Sony α ILCE-6000L zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 25 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony α ILCE-6000L zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Anoniem 05-08-2021

Sony A6000 is een goede keuze

Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

De Sony A6000 is zeer prettig in gebruik. Het heeft een goede grip en is licht van gewicht. Het is veelzijdig met de diverse fotofuncties, met name de gezichtsherkenning. Het uitklapbare scherm is erg handig, voor het fotograferen van verschillende posities. Kortom, ik zou het type camera aanraden voor privé, maar ook professioneel gebruik.

Pluspunten

• Gemakkelijk in gebruik
  • Diverse functies
  • zoomfunctie

Minpunten

• Scherm kan beperkt gekanteld worden
  • Duur van de accu bij intensief gebruik

Mariska 10-03-2020

Fijne nieuwe systeemcamera

Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Als basic fotograaf die wat meer ervaring wil opdoen, ben ik geadviseerd om met deze camera op pad te gaan. Veel voordelen en niet teveel poespas. Daarnaast ligt deze camera perfect in de hand, duidelijk beeld. Nu een hele hoop mooie foto's schieten!

Pluspunten

• licht
  • compact
  • duidelijk beeld

wouter 17-11-2016

topper in eenklein jasje

Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Alles van een spiegelreflex en meer in een klein jasje. Topcamera, zeer snel en makkelijk mee te nemen.

Pluspunten

• snel
  • beeldkwaliteit
  • formaat
  • bedieningsgemak

Minpunten

• geen losse acculader

haand069 29-02-2016
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Fantastiche kleine en ongelooflijke veelzijdige camera.
Foto,s zijn exelent en ook de mogelijkheden zijn zeer goed. Kitlens is wat minder maar wel goed te gebruiken zeker wat afmeting aangaat. De snelheid van 11 frames per sec. is zo gaaf. Prima camera zeker ook voor sport.e.d. Deze camera is gewoon gelijk aan een DSLR.

Anne 08-02-2016
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Mooie scherpe foto's, beetje zwaar maar goed te dragen. Jammer dat het lcd scherm niet geheel geroteerd/gekanteld kan worden voor selfies.

ro.es 11-10-2015
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Heb 3 Sony cameras. Deze A6000 met Zeiss 16-70mmm en Zeiss 24 F1.8 mm objetief. Al met al een dure set. De A6000 is beslist geen point en shoot camera, het is meer een camera voor creatieve fotografie. Het vereist dus enige kennis van Fotografie om goede foto´s te nemen.

Als het om gemak gaat en een uitstekende kwaliteit dan is de Sony RX100 III een overweging. De eveneens Carl Zeiss F1.8- F2.8mm objetief is geweldig. Foto´s zijn vrijwel allemaal raak. Als reis camera is de RX10 een aanrader. Ook hier een Zeiss tele objetief met contante F1.8 diafragma. Ook bij deze camera zijn de foto´s snel geslaagd. Echt een compacte camera topper om er bij te hebben.

Een hele fijne camera die ik inmiddels 2 jaar heb en vaak gebruik. Sony is niet bepaald goedkoop met hun camera´s maar bied wel veel camera voor het geld. De carl Zeiss lenzen zijn in alle opzichten Top.

ro.es 23-06-2015
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Gebruik de camera veel en is met verre mijn favoriete camera voor korte tripjes en op reis. Met de 2 Carl Zeiss lenzen 24mm F1.8 en de 18-70 mm f4.0 kun je de meeste situaties aan. Beide lenzen heb ik voorzien van Hoya UV filters.

Zelf gebruik ik weinig een telelens. Ik heb ook de fantastische Sony RX10 camera met een vaste Carl Zeiss telelens met een diafragma van F2.8 over het hele zoom bereik.

Qua details wint de A6000 het op vele fronten, de camera is enorm veelzijdig. Het is de A6000 die ik het vaakst gebruik. Nog na een half jaar leer ik van deze camera. Door de uitgebreide instel mogelijkheden die de compacte A6000 bied in een mooie retro behuizing, word men vanzelf creatiever met fotograferen.

Heb verder nog aangeschaft de fantastische Nissin I40 compacte flitser die zonder adapter zo op de A6000 kan worden aangesloten.

De batterij is niet al te sterk voor deze camera. Extra batterijen met een externe oplader zijn niet duur. Het is beslist aan te raden om onder weg een 1 extra batterij mee te nemen.

Foto´s, die zijn fantastisch. Zelf al met de standaard Sony 16-50mm lens.

ro.es 20-03-2015
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Vanwege mijn toenemende enthousiasme over de Sony A6000 heb ik 2 lenzen aangeschaft van Carll Zeiss. Een 24mm 1.8 en een 16-70mm F4 zoomlens. Bij elkaar een kostbare grap, iedere lens kost meer dan de camera zelf.

