Sony α ILCE-6000Y - Reviews

Camera type
systeemcamera (kit)
Filmen in full-HD
Filmen in Full-HD

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 57 reviews reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

Edmond friederich1960 15-01-2015

9,6
Laat ik kort en bondig zijn,het is een rakker de sony a6000,met vele mogelijkheden.heb geen spijt van de aanschaf en geniet van de camera met de mooie scherpe foto,s.je krijgt waar voor je geld

floorver 05-01-2015
  • Product maand in bezit

De Sony A6000LB ligt fijn in de hand. Bij de grote lens is de camera wel iets uit evenwicht. Nog een nadeel vind ik dat de foto's al bij een relatief lage ISO-waarde pixellig worden.
Verder is de camera erg goed. Hij doet alles wat hij moet doen.

HansJMG 02-01-2015
  • Product maand in bezit

Echt Sony, compact en alles aan boord!
Met 670 gram heb ik een camera die vergelijkbaar is met de zware spiegelreflex uit het hoge segment. De scherstelling is razend snel, de grote beeldsensor geeft haarscherpe beelden en met weinig licht is zonder flits nog uitstekend te fotograferen. Met de OLED zoeker aanboord is werken in de zon proombleemloos.

vliert57 01-12-2014

Prima compacte en lichte camera met voldoende instelmogelijkheden voor wat ik nodig heb.
Jammer dat het LCD scherm niet touchscreen is. Zou wel een meerwaarde zijn geweest.
Kwaliteit foto's is zonder meer goed en de camera is makkelijk in gebruik

AdSenior 27-11-2014

Wat een aangename verrassing is het om met deze Sony A6000 te kunnen werken. Vooral zijn snelle auto-focus en goede beeldkwaliteit geven me de indruk dat ik eindelijk ook geslaagde stappen zal kunnen gaan zetten op het pad van de straat-fotografie. Een tak van fotografie waarvoor ik de camera speciaal heb aangeschaft.
En toch ook wel mooi, ... ook zie ik vanuit diverse kanten berichten komen waarin deze camera als een onverdachte terechte topper wordt gezien.
Zoveel mensen kunnen zich niet vergissen, haha!

MuitBreda 20-11-2014
  • Product maand in bezit

Toestel aangschaft als een handzamer alternatief voor mijn SONY DSLR camera. Ik denk dat ik die laatste een stuk minder ga gebruiken. Dit is gewoon een super alternatief voor DSLR camera in een veel handzamere package. Super snelle autofocus en kwaliteit foto's is super.

b.Fransen 17-11-2014
  • Product half jaar in bezit

fijn toestel, moet nog wel meer handigheid in krijgen. Mooie beelden. Vooral de snelheid waarmee meerdere foto's achter elkaar gemaakt kunnen worden is heel fijn.

Paul stone 05-11-2014
  • Product kwartaal in bezit

Foto's zijn erg mooi en scherp, zowel met de 16-50mm als met de 55-210mm lens.
Camera werkt prettig, zeer gebruiksvriendelijk.

Ton van Kooten 16-10-2014
  • Product kwartaal in bezit

Dit is mijn derde SONY Alpha en ik ben diep onder de indruk van de toegenomen mogelijkheden en kwaliteit. De 24,3 Megapixels en de stabilisator (SteadyShot) en de twee zoomobjectieven (16-50 en 55-210) zijn zo op elkaar afgestemd dat de scherpte van de foto's onovertroffen is gedurende mijn 40-jarige ervaring als verwoede amateurfotograaf. Zelfs bij bewegende beelden en bij zeer weinig licht en zonder blits, dus met natuurlijk licht.
Een camera om in je handen te nemen en uit te proberen. Zo'n ervaring wens ik iedereen toe die graag perfecte foto's maakt.

piedra1944 08-09-2014
  • Product maand in bezit

De foto's zijn heel scherp, ook deelvergrotingen behouden veel kwaliteit. Het scherpstellen gebeurt razendsnel en er zijn veel opties voor de keuze van het gebied waarop je wilt scherpstellen. De mogelijkheden van de camera zijn zeer uitgebreid. De intelligente auto stand werkt uitstekend. Daardoor is het toestel ook heel geschikt om snel mee te kunnen werken door minder in mogelijkheden geïnteresseerde gebruikers. De kortste afstand voor macro foto's valt iets tegen. De menustructuur en de toegankelijkheid tot de vele functies werkt voortreffelijk (na een periode van wennen). Het verwisselen van de lens is eenvoudig en snel. Het gewicht en de balans in de hand zijn prettig, ook bij het fotograferen met één hand. Het kantelbare scherm is wat beperkt in zijn mogelijkheden. De vormgeving in degelijkheid (voor zover te beoordelen na ruim één maand) zijn meer dan voldoende.

