De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sigma Fp op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

Martijn op het Broek 30-04-2021

Goede degelijke camera

Geschreven voor: Sigma Fp

De afgelopen 2 weken heb ik de Sigma FP mogen testen. Het eerste wat mij opviel is hoe de camera voelt: heel stevig en degelijk, en best licht voor een toestel waar best wat metaal in is verwerkt. Het duurde bij mij even voordat ik alles had ingesteld zoals ik het graag wilde. Dat is dan een nadeel als je een ander merk camera gewend bent.

Pluspunten
Een had ik al genoemd: de degelijkheid van het apparaatje. Verder vind ik de camera behoorlijk stil, zeker in vergelijking met mijn eigen camera's. Qua bediening vind ik het instellen van het diafragma óp het objectief (de meegeleverde 45mm) dus gewoon geweldig! Het duurde even voor ik door had dat dat niet met een wieltje aan de camera moest, maar ik vind het echt super! Dit zou voor mij een reden kunnen zijn om hem te kopen!
De beeldkwaliteit vind ik ook bijzonder goed te noemen, zeker als ik dit vergelijk met mijn eigen camera's. Ik vind de ruis goed te doen bij hogere ISO waardes.

Minpunten:
Ik mis de zoeker, ik kan er niets aan doen. Ik ben zo ontzettend gewend om een zoeker te gebruiken dat het heel onwennig voelt en blijft voelen om via het scherm te kijken. Dat is heel persoonlijk, maar toch. Ik snap het overigens wel, want je bespaart er weer wat ruimte mee op de camera. Maar voor mij is dit het grootste gemis van de camera en voor dé reden de camera niet te kopen.
Het scherpstellen: daar kwam ik pas op een van de laatste dagen achter, dat het scherpstellen werkt aan de hand van het touch-screen. Aangezien ik in het menu géén touch mogelijkheden had, duurde het dus weer even voor ik het door had.
En als laatste minpuntje had ik eigenlijk wel een kantelbaarscherm verwacht, hoewel het scherm wel vanuit alle hoeken best goed te zien is. Soms is er recht op kunnen kijken toch fijner.

Al met al vond ik dit een hele fijne camera om mee te werken. Mooi vorm gegeven en het levert mooie plaatjes op. Maar, gelet op de mogelijkheden qua objectieven vind ik het nog zeer beperkt, en dan is dit denk ik een relatief dure camera voor de mogelijkheden qua fotograferen. Wellicht dat het voor de videografen een zeer geschikt toestel is, dat durf ik niet te zeggen.

Pluspunten

• degelijkeheid
  • lichtgewicht
  • instellen diafragma

Minpunten

• mis de zoeker
  • geen kantelbaar scherm

Ezme 28-04-2021

Klein en compact met een heerlijke look and feel

Geschreven voor: Sigma Fp

Mijn eerste indruk van deze camera ''wow'', een dubbel gevoel. De kleinste fullframe camera dat is die zeker en daardoor moest ik eerst even langs mijn eerste oordeel komen of die ook echt wel wat kon.

De look and feel van deze camera is erg mooi en robuust. Hij ligt lekker in de hand en je pakt hem zo mee.

Kwa beeld staat de Sigma FP sterk in zijn schoenen en levert die mooie foto's op. Zijn dynamisch bereik en scherpte zijn goed! Het is echt een camera die je in je tas stopt en op het juiste moment eruit kunt pakken. Misschien wel het gevoel dat je met je telefoon hebt, alleen levert dit natuurlijk wel vele betere foto's op!

Helaas wat ik tegenkwam tijdens het fotograferen is dat ik toch de view finder miste. Vanaf een scherm fotograferen is natuurlijk geen probleem, alleen het nadeel van de Sigma fp is dan ook dat die helaas geen kantelbaar schermpje heeft.

