Sony Alpha A7 systeemcamera + 28-70mm OSS zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 40 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Alpha A7 systeemcamera + 28-70mm OSS zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Thijmen 05-05-2020

Top product!

Na een aantal jaar in het bizit te zijn geweest van een nikon d3200, nu eindelijk overgestapt op een Sony A7! Nog geen dag in huis en merk nu al de de kwaliteit echt bizar is... je zou denken, uit zo'n kleine camera kan nooit zulke kwaliteit komen. Maar echt, geloof het of niet het is een top ding.
Wel was ik gewend aan een optische zoeker van Nikon, het enige verschil is dat op deze een elektronische zoeker zit die precies laat zien wat hij vastlegt.

Verder niks op aan te merken.

Pluspunten

• Gewicht
  • Prijs
  • Kwaliteit

Minpunten

• Oud model
  • App verbinding kan sneller

Hans 28-11-2019

Ligt prettig in de hand, niet te zwaar

Vanwege gewicht aangeschaft. Oude spiegel reflex werd te zwaar. Maakt kwalitatief goede foto's.
Scherm is duidelijk. Bediening zeer gemakkelijk .

Pluspunten

• panorama funktie

Minpunten

• accu snel leeg

Sony A7 Kit 20-09-2019

Camera is great option for beginners, although it may take some time to learn and make piece with the camera. One thing that bothers me is the focus, sometimes it doesn't work as supposed to, as I would like it to work. Maybe I just do not know how to make it work for me, but overall, recommending!

Pluspunten

• not heavy
  • cozy design

Minpunten

• focus
  • video quality

Bernard Cloosterman 11-07-2019

Mooie foto’s

Deze A7 gekocht als vervanging van mijn Sony A6000. Het is even wennen dat de knoppen op een andere plaats zaten maar dat went snel. De foto’s zijn van betere kwaliteit als mijn oude camera.

Pluspunten

• Full frame

Minpunten

• Plaatsing knoppen

Beno 03-06-2019

Een handige kamera met mooie beeldkwaliteit!

Een kamera van erg goede kwaliteit voor relatief weinig geld. Met de bijgeleverde lens maakt de kamera al hele mooie foto's en de 28-70 zoom is handig. Het enige wat de lens niet echt goed kan is achtergrond vervaging. Daar is een andere lens voor nodig met een lagere f-stop. Moderne lenzen zijn meestal een goede keuze maar ze zijn vaak prijzig. Gelukkig is het ook mogelijk om vintage lenzen op deze kamera te zetten (met de juiste adapter). Die gaan dus optimaal werken door de fullframe sensor en kosten veel minder dan moderne lenzen.
Ik heb het apparaat bij Kamera Express gekocht. De levering was vlot.

Pluspunten

• klein
  • goede beeldkwaliteit
  • stevig gemaakt
  • goedkoop
  • vintage lenzen

Minpunten

• geen ingebouwde beeldstabilisatie
  • geen touchscreen

Shiryl 06-02-2018

Goede, superbetaalbare fullframe camera

Geweldig dat je voor zo’n betaal bedrag een fullframe kan kopen, zeker met cashback actie van Sony. Daarnaast is hij ook zeer compact, deze camera neem je makkelijk overal mee naar toe in verhouding tot een full frame spiegelreflex. En dat vind ik het beste aan deze camera, je neemt hem snel even mee en zo fotografeer je ook meer! Daarnaast gaat de batterij ook langer mee dan voorspelde de 300 shots. Het schijnbaar grootste minpunt van de systeemcamera, de batterij, is voor mij geen probleem. Ook al raad ik het wel aan een extra batterij er bij te nemen. Enige jammere is dat er geen in body beeldstabilisatie is, daarvoor moet je naar de a7 ii kijken. De kitlens is overigens ook erg goed, vooral voor een kitlens! Deze heb nogal een slechte reputatie, maar met deze is niks mis, produceert zeer scherpe foto’s.

Pluspunten

• Prijs
  • Formaat
  • Full frame
  • Gebruik kunnen maken van vintage lenzen

Minpunten

• Menu knop op rare plek
  • Batterij t.o.v een spiegelreflex
  • Menu indeling kan wat intuïtiever

Joep Hermans 01-02-2018

Eindelijk Fullframe

De BTW weg ermee actie van de Mediamarkt en de cashback actie van Sony hebben mij eindelijk over de streep getrokken. Mijn trouwe Sony Alpha55 heb ik vervangen door de Alpha A7.
Met adapters kan ik mijn vintage Minolta lenzen nu ook digitaal gebruiken. Het is nog even wennen aan alle mogelijkheden van het apparaat, maar de beeldkwaliteit is nu al super. Haarscherpe foto's, ook met de bijgeleverde 28-70 zoomlens.

