Bekijk 5 andere uitvoeringen

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon Z 6II op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

h**h@g**l.com 11-09-2023
Geschreven voor: Nikon Z 6II

het is een prachtige camera, ligt goed in de hand. met heel veel mogelijkheden. het uitzoeken van de mogelijkheden kost me eventjes wat tijd. ik heb de camera gekocht in Maastricht, kamera express. hier ben ik zeer vakkundig geholpen.

Larousse54 13-12-2021

Nikon Z6 II, en geweldige camera.

Geschreven voor: Nikon Z 6II

Na jaren van incidenteel fotograferen met mijn Nikon D90, was ik naar mijn pensionering toe aan een nieuwer model. Omdat een vriend met en full frame spiegelreflex van Nikon werkt, wilde ik ook iets dergelijks.
Deze camera overtreft mijn verwachtingen.
Eigenlijk heb je te maken met een professionele camera, waar met als met Microsoft Word veel meer mee kan dan je als amateur denkelijk ooit zult gebruiken.
Maar ik ben heel blij met de robuustheid van de camera, in een relatief lichte behuizing, de enorme variatie aan instellingen en de eenmaal goed ingesteld intuïtieve bediening.
De lenzen maken natuurlijk het verschil, en die zijn ook geweldig.

r*********@h****** 07-07-2021

Super camera

Fantastische camera. Heb hem eerst gehuurd via Budgetcam en goed kunnen testen. Wordt maar mondjesmaat geleverd, maar was voor mij het wachten waard. Snel in te stellen en te gebruiken, zeker als je Nikon gewend bent. ligt heel erg fijn in de hand. knopjes gemakkelijk te benaderen. Wat me echt verraste tov concurrenten is de monitor. Touchscreen werkt erg goed. Een hele klein nadeel van deze camera is dat er nog weinig lenzen beschikbaar zijn. De lenzen die er zijn, zijn erg goed, maar ook prijzig. Merken als Sigma en Tamron produceren nog niet voor de Z-mount. Hopelijk komt dat nog.
Maar al met al: hele fijne aankoop.

Pluspunten

• snelheid
  • gebruiksgemak
  • touchscreen

Minpunten

• aanbod lenzen

Gerrit 02-07-2021

Supercamera!

Z6 ii met 2 Nikkor Z objectieven gekocht. Ik had een D7200, maar wat is dit een fijne camera. De Z6 ii komt qua bediening aardig overeen, maar is kleiner, lichter, sneller en natuurlijk full frame. Daar ging het me vooral om. En dan die scherpstelling. Zo supersnel. Overall een fijne camera, die me heel wat jaren veel plezier gaat geven!

Pluspunten

• klein
  • licht
  • snel
  • stil
  • veel objectieven verkrijgbaar

Minpunten

• handleiding alleen online

Mariette 17-03-2021

Fijne camera met oneindige mogelijkheden.

Eerste indruk
Wanneer je de Z6II uit de doos haalt voel je meteen dat de body een stuk compacter is dan een gemiddelde spiegelreflexcamera. Niet zo gek natuurlijk, aangezien het spiegelhuis mist. Echter zijn er ook nog een aantal andere aanpassingen wat de camera ook ‘compacter maakt qua bediening. Zo is te zien dat er aan de linkerkant geen knopjes meer zitten en dat de volledige bediening van de camera aan de rechterkant zit.Tevens zitten er aan de voorkant van de camera, rechts van het objectief, ook nog knoppen welke je zelf kunt instellen.
In het begin even wennen, maar dit ging heel snel. Het voelt natuurlijk aan om alles vanaf één kant te bedienen.

Touchscreen
Naast dat de camera via de knoppen te bedienen is kan dit ook met de touchscreen mogelijkheid op het LCD-scherm. Zo kun je bijvoorbeeld je scherpstelpunt neerzetten waar je met je vinger tikt, kun je de camera direct laten scherpstellen en kun je instellen dat de camera meteen de foto neemt wanneer je in het scherm tikt. Ik maak enkel gebruik van de tweede mogelijkheid, scherpstelpunt neerzetten en gelijk laten scherpstellen.

Deze functie werkt erg goed en snel. Wel merkte ik dat hoe groter het objectief en sowieso de zoomobjectieven, hoe minder je het scherpstellen op de touchscreen gebruikt. Je komt dan eigenlijk vingers/handen te kort.