Ik zou deze camera aanraden voor mensen die vaak onderweg foto's maken en veel ervaring hebben met de instellingen die ze graag gebruiken. Aangezien ik nog wel even moest wennen aan waar alles zat hihi. Maar voor een ervaren fotograaf die zijn instellingen van te voren klaar kan hebben staan, is dit zeker een camera om mee op zak te nemen.

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Ligt lekker in de hand
  • Goed dynamisch bereik
  • Mooie beelden

Minpunten

• Geen view finder

Serena Oranjeboom 28-04-2021

Klein, compact & licht

Geschreven voor: Sigma Fp

Mooie combinatie van een compact model & lens. Het product is dus niet al te groot waardoor je er makkelijk mee kunt wandelen/foto's schieten zonder dat je last van nek/armen krijgt. Hij ligt ook fijn in de hand..
De kwaliteit van de foto's is uitstekend, de kleuren, diepte & scherpte zijn heel mooi. Wat ik ook bijzonder vindt is dat het scherm de kleuren aanpast naar hoe je de camera beweegt! Zo zie je welke belichting jij het mooist vind voor je de foto maakt.
Er zitten een hele hoop instellingen op waar je mee kunt testen, vooral ook qua belichting. De knoppen zijn makkelijk bedienen als je eenmaal doorhebt hoe deze werken... Het scherm is heel handig, je hoeft niet door een zoeker heen te kijken om een foto te maken. Zo kun je gauw verschillende composities uitproberen.
Al met al, een heel mooi toestel, en heb ik eigenlijk geen minpunten te benoemen.

Pluspunten

• klein
  • licht
  • beeldscherm
  • bedieningspaneel
  • kleuren

André 27-04-2021

Super stevige body en goede beeldwaliteit

Geschreven voor: Sigma Fp

De camera is lekker compact en ligt lekker in de hand. Vanwege het kleine formaat is hij ook super makkelijk mee te nemen. Daarnaast voelt de body ook lekker stevig en robuust aan.

De foto’s zijn lekker scherp en hebben een mooie beeldkwaliteit. Ook de foto’s met een hoge ISO hebben goede scherpte en contrast, hier zie je gelijk het voordeel van de full-frame sensor.

Door het modulaire systeem heeft de camera veel mogelijkheden.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Robuustheid body
  • Modulair systeem
  • Diafragma instellen d.m.v. ring om objectief

Minpunten

• Geen kantelbaar scherm
  • RAW en continuous speed gaan niet samen

MT 14-04-2021

Superhandzaam, perfect voor wie een kleine fotocamera zoekt!

Geschreven voor: Sigma Fp

Mij was gevraagd een test te doen met deze camera. Van te voren wist ik niet goed wat ik kon verwachten. Van te voren wel ingelezen dat het de kleinste en lichtste full-frame camera ter wereld is. Ik heb zelf een spiegelreflex camera en zocht altijd een kleine camera zodat ik altijd een camera bij mij heb. Een spiegelreflex is te groot om altijd bij je te hebben. Dus was super benieuwd om te testen en te kijken of het iets voor mij is.

Het toestel
Het is een makkelijk te bedienen toestel en spreekt voor zich. Het toestel was nog kleiner dan ik gedacht had. Hij past zo in je zak van je jas wat superfijn is als je bijvoorbeeld aan straatfotografie doet of altijd een camera bij je wil hebben maar niet te zwaar wil sjouwen.

Functies
De functies van de camera zijn perfect, alles zit er op wat je van een professionelere camera mag verwachten. Camera is makkelijk te gebruiken en er zijn veel instelmogelijkheden.

Nadeel
Ik ben altijd gewend geweest om met een spiegelreflex camera te werken dus het is wel even wennen. Vooral dat je door een scherm heen foto's maakt ipv door een kijker.

De camera deed mij heel erg denken aan foto's maken met een telefoon maar dan van superkwaliteit.

Al met al zou dit zeker een camera zijn die ik zou willen hebben vanwege de grootte en het gemak.

Pluspunten

• Superklein
  • Makkelijke bediening
  • Mooie beelden

Minpunten

• Geen kijker