Tefal IXEO QT1010

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 18 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Tefal IXEO QT1010 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,8

Velocitas 04-07-2019

Perfect voor delicate stukken.

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1010

Ideaal voor de snelle strijk en delicate blousjes. Apparaat is direct op temperatuur en het strijkt met stoom moeiteloos glad. Het design is erg mooi en hij staat dan ook niet in de weg. Even handigheid krijgen in het horizontaal strijken en dan is dit best fijn om op die manier te doen. Voor het grotere strijkwerk zou ik voor een grote plank met stoomgenerator gaan.

Pluspunten

• Voor delicate stukken
  • Direct op temperatuur

Minpunten

• Niet voor groot/zwaar strijkwerk

Essie13 04-07-2019

Fijn en handig apparaat in het gebruik

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1010

Handig apparaat om snel al je strijk weg te werken . Je pakt het apparaat snel en neemt niet veel ruimte in beslag. Je kunt de strijktafel in verschillende standen zetten en de stoom zorgt voor een glad resultaat. Ook mijn gordijnen ermee gedaan, ideaal!

Pluspunten

• Goed resultaat
  • Handig in gebruik

Minpunten

• Korte snoer
  • Af en toe "stoten" stoom onverwacht

Marloes 04-06-2019

Handig als extra strijkapparaat

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1010

Mooi design en het apparaat is licht. Het strijkapparaat all-in-one van Tefal is makkelijk in elkaar te zetten. Daarnaast zit er een duidelijke handleiding bij. Zelf heb ik al een stoomgenerator en verwachtte dat dit product een opvolger was. Helaas viel dit tegen. Er zit een kleine strijkapperaat bij op een kleine strijkplank. Wel is het erg handig dat je de strijkplank in drie verschillende standen kan stellen. Voor shirts en truien is het een makkelijk apparaat. Alleen voor broeken en jurken is hij te klein. Daarnaast is een stoomgenerator makkelijker voor als je een flinke stapel strijkwas hebt. Hoef je maar een paar kledingstukken te strijken dan is dit apparaat van Tefal handig. Ook is het super fijn dat het apparaat snel op temperatuur is waardoor je snel kan strijken. Alleen de stoomfunctie valt wel steeds uit waardoor je die blijft indrukken. Daarnaast gingen de kreukels er niet uit bij mijn gordijnen helaas. Het apparaat kan je wel makkelijk meenemen. Al met al voor af en toe snel een kledingstuk te strijken is dit een handig apparaat om er extra bij te hebben anders zou ik hem niet aanschaffen.

Pluspunten

• Snel op temperatuur
  • Makkelijk mee te nemen

Minpunten

• Kleine strijkzool
  • Kleine strijkplank

Greedje28 31-05-2019

Prachtig product, nog wel verbeterpunten

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1010

Ik heb de Ixeo QT1010 een aantal weken in huis. Mijn eerste enthousiasme erover werd toch langzaam aan minder. De plank is in 3 verschillende standen te plaatsen, echter is in de schuine stand de hellingshoek te groot, hierdoor extra handen nodig om de kledingstukken erop te houden en te voorkomen dat ze al tijdens het strijken naar beneden zakken. Tevreden over: - zeer snelle opwarmtijd - licht ijzer wat soepel over de stof heen glijdt -goede stoomkracht -ideaal dat de waterhouder met ijzer los te gebruiken zijn om bijvoorbeeld gordijnen te stomen. -plank is makkelijk in stand te verzetten Minder tevreden over: - bij het loslaten van de stoomknop blijft de stoom nog enkele seconden door gaan. (Dit vindt ik persoonlijk best gevaarlijk gezien de lage plaatsing van de houder en kinderen die thuis rondlopen) -de houder zit onder de plank. -korte plank waardoor de overhemden van mijn man (die absoluut niet lang is) niet in een keer te strijken is. -Hoogte van de plank is minder makkelijk te verzetten dan “gewone” strijkplank.

