Sony α ILCE-6000Y - Reviews

Camera type
systeemcamera (kit)
Filmen in full-HD
Filmen in Full-HD

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 57 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

suzanne61 03-08-2014
  • Product maand in bezit

Ik heb deze camera vlak voor mijn vakantie aangeschaft. Daardoor had ik niet genoeg tijd om alle mogelijkheden van te voren uit te proberen. Toch heb ik schitterende foto's kunnen maken. Je kan alles zelf instellen of de camera alles laten doen. Ik heb zelf nog lang niet alle mogelijkheden uitgeprobeerd maar volgens mij kan je er echt alles mee. Hij stelt snel scherp en heeft minder licht nodig voor een goed resultaat.

Kiesgoedkoop 01-08-2014

Super ding, scherp en birdsview. Lichter dan de Nex3 en makkelijk in gebruik. Vergeet ook niet een mooie case te kopen. Ik heb zelf nu een grote en dat is niet zo handig.

Dick Wilmink 28-07-2014
  • Product kwartaal in bezit

Na jaren gebruik van de Sony Nex 6, nu de gebruiker van de Sony A6000 sinds een aantal maanden. Dit laatste toestel geeft betere foto's, stelt sneller loepzuiver scherp, geeft beter bokeh, Toch weer een hele stap voorwaarts, dit voor een zeer aantrekkelijke prijs.

robar 27-07-2014

Eindelijk iets klein en goed in de hand liggend en niet meer sleuren met kilos foto matriaal . De eerste indrukken die ik nu heb zijn heel positief . Een klein minpuntje is wel het stroomverbruik . Ik vind dat wel een probleemje dat men moet oplossen met een reserve batterij. Ook vind ik spijtig dat het toestel gelverd word zonder een externe batterij lader .

Vijfigplus 23-07-2014
  • Product maand in bezit

Super camera ik ben er heel blij mee. Vooral met de snelheid van de camera die fantastisch is. Ook het lcd scherm is lekker wendbaar enigste nadeel van het scherm is dat je deze met veel zon niet echt kunt gebruiken. Gelukkig heb je dan je zoeker.Bij weinig licht mooie resultaten.Moest even wennen aan alle mogelijkheden maar oefening baart kunst.Fijne compacte camera mede door de PZ lens.

Tjeerd 23 21-07-2014
  • Product maand in bezit

Heerlijke camera, een stuk lichter en sneller dan mijn vorige spiegelreflex. Het menu is niet heel overzichtelijk (vooral de scenekeuze) en het gedrag van de flitser is apart. Maar uitstekende scherpe foto's vooral door het extreem snelle scherpstellen.

glass 14-07-2014
  • Product maand in bezit

Functions missed: Depth of field control, A read out of ISO and if camera thinks is over or underexposed compared to settings.
I like the camera a lot but despite all the technical ability it still feels like a point and shoot.
The 3 sony lens are a perfect complement. 16-50mm, 55-210 & 18-105 f4.0.
Starting to like it more as I take more photos the reveal the lens sharpness.

WdeJ 3311 14-07-2014

9,6
Kwaliteit foto: Met de voor geprogrammeerde instellingen zijn de opnames van ZEER hoge kwaliteit v.w.b. kleur weergave en omvang van licht naar donker.

Mogelijkheden: Voor elk soort foto zijn de instellingen met de diverse menu's eventueel aan te passen, maar ik ben tot nu toe steeds vaker met de programma instellingen gaan werken.

Gebruiksgemak: hier geef ik het cijfer 8 voor omdat het werken met de menu's wel wat aandacht/wennen is.

Vormgeving: Helemaal geweldig echt SONY. alles op de juiste plaats en comfortabel.

Degelijkheid: Na zo'n korte tijd in gebruik nog niet goed te beoordelen, maar gezien mijn ervaring met Sony apparatuur ga ik er van uit dat het wel goed is.

Zomaareennaam1548 14-07-2014
  • Product maand in bezit

Super camera, duidelijk in gebruik. De gebruikers handleiding vindt ik niet super. Daarom heb ik via http://friedmanarchives.com/alpha6000/index.htm een geweldig ebook gekocht.

