Fujifilm X-T1 - Reviews

Resolutie
16,3 MP
Inclusief objectief
Filmen in full hd

Beoordeling op basis van 1 review

Harlin 03-01-2016 Product half jaar in bezit

Na wat mailcontact over wat ik wilde kreeg ik het advies om naar de winkel te komen.
Met de gedachte om een fullframe camera te kopen stapte ik de winkel binnen.
Na een gedegen voorlichting kwam ik, o.a, met deze naar camera buiten.
Toen ik de winkel uit ging werd er nog tegen me gezegd: van deze camera wordt je erg blij.
Dat zullen we nog wel eens zien, dacht ik bij mezelf, ik had toch de fullframe nog in mijn gedachten.
Je hebt een afkoelings-periode van 14 dagen, dus ruim de tijd om het zelf te beoordelen.
Afkoelingsperiode is over en de camera blijft, stuk goedkoper dan fullframe en dit is wat ik er van vind:

De Fuji X-T1 systeemcamera vond ik vrij moeilijk in de hand liggen, maar met een extra grip is dat gevoel prima in orde, of je moet minder grote handen dan ik hebben, dan kan je wel zonder grip beginnen.
De grip heeft nog een extra voordeel: je kan er een extra batterij in kwijt zodat je langer kan blijven fotograferen.
Zelf heb ik er 4 batterijen bij gekocht, dit ook omdat we op vakantie vaak "wild-camperen" en dan zonder/weinig elektriciteit zitten.

Groot voordeel van de zoeker is dat je daar eigenlijk het eindresultaat al kan zien voor je afdrukt, ook wel belangrijk bij de belichtingscompensatie die je invoert.
De kleurweergave is goed, wat ik eigenlijk al wist uit het analoge diatijdperk, en het waren deze kleuren waar ik toen ook al voor warm liep.
Je kan hier verschillende filmfilters in een keuzemenu opzoeken, net zo als verschillende andere creatieve filters die aanwezig zijn.
De bedieningsschijven zijn groot genoeg om te bedienen, handig voor het snel instellen van de voornaamste parameters.
Het is wel even wennen omdat je de blokkering even moet opheffen, maar dat zal nog wel wat onwennigheid zijn van me.
Na verloop van tijd weet ik wel waar ze zitten, maar blindelings zit je soms verkeerd omdat je toch nog de DSLR afstanden mist, dat is allemaal wat ruimer en groter.
Maar wat wil je ook, als je niet zoveel meer wil meeslepen op je rug, kiezen is verliezen.
Wat dat betreft is deze camera, met zijn compacte lenzen, een ware verlichting in dubbel opzicht.
Met avondopnames zat ik verwonderd te kijken naar mijn scherm om de ruis te zoeken bij ISO 6400. Ik was versteld van de goede kwaliteit, zeker i.v.g.m. mijn oude DSLR van 13 jaar terug.

De focus assist knop is ook een prachtig iets, zeker als je even snel wil kijken hoe de scherpte en de ruis uitvalt op je geschoten materiaal.

Mooi is ook dat je alle geluiden uit kan zetten, je flits stopt er dan wel/ook gelijk mee, dit omdat we vaak in ouder gebouwen, kerken, museum etc komen waar men het niet echt op prijs stelt dat je daar loopt te fotograferen.
Met deze camera, die voor veel mensen niet echt professioneel overkomt, laten ze je in dit soort situaties lekker fotograferen zonder er iets van te zeggen.

Wel vind ik de klepjes heel kwetsbaar, de rubberen gebruik ik niet veel, zit aansluiting voor pc en tv achter.
Het klepje waar de SD kaart achter zit, vind ik ook er fragiel, maar het zal wel berekend zijn.
Ten opzichte van de rest van de camera komt het bij mij wel wat kwetsbaar over.
Na een paar jaar travelerzoom te hebben gebruikt, geeft ook prachtige beelden, liep ik toch tegen wat fotografische problemen aan waar ik me steeds meer aan begon te ergeren, zeker met tegenlicht opnames, i.p.v. 1 zon had/kreeg je er een stuk of 5 extra bij.
Om deze ergernis uit te schakelen is het nu een systeemcamera geworden waar ik inderdaad alle dagen blijer van wordt.
En blij ben dat ik nog wat kennis heb overgehouden uit het analoge tijdperk.
Deze camera doet het uitstekend op stand automatisch, maar daar is hij niet voor gemaakt, je hebt wel enige kennis van fotografie nodig om alles eruit te halen wat erin zit.
Zover ben ik zelf ook nog niet (op moment van schrijven) dat ik er alles al heb uitgehaald wat er in zit.
Mijn eerste tegenlicht opname verwonderde mij zo, qua kwaliteit, dat ik de volgende dag een extra lens er bij heb gehaald omdat ik gelijk wist dat deze camera (voorlopig) niet meer de deur uit gaat.

De X-T1 vervangt mijn Nikon D200, en 1 van 2 de Sony's DSC-HXV 400V (50xzoom)
De 2e gaat de deur uit als de Fuji 100-400mm op de markt komt, wil toch nog wel wat meer tele-bereik hebben.