Olympus PEN E-P5 + M.ZUIKO ED 14‑42mm - Reviews

9,4 Lees 1 review

Beoordeling op basis van 1 review

9,4

vliegersplein 01-01-2014 Product paar weken in bezit

9,4
Na jaren Canon eos overgestapt naar de Olympus Pen. De keuze was tussen de eos 70 en E-P5. Na lang wikken en wegen gekozen voor de E-P5, mede omdat Olympus gratis een elektronische viewfinder meeleverde. Die keuze voor de E-P5 was niet helemaal rationeel want er was sprake van een soort verliefd worden op. De E-P5 is (voor mij) een ware schoonheid, heeft een stevige metalen body en door gebruik van 2 draaiwielen kun je net als bij een spiegelreflex makkelijk en snel de witbalans, iso waarde, diafragma en sluitertijd wijzigen. Scherpstellen gaat razendsnel, zowel bij daglicht als kunstlicht. Wat echt opvalt is de kwaliteit van de meegeleverde standaard zoomlens. ( 14-42 mm, fullframe 28-84 mm) De lens is niet echt lichtsterk maar levert wel haarscherpe beelden. Scheelt een investering in duur glas. Vanaf iso 3200 zichtbare ruis op het scherm maar niet bij print op standaard formaat.
Nadelen zijn er ook. Bij 350 foto's houdt de accu het voor gezien en moet opnieuw opgeladen. Voor wie een spiegelreflex gewend is, is het wennen om zonder zoeker te werken. De viewfinder is dan een uitkomst.
Al met al een camera waar ik bijzonder gelukkig mee ben.