Sony α NEX-3NL zwart

• Test panel 8,5 mei 2013

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony α NEX-3NL zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

evertjan3 07-10-2014
Geschreven voor: Sony α NEX-3NL zwart

Fijne heel compacte en handzame camera. Maakt heel goede foto's. Goed is te merken dat hij een grote sensor heeft. In schemering verbazend lichtgevoelig. Bij contrastrijke foto's overdag zit er veel nuancering in zowel de donkere en ook lichte partijen. Een lens verwisselen gaat handig. Handmatige scherpstelling bij bijv. macrofoto's werkt heel goed. In vrijwel alle opzichten een veel betere camera dan de Canon G11, die ik hiervoor had, en die de geest had gegeven (zoomlens bleef steken).
Minpuntje vind ik dat het klikgeluid van sluiter niet afgezet kan worden - dat is storend als in stilte foto's worden gemaakt.
---------------------------------------------------

esterra 02-05-2014
Geschreven voor: Sony α NEX-3NL wit

Heel blij met deze camera. Goede automatische instellingen, maar ook de mogelijkheid om zelf alles in te stellen. Mooie macro's mee te maken. Enige nadeel vind ik dat de foto's met flits vind ik alleen niet zo mooi worden, te vel, altijd overbelicht, heel irritant.

apvdjagt 09-07-2013
Geschreven voor: Sony α NEX-3NL zwart

Heeft veel goede eigenschappen. Hoewel LCD-zoeker instelbaar is, is er een bijzonder slecht beeld beschikbaar om te filmen of foto's te maken. De LCD-zoeker werkt als een spiegel. Bij zonnig weer is zeer onduidelijk of bijna niet te zien wat in de zoeker te zien is. Jammer, jammer, jammer!

apvdjagt 10-07-2013

Gebleken is dat de LCD-zoeker kan worden ingesteld bij zonnig daglicht.
Probleem opgelost! Door grote scala van instellingen niet eerder ontdekt.

mrbjansen 29-05-2013
Geschreven voor: Sony α NEX-3NL zwart

We hebben de Sony NEX-3N getest voor het Kieskeurig.nl Testpanel.
Ik vind het erg fijn dat de camera klein is.
Wij hebben zelf een spiegelreflex camera van Sony en die is een stuk groter.
Je pakt de camera sneller als je bijvoorbeeld een foto wil maken van je kinderen en als je een dagje weg gaat.
De kwaliteit van de foto is mooi.

mrbjansen 28-05-2013
Geschreven voor: Sony α NEX-3NL zwart

Ik heb dit product getest voor het Kieskeurig.nl Testpanel.
Het is een mooie camera, zeker als aanvulling voor mijn Sony spiegelreflex alfa 550. Deze neem je makkelijker en sneller mee. De kwaliteit van de foto's zijn perfect en je kan snel doorklikken. De instellingen van een spiegelreflex vind je hier op deze camera ook terug. Vanwege het compacte formaat vind je minder knoppen en zijn zo veel instellingen terug in het digitale menu te vinden. Het wieltje voor handmatige instellingen had ik liever niet in het menu, maar gewoon op een wieltje. Maar als je het menu door hebt, kan je het zo snel vinden en instellen. Een aanrader

remam 25-05-2013
Geschreven voor: Sony α NEX-3NL zwart

Een mooie kleine compacte camera die schitterende foto's maakt. De verwisselbare lenzen zijn ideaal. De menu's zijn overzichtelijk en instellingen goed te vinden. De camera heeft een ingebouwde flitser die omhoog schiet. Hierdoor heb je alleen geen mogelijkheid er een andere flitser op te zetten. Het klepje aan de zijkant voor de SD-kaart en aansluitingen vindt ik wel wat aan de fragiele kant.
Over het geheel een erg goede camera.

jdavids 24-05-2013
Geschreven voor: Sony α NEX-3NL zwart

De camera maakt mooie foto,s, zelfs bij weinig licht.Tevens zitten er voor de enthousiasteling voldoende mogelijkheden op de camera om mee aan de slag te gaan. Dit varieert van foto effecten tot panorama, en van macro tot landschapsmodus. Volledig autmatisch of natuurlijk zelf aan de slag. Dit vond ik overigens nog best lastig allemaal als amateur.