Voor dat ik de aankoop overging heb ik eerst veel gelezen en constateerde dat de gebruikers ervaringen van de Carl Zeiss lenzen in combinatie o.a. met de Sony A6000 overal lovend waren.

Ik twijfelde of de grote zwarte lenzen wel goed zouden staan op de zilveren A6000 uitvoering. Dat is beslist het geval, de lenzen van Zeiss zijn qua afwerking, look en feel een en al kwaliteit. De fotografische kwaliteit is geweldig en gaat een paar stappen verder dan de standaard E mount lenzen van Sony.

Ik moet zeggen dat de Sony 50mm F1.8 uiterst scherpe foto´s maakt en de lens bij uitstek is voor portret fotografie. Een geweldige lens die ook nog een betaalbaar is.

Ik had kort een Sony 35mm F1.8 lens maar vond de winst in beeldveld niet de prijs van €400 + waard t.o.v. van de 50mm die overigens ook nog eens scherpere resultaten oplevert. Gelukkig kon ik de 35mm zonder problemen retour sturen bij de leverancier (Amazon).

De Carll Zeiss 24mm is geweldig en maakt van de Sony A6000 een combinatie die met de grotere en dure SLR´s kan wedijveren. De beeld kwaliteit is Top of the bill. Hetzelfde geld voor de Zeiss 16-70mm F4 zoomlens. Het is een al kwaliteit deze lenzen van Carll Zeiss, ook de verpakking. Worden goed ingepakt in een mooi etui geleverd.

Het vraagt een stukje investering de Carll Zeiss lenzen, maar zijn de Sony A6000 camera iedere euro waard.

Jos-Willem 18-03-2015
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Ik zocht een kleine eenvoudige camera met wisselbare lensen voor thuis en op vakantie. Een camera die ook RAW schiet. Dat is de Sony A6000. De Sony A6000 is klein, makkelijk in gebruik en maakt hele mooie foto's. De auto focus functie is super snel en werkt erg fijn. Als bijvoorbeeld de kat op mij af komt lopen blijft de camera scherp op de kat.

Voor de liefhebber kan je alles manueel doen en voor snelle foto's kan je de scene mode gebruiken en dan heb je altijd een mooie foto.

ro.es 05-03-2015
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Ik heb zojuist de camera uitgebreid met de originele Sony SEL50F18 lens en heb de Sony 18-200mm besteld. Ik heb mijn complete Nikon D7100 set te koop gezet. Groot voordeel t.o.v. de grote en zware Nikon reflex is dat je deze A6000 veel makkelijker meeneemt. Wat een mooi stukje techniek bied deze compacte Sony A6000. Foto´s 100% uitvergroot (mits goed genomen)zijn nagenoeg perfect tot op het detail. ik ben er heel enthousiast over.

S. Zuiderwijk 04-03-2015
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

De camera biedt werkelijk alle mogelijkheden voor de professionele fotograaf. Indien gewenst kunnen er interessante functies worden toegevoegd door softwarepakketjes te downloaden die eenvoudig geintegreerd worden in de menu's (bijv. slowmotion shooting of frames combineren in 1 foto). Maar standaard zit er overzichtelijk al heel veel op deze camera, zoals bijv. de mooie functie van huidskleur smoothing en het herkennen van personen/onderwerpen door de AF (die vervolgens gevolgd word en continu scherp is bij bijv. sportfotografie)

Hij is erg handzaam met een goede grip en snel in gebruik met 7 custom instelbare (draai)knoppen, voor de semi-prof is de keuze aan E-mount lenzen groot te noemen (en met adapters kunnen bijna alle lenzen erop).

Deze camera zet de standaard, waardoor spiegelreflex verleden tijd is (veel pro's zetten hun ervaringen op internet en die zijn unaniem over op deze en gelijkwaardige camera's!)

Ondanks de vele mogelijkheden bieden de autofuncties voor de dummy gebruiker al een camera die foto's maakt alsof je professional bent. Met deze aanschaf is fotografie een nieuwe hobby geworden zonder hiervoor eerst extreem te moeten investeren in vele accesoires en dure camera's.

Wat ik erg makkelijk vindt en een groot voordeel is de kantelbare flitser. Met je wijsvinger richt je deze naar boven of naar achteren en met je middelvinger druk je af. Voor binnen opnames geeft dit een mooie belichting via witte muren of plafonds en je foto's zijn niet meer overbelicht, gewoon met je bodyflitser!

bijkomend voordeel: met de standaard kitlens is het ook al een volwaardige videocamera die veel beter presteert (m.n. in donkere/binnen verlichting) dan de doorsnee handcam videocamera. Daar hebben we er een paar van geprobeerd, omdat we een videocamera zochten voor opnames van onze zoon, maar geen ervan haalde de scherpte en noise-reductie die de A6000 haalt.