Pluspunten

• Snelle opwarmtijd
  • Goed glijdende strijkzool

Minpunten

• Grote van plank is aan de kleine kant
  • Schuine strijkstand is te schuin

MarjoleinVK1987 25-05-2019

Groot en instabiel

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1010

Het apparaat ziet er mooi en stijlvol uit. De voet os redelijk zwaar waardoor hij stabiel zou moeten zijn maar wanneer je de plank rechtop hebt staan en je zet een beetje kracht dan begint hij te wiebelen.

Het is enerzijds handig dat je het bord kan bewegen, maar als hem dan plat wil kan het zijn dat hij te hoog is en dat je hem niet verlagen met als resultaat dat je hem dus steeds moet "verbouwen". Het feit dat de bout onder de plank zit maakt dat je steeds er onder moet kijken als je hem terug wil hangen of wil pakken.

Met veel stoom strijkt hij erg goed en doordat er een kleine bout aan zit is hij erg wendbaar en gemakkelijk te hanteren.

Hij wordt vrijwel warm en is dus snel klaar voor gebruik. Hij is niet met temperatuur te regelen, er is een stand.

Pluspunten

• Mooi Design
  • Kleine wendbare bout
  • Snel warm en daardoor bijna direct te gebruiken

Minpunten

• Instabiel
  • Weinig stoomkracht

Patricia Deckers 25-05-2019

Snel gebruiksklaar, groot in stoomcapaciteit, strijkgemak

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1010

Door de instructievideo te volgen, lukt het vrij snel om het complete pakket in elkaar te zetten. Het strijkapparaat is snel op temperatuur en indien het een aantal minuten niet gebruikt wordt, schakelt het over naar de spaarstand. Het waterreservoir is uitneembaar en handig navulbaar onder de kraan. De strijk cq stoomcapaciteit is ongekend. Heel wat strijk kan weggewerkt worden met 1 gevuld waterreservoir. Het bord is in verschillende standen instelbaar wat het strijken vergemakkelijkt. De houder met de lichtgewicht strijkbout kan zowel links als rechts gedraaid worden. Deze nieuwe manier van strijken is even omschakelen en wennen, maar als je er dan ook eenmaal aan gewend bent, wil je niet meer terug. Vooral de stoomfunctie is heel geschikt om in te zetten voor bijvoorbeeld het stomen van gordijnen doordat het uitneembaar is, licht in gewicht is, en handzaam om mee te dragen tijdens het gebruik.

Pluspunten

• Strijkbout snel op temperatuur
  • Verstelbaar en breed strijkbord
  • Groot waterreservoir
  • Gemakkelijk verplaatsbaar
  • Lichte strijkbout

Minpunten

• Klein strijkbord

Annette 24-05-2019

vooral goed voor strijkwerk met veel kleine delen

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1010

Strijkt goed en snel glad, ook een blouse. Groot waterreservoir. Strijkijzer klein genoeg voor kleine delen zoals kraag en mouw. Voor grote oppervlakten een wat klein strijkijzer. Rechtop strijken handig voor een blouse of voor stomen. Ook los te gebruiken, bijvoorbeeld om meubels te stomen.

Pluspunten

• kleiner strijkijzer goed voor kleine delen
  • groot waterreservoir
  • ook onder een hoek of rechtop strijken
  • ook om stoffen meubels te stomen