Pluspunten

• Fullframe
  • stevige behuizing
  • oude lenzen met manuale focus gebruiken
  • wifi
  • apps

Minpunten

• geen ingebouwde flitser
  • de meeste apps kosten geld

JJ 29-01-2018

Geweldige en compacte fullframe systeemcamera!

Ik heb deze A7 gekocht naast mijn Sony RX100M3 compactcamera omdat ik op zoek was naar een camera met meer mogelijkheden voor handmatig fotograferen doordat ik een fotocursus aan het doen ben. Ik kwam met de RX100M3 een heel eind maar ik gaandeweg de cursus kreeg ik steeds meer behoefte aan vaste knoppen voor sluitertijd/diafragma/ISO, de mogelijkheid om objectieven en filters te wisselen en om (ooit) een losse flitser aan te sluiten. Hiervoor heb ik ook gedacht aan een spiegelreflex met APSC sensor (Nikon 5600) maar de A7 was op dit moment zó gunstig (BTW actie Mediamarkt én 100,- cashback van Sony) dat de keuze voor deze compacte fullframe zo gemaakt was. Voor 808,- euro (incl. kitlens) is het echt een superdeal!

Omdat het assortiment Sony fullframe FE-Mount lenzen redelijk beperkt en prijzig is, ben ik nieuwsgierig naar de mogelijkheden om oude lenzen van analoge spiegelreflex camera's te gaan gebruiken. Hiervoor zijn talloze 'mount adapters" te verkrijgen, de meest simpele adapters (handmatige scherpstellen e.d.) heb je al vanaf ca. 10 euro op ebay. Er is op internet veel informatie daarover te vinden, net als over de menu opties, tips & tricks, de hulpopties die Sony heeft ingebouwd voor handmatig scherpstellen, etcetera.

Voor mij persoonlijk is het handig dat de menu structuur van de A7 vergelijkbaar is met de RX100M3 en dat ik voorlopig nog hetzelfde RAW bewerkingsprogramma van Sony kan gebruiken (Capture One). Ook was ik het werken met EVF (viewfinder) al gewend en ik zag er een beetje tegenop om over te stappen op een "gewone spiegelreflex" die dat niet heeft.

Wel merk ik dat de A7 veel stroom verbruikt, daarom heb ik 2 extra accu's met oplader besteld. Sony levert namelijk maar 1 batterij mee en geen externe oplader, alleen een (relatief langzame) micro usb oplader om direct via de camera op te laden.

Pluspunten

• compact (voor fullframe)
  • stevig gebouwd
  • beeldkwaliteit
  • uitbreidingsmogelijkheden

Minpunten

• batterijduur
  • geen externe batterijlader meegeleverd

praatjesenplaatjesmaker 27-01-2018

Full frame voor een vriendenprijs!

Na veel wikken en wegen, en veel online reviews te hebben bekeken, besloot ik toch om van Canon over te stappen naar Sony. Voor minder dan €1000,- een nieuwe full-frame camera, mirrorless én met allerlei nieuwe functies. Camera's met vergelijkbare specificaties kosten al gauw enkele honderden euro's meer, en bieden hetzelfde resultaat.

Hoewel de camera lichter is dan vele van zijn (dslr) tegenhangers, voelt hij toch stevig in de hand, dankzij een metalen body. Het formaat is even wennen, maar ik wil geen grotere camera meer.

De knoppen zijn even wennen, maar doordat je ze kan personaliseren werkt hij na wat oefenen vloeiend en vanzelfsprekend. Focus peaking is een geweldige functie, de reactietijd van de sluiterknop is razendsnel, en zelfs in zwak tot slecht licht kost het de A7 amper moeite om scherp te stellen. Ten slotte werkt het menu gebruiksvriendelijk en krijg je er zelfs (gratis!) professionele nabewerkingssoftware bij (Capture One for Sony).

Een nadeel is het niet, maar even wennen wel: de (verwisselbare) batterij wordt opgeladen met een usb kabel die je op de camera aansluit. Je laadt de accu dus op terwijl hij in de camera zit, en niet (zoals gebruikelijk) in een externe lader.
Momenteel geen probleem, maar indien je meer dan één batterij gebruikt is het handiger om deze extern op te laden zodat je ondertussen foto's kan blijven maken. Uiteraard zijn laders en accu's gewoon verkrijgbaar.

De digitale zoeker is bijzonder scherp, en doordat het een display is, kan je alle functies direct in je zoeker terugzien. Dit is een functie waarvan ik nooit geweten heb dat ik hem zo gemist heb.

