoor ik in het begin dacht: dit kan niet goed zijn. Goede lenzen associeer ik toch vaak met veel gewicht, zoals mijn kennen L- lenzen van Canon.
Ik ben van mijn beroep filmmaker, dus daar voor wilde ik de camera testen. Laat je in het begin niet door het eenvoudige menu verrassen. De camera heeft voor een filmmaker heel veel verschillende opties maar daarvoor moet je wel in het menu duiken. Ik vond een review van een filmmaker die alleen maar met de Olympus werkt. Heel informatief en waardevol, dankzij zijn commentaar toen ik van de camera in eens een pro professioneel apparaat maken. Check: https://johnbrawley.wordpress.com/2015/02/01/olympus-comes-in-from-the-filmmaking-wilderness/

Voor mij is het meest interessante een bewegende sensor die stabiliteit geeft. Ik heb daarom direct een converter gekocht om mijn oude Canon FD fullframe lenzen te monteren. Dat werkte prima maar de lenzen zijn voor een full frame 35 mm sensor ontworpen. Daarom was de vergroting factor behoorlijk groot, maar ik kom wel met 1.4 lenzen werken, en dat merk je enorm in de schemer en avond uren. Dan kan je nog een behoorlijk plaatje maken. Ik heb wel een nadeel op te noemen dat optreedt als je hier zwaardere lenzen opzet en handheld wil draaien. Het gebeurt mij dat mijn duim bij het vasthouden van de camera gemakkelijk op menu knoppen komt, zeker als de lenzen zwaar zijn en de camera naar voren neigt te hellen. Dan probeer je dit met je hand te corrigeren. Maar goed dit commentaar is niet echt reeel, want als je echt wil filmen met deze camera zou je sowieso moeten werken aan een rig. Samengevat, een mooi stel vol camera die ik heb getest buiten de marge van het gewone consumenten gebruik, en met goede resultaten.

Cyrion 19-04-2015

Ik gebruik deze Olympus vooral voor videografie naast mijn Canon 5d mk II.

Wat mij als eerste opviel was dat ik de camera erg onoverzichtelijk vond, het was erg lastig om alle functies in één keer te vinden. Na een flinke tijd puzzelen had ik alle instellingen zoals ik het wilde hebben, maar dit heeft wel even geduurd.

Ook houdt de camera niet lekker vast als je grote handen hebt, de handvaten voelen erg onprettig.

Dan komen we bij de pluspunten;
De bouwkwaliteit van de camera is subliem, het voelt alsof alles erg stevig in elkaar zit en echt van kwaliteit is! Zelfs het klepje van de sd-kaart geeft de indruk dat deze er niet snel van af zal breken of iets dergelijks.

De interne beeldstabilisatie werkt ook geweldig voor video, ik kon los uit de hand bijna vloeiender filmen dan met mij Canon op schouderstatief!

Verder is het erg fijn dat de camera slow motion kan filmen op 1080p, dit is ook iets wat mijn andere camera niet kan. Toch is de beeldkwaliteit in normale modus minder knallend dan wat ik uit mijn andere camera krijg.

Kortom; ik zou deze camera zeker aanraden als tweede camera voor video en voor specifieke doeleinden maar niet als je één camera zou zoeken voor video.

Qua foto's is het ook een leuke camera, hij is klein, licht en neemt makkelijk mee. Toch vind ik dat de camera hierin niet perse uitblinkt.

GVANDEVELDE1963 16-04-2015

Geweldige camara, goed doordacht ontwerp, goed bedienbare bedieningsknoppen. De kwaliteit van de foto's is goed. Goed van kleur (witbalans), contrast en scherpte. Ook foto's in hogere ISO waarden geven tot ISO 1600 geen problemen. Voor moeilijke belichtingen is er de handige HDR functie welke vrijwel altijd een mooie belichting geeft.
Als fanatiek amateur fotograaf zie ik deze camera als een goede aanvulling op de spiegelreflex uitrusting. Camera is met de 12-50mm objectief een handige camera om altijd bij je te hebben. Hij is compact, functioneel en geeft goede resultaten.