Het LCD scherm is erg betrouwbaar. Zoals de foto op de LCD getoond wordt, zo zie ik hem ook terug op mijn computerscherm. Dit vind ik zelf een opvallend pluspunt.

Eye detection
De Z6II beschikt over een erg goede en snelle eye detection. Er is zowel een stand voor mensen als voor huisdieren. Bij honden en katten werkt dit erg goed. Bij dieren waarbij de ogen wat verder uit elkaar staan, zoals koeien, werd dit wat lastiger.

Lichtgevoeligheid
Ondanks het weinige licht wat ik soms had tijdens het testen bleef de camera me positief verrassen. De prestaties met een hoge ISO-waarde zijn erg goed. Je kunt gerust een foto schieten met ISO 6400 en hoger.

Kijken door de zoeker vs. LCD scherm
Eigenlijk is dit het eerste puntje waar Nikon wat mij betreft nog wat aandacht aan mag besteden. Wanneer je door de elektronische zoeker kijkt zijn de kleuren iets minder dan rechtstreeks op het LCD scherm. Ook komt het beeld ‘lichter’ over dan hoe hij uiteindelijk uit de camera rolt. Desalniettemin is de zoeker zeker wel bruikbaar.

Fotograferen in actie
Met name het fotograferen in actie, bijvoorbeeld sporters of bewegende dieren, vraagt een aantal dingen van de camera. O.a. een snelle processor. Dit is bij de Z6II echt geen enkel probleem. Met de Dual Expeed 6 processors is hij echt heel snel in het verwerken van de geschoten beelden.
Ook functioneert hierbij de Eye Detection erg goed.

Ondanks mijn enthousiasme komen we hier wel bij een tweede puntje van aandacht voor Nikon. De Z6II heeft voor het mooie een net te lange blackout van de zoeker. Hierdoor wordt het je wel een beetje lastig gemaakt om een snelle actie goed te blijven volgen.

De ingebouwde stabilisatie van de camera is wel weer een zeer groot pluspunt. Je kunt zelfs verschillende standen kiezen (o.a. de sportstand) en dit werkt ook echt naar behoren. Ik heb met behoorlijk lange sluitertijden (bijv. 1/25) gefotografeerd uit de hand en van bewegingsonscherpte is geen enkele keer sprake geweest.

Pluspunten

• Eye detection
  • 5-assige stabilisatie
  • Lichtgevoeligheid
  • Formaat van de body
  • Twee kaartsleuven

Minpunten

• Kwaliteit elektronische zoeker
  • te lange blackout van de zoeker

Toine Westen 17-03-2021

Onder de indruk van de Nikon Z6 II

Geschreven voor: Nikon Z 6II

Een week lang mocht ik de Nikon Z6 II testen. Dit is de nieuwste systeemcamera van Nikon.

Zelf fotografeer ik al jaren met een Nikon D800, een spiegelreflexcamera. Dit was zeker een voordeel, want de menustructuur zit vergelijkbaar in elkaar. Ik was heel nieuwsgierig wat het verschil is tussen de twee camera’s.

Elektronische zoeker
Het eerste dat me opviel was de elektronische zoeker. Ik ben een optische zoeker gewend, waarbij ik door de zoeker kan kijken zonder dat de camera aan staat. Met een elektronische zoeker kan dat niet. Ik heb inmiddels systeemcamera’s van verschillende merken getest. En ik vond deze zoeker van Nikon het prettigste werken. Het gaf het meest natuurlijke beeld voor mijn gevoel.

Ik moest even wennen aan het feit dat de laatste foto die je gemaakt hebt ook in je zoeker wordt afgebeeld. Als je dan een andere compositie wilt maken, beweegt het beeld niet… Maar zodra je de ontspanknop half indrukt, zie je weer je live zoekerbeeld.

Zelf heb ik deze week niet bij heel zonnig weer gefotografeerd, maar ik kan me voorstellen dat het terugkijken van de foto’s door de zoeker dan wel een voordeel heeft. Bij fel licht is het vaak lastig om de foto’s op het schermpje achterop je camera goed te kunnen beoordelen.

Wat in ieder geval een groot verschil is met een spiegelreflex is dat je de invloed van de instellingen op je foto direct ziet. Als je het diafragma verder open draait, wordt het beeld in je zoeker ook lichter. Heel handig!

