Sony α ILCE-6000 - Reviews

Camera type
systeemcamera (body)
Kleur(en)
zwart

Beoordeling op basis van 41 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

meikap 03-03-2015 Product maand in bezit

De foto's worden erg mooi. Ik gebruik de camera met de standaard 16-50 mm en de telelens 55-210 mm. Ik ben hier al zeer tevreden over. Vooral de snelheid van de camera en het fotograferen bij weinig licht zijn heel goed. Het gebruiksgemak heb ik een 7 gegeven omdat er, behalve een zeer uitgebreide handleiding die je zelf moet halen van internet, weinig te vinden is over het gebruik en met tips. Op youtube staan wel veel tips en filmpjes maar niet in het Nederlands.
Jammer, voor mijn gevoel haal je hierdoor niet alles uit de camera die zo verschrikkelijk veel mogelijkheden heeft. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om 1 medewerker van Sony te filmen die duidelijk alle mogelijkheden uitlegt en tips geeft.

Wil Grond. INF. INTERNATIONAL NATURE FILMING. 29-09-2016 Product half jaar of langer in bezit

Uitstekende SONY A 6000 Camera

SONY A 6000 is een hoogwaardige Camera met alles er op en aan, zelfs Video. ligt uitstekend in de hand, de beelden die er mee worden gemaakt zijn van hoog kwaliteit.

Pluspunten

• haarscherpe beelden
  • ligt goed in de hand

Minpunten

• zijn er niet

DEN 05-08-2017 Product paar weken in bezit

Sony A6000 camera

Ligt goed in de hand lekker compact. Je hebt veel instellingen dus keuze genoeg om mooie foto's te maken. Ik kan voorlopig lekker aan de slag

Pluspunten

• snelheid
  • compact
  • veel mogelijkheden

Charlotte 05-01-2017 Product paar weken in bezit

Vertrouwde Sony kwaliteit

Kwaliteit, behuizing is stevig en goed. Draaiknop (keuze oa automatisch, movie, panorama) is wat stroef. Foto's hebben dezelfde kwaliteit als mijn oude spiegelreflex A55, maar ( groot voordeel) een veel lager gewicht, zodat ik makkelijker de camera mee kan nemen met leuke uitjes. Makkelijk in gebruik.

Pluspunten

• gewicht
  • kwaliteit

Minpunten

• stoef draaiknop

HB 31-12-2016 Product paar dagen in bezit

Sony A6000

Zeer compact en handzaam en toch kan je gebruik maken van diverse objectieven. Ik heb deze body inclusief de 16-50 mm en de 55-210 mm aangeschaft. Dus een groot bereik voor een compacte camera.
Gekozen voor zijn compactheid ivm reizen met de motor. Zowel het foto als het film gedeelte maakt van deze camera voor ons de optimale combinatie.

Pluspunten

• compact maar handzaam
  • objectieven in veel verschillen soorten en maten

KeesM84 06-03-2015 Product maand in bezit

9,6
Geweldig snelle camera! Helaas met beperkt licht niet altijd even sterk kwa scherpstellen en bewegingen in de foto's, maar wel stukken beter dan mijn vorige camera(NEX-5).

TomH1965 03-03-2015 Product maand in bezit

Na jarenlang met een spiegelreflex gefotografeerd te hebben, heb ik het fotograferen opnieuw ontdekt. De Sony Alpha 6000 is een prachtige compacte camera met ondenkbaar vele mogelijkheden. Wellicht te veel :-)

Heb de Alpha 6000 momenteel in gebruik met een Sigma 30mm/2,8, een combinatie die mij prima bevalt. 'Back to the roots'.

MK1964 02-03-2015 Product maand in bezit

Geweldige camera (A6000), fijne resolutie en een prima combinatie van foto en video mogelijkheden. Ligt prima in de hand en is licht in gewicht.

deslem 19-02-2015 Product maand in bezit

Ik vind het jammer dat ik de Sony A6000 niet eerder heb aangeschaft. Wat een heerlijke camera is dit. hij focust lekker snel, vooral de burst is indrukwekkend. Heb er meteen een paar mooir siga lenzen bij aangeschaft. qua mogelijkheden ben i nog bezig om alles te ontdekken. De camera voelt degelijk aan, hij is in combinatei met lens en flitser (nissin i40) niet zo heel licht. al met al een hele fijne aanschaf waarik nog lang plezier van ga hebben.

vergbroe 10-02-2015 Product maand in bezit

Dit is een camera die snel mooie foto's maakt met veel mogelijkheden voor eigen instellingen.
Het scherp stellen gaat razend snel en de intelligente scene herkenning is ideaal voor moeilijke omstandigheden.

Rob Swarts 04-02-2015 Product paar weken in bezit

Fijne handzame kamera. Mogelijkheden zijn zeer breed aanwezig. Ik heb de kamera met het Zeiss objectief. Prachtig resultaat. De bijgeleverde gebruiksaanwijzing zou wat mij betreft wat uitgebreider mogen.