Minpunten

• neemt best veel plek in
  • voor grote oppervlakten een wat klein strijkijzer

Martine S. 22-05-2019

super voor delicate stoffen

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1010

Ik ben heel blij met de Ixeo all in one. Ik heb regelmatig shirtjes en blouses die in mijn kast wat gekreukeld raken. Ik vind het vaak teveel gedoe of tijd kosten om voor dat ene shirtje mijn normale strijkbout en plank te pakken. Daarnaast duurt het opwarmen van mijn normale strijkbout erg lang en is die niet geschikt voor delicate stoffen. De Ixeo daarentegen is in 45 seconden heet en stoomt snel je delicate stoffen kreukvrij. Handig als je ergens heen wilt en je ontdekt dat je kleding gekreukeld is. Je bent zo klaar. Ook het pak van mijn man was zo gestoomd. Ik heb daarnaast mijn inbetween gordijnen er ook kreukvrij mee kunnen stomen. Je neemt het reservoir en de strijkbout zo mee naar je gordijnen en plugt hem in de stroom en je kunt aan de slag. Ik kreeg de kreukels van dikke stoffen zoals een spijkerbroek wat minder goed eruit, maar ik heb hem vooral aangeschaft voor het stomen/strijken van delicate stoffen, overhemden en de gordijnen na het wassen. Het strijkijzer is heel licht en soepel in gebruik en met de stoomfunctie ben je zo klaar met strijken. Het in elkaar zetten van het apparaat was zo gebeurd. Er zit een handige instructie bij. Er zit ook een kalkfilter bij waardoor je geen problemen met kalkvlekken gaat ondervinden. De plank kun je in meerdere standen zetten en het is dus even kijken welke stand voor je kledingstuk en voor jezelf het makkelijkst strijkt. Ook de hoogte is makkelijk aan te passen. Verder moet je het apparaat wel kwijt kunnen in je huis, want je haalt hem niet na elk gebruik uit elkaar en hij is wat aan de zware kant om hem voor gebruik steeds naar een andere verdieping te tillen. Er zitten wel 2 wieltjes onder waarmee je hem makkelijk kan verrijden als je hem iets kantelt. Bij ons staat hij in de inloopkast, zodat hij makkelijk en snel te gebruiken is.

Pluspunten

• verrijdbaar
  • snel heet
  • super voor delicate stoffen
  • plank en strijkbout in 1
  • geen kans op kalkvlekken vanwege kalkfilter

Minpunten

• neemt enige ruimte in.
  • werkt iets minder goed op hele dikke stoffen

Opetersen 20-05-2019

Mixed Feelings - als gadget - niet voor al het strijkgoed

Mijn belangrijke verschil
Als gadget een 8. Bijvoorbeeld voor stromen gordijnen, of even een blouse herstrijken
Als basisstrijkijzer? Niet sterk genoeg, wiebelige plank en vooral: te duur

Pluspunten

• Snel in gebruik
  • Handige stoomfunctie
  • Eenvoudig verplaatsbare strijkbout
  • Past op een slaapkamer ivm herstelbare plank

Minpunten

• Duur
  • Wiebelplank

BrigitteVZ 18-05-2019

Even wennen, wel positief maar nog niet 100% overtuigd

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1010

Het is even wennen aan deze nieuwe manier van strijken. Voorheen sorteerde ik mijn was op in te stellen temperatuur, nu op manier van strijken (verticaal, 30 graden of liggend).
Het verstellen van de plank gaat eenvoudig. Apparaat is heel snel warm en het is fijn dat je verder geen temperatuur instelling hebt.

Het is een apparaat wat wel slim in elkaar staat. Hij staat naast mijn kledingkast en ik pak hem sneller dan mijn reguliere strijkplank. Hij heeft wieltjes maar is te zwaar om regelmatig te moeten verplaatsen naar een andere etage. Je kunt wel de strijkbout en het waterreservoir meenemen om bijvoorbeeld je gordijnen te stomen/strijken. Maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Het is slim om YouTube filmpjes op te zoeken die je laten zien hoe je het beste kledingstukken kunt strijken. Je moet wel meerdere kledingstukken strijken voor je de slag te pakken hebt. Vooral jurkjes vind ik nog lastig. Het is dan toch lastig dat een deel van je jurk niet op de plank ligt. Je moet hem echt strak trekken.

