Sony Alpha A5100 Zwart + 16-50mm OSS zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 66 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Alpha A5100 Zwart + 16-50mm OSS zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

A. Bakker 19-12-2019

Fijne compacte camera

Voor een mooie prijs heb je al echt een fijne camera die goed in de hand ligt. Maakt mooie foto's en is makkelijk te gebruiken voor een beginnende fotograaf.

Pluspunten

• Compact
  • Scherpe foto's
  • Kantelbaar scherm
  • Prijs
  • Makkelijk in gebruik

Brigitte 09-06-2019

Mooie camera met veel mogelijkheden.

Heel blij met deze camera! Hij maakt prachtige foto's. Je kunt heel veel zelf instellen maar hij heeft ook automatischr instellingen voor als je daar geen tijd voor hebt. Bovendien is de camera mooi en heeft hij een prettig formaat waardoot hij fijn in de hand ligt en degelijk aanvoelt.

Pluspunten

• Veel mogelijkheden, eenvoudig te bedienen.
  • Mooie camera, ligt fijn in de hand.

RH 13-04-2019

Prachtige camera, eenvoudige bediening en uitstekende foto’s

Na de aankoop had ik vrij snel de ‘structuur’ van het menu en instellingen door, dus de camera is niet ingewikkeld. De camera maakt haarscherpe foto’s en video’s. Hij ligt lekker in de hand, mooi design en voor een systeemcamera is hij niet zwaar.

Pluspunten

• Fotokwaliteit
  • Bediening
  • Gewicht
  • Prijs

Minpunten

• Snelheid kan beter, niet storend
  • Geen touchscreen

Daisy 30-05-2018

Fijne camera

Hele fijne camera, maakt scherpe foto’s en makkelijk in de hand. Ook is het erg makkelijk dat het scherm kantelbaar is.

Lok 05-03-2018

Compact maar uitstekende camera

Prima systeemcamera met volop functies. Verdwalen in de mogelijkheden is na bestuderen eigenlijk niet mogelijk. Ben voor deze keus mede uitgegaan van de reviews van medegebruikers van dit toestel.

Pluspunten

• Touchscreen
  • Compact
  • Ligt goed in de hand
  • Makkelijk in gebruik
  • Losse lenzen opzetbaar

Minpunten

• geen zoeker
  • accu niet 'los' oplaadbaar

R Bouwmans 11-07-2017

spiegelend scherm bij buiten fotograveren

een waardeloze camera, buiten fotograferen is niet te doen, je mist een optische zoeker, we hebben deze camera niet gekocht om alleen maar binnen te fotograferen maar als het zonnetje ook maar een beetje schijnt spiegelt het display waardoor je echt helemaal niet ziet wat je fotografeert .
klacht gestuurd naar Sony, helaas kunnen ze niks voor ons beteken, toch een dure aanschaf als blijkt dat de verwachtingen anders uitpakken, heel jammer Sony!!! ook voor wat betreft de service valt er nog veel te behalen.

Minpunten

• geen optische zoeker
  • spiegelend display bij buiten fotograveren
  • weinig hou vast

carlo 25-01-2016

Camera aangekocht bij Foto Semeins. Foto Semeins heeft naast zijn webshop ook een fysieke winkel in Tiel.
Omdat wij goed advies wilden en de camera ook wilden uitproberen zijn we naar Tiel afgereisd.
Dit was een goede beslissing. Uitstekend geadviseerd en door het uitgebreide assortiment diverse camera's kunnen uitproberen.
Uiteindelijk gekozen voor de systeemcamera Sony A5100 incl. telelens.
Wat een fijne camera. Mooie scherpe foto's en veel extra's, zoals wifi en een kantelbaar scherm. Wel is de telelens relatief zwaar, in verhouding tot de camera.

Yifan Zhang 05-04-2015

It's a really good camera, I really love it. It has a very nice appearance and it is really portable.

ilonavb 30-03-2015

Ik heb deze camera twee maanden geleden gekocht. Heb zitten twijfelen tussen de a5100 en a6000. Gezien het geringe verschil in kwaliteit tussen beide camera's, het prijsverschil en het handige kantelscherm uiteindelijk voor de a5100 gekozen. Tot op de dag van vandaag nog geen spijt van gehad. De camera heeft enorm veel opties en ik ben er nu goed eigen aan. Een uitstekende camera met geweldige fotokwaliteit naast mij Nikon D5100.

Wouws 09-03-2015

Hele fijne camera met ontzettend veel gebruiksgemak. Je kan eenvoudig goede fotos maken maar ook zelf achter het stuur stappen en creatief aan de slag! Ik heb zojuist de telezoom lens bijgekocht en ben daar ook weer heel tevreden over. Hele scherpe foto's ook bij beperkt licht!

Job82 07-03-2015

Ik heb de camera nu een maand en hij bevalt goed. De kwaliteit van de foto's is erg goed, ook bij weinig licht. Je kunt de automatische stand gebruiken, maar het is ook mogelijk alles handmatig in te stellen. De camera bevat hiervoor een handige helpfunctie die je een uitleg over elke instelling geeft.