Nick-88 28-01-2015 Product kwartaal in bezit

Ik heb de Sony A6000 aangeschaft als opvolger van een oudere Sony A330 DSLR camera.
De kwaliteit van de foto's is gewoon erg goed, de mogelijkheden zijn eindeloos, maar misschien wel complex in gebruik door de hoeveelheid beschikbare functies.

Hierdoor is het goede gebruikersgemak wat mij betreft maar een 7 waard.

De vormgeving is op orde, had wat mij betreft iets aangepast mogen worden door een extra draaiwiel of andere plaatsing van het draaiwiel.

Over de degelijkheid kan ik nog niets zeggen.

hozer 25-01-2015 Product paar weken in bezit

Zowel de body als de lens zijn van hoge kwaliteit. Een echte vervanger van mijn huidige Nex 6. Instellingen zijn erg uitgebreid. De foto's zijn van uitzonderlijke kwaliteit. Alle mogelijkheden zoals RAW zijn aanwezig. De digitale zoeker is erg goed en werk in praktijk naar wens. Erg tevreden met deze camera.

Hendrikus W 19-01-2015 Product paar weken in bezit

Door het aantal pixels zijn foto`s van uitstekende kwaliteit. De mogelijkheden op deze camera zijn meer dan genoeg, zeker de panoramastand is top. het gebruiksgemak is ook prima, al dient vermeld te worden dat ik al bekend was met een soort gelijke camera. de vormgeving is goed, is licht en legt lekker in de hand.

hjhoeber 19-01-2015 Product paar weken in bezit

Prachtige beeldkwaliteit, ook op ISO 1600 bijvoorbeeld. Met een lichtsterkere lens is hiermee prachtige straatfotografie s'nachts in verlichte straten mogelijk.
Ook is het handmatig meten en instellen van de witbalans erg gemakkelijk.
De handligging is prima door de pezierige, dikke handgreep.
Via de FN-knop zijn allerlei instellingen direct toegankelijk, zoals de witbalans, scherpstellingsmogelijkheden, lichtmeetmethoden, dynamisch bereik, scherpstelvelden, enz. Voor de professionele en semi-professionele fotograaf is alles aanwezig en vlot bereikbaar. Voor de minder ervaren fotograaf zijn er echter plezierige"scene-standen", zoals voor nachtfotografie, portret, voorkomen van bewegingsonscherpte.
De 24 megapixel is toch een vooruitgang t.o.v. mijn 12 megapixelcamera die ik bezat. Het beeld krijgt er toch meer diepte door en uitsnedes zijn nu nog beter mogelijk.
Na een maand fotograferen geen spijt van de overstap van spiegelreflex naar deze systeemcamera, al moet ik er wel bij zeggen dat de echte natuurfotografie niet mijn onderwerp is.
Met de Sony La-Ea4 adapter gebruik ik nog wel mijn Sony Zeiss 1.8-135mm, voor prachtige onscherpteweergave van de voor- en achtergrond.

vincent54321 17-01-2015 Product maand in bezit

Veelzijdig toestel, licht gewicht,maakt prachtige foto's. Blij dat ik niet voor een dslr (spiegelreflex) heb gekozen. Grote community op diverse soc med waar veel is te leren over de enorme hoeveelheid mogelijkheden van het toestel.

Etienne Peeters 15-01-2015 Product maand in bezit

9,6
De Sony ILCE-6000 is een uitstekende camera met alle mogelijkheden van een DSLR. Uitstekende beeldkwaliteit.Logisch
opgebouwd menu met programmeerbare toetsen. De hybrid-autofocus
werkt snel en precies. De geïntegreerde elektronische zoeker
heeft minder beeldpunten dan bij de NEX 7, maar in praktisch
gebruik nauwelijks verschil. Kan de camera warm aanbevelen: voldoet perfect aan de verwachtingen

Roger Buyl 13-01-2015 Product kwartaal in bezit

De Sony A6000 wordt bij ons gebruikt voor microscopie. Met een e-mount adapter wordt die met een foto oculair op de microscoop gemonteerd. Via de HDMI uitgang kunnen we de beelden op een scherm of met beamer weergeven. Door de wifi op de camera kunnen de beelden ook doorgestuurd worden naar een netwerk opslag, smart phone of tablet. De beelden zijn van uitstekende kwaliteit en we zullen zeker een aangepast objectief kopen om ons op natuurfoto's te focussen.

Minolta Mutley 08-01-2015 Product maand in bezit

Betaalbaar, compact, en toch volledig qua mogelijkheden. 24MP en toch relatief weinig ruis bij hogere gevoeligheden en een degelijke snelle, autofocus. U kan tevens behoorlijk wat beelden na mekaar schieten door de ruime aanwezige buffer.