De menuknop vond ikzelf iets te gevoelig waardoor ik onbedoeld andere opties selecteerde. De draagriem vond ik knap irritant, zat mijn vinger steeds in de weg. Ik heb er ook even mee gefilmd maar ikzelf vind dat geen must have op een fotocamera, film was wel full hd dus dat was prima in orde.
Ik vind deze camera aardig aan de prijs als zijnde instapmodel van sony met verwisselbare lens.

Al met al een leuke camera met legio mogelijkheden.

Bert Volker 23-05-2013
Geschreven voor: Sony α NEX-3NL zwart

Via testteam Kieskeurig deze camera mogen testen;

Prima foto's bij normale belichting.
In donker (tijdens concert getest) laat de automatische instelling te wensen over.
RAW instelling werkt makkelijk bij nabewerken in softwarepakket (in Adobe Lightroom getest)

Inzoomen van les is qua snelheid een tikje langzaam. spiegelreflexlens werkt hier dus iets anders op een compactcamera dan op bijvoorbeeld de EOS series.

Beeld en geluidsopnames zijn van prima kwaliteit.

Zou zelf voor de prijs een spiegelreflex aanschaffen, maar als je iets zoekt wat net iets beter is dan een compactcamera, is dit prima, zeker icm met een grotere tweede lens.

TimBijker 02-05-2013
Geschreven voor: Sony α NEX-3NL zwart

Ik heb deze camera nu 2 weken in gebruik en bevalt erg goed. Ik heb alleen nog maar de standaard lens geprobeerd en ben al zeer tevreden. Zoals je van sony gewend bent zit de steadyshot goed in elkaar.
Het concept van een compactcamera met een grote cencor en de mogelijkheid om andere lensen te monteren is al geweldig maar de presets die erin zitten zijn ook geweldig. Zo kun je bijvoorbeeld in het donker uit de hand zonder flitser een speciale "uit de hand" preset gebruiken. Deze maakt dan 6 foto's en neemt het gemiddelde om een scherpe foto te krijgen. Ook is de panorama stand erg mooi.

Naast de vol automaat en de vol automaat met optimalisatie stand is het ook mogelijk om delen of alles met de hand in te stellen zoals een SLR heeft. De bediening zit zowel op de lens als op het toestel. Op deze lens zit een digitale zoomknop (schuifje) aan de zijkant en ook zit er een ring op de lens om te zoomen en wanneer men de focus met de hand wil doen zal deze daarvoor werken.

Zonder boekje kun je direct los echter staan de mooie trucjes duidelijk in het boekje uitgelegd. De camera heeft wel een beknopte uitleg van deze functies. In het menu staan een aantal tips hoe je mooie foto's kan maken en in wat voor kader.
Er zit een ingebouwde flitser in welke zeer klein is echter het resultaat viel me mee. Reken er niet op dat je er ver mee komt maar hij is zeker te gebruiken.
Voor de prijs verwacht je dat de WIFI functie aanwezig is echter moet je voor deze functie de grotere broer aanschaffen.

giibo 02-05-2013
Geschreven voor: Sony α NEX-3NL zwart

Ziet er niet bijzonder uit (gewoon camera uiterlijk) maar is erg makkelijk in gebruik. Maakt ook geweldig goede foto's die je achteraf nog makkelijk kunt bewerken. Slimme keuze als je geen spiegelreflex wilt kopen maar wel een camera wilt hebben die soortgelijke foto's maakt en een camera die je ook op de manier van een spiegelreflext kunt behandelen.
Je kunt namelijk alles zelf instellen echter mocht je er minder verstand van hebben dan kun je ook alle instellingen automatisch laten regelen wat vaak ook een erg goed resultaat geeft.