TimV1974 01-09-2014

Heel mooie foto´s voor zo een compacte camera. Ben echt onder de indruk! De menu´s en vooral de NFC en wifi instellingen zijn niet zo intuitief.

tino42 27-08-2014
  • Product maand in bezit

fijne aanschaf blij met deze camera.
een topper tot nu toe.
Ook erg mooi om te zien ligt goed in de hand.
alleen transfer naar telefoon gaat niet echt sowepel

hik63 27-08-2014

9,6
een hele fijne camera ligt goed in de hand en is makkelijk te bedienen.
en hij maakt super foto's ( contrast ,helderheid )
wij zijn er blij mee

RAJM de Jong 27-08-2014

De Sony a 6000 vervangt mijn nex5n en vg20

het voordeel van de a6000 is de betere chip minder ruis en zeer snelle focus ik kan je zeggen de snelste focus ter wereld momenteel en dit voor een zeer lage prijs.
je schiet 11 foto``s per sec met fucus dit werkt echt
super elke foto is scherp

foto kaliteid is echt super zowel voor video als foto
al mijn oude nex lenzen werken op de a6000 het is ook e-mounth systeem.

het nieuwe menu is ook veel beter als de oudere nex menu`s de extra knoppen op het toestel is ook erg prettig, de vieuw finder werkt prima zodra je met je oog in de buurt komt van de finder dan schakelt hij vanzelf in de kwaliteid is goed van de finder

al bij al een super toestel voor een lage prijs

rmu-1989 27-08-2014

Ik was opzoek naar een compact camera systeem omdat ik niet altijd mijn full frame DSLT (SONY a99) wilde meenemen, omdat deze vaak te log en zwaar is om mee te nemen. Maar daarnaast wil ik wel graag een camera die kwalitatief goed is en de mogelijkheid bied om lenzen te wisselen.

Na lang zoeken en afwegen heb ik gekozen voor de A6000. Mede omdat ik al veel SONY en Minolta lenzen in mijn collectie heb. Daarom heb ik naast deze camera ook een LA-EA4 adapter van SONY gekocht omdat ik zo al mijn lenzen op deze camera kan gaan gebruiken en wanneer ik overstap naar bijvoorbeeld een A7 ik niet weer een andere adapter moet kopen omdat deze adapter ook voor die camera geschikt is. Wel moet ik zeggen dat je met de "oude" SONY/Minolta lenzen geen stabilisatie hebt, dus je moet goed op je sluitertijd letten.

De foto's die uit de A6000 komen zijn mooi en helder. Daarnaast is niet erg om een hogere ISO waarde te kiezen. Mijn mening is dat je makkelijk naar ISO3200 kan gaan. Met Lightroom kan je de ruis gemakkelijk verwijderen. Zelfs ISO6400 is nog goed bruikbaar, al wordt er dan wel kleur ruis in de foto toegevoegd waardoor de foto een iets andere kleur krijgt, maar dat is allemaal op te lossen in Lightroom. Hij doet niet veel onder voor de full frame A99 als je het formaat in beschouwing neemt.

De lenzen die er bij zijn geleverd zijn echte kit lenzen. Dit kun je ook zien in de kwaliteit. Persoonlijk vind ik ze slechter dan de kitlenzen die ik bij mijn A300 heb gekregen (18-55 en 55-200). De kitlenzen van de A300 voelen een stuk beter aan. De fotokwaliteit van de kitlenzen is vergelijkbaar.

Ik ben er zeer tevreden mee. Daarom een 9 voor de beeldkwaliteit/fotokwaliteit van de APS C sensor en de Bionz X processor. Omdat de lens ook mee draagt aan de fotokwaliteit vind ik hier een cijfer ook op zijn plaats. Omdat de kitlenzen vergelijkbaar zijn geef ik de lenzen ook een 9. Geen 10 omdat de bouwkwaliteit van de A-mount kitlenzen beter is dan die van de E-mount kitlenzen.