G_Oostermeijer 14-04-2015

Dit is een dijk van een camera, waarmee de gevorderde (maar ook beginnende) fotograaf topkwaliteit foto’s kan maken. De compactheid, het lage gewicht en de goede handligging, bediening, stof- en weerbestendigheid maken dit een ideale camera voor de natuurfotograaf die veel wandelt door natuurgebieden en niet teveel mee wil sjouwen. De snelheid van de AF en de zeer goede beeldstabilisatie maken het echter ook een topper voor straatfotografie bij available light. Deze camera’s zijn daarbij een stuk minder opvallend dan grote DSLR’s, en dat geldt ook voor veel objectieven. Met de brede keuze uit top-objectieven (primes én zooms) van Olympus, Panasonic (Leica) en Voigtländer hoeft geen enkele fotograaf zich zorgen te maken, met uitzondering van een tilt-shiftobjectief dan. Ik gebruik daarvoor nog steeds mijn Nikkor PC-E 85mm op een adapter, en dat werkt uitstekend, hoewel de beeldhoek wel wat krap wordt. Al mijn objectieven tekenen zeer scherp en contrastrijk, ook bij volle opening. Ondanks wat vaak beweerd wordt geven ze voldoende mogelijkheid voor creatieve opnamen met een zeer fraaie bokeh, zoals de Panaleica 25mm f/1.4, de 75mm f/1.8 en de 40-150mm f/2.8 PRO.

G_Oostermeijer 14-04-2015

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit van deze camera is gewoon subliem, zeker voor het formaat van de sensor (half-kleinbeeld). Ik ben overgestapt van FF Nikon en heb daar geen seconde spijt van gehad. Natuurlijk is de kwaliteit (ruis) minder dan van een full frame DSLR, maar dat merk je eigenlijk alleen bij zeer hoge ISO-waarden. Voor fans van avond- en nachtfotografie is deze camera dus misschien minder geschikt (maar de geweldige beeldstabilisatie maakt hoge ISO's weer minder noodzakelijk). Ook dat hangt echter af van waar je de bestanden voor gebruikt. Voor projectie op een beamer of vertonen op websites of social media levert de camera ook bij hoge ISO prima kwaliteit. Voor afdrukken op groter formaat is het een ander verhaal. Ik druk de beelden met mijn eigen Epson printer op A2-formaat af, en dat levert schitterende, detailrijke prints tot zeker 1600 ISO. De afdrukken van bestanden op

rcfoort 14-04-2015

Voor een leek is het een mooie camera. Maar om eraan te beginnen zonder het boekje door te lezen voor het serieuze werk is niet verstandig

Wop-KK 14-04-2015

Deze camera naast mijn spiegelreflex om te beoordelen of een systeem camera een toegevoegde waarde zou hebben. De Olympus is zeer degelijk in een Retro uitvoering. Erg licht en licht goed in de hand. De kwalitiet van de foto’s steekt met kop en schouders uit boven een compactcamera. Echter mijn Fullframe spiegelreflex is toch kwalitatief beter. Waarom deze vergelijking? Er wordt gesteld dat systeemcamera’s een opmars maken tegen over spiegelreflex en wellicht in de toekomst wel gaan vervangen. Zo ver lijkt het mij nog lang niet. Desondanks is de Olypmus een goede camera. Die doet wat hij moet doen. Mooie foto’s maken! Het bijgeleverde 12-50 mm objectief is een prima lens om mee te starten.

De stabilisatie is een pluspunt. Evenals WIFI en het touchscreen aan de achterzijde. In vind wel dat de de batterij redelijk snel leeg gaat. Tevens ben ik gewend om bij de spiegelreflex snel een instelling te kunnen wijzigen d.m.v toetsen. Bij de Olympus is dat ook allemaal mogelijk, maar gaat veel via het menu.

Mijn conclusie een prima camera en beter dan het standaard compact assortiment. Ben je gewend met (professionele) Spiegelreflex te werken dan lijkt het een “stap terug” echter ook in het assortiment Olympus Mark zijn differensaties, dus mogelijk voldoet een ander (duurder?) type wel aan alle eisen.

Wil je een stap meer en je fotografie skills verbeteren, inversteer dan in een goede camera. De Olympus is dan een prima keuze.

Saskia Scholte fotografie 12-04-2015

Nu zo’n kleine twee weken de Olympus OM-D E-M5 Mark II in gebruik, en wat kan ik zeggen.. Een prachtig mooie compact aanvoelende camera met ook nog eens een classic look, die ik persoonlijk onwijs mooi vind. Toch is deze camera voorzien van de techniek van deze tijd. ( leuk voor de gevorderde fotograaf ) Razendsnel, en met een ‘spot on’ focus.
Een overzichtelijk te hanteren menu, en als jarenlang spiegelreflex gebruiker valt meteen op hoe geruisloos je kan fotograferen.
Het schermpje is ook handig uitklapbaar. En door het compacte formaat het gewicht, gaat hij echt overal mee naar toe.