De A6000 is in onze ogen absoluut een aanrader en iedere euro waard, omdat je hem kan uitbreiden in de toekomst en de extreme mogelijkheden zal je er niet snel op uitgekeken zijn en er voor vele jaren een professionele camera aan overhouden die betrouwbaar is en ieder gewenst shot zonder probleem zal vastleggen.

lemans86 01-03-2015
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Ik heb de zilveren A6000 aangeschaft, welke een prachtige retro look over zich heen heeft. Qua ontwerp en design niets dan lof: want buiten dat ie er geweldig uitziet, voelt ie ook zeer degelijk dankzij de metalen body, ligt ie goed en stevig in de hand en laat ie zich gemakkelijk en intuïtief bedienen.

De foto's zijn werkelijk prachtig: scherpte, kleur, ruis, is allemaal dik in orde. En de camera is enorm snel. Alleen de eerste keer na (langere) tijd aanzetten laat ie een paar seconden op zich wachten. Is ie recenter aangeweeest, is ie binnen no time klaar gebruik.

De EVF is een van de redenen waarom ik voor deze Sony heb gekozen, en ik ben er heel blij mee. Het fotografeert veel natuurlijker dan via het LCD scherm en je kan er alle informatie in zien die wil. Ook het sensor voor het automatisch schakelen tussen de scherm en de EVF werkt goed en snel.

De standaard lens is lekker compact en presteert goed. Zelf mis ik net wat zoom, maar daarvoor heb ik andere lenzen aangeschaft. Deze lens zit er echter standaard op vanwege de compactheid.

De batterij gaat ook lang genoeg mee, maar een extra accu is wel aan te raden. Een volle dag red je niet met één accu. Dat het percentage van de accu wordt weergegeven is wel erg prettig!

De enige twee verbeteringen die ik eventueel nog zou willen zien zijn:
- touchscreen. Dit werkt soms toch net even handiger en sneller
- de mogelijkheid om het lcd-scherm om te draaien zodat je 'm zonder vrees voor krassen kan dragen of opbergen.

ro.es 02-03-2015

Je kunt de LCD beschermen van de A6000 tegen krassen en vuil beschermen met de Sony PCKLM17 screen protector.

ro.es 25-02-2015
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Al jaren ben ik enthousiast over de kwaliteit van Sony camera’s. Nooit eerder ging mij interesse uit naar een systeem camera. Ik bezit Nikon D7100 met 18-200 mm lens, SBH 700 flitser enz. Fantastische set maar weegt zwaar en neem je niet zo makkelijk even mee.

Ik bezit sinds een jaar een Sony RX10 bridge camera met een geweldige lichtsterke C. Zeiss 2.8 zoom lens. Een camera die een hoge gebruikers score krijgt. Verder had ik een Sony RX100 waar een flinke kras op de LCD was gekomen wat mij hinderde. Die heb ik weggedaan. Ook de RX100 is een door veel gebruikers een gewaardeerde compact camera die hele mooie foto´s schiet. Maar wel erg compact. Ik heb getwijfeld om een nieuwe RX 100 III aan te schaffen, die na mijn inzien te veel is over prijst en weinig camera gevoel bied.

Tot nu gebruikte ik dus het meeste de Sony RX10. Dat de A6000 bij mij in beeld kwam en de lovende reviews van gebruikers las ben ik mij meer in dit type camera gaan verdiepen. Ik heb de zilver/zwarte uitvoering die ik de mooiste vind van de 3 verkrijgbare uitvoeringen. Camera direct met een aantal accessoires gekocht zoals een B&W UV lens, een losse oplader (blijft een gemis dat dit niet standaard word meegeleverd) plus een extra batterij beiden van Sony. De Sony zwarte leder houder, een Sony LCD protectie plus een snelle Scandisk 32 MB SD card.

De eerste foto´s die ik heb genomen, waarvan enkele in de avond vind ik heel natuurlijk en bijzonder scherp. De autofocus zoals beaamd reageert inderdaad razend snel. Omdat ik al geruime tijd bekend ben met Sony camera’s is het menu geen verassing. Uitgebreid aan mogelijkheden en is de camera op vele manieren naar wens in te stellen.

Een compacte Sony flitser de HVL-F20M was al in mijn bezit en is deze flitser een mooie combinatie met de A6000. Het bied net iets meer voor goede binnen opnames als de standaard Pop up flits op de A6000.

De A6000 is een camera die je makkelijk meeneemt en ook gezien mag worden, het ziet er uit zoals een camera eruit moet zien. Wat ik ook vind opgaan voor de duurdere Sony A7 reeks.