Als ik de filmpjes zie, zie je ook dat de strijkbeweging een kant op gaat. Ik ben gewend om heen en weer te gaan met mijn strijkbout. Ook dat is weer wennen. Overhemden gaan al goed en zijn bij mij nu een stuk sneller gestreken dan met de reguliere bout en plank. Voor een strijkplank en bout, is het wel een flink bouwpakket maar het in elkaar zetten was niet moeilijk. De Electra snoer vind ik erg kort. En ook de plank is wat aan de korte kant als je een lange broek wilt strijken. Maar mogelijk is dit ook een kwestie van wennen.
Wat ook wennen is, is het terugplaatsen van de bout in de houder. Je kunt hem niet op zijn kant zetten zoals een regulier strijkijzer. En ik ga regelmatig op het snoer staan.

Ik vind het ook lastig wanneer je nu wel en niet de stoomknop induwt. Ik raak hem ook regelmatig per ongeluk aan. En als ik de bout in de houder plaats omdat ik mijn kleding moet verplaatsen, komt er net een grote stoomstoot uit. Dit lijkt dan elke keer te laat te zijn. De houder wordt hierdoor vochtig en er lekken soms ook druppels op de vloer. Wat ik ook lastig vind zijn shirts die je over de plank wil schuiven. Heb staan stoeien met de plaats waar ik het shirt over de plank schuif en dan de plek van de houder en waar ik zelf ga staan.

Ik wil nog wat oefenen met jurkjes en uitproberen op mijn gordijnen en colbertjes. Misschien zijn er nog tips om zo optimaal mogelijk gebruik van de stoom te maken.

Pluspunten

• Snel opgewarmd
  • Groot reservoir
  • Overhemden snel klaar
  • Snel erbij gepakt
  • Los meenemen bout en reservoir

Minpunten

• Kort snoer
  • Veel plastic onderdelen

G.inci 18-05-2019

Verticaal strijken is leuk!

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1010

Ik heb het aangeschaft, omdat het er mooi uitzag en het strijken voor mij makkelijk zou maken. Van de ene kant klopt dit. Ik strijk nu vaker en sneller, omdat ik niet een strijkplank hoef uit te zetten en lang moet wachten zodat mn strijkijzer de juiste temp. Heeft bereikt. Ik kan verticaal strijken en mijn kledingstuk met een kledinghanger hangen aan de hanger van de strijkplank. Wat jammer is dat ik mijn broeken in delen moet strijken omdat de strijkplank niet groot genoeg is als een normale strijkplank. Verder moet ik een verlengsnoer gebruiken omdat ik geen stekker in de buurt heb en de stekker niet lang is. Verder is het voor mij een goede koop geweest omdat ik nu zelfs mijn tshirts strijk doordat het zo snel gaat en ik niet al te veel moeite hoef te doen. Het is alleen niet zo geschikt voor het strijken van lakens etc.

Pluspunten

• Snel strijken
  • Verticaal strijken
  • Neemt niet veel plaats

Minpunten

• Stekker kort
  • Plank wat aan de kleine kant
  • Niet geschikt voor grote strijkwerk als lakens

Ilona 17-05-2019

Anders strijken, even wennen

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1010

Het is best even wennen om hiermee te strijken!
Het in elkaar zetten is zo gepiept als je de instructies volgt, ingeklapt neemt hij niet veel ruimte in.

Het kleine strijkplankje is best handig maar bij langere dingen een nadeel omdat je vaak aan het verplaatsen bent en als je je kledingstuk verplaatst moet je ook even het strijkijzer ophangen

Ideaal is het kleine strijkijzer, qua gewicht en super handzaam, strijken gaat heel soepel

Het strijkplateau is makkelijk in hoogte verstelbaar en het hele apparaat zet je makkelijk weg in een hoekje
Het bijvullen gaat heel makkelijk
Om even snel kleding te stomen is deze zeker geschikt, binnen no time is hij warm en er komt echt veel stoom uit!