Letskoen 23-03-2015

Ik doe als fotograaf veel fasion-, beauty- and artshoots. Ik werk in studio en fotografeer op locatie. De Olympus E-M5 Mark II ervaar ik als een strak ogende en compacte camera met een ongekende kwaliteit voor een betaalbare prijs. Biedt ruime mogelijkheden voor instellingskeuze zowel voor foto als voor film. Perfecte beeldstabilisatie, gebruikersvriendelijk met een duidelijke digitale handleiding. Je kunt gemakkelijk switchen tussen enkele instellingen die je vooraf vastlegt. Dit werkt snel en houd je in de flow van de shoot. Aldus een zeer tevreden gebruiker. Koen Bosschert Photography

Jordi Wallenburg 17-03-2015

Dit is de eerste Olympus in mijn bezit. Als professioneel fotograaf kon ik na resultaten bij collega fotografen te hebben gezien het niet laten aan de slag te gaan met de E-M5 Mark II. Ik kan de camera dan ook niet met de andere modellen uit de serie vergelijken, maar wel met meerdere DSRL (spiegelreflex camera's).

De E-M5 Mark II is geen DSRL, maar ik kan wel beginnen te vertellen dat hij niet onder doet voor menig DSRL camera. De foto's zijn haarscherp met goede kleuren en details. Het dynamisch bereik is goed. Hij heeft heel erg veel verschillende opties, dit is voor de hobbyist heel erg leuk, de professional zal niet alles nodig hebben. De body is klein, stevig/duurzaam en ziet er gelikt uit (lekker retro).

Om niet teveel te tikken even een paar voor- en nadelen op een rij.
Voordelen:
- Scherpe foto's, fijn dynamisch bereik, mooie kleuren
- Goede iso prestatie, voor een kleine sensor deed me dit echt versteld staan. ISO 2000 was nog geen probleem.
- Stevige body, ziet er goed uit
- Maakt op hoge snelheid foto's (indien in de juiste stand), alsof je een machine geweer leeg schiet
- Bevat alle functionaliteit die je van een moderne camera mag verwachten.
- Ideaal als je geen grote camera combinatie om je nek wilt hebben hangen.

Nadelen:
-Deze 12-50 kitlens is de bottleneck van dit pakket. Het is een prijzige camera, maar hij is prachtig. Als je toch zoveel geld gaan investeren in de E-M5 Mark II doe jezelf niet te kort, koop de body en zoek een goede lens erbij.
- De body is wel een beetje erg klein soms, ligt net iets minder lekker in de hand dan ik gewend ben met andere camera's (maar het gewicht maakt een boel goed)
- Soms wel heel erg veel opties beschikbaar, veel dingen die ik toch altijd in mijn nabewerking zal doen.

fredwormsbecher 17-03-2015

Ik heb de Olympus OM-D EM5 Mark II nu ruim 2 weken in bezit en getest met de soorten fotografie die ik altijd gebruik. Ik ben al een Olympus gebruiker en deze camera voldoet aan alle eisen die ik aan een systeem camera stel. Hij is licht in gewicht, prettig in gebruik en presteert beter als menig DSLR camera. In dagelijks gebruik buiten een fijne camera, alhoewel de body een beetje meer grip wel had kunnen gebruiken, echter zal dit met de extra grip die hiervoor komt wel worden opgelost. In de nachtelijke fotografie sessies heb ik met deze camera geschoten op 6400 ISO en 1/4 sec sluitertijd zonder ook maar een beweging in de foto te krijgen, dat doet een DSLR camera niet na. Ook in de studio heb ik de camera met diverse soorten flitsers gebruikt en dit werkte volledig naar behoren. De nieuwe hoge resolutie mode op de camera, waarbij de sensor 9x een foto maakt werkt goed, is simpel in gebruik en kan via een extra Plugin in Adobe Photoshop worden ingelezen.
Het twee minpuntjes zijn dat als je een afstandsbediening op de camera gebruikt, je het scherm niet meer kan draaien als deze staat uitgeklapt. Het hendeltje van AEL/AFL is niet zo makkelijk te bedienen als het scherm gesloten is gezegd dat ik dan ook wel grote handen heb.

samranzijn 16-03-2015

De Olympus OM-D E-M5 Mark 2 is met zo’n 1100 euro zeker geen goedkope camera. Voor dat geld mag je veel verwachten, gelukkig maakt de Olympus zijn geld meer dan waard.