NFC, wifi, multi-poort, en flash-aansluitmogelijkheden.
De minolta flashes 3600HS en 5600HS werken nog altijd mits een conversievoetje - de nieuwe flashes werken zowel op a6000, a7-reeksen als de nieuwere a-mount camera's.

Bovendien komen er meer en meer betaalbare gadgets van 3e partijen op de markt voor de multi-remote poort en de flash-socket.

Deze poorten worden ook gebezigd op de nieuwere video-camera's en de grote nieuwe dslr's zoals de A99 en A77II. Sony heeft daar binnen het gamma een merk-standaard gemaakt - daar waar vroeger toch iets vaker convertoren nodig waren tussen nex en alpha en de video-camera's.

Wie dat wenst kan met gratis (van o.a. Sony) of betalende toepassingen de A6000 remote gaan bedienen vanaf z'n tablet/smartphone (iOS of android - beide zijn mogelijk) - het kan over wifi/nfc of over usb.

De camera voelt ook goed aan in de hand - is iets ruimer dan de vroegere nex-en die ik had, en de viewfinder is een dikke bonus - degelijk gemaakt, en zit niet in de weg zo aan de zijkant. Wat u ziet op het scherm achteraan (prima duidelijk scherm) - ziet u eveneens in de viewfinder.

Wie met ouder manueel glas zit heeft ook voldoende mogelijkheden om dat maximaal te gebruiken - manuele focus zoom, focus peaking e.v.a. De LA-EA1,2,3,4 laten toe om minoltaen sony a-mount-glas te blijven gebruiken (de LA-EA1 en 3 hebben wel enkel met ingebouwde zoommotor autofocus, anders is't manueel focussen, de LA-EA2+4 hebben volledige AF - met alle a-mount AF lenzen van Minolta en Sony).

Het lensgamma qua e-mount lenzen groeit gestaag - en doordat de specificaties open zijn - is er ook een vrij groot aanbod aan glas van derde partijen zoals Sigma, Samyang, Tamron, Zeiss en nog vele andere(n).

Een klein minpuntje is misschien de afwezigheid van een lader - laden via USB, maar de batterijen zijn compatibel met de a33,a55,nex-en van vroeger - dus hebben we laders genoeg - anders kan er opgeladen worden via usb+de camera.

Een batterij volstaat voor +/- 3 à 400 beelden - en u kan met betaalbare SDHC-kaartjes werken (class 10 of beter aanbevolen).

Er zijn veel softwarematige features ingebouwd (panorama, bijkleuren, volgens scenes). Fantastisch is ook dat er AF kan gedaan worden bij het filmen, de kwaliteit van het filmen voor zo'n camera is gewoon degelijk te noemen.

Met de ingebouwde flash kan u ook losse flashes zoals de minolta's die hierboven beschreven zijn laten afgaan - dezelfde mogelijkheden als bij de grotere slt's zitten ingebouwd.

De a6000 is gewoon een degelijke zeer betaalbare camera met een fraai lenzenaanbod dat nog altijd uitgebreidt wordt door Sony (FE lenzen passen zeker ook op de a6000). Waarom zou u voor de A6000 kiezen en niet voor de a5100 - heel eenvoudig - omwille van de flash-socket. U wil deze gewoon hebben om te kunnen fotograferen in studio's en om flitssystemen te kunnen gebruiken. De A5100 heeft wel een touch-scherm.

Deze camera is kwalitatief afgewerkt, compact, en toch een meer dan behoorlijke kwaliteit. Prijs/kwaliteit hoort hij tot de top van de systeemcamera-markt. De verkoopscijfers zeggen voldoende - de scores zijn dan ook gegeven in vergelijking met de top van de systeemcamera's - zijnde de a7s, A7, fuji's en vergelijkbare(n), toestellen die vaak met 4 cijfers beginnen. Deze camera behoort zeker tot het middensegment, een goede degelijke allround systeemcamera met veel toegevoegde waarde door de bijgevoegde software, en toch levert u niets in vergelijking met de APS-C SLR's - dezelfde vervagingen en artistieke mogelijkheden blijven bewaard.

Bekijk ook op youtube wat mensen zoals Gary Fong over deze camera te vertellen hebben - Gary gebruikt hem zelfs voor commerciële opdrachten - en legt uit hoe u de camera kan gebruiken.

Axsy 06-01-2015 Product paar weken in bezit

Sinds enkele weken in gebruik dus de kwaliteit van de foto's en de mogelijkheden nog niet optimaal kunnen beoordelen maar de eerste ervaringen zijn buitengewoon positief. Vooral de zoeker vind ik een pluspunt. De bediening zit logisch in elkaar (ook voor een beginnende amateur zoals ik). De camera voelt solide aan en is erg compact, een groot voordeel ten opzichte van spiegelreflexcamera's. Wel is het verstandig om andere software aan te schaffen zoals Adobe Lightroom om je foto's makkelijk te kunnen rubriceren en te bewerken. Niet goedkoop maar erg krachtig.