Pluspunten

• Snel warm
  • Veel stoom
  • Flexibele strijkplank

Minpunten

• Prijs
  • Kleine strijkplank
  • Meer handelingen tov ouderwets strijken

Melle 17-05-2019

Snel glad en fris

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1010

Wat een handige machine! Heb lang getwijfeld tussen een normaal strijkijzer en deze stoomoplossing. Ik ben positief verrast. Hij werkt, na wat oefenen, heel goed en de kledingwordt schoon en glad. Het waterreservoirisgroot genoeg en werkt naar behoren.

Pluspunten

• Glad
  • Fris
  • Degelijk

Minpunten

• Anders dan gewend

Nilou 16-05-2019

Perfect voor last minute strijken

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1010

Het was even wennen, maar na een aantal strijkbeurten ben ik erg positief over de IXEO! De opwarmingstijd is uitstekend, en er komt voldoende stoom uit.

Design
Qua design vind ik de witte variant niet mooi, maar het is nog altijd beter dan een klassieke strijkplank. Er zitten handige wieltjes onder waardoor je de strijkplank makkelijk kan verplaatsen.

Gebruiksvriendelijkheid
Het feit dat je de stand moet aanpassen aan de verschillende kledingstukken is in het begin ook even wennen, maar zodra je het doorhebt gaat het strijken snel genoeg.

Al met al ben ik tevreden, en werkt deze manier van strijken beter dan wat ik gewend ben. Ik zal nu veel sneller last minute een overhemd strijken.

Martin 14-05-2019

Leuke, nieuwe manier van strijken

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1010

Over all een goede, nieuwe manier van strijken.

Minder goed is de stevigheid van het frame, want wanneer je het optilt aan het frame zelf valt het uit elkaar. Een verdieping hoger tillen moet daarom aan de voet.
Ook van mindere kwaliteit is de houder van de bout zelf. Na 5-10 lange strijksessies brak de houder.

Goed vind ik de wijze van strijken. Ik heb wel 'opnieuw' moeten leren strijken, maar het is vele malen makkelijker en leuker dan traditioneel strijken. De stoom is goed, de was wordt snel kreukvrij en alle stoffen kan hij aan. Ook niet onverdienstelijk is het feit dat mijn houding goed is tijdens het werk (ik ben 2,02m dus dat is nog wel eens een lastig aspect).
Het smartboard is even wennen, maar zeker functioneel en makkelijk wendbaar.

Kortom, een mooie nieuwe gadget en tof om eens anders dan traditioneel te strijken. Wil je dit ook proberen en vind je de relatief hoge prijs en de paar kinderziektes geen punt, dan is dit vast een goede koop voor jou!

Pluspunten

• Strijkt snel en goed
  • Bout snel warm
  • Strijkt alle stoffen

Minpunten

• Bouwkwaliteit frame is matig
  • Houder strijkbout is slecht

Mirriamm 14-05-2019

Valt tegen....

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1010

Enthousiast haalde ik het apparaat uit de doos... Het was nog een aardige klus om alle plastic delen in elkaar te klikken. Was bang dat ik iets zou afbreken. Maar goed, na een klein kwartier stond het apparaat in de kamer. Mijn eerste indruk was, handig kleine apparaat. Wel wat zwaar om "even te verplaatsen". De eerste zakdoeken werden gestreken, dat werkte goed. Apparaat was snel warm, binnen een minuut kon ik strijken. Bij een dunne zakdoek of dunne kleding ben je snel klaar met strijken, het is 1 beweging het kledingstuk/textiel stuk is gestreken. Helaas bleken de grote kleding stukken een uitdaging. Het opleg gedeelte is vrij "gammel", klein en beweegt erg mee met het strijken. Zeker met volwassen kleding is het naar mijn idee een te klein/gammel plankje. Ook de machine zelf valt in mijn ogen tegen. Er komt weinig stoom uit het apparaat, je bent best even bezig om shirts en broeken kreukel vrij te krijgen. Dunne textiel producten zijn prima te strijken, maar de stugge spijkerbroek gaat een stuk minder soepel. Buiten het feit dat hij niet goed op de plank past is het ook een aardige klus om het kreuk vrij te strijken. Ik had een berg met 4 personen vakantie was opgespaard maar ben toch mijn oude strijkijzer van zolder gaan halen... De IXEO is ideaal voor de "snelle blouse" die gestreken moet worden, maar de grote huishoudens strijk blijf ik op mijn oude vertrouwde grote strijkplank strijken met m'n huidige (Tefal) stoomstrijkijzer.