Schermpje achterop de camera
Het schermpje achterop de camera is kantelbaar naar boven. Dit is echt van toegevoegde waarde om foto’s vanuit een laag standpunt te kunnen maken. Je hoeft dus niet languit op je buik op de grond te gaan liggen om toch goed te kunnen zien wat je fotografeert.

Het schermpje heeft een touch screen. Je kunt dit gebruiken voor het wijzigen van je instellingen. Maar je kunt daarmee ook scherpstellen op een punt dat je aanraakt met je vinger. Op zich een handige optie, maar niet echt bruikbaar als je handschoenen draagt wanneer het buiten koud is.

Scherpstellen
Voor het scherpstellen kun je gebruik maken van scherpstelpunten over het gehele beeld. Dit in tegenstelling tot de scherpstelpunten van de D800, die meer in het midden van het beeld liggen.

Een tweede voordeel ten opzichte van een spiegelreflex is dat je bij het scherpstellen gebruik kunt maken van focus peaking. Hierbij lichten de punten die scherp zijn in je zoekerbeeld rood op. Een praktische functie die het onder bepaalde condities echt duidelijker maakt of je beeld wel of niet goed scherp is. Bijvoorbeeld wanneer er grassen in je beeld staan en je wilt weten of de boom erachter goed scherp is.

Een andere instelling die ik getest heb, is de wide-area AF (L-people). Bij deze autofocusstand stelt de camera automatisch scherp op het gezicht of de ogen van een mens. Wanneer je dit combineert met de continue autofocus (AF-C), is je camera veel sneller in staat om scherp te stellen op bewegende personen, dan je zelf handmatig zou kunnen doen. Ik heb deze instellingen getest op mijn zoon die op me af kwam rennen en het leverde zeer veel scherpe foto’s op. Iets dat ik handmatig nooit zo goed voor elkaar had kunnen krijgen.

Nachtfotografie
Vanuit mijn interesse om noorderlicht, vallende sterren en andere nachtelijke hemelverschijnselen te fotograferen, heb ik ook geëxperimenteerd met scherpstellen in het donker. Ik was blij verrast om te zien hoe eenvoudig het was om met behulp van live view op de sterren scherp te stellen. Hierbij merkte ik echt hoe fijn het is dat het live view beeld direct wordt aangepast aan je instellingen.

Ik heb meteen even een testje gedaan met verschillende ISO-waarden om te zien hoeveel ruis dat oplevert in je foto’s. Voor nachtfotografie krijg ik met mijn Nikon D800 nog goede foto’s bij ISO 800, redelijke bij ISO 1600 en matige bij ISO 3200. Bij die laatste stand wordt de ruis in de 100% weergave echt goed zichtbaar. Voor de Nikon Z6 II schoof dat allemaal een volle stop op. Dus goede foto’s bij ISO 1600, redelijke bij ISO 3200 en zichtbare ruis vanaf ISO 6400. Het ISO-bereik van de Z6 II loopt door tot ISO 51.200 en ondanks dat er dan echt wel ruis zichtbaar is, levert het nog steeds bruikbare beelden op.

Een andere praktische mogelijkheid is dat je de sluitertijdenreeks kunt uitbreiden. Bij de meeste camera’s kun je als langste sluitertijd 30 seconden kiezen en moet je voor langere tijden overschakelen naar de bulb-stand en de tijd zelf handmatig bijhouden. Bij de Z6 II kun je de reeks uitbreiden tot 900 seconden, dus 15 minuten. Heel handig voor nachtfotografie of andere vormen van fotografie waarbij je met extreem lange sluitertijden wilt werken.

FTZ-adapter
Met behulp van de FTZ-adapter is het ook mogelijk om FX-objectieven voor spiegelreflexcamera’s op deze systeemcamera te gebruiken. Het eerste dat hieraan opviel was de grote vatting. Deze was zelfs nog een flink stuk groter dan voor de spiegelreflexen van Nikon. Ik heb dit getest met mijn 14-24 mm objectief en alles werkte gewoon hetzelfde als anders. Dus mocht je over willen stappen van een Nikon spiegelreflex naar een systeemcamera, dan hoef je dus niet meteen al je lenzen in één keer te vervangen.

Conclusie
Mijn algemene indruk is dat de Nikon Z6 II een fijne camera is. De body is iets kleiner dan een spiegelreflex en ligt prettig in de hand. Sommige knopjes zijn wel wat klein, waardoor ze moeilijker te bedienen zijn met handschoenen aan. Maar de Nikon Z6 II is voor mij een serieuze optie om over te stappen van mijn spiegelreflex naar een systeemcamera.

