Olympus OM-D E-M5 + M.ZUIKO ED 12-50mm zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Olympus OM-D E-M5 + M.ZUIKO ED 12-50mm zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,4

henkravenhorst 06-03-2015

Ik heb de camera nu een paar dagen in bezit. Gebruik tot nu toe grote fullframecamera's met zware lensen. Wil nu ook eens wat handzamers. Nou, na een paar klikken weet je het, dit is een puike camera! Klein retro formaat en heel prettig in de hand liggend. Duidelijk qua bediening en met fantastische mogelijkheden. Zoals een hele goede beeldstabilisator, de mogelijkheid om je resolutie te verhogen tot 40 megapixels, een handig 360 graden beweegbaar touchscreen en de mogelijkheid om via wifi de gemaakte foto direct te delen op de sociale media. Handig mee te nemen camera voor hel veel doeleinden. En Olympus staat bekend om zijn robuustheid. Stof, warter en kou zijn geen probleem. Ik ben wel benieuwd hoe de camera zich houdt in moeilijk verlichte ruimtes. Ga dat nog eens uitvoerig uitproberen. Wordt vervolg dus.

freddyvp 14-09-2013

De camera is nu ongeveer 1 jaar in mijn bezit en ik blijf verbaasd over de hoge kwaliteit die dit toestel levert.Met mijn EP3 (ook een mooie camera) had ik problemen om uit de hand te fotograferen met de 40-150 mm, naar klein beeld maatstaf toch een 80-300mm. Dat is met de OMD met zijn 5 assige beeldstabilisatie geen enkel probleem, de 40-150 (een kitlens) slaat je met verstomming door prachtige beelden te produceren. De bouwkwaliteit van deze lens is geen top maar de optische kwaliteit mag er wezen. De OMD doet voor geen enkele APSC spiegelreflex onder integendeel zelfs, door zijn fenomenale JPEG uitgang met prachtige kleuren wil ik absoluut niet ruilen. Natuurlijk blijft een full frame de betere camera, maar dan moet je wel bereid zijn om de zware camera plus lenzen een hele dag te sjouwen wat ik zeker niet wil en de verschillen zijn klein. Op dit moment wordt de hoogwaardige Zuiko 12-40mm 2.8 (24-80mm)gepresenteerd, geen goedkope lens maar volgens de eerste review een zeer hoge kwaliteitszoom dat is de lens waar ik op gewacht heb. Voor mij geen Panasonic 12-40mm 2.8 wat trouwens ook een zeer hoogwaardige zoom is. De minpunten van deze camera blijven ook overeind, ingewikkelde menu's, de camera is voor sommige mensen met grote handen wel erg klein. Door het kleine formaat is het mij al een paar keer overkomen dat ik per ongeluk een instelling veranderd had zonder dat ik dat in de gaten had, dat is natuurlijk enorm vervelend daarom ben ik daar nu extra alert op. Tot slot kan ik deze camera aan iedereen aanbevelen, er zijn binnenkort wellicht goede zaken te doen nu er een EP5 en straks ook een EM1 beschikbaar zal zijn. Laat u niets wijsmaken de OMD is zijn tijd ver vooruit
en behoudens kleine verbeteringen in de EP5 en de EM1 verwacht ik geen wereldschokkende verbetering van de beeldkwaliteit, vermits beiden gebruik maken van dezelfde sensor als in de OMD gebruikt wordt.

Hans Kool 23-07-2013

Nu sinds een aantal weken in bezit en ik geniet elke keer weer. Snelheid van autofocus is erg goed, beeldkwaliteit zoals ik gewend was van mijn eerdere olympus. Ben nu op zoek naar een tele objectief

freddyvp 16-05-2013

Deze camera overtreft mijn verwachtingen,klein licht en zeer handig in gebruik.Verbluffende hoge ISO prestaties die zeker zo goed zijn als de beste APS-C sensoren en niet veel onderdoet voor full frame sensoren,verschil met een Canon 5mk2is minder dan 1 stop!Zeer hoog dynamisch bereik van deze relatief kleine sensor,mooie JPEG bestanden,erg sterk gebouwd.Ik heb niet gekozen voor de kitlens maar gebruik meestal de Olympus 45 mm 1.8 en de Panasonic 20mm 1.7,ik wacht op een wat lichtsterkere zoom van Olympus.Zijn er dan geen nadelen? toch wel,de camera is erg klein, voor mij is het geen probleem vanwege mijn vrij kleine handen maar als grote handen hebt kan het een probleem zijn.De levensduur van de baterij zou veel beter kunnen al heb ik deze kunnen verdubbelen door bepaalde instellingen te veranderen.De menustructuur is onnodig ingewikkeld en zeer ruim opgezet,dit moet zowat de meest instelbare camera ooit zijn.
Ik heb ook een Olympus EP3 waar ik erg over te spreken ben,toch is de OMD een zeer grote stap voorwaarts de camera is niet voor niets camera van het jaar 2012 geworden waar hij camera's als de Nikon 800 achter zich liet.De Nikon 800 is zeker een betere camera toch vond men de OMD meer vernieuwend.

ramrod 02-10-2012

De camera nu zo,n 6 maanden in mn bezit , gokocht omdat ik eigenlijk alleen op mn reizen foto,s maak en van mn zwaare spiegelrefex met aantal lenzen afwilde .

Het is allemaal een stuk lichter en voor mij dus makkelijker mee te nemen , het toestel maakt zeer goede foto,s ook bij de hogere ISO waardes , autofocus is behoorlijk snel in samenwerking met de 12-50 lens , wel iets om rekening mee te houden is dat niet iedere lens die geschikt is voor dit toestel ook een snelle autofocus heeft , ik heb ook nog een Lumix 45-200 en deze is wat langzamer , veder voldoet de lens prima in samenwerking met de camera .De IS voldoet prima zowel voor foto als voor video . De batterij duur is niet meer dan redelijk , je hebt minimaal 1 extra batterij nodig voor 1 dag plezier .

De enige min punten voor de camera zijn wat mij betreft :
Op sommige plekken laat de verf wel erg snel wat slijtplekken zien , de AF bij video opnames is niet goed/snel , het geluid bij de video is niet goed af te stellen (concert opnames klinken allemaal zwaar vervormd .
Het menu is eigenlijk te moeilijk ,er zijn zoveel instellingen mogelijk dat je al snel de weg kwijt bent .

Al met al erg te vreden , de perfect camera bestaat niet min punten hou je altijd , grootste ergenis voor mij is de trage AF bij video opnames .