Mogelijkheden heb je genoeg. Er zitten een heleboel functies op, zoveel dat ik ze hier niet kan benoemen. Er zijn zelf een paar functies die ik niet heb op de A99 zoals zebra-strepen voor de overbelichte gebieden op de foto. Ook is het mogelijk om in RAW te fotograferen, wat mijn voorkeur heeft. De RAW bestanden geven je veel mogelijkheden om een mislukte foto te redden.
Wanneer je al Sony/Minolta lenzen in je bezit hebt kun je een adapter kopen zodat je ook Alpha lenzen op de A6000 kan zetten. Zelfs een oude Minolta 400 F4 lens met een Minolta 1.4 teleconverter werkt er perfect op. Alleen de gewichtsverhouding, met dit soort lenzen, tussen de camera en de lens dan niet echt goed, dus is het niet echt comfortabel, maar het werkt wel.
Persoonlijk vind ik dat er nog weinig keuze is voor E-mount lenzen. En het zijn vooral ook dure lenzen in vergelijking met de bestaande A-mount lenzen. Volgens geruchten is Sony het lenzen pakket nog wel aan het uitbreiden dus we zullen zien wat de toekomst brengt.
Omdat je nog "oude" SONY/Minolta lenzen kan gebruiken en de mogelijkheden in de camera zeer uitgebreid zijn geeft ik hiervoor een 8 voor de mogelijkheden.

Wanneer je een SONY DSLR of DSLT gewend bent stap je zo over naar deze camera. Maar ook als je nog niet gewend ben aan het Sony menu. De menu's zitten heel simpel in elkaar en het is makkelijk naar instellingen zoeken in de menu's. Daarnaast heb je een functie toets waar je je (12) belangrijkste instellingen in kunt zetten. Daarnaast zijn bijna alle toetsen te programmeren naar een andere functie. Je kunt de knoppen dus geheel volgens je eigen inzicht indelen, heel gebruiksvriendelijk dus.
Ook de Wifi en NFC maken een bijdrage aan het gebruiksgemak. Met de bijbehorende app op je telefoon is het makkelijk foto’s over te dragen van je camera naar je telefoon of computer. Maar er bestaat ook de mogelijkheid om apps te downloaden voor je camera. Voor sommige moet je helaas betalen, wat jammer is omdat je al een dure camera hebt gekocht. De mogelijkheden van sommige betaalbare apps zitten soms standaard ingebouwd in camera’s van andere merken. Aan de andere kant zijn de apps gelukkig niet heel duur.
Wat daarnaast helaas ook jammer is is dat er tegenwoordig geen batterij lader meer met dit type camera’s wordt meegeleverd en je deze apart moet aanschaffen of je moet de batterij opladen via de meegeleverde USB lader. Het laden van de batterij kan lang duren. Daarom heb ik zelf een batterij lader aangeschaft voor dit type batterij.
Daarom een 8,5 (afgerond een 9) voor het gebruiksgemak. Wanneer er een batterij lader bij was geleverd had deze camera zeker een 9 of 9,5 gehad voor gebruiksgemak.

De vormgeving doet mij denken aan een oude film camera, heel compact, zeker met de 16-50 er op. Een plus punt is ook dat er een Multi-Interface Hot-shoe van SONY op zit waardoor je alle accessoires op je camera kan klikken, zelfs een rapportage flitser of een andere microfoon voor betere geluidskwaliteit. Maar hier zit ook 1 minpuntje: op mijn A99 zat er een mooi afscherm dopje op. Deze zat niet op de A6000. Deze zijn wel los te bestellen, maar je bent weer snel 10 euro kwijt. Dit hadden ze van SONY er wel op mogen plaatsen. Ook werd er geen body-dop of lens-dop meegeleverd. Dit vind ik jammer, want als ik inpak voor een reis haal ik altijd de lens van de camera omdat ik zo meer lenzen/body's mee kan nemen. Ook voor deze doppen samen ben je al snel 10 euro kwijt.
Daarom voor de vormgeving een 8,5 (dus afgerond een 9).

De camera zelf ziet er degelijk uit en is ook degelijk gebouwd. Ook de pop-up flash, WALL-E, is degelijk in vergelijking met andere vergelijkbare flitsers. De knoppen en wielen voelen lekker degelijk aan en de EVF is ondanks de lagere resolutie heel scherp, en weergeeft mooie kleuren. Het LCD scherm had voor mij persoonlijk iets scherper mogen wezen, maar met de zonlicht modus aan kun je goed je foto bekijken in zonlicht. Let wel op als je weer naar binnen gaat deze modus weer uit te zetten.