De camera is uitstekend gebouwd. De Olympus bestaat namelijk voornamelijk vooral uit aluminium en een hoge kwaliteit plastic. Aan de achterkant zit een hoge resolutie touchscreen die je uit kunt klappen. De camera is geheel waterbestendig, dus ideaal als je vaak in vochtig of natte omstandigheden fotografeert.

De beeldkwaliteit is uitstekend. De 16 megapixel sensor geeft de wereld accuraat weer en ik kreeg pas echt storende ruis rond ISO 16.000. Wat de beeldkwaliteit verder ook erg kan helpen is het stabiliteitssysteem van Olympus. Ik weet niet wat Olympus er allemaal mee doet, maar het is magie. Op 50 millimeter kan ik fotograferen op 1/5 seconden. Een ideale camera als je bij weinig licht wilt fotograferen dus.

Ook ziet de camera er erg mooi uit (vind ik persoonlijk). Mensen denken al snel dat je met een analoge camera aan het fotograferen bent, maar dat ben je allerminst. Hij zit bomvol met handige functies, zoals de mogelijkheid om hem van afstand via Wi-Fi met je smart Phone of tablet te bedienen. Er zitten echter ook functies op die er van mij niet op hadden gehoeven. Zo vind ik de mogelijkheid om een hoge resolutie foto te maken maar niks. Tenzij ik op statief een stilstaand beeld fotografeer, is alles op deze stand bewogen. Ook de creatieve instagram achtige functies vind ik erg overbodig op zo’n professionele camera, maar ze mogen de pret niet drukken.

Deze camera is vooral voor mensen die snel en discreet willen fotograferen met een hoge kwaliteit camera. Door de camera op de stille stand te zetten hoor je hem helemaal niet, en door zijn onschuldige uiterlijk zal niemand je een boze blik geven als je diegene op straat fotografeert. Ook het autofocussysteem werkt prima en kan bewegende voorwerpen redelijk goed vastleggen. Ook is hij klein en licht, ideaal voor op reis dus. Straat en documentaire fotografen zullen ook een hoop plezier beleven aan deze camera.

Een nadeel vind ik echter de grip van de camera. Ik heb niet het idee dat ik er de hele dag comfortabel mee kan fotograferen. Dit komt mede door het grip loze plastic waar de camera uit bestaat. Het is daarom naar mijn mening geen camera waar je de hele dag een fotoshoot mee staat te doen.

Al met al een geweldige camera. De vraagprijs absoluut waard.

KevaBu 15-03-2015

Kleine lichte camera met veel knopjes. Iemand met dikkere vingers kan wel eens problemen krijgen. ik heb daar geen last van. Twee aparte wieltjes voor sluitertijd en diafragma gemakkelijk om te zetten door een handeltje naar ISO en witbalans is een plus. Haarscherpe foto's, vooral in donkere ruimte. Buitenopnames in felle zon krijg ik (nog) niet naar mijn zin. Helaas is de standaard batterij snel leeg, ook zonder gebruik van Wifi. De toch wel hogere prijs is het zeker waart.

petschi 14-03-2015

Nu een aantal dagen de OM-D5 MKii in mn bezit en tot nu voornamelijk bezig geweest met uitvinden van alle mogelijkheden die deze camera biedt (iets dat overigens zonder handleiding nog best lastig is) wat opvalt is de mogelijkheid om eigenlijk 2 camera's in te stellen waarbij de diverse functieknoppen (3 bovenop en 1 achterop) op verschillende manieren zijn in te stellen. Dat , in combinatie met de hendel (1+2) aan de achterzijde maakt het mogelijk om razendsnel te schakelen tussen verschillende instellingen vbw belichting , iso , diafragma enz enz zodat je eigenljk in elke omstadigheid de juiste instelling bij de hand hebt.
De volgende stap wordt nu het daadwerkelijk maken van foto's anders dan op de automatische stand. (overigens waren die met de automaat van een heel hoog gehalte en als het nog beter kan ?)
Vooralsnog een aanrader voor de (semi) prof die gewend is met een DSLR te werken maar wat lichter bepakt op pad wil.