Georges Vantournhout 06-07-2014

Ik was op zoek naar een camera met degelijke kwaliteit voor familie- en reisfoto's. Recent kwam de Sony Systeemcamera A6000 op de markt met een APS-C-sensor voor detailopnames, een grotere snelheid van uitvoering en vel scherpstelpunten. Hij blijkt ook razendsnel te zijn. Het toestel blijft redelijk compact. De superscherpe Oled-zoeker en een verstelbaar Lcd-scherm zijn erg interessant. Daarbij komt nog dat de lens gewisseld kan worden wat nog meer creativiteit en zoombereik bezorgt. Naast een automatisch programma kan de camera volledig handmatig bedient worden. De eerste resultaten zijn fantastisch, maar er blijven nog vele opties om te leren kennen.

Philip Van Mechelen 24-06-2014
  • Product maand in bezit

Razendsnel en super in low light situaties.
Alleen de microfoon zou kwalitatief iets beter mogen zijn (rap last van windgeluid)

Duzeaux 24-06-2014

Ik heb maanden de tijd genomen om mij te oriënteren op de aanschaf van een nieuwe camera. Ik was niet tevreden met mijn logge Nikon d5200 en wou een mooi toestel voor mijn reis naar Australië maar ook voor daarna.

Na veel lezen wogen de voordelen van een systeem camera zwaar. na vergelijking van Pentax, Nikon, Canon, Samsung en Sony systemen. Viel mijn keuze op de Sony NEX-6.

Echter na een kleine periode van proberen in verschillende winkels, werd de opvolger aangekondigd: De Sony Alpha 6000 (ILCE-A6000).

Ik was gelijk super enthousiast en heb zo'n beetje elke review op youtube en gerenommeerde blog's bekeken. Ook ben ik gaan zoeken naar de mindere punten, waarvan zo meteen een korte opsomming.

De Body:
Toen ik de camera binnenkreeg ben ik meteen gaan unboxen, zoals dat zo mooi heet. Door mijn uitgebreide voorbereiding wist ik wat ik kon verwachten, maar toen ik MIJN exemplaar vasthield werd ik blij. De body is licht in gewicht maar niet té licht waardoor hij met objectief zou kantelen.

Het materiaal dat is gebruikt voor de body is composiet, dat staat voor een combinatie van magnesium en polycarbonaat. Ik ben geen scheikundige maar als ik google mag geloven is dit een ideale combinatie voor stugheid en lichtgewicht. Het voelt erg solide en star aan.

Ik heb grote handen en forse vingers, desalniettemin ligt de camera fijn in de hand. De bediening voor de duimpositie, de sluiterknop, de modus-dial en de instelbare waarde-dial voor b.v. diafragma zijn natuurlijk gepositioneerd.

Het scherm is kantelbaar. Wat jammer is, het broertje van de 6000, de 5000 heeft een scherm dat helemaal gekanteld kan worden naar boven zodat deze van de voorkant van de camera te zien is. Handig om tijdens filmen van jezelf voor bijvoorbeeld een boodschap, een clip of een youtube tutorial, goed te blijven kaderen. Helaas heeft de 6000 dit niet en is beperkt in zijn hoek.

Een andere gemiste kans is het toepassen van touchbediening via het scherm. Puristen zullen dit afdoen als modern gezever, we maakten altijd al foto’s zonder touchscreen, maar ik zie de toegevoegde waarde van deze technologie met name om snel te focussen en door je foto’s te bladeren en zoomen. Verder is het scherm in het minste licht al snel, slecht af te lezen.

Dit is een mooi bruggetje naar een feature waar ik dan weer blij mee ben: de EVF oftewel de Elektronische zoeker. Deze is minder dan die van de NEX6. Hij oogt wat killer maar geeft alles wat ik nodig heb weer en dat is het belangrijkste. Ik zou niet zonder willen. De positie van de EVF is links bovenaan de body. De rubberen EVF kap steekt behoorlijk uit, maar ja de body moest klein blijven. Kan ik mee leven. Handig is de sensor die detecteert dat je met hand of gezicht dichterbij komt en overschakelt van LCD naar EVF.