Al met al raad ik deze camera zeker aan, voornamelijk aan mensen die meer uit hun fotografie willen halen. De stap van het ene merk naar het andere is lastig, maar zeker de moeite waard. En dankzij adapters kan je je lenzen gewoon blijven gebruiken.

Pluspunten

• bijzonder scherp geprijsd
  • full frame
  • focus peaking
  • lichtgewicht en handzaam formaat
  • veelzijdige bediening

Minpunten

• opladen via camera ipv externe oplader
  • ik gebruik mijn andere camera nooit meer

Nathalie 23-01-2018

Mooi Design en zeer compacte camera

Recentelijk de a6000 aangekocht na er veel over te hebben gelezen, en geloof mij gerust, dit is wellicht het beste toestel dat ik ooit in mijn handen gehad heb: licht, snel, scherp, en ga zo maar door. Een beginnende fotograaf zou ik dit toestel niet aanraden: er zijn immers zoveel mogelijke instellingen mogelijk dat een beginner het bos door de bomen niet zal zien, wanneer je deze camera aanschaft, heb je er wel nog jarenlang leerplezier van!

Pluspunten

• mooie scherpe foto's
  • Compact en makkelijk in de hand
  • Prima camera als je eerste systeemcamera

Minpunten

• Geen externe lader meegeleverd
  • Geen slefie modus

Friezenburg 17-01-2018

Gewicht een verademing en perfecte beeldkwaliteit

Heb een Nikon full frame met lichtgevoelige lenzen (2,8) en dan heb je veel gewicht mee te nemen. Dus op zoek gegaan naar een full frame camera die minimaal dezelfde beeldkwaliteit kon leveren maar lichter zou zijn en goed in de hand zou liggen. De zoektocht is geëindigd bij de sony. Een lichte, compacte, lichtgevoelige en snelle camera die haarscherpe foto's kan nemen en die ik veel ga uitlaten.

Pluspunten

• Vormgeving: ligt goed in de hand
  • Lens 24-70 goed bereik.
  • Compact
  • Beeldresultaten bij slechte lichtomstandigheden
  • Snel

Minpunten

• Accu alleen te laden via camera

Diana 31-12-2017

Ligt fijn in de hand

Ik wilde graag een full-frame camera, maar eentje die niet zo zwaar is.
De Sony a7 is echt een zeer prettige camera, snel, mooie foto's, makkelijk te bedienen en aangenaam in gewicht, zeker voor mensen die een zwaardere camera niet goed vast kunnen houden.

Pluspunten

• licht in gewicht
  • mirrorless
  • lifeview
  • mooie foto's

Petra 31-12-2017

Fijne camera, duidelijk menu, super scherpe foto's!

Is als vervanging voor mijn Samsung nx 300. Camera heeft dezelfde mogelijkheden plus nog een aantal extra's.
Ben super tevreden tot nu toe.

Pluspunten

• Heeft een duidelijk scherm
  • menu goed te begrijpen

Mark 16-12-2017

Fullframe

Van een Nikon D7000 over gegaan naar de Sony A7. De twijfel die ik had is weggenomen door een rondje foto's te maken in de stad. De kwaliteit van de twee camera's is niet te vergelijken waarbij de Sony A7 met kop en schouders boven mijn Nikon uit steekt. De Sony geeft meer kleur weer en de foto's zijn realistischer dan bij de Nikon waar de foto's vaak wat vlak/flets zijn.

De 50mm 1.8 is in bestelling en ik kan niet wachten tot die binnen is!

Pluspunten

• Scherpte
  • Kleuren
  • Kantelbaar scherm
  • Sensor
  • Prijs

Annemarie 30-11-2017

Goede grip, makkelijk in gebruik, alle gewenste functies

Ooit ben ik begonnen met Minolta en nu na meerdere uitstapjes terug bij Sony, dat Minolta heeft overgenomen. De full-frame die ik zo graag wilde voor de prijs die ik kan betalen. Alles handmatig instelbaar, geen onnodige frutsels die ik toch niet gebruik, prachtig beeld, makkelijk te bedienen, supersnel, uiteraard volledig handmatig instelbaar, maar ook voorkeuzes, stuk lichter van gewicht dan spiegelreflex. Toestel ligt goed in de hand, prima grip. Een feest om mee te mogen werken.

Pluspunten

• uitgebreide mogelijkheden
  • makkelijk te bedienen menu
  • snelheid!
  • kantelbaar scherm
  • handig geplaatste knoppen

Minpunten

• krijg niets bedacht

Joery 25-11-2017

Geweldige camera!