De foto kwaliteit voor dit type camera verrast mij in positieve zin. Niet zo verregaand perfect als bijv. een Nikon D7100 maar aanzienlijk beter als een RX10 , RX100 of instap SLR´s. Met het voordeel dat deze A6000 een camera is die je heel makkelijk meeneemt en waarmee ik makkelijk in heel veel situaties snel goede foto´s schiet. Alle lovende gebruikers reacties over deze A6000 zijn dan ook volkomen terecht.

Dit is mijn camera, een absolute aanrader.

Josonyilce6000L 19-02-2015
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Dit is prachtige camera prijs / kwaliteit verhouding
en je kunt er eventueel nog andere lenzen op zetten.

acnaib 19-02-2015
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Een prima camera die de gelijke mogelijkheden kent als de grotere digitale spiegelreflex camera's maar dan in compacte vorm. Resolutie top en zoekerfunctie ideaal. De vooringestelde beeldoptie zijn waardevol en snel te selecteren. Het manueel beelden schieten kent alle mogelijkheden die je gewend bent als je nog met analoge camera's hebt gewerkt. Een zeer aan te raden aankoop.

Wim Struijs 10-02-2015
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Prettige snelle camera. Scherpstelling zeer snel ook bij weinig licht. Vooral prettig bij het maken van foto's van kinderen. Veel mogelijkheden. Eigenlijk te veel.

Wendy_1971 05-02-2015
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Fantastische camera met retro look. Veel eenvoudiger dan een spiegelreflect en doet zeker niet onder in kwaliteit. Zelf beter...

marjolein wierdsma 20-01-2015
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Toen de Sony a6000 uit kwam heb ik hem door de goede berichten die ik er over las gelijk aangeschaft. Reden: Tot die tijd fotografeerde ik alleen met Olympus omd-em5 en wilde er graag een camera bij met aps-c sensor. Ook de snelle autofocus sprak me aan omdat ik mijn camera's geregeld gebruik voor kinderfotografie. En de Sony a6000 bevalt me inderdaad uitstekend! Heldere scherpe foto.s, overzichtelijk menu en veel mogelijkheden. Tracking van snelle onderwerpen is ook perfect. Was gwend aan de degelijke contructie van de omd-em 5 en op dat febied viel de sony me iets tegen, toch wat meer plastic. Maar het prijsverschil is er ook naar dus niet echt een punt. Zou wat mij betreft ook net iets groter mogen zijn de camera omdat ik hem veel gebruik met opzetflitser. Maar al met al was ik zo blij met de aankoop dat ik vorige maand nog een extra a6000 heb aangeschaft omdat ik zo niet zo vaak lenzen hoef te verwisselen. Topcamera!

Stofzuigtester 18-01-2015
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

De Sony Alfa nu een aantal weken in bezit en het zijn vooral de grote hoeveelheid aan mogelijkheden die meteen opvallen in combinatie met het compacte ontwerp.

We waren op zoek naar een camera die qua kwaliteit foto's niet zou onderdoen voor een spiegelreflex, daarbij makkelijk moet zijn om mee te nemen, de mogelijkheid bieden om van lens te kunnen wisselen, makkelijk kunnen delen van mediabestanden en voldoende hoge kwaliteit films opnemen, bijvoorkeur 1080P.

Ik moet zeggen dat de Sony Alfa tot nu toe ruimschoots aan deze criteria voldoet. De camera ligt daarbij lekker in de hand en is alleen de video record knop wat lastig in te drukken. Verder was her een leuke bijkomstigheid dat je het aantal opties kunt uitbreiden met Apps die door Sony speciaal voor dergelijke camera's is gemaakt. Al met al een aanrader voor wie net iets meer wil dan een compactcamera en de fotokwaliteit wil benaderen van spiegelreflex.

granny555 15-01-2015
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

De camera ligt goed in de hand.
Met de instelling voor foto's onder "moeilijk licht" omstandigheden: zeer snel mooie resultaten.
de vormgeving is prachtig!

Nanette 11-12-2014
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Ik heb mijn Canon 400D ingeruild voor dit toestel. En dit bevalt mij prima.
Vooral het formaat, en de functies hebben mij overtuigd.

Karel987jr5 28-11-2014
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Net gekocht, prachtige camera met een mooi menu dat je overal doorheen helpt. Ga aan de slag en langzamerhand maakt de camera je wegwijs in zijn eigen mogelijkheden. Ik heb ze nog lang niet allemaal ontdekt maar heb al veel plezier van m'n camera!

Michel666 01-09-2014
Geschreven voor: Sony α ILCE-6000L zilver

Super foto's en hele mooie filmpjes!
Goed zuivere lenzen en zeer compacte body.
Microfoon geluid redelijk, ruisonderdrukking is wel goed.
Na enig speurwerk en de handleiding is deze camera zeer handig en snel in te stellen.
Deze camera is beter dan onze oudere Nikon dslr en sony hdcam bij elkaar.
In combinatie met sony experia z2 helemaal handig icm nfc.