Plantenberg 02-05-2013
Geschreven voor: Sony α NEX-3NL zwart

Via het testpanel Kieskeurig.nl mocht ik deze camera 2 weken testen. Het is een hele degelijke, goed aanvoelende, camera met uitstekende beeldkwaliteit. Ik heb ook nog een luxe spiegelreflex camera van Nikon, maar ik merk dat je voor familie foto's en de "oh maak hier even een foto van" momenten eigenlijk altijd naar de Sony grijpt. De foto en filmkwaliteit is echt dik in orde en het is (zeker bij voldoende licht) heel makkelijk om mooie foto's te maken.

Ik moet zeggen dat ik de accuduur ook een heel groot pluspunt vindt. In de 2 weken dat ik hem heb kunnen testen heb ik hem slechts 1 keer opgeladen. Toch een paar honderd foto's mee gemaakt en zeker een half uur gefilmd. Opladen kan overigens ook via USB, wat op reis of bij het vergeten van je oplader ook handig kan zijn.

Gelukkig is Sony voor deze camera ook weer afgestapt van eigen geheugenkaartjes en kan je er normale SD kaarten in duwen.

Qua gebruik wel een paar opmerkingen van persoonlijke smaak:
- De menu's zijn niet altijd even duidelijk. Een "easy" mode en "auto" mode etc lijkt allemaal erg veel op elkaar en is voor bijvoorbeeld mijn vrouw verwarrend welke stand ze nu moet kiezen.
- De autocrop functie snijd je foto's automatisch bij. Wat mij betreft een compleet overbodige functie, je zoomed toch in (of gaat dichter bij staan) op zo'n manier dat je de foto goed geframed hebt. Eventueel kan je later op de computer bijsnijden. Het bijsnijden wat de camera heeft gedaan is niet 1 keer geweest zoals ik het zelf zou willen. Snel uitzetten dus!
- De wat geavanceerdere opties zitten wel een beetje verstopt, maar dat vind ik voor een camera zoals deze niet echt een minpunt. Hij is wat mij betreft meer bedoeld voor het betere "mikken-klikken" werk.
- Om in en uit te zoomen zijn er 3 opties (draaien aan lens, schuifje op lens, zoomknop bij aan en uit). Ik zou het logischer vinden om 1 optie te hebben.

Al met al een uitstekend toestel. Degelijk, voelt niet ielig aan, de bouwkwaliteit is echt dik in orde. De camera is ook net wat zwaarder dan je zou verwachten wat ik persoonlijk wel een pluspunt vind.

daphneroel 01-05-2013
Geschreven voor: Sony α NEX-3NL zwart

-De kwaliteit van de foto's is haarscherp. Daarnaast kan je je onderwerp scherp krijgen ten opzichte van de achtergrond doordat je de diafragma zelf kan instellen. Het is geen spiegelrefelx-kwaliteit, maar komt zeker in de buurt. Doordat de camera in automatische stand zelf 'nadenkt' wordt je onderwerp ook goed weergegeven.
-De mogelijkheden op dit toestel zijn eindeloos en vandaar dat de automatische stand heel prettig werkt. Wil je je toch wat meer verdiepen in de instellingen dan kan je bijvoorbeeld de sluitertijd en diafragma aanpassen of de belichting zelf instellen. Daarnaast is er ook een menu voor scene selectie met instellingen aangepast op elke specifieke situatie die je je maar kan indenken. Hier vind je ook de panoramastand die een mooie samenvoeging maakt van meerdere foto's.
-Door al deze opties en verschillende standen is het niet een hele simpele camera. Dat wil zeggen, als je hem van de automatische stand afhaalt. Alle verschillende instellingen maakt dat je het niet 1-2-3 onder de knie hebt, maar door de automatische stand kan je wel direct aan de slag, ook al heb je je nog niet volledig in het toestel verdiept.
-Door het opklapbare lcd-scherm kan je heel gemakkelijk een zeflportret maken en direct zien hoe het eruit ziet.
-De oplaadtijd van de batterij bedraagt 5 uur en dit vind ik erg lang. Daarentegen gaat de batterij wel heel lang mee. Zorg dus dat je hem op tijd oplaadt en je hebt er veel plezier van. Daarnaast miste ik een berschermtasje voor wanneer ik de camera in mijn tas mee wilde nemen en vond ik het vervelend dat de lensdop los zit. Hierdoor raak je hem gemakkelijk kwijt.