Ik heb de camera aangeschaft voor school, en ben uitermate tevreden tot nu toe!
De full frame censor, op zo'n kleine body is geweldig!!

Pluspunten

• Full frame sensor
  • Kleine body

Arnold 29-09-2016

Accu niet zo best

Instelingen moeilijk krijg geen hulp ondersteuning ingesteld WiFi naar smart phone gaat wel naar pc gaat niet draadloos Tv draadloos afspelen werkt ook niet Sony gebeld en kreeg te horen zoek het maar uit dit verwacht je niet van €1500,- jammer wel mooie foto's

Pluspunten

• Mooie foto's
  • Full frame

Minpunten

• Geen ned. Gebruiksaanwijzing
  • Weinig lenzen
  • Instelingen valt niet mee

Camera Nomad 20-03-2015

De beeldkwaliteit van de camera is echt goed. Mooie kleuren. Zelfs wanneer het donker is fotografeert/filmt hij met een hoge iso nog steeds goed. In gebruik is de camera makkelijk naar je eigen hand te zetten door de drie in te stellen functieknoppen (c1, c2, c3). Wel merk ik dat de aparte record knop voor video soms nog wat moeilijk te vinden is, zou handiger zijn als het filmen ook in werking zou kunnen worden gesteld door de ontspanknop in te drukken. Verder is de camera robuust, maar licht, en daarom prettig om overal mee naar toe te nemen. Hij is zelfs spatwaterdicht, dus regen is geen probleem. Voor de camera althans...

RJVW78 04-03-2015

Kwaliteit van de foto's is zelfs met de kitlens erg goed.
Camera bied erg veel mogelijkheden (misschien wel tè veel). En is uit te breiden met apps.

Camera ligt lekker in de hand en de knopppen zijn naar eigen wens in te delen.

Het enige wat mij tegenvalt is het ontbreken van een externe oplader. Opladen van de batterij dient te gebeuren door het aansluiten van een usb- kabel.

Wat mij betreft een erg goede prijs/kwaliteit verhouding!

Hzp 03-03-2015

Ik herinner me nog onze eerste kleuren TV uit 1972. Een sony trinitron. Een kleintje met een prachtig beeld, uitstekend te bedienen,zeer handzaam door goed handgrepen, twee antennes en: niet kapot te krijgen.
Dat heette destijds “solid State”.
Nu, 43 jaar later m,n eerste FF camera. De sony A7. Ook een kleintje met een prachtig beeld, uitstekend te bedienen, goede handgreep en WiFi ipv antennes.
Of ie ook “Solid Sate” is weet ik nog niet. Heb ‘m pas een maand. Maar ik heb goede hoop.

virgil1969 01-03-2015

Gezien de mogelijkheden icm de full frame sensor de beste prijs kwaliteitverhouding. Het loont echt de moeite om de tijd te nemen en alle mogelijkheden en opties te leren kennen.

Yao Tang 19-02-2015

I have used many Sony products include cameras and laptops. Sony alpha 7 is the ideal camera I am looking for. The most attractive part is full frame photo and is able to use the adapter ring to change canon lenses. All in all, it is a good camera.

roefderoever 19-02-2015

Zeer goede, en compacte fotocamera met Full Frame sensor. Samen met de kitlens maakt deze camera uitstekende foto's, ook in de moeilijkste omstandigheden (weinig licht, veel contrast). Auto focus is vlot, maar niet zo snel als een DSLR camera dus voor actiefotografie is de A7 minder geschikt (dan ben je beter af met de Sony A6000). Groot voordeel van de Sony mirrorless camera's is dat je met goedkope adapters zo ongeveer alle soorten oude lenzen kunt gebruiken. Ik heb bij mijn A7 nog een oude Pentax 50mm f1.7, een Panagor 24mm f2.5 en een Minolta MD 135mm f2.8 lens. Deze kosten slechts een paar cent, en werken uitstekend.

Matholar 19-02-2015

Na m'n zware spiegelreflex een lichtgewicht camera die qua prestaties niet onderdoet. Op sommige mogelijkheden zelfs beter.

BobC1963 19-01-2015

Kleine en handzame camera met een van de beste full-frame sensors op de markt. Het is een mirakel dat alles in zo'n kleine camera past. De camera is perfect geschikt om te gebruiken met de lenzen uit de vorige eeuw. Door de elektronische viewfinder gaat het handmatig scherpstellen perfect; zeker met behulp van de ingebouwde hulpmiddelen.
Het fotograferen geeft nu weer het 'gevoel' dat ik vroeger had met een analoge spiegelreflex camera in de jaren 80.
De fotobestanden die de camera levert kunnen goed bewerkt worden met de bekende applicaties.