Filmen werkt ook goed. De camera heeft goede microfoons wat een goed geluid oplevert. Helaas is het zoomgeluid van de lens hierdoor ook hoorbaar.

Na het installeren van de Sony app op je telefoon is het erg gemakkelijk om foto's van de camera naar je telefoon te kopiëren.

Effectos 02-03-2015

Zeer tevreden over de eenvoudige bediening en kwaliteit foto's. Met filmen ben ik nog aan het experimenteren, maar echt een verademing na mijn Canon S90. Aanrader!

chichichi 02-03-2015

The product looks good and can satisfy different needs of different levels.
It is very easy to get on to use. And in all kinds of environment it can work well.

deingrid 02-03-2015

Ik heb de Sony nu een maand in mijn bezit en ben erg tevreden. De kwaliteit van de foto's zijn zeer goed en ook de mogelijkheden zijn uitgebreid. Door de vele mogelijkheden duizelt het in het misschien wel een beetje, dus daar moest ik wel even aan wennen en me even in verdiepen. Vormgeving en degelijkheid zijn ook helemaal prima. Erg fijne, compacte camera.

Hansels14 26-02-2015

Zeer gebruiksvriendelijk toestel voor een beginnende fotograaf. Je kunt geheel automatisch fotograferen maar ook zelf het toestel instellen.

Mouad Batata 26-02-2015

Leuke toestel. Maakt mooie foto's. Als beginner is het wel even zoeken hoe alles werkt. .

Wouter3000 23-02-2015

De foto's die ik tot nu toe gemaakt heb zijn bijna allemaal zeer scherp.
In de 'Slim automatisch' stand krijg je zonder verstand te hebben van fotograferen al erg indrukwekkende foto's. Die stand is dan ook ideaal voor als je geen zin hebt om voor elke compositie alle instellingen langs te gaan, bijvoorbeeld als je samen met iemand een wandeling maakt.

Daarnaast heb je de mogelijkheid om wel alles zelf in te stellen. Ik ben een beginnend fotograaf en heb niet veel verstand van diafragma-, iso- en sluitertijdwaarden. Het menu geeft daar goede uitleg over, waardoor je er vrij eenvoudig mee kunt spelen. Wat me niet altijd goed lukt, is de scherptediepte op de gewenste afstand van de lens krijgen. Dat komt doordat je de scherpstelling dmv het touchscreen moet regelen, dat gaat niet altijd in een keer goed.

Het scherm is overigens snel om te klappen, waardoor je ook eens een scherpe selfie kunt maken!

Al met al ben ik erg blij met deze camera.

Fotogeniek456789 23-02-2015

Goed fototoestel, maakt mooie foto's ook in donkere ruimtes. Alleen de vormgeving komt niet zo hip over

Googie 22-02-2015

The product looks good and can satisfy different needs of different levels.

Annetw73 20-02-2015

De camera is mooi compact en voelt stevig aan. Je moet hem wel even updaten via de computer en dan kan je allerlei leuke en handige aps kopen en gratis apps installeren. Dit gaat overigens erg gemakkelijk. Ook zonder gebruik van de apps maakt de camera mooie foto's en zijn er heel veel progamma's. Heel handig dat je bij elke mogelijkheid een uitleg in het Nderlands krijgt over wat de functie inhoudt. Via een app zet je de foto's zo op je telefoon of tablet, maar bij mij werkt dit niet zo goed, doordat mijn internet steeds wegvalt, dit ligt aan upc, niet aan de camera. Het enige dat ik misschien mis is een functie waarbij je een stuk van de foto afsnijdt. Het zou handig zijn als je de losse lensdop ergens op zou kunnen drukken of aan zou kunnen hangen, ik hoop dat ik hem niet kwijt ga raken. Video nog niet geprobeerd. Ik ben superblij met mijn aankoop en wil er volgend jaar een nieuwe lens bij kopen, zodat ik de foto's nog wat verder kan inzoomen.

Annetw73 20-02-2015

hugodejong 20-02-2015

Fotokwaliteit - Door de grote sensor en relatief lichtgevoelige lens biedt de camera veel mogelijkheden voor het spelen met scherptediepte, het fotograferen bij weinig licht en het schieten van bewegende objecten.

Mogelijkheden - Deze camera biedt vrijwel alle mogelijkheden van zijn grote broer, de A6000, en mist eigenlijk alleen de EVF. Er zit dezelfde APS-C sensor in, bevat ook de Bionz X beeldprocessor en maakt gebruik van hetzelde hybride AF-systeem. De verschillende (semi-)automatische standen leveren goede foto's op, maar er is ook de mogelijkheid om alles (belichting, diafragma, sluitertijd, ISO etc.) handmatig in te stellen op specifieke situaties. Het wisselen van de lens heb ik niet geprobeerd, maar mocht dat nodig zijn dan is de camera snel voorzien van een lens met een anders bereik van de 16-50mm kitlens. Softwarematig kunnen de mogelijkheden nog worden uitgebreid door het gebruik van (vaak betaalde) apps. Hiermee kunnen foto's worden overgezet naar een smartphone, kunnen timelapses worden gemaakt, en nog veel meer.