Pluspunten

• Snel warm
  • Handig voor de kleine strijkkluisjes

Minpunten

• Gammele plank
  • Niet geschikt voor dik textiel

Maurice84 13-05-2019

Even wennen

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1010

Eerste indruk: Het uitpakken en monteren ging erg eenvoudig, de instructie was helder en binnen een paar minuten ben je klaar voor de eerst strijkbeurt. Wat me meteen opviel is dat zowel de strijkplank (50cm) en dat de stoomkabel wel erg kort is (1,5m). Hierdoor ben je eigenlijk altijd gebonden aan een verlengkabel als je bijv. gordijnen verticaal wil strijken. Pluspunt is dat het wel heel compact kan worden opgeborgen, door de wieltjes is het ideaal om hem in een loze hoek neer te zetten.

Eerste gebruik: Ik had hem aangezet en het is de bedoeling dat je even een minuut wacht tot het systeem is opgewarmd, daarna moet je 1,5 minuut de knop van de strijkijzer ingedrukt houden tot er stoom uit komt. Dit vond ik wel lang duren als je erop staat te wachten. Eenmaal op gang en je kan erg glad, snel en licht strijken. Verticaal strijken was overigens even wennen.

Resultaat: Ik heb een overhemd, spijkerbroek, kussensloop en beddengoed geprobeerd te strijken. De spijkerbroek en kussensloop ging perfect en snel, met de strijkplank op horizontale stand. Het overhemd had ik geprobeerd te strijken met kledinghanger aan de kledinghaak, maar dit was geen succes. Ik heb vervolgens de overhemd over de plank getrokken en dit bleek een stuk beter te gaan. Het beddengoed heb ik geprobeerd verticaal te strijken zonder plank welke ik over een railing had hangen, maar dit was ook geen succes. Ik moest het beddengoed strak aantrekken terwijl ik streek, maar het gaf geen direct kreukvrij effect. Kennelijk is de plank erbij een beter idee.

Conclusie: Ik weet niet of het mijn huidige strijkijzer gaat vervangen. Ik krijg nog niet echt de indruk dat dit product mijn leven makkelijker gaat maken. Ik had gehoopt dat het met dit systeem mogelijk zou zijn om kreukvrij te stomen zonder de plank te hoeven te gebruiken, maar dat gaat met dikkere stof wat lastiger dan gedacht.

Pluspunten

• Strijkplank kantelbaar
  • Makkelijk opbergbaar

Minpunten

• Strijkplank te klein
  • Snoer te kort

Ilonabradley 27-04-2019

Horizon strijken werkt wel, vertikaal strijken werkt niet

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1010

Ik vind het product niet fijn. Het strijk gedeelte is te klein waardoor een spijkerbroek van een volwassen persoon er niet op past en je deze dus in 2x moet strijken. Als je de broek dan moet verplaatsen moet je de strijkijzer en de houder zetten, dus het neemt teveel tijd in beslag. t-shirts strijken en truien dat werkt wel goed, en dan vind ik dat het ook netjes gestreken word. Vertikaal strijken dat werkt helemaal niet. Geef mij maar een ouderwetse strijkplank. vooral met een groot gezin van 5 personen kost dit teveel tijd. Ik mis ook een puntje aan de strijkplank zodat een blouse strijken een probleem oplevert. Ook vind ik de stekker te kort, je moet al snel met een verlengsnoer werken.

Pluspunten

• Horizon strijken werkt wel

Minpunten

• Strijkplank te klein
  • Stekker te kort
  • Vertikaal strijken werkt niet fijn