De 16-50 OSS (superzoom met stabilisatie) kitlens:
De kitlens heeft een mooi bereik en is ondanks dat behoorlijk klein. Net geen zogenaamd pancake formaat zoals de 16mm of 20mm prime lenzen maar het scheelt niet veel. Hij is snel met focussen en zoomen. De lens voelt prima aan, niet zo solide als de wat duurdere lenzen maar dat neem ik op de koop toe. Het zoom systeem is wired oftewel digitaal. Dat wil zeggen dat de zoomringen de af motor aansturen. Hier ben ik zelf niet zo’n fan van omdat ik graag met tussenringen werk om op die manier macro’s te schieten. Omdat je er dan ringen tussen zet vervalt de mogelijkheid scherp te stellen omdat de contactpunten niet meer op de body zijn aangesloten. Is mijn eigen probleem want ik wil goedkoop uit zijn met ringen in plaats van een macro lens te kopen.

Wat betreft de kwaliteit van het glas kan ik kort zijn. Het is geen geweldig objectief maar doet z’n werk. Als je de volledige capaciteit van deze supercamera wilt benutten kun je beter een wat duurdere lens aanschaffen. Ikzelf ben zeer gecharmeerd van de Zeiss 18-70, maar deze is dan ook een 4 voud in prijs. En tweevoud in formaat en gewicht.

De 55-210 lens met stabilisatie:
De lens heeft een prima bereik. Ik kon de set met deze twee lenzen tegen een gereduceerd tarief kopen als zogenaamd demo model. Eigenlijk kreeg ik hem dus gratis. Hij gaat mij net niet ver genoeg. Ik ga ik de toekomst toch eens kijken naar iets met een maximaal tele-bereik van 300 mm.

De lens is licht en smal voor zijn bereik en werkt net als de kitlens met een wired zoom systeem. Hij si redelijk snel en goed hanteerbaar.

Al met al ben ik vooral over de body super te spreken. Met een APS-C sensor die je ook in de nikon spiegel reflexen terug vindt, de snelste focus op de markt, een snelle processor en het meest uitgebreide focus mogelijkheden pakket is dit een absolute winnaar in en zelfs iets boven zijn prijsklasse.

Pluspunten van de A6000:
- lichtgewicht
- compact
- supersnel
- zeer veel pro opties
- toewijsbare snelknoppen en menu's
- zebra en peaking
- goede prijs
- wifi

Nadelen A6000:
- LCD scherm slecht af te lezen in een beetje licht
- focuspunt aanpassen wat omslachtig
- geen GPS
- geen touchscreen
- nog niet veel andere lensmerken voor E mount

Ik kan niet wachten tot mijn adapterringen binnen zijn zodat ik oude lichtgevoelige manuele 28mm en 50mm prime lenzen kan gaan gebruiken.

À. Noniemes 20-06-2014

Geweldige foto's, goede lenzen met weinig vervorming en ongelooflijk goede belichting in donkere situaties.

Menks 16-06-2014
  • Product maand in bezit

Ik heb verschillende soorten foto's gemaakt, automatisch maar ook handmattig.
Wel vind ik de wifi en de camera bedienen vanaf mijn Ipad niet erg makkelijke en stabiel.

Paul van Kraij 16-06-2014

Ik heb de camera nu 3 weken en ben zeer content.
Vooral de scherpstelling is een verademing t.o.v. andere compact camera's, of zelf spiegelreflexcamera's.
De kwaliteit van de opnames is zonder uitzondering uitstekend!

Pwh Janssen 04-06-2014

Mijn 1e ( kleine kamera ) i.p.v de traditionele spiegelreflex. Een wereld van verschil.
Snel, overzichtelijk menu waar je snel aan bent gewend.
Alleen jammer dat de objectieven momenteel nog zo duur zijn.

Willem Oijevaar 04-06-2014

Prima camera met veel instel mogelijkheden!!
Camera ligt prima in de hand het oculair geeft een goed zicht.
Kortom heel tevreden.