Gebruiksgemak - Het gebruiksgemak van de camera is over het algemeen prima, maar wanneer je veel handmatig wil instellen, moet er vrij veel door de menu's worden genavigeerd. Dat is niet altijd handig. Het touchscreen is alleen te gebruiken tijdens het fotograferen en dus niet voor menunavigatie, wat een beetje contra-intuitief is.

Vormgeving - In mijn ogen is de camera prima vormgegeven. Hij is handzaam (maar niet geschikt voor een broekzak) en het design is vrij standaard maar functioneel.

Degelijkheid - De camera voelt erg degelijk aan. De body is niet van metaal, maar tordeert en kraakt niet. De knoppen voelen degelijk aan en ik zou het apparaat zonder twijfel meenemen op reis.

Overall - De A5100 is een uitstekende camera met uitgebreide mogelijkheden om precies te schieten wat je wil. Omdat er in verhouding tot de mogelijkheden relatief weinig bedieningselementen op het apparaat aanwezig zijn, zul je zeker af en toe de menu's in moeten, maar als je daar eenmaal aan gewend bent, is dat nauwelijk een obstakel. Vind je de aanwezigheid van een EVF belangrijk, kijk dan eens naar de A6000. Als je iets minder geld wil uitgeven dan de gangbare verkoopprijs van 549 euro (op dit moment) dan is de A5000 ook een goede optie. Je mist dan wel de snellere beeldprocessor en daarmee de hogere burstrate van de A5100 en het opklapbare scherm wat deze camera wel heeft.

Erik van den Eijnden 20-02-2015

Fijne compacte Body met APS-C sensor, 24,4 Mega Pixels, goede AF en touchscreen. Heel veel instelmogelijkheden wat het soms een beetje lastig maakt om een bepaalde foto te maken. Op de automatische stand stand maakt de camera zeer goede foto's. Met de standaard lens heb je niet veel zoom maar je kunt er verschillende lenzen op zetten. Ik ben zeer tevreden met deze camera en zal nog wat moeten oefenen, misschien volg ik nog wel een cursus digitale fotografie.

PietKatrien 19-02-2015

Tot nu toe ben ik erg tevreden over de A5100. Als achtergrondinformatie: ik heb een aantal compactcamera's en een Canon 5D Mark II met verscheidene lenzen. Die laatste is de enige optie bij weinig licht (ik haat flits), maar is nogal fors om mee te nemen, met name bij sociale gebeurtenissen. Ik heb de A5100 dus aangeschaft om bij weinig licht wat kiekjes te kunnen maken. De voor en nadelen op een rijtje:

Voordelen:
- Heel mooi compact gezien het formaat van de sensor (APS-C).
- Hele fijne sensor, erg goed bij weinig licht, bijna zo goed als mijn Canon 5D Mark II.
- Video bij weinig licht is het beste van alle camera's die ik heb.
- Foto's bij goed licht zijn ook prima.
- De "Superior Auto" mode heeft het best wel vaak bij het rechte eind.
- Bijna alles is handmatig in te stellen, zelfs de functie van de knoppen en de witbalans kleurtemperatuur in Kelvin. Dat laatste mis ik erg bij de goedkopere Canon modellen, dus hier ben ik erg blij mee.

Nadelen:
- Het aantal instellingen is erg groot. Bij handmatige instelling is niet altijd duidelijk wat er gebeurt. Wordt bij DMF focus het onderwerp getracked? Als ik gezichtsherkennig aan zet, wordt dat gebruikt voor de belichting, de focus, allebei of geen van beide?
- Focus is goed, ook bij weinig licht, maar in de sportmodus (spelende kinderen) lukt het me niet echt mooi scherpe foto's te krijgen, meestal ligt het scherptevlak er voor of achter.
- Video bij voldoende licht is OK maar niet fantastisch. Voor de beste codec is een 64GB SDXC kaartje nodig. Dat levert echter nauwelijks verbetering op. Het resultaat is goed, wel iets beter dan van de compactcamera's die ik heb, maar haalt het niet vergeleken met de 5D.
- Lensdop zit in het bewegende deel van de lens en steekt uit, daardoor doet het fragiel aan.

Merle87 19-02-2015

We hadden eerst een sony Alfa camera van circa 7 jaar oud en recent overgegaan naar de A5100.
De A5100 maakt snelle mooie foto's bij weinig licht en binnen van bewegende kinderen en huisdieren.
De menu's van de camera zijn vergelijkbaar met die van de oude sony en erg intuïtief.
De camera met de standaard lens past in een mooi klein zakje en is mee te nemen in een handtas.

Tot nu toe zeer tevreden met de aankoop en zou het aanbevelen voor ieder die een DSLR camera gewend is maar een pocket variant wil.