G . de Groot 13-03-2015

Als gevorderd fotograaf was ik al een tijdje op zoek naar een systeemcamera, verschillende merken mogen proberen waaronder de goedkope Samsung Nx300 tot de Fuji X1. Ook de Olympus OM- D EM1 geprobeerd, de bediening en de kwaliteit van de foto's deden mij versteld staan gezien de kleine sensor in deze camera, het nadeel vond ik toen de prijs, De EM- D M5MKII kwam uit en besloot deze aan de tand te voelen. Met het testen van de OM D1 nog in mijn geheugen ben ik een paar dagen op pad gegaan met de OM D5MKII, wat een heerlijke ervaring. De camera reageert snel en het menu is even wennen maar met een dag had ik grotendeels onder controle. de camera kan alles echt heel goed aan, van portretten tot LE ( long exposure) fotografie.

Over de standaard lens de 12-50 had ik eerst nog mijn twijfels, maar die twijfel is helemaal weggenomen na het zien dan de eerste resultaten. Wat mij betreft een prima lens om mee te beginnen.

De redenen voor mij om deze camera aan te schaffen zijn, de compactheid van het toestel, de mogelijkheden( de film functie heb ik niet gebruikt, kan daar ook geen oordeel over geven), de bediening en het meest belangrijke de kwaliteit van de beelden . Echte nadelen heb ik nog niet kunnen ontdekken, al had voor mij had het kantel systeem wel van de Omd1 mogen zijn, aangezien mijn DLRS dit ook heeft.

Olympus heeft hier mee een goede slag geslagen en voor mij is dit de systeem camera van dit moment.

Anally 12-03-2015

Ik ben een jonge fotografe en hou mij vooral bezig met Portret/fashion fotografie. Ik doe een audiovisuele opleiding en ook filmen vind ik dus erg belangrijk. Deze camera is erg multifunctioneel. Het stabilisatie systeem zorgt ervoor dat je met weinig moeite mooie filmpjes kan maken zonder daar een steadycam voor te hoeven aanschaffen. Ook de filters op deze camera zijn geweldig! je hebt veel keuze en je kan erdoor gemakkelijk een mooie foto maken. Ik maak veel zelfportretten en door het touchscreen systeem en de grote hoeveelheid focus punten is het eindelijk makkelijk geworden om mijn eigen ogen scherp te stellen als ik voor de camera sta. Ook voor vloggen is het daardoor ideaal! Je kan jezelf makkelijk scherpstellen en de camera is klein en compact waardoor hij in 1 hand past en je ook nog is jezelf kan zien wanneer je het flipscreen draait. Dat de camera klein en licht is heeft een heleboel voordelen, ik zelf heb een spierprobleem en daardoor is een zware spiegelreflexcamera vaak toch niet zo prettig, maar doordat hij zo klein is ligt hij direct minder fijn in de hand, een batterygrip zou dit kunnen oplossen. Alle instellingen op de camera zijn makkelijk te bedienen en te begrijpen op het diafragma veranderen na, ik vind de manier hoe je het tandwieltje boven op de camera moet draaien erg geforceerd omdat je daardoor weinig grip hebt om de camera nog goed vast te houden.Het enige echte nadeel is, is dat als je toch een statief wilt gebruiken je hem er echt super voorzichtig op moet zetten. Toen ik de sandwich plaat van het statief op de camera wou draaien met een muntje draaide hij perongeluk een tikje verder waardoor er meteen 2 kleine deukjes zaten in het aluminium onderaan de camera, iets wat ik met al mijn camera's nog nooit heb meegemaakt en ik erg voorzichtig om ga met mij apparatuur, Niet zo tof dus! Sinds ik deze camera heb word ik wel geprikkeld om meer natuur en sfeer foto's te maken inplaats van er studio portretten mee te schieten, dit o.a. door de ART filters maar ook omdat je de camera gemakkelijk mee in je tas kan nemen waardoor je vaker maar voor eventjes je camera zal pakken. De camera is geschikt voor creatievelingen die opzoek zijn naar een camera die voor meerdere doeleinden goed resultaat levert. Nogmaals vind ik het stabilisatie systeem wanneer je filmt geniaal! Een echte aanrader dus.