De Kitlenzen die bij de Camera worden geleverd voelen goedkoper aan dan de body. Vooral de zoomschakelaar en het zoomwiel op de 16-50 lens had degelijker uitgevoerd mogen worden, ze voelen wat flubberig aan, maar doen hun werk. Wanneer de lens is uitgeschoven kun je de voorkant licht bewegen. Functioneel doet de lens het goed, maar hij voelt gewoon goedkoop aan.

Daarnaast kun je de camera lekker vasthouden, zelfs met wat grotere handen. De camera is licht en het is zelfs mogelijk hem in een grote jaszak te stoppen.
De bouw van de lens doet het cijfer van de degelijkheid wat naar beneden gaan.
De body geef ik een 9 maar de lenzen, maar vooral de 16-50 een 7. Daardoor komen we gemiddeld hier voor de degelijkheid op een 8.

Deze A6000 is een zeer degelijke camera en een goede reisgenoot op vakantie of onderweg mede doordat de camera zo compact is.

rudf 27-08-2014
  • Product kwartaal in bezit

Mooie scherpe beelden; Auto+ is een zeer gemakkelijke modus; leuke special effects; snelle af; zeer licht zelfs met 55-210 lens.
Slechte handleiding.

Inekea57 23-08-2014
  • Product maand in bezit

Fijne, lichte camera die makkelijk mee te nemen is bij bijvoorbeeld wandelingen. Ik heb er wel een Zeiss 16-70 mm bij aangeschaft. Bij weinig licht en hoge (1600) iso prima foto's met weinig ruis.

Josh2014 17-08-2014
  • Product maand in bezit

fijne lichtgewicht camera met twee mooie kit-lenzen. De foto's zijn mooi, de bediening gaat prima. Het scherm zou nog wat beter kunnen zijn. De compacte vormgeving zorgt dat de camera gemakkelijk wordt meegenomen. Ook na een lange reis door Afrika werkt alles nog naar behoren. Een aanrader dus!

fcvb01 16-08-2014

Heerlijke camera, prima met de (fast) zoomlens. Scherpe fotos met een zeer hoge resolutie waardoor (deel) vergrotingen nog steeds scherp zijn. Ook de optie voor schemer / nachtopnames (zonder flits) geeft mooie resultaten. De verschillende opties zijn snel in te stellen, duidelijk toelichting op het scherm en in de zoeker (taalkeuze - Nederlands mogelijk. Macro gebruik is even oefenen, meer afstand houden en zoomen biedt beter resultaat dan camera (te) dichtbij houden. Vorm en grootte prima, makkelijk mee te nemen in rugzakje of grote jaszak.
Geleverde zoomlens maakte vanaf begin veel geluid, maar kon vanwege vakantie direct naar aanschaf niet direct gemist worden. Vergelijking in winkel gaf duidelijk aan dat dit niet hoort. Is nu terug bij leverancier voor reparatie / omruil. Vanwege korte gebruikstijd en onderhanden reparatie nog geen beoordeling voor degelijkheid.

mazzel123 08-08-2014

De Sony A6000 is een fijne camera met een robuuste body. Zeker in vergelijking met andere systeemcamera's is deze Sony een prettig toestel. De looks van de zilverkleurige versie doen een beetje aan retro-design denken. Deze zilverkleurige versie ziet er -wat mij betreft- wat chiquer uit, maar dat is persoonlijk. Erg fijn is dat de losse objectieven eveneens in dezelfde zilverkleur beschikbaar zijn.

De knoppen werken goed en handig, en de programmeerbare knoppen maken het gebruiksgemak compleet. Voeg simpelweg de door jou meest gebruikte functies toe aan de programmeerbare knop(pen) en je mist nooit meer een fotomoment! Naast de vele instellingen die je eigenlijk alleen gewend bent op een spiegelreflex, bevat de Sony ook een zeer goed werkende panorama-modus.

De zoeker werkt uitstekend. De plaatsing is afwijkend van andere camera's, namelijk aan de linkerkant van het toestel. Eigenlijk heel logisch: nooit meer een platgedrukte neus bij het maken van je foto's! De kleurenweergave van zowel lcd-scherm als (lcd-) zoeker zijn uitstekend werkbaar.

Het klikklak-geluid van het maken van een foto doet de camera sterk denken aan de spiegelreflex, maar dan met de nieuwste technieken aan boord.

Al met al is het de perfecte reiscompagnon: niet zo zwaar en log als een spiegelreflex, wel dezelfde kwaliteit en functionaliteit! Zeker een aanrader!