Pluspunten

• elektronische zoeker met natuurlijk beeld
  • kantelbaar schermpje met touch screen
  • brede autofocus met ogendetectie
  • goede prestaties in donkere omstandigheden
  • uitbreidbare sluitertijdenreeks tot 900 s

Minpunten

• wat lastiger te bedienen met handschoenen aan

Dyonne Nieuwenhuis 17-03-2021

Razendsnelle scherpe en fullcrame systeemcamera!

Eerste indruk
Wauw als je de camera uit de verpakking haalt, heb je een super compacte en lichte camera in je handen. Hij is heel strak afgewerkt. Dit komt ook doordat de sneltoetsen links aan de achterzijde zijn weggelaten. Vanaf de bovenzijde gezien oogt hij ook heel strak en rustig vergeleken met mijn huidige D750 en D610. Het voelt gelijk goed als je hem in je hand hebt. Het gewicht van mijn eigen body’s voelt tijdens een bruiloft als een blok aan mijn been, met zere handen, schouders en spierpijn tot gevolg. De Z6 II ligt goed in mijn kleine en fijne handen. Ook in combinatie met de 35, 50 of 85 mm van de Z-serie is hij erg licht en prettig in de hand.

Sinds de aankondiging van de Nikon Z6 II was ik direct nieuwsgierig. Het compacte, het gewicht, de oogdetectie en snelheid maakte dat ik ontzettend geïnteresseerd was naar deze systeemcamera. Super gaaf om hem nu te kunnen testen. Van het goudenuurtje, newborn, boudoir, een familie tot een zwangerschapsshoot. Allemaal verschillende lichtsituaties, beweging en buiten tot binnen fotograferen! De ultieme manier om te zien of ik hem allround prettig vind in zijn gebruik.

Scherpstellen
Tijdens het goudenuurtje verandert het licht heel snel, met mijn D750 en D610 is het scherpstellen dan soms lastig. De Z6 II heeft daar totaal geen moeite mee. Hij stelt zo super snel scherp, ook tijdens de laagstaande zon! Ik weet niet wat mij overkomt. Hier word ik helemaal blij van.

De oogdetectie functie werkt echt fantastisch! Normaliter schiet ik altijd erg veel foto’s achter elkaar. Ik heb niet een hele vaste hand en zit er regelmatig naast qua scherpte. De Z6 II is echt heel precies met de functie om op de ogen scherp te stellen en is razendsnel. Door de stabilisatie in de body, kan ik een langere sluitertijd instellen. Alle foto’s zijn haarscherp. Hierdoor hoef ik met deze camera veel minder foto’s te maken. Dit bespaart mij veel werk ter plaatse, maar ook in de selectie en de nabewerking.

Batterij
Volgens de specificaties kan je 410 foto’s maken met een volle accu. Dit vind ik erg weinig. Met het testen kan ik met gemak 1.600 op een volle accu maken. Dit valt mij dus heel erg mee en ben daarmee positief verbaasd! De foto’s zijn allemaal gemaakt met het LCD scherm. Een hele krachtige accu dus.

LDC scherm
Zelf maak ik altijd foto’s door de zoeker, omdat live view vertragend werkt op mijn D750. Persoonlijk vind ik de zoeker van de Nikon Z6II heel onrustig kijken. Het zal ongetwijfeld wennen zijn. Ik ben snel overgeschakeld om via het LDC scherm van de Z6 II de foto’s te kaderen, scherp te stellen en af te drukken. Wat een prachtig helder en scherp scherm is dit. Het touchscreen werkt heel snel. Heerlijk dat je direct de belichting kan zien en geen onnodige test foto’s hoeft te maken. Ook is het prettig je in via de i-toets favoriete instellingen kan toevoegen en vastzetten. Erg prettig dat je via het scherm precies kan zien hoe je foto gaat worden . Of dat je eventueel een stop lichter of donker moet pakken.

De functie dat je foto kan scherpstellen door op het scherm te klikken en gelijk af te drukken vind ik ook heerlijk werken. Super snel en je mist geen moment. Voor mij is deze functie echt de ideale uitkomst voor bruiloften en lifestyleshoots.

Kleuren
Het licht wordt ook echt gevangen zoals het is. De kleuren zijn echt prachtig op mijn scherm, geen verschil met de D750.

Scherpte diepte
De scherpte diepte is echt fantastische in combinatie met de Z-objectieven. De 50 mm is wel mijn favoriet. Alle objectieven werkten prachtig. Alleen met de afstand op mijn locaties met het beeld wat ik voor ogen heb werkt voor mij de 50 mm het prettigste. De ogen knallen van mijn beeldscherm. Precies wat ik graag wil!

FTZ adapter
Ideaal dat je de mogelijkheid hebt om je F-mount objectieven te gebruiken met de adapter. Ik ben zo enthousiast over de Z-objectieven, dat ik eigenlijk ben vergeten om mijn eigen objectieven te testen met de adapter. Op het moment dat ik ze wilde gaan testen, kwam er een foutmelding op het scherm dat de FTZ adapter geüpdate moest worden. Erg stom dat ik dit niet eerder heb geprobeerd. Ik ben namelijk wel erg benieuwd hoe mijn eigen F-mount objectieven werken en of ze net zo snel scherpstellen. Helaas kan ik dus niet mijn ervaring delen hoe dit scherpstellen gaat.

Mijn beleving
Door de systeemcamera ben ik in een zeer korte tijd wel een klein beetje anders gaan fotograferen, voor mijn gevoel veel efficiënter. Ik merk gelijk of iets wel of niet werkt en vanaf welke hoek het beste is, door dat je gelijk het eindresultaat ziet in je scherm.

Ik ben echt blij verrast, het gewicht, de ingebouwde stabilisatie, de grote buffer, snelheid, de geweldige oogdetectie, geweldige scherpte diepte, prachtige kleuren en het 2e kaartslot zijn allemaal hele grote pluspunten voor mij. Je went zo snel aan het nieuwe systeem dat ik baal dat ik weer met mijn eigen camera’s moet gaan werken. De prijs vind ik wel een minpunt. Helemaal als je ook gelijk meerdere Z-objectieven wilt aanschaffen en de adapter. De relatief dure CF geheugenkaart als je met het 2e kaartslot wilt werken, vind ik ook een min punt. Helemaal omdat ik er meerdere en grote kaarten zou moeten hebben. Ik heb liever 2 SD kaart sleuven i.v.m. de aanschaf van allemaal nieuwe CF kaarten.

Ik ben er eigenlijk wel helemaal van overtuigd dat mijn volgende camera de Z6II gaat worden. De systeemcamera heeft eigenlijk alles wat een fotograaf wil en moet hebben. Eerst maar even goed sparen.

Pluspunten

• oogdetectie
  • grote buffer
  • gewicht
  • touch screen incl. scherpstellen functie
  • prachtige scherpte diepte

Minpunten

• Prijs
  • dure CF kaartslot

Silvana 15-03-2021

Super Goede/Snelle fullframe Systeem Camera

Geschreven voor: Nikon Z 6II

De Nikon Z6 II zijn qua uiterlijk bijna hetzelfde als de Z6, dit heb ik vergeleken met elkaar, aangezien ik zelf in het bezit ben van de Z6. Knoppen zitten op dezelfde op plek en het menu van de Z6 II is duidelijk, en de knoppen kunnen via dat menu makkelijk worden veranderd naar eigen smaak. Dit scheelt een hoop zoeken naar de juiste instellingen als je “haast” hebt, bijvoorbeeld bij bruiloften of actie foto’s, zoals rennende honden/kinderen. Dit om maar even een voorbeeld te noemen.

Het scherm van de Z6 II is touch screen, dit is wel wennen voor mensen die gewend zijn aan de knoppen + en – om in en uit te zoomen bij een foto. Ook is het wel fijn als er een foto wordt gemaakt zonder op het knopje te hoeven drukken, even je touch screen aanzetten op je scherm van te voren, tik op je scherm en click de foto is gemaakt. En sneller dan je denkt! Hierbij verbaas ik me eigen telkens weer over.
De Mp’s van de camera zijn ook super! Een foto kan zo bestaan uit 28MB, dit in RAW bestand.
Swipen, zoals dat nu heet, is ook een grappig iets op de Z6 II, het is makkelijk om foto’s te laten zien of terug te kijken, zonder een knopje in te drukken.
Wat ik mis bij de Z6 heeft de Z6 II nu wel, en dat is nu een tweede kaartslot. Dit werkt een stuk fijner, je kan het als Back-up instellen, of als JPEG of RAW apart opslaan.
Ik zou dan eerder kiezen ( persoonlijk ), voor de Back-up, zodat als er 1 van de kaartjes weg valt, je niet helemaal verloren bent! Dit vind ik een plus punt!
Ook is het fijn om de eye tracking te gebruiken voor mens en dier, deze mis ik bij de Z6.
Het fijne aan de Z6 II is dat hij lekker licht is, en de batterij gaat naar mijn mening goed lang mee.
Het is ook een top iets van de Z-serie, dat je van te voren op je scherm al kunt zien, wat je doet, je instellingen worden direct getoond. Dit kan je zo aanpassen naar hoe je de foto wilt maken. Bij fotograferen met minder licht, is het goed dat de Z6 II een hoge ISO waarde het niet erg vind om de juiste foto tot stand te laten brengen.
Bij fotograferen met veel licht, is het goed dat de ISO lager gaat dan de ISO 100 die de meeste spiegelreflexen gaan. Ik heb ervaren dat dit een goed punt is, ook met een lange sluitertijd werkt dit top!
Zou ik zelf de Z6 II aanschaffen? Eerlijk antwoord : als ik de Z6 niet had gehad ZEKER WETEN!

Pluspunten

• tweede kaartsloten
  • eye tracking
  • touch screen

Minpunten

• Niet gevonden

Mike van den Bos 15-03-2021

Een veelzijdige full-frame systeemcamera

Een super snelle autofocus

De camera heeft maar liefst 273 autofocus punten, hierdoor is hij heel nauwkeurig. Wat vooral een verbetering is op zijn voorganger is de nieuwe breedveld autofocus met oogdetectie. Tijdens het testen van de camera werkte deze autofocus modus al vanaf zo’n 25 meter. Naast breedveld autofocus met oogdetectie voor mensen beschikt de Z6II over autofocus met oogdetectie voor huisdieren. Tijdens een wandeling in het bos heb ik deze laatste modus getest op herten, helaas werkt dit nog niet goed.

De autofocus met oogdetectie werkt niet altijd perfect. Als je fotografeert met tegenlicht vindt de camera het soms moeilijk om ogen te detecteren.

Een krachtige processor

De continu opname modus (burst mode) is ideaal bij het maken van portretfoto's. Als je de continu opname modus gebruikt in combinatie met de autofocus met oogdetectie kan je een prachtige serie maken van een model. Door de twee processoren in de camera kan hij tot 14 beelden per seconde schieten. De buffer raakt pas vol bij 124 foto’s als je raw-beelden maakt. Tijdens het testen is het mij geen enkele keer gebeurt dat ik moest wachten op de camera!

Viewfinder zonder vertraging

Voorheen maakte ik foto’s met een spiegelreflexcamera. Ik was dus gewend om te werken met een optische zoeker. Je ziet precies wat er in je beeld gebeurt zonder vertraging. Sommige mensen stappen niet over op een systeemcamera, omdat ze bang zijn dat de Elektronische zoeker wel voor vertraging zorgt. Uit ervaring kan ik zeggen dat er bij de Nikon Z6II geen vertraging optreedt.

Het voordeel van de elektronische zoeker is dat hij veel meer data kan laten zien. Denk aan histogramen en peaking.

Een stevige grip

Als je de camera vastpakt voelt hij betrouwbaar aan. Net als bij de meeste spiegelreflexcamera’s van Nikon heeft de Z-serie systeemcamera een comfortabele diepe grip. Zelfs met grote handen voelt de camera niet klein aan. De body is erg stevig en heeft geen vervelende plastic elementen.

Z-vatting

Als je een oud Nikon toestel hebt met bijbehorende lenzen, hoef je niet bang te zijn dat je er niks meer aan hebt. Ondanks dat die lenzen een F-vatting hebben maakt Nikon het mogelijk om je favorieten lenzen te blijven gebruiken. Hiervoor heeft Nikon een FTZ adapter ontwikkeld die ervoor zorgt dat je ook F-vatting lenzen op de systeemcamera kunt gebruiken. De meeste lenzen werken met deze adapter volledig. Zelfs de autofocus doet het goed. Ik zelf testte de camera met een F-vatting 16-80mm lens. Dit werkt erg goed; het enige nadeel is dat het scherpstellen wat meer geluid maakt.

Card Slot

De camera heeft twee geheugenkaartslots. Één SD kaartsleuf en één SQD kaartsleuf. Dit is erg fijn, want de vorige versie van de Nikon Z6 heeft maar een kaartslot, namelijk een SQD kaartsleuf. Een SQD geheugenkaart is erg prijzig en past niet in een standaard laptop. De Nikon Z6II biedt de betrouwbaarheid van SQD en het gebruiksgemak van SD.

Een indrukwekkende camera

Al met al is het een indrukwekkende camera. De autofocus is erg goed. Door de krachtige processor heb je nooit last van een trage camera. De viewfinder heeft geen vertraging en de camera voelt stevig aan. Als je opzoek bent naar een systeemcamera is de Nikon z6II absoluut een aanrader.

Pluspunten

• Autofocus gezichtsdetectie
  • 14 beelden per seconde
  • twee kaartsleuven
  • Makkelijk te verbinden met wifi of bluetooth

John 21-11-2020

Perfecte fullframe opvolger voor mijn d7200

Geschreven voor: Nikon Z 6II

Door gebruik te maken van de pre-order bij Kamera-express heb ik de Z6ii redelijk snel mogen ontvangen. Ik heb gekozen voor de kit met 24-70 f4 en FTZ adapter. Mijn dslr camera had een 17-55 f2.8 DX lens die op de z6 alleen gebruikt kan worden met een crop, en aangezien de 24-70 F4 erg goed uit alle tests komt heb ik voor deze compacte lens gekozen. De FTZ adapter heb ik erbij genomen om mijn andere F lenzen te kunnen gebruiken. Mijn Nikor 70-300 VR en sigma art 24 1.4 combineren erg goed en reageren goed op de autofocus. Mijn oude 50 mm lens doet het ook maar alleen met handmatig focussen, dat is dan weer jammer maar wist ik van te voren. Zelfs mijn vintage Pentacon 135 mm lens werkt met gebruik van een ring om hem te monteren (net als op de d7200). De camera zelf voelt erg degelijk aan, net als de lens overigens. Ik heb zoveel mogelijk instellingen proberen te doen vergelijkbaar aan mijn dslr en op basis van youtube instructies van andere gebruikers. En de eerste foto's zijn al gemaakt tijdens een wandeling met mooie resultaten. Ik ben blij dat Nikon verbeteringen heeft doorgevoerd op de autofocus systemen. Ik ben al tijden Nikon gewend en nadat ik een kleine systeemcamera van Sony heb geprobeerd voor 2 maanden ben ik toch tot de conclusie gekomen dat Nikon mij op veel fronten beter bevalt.

Nu eerst wat meer fotograferen en alvast nadenken welke prime lens een goede toevoeging zou zijn.

Pluspunten

• Kantelbaar scherm
  • Systeemcamera dus direct zicht op je instellingen
  • Display op bovenzijde body voor instellingen
  • Degelijk gebouwd
  • 24-70 F4 lens is stevig maar compact.

Minpunten

• Geen ingebouwde flits

Rien 15-11-2020

Veelbelovend

Geschreven voor: Nikon Z 6II

Mijn eerste systeemcamera. Gekocht als pre-order i.c.m. FTZ-mount en als aanvulling op D500 en D750. Met name vanwege de stille werking bij wildlife-fotografie. De dubbele kaartsleuf met daarbij een SD-slot heeft daarbij grote rol gespeeld. Mijn 256GB SD kaarten blijven zo bruikbaar; geen extra investering in dure xqd-kaarten. Ook de mogelijkheid van een volwaardige batterijhouder is een pré, want de camera is relatief klein en met grotere telelenzen met batterijhouder beter in balans. T.o.v. D500/D750 even wennen, maar gaat snel. Camera ligt goed in de hand mede door goede, diepe grip en voelt degelijk aan. Camera is zeer vlot geleverd door Kamera Express; 6-11-20 in huis. Eerste resultaten met FTZ-mount en AF-s 70-200, 80-400 en 200-500 zien er prima uit. Ook in de hogere ISO's. Is dus veelbelovend. Verwacht veel plezier te gaan hebben van deze camera.

Pluspunten

• dubbele kaartsleuf
  • optie volwaardige batterijgreep
  • stille werking
  • groot en scherp scherm

Minpunten